DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:56

Mireille1970 schreef:
Ik bekijk het vanuit het standpunt: wat is prettiger voor het dier? En voor welk dier is wat prettiger? (ik ben namelijk nog steeds van mening dat je per paard moet kijken)
Mijn insteek: Waarom zou dat in godsnaam prettiger moeten zijn voor het dier? Ik zie er namelijk niets prettigs aan, niet in z'n ogen, z'n lichaamshouding, z'n beweging, lichaamstaal - niks op het moment dat zo'n paard zwaar in LDR wordt gereden.

Mireille1970 schreef:
2. Hoezo leg ik meningen naast me neer? En overtuigen heb ik nooit gewild... de andere kant laten horen en toelichten, dat wel.
Mijn meningen bijv., want ik heb geen ervaring, volgens jou. Mening van de FEI, dat LDR niet voor de 6e zou moeten worden beoefend: jij komt me je eigen interpretatie. Meningen van Theresa, Ulrike, Balkenhol, en de vele tegenstanders met veel paardenkennis die nou toevallig niet in de wedstrijdsport bezig zijn.

Mireille1970 schreef:
3. Ik loop inderdaad lang mee. En heb je ook al per pb gesproken een lange tijd geleden. Maar je insteek is veranderd. Waar je begon met vragen, begin je nu soms met oordelen tegen elk tegenargument in... Het is nu net alsof de woorden en antwoorden je niet interesseren maar je je verhaal kwijt wilt of een anti-LDR Fanclub wilt oprichten... zoals ik het lees. En dat vind ik jammer.
Misschien ben jij anders gaan lezen Knipoog . Wellicht stel ik minder vragen, omdat ze allemaal al zijn gesteld, en ik steeds dezelfde, onbevredigende antwoorden gekregen heb? En ik bij doorvragen alleen maar de deur op m'n neus krijg (en men begint aanvallend & persoonlijk te worden)? (en dan heb ik het natuurlijk gedaan, want ik ben eigenwijs).
Daarbij stel ik vaak genoeg simpele algemene vragen, waar dan geen antwoord op komt - of als antwoord dat men dat allang heeft beantwoord. Nou, blijkbaar niet op een wijze dat het de vraag afdoende heeft beantwoord Pling .

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:05

Brrr,ik probeer mijn best te doen om niets meer te posten,omdat ik zoals ik al eerder aangaf,rare neigingen krijg van dit topic.
Beste Q,
wat ben jij een ongelooflijk botte idioot!Hoe jij kan doorzaniken op idd al lang beantwoorde vragen,omdat het antwoord niet bevredigend was!!
De antwoorden die een ieder van ons zouden geven zijn nooit goed en bevredigend....
omdat het antwoord jou niet aanstaat!!Jij denkt zo vreselijk zwart -wit!Terwijl mireille bijvoorbeeld al heeft aangegeven dat ze op allerlei manieren heeft gereden en per paard kijkt wanneer en hoe ze LDR rijd,kom jij met.... ja maar volgens de FEI.......
En dan van die loze dreigementen ,alsof onze paarden niet blije en onbezorgde paarden zijn.Ik word erg boos als je ons verkapt voor dierenmishandelaars uitmaakt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:07

Op de waarom-vraag van jouw insteek is meermaals antwoord gegeven, maar inderdaad als je naar jouw idee steeds een antwoord krijgt dat onbevredigend is, tja... dan kan ook ik niet meer antwoorden.

Ik heb nooit jouw meningen naast me neergelegd, ik heb je uitgesproken feiten die niet volgens iedereen feit zijn, maar puur jouw mening, weerlegt tot mening. Uiteraard mag je jouw mening hebben. Graag zelfs, anders zou het saai worden.

En wat het laatste betreft: het is niet eerlijk om de pro-ldr ruiter die klassiek en ldr goede dingen voelt brengen eerst dierenbeul te noemen en als één van die mensen dan tegengas geeft worden ze persoonlijk??

