Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:36

996981
Als het paard echter al los is achter de kaak (en geacht wordt los te blijven bij het toevoegen van impuls) waar is dan de aanleuning/aanspanning? (quote996981)

dat is alleen te voelen!! als paard en ruiter beide alle stappen hebben doorlopen, voel je dat aan
een stukje praktijk, dat staat ook in geen enkel boek, geen enkele omschrijving doet recht aan het ruitergevoel , helaas

misschien komt het nog in het boek, dan zou het fijn zijn als u die omschrijving zou willen plaatsen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:40

MCE schreef:
996981
Als het paard echter al los is achter de kaak (en geacht wordt los te blijven bij het toevoegen van impuls) waar is dan de aanleuning/aanspanning? (quote996981)

dat is alleen te voelen!! als paard en ruiter beide alle stappen hebben doorlopen een stukje praktijk

Ik weet hoe goede aanleuning en aanspanning voelt. Ik kan me alleen niet indenken hoe goede aanleuning en aanspanning kunnen ontstaan in deze methode. Door het beeldmateriaal dat ik vind wordt dit in mijn ogen bevestigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:54

996981 schreef:
MCE schreef:
996981

dat is alleen te voelen!! als paard en ruiter beide alle stappen hebben doorlopen een stukje praktijk

Ik weet hoe goede aanleuning en aanspanning voelt. Ik kan me alleen niet indenken hoe goede aanleuning en aanspanning kunnen ontstaan in deze methode. Door het beeldmateriaal dat ik vind wordt dit in mijn ogen bevestigd.

het ontstaat ook niet in een methode, het ontstaat door samenwerking tussen paard en ruiter, die aanvoelt wat het paard nodig heeft en alle stappen neemt die nodig zijn, denk ik, mijn ervaringi
dat voel je aan, maar wat .... dat is het ruitergevoel wie dat goed kan omschrijven!! i

ik kijk niet naar die filmpjes want het zijn fragmentjes van de lange weg die je moet afleggen om te komen om zo'n filmpje te kunnen opnemen

zijn dus imo een vertekend beeld geven imo onvoldoende informatie om te begrijpen wat en waarom ze doen zoals ze doen in het filmpje, want vragen als waarom even een hand zo of een been zo, dat kan ik ze niet vragen en dus is mijn beeld onvolledig (dat heb ik ook als ik het uit boeken lees en ik heb niemand naast me die mij kan vertellen wat er staat en hoe zich dat vertaald op het paard)

Babootje

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:25

Nou MCE aan zo'n fimpje kun je veel zien hoor. Je kunt prima zien of op dat moment een goede aanspanning, aanleuning en ontspanning is. Of een paard de rug wegdrukt. Of het achterbeen ondertreedt.
Juist op jouw niveau als instructeur zou dat goed moeten zien en kunnen omschrijven. Hoe kun je anders je leerlingen helpen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:27

irmaz schreef:
Zo ver ik Baucher begrijp wil hij de kaak ontspannen als voorwaarde om het bit aan te nemen. Hij spreekt trouwens nergens over het aannemen van het bit, dit is onze tegenwoordige taal. Hij wil een gewicht in zijn handen voelen (of een gewicht met zijn handen het paard opleggen, actie=reactie) om het gewicht van de achterhand op te vangen zodat het paard in evenwicht blijft. En terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn woorden te kort schieten, het proces is complexer maar wel logisch als je de opbouw van Baucher leest.

996981 schreef:
Er wordt gestreefd naar lossigheid in de kaak alvorens impuls toe te voegen. Impuls is een voorwaarde voor aanleuning/aanspanning doordat het paard vanuit impuls, over de rug (is aanspanning) de hand op zoekt (is aanleuning) Als het paard echter al los is achter de kaak (en geacht wordt los te blijven bij het toevoegen van impuls) waar is dan de aanleuning/aanspanning?

Dat wil ik heel graag begrijpen. Maar wellicht komt dat later in je boek nog aan bod?

Bij mij is 'het bit aannemen' hetzelfde als jouw 'aanleuning'. Dus met jouw woorden in de juiste volgorde:

lossigheid van kaak is een voorwaarde voor aanleuning.

