Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:16

Maar volgens mij halen we hier egoïsme en egocentrisme door elkaar.

Waar jullie het over hebben is egocentrisme.

Egoïsme is alléén aan je zelf denken. Da's niet goed, hoor.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:23

Yamcha schreef:
Als iemand onbewust een kwetsende opmerking maakt, is dan die opmerking minder kwetsend?
Als iemand gevaarlijk rijdt op de weg, en de persoon is zich dat niet bewust, is het dan minder gevaarlijk?

Is het dan niet wijs om iemand van zijn/haar gedrag bewust te maken?

Tuurlijk is dat goed en verstandig. En voor het paard gezien maakt het natuurlijk niets uit of iemand zich er bewust van is of niet. Ik bedoelde meer te zeggen dat mensen paardrijden in principe zelf niet als iets egoistisch beschouwen, als een soort onwetendheid, en dat dit het vanuit de mens gezien voor mij wel minder erg maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:26

Dat begrijp ik Lachen

Ik ben dat ook wel met je eens Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:28

Gelukkig maar, dat betekend dat ik me nog een béétje goed kan uitdrukken Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:32

Twiggy2008 schreef:
En dan nog even uit de Wikipedia:
* Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen.

*Egoïsme in technische zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft geen negatieve betekenis, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:40

Oké, ik heb het op gezocht in de Van Dale

Daarin is egocentrisme gelijk aan egoïsme in technische zin, en egoïsme gelijk aan egoïsme in morele zin Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:04

Citaat:
* Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen.

*Egoïsme in technische zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft geen negatieve betekenis, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

Het springen naar conclusie op basis van de eigen as(s)ociaties op basis van onvolledige kennis is op dit topic goed geïllustreerd door dit voorbeeld.

Paardrijden is geen récht. Het levert wel twee even zwaar wegende verantwoordelijkheden op:
1. de verantwoordelijkheid voor het welzijn van het paard
2. de verantwoordelijkheid dat derden er geen risico door lopen

Het niet minimaal even zwaar laten wegen van deze twee verantwoordelijkheden is egoïsme in negatieve zin.

hc

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:09

Lielle schreef:
Uiteindelijk doe je iets omdat je het zelf leuk vindt, en dat kun je gerust egoistisch noemen. De vraag is of dat erg is. Het wordt pas erg als je dat plezier ten koste laat gaan van andermans (of anderpaards) belangen.

dat zei ik Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:20

Ach Lielle, dit hele punt is al helemaal correct eerder bereikt in dit topic.

Straks komt er weer 'en ik vind dat je best bitloos kan dressuren en stom dat dit niet mag want het is vriendelijker dan met bit' en gaat het weer over waar het niet over gaat Knipoog
Komt Arabesk weer met dat een bit slecht is en iedereen die het gebruikt van niets weet en Nevzorov optomingsloos 'dressuurt' Cool

Hersenloos bitloos = spoorloos Jiehááá Whoosh!

hc

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:22

ach, zo hoeven we ons iig niet te vervelen, en zijn reacties zo leuk te voorspellen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:54

Ik mag geen oneliners plaatsen, maar ik doe het toch:

HC en Lielle: Huilen van het lachen Huilen van het lachen Huilen van het lachen Huilen van het lachen ROFL ROFL ROFL Haha! Haha! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:34

Huertecilla schreef:
Ach Lielle, dit hele punt is al helemaal correct eerder bereikt in dit topic.

Straks komt er weer 'en ik vind dat je best bitloos kan dressuren en stom dat dit niet mag want het is vriendelijker dan met bit' en gaat het weer over waar het niet over gaat Knipoog
Komt Arabesk weer met dat een bit slecht is en iedereen die het gebruikt van niets weet en Nevzorov optomingsloos 'dressuurt' Cool

Hersenloos bitloos = spoorloos Jiehááá Whoosh!

hc

er zijn zelfs al bokkers die met chips en cola klaar gaan zitten als wij veschijnen in een topic Clown

kwam dit net nog tegen op i-net

http://nl.youtube.com/watch?v=tOOHWAJ3i ... re=related

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 00:32

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:17

Yamcha schreef:
Alle hoofdstellen met hefboomwerking in de lagere klassen uitsluiten, en rijden met een dressuurzadel, geen boomloos (daar wordt de zit iets anders van).

Yamcha, ik zat nog even op deze uitspraak te broeden Haha!
Dan zou je nu ook al een duidelijke eenheid in de 'normale' dressuurzadels moeten hebben. Al die belachelijke diepe zit zadels eruit, een maximum 'zitdiepte' voorschrijven etc. Er zijn ook genoeg verschillen te vinden in de huidige dressuurzadels met boom waardoor de zit bij elk model ander zal zijn??
Eigenlijk zou iedereen gewoon wedstrijden moeten doen zonder zadel, pas dan zien we of je echt kan zitten. Bloos Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:37

Kinke schreef:
Yamcha schreef:
Alle hoofdstellen met hefboomwerking in de lagere klassen uitsluiten, en rijden met een dressuurzadel, geen boomloos (daar wordt de zit iets anders van).