En kom nu niet met "ik heb het woord dierenbeul nooit gebruikt" want dat hoeft ook niet om te schelden. Maar zeggen dat je in LDR zonder uitzondering niets nuttigs ziet omdat de paarden allemaal angstig, onderdrukt, pijnlijk etc etc kijken, is hetzelfde!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:08

kees2 schreef:
Brrr,ik probeer mijn best te doen om niets meer te posten,omdat ik zoals ik al eerder aangaf,rare neigingen krijg van dit topic.
Beste Q,
wat ben jij een ongelooflijk botte idioot!Hoe jij kan doorzaniken op idd al lang beantwoorde vragen,omdat het antwoord niet bevredigend was!!
De antwoorden die een ieder van ons zouden geven zijn nooit goed en bevredigend....
omdat het antwoord jou niet aanstaat!!Jij denkt zo vreselijk zwart -wit!Terwijl mireille bijvoorbeeld al heeft aangegeven dat ze op allerlei manieren heeft gereden en per paard kijkt wanneer en hoe ze LDR rijd,kom jij met.... ja maar volgens de FEI.......
En dan van die loze dreigementen ,alsof onze paarden niet blije en onbezorgde paarden zijn.Ik word erg boos als je ons verkapt voor dierenmishandelaars uitmaakt.

Dat zijn ook de dingen waardoor dit soort topics altijd verzanden in oeverloos gediscrimineer.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:09

En dat ,mireille is zoooooooo jammer Verdrietig

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:11

HEEL jammer. En ik doe ook echt mijn best om vanalles uit te leggen en in alle rust te vertellen, maar ja...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:15

kees2 schreef:
Beste Kees, als jij geen normale taal weet te bezigen, volg dan je eigen advies maar op en post niets meer. Je hoeft je niet aangesproken te voelen over wat ik hier zeg, want met iemand die op jouw manier communiceert, communiceer ik niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:24

Mireille1970 schreef:
HEEL jammer. En ik doe ook echt mijn best om vanalles uit te leggen en in alle rust te vertellen, maar ja...
Dat is dan ook prima, en hetzelfde doe ik.
Nee, jij hoeft niet overal een voor mij bevredigend antwoord op te hebben, maar net zo min hoef ik tevreden te zijn met de mij gegeven antwoorden, en ja, dan mag ik best doorvragen. Als je het antwoord niet weet, dan kan je dat gewoon zeggen - ik weet het antwoord blijkbaar ook niet, aangezien ik de vraag stel.
Dierenbeul is een groot woord en inderdaad, dat heb ik niet gebruikt. Wij interpreteren wat de paarden laten zien blijkbaar heel anders - jij vraagt mijn mening & ik geef je die. Blijkbaar bevalt die je niet en voel je je hierdoor persoonlijk aangevallen. Jouw mening is anders en die kan ik niet delen - zo is het. Je zal mij inderdaad niet weten te overtuigen door te wijzen op fantastische dingen die LDR tot gevolg heeft, die ik totaal anders zie. Dat is niet vreemd, en ik verwacht van jou net zo min een ommekeer door wat ik zeg.
Zullen we het nu maar weer inhoudelijk over LDR gaan hebben dan? Kan jij jouw mening kwijt, en ik de mijne, zonder dat iemand dat persoonlijk hoeft te nemen.

Eén van mijn eerdere (onbeantwoorde) vragen: Wat is het nut van piaffe in LDR houding?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:36

Troost je Mireille, in dit soort topics telt het niet om wie de langste adem heeft, maar telt uiteindelijk alleen maar de praktijk. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:42

Tyrza! Heb jij een praktijkantwoord op bovenstaande vraag?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:44

Het staat er zo mooi, maar je brengt het zoooooooooo anders!

En lees het eens terug, onderga ik een kruisverhoor of proberen we onze ervaringen te delen?

Afijn, inhoudelijk dan maar weer: Het nut van piaffe in LDR houding is exact hetzelfde nut als galop, stap en draf in LDR houding, het meer over de rug houden en meer door de hals houden en losser houden in de betreffende oefening (hoeft dus niet piaffe te zijn, kan ook een volte 8 meter zijn). Het grote risico bij het altijd op wedstrijdlengte houden van je paard is dat er een bepaalde strakheid insluipt, een houding die je niet losser krijgt waardoor je paard verstart of de rug probeert weg te drukken. Met name in de lage lijnen voel je dit sneller waardoor je eerder kan ingrijpen door uit de oefening naar voren te rijden bijvoorbeeld en de oefening later opnieuw in te zetten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:44

Zoveel ervaring heb ik daar nog niet in, dus kan je daar geen uitsluitend antwoord op geven Knipoog

EDIT nu ik Mireille haar antwoord heb gelezen, kan ik me daar helemaal in vinden en sluit ik me daar bij aan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:51