Ken je de uitdrukking 'het paard is tegen de hand'? Hierbij wordt niet voldaan aan de eerste vereiste van Baucher, nl. dat de kaak ontspannen is. (Dit is dus wat anders dan de uitdrukking 'tegen de hand rijden' die ik ook wel eens heb gehoord.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:36

irmaz schreef:
irmaz schreef:
Zo ver ik Baucher begrijp wil hij de kaak ontspannen als voorwaarde om het bit aan te nemen. Hij spreekt trouwens nergens over het aannemen van het bit, dit is onze tegenwoordige taal. Hij wil een gewicht in zijn handen voelen (of een gewicht met zijn handen het paard opleggen, actie=reactie) om het gewicht van de achterhand op te vangen zodat het paard in evenwicht blijft. En terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn woorden te kort schieten, het proces is complexer maar wel logisch als je de opbouw van Baucher leest.

996981 schreef:
Er wordt gestreefd naar lossigheid in de kaak alvorens impuls toe te voegen. Impuls is een voorwaarde voor aanleuning/aanspanning doordat het paard vanuit impuls, over de rug (is aanspanning) de hand op zoekt (is aanleuning) Als het paard echter al los is achter de kaak (en geacht wordt los te blijven bij het toevoegen van impuls) waar is dan de aanleuning/aanspanning?

Dat wil ik heel graag begrijpen. Maar wellicht komt dat later in je boek nog aan bod?

Bij mij is 'het bit aannemen' hetzelfde als jouw 'aanleuning'. Dus met jouw woorden in de juiste volgorde:

lossigheid van kaak is een voorwaarde voor aanleuning.

Ken je de uitdrukking 'het paard is tegen de hand'? Hierbij wordt niet voldaan aan de eerste vereiste van Baucher, nl. dat de kaak ontspannen is. (Dit is dus wat anders dan de uitdrukking 'tegen de hand rijden' die ik ook wel eens heb gehoord.

Ik zou niet met zekerheid durven stellen dat hij het heeft over het aannemen van het bit, als hij het niet zegt. Hij heeft het over meermaals over “submission” voor mij is dat eerder “onderwerpen aan de invloed van het bit” dus loslaten. Dan aannemen? Er zijn heel veel Engelse bewoordingen te bedenken voor aannemen, maar submission is er geen van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:38

Babootje schreef:
Nou MCE aan zo'n fimpje kun je veel zien hoor. Je kunt prima zien of op dat moment een goede aanspanning, aanleuning en ontspanning is. Of een paard de rug wegdrukt. Of het achterbeen ondertreedt.
Juist op jouw niveau als instructeur zou dat goed moeten zien en kunnen omschrijven. Hoe kun je anders je leerlingen helpen?

zeker ik kan veel zien, maar als ik de hulpen niet ken, de voorbereiding, niet voel wat hij voelt is het voor mij lastig, de hele weg die hij heeft afgelegd heeft om zover te komen,

als ik zijn manier van trainen dagelijks zou hebben ervaren is het misschien ook makkelijker te begrijpen, maar voorals nog kan ik het niet uitdragen

ik mis de juiste hulp die ik moet geven, het zou veel makkelijker zijn als hij erbij vertelt HOE hij het doet,

ga ik mogelijk kopiëren of zomaar iets proberen na te doen

als ik precies kan voelen wat hij voelt kan ik de beelden beter analyseren, maar als ik dat niet heb!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-21 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:39

Janneke2 schreef:
Citaat :"flexion" (and relaxation) of the horse's jaw in response to light pressure from either the snaffle or curb bit. Indirectly, this motion was intended to effect flexion at the poll. This part of Baucher's training taught the horse to relax to the bit pressure from the ground"

Ik lees: vanaf de grond wordt aan het paard gevraagd om het kaakgewricht te ontspannen in reactie op lichte druk op de teugels.
Het is de bedoeling dat als reactie op de ontspanning van de kaak er 'flexion at the poll' buiging dus op de juiste plek ontstaat.
Ik lees expliciet niet dat er flexion at the poll gevraagd wordt (al is het wel de bedoeling dat dit gaat gebeuren).

