duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:35

Nerootjeh, naar ik aanneem heb je ook de rest van het topic al doorgelezen? Staat namelijk al meerdere keren uitgelegd Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:37

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, ik vind het best moeilijk om die deukjes te ontdekken Clown

*edit, hoe zit het trouwens met de tact van min pony?
Want ik zag dat daar ook nog een hoop misverstanden over zijn Ja

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:47

Judje schreef:
Hermelientje, ik snap precies wat je bedoeld! Als je zelf weinig ervaring en/of kennis hebt is het moeilijk een ervaren iemand (zoals jij de instructie beschrijft) kritisch te beoordelen.

......

Gelukkig maar dat er een forum is zoals deze (en dan vind ik dit topic wel een uitblinker) waarbij OOK onervaren paardenliefhebbers kunnen zien wat goed en fout is, alleen zou het dan wel zo fijn zijn als al deze liefhebbers ook goede lessen zouden krijgen. Helaas is het vinden van ECHT GOEDE instructie niet altijd gemakkelijk en ook niet voor iedereen betaalbaar, al wil ik niet zeggen dat dure instructie per definitie goed is en goedkope instructie per definitie fout.

Inderdaad de prijs van de instructie heeft niet altijd met de kwaliteit te maken heb ik gemerkt. Verder is mij ook wel duidelijk dat niet iedereen die zelf goed rijdt het ook kan uitleggen of overbrengen, zelfs als ze goede bedoelingen hebben.

Wat ik vooral lastig vond zijn praktische zaken zoals het volgende: in alle boeken staat dat je paard op een lichte hulp moet reageren en voor het been moet zijn. Maar wat moet je je daarbij voorstellen? Dat wat ik in die paar manegelessen van me wel eens had moeten doen? Ik dacht het niet. Dat wat de topruiters doen, dat leek me wel wat, maar hoe kom je op dat punt. Ik dacht nou daar zullen wel jaren voor nodig zijn, want als ik keek op wedstrijden (in de basissport) dan zag ik toch vooral mensen - ook jonge kinderen - die elke pas met sporen zaten te porren. En die mensen waren, dacht ik toen, al veel verder dan ik want dat waren wedstrijdruiters, terwijl ik best nog wel een beetje bang was om bijvoorbeeld tijdens een buitenrit te galopperen. In ieder geval die sporen leken me niet echt een fijn idee. Ik herinnerde me ook uit de tijd dat mijn oudste dochter reed dat iemand eens zei: als je zonder sporen niet kunt rijden kun je het met sporen ook niet, dus ik modderde maar wat door met "klopjes" met mijn benen.

Toen ik aan de instructrice die ik nu heb vroeg "Wat is een lichte hulp en wat is voor het been nou precies" toen zei zij, dat is zo licht als jij met je paard afspreekt als hulp waarop hij vooruit moet gaan. Ze liet me voelen wat dat bij haar was. Als ik het moet omschrijven, stel je voor dat je met je vinger op een tafel roffelt en dan een heel zacht roffeltje, eenmalig. Voor het been maken is bij haar die afspraak bevestigen. Dan is het de bedoeling dat je paard gewoon blijft lopen in hetzelfde tempo totdat jij iets anders aangeeft. Jij moet daarbij consequent zijn - dus nooit meer onnodig geklop - maar wel op elke vraag van jou een antwoord verlangen.

Ik wil hier maar mee aangeven dat het dus heel moeilijk is als je om je heen vooral heel andere dingen ziet gebeuren, om er dan achter te komen wat goed is als je zelf geen kennis hebt. En geloof me ook heel foute dingen kunnen met heel overtuigende argumenten aan jou als goed verkocht worden.

