Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:56

Nadya schreef:
Tja, mijn dochter heeft ook 2x op Sam's groene rug gezeten, hoor. Gewoon in het land met mij ernaast en ik hield haar heeeeeeeeeel goed vast. Tja, mijn paard is te vertrouwen, hij graasde lekker door. Zo zat ze ook een keertje op onze Shetlander, die ook nog niet ingereden was (zie profiel). Dat mensen zich daar druk over kunnen maken, ga lekker je gang.
Ik ken mijn paarden het allerbest en ik ken mijn dochter. En ik weet dat ik haar nooit in gevaar zou brengen, daar is ze me veels te lief voor!!!

Ik denk dat iemand echt wel weet of haar paard te vertrouwen is, hoor. Mensen kunnen hier gaan roepen over vluchtdieren, maar een ervaren paard kan ook schrikken. Je kent je paard toch goed en ik ben zelf moeder en neem van mij maar aan, dat je echt geen onnodige risico's neemt met je kinderen.

En deze reactie vind ik dan dus echt vreemd. Het spijt me.

Lees nou zelf eens wat je zegt... Je vertrouwt je paard bij voorbaat in situaties waarin je het dier nooit hebt leren kennen, omdat het voor het dier ook een onbekende situatie is. Je zegt dat je verantwoord met je eigen kind omgaat, maar ondertussen zet je haar wel op een, mijn inziens, zeer onprofessionele manier op een groen paard. En dat is dan niet gevaarlijk en ook geen onnodig risico?

Komt maar een keertje langs bij mijn ouders. Die gruwen bij dit soort verhalen. Ze werken beide in het ziekenhuis, en wat ze al niet binnen hebben zien komen... Als je dat ziet of hoort, dan bedenk je je wel drie keer of je je eigen kind uberhaupt op een pony moet zetten. Ook al is het dier in de omgang zo vreselijk braaf.

Het is naief te denken dat jouw paard niks zal doen. Je moet juist altijd in je achterhoofd houden dat een paard een levensgevaarlijk wezen kan zijn.

Tenminste, zo zie ik het.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:35

Over wat er over kinderen tegen merrieveulen gezegd is wil ik nog wel even reageren.

Mijn dekhengsten worden allemaal door kinderen ingereden en doorgereden. Ik zie niet in waarom dat niet kan, het werkt wel totaal anders dan dat ik zelf een paard zou inrijden. De kinderen zitten gemiddeld niet langer dan 2 jaar op paardrijden als ze bij ons komen, ze worden eerst betrokken bij het zadelmak maken, de eerste paar keer erop is alleen stappen waarbij ik de pony aan de hand heb, daarna word het aan de longeerlijn. Aan de longeerlijn werken we heel lang voordat ze los mogen, gewoonweg zodat de pony aan een ruiter gewend is en het ruitertje aan de pony gewend is, zo doen we alles stap voor stap en dat gaat perfect.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:18

Pletje, kijk eens naar de onderste foto in mijn profiel. Daar zie je mijn dochter op onze oningereden Shetlander. Ziet het er gevaarlijk uit? Zowel onze Shet destijds als Sam zijn op het land zeer relaxte pony's. Ik ging elke dag met mijn dochter naar ze toe afgelopen zomer. Zij aait ze, terwijl ik haar vasthou en voor je het weet klimt ze erop. Je zou erbij moeten zijn, het gaat zo relaxt, ze grazen lekker verder. Niets aan de hand. Daarbij wil ik ook wel even vermelden dat mijn grote pony destijds al diverse keren schrik- en obstakeltraining als grondwerk had gehad, een bareback pad op heeft gehad e.d.
Je mag vinden wat je vindt, je ouders ook en ja, het lijkt me vreselijk om die nare dingen te zien, maar er is niets gebeurd. Denk maar niet dat ik haar straks laat rijden op mijn jonge paard ofzo. Dat is een heel ander verhaal. Als ze wat ouder is en echt wil gaan lessen gaat ze op een braaf, ervaren paardje.
En iedereen mag denken wat 'ie denkt, bij ons op stal staat niemand hiervan te kijken, omdat ze EN weten hoe ik en mijn kindje zijn EN weten hoe mijn paarden zijn. En dat is het grote verschil; men kan hier niet goed inschatten hoe de situatie was. Nou, zie foto; verre van 'gevaarlijk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:23

