Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:01

Weet je wat op zich wel grappig is.

De meeste lichtgewichten van zeg maar 50 tot 60 kg die vinden al gauw dat iemand van 90 kg een behoorlijk zware belasting is voor een paard en er zijn er velen die dit te zwaar vinden.

De wat milderen vinden dan nog wel dat iemand van 90 kg mag paardrijden want je kan er tenslotte niets aan doen als je als lange man/vrouw geboren bent of een ziekte hebt waardoor je niet af kan vallen. Maar op hun paard mag de persoon zeker niet rijden ook al is het een stevige kwpn'er.

De mensen die zelf 90 kg zijn vinden dat ze nog prima op een paard passen. Die denken bij te zwaar voor een paard aan mensen van zeg 110 kg.

Iemand die zelf 110 kg weegt zegt ja als ik nou 130 kg ben ja dan stap ik niet meer op een paard.

Ik vind eigenlijk wel heel duidelijk naar voren komt dat hoe zwaarder de bokker is, hoe meer gewicht hij/zij op een paard vind passen.

Denk dat als je bijvoorbeeld 100 kg weegt en je paard al 10 jaar hebt en intensief op hem rijd en je door omstandigheden binnen korte tijd 10 kg aankomt dat het dan heel moeilijk is om aan jezelf toe te geven dat de grens is bereikt en dat je vanaf vandaag niet meer op het paard stapt.

Hoogstens maak je dan plannen om af te gaan vallen. Dan ben je over een paar weken weer licht genoeg voor je paard dus ach die paar weken overleeft hij ook wel. Die paar weken kan het paard dat gewicht nog wel aan.

Stel nou dat je dieetpoging niet zo goed wil lukken en 2 maanden later weeg je nog steeds 110 kg. Stop je dan alsnog want ja op de langere termijn kan dat extra gewicht wel kwaad voor de paardenrug of denk je dan ach het gaat al twee maanden goed.

Wat ik hiermee wil zeggen dat het wel goed is als iemand anders je eens met de neus op de feiten drukt door te zeggen dat je nu werkelijk te zwaar wordt voor je paard.

Te zwaar is te zwaar en de oorzaak waarom die persoon te zwaar is doet er in mijn ogen dan niet toe.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 02:20

Bij ons op de manege is heel demonstratief op het prikbord in de kantine een kranten artikel opgeprikt over hoe slecht het voor een paard is om "veel Gewicht" te moeten dragen. Ik heb het nog niet gelezen en weet ook niet in welke krant het stond maar ik zie wel vaker voorkomen dat er in diverse media( tijdschriften etc) aan dit onderwerp meer aandacht geschonken wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:09

mirgino schreef:
Snoevie schreef:
ik snap niet waarom er nog telkens over 'overgewicht' alleen word gesproken.
ook zonder overgewicht kan je te zwaar wegen(voorbeeld wat ik al noemde,lange meid op kleine shet)

zeker niet alles gelezen Haha! Haha!

*zucht* sorry hoor ik vind dit topic weer een wijzend vingertje worden

misschien heb jij mijn andere commentaar niet goed gelezen,over dat ik net zo goed als ieder ander vind dat een te hoog ruitergewicht niet goed voor het paard is

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:11

@Lindsey: dat is waar,maar wie heeft er nu gelijk?
er zijn paarden/pony's bij wie hun maximale draagkracht op 60 kg ligt,bij de ander is het 75 kg en bij wéér een ander is het 90 kg.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:36

dat is het hem nu juist, je weet ongeveer wel wat je paard aan kan, ikzelf, kan prima op mijn eigen paard, maar mijn arabier, heb ik 2 jr geleden heb verkocht, wilde ik het niet meer aandoen, omdat ik te groot en te zwaar was.(nu klikte het ook niet,maar das een ander verhaal)
nu heb ik een paard van 175,en hij is inderdaad steviger en sterker, maar vaak is het juist andersom,dat de kleineren meer gewicht kunnen hebben dan de grotere paarden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:47