Dit is inderdaad zoals ik het verhaal Baucher ook lees. Het gaat er om dat het hele hals-hoofd gebied ontspannen is en niet 1 specifiek deel. Hiervoor geeft Baucher zelfs de waarschuwing dat als je het ene deel wel flext en het andere niet dit tegen je gebruikt gaat worden doordat het paard zich aan de hulp kan onttrekken met een stijfgehouden gedeelte en een oversoepel ander deel.
Zie de noodrem-foto's van Anky die eerder zijn geplaatst bijvoorbeeld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:43

MCE schreef:
Babootje schreef:

ik mis de juiste hulp die ik moet geven, het zou veel makkelijker zijn als hij erbij vertelt HOE hij het doet,
zeker ik kan veel zien, maar als ik de hulpen niet ken, de voorbereiding, niet voel wat hij voelt is het voor mij lastig

als ik precies kan voelen wat hij voelt kan ik de beelden beter analyseren, maar als ik dat niet heb!!

Je kunt observeren zonder informatie. Dat staat geheel los van hoe het voelt, welke hulpen gegeven worden. Er wordt nergens van je verlangt het na te doen? Iets na doen lijkt me als het op paardrijden altijd een slecht idee. In welk systeem/methode dan ook.

Wat ik observeer naar aanleiding van de filmpjes heb ik al gedeeld.

Welke hulpen er wanneer, waarom, in welke mate gegeven worden zouden anderen in dit topic je mee moeten kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:49

ik kijk als leer/ instructie filmpje, ik oberveer om er iets van te leren

kijk daarom iets anders naar deze filmpjes, sorry
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-21 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:54

MCE schreef:

Ik dacht ook mijn instructieskills te kunnen verbeteren door verrijking van methode, maar ik observeer niets dat ik mijn leerlingen door zou willen geven :)

Ik ben benieuwd wat jij ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:04

996981 schreef:
MCE schreef:

Ik dacht ook mijn instructieskills te kunnen verbeteren door verrijking van methode, maar ik observeer niets dat ik mijn leerlingen door zou willen geven :)

Ik ben benieuwd wat jij ziet?

heb geen enkele affiniteit met deze wijze van rijden
het is voor mij eerder "africhten" dan opleiden tot een happy atleet

maar nogmaals ik zit totaal niet in dat wereldje van franse of duitse methodes

ik werk vanuit het paard zoals ik dat van oude rotten geleerd heb ( oa. Van Loon)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:07

Janneke2 schreef:
Als ik iemand hoor zeggen 'dat impuls een voorwaarde is voor aanleuning' verzet ik mij niet.
Ik kan er goed mee leven. :j
Ik hoor het ook liever dan "je mag heus tien kilo in je hand hebben, als je maar voor twaalf kilo drijft". >;)

Het laatste statement vind ik kolder, maar in alle onbegrip hoor ik nog iets elementairs 'dat het voorwaarts het belangrijkste is'. Wat ik van harte onderschrijf.

En wellicht is het wel zo, dat Baucher simpelweg niet van mening is dat aanleuning altijd en overal impuls als voorwaarde heeft.... :=

En om het voor sommigen wellicht nog verwarrender te maken, maar voor anderen helder-der:
je kunt halthouden in impuls.
Airnt heeft er een aantal verstandige dingen over gezegd. (Rt-D: de zithulpen voor halt.)
Ik ervaar het als stilstaan waarbij de spierspanning en het 'omhoog zijn van het borstbeen van het paard' jou vertellen dat je dier op een kleine hulp makkelijk kan vertrekken.
(Enige scholing is hier vereist, dus het hoort nog niet op de eerste dagen van het totaal groene paard, maar na een paar maanden moet een dier 'de slag te pakken hebben'.)

Wat Baucher zegt is dat je de achterbenen (achterhandhand) aandrijft met je benen, dat daardoor het paard krachten gaat zetten vanuit die benen, deels om voorwaarts te bewegen maar een deel van deze krachten wordt door het lijf van het paard gebruikt om zichzelf op te vangen, exterieurfouten op te heffen en minder licht te gaan lopen. Om nu te zorgen dat het paard die krachten (energie) niet aan de voorkant verliest door het hoofd naar voor/omhoog te steken moet je aan de voorkant een tegenkracht leveren op het bit. Hij geeft daarvoor een voorbeeld van 20 pounds totale kracht geleverd door de ruiter moet onderverdeeld worden in 15 pound been en 5 pound hand.(in een later stadium worden deze krachten minder maar de verhouding blijft gelijk 3:1)

Baucher schreef:
rider to move his horse forward, should make use of a force equal to twenty
pounds, fifteen for the impulse forward, and five to bring his head into position. If the legs increase their motion without the hands increasing theirs in the same proportion, it is evident that the surplus of communicated force will be thrown into the neck, cause it to contract, and destroy all lightness. If,
on the contrary, it is the hand which acts with too much violence, it will be at the expense of the impulsive force necessary to move the horse forward; on this account, his forward movement will be slackened and counteracted, at the same time that his position will lose its gracefulness and power.