Het vreemdste is nog wel dat toen mijn dochter met veel plezier met deze instructrice aan de slag ging en de pony weer voor het been (dus geen sporen) ging maken en alle zaken ging doen die hier in dit topic als "goed" worden beschreven ze opeens haast nooit meer winstpunten kreeg op de wedstrijdjes (in de B), terwijl ze die voorheen toen ze kilo's gewicht in haar armen had wel kreeg. Het allerzieligste voor haar was toch wel dat toen het eindelijk na anderhalf jaar consequent oefenen voor haar gevoel op de wedstrijd heel erg goed ging ze niet alleen heel weinig punten had maar dat het jurylid er bij had geschreven "Pony staat helemaal niet aan de hulpen, het is niet de bedoeling dat hij de proef vanzelf loopt". Commentaar van mijn dochter: als ik bij haar ooit veel punten krijg weet ik dat het goed fout zit.

Gelukkig hebben we allebei al wel zoveel geleerd dat we geen jury nodig hebben om ons te vertellen dat onze pony weer aan het verbeteren is. Dat voel je gewoon als je rijdt.

Mijn vraag aan iedereen die aan deze discussie heeft meegedaan: als jij aan een redelijk beginnende ruiter een goed boek moet aanraden waarin alle zaken die in dit topic aan de orde zijn gekomen duidelijk en vooral praktisch zijn beschreven (hoe voelt goed aan en hoe ziet het eruit op een foto) zouden jullie dan zo'n boek weten.

NB: "De eenvoud van de dressuur" valt voor mij bij voorbaat al af, want mensen moeten wel doen wat ze zeggen anders voel ik me bedrogen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:49

Ik zal even wat foto's met pijltjes enzo uploaden Dani/Nerootje Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:51

HouVanUtopia schreef:
Judje: zou je ook naar mijn fotos willen kijken Lachen

Tuurlijk! Maar voor jou geldt hetzelfde: ik heb nog niet eerder (op nerootjeh na dan) zelfstandig commentaar gegeven, dus hang me er niet aan op als ik het niet goed zie. Voor anderen dus: graag aanvullingen en/of verbeteringen.

In het algemeen: op de 1e foto zit je wat te ver naar achter (beetje hangerig) en op de andere foto's te ver naar voren. Probeer goed recht op te gaan zitten. Ook zie ik op de foto's (3e foto is hier het netst) dat je onderarm-hand-teugel niet 1 lijn vormen. Hiervoor: ga recht op zitten, laat je armen ontspannen met je schouders laag naast je lichaam vallen en til dan je onderarm op naar voren, zonder de rest aan te passen. Als je dan je teugels aangereikt krijgt moet je met deze methode een goede lijn kunnen maken (hierbij is begeleiding vanaf de grond belangrijk).
Ook zie ik op elke foto dat je tenen lager zijn dan je hakken. Probeer je hakken goed uit te drukken, zodat je beenhulpen beter door kunnen komen. Ook kan het optrekken van de hakken ervoor zorgen dat je minder goed en minder in balans zit.

Dan nu kijkend naar je paard en naar de foto's:
Op elke foto loopt je paard achter de loodlijn en zie ik (foto 1 het ergst) een valse knik in de hals en ook een deukje voor het zadel, maar die zijn ook vindbaar achter het zadel op de foto's. Ook zie ik op geen 1 foto een ontspannen kaak, maar te veel druk op de mond.

Afbeelding
- LV draagt nog, terwijl RA al van de grond is
- RV is ook eerder bij de grond dan LA
- passen voor en achter even groot

Afbeelding
- LV nog niet op de grond, RA draagt al wel helemaal
- pssen voor en achter lijken even groot
- om dat te zeggen over het diagonale benenpaard LA en RV vind ik erg lastig ivm het moment van de foto

Afbeelding
- LV nog in de lucht, terwijl RA al bijna op de grond is
- het andere diagonale benenpaar is lastig te beoordelen, omdat de hoef RV moeilijk te zien is op de achtergrond
- passen achter iets groter dan voor
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-07 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:53

MyWishMax schreef:
Ik zal even wat foto's met pijltjes enzo uploaden Dani/Nerootje Knipoog

Oke dankjewel!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:55

Hermelientje schreef:
...dat het jurylid er bij had geschreven "Pony staat helemaal niet aan de hulpen, het is niet de bedoeling dat hij de proef vanzelf loopt". Commentaar van mijn dochter: als ik bij haar ooit veel punten krijg weet ik dat het goed fout zit.