Mijn eigen paard, zadelmak gemaakt, nooit gebokt oid.
Wedstrijden gaan rijden, wel wakker paard, maar nooit gebokt.
Na een jaar gaat er een ander meisje op zitten en hij gaat bokken tot ze eraf ligt. Meisje was niet eens een beginner maar M bij de pony's
Alle jaren daarna heeft hij nooit meer gebokt

zo betrouwbaar is een dier

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:32

Dat kan, Kawa.
Ik kan pas deze zomer op z'n vroegst zeggen hoe mijn pony zal zijn, als ik er een keer opgezeten heb. Maar goed, dan rij ik ook echt, dat vind ik toch ietsje anders dan er een keertje op zitten als lichtgewichtje. Daarbij heb jij heel wat grotere paarden dan die van mij..... Knipoog
Daar zou ik mijn dochter niet zomaar opzetten, ook niet nu ze ingereden zijn. Ik kan er niet eens goed bij als ik haar vast moet houden. Dat zou ik nooit doen, ook niet als ze goed ingereden zijn en nog zo braaf.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:30

MENSEN.......... HOU NOU EENS OP MET DAT GEZEUR EN GA EEN KEER ONTOPIC......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:37

ayeaye!! Knipoog je hebt gelijk, het is wel leuk geweest. goed ik denk dat de meesten wel weten hoe ik erover denk. zadelmak maken kan best op 2,5. onder zadelmak maken versta ik een keer een zadeltje erop leggen met een singeltje, dus zonder ruiter of wat dan ook. gewoon tijdens het grazen in de berm of een wandelingetje. INRIJDEN daarentegen, vind ik pas OK met 3,5 jaar, gemiddeld genomen. Flicka bijvoorbeeld was net drie, maar dan heb je een ruitertje van 22 kilo die er een paar rondjes mee stapt. dat is ook geen inrijden eigenlijk... maar goed.
feit blijft dat een paard voor 5,5 tot 6 jaar niet volgroeid is, en dus vind ik dat daar rekening mee gehouden dient te worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:38

Jeske, je hebt helemaal gelijk... Maar ik heb al genoeg gezegd over 2,5 jarige jonkies, dus ik haak af bij deze discussie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:58

Nadya schreef:
Pletje, kijk eens naar de onderste foto in mijn profiel. Daar zie je mijn dochter op onze oningereden Shetlander. Ziet het er gevaarlijk uit? Zowel onze Shet destijds als Sam zijn op het land zeer relaxte pony's. Ik ging elke dag met mijn dochter naar ze toe afgelopen zomer. Zij aait ze, terwijl ik haar vasthou en voor je het weet klimt ze erop. Je zou erbij moeten zijn, het gaat zo relaxt, ze grazen lekker verder. Niets aan de hand. Daarbij wil ik ook wel even vermelden dat mijn grote pony destijds al diverse keren schrik- en obstakeltraining als grondwerk had gehad, een bareback pad op heeft gehad e.d.
Je mag vinden wat je vindt, je ouders ook en ja, het lijkt me vreselijk om die nare dingen te zien, maar er is niets gebeurd. Denk maar niet dat ik haar straks laat rijden op mijn jonge paard ofzo. Dat is een heel ander verhaal. Als ze wat ouder is en echt wil gaan lessen gaat ze op een braaf, ervaren paardje.
En iedereen mag denken wat 'ie denkt, bij ons op stal staat niemand hiervan te kijken, omdat ze EN weten hoe ik en mijn kindje zijn EN weten hoe mijn paarden zijn. En dat is het grote verschil; men kan hier niet goed inschatten hoe de situatie was. Nou, zie foto; verre van 'gevaarlijk'.

Ik wacht rustig het moment af dat je met je dochter met spoed naar de EHBO mag.

Kijken hoe je er dan over praat!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:14

Nou, ik denk dat je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang kan wachten, Pletje. Waar je maar zin in hebt, maar ga vooral je gang. Wij lachen hier thuis allemaal hard om, kan ik je vertellen.
Doe toch niet zo dramatisch. Alsof ik haar elke week op mijn paard zet (tis zelfs meer dan een half jaar geleden Haha! Haha! Haha! )

Ik heb trouwens nog nooit in het nieuws gehoord, gelezen of gezien dat er een kindje van mijn dochter's leeftijd, die door haar mama vastgehouden wordt (zie foto profiel) en in totaal 3x op een zeer relaxt paardje gezeten heeft, doodgevallen is, hoor. Jij hebt het meer over een hele andere ongelukken met paarden, vermoed ik. Dramaqueen. Slapen

En voor alle anderen, dit is erg off topic, mijn excuses.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:17

Ow ow ow..

Wat jammer dat je nu zo reageert.

