Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Judje schreef:Hermelientje, ik snap precies wat je bedoeld! Als je zelf weinig ervaring en/of kennis hebt is het moeilijk een ervaren iemand (zoals jij de instructie beschrijft) kritisch te beoordelen.
......
Gelukkig maar dat er een forum is zoals deze (en dan vind ik dit topic wel een uitblinker) waarbij OOK onervaren paardenliefhebbers kunnen zien wat goed en fout is, alleen zou het dan wel zo fijn zijn als al deze liefhebbers ook goede lessen zouden krijgen. Helaas is het vinden van ECHT GOEDE instructie niet altijd gemakkelijk en ook niet voor iedereen betaalbaar, al wil ik niet zeggen dat dure instructie per definitie goed is en goedkope instructie per definitie fout.
HouVanUtopia schreef:Judje: zou je ook naar mijn fotos willen kijken
MyWishMax schreef:Ik zal even wat foto's met pijltjes enzo uploaden Dani/Nerootje
Hermelientje schreef:...dat het jurylid er bij had geschreven "Pony staat helemaal niet aan de hulpen, het is niet de bedoeling dat hij de proef vanzelf loopt". Commentaar van mijn dochter: als ik bij haar ooit veel punten krijg weet ik dat het goed fout zit.
Needje schreef:Hermelientje schreef:...dat het jurylid er bij had geschreven "Pony staat helemaal niet aan de hulpen, het is niet de bedoeling dat hij de proef vanzelf loopt". Commentaar van mijn dochter: als ik bij haar ooit veel punten krijg weet ik dat het goed fout zit.
Heel herkenbaar.
Ik heb een keer op m'n coupon gehad. "Amazone doet niets"
En ik maar zo m'n best doen om geen zichtbare hulpen te geven.
Als boek: het paard in beweging vind ik wel educatief.
HouVanUtopia schreef:Judje bedankt!!
Mijn houding moet ik idd op letten.Hoe krijg je dat deukje zeg maar goed??
Kan het zo snel niet vinden, hoe oud schat je hem)
Hermelientje schreef:Judje schreef:Hermelientje, ik snap precies wat je bedoeld! Als je zelf weinig ervaring en/of kennis hebt is het moeilijk een ervaren iemand (zoals jij de instructie beschrijft) kritisch te beoordelen.
......
Gelukkig maar dat er een forum is zoals deze (en dan vind ik dit topic wel een uitblinker) waarbij OOK onervaren paardenliefhebbers kunnen zien wat goed en fout is, alleen zou het dan wel zo fijn zijn als al deze liefhebbers ook goede lessen zouden krijgen. Helaas is het vinden van ECHT GOEDE instructie niet altijd gemakkelijk en ook niet voor iedereen betaalbaar, al wil ik niet zeggen dat dure instructie per definitie goed is en goedkope instructie per definitie fout.
Inderdaad de prijs van de instructie heeft niet altijd met de kwaliteit te maken heb ik gemerkt. Verder is mij ook wel duidelijk dat niet iedereen die zelf goed rijdt het ook kan uitleggen of overbrengen, zelfs als ze goede bedoelingen hebben.
Wat ik vooral lastig vond zijn praktische zaken zoals het volgende: in alle boeken staat dat je paard op een lichte hulp moet reageren en voor het been moet zijn. Maar wat moet je je daarbij voorstellen? Dat wat ik in die paar manegelessen van me wel eens had moeten doen? Ik dacht het niet. Dat wat de topruiters doen, dat leek me wel wat, maar hoe kom je op dat punt. Ik dacht nou daar zullen wel jaren voor nodig zijn, want als ik keek op wedstrijden (in de basissport) dan zag ik toch vooral mensen - ook jonge kinderen - die elke pas met sporen zaten te porren. En die mensen waren, dacht ik toen, al veel verder dan ik want dat waren wedstrijdruiters, terwijl ik best nog wel een beetje bang was om bijvoorbeeld tijdens een buitenrit te galopperen. In ieder geval die sporen leken me niet echt een fijn idee. Ik herinnerde me ook uit de tijd dat mijn oudste dochter reed dat iemand eens zei: als je zonder sporen niet kunt rijden kun je het met sporen ook niet, dus ik modderde maar wat door met "klopjes" met mijn benen.