Heel herkenbaar. Haha!
Ik heb een keer op m'n coupon gehad. "Amazone doet niets"
En ik maar zo m'n best doen om geen zichtbare hulpen te geven. Clown

Als boek: het paard in beweging vind ik wel educatief.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:59

Needje schreef:
Hermelientje schreef:
...dat het jurylid er bij had geschreven "Pony staat helemaal niet aan de hulpen, het is niet de bedoeling dat hij de proef vanzelf loopt". Commentaar van mijn dochter: als ik bij haar ooit veel punten krijg weet ik dat het goed fout zit.

Heel herkenbaar. Haha!
Ik heb een keer op m'n coupon gehad. "Amazone doet niets"
En ik maar zo m'n best doen om geen zichtbare hulpen te geven. Clown

Als boek: het paard in beweging vind ik wel educatief.

Dat boek heb ik ook veel van geleerd, maar anderen (waarschijnlijk diegenen die het klassieke systeem al goed kenden) vonden het minder leerzaam. Maar ik weet niet hoe oud je dochter is, want het is een boek waarbij je gaat duizelen van alle latijnse namen van de spieren, pezen en ligamenten.
Wat ik zelf een interessant boek vindt is 'de basisafrichting van het jonge rijpaard' van Reinier Klimke, maar ik weet niet of die nog wel ergens te vinden is (mijn zus heeft 't van een achternicht gekregen JAREN terug). Dit boek gaat veel in op hoe je een jong paard alles moet leren, maar deze kennis is ook voor alle ruiters met ervaren paarden belangrijk. Het gaat namelijk om de basis, als de voorwaartse hulpen, de zijwaartse hulpen enzovoorts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:05

@ Nerootje/Dani:

Als ik het nu dus goed begrepen heb zit het zo:

De foute dingen
Het blauwe pijltje wijst aan waar de deuk zit (maar niet hoort) en de rode lijn laat zien wat er bedoelt wordt
Afbeelding
Je ziet duidelijk dat achter het zadel de lijn eerst omhoog komt. Dit hoort niet Knipoog Zou krijg je dus achter het zadel een deukje, omdat de pony zijn bekken niet kantelt Lachen Hij drukt zich er aan de voorkant ook uit en je ziet dat het achterbeen achterblijft.

Afbeelding
Hier zie je dat in stilstand, ook hier drukt hij zich eruit, je ziet dat ik geen contact meer heb, en staan zijn achterbenen achter de massa (dus dragen niet genog gewicht tijdens het HH)

De 'goede' momenten
Het is de bedoeling dat je bij de blauwe pijl dus geen deukje meer ziet en dat de rode lijn na het zadel alleen nog maar meer gaat zakken. Snap je?
Afbeelding
Loswerk foto, het achterbeen zou nog meer erbij, dan gaat de lijn ook netter dalen, hier loopt hij eerst rechtuit.

Afbeelding
Hier is de lijn al beter, maar het mag nog meer, waardoor de driehoekjes gelijk worden. Achter is nog iets kleiner.