Snoevie schreef:
@Lindsey: dat is waar,maar wie heeft er nu gelijk?
er zijn paarden/pony's bij wie hun maximale draagkracht op 60 kg ligt,bij de ander is het 75 kg en bij wéér een ander is het 90 kg.

persoonlijk denk ik toch echt dat de 15% (en de 20% voor sterke paarden met een korte rug) goed in de buurt komt. Das op een paard van 600 kg toch 90 kg. En er zijn veel paarden groter en zwaarder dan 600 kg Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:12

Ik ken veel mensen met IJslanders. Tuurlijk zijn veel mensen 'te lang' voor deze paarden (ikzelf eigenlijk ook) maar het is algemeen bekend dat het qua gewicht geen problemen vormt. Helaas ken ik ook een vrouw die zéker 125 kg weegt, en die dus op haar IJslander rijdt met een énorm achterwerk. Ik vind dat dus niet kunnen, het ziet er ook niet prettig uit. Helaas ken ik haar niet goed genoeg om er wat van te zeggen want je wil haar ook niet kwetsen.
Maar dat mensen uit haar omgeving daar niets van zeggen, of dat ze het zélf niet ziet......ik weeg 61kg (1.81m) en ik vraag me regelmatig af of ik niet te zwaar/groot geworden ben, vooral voor mijn bejaarde pony van eind twintig. Haar rij ik nu alleen nog korte stukjes en recreatief o.h.z, verder staat ze voor de kar. Ik bedoel daar mee te zeggen dat ik erover nadenk, en dat ik me niet kan voorstellen dat mensen dat niet doen.

Ik wil hiermee niet iedereen over één kam scheren natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:35

Ik zou het toch zegen hoor.
Jammer dat het kwetsend is, maar dat paardje is nu de l*l.
Wanneer iemand onterecht z'n hond hard schopt, zeg je daar toch ook wat van?

Verder denk ik dat lengte ook belangrijk is. Sterk of niet, door je lengte haal je je paard/pony uit balans, dat is natuurlijk nooit goed voor de spieren en gewrichten. Door onbalans, worden de spieren en gewrichten niet gelijk belast. (rechtuit zal het niet erg zijn, maar elke bocht is de kans op onbalans érg groot (hefboomeffect))
Maar dat is mijn simpele idee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:58

superwoman schreef:
Ik zou het toch zegen hoor.
Jammer dat het kwetsend is, maar dat paardje is nu de l*l.
Wanneer iemand onterecht z'n hond hard schopt, zeg je daar toch ook wat van?

Verder denk ik dat lengte ook belangrijk is. Sterk of niet, door je lengte haal je je paard/pony uit balans, dat is natuurlijk nooit goed voor de spieren en gewrichten. Door onbalans, worden de spieren en gewrichten niet gelijk belast. (rechtuit zal het niet erg zijn, maar elke bocht is de kans op onbalans érg groot (hefboomeffect))
Maar dat is mijn simpele idee.

nou Verward hier heb ik nog nooit van gehoort!!
dus al die ijslanders waar volwassenen op rijden [die zijn in verhouding lang -kleine pony] worden contstand uit balans gebracht?

hoe kom je aan deze redenering???

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:38

Vooral Lammert Haanstra waarschuwt voor mensen met overgewicht. Zijn argumenten zijn heel erg goed

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:17

misschien waarschuwd hij ook wel voor mensen die te zwaar zijn voor het paard/pony dat ze rijden.........en dus niet perse overgewicht hoeven te hebben........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:46

Ik geloof ook dat dat laaste beter klopt. Overgewicht is niet het grootste probleem voor het paard, te zwaar is wel een groot probleem.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:19

mirgino schreef:

nou Verward hier heb ik nog nooit van gehoort!!
dus al die ijslanders waar volwassenen op rijden [die zijn in verhouding lang -kleine pony] worden contstand uit balans gebracht?

hoe kom je aan deze redenering???