Toen ik aan de instructrice die ik nu heb vroeg "Wat is een lichte hulp en wat is voor het been nou precies" toen zei zij, dat is zo licht als jij met je paard afspreekt als hulp waarop hij vooruit moet gaan. Ze liet me voelen wat dat bij haar was. Als ik het moet omschrijven, stel je voor dat je met je vinger op een tafel roffelt en dan een heel zacht roffeltje, eenmalig. Voor het been maken is bij haar die afspraak bevestigen. Dan is het de bedoeling dat je paard gewoon blijft lopen in hetzelfde tempo totdat jij iets anders aangeeft. Jij moet daarbij consequent zijn - dus nooit meer onnodig geklop - maar wel op elke vraag van jou een antwoord verlangen.
Ik wil hier maar mee aangeven dat het dus heel moeilijk is als je om je heen vooral heel andere dingen ziet gebeuren, om er dan achter te komen wat goed is als je zelf geen kennis hebt. En geloof me ook heel foute dingen kunnen met heel overtuigende argumenten aan jou als goed verkocht worden.
Het vreemdste is nog wel dat toen mijn dochter met veel plezier met deze instructrice aan de slag ging en de pony weer voor het been (dus geen sporen) ging maken en alle zaken ging doen die hier in dit topic als "goed" worden beschreven ze opeens haast nooit meer winstpunten kreeg op de wedstrijdjes (in de B), terwijl ze die voorheen toen ze kilo's gewicht in haar armen had wel kreeg. Het allerzieligste voor haar was toch wel dat toen het eindelijk na anderhalf jaar consequent oefenen voor haar gevoel op de wedstrijd heel erg goed ging ze niet alleen heel weinig punten had maar dat het jurylid er bij had geschreven "Pony staat helemaal niet aan de hulpen, het is niet de bedoeling dat hij de proef vanzelf loopt". Commentaar van mijn dochter: als ik bij haar ooit veel punten krijg weet ik dat het goed fout zit.
Gelukkig hebben we allebei al wel zoveel geleerd dat we geen jury nodig hebben om ons te vertellen dat onze pony weer aan het verbeteren is. Dat voel je gewoon als je rijdt.
Mijn vraag aan iedereen die aan deze discussie heeft meegedaan: als jij aan een redelijk beginnende ruiter een goed boek moet aanraden waarin alle zaken die in dit topic aan de orde zijn gekomen duidelijk en vooral praktisch zijn beschreven (hoe voelt goed aan en hoe ziet het eruit op een foto) zouden jullie dan zo'n boek weten.
NB: "De eenvoud van de dressuur" valt voor mij bij voorbaat al af, want mensen moeten wel doen wat ze zeggen anders voel ik me bedrogen.
MyWishMax schreef:Yamcha Zo heb ik het hierboven toch goed uitgelegd van de deukjes?
CindyUniek schreef:hoe zit het eigenlijk dan met paarden die een hele holle rug hebben of echt zo'n puntkont? dan is het moeilijk om geen 'deukje' te krijgen.....
en tuigers daarentegen hebben vaak al een hele 'rechte' rug/kont.....
Judje schreef:CindyUniek:
Ik zou ze allemaal wel willen beantwoorden, maar daarvoor heb ik natuurlijk wel de kennis nodig en ik ben bang dat ik dat niet hebt.
Daarnaast wil ik best wel foto's beoordelen, maar dan moet je me even vertellen waar ik die kan vinden of welke ik uit je profiel kan gebruiken of er nieuwe opzetten.
Nerootjeh schreef:Wanneer heeft je paard een punt kontje?