Afbeelding
In galop is dit het duidelijkst bij mijn pony Lachen De lijn daalt mooi, vind ik

Als ik iets fouts egzegd heb, verbeter me maar! Bloos

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:06

Judje bedankt!!
Mijn houding moet ik idd op letten. Lachen Hoe krijg je dat deukje zeg maar goed??
Kan het zo snel niet vinden, hoe oud schat je hem)

Als er nog meer naar mijn foto's willen kijken graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:09

Judje: ben het helemaal eens met je beoordeling... heel goed gedaan!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:12

Yamcha Zo heb ik het hierboven toch goed uitgelegd van de deukjes? Bloos

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:12

héél duidelijk met die lijnen! maar wat stelt dat blauwe iets voor??

en hoe zit het eigenlijk dan met paarden die een hele holle rug hebben of echt zo'n puntkont? dan is het moeilijk om geen 'deukje' te krijgen.....

en tuigers daarentegen hebben vaak al een hele 'rechte' rug/kont.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:13

Dat is het pijltje Knipoog Ik had geen pijltjes, dus even crea Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:19

HouVanUtopia schreef:
Judje bedankt!!
Mijn houding moet ik idd op letten. Lachen Hoe krijg je dat deukje zeg maar goed??
Kan het zo snel niet vinden, hoe oud schat je hem)

Hoe oud? 4 jaar zag ik ergens staan toch?
Die deukjes zijn eigenlijk hetgeen wat je (als je naar de topic-titel kijkt) wat je niet wilt zien. Het houdt in dat het paard zijn rug wegdrukt en dus niet ontspant. Dan heb je dus een holle rug.
Als je de eerdere bladzijden hebt gelezen kan je al veel geleerd hebben hoe je dat in de toekomst kunt verbeteren. Probeer NIET met je handen het paard 'aan de teugel' (houding) te krijgen. Het paard moet namelijk 'aan' te teugel (zie je het verschil? heb even de haakjes veranderd om het verschil duidelijk te maken plus even tussen haakjes nog eens het verschil gezet), wat inhoudt dat tussen jou en je paard een zeer lichte en elastische verbinding bestaat tussen hand en mond van je paard. Hiervoor is je eigen ontspanning noodzakelijk, maar ook ontspanning van het hele paard onder je.
Probeer alle tips uit het topic nog eens mee te nemen en overleg dit ook met je instructie. Ga even helemaal terug naar de basis van actie = reactie en laat de hoofdhouding van je paard even voor wat deze is. Probeer je paard ten eerste voorwaarts te rijden en daarna pas neerwaarts.
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-07 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:20

Hermelientje schreef:
Judje schreef:
Hermelientje, ik snap precies wat je bedoeld! Als je zelf weinig ervaring en/of kennis hebt is het moeilijk een ervaren iemand (zoals jij de instructie beschrijft) kritisch te beoordelen.

......

Gelukkig maar dat er een forum is zoals deze (en dan vind ik dit topic wel een uitblinker) waarbij OOK onervaren paardenliefhebbers kunnen zien wat goed en fout is, alleen zou het dan wel zo fijn zijn als al deze liefhebbers ook goede lessen zouden krijgen. Helaas is het vinden van ECHT GOEDE instructie niet altijd gemakkelijk en ook niet voor iedereen betaalbaar, al wil ik niet zeggen dat dure instructie per definitie goed is en goedkope instructie per definitie fout.

Inderdaad de prijs van de instructie heeft niet altijd met de kwaliteit te maken heb ik gemerkt. Verder is mij ook wel duidelijk dat niet iedereen die zelf goed rijdt het ook kan uitleggen of overbrengen, zelfs als ze goede bedoelingen hebben.

Wat ik vooral lastig vond zijn praktische zaken zoals het volgende: in alle boeken staat dat je paard op een lichte hulp moet reageren en voor het been moet zijn. Maar wat moet je je daarbij voorstellen? Dat wat ik in die paar manegelessen van me wel eens had moeten doen? Ik dacht het niet. Dat wat de topruiters doen, dat leek me wel wat, maar hoe kom je op dat punt. Ik dacht nou daar zullen wel jaren voor nodig zijn, want als ik keek op wedstrijden (in de basissport) dan zag ik toch vooral mensen - ook jonge kinderen - die elke pas met sporen zaten te porren. En die mensen waren, dacht ik toen, al veel verder dan ik want dat waren wedstrijdruiters, terwijl ik best nog wel een beetje bang was om bijvoorbeeld tijdens een buitenrit te galopperen. In ieder geval die sporen leken me niet echt een fijn idee. Ik herinnerde me ook uit de tijd dat mijn oudste dochter reed dat iemand eens zei: als je zonder sporen niet kunt rijden kun je het met sporen ook niet, dus ik modderde maar wat door met "klopjes" met mijn benen.