Wat ik tevens uit deze paragraaf begrijp is dat de term 'lightness', vertaald in Nederlands als 'lichtheid' niet gaat over een gewicht of kracht van/in de ruiter maar over de houding en manier van lopen van het paard. En ik vermoed dat hiermee een aantal interpretaties de mist mee in zijn gegaan.
Overigens is het wel de bedoeling dat deze manier van werken uiteindelijk leidt tot lichtheid van inwerking maar dat is zeker niet het startpunt. Dit pleit er mede voor dat de flexings niet dienen om het paard bang te maken voor het bit of achter het bit te laten kruipen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:25

996981 schreef:
Ik zou niet met zekerheid durven stellen dat hij het heeft over het aannemen van het bit, als hij het niet zegt. Hij heeft het over meermaals over “submission” voor mij is dat eerder “onderwerpen aan de invloed van het bit” dus loslaten. Dan aannemen? Er zijn heel veel Engelse bewoordingen te bedenken voor aannemen, maar submission is er geen van :)

Hij gebruikt meer woorden waar ik mijn wenkbrauwen bij frons. Het is belangrijk dat je de tekst plaatst in de tijd waarin het is geschreven en dat je het hele document leest zodat zodat je ze een waarde kunt geven hoe hij dit woord bedoeld. Voor jou is 'submission' iets negatiefs omdat je het kent als onderwerping, misschien is het voor die tijd een ander woord voor 'gehoorzaam'. Baucher spreekt met veel respect en bijna teder over paarden en waarschuwt vele malen dat het vooral zacht moet, dat het paard je moet vertrouwen.

Nog een leuk weetje is dat al zijn oefeningen maar heel kort duren en veelal in stap worden uitgevoerd. Hij heeft een schema gemaakt waar sprake is van 2x daags een half uur waarbij veel rustmomenten worden ingebouwd, dus niet eindeloos oefenen. Hierdoor wordt het paard dus minimaal belast.

maike11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:34

Ik reed vroeger voor de lol, meestal voor ritten. Daar heb ik nog steeds de voorkeur aan. Er is echter ook iets leuks aan het rijden op een zeer goed getraind paard dat veel beter reageert om te helpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:37

Babootje schreef:

ik kan mijn leerlingen helpen met juiste informatie en juiste hulpen,
kan lastig zeggen (als we even oefenen op contact b.v): kijk gister zag ik een filmpje zag er zo uit maar weet niet hoe het moet en waarom

dan laat ik ze liever filmpjes zien van b.v. Ingrid ,Carl en Charlotte daar leer ik en mijn ruiters rijtechnisch meer van

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:54

irmaz schreef:
996981 schreef:

Hij gebruikt meer woorden waar ik mijn wenkbrauwen bij frons. Het is belangrijk dat je de tekst plaatst in de tijd waarin het is geschreven en dat je het hele document leest zodat zodat je ze een waarde kunt geven hoe hij dit woord bedoeld. Voor jou is 'submission' iets negatiefs omdat je het kent als onderwerping, misschien is het voor die tijd een ander woord voor 'gehoorzaam'. Baucher spreekt met veel respect en bijna teder over paarden en waarschuwt vele malen dat het vooral zacht moet, dat het paard je moet vertrouwen.

Nog een leuk weetje is dat al zijn oefeningen maar heel kort duren en veelal in stap worden uitgevoerd. Hij heeft een schema gemaakt waar sprake is van 2x daags een half uur waarbij veel rustmomenten worden ingebouwd, dus niet eindeloos oefenen. Hierdoor wordt het paard dus minimaal belast.

Mijn ervaring is dat de stap de makkelijkste gang is om te vergallen als het gaat om takt en ontspanning. Dat past dus al niet bij mijn benadering :)

Gezien het gevaar je gelezen dingen makkelijk anders interpreteert vind ik het bekijken van beeldmateriaal een goede aanvulling.

Wat ik daar zie lijkt op submission zoals ik ken en interpreteer. Wellicht dat het er bij Baucher zelf een stuk vriendelijker uitzag, maar dat zullen we nooit weten. Illustraties zijn natuurlijk geen weerspiegeling van de werkelijkheid.