Nee, je hebt haar niet helemaal goed begrepen denk ik. Niet ALLE lange mensen op kleine pony's brengen hun paarden uit balans. Als je zelf netjes en in balans op je paard zit is er niets aan de hand. Maar áls je als lang mens uit balans raakt is het effect groter, simpelweg door die langere benen. En ja, bij IJslanders zie je dat vrij vaak, maar ook bij 'gewone' grote paarden hoor. Het is zeker geen nieuw idee...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:39

ja dat is ook wel waar,als je langer bent en je zit niet helemaal in balans,dan is dat niet fijn voor je paard,en dan zeker niet icm een te hoog gewicht voor het paard/pony

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 07:43

Yamcha schreef:
Ik geloof ook dat dat laaste beter klopt. Overgewicht is niet het grootste probleem voor het paard, te zwaar is wel een groot probleem.

idd zo bedoelde k het ook meer

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:08

hier op de manege hebben ze ook het krantenartikel opgehangen,de titel is: paarden lijden onder dikkerds

wel weer een beetje rare opmerking...........

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:28

Toch slaat ie wel de spijker op zijn kop... geef toe, iedereen werd toch nieuwgierig bij die titel? Haha!
Lammert toont hierin aan dat het een serieus probleem aan het worden is, en wij blijven allemaal maar hard roepen dat dat niet zo is... Verward

Het is ook niet een kwestie van een paard dat niet meer lopen kan onder een bepaald gewicht, maar meer een sluipend kwaad. Paard blijft zeer lang fijn lopen (ruiter denkt dat er niks aan de hand is) 4 jaar later gaat het paard ineens 'zichtbaar' van alles mankeren, en wij vragen ons af waar dat dan van komt...
Ik denk dat een mens op een paardenrug uberhaupt zwaarder voelt voor een paard als dat een mens werkelijk is, doordat wij precies tussen de twee draagpunten (voor en achterbenen) in gaan zitten...

Wat gebeurt er als je een plank tussen 2 palen (die ongeveer een meter uit elkaar staan) legt en je gaat erop zitten? Sterke plank houd dat misschien met moeite, minder sterke plank breekt direct...

Ik vind dat iedere ruiter kritisch naar zichzelf moet kijken, dik/dun/lang/kort wees kritisch en eerlijk naar jezelf en naar je paard, daar heeft je paard de meeste baat bij!

Ik bedoel dit allemaal niet als aanval, ik weet hoe moeilijk het is om af te vallen, maar ik weet ook dat het niet onmogelijk is Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:36

Maar denk ook dat het tussen de oren zit. Veel vrouwen kopen immers ook soms kleding die te klein

Daar denk ik eerlijk dat de winkels in fout zijn, als je weet dat (in belgie) kan dus niet van nederland spreken. In de meeste winkels 38 tegenwoordig te grootste maat is. En de winkels voor mensen met overgewicht kweet niet hoe ze exact noemen. Maar je weet wel wat ik bedoel begint van maatje 40 beginnen. Terwijl die vroeger nog lekker in de winkel lag.

Als je overgewicht hebt is winkelen geen leuke ervaring

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:38

@Jarrah: niemand ontkent het probleem toch?daar gaat nu juist het hele topic over........

@Katiavl: ja maatje 40 koop je vaak niet meer in gewone kledingwinkels,terwijl iemand met die maat helemaal niet dik hoeft te zijn

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:44

ja, inderdaad. Dat bedoel ik dus ik denk niet dat het tussen de oren zit. En opmerkingen van slankere mensen dat je minder moet eten ofzo. Slapen Ik ben niet echt dik maar heb wel een chronisch darmziekte. Waardoor als mijn buik vervelend doet of ik heb iets verkeerd gegeten. Dat ik soms tot 40 cm opzwel in buikregio. Maar mijn gezicht enzo zwelt ook op. Dus ik zweef echt tussen maten Haha!