Toen ik aan de instructrice die ik nu heb vroeg "Wat is een lichte hulp en wat is voor het been nou precies" toen zei zij, dat is zo licht als jij met je paard afspreekt als hulp waarop hij vooruit moet gaan. Ze liet me voelen wat dat bij haar was. Als ik het moet omschrijven, stel je voor dat je met je vinger op een tafel roffelt en dan een heel zacht roffeltje, eenmalig. Voor het been maken is bij haar die afspraak bevestigen. Dan is het de bedoeling dat je paard gewoon blijft lopen in hetzelfde tempo totdat jij iets anders aangeeft. Jij moet daarbij consequent zijn - dus nooit meer onnodig geklop - maar wel op elke vraag van jou een antwoord verlangen.

Ik wil hier maar mee aangeven dat het dus heel moeilijk is als je om je heen vooral heel andere dingen ziet gebeuren, om er dan achter te komen wat goed is als je zelf geen kennis hebt. En geloof me ook heel foute dingen kunnen met heel overtuigende argumenten aan jou als goed verkocht worden.

Het vreemdste is nog wel dat toen mijn dochter met veel plezier met deze instructrice aan de slag ging en de pony weer voor het been (dus geen sporen) ging maken en alle zaken ging doen die hier in dit topic als "goed" worden beschreven ze opeens haast nooit meer winstpunten kreeg op de wedstrijdjes (in de B), terwijl ze die voorheen toen ze kilo's gewicht in haar armen had wel kreeg. Het allerzieligste voor haar was toch wel dat toen het eindelijk na anderhalf jaar consequent oefenen voor haar gevoel op de wedstrijd heel erg goed ging ze niet alleen heel weinig punten had maar dat het jurylid er bij had geschreven "Pony staat helemaal niet aan de hulpen, het is niet de bedoeling dat hij de proef vanzelf loopt". Commentaar van mijn dochter: als ik bij haar ooit veel punten krijg weet ik dat het goed fout zit.

Gelukkig hebben we allebei al wel zoveel geleerd dat we geen jury nodig hebben om ons te vertellen dat onze pony weer aan het verbeteren is. Dat voel je gewoon als je rijdt.

Mijn vraag aan iedereen die aan deze discussie heeft meegedaan: als jij aan een redelijk beginnende ruiter een goed boek moet aanraden waarin alle zaken die in dit topic aan de orde zijn gekomen duidelijk en vooral praktisch zijn beschreven (hoe voelt goed aan en hoe ziet het eruit op een foto) zouden jullie dan zo'n boek weten.

NB: "De eenvoud van de dressuur" valt voor mij bij voorbaat al af, want mensen moeten wel doen wat ze zeggen anders voel ik me bedrogen.

Dat is dus ook iets raars en ik hoor het vaker: dat als er echt op zeer lichte hulpen gereden wordt, je daar geen punten voor krijgt. Paard in de krul trekken en vooruit schoppen scoort veel hoger. Jammer is dat, ik ben blij dat je dochter zo nuchter reageerde.

Het klopt wat je zegt: het is vreselijk moeilijk om erachter te komen hoe het wel moet en hoe het niet moet als je geen kennis hebt. Ik loop nu al bijna 20 jaar rond in de paardenwereld, en ik heb veel mooie dingen gezien en veel lelijke dingen.
Maar het goede van het slechte onderscheiden, leer je vooral door goede instructie, leer je door te lezen en te kijken. Je leert het van ervaren mensen.