Een kind kan ook een lelijke breuk oplopen of hersenlestel zonder te overlijden. En niet alles komt in het nieuws.

Ik ben nou niet bepaald een dramaqueen. Het enige wat ik doe, is de natuurlijke aard van het paard in gedachten houden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:22

Vind het ook dat je iets normaler kon reageren.....
Ik denk dat mensen het goed bedoelen, maar ja Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:24

Pletje123 schreef:
Ow ow ow..

Wat jammer dat je nu zo reageert.

Een kind kan ook een lelijke breuk oplopen of hersenlestel zonder te overlijden. En niet alles komt in het nieuws.

Ik ben nou niet bepaald een dramaqueen. Het enige wat ik doe, is de natuurlijke aard van het paard in gedachten houden.

Kijk dan eens naar die foto, hoe ik haar vasthou!!! Mijn kind is mijn alles, denk je nou echt dat ik ook maar enig risico zou nemen???? Blijkbaar wel, maar je was er niet bij EN je kent mijn paarden niet.
We hebben een hele fotosessie van haar op de Shet en het was zo ontzettend leuk. Niets aan de hand. Waarom neem je dat niet gewoon van me aan? Ze reed niet zelf ofzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:25

katiavl schreef:
Vind het ook dat je iets normaler kon reageren.....
Ik denk dat mensen het goed bedoelen, maar ja Lachen

Niet als mij allerlei vreselijke dingen in mijn schoenen geschoven worden, die echt onzin zijn. Bloos Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:28

Ik zal me er verder niet mee bemoeien.

Niet iedereen ziet het op dezelfde manier als jij doet Nadya. En iemand die het anders ziet is niet meteen dom. Maar wat jij doet gaat gewoon drastisch tegen mijn eigen principes in. Daarom begrijp ik het niet...

En dan je laatste reactie.. Ik probeer je helemaal geen lelijke dingen in de schoenen te schuiven. Vind het wederom jammer dat je een dergelijke reactie geeft. Ik krijg het gevoel dat je je afsluit voor de gevaren. Zodra iemand er wat over zegt, schiet je enorm in de verdediging. Misschien toch een gevoelige snaar die geraakt wordt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:37

Pletje123 schreef:
Ik zal me er verder niet mee bemoeien.

Niet iedereen ziet het op dezelfde manier als jij doet Nadya. En iemand die het anders ziet is niet meteen dom. Maar wat jij doet gaat gewoon drastisch tegen mijn eigen principes in. Daarom begrijp ik het niet...

En dan je laatste reactie.. Ik probeer je helemaal geen lelijke dingen in de schoenen te schuiven. Vind het wederom jammer dat je een dergelijke reactie geeft. Ik krijg het gevoel dat je je afsluit voor de gevaren. Zodra iemand er wat over zegt, schiet je enorm in de verdediging. Misschien toch een gevoelige snaar die geraakt wordt?

Nee hoor, ik vind je helemaal niet dom. Dat heb ik ook nergens gezegd. Maar ik vind wel dat je in deze zaak overdrijft. En meerderen met mij thuis en op stal. Maar ja, nogmaals, jij kent mij niet, mijn kind niet en mijn paarden niet. Ik vind het wel heel kwalijk dat je net doet alsof ik ontzettend onvoorzichtig met mijn kind doe. Ik zou je bijna uitnodigen dan kun je ons allemaal leren kennen. En dan ben ik benieuwd of je je nog zo'n harde mening hebt.
En ik wil ook dat je weet dat ik haar niet zomaar op een paard zet. Geen haar op mijn hoofd! Dat meisje is mijn alles, ik hou zielsveel van haar en als haar ooit iets overkomt, kom ik daar nooit meer overheen. Dus je mag er wel van uitgaan, dat ik haar erop heb gezet, omdat ik mijn paarden in die zin heel erg vertrouw. En dat hebben ze die paar keer met haar dubbel en dwars waargemaakt.

Het is iets heel anders als ik straks op mijn pony ga zitten en vooral rijden. Al verwacht ik niet echt problemen. Wat niet wil zeggen dat ik er straks kinderen op laat, absoluut niet. En nee, ook mijn eigen kindje niet. Als zij wil leren rijden, gaat ze op een brave, oudere pony beginnen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:42

Ik vind geen enkel argument goed genoeg om het inrijden van een 2,5 jarige goed te praten!
Een paard is op die leeftijd zowel lichamelijk als geestelijk nog niet toe aan werk.
Mijn pony is ingereden toen hij 4 was en mijn fries van 5 jaar wordt nog steeds heel voorzichtig gereden cq. gelongeerd.Hij is nog lang niet helemaal "doorgereden".