Tyrza schreef:
Troost je Mireille, in dit soort topics telt het niet om wie de langste adem heeft, maar telt uiteindelijk alleen maar de praktijk. Knipoog

Ik weet het ook wel, maar er zijn mensen die meelezen bijvoorbeeld en door sommigen hier een heel scheef beeld krijgen...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:55

jongejonge, dat mensen toch zó hun mening kunnen willen opdringend aan anderen. resumerend gaat het topic over het volgende: topsporters die ldr toepassen, zijn per definitie dierenmishandelaars die niet kunnen rijden, hebben geen enkele voeling met hun paard en hebben in principe toch maar bar veel geluk dat ze zo ver zijn gekomen zonder dat iemand heeft gezien dat ze feitelijk niet kunnen rijden. jongens, ieder zijn mening en respect daarvoor, maar wordt dit nu niet erg belachelijk? in iedere discipline zijn er excessen, maar zullen we de mensen die dagelijks op een professionele en verantwoorde manier met hun paarden bezig zijn in hun waarde laten? als we ons allemaal zo erg storen aan de wandaden, kunnen we misschien eens de gemiddelde manege binnenstappen en daar commentaar geven op de instructie? want negen van de tien keer staan daar namelijk de paarden met wie je écht medelijden moet hebben!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:55

Mireille1970 schreef:
Afijn, inhoudelijk dan maar weer: Het nut van piaffe in LDR houding is exact hetzelfde nut als galop, stap en draf in LDR houding, het meer over de rug houden en meer door de hals houden en losser houden in de betreffende oefening (hoeft dus niet piaffe te zijn, kan ook een volte 8 meter zijn). Het grote risico bij het altijd op wedstrijdlengte houden van je paard is dat er een bepaalde strakheid insluipt, een houding die je niet losser krijgt waardoor je paard verstart of de rug probeert weg te drukken. Met name in de lage lijnen voel je dit sneller waardoor je eerder kan ingrijpen door uit de oefening naar voren te rijden bijvoorbeeld en de oefening later opnieuw in te zetten.
Uiteraard kan je altijd wat varieren met die wedstrijdlengte - dat hoeft echter niet naar LDR toe.
Vooral in een oefening als de piaffe, puur bedoeld om gewicht op de achterhand te brengen en de achterbenen meer te laten dragen, is de LDR houding -die gewicht op de voorhand brengt- mij een absoluut raadsel. Je leert het paard gewoon om onder die achterbeenbelasting uit te komen en ik vind dat je dit ook terug kan zien in de piaffe van de zo gereden paarden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:57

chevax schreef:
kunnen we misschien eens de gemiddelde manege binnenstappen en daar commentaar geven op de instructie? want negen van de tien keer staan daar namelijk de paarden met wie je écht medelijden moet hebben!
ja hoor, open daar maar een ander topic voor dan Pling

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:59

Q, het draait hier voornamelijk om ruggebruik. Door het ronder instellen wordt de rug opgebolt. Mede door het ondertreden van het achterbeen.

Daarom is het o zo belangrijk om het paard eerst electrisch te hebben en super scherp aan de hulpen te hebben staan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:59

nee, jij hebt het over de misstanden waartegen je duidelijk ageert. ik geef daarop slechts als reactie dat er andere dingen zijn waartegen je je kunt afzetten, als het daarover gaat.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:00

QQQQ schreef:
kees2 schreef:
Beste Kees, als jij geen normale taal weet te bezigen, volg dan je eigen advies maar op en post niets meer. Je hoeft je niet aangesproken te voelen over wat ik hier zeg, want met iemand die op jouw manier communiceert, communiceer ik niet.

Dat wat jij doet, beste vriend is doordrammen i.p.v. communiceren.
Ik had je misschien geen idioot moeten noemen,daarvoor mijn excuses.
Maar jou bril is zooooo gekleurd, dat wat wij ook zeggen ,niets dringt duidelijk door!
En of ik post of niet ,dat bepaal IK Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:02

Tyrza schreef:
Q, het draait hier voornamelijk om ruggebruik. Door het ronder instellen wordt de rug opgebolt. Mede door het ondertreden van het achterbeen.