Ik houd het bij “moderne” dressuur met de achtergrond van het Skala. Daar heb ik tot nu toe altijd een goed gevoel bij gehad (bij de invulling die mijn instructeurs eraan hebben gegeven in ieder geval) en tot nu toe altijd vragen op mijn antwoorden gevonden. In die methode heb ik meerdere paarden kunnen opleiden tot happy athletes, wat voor mij de belangrijkste graadmeter is of het goed gaat :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:31

MCE schreef:
Babootje schreef:

MCE schreef:
zeker ik kan veel zien, maar als ik de hulpen niet ken, de voorbereiding, niet voel wat hij voelt is het voor mij lastig, de hele weg die hij heeft afgelegd heeft om zover te komen,

als ik zijn manier van trainen dagelijks zou hebben ervaren is het misschien ook makkelijker te begrijpen, maar voorals nog kan ik het niet uitdragen

Als instructeur gaat het er toch alleen om wat je op dat moment ziet wat volgens jou wel of niet goed gaat.
Om dan vervolgens jouw gevoel over te brengen op je leerling. Dat doe je als instructeur continu. je geeft in het moment aanwijzingen en daarvoor moet je kunnen zien wat er gebeurt. Daarvoor is de weg ernaar toe niet zo interessant.
Op die manier kun je een filmpje van zo'n Nuno Oliveira beoordelen vanuit jouw optiek. En dat zou dan weer heel leerzaam zijn voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:42

Babootje, hoe zo leerzaam zijn voor ons?? als ik de blz. goed gelezen heb bent u allen veel beter ingewijd dan ik in de franse, duitse,spaanse ect. methodes,

jazeker als instructeur moet je kunnen doen wat u schrijft, echter reageren op deze filmpjes over goed of niet goed is is iets anders, ik mis het contact en de interactie tussen mij en de combinatie,
dus aanwijzingen/opmerkingen geven heeft geen zin omdat ik ze niet kan staven op de juistheid ervan, wat ik bij mijn eigen ruiters wel kan,
bovendien heb ik geen enkele affiniteit met de franse cq. duitse wijze van africhten dus waag ik me er ook niet aan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:49

MCE schreef:
Babootje, hoe zo leer zaam zijn voor ons??

jazeker als instructeur moet je kunnen doen wat u schrijft, echter reageren op deze filmpjes over goed of niet goed is is iets anders, ik mis het contact en de interactie tussen, dus aanwijzingen geven heeft geen zin omdat ik ze niet kan staven op de juistheid ervan, wat ik bij mij eigen ruiters wel kan

Maar vanuit je ervaring kun je toch zien wat er gebeurt? En aangeven wat er volgens jou zou moeten gebeuren om dit beter te maken?
Nog een vraagje: waar zou je Ernest van Loon onder scharen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:58

996981 schreef:
MCE schreef:
996981

Met echt 0 kennis van al deze 'grootheden' :P Maar soms ik dat ook leuk. Ik kan de theorie van de kaak losmaken namelijk zo bekijken:

Niet vanuit een fysiek trainings oogpunt maar vanuit een educatief oogpunt kan ik me er wel iets bij voorstelllen. Stel dat je je paard geleert hebt op een signaal zijn hals en kaak te ontspannen. Een teugelhulp kan daar zomaar een aannemelijk signaal voor zijn. Dan begin je je training met een moment van 'hier willen we samen naar toen'. Voel jij het? Voel ik het?
En dan ga je met de veel complexere materie van beweging aan de slag en ga je weer op zoek naar dat ontspannen gevoel.
Hetzelfde als beginnen met grondwerk. Reageer jij op mijn aanwijzingen? En kun je dat doen op een fijne ontspannen maar alerte manier? Dan gaan we in het zadel verder.

Verder ben ik het helemaal eens met de discussie een paar pagina's eerder. Ervaring doet een hoop. Maar is niet per definitie waarheid. Dus zolang er geen of maar heel dunne aanwijzingen zijn dat iets slecht zijn, hou ik niet van te harde uitspraken.
Beide richtingen beroepen zich vervolgens op 'gevoel'. Visueel of fysiek. Maar realiseer je je daarbij dan ook dat 'de ander' vermoedelijk ook maar gewoon op zoek is naar een fijn gevoel? En er van overtuigd is dat hetgeen ze aan het doen zijn, een fijn gevoel geeft.