Soms 38 soms 46 in een paar uur en dan die opmerkingen is er teveel aan Haha!

Mensen moetten denken eer ze spreken. En ik denk ook dat mensen met overgewicht wel beseffes wat ze doen als ze paardrijden. Ook zijn de zadels op een manege ofzo nooit echt groot valt me nu op

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:49

ik geloof dat de meeste manegezadels wel een gemiddelde maat hebben.........
en waar ik echt gek van word is dat sommigen alleen over overgewicht blijven doordrammen(dat is ook wel een probleem,maar niet het enige!)terwijl je ze bijna niet hoort over mensen die te lang zijn(oke de laatste pagina's dan wel)of mensen die een prima gewicht voor hun lengte hebben en toch ook te zwaar voor een pony kunnen zijn.
het artikel spreekt over mensen die ongetraind zijn.
ben je automatisch een dikkerd als je ongetraind bent?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:54

ja maar dat valt mij ook op. bv vorige keer hier op bokt op een shetlander.

Het meisje in kwestie was duidelijk veel te groot. Aah groot zijn geeft niets zolang je maar niet te zwaa bent. Maar een veel kleiner dikker meisje mocht in een ander topic dan weer niet

Terwijl ze uiteindelijk het zelfde gewicht hebben. dat bedoel je zeker snoevie

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:56

runningkawa schreef:
Een vrouw van 90 kg is op bokt een dierenbeul.
Een vent van 195 lang, zal toch ook niet ver van dat gewicht af zitten.
Zullen we alle mannen maar voortaan van het paard weren?

Gelukkig ben ik zelf geen 90 kg en ook nog ver daar vandaan, maar ben voor mijn lengte ook net iets te zwaar en het valt niet altijd mee om er wat af te krijgen, dat geld voor iemand met een maatje meer ook.

En als ik dan slanke pennys zie trekken met sloffen, scherpe bitten omdat ze niet kunnen rijden.
Wat is dan het slechte?

Ben het hier helemaal mee eens

Groetjes

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:10

Snoevie schreef:
en waar ik echt gek van word is dat sommigen alleen over overgewicht blijven doordrammen

Dat is toch ook waar dit topic over gaat.... Verward
Andere discussies kun je vinden in andere topics, DIT topic gaat over wat overgewicht bij ruiters met een paard doen en niet over lengte enz. daar zijn genoeg andere topic voor!

Harm01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:10

Ik vind dat mensen met een overgewicht eens beter moeten gaan nadenken of ze uberhaubt wel aan paardrijden moeten doen.
Volgens mij moeten ze een sport uitkiezen waar ze zelf van afslanken en niet een paard of pony daar de dupe van laten zijn.
Het is van de zotte dat mensen met een overgewicht ook nog eens gaan vragen of ze wel op een paard moeten gaan zitten.
Waarschijnlijk denken ze dan van zo lekker paardrijden dan hoef ik ook niet te lopen!!
Eigelijk moet het gewoon andersom zijn het paard of pony op de rug van die luie dikkerds.
In mijn familie heb ik 2 nichtjes die moddervet zijn en gelukkig doen ze niet aan paardrijden want die zijn echt dik en vreselijk lui.
Die moeten elke dag door hun moeder met de auto naar school worden gebracht echt schandalig.
Het zijn echt van die viese volgevreten dikke varkens die elke avond wel een zak chips voor zich hebben staan en zich dan afvragen hoe komt het dat we zo dik zijn.
Maar ik weet ook dat er dikke mensen zijn die er echt niets aan kunnen doen omdat ze een niet goed werkende schildklier hebben.
Maar ik heb wel een tip voor dikke mensen!! ga dus echt niet vragen of je te dik bent om op een paard te zitten want dat weet je zelf ook wel.