Yamcha, ik zat nog even op deze uitspraak te broeden Haha!
Dan zou je nu ook al een duidelijke eenheid in de 'normale' dressuurzadels moeten hebben. Al die belachelijke diepe zit zadels eruit, een maximum 'zitdiepte' voorschrijven etc. Er zijn ook genoeg verschillen te vinden in de huidige dressuurzadels met boom waardoor de zit bij elk model ander zal zijn??
Eigenlijk zou iedereen gewoon wedstrijden moeten doen zonder zadel, pas dan zien we of je echt kan zitten. Bloos Haha!

Zonder zadel lijkt me niet zo goed voor de paardenrug, ivm puntdruk Knipoog

Je hebt wel gelijk dat daar een uniformiteit in gevonden zou moeten worden, nu zijn er idd teveel verschillen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:56

Nou, ik heb de indianenpaarden nooit horen klagen hoor Nagelbijten / Gniffelen. De indianen wel *LOL*>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:07

Er zijn onderzoeken geweest dat zonder zadel rijden ongeveer na 20 minuten schadelijk is ivm puntdruk.

Whaha kan me zo voorstellen dat de indianen klaagden.... stuiterballen lijken mij ook niet fijn *LOL*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:39

ach, zo'n proef duurt toch geen 20 minuten Knipoog
(denk trouwens dat er genoeg paarden zijn die er blij mee zouden zijn, als je zo eens om je heen kijkt naar zadels, hoe ze liggen en hoe ze passen) Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:36

Als het zadel goed ligt, als de ruiter ontspannen het paard uit kan zitten, dan is er normaal gesproken weinig verschil in manier van lopen met of zonder zadel.

Als dat wel zo is, zit er iets niet goed (en dat is dan vaak de ruiter Nagelbijten / Gniffelen ).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:44

Zonder zadel rijden is de discussie niet, bovendien is zonder zadel rijden op je billen zitten, en niet op je zitbeenknobbels drukken.
Daar hebben ze zadels voor uitgevonden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:48

De discussie heeft na 70 blz alle zijpaden al bewandeld, alle mogelijke conclusies al bereikt, en die doen we nu nog eens in de herhaling. Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:11

Haha! dat is waar ja.

Knipoog

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:12

Arabesk schreef:
Citaat:
als ik jou wat laat lezen wat aantoont dat bit niet schadelijk is....blijf jij ook bij je huidige standpunt...

Citaat:
k geloof zomaar dat een bit schadelijk is in verkeerde handen, net zoals ik geloof dat een kind en lucifers ook geen goede combi is Lachen

maar dat neemt niet weg dat een lucifer an sich niet schadelijk is Lachen

misschien kunnen jullie hem mailen of bellen, z'n gegevens staan hier http://www.bitlessbridle.com/cat/About+Dr.html

Ik denk dat je hem vast wel kunt overtuigen van de onschadelijkheid van het bit 'zolang het maar in goede handen is'.

Tenslotte is hij 'maar' een veearts die gepromoveerd is én professor is geworden én al vele onderzoeken heeft gedaan naar de effecten van het bit, tientallen artikelen heeft gepubliceerd over dit onderwerp.

Veel succes!

Lees je dan ook wel is hoe schadelijk het is als je uberhaubt op een paard zit...en er dan ook nog mee gaat rijden....
Dat een paard van tegenwoordig zo'n 22 uur per dag op stal staat...dat is niet schadelijk ???

Als we zo gaan beginnen zijn alle paarden houders dierenbeulen, want een paard is niet gemaakt om op stal/onder het zadel te zijn !!! Dan moet je je paard gewoon weer in de natuur gaan zetten !!! DAN pas richt je ze geen schade aan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:17

Ik ben dan zo iemand die met bit rijdt omdat het met wedstrijden ook moet. Wedstrijden vind ik leuk, en ik geloof niet dat een bit zoveel schade aanricht dat je perse zonder moet rijden. Daarom train ik meestal ook gewoon met bit. Ik prefereer het wedstrijdrijden wel voor het bitloze rijden om het zo maar te zeggen. Als ik moest kiezen tussen bitloos en recreatief hobbelen of met bit en wedstrijden ,dan kies ik voor wedstrijden met bit.

Maar ik ben ook iemand die wel van alles geprobeerd heeft om het bitloze rijden op wedstrijden toch voor elkaar te krijgen. Als ik een keer niet officieel ergens rij (demo, onderlinge wedstrijd, bij Laurens van Lieren), dan rij ik rustig zonder bit. Ben ook een keer bij de directeur van de knhs thuis langsgeweest, maar ook daar zat geen schot in. Je moet dan weer via de adviescommissie wedstrijdsport en die zeggen gewoon dat een bit bij de klassieke dressuur hoort. Maar ja, dat stangbit van vroeger mag tegenwoordig ook niet meer en al die nieuwe bitten die er vroeger ook niet waren?
Met springen mag je zonder bit, mits de teugels rechtstreeks aan het hoofdstel bevestigd zijn. Helaas weten niet alle juryleden dat en ben ik een keer verzocht om toch maar een bit te gaan halen. Ondanks dat het dus in de reglementen staat. Sindsdien spring ik toch ook maar weer gewoon met bit. Want door dit geintje was het resultaat wel uitgebeld worden (tja, wat wil je, losrijden bitloos en dan in de ring met bit).
Als je zonder bit zou mogen starten, dan zal ik dat zeker wel gaan doen.
En als ik de kans heb om te laten zien wat er bitloos kan, dan ben ik altijd bereid om dat te doen.