Hoe meer je ECHT weet, hoe minder stellig je wordt volgens mij.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:07

Babootje schreef:
MCE schreef:
Babootje, hoe zo leer zaam zijn voor ons??

jazeker als instructeur moet je kunnen doen wat u schrijft, echter reageren op deze filmpjes over goed of niet goed is is iets anders, ik mis het contact en de interactie tussen, dus aanwijzingen geven heeft geen zin omdat ik ze niet kan staven op de juistheid ervan, wat ik bij mij eigen ruiters wel kan

Maar vanuit je ervaring kun je toch zien wat er gebeurt? En aangeven wat er volgens jou zou moeten gebeuren om dit beter te maken?
Nog een vraagje: waar zou je Ernest van Loon onder scharen?

een van mij "oude rotten" wie ik veel geleerd heb, modern of klassiek, geen idee, het werkte en dat was belangrijk

dan zou ik zeggen rijd de paarden eerst eens weer voorwaarts en ga daarvandaan terugsluiten, als maar in een houding trainen is niet de beste manier om soepel en elastisch te worden, spieren op te bouwen ect. , om goed te kunnen schakelen

als je als maar in een houding traint train je ook maar op een manier spieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:17

pol013\

ik heb ook geen kennis van deze grootheden, en elke methode heeft wat
het is voor mij veel meer kijken naar wat paard kan qua leeftijd, aanleg ect. en wat de ruiter kan,
er zit veel kennis in het rugzakje altijd handig om het bij de hand te hebben

maar of je nu op de grond begint je hebt wel de kennis en kunde nodig om het paard op te leiden

en als ik op de grond met een klik de ontspanning krijg is het imo een trukje en voor het rijden niet een logische stap als de rest zich niet kan ontspannen, dat is het imo niet "natuurlijk" want ik kan als ik aan het rijden ben niet elke keer even een klikje geven,

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:25

Nee, maar als je het gevoel helemaal niet kent, kun je het ook niet gaan zoeken.
En als je het gevoel via een omweg weer even omhoog kunt halen, kun je het weer makkelijker gaan zoeken.
Een trucje is zo slecht nog niet. Als je het gewoon ziet voor wat het is. Een hulpmiddeltje om ergens te komen.

Stel ik zit vast in mijn schouders en doe daar dagelijks wat oefeningen voor om het soepeler te maken. Die oefeningen kan ik te paard moeilijk gaan zitten doen midden in een SB. Maar ik kan door het herhalen van de beweging wel weer even voelen waar ik wat moet voelen. En dan in de SB weer op zoek naar datzelfde gevoel. Die oefeningen zijn ook maar een trucje. Want uiteindelijk moet ik mijn lijf zo gaan laten functioneren dat ze niet meer nodig zijn. Maar in de weg daarnaartoe kunnen ze we een toegevoegde waarde hebben.

Maar goed, ik fantaseer maar wat over de bedoelingen er achter.

Ik vind dit soort nadenken en discussiëren altijd interessanter dan de 'letter van de wet' willen naleven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:30

pol013 schreef:
Nee, maar als je het gevoel helemaal niet kent, kun je het ook niet gaan zoeken.
En als je het gevoel via een omweg weer even omhoog kunt halen, kun je het weer makkelijker gaan zoeken.
Een trucje is zo slecht nog niet. Als je het gewoon ziet voor wat het is. Een hulpmiddeltje om ergens te komen.

Stel ik zit vast in mijn schouders en doe daar dagelijks wat oefeningen voor om het soepeler te maken. Die oefeningen kan ik te paard moeilijk gaan zitten doen midden in een SB. Maar ik kan door het herhalen van de beweging wel weer even voelen waar ik wat moet voelen. En dan in de SB weer op zoek naar datzelfde gevoel. Die oefeningen zijn ook maar een trucje. Want uiteindelijk moet ik mijn lijf zo gaan laten functioneren dat ze niet meer nodig zijn. Maar in de weg daarnaartoe kunnen ze we een toegevoegde waarde hebben.

Maar goed, ik fantaseer maar wat over de bedoelingen er achter.

Ik vind dit soort nadenken en discussiëren altijd interessanter dan de 'letter van de wet' willen naleven.

Weet je wat het is met gevoel? Dat wat goed voelt is niet altijd goed. Tuurlijk is het fijn niks in je hand te hebben. Als dat echter betekent dat het paard geen aanspanning heeft, is het voor het paard niet goed.