Daarom is het o zo belangrijk om het paard eerst electrisch te hebben en super scherp aan de hulpen te hebben staan.
Maar als het ruggebruik niet in orde is, en het achterbeen niet goed ondertreedt, wat heb je dan in de piaffe te zoeken?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:05

chevax schreef:
nee, jij hebt het over de misstanden waartegen je duidelijk ageert. ik geef daarop slechts als reactie dat er andere dingen zijn waartegen je je kunt afzetten, als het daarover gaat.
Zet jij je daar tegen af, doe ik het hier - is de hele lading gedekt Knipoog Clown

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:06

Mireille1970 schreef:
Antwoord 2: Er staat niet dat we op een concessus moeten uitkomen, en dat hoeft ook niet. Maar we redeneren toch ook niet in de lucht, maar vragen om antwoorden en willen er allemaal iets van leren van de ervaring van een ander, of niet?

Willen leren is mischien wat veel gezegd, kennis nemen van mogelijkheden lijkt me reeler. Duivel Het probleem is natuurlijk dat in een openbaar forum als bokt de "statuur" van de bokkers niet altijd bekend is. Je kunt dus ook de achterliggende kennis en ervaring niet goed inschatten. Verifieerbare bronnen en onderzoeken helpen in die zin en dat blijkt bij LDR een grijs gebied. Verder hangt het af van het denkraam en het pluskukel (O.B. Bommel)

Tyrza schreef:

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar Vroegah was er bij de methode van Baucher een opmerking over het ruggebruik, namelijk is het nu de bok op de punt van een berg (is bolle rug) door onderbrengen van achterbenen EN voorbenen of is het nou zakken in het kruis. Bij het laatste is het onderbrengen ook het overbrengen van gewicht op de achterhand, bij de eerste juist op de voorhand. Juist dat eerste (het onderstandige voorbeen) lijkt een neveneffect van LDR.
Laatst bijgewerkt door ART_UMA op 07-08-06 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:16

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Uiteraard kan je altijd wat varieren met die wedstrijdlengte - dat hoeft echter niet naar LDR toe.
Vooral in een oefening als de piaffe, puur bedoeld om gewicht op de achterhand te brengen en de achterbenen meer te laten dragen, is de LDR houding -die gewicht op de voorhand brengt- mij een absoluut raadsel. Je leert het paard gewoon om onder die achterbeenbelasting uit te komen en ik vind dat je dit ook terug kan zien in de piaffe van de zo gereden paarden.

Als je dit na al die maanden over LDR praten en lezen er nog steeds bij zet, zijn we uitgepraat! LDR met gewicht op de voorhand is net zo stom en slecht gereden als klassiek met gewicht op de voorhand of whatever...............

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:17

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:

Maar als het ruggebruik niet in orde is, en het achterbeen niet goed ondertreedt, wat heb je dan in de piaffe te zoeken?

Het gaat niet om niet in orde zijn of whatever, natuurlijk moet dat eerst top zijn...En Tyrza zegt dat toch ook: EERST ......

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:21

ART_UMA schreef:
Mireille1970 schreef:
Antwoord 2: Er staat niet dat we op een concessus moeten uitkomen, en dat hoeft ook niet. Maar we redeneren toch ook niet in de lucht, maar vragen om antwoorden en willen er allemaal iets van leren van de ervaring van een ander, of niet?

Willen leren is mischien wat veel gezegd, kennis nemen van mogelijkheden lijkt me reeler. Duivel Het probleem is natuurlijk dat in een openbaar forum als bokt de "statuur" van de bokkers niet altijd bekend is. Je kunt dus ook de achterliggende kennis en ervaring niet goed inschatten. Verifieerbare bronnen en onderzoeken helpen in die zin en dat blijkt bij LDR een grijs gebied. Verder hangt het af van het denkraam en het pluskukel (O.B. Bommel)

Tyrza schreef:

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar Vroegah was er bij de methode van Baucher een opmerking over het ruggebruik, namelijk is het nu de bok op de punt van een berg (is bolle rug) door onderbrengen van achterbenen EN voorbenen of is het nou zakken in het kruis. Bij het laatste is het onderbrengen ook het overbrengen van gewicht op de achterhand, bij de eerste juist op de voorhand. Juist dat eerste (het onderstandige voorbeen) lijkt een neveneffect van LDR.

Toch drukken ze zich in de losgelatenheid en rondheid van rug en overige ledenmaten op het achterbeen op om te rijzen in de voorhand en een opener voorbeen en knie te hebben. De houding van hoofd staat daar los van. Net zoals een paard met het hoofd bovenin mega op de voorhand kan lopen.