Dit soort topics zijn uiteraard nuttig, omdat je leert kijken. Maar een ervaren paardenmens naast je hebben is nog veel fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:21

MyWishMax schreef:
Yamcha Zo heb ik het hierboven toch goed uitgelegd van de deukjes? Bloos

Perfect dame, ik had het je niet verbeterd!!! Lachen Pling

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:21

Oke, ik ga er op letten bedankt!! SUper

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:35

Wanneer heeft je paard een punt kontje?

Fox_xy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:47

Ook ik zou mijn paard graag willen laten beordelen, zodat we daar ook nog mee aan de gang kunnen. Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben.

eigen commentaar :
* handen, en schouders meer ontspannen. Bloos
* Mijn voeten. Bloos

Afbeelding
Afbeelding

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:49

Fox_xy: aan de hand van deze foto's is natuurlijk wel wat te zien, maar door de hoek waaruit de foto's zijn genomen is het erg lastig om de foto's echt goed te kunnen beoordelen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:56

CindyUniek schreef:
hoe zit het eigenlijk dan met paarden die een hele holle rug hebben of echt zo'n puntkont? dan is het moeilijk om geen 'deukje' te krijgen.....

en tuigers daarentegen hebben vaak al een hele 'rechte' rug/kont.....

judje kan jij deze vragen ook beantwoorden Haha!
alvast bedankt!
en als je het leuk vind mag je mijn foto's ook wel uitleggen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:09

CindyUniek:
Ik zou ze allemaal wel willen beantwoorden, maar daarvoor heb ik natuurlijk wel de kennis nodig en ik ben bang dat ik dat niet hebt.
Daarnaast moet ik dan wel even weten welke foto's.

Ohja, net te laat! Heb het al gezien, ga ze zo beoordelen. (nu heb je ook al gereageerd welke)
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-07 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:10

Judje schreef:
CindyUniek:
Ik zou ze allemaal wel willen beantwoorden, maar daarvoor heb ik natuurlijk wel de kennis nodig en ik ben bang dat ik dat niet hebt.
Daarnaast wil ik best wel foto's beoordelen, maar dan moet je me even vertellen waar ik die kan vinden of welke ik uit je profiel kan gebruiken of er nieuwe opzetten.

ow sorry! een blz terug staan ze! en je mag ook uit me profiel pakken hoor als je die beter vind!
(of beter om uit te leggen)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:11

Nerootjeh schreef:
Wanneer heeft je paard een punt kontje?

Een puntkontje heet volgens mijn dochter eigenlijk een "dakvormige croupe" dat heeft zij eens gelezen naar aanleiding van fokken en uiterlijk. Vroeger hadden heel veel goedgekeurde arabieren dat (en ik denk ook Engelse volbloeds).

Een duidelijk voorbeeld vindt je hier:
http://www.arab.nl/frame-RIH-main-oude_ ... hengst.htm
als je naar Noran kijkt zie je dat hij een punt heeft op zijn achterhand.

Vroeger hadden ook veel NRPS pony's zo'n puntkontje. Men vindt het niet meer zo wenselijk tegenwoordig omdat het moeilijker schijnt te zijn om spieren op de achterhand te krijgen (aldus de fokkers). Onze NRPS heeft dus ook zo'n duidelijke punt. Ook is hij nogal smal zodat het extra opvalt. Daarom lijkt het ook vaak alsof er een deuk achter het zadel zit, zie wazige foto op blz. 69. Zal eens wat betere foto's maken.
Als de pony ontspant in kaak en nek zoals eerder in dit topic beschreven en de rest in orde is en ze hem gaat "uitschuiven" vanuit de schoft wordt de punt duidelijk minder prominent dus ik denk dat het wel goed zit. Kan iemand hier iets over zeggen.