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:44

AikePeer schreef:
Ik vind geen enkel argument goed genoeg om het inrijden van een 2,5 jarige goed te praten!
Een paard is op die leeftijd zowel lichamelijk als geestelijk nog niet toe aan werk.
Mijn pony is ingereden toen hij 4 was en mijn fries van 5 jaar wordt nog steeds heel voorzichtig gereden cq. gelongeerd.Hij is nog lang niet helemaal "doorgereden".

Ben ik helemaal met je eens, AikePeer!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:50

AikePeer schreef:

helemaal waar! vier vind ik ook een prima leeftijd om te beginnen. met mijn pony wil ik beginnen als hij vijf is, maar dat is omdat hij naar verhouding klein zal zijn voor mij. ook is de vraag nog of ik er überhaupt op ga passen, ligt er echt aan hoe hij uitgroeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:52

Ik ga met Zanda toch echt dit jaar beginnen.
Voel ik me ook helemaal niet naar bij.
Lekker de hele dagen buiten, dus kan zijn energie lekker kwijt.
Zijn spieren gebruiken zoals die wil.
En dan 3x 20 min met mij, daar weet ik zeker dat hij er niets aan over houd Lachen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:52

Nadya schreef:
Vicky_88 schreef:
Je weet NOOIT maar dan ook echt NOOIT wat je bij jonge paarden kunt verwachten

Sorry, maar dat ben ik niet helemaal met je eens, hoor. Ik kan mijn jonge paard prima inschatten, al zeg ik het zelf. Maar ik ken hem dan ook door en door. Dat wil niet zeggen dat ik niet voorzichtig ben (dat ben ik zeker), .

oeh, ik wou me hier mee niet bemoeien, maar ik las toch iets gevaarlijks en dat heb ik maar gequote.
Een paard kan je nooit vertrouwen. Kijk maar naar Tineke Bartels!
Dat paard waar zij haar nek op brak en haar schedel half scalpeerde, doet normaal gesproken ook niks, op het moment dat het gebeurde, was er niks en gebeurde niks, dus kwam het ook uit het niks.
Nou zie ik deze vrouw als een vak vrouw die precies weet wat ze doet en ook zij kon deze situatie niet inschatten.
Je kan je ogen ervoor sluiten en denken dat het een ver van mijn bed show is, maar dat is niet zo slim.
(letop ik zeg niks over het feit dat je je dochter op een paard zet hoor, dat moet jezelf weten en is je eigenverantwoording)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:55

@ olafj, dat ben ik met je eens. dat is ook de reden dat ik dergelijke dingen met mijn ruin (negen jaar en volledig ingereden etc) of jonkie (als die ouder is) niet zal doen. die zijn beiden anders opgegroeid dan mijn NMPRS merrie, die ik zelf heb grootgebracht, en daardoor gaan ze toch anders met mensen om. niks mis mee, maar 100% vertrouwen met een klein kind zal ik ze niet. ik heb best eens een klein kind op Faram gehad, maar dan hield ik het paard vast en liep de moeder ernaast om het kind te pakken. Faram heeft nog nooit wat gedaan, en is gek met kinderen, maar ik zal niet snel zo op hem rekenen als ik me met Flicka kan veroorloven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:58

runningkawa schreef:
Ik ga met Zanda toch echt dit jaar beginnen.
Voel ik me ook helemaal niet naar bij.
Lekker de hele dagen buiten, dus kan zijn energie lekker kwijt.
Zijn spieren gebruiken zoals die wil.
En dan 3x 20 min met mij, daar weet ik zeker dat hij er niets aan over houd Lachen

Ik ben ook met Zamyra aan de slag gegaan Lachen En ook ik hou er totaal geen naar gevoel aan over. Anders zou ik het niet doen Knipoog

@Nadya: nu hou ik echt mijn mond erover. Blijkbaar verschillen wij duidelijk van visie.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:14

AikePeer schreef:

Ben ik het ook hélemaal mee eens!!

Mijn monster is 6.. in mei word ze 7 en is nog niet ingereden.. omdat ze er nog niet aan toe was Knipoog Binnenkort gaat het gebeuren met haar Lachen

Een kind van 6 jaar laat je toch ook niet hard werken?! En ik weet het, je hoort dieren en mensen niet te vergelijken maar een jong paard moet toch ook kunnen spelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:18

Een kind van 6 jaar..paard van 6....een paard wordt ook geen 85
dat vergelijk is niet helemaal gelijk Tong uitsteken