Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:05

Dan kunnen wij het eens zijn over het feit dat we het oneens zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:43

Kadankovitch schreef:
Dan kunnen wij het eens zijn over het feit dat we het oneens zijn.

Zijn we t toch eens :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:39

Ik zie ook wel waarde om in sommige gevallen vaste grenzen geven.
Als je erop zit zal he heus ook niet alleen maar je paard volgen. Ik ben van mening dat een paard best mag leren dat het soms niet altijd naar believen mag rekken omdat het de makkelijkere weg is.
Niemand gaat mij wijs maken dat als je midden in een dressuurproef zit dat je dan het paard laat bepalen waar hij zijn hoofd laat.
Uiteraard wel alles binnen het redelijke.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:49

Goedenavond,

Ik lees al een tijdje mee en vind het enorm interessant om jullie gesprekken mee te lezen. Ik vroeg me echter af of jullie ook eens mee zouden willen kijken naar een probleem waar ikzelf vaak tegenaan loop.

Mijn pony is nogal vlug van nature. Ze is actief in de wei, tijdens het longeren en vooral ook tijdens het rijden. Ikzelf zou zeggen dat ze goed aan het been is, als ik been geef komt er vrijwel direct reactie. Verder als ik haar in stap of galop terug wil rijden krijg ik ook reactie. Alleen in draf ligt het tempocontrole nog heel erg bij haar. Het gene waar het vooral mis gaat is wanneer ik vanuit mijn arbeidsdraf naar een hoger tempo ga en om dan vervolgens weer terug te rijden. Wanneer ik haar terug probeer te rijden krijg ik wel enig sinds reactie, maar niet de gewenste hoeveelheid en vaak wanneer ik mijn hulp weer los laat heeft ponylief de neiging om weer te versnellen.

Hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:24

Sizzle schreef:
Als je erop zit zal he heus ook niet alleen maar je paard volgen. Ik ben van mening dat een paard best mag leren dat het soms niet altijd naar believen mag rekken omdat het de makkelijkere weg is.
Niemand gaat mij wijs maken dat als je midden in een dressuurproef zit dat je dan het paard laat bepalen waar hij zijn hoofd laat.

Ben ik het mee eens.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:55

_Floortje schreef:
Goedenavond,

Ik lees al een tijdje mee en vind het enorm interessant om jullie gesprekken mee te lezen. Ik vroeg me echter af of jullie ook eens mee zouden willen kijken naar een probleem waar ikzelf vaak tegenaan loop.

Mijn pony is nogal vlug van nature. Ze is actief in de wei, tijdens het longeren en vooral ook tijdens het rijden. Ikzelf zou zeggen dat ze goed aan het been is, als ik been geef komt er vrijwel direct reactie. Verder als ik haar in stap of galop terug wil rijden krijg ik ook reactie. Alleen in draf ligt het tempocontrole nog heel erg bij haar. Het gene waar het vooral mis gaat is wanneer ik vanuit mijn arbeidsdraf naar een hoger tempo ga en om dan vervolgens weer terug te rijden. Wanneer ik haar terug probeer te rijden krijg ik wel enig sinds reactie, maar niet de gewenste hoeveelheid en vaak wanneer ik mijn hulp weer los laat heeft ponylief de neiging om weer te versnellen.

Hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Welkom Floortje wat doe je nu om het op te lossen/verbeteren en hoe?

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:11

Ik probeer zeer consequent te zijn in wat ik doe :P Ik rijd langzamer licht, adem uit en geef een ophouding.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:52

Rijdt je ook veel wacht overgangen? Dat zou ik namelijk adviseren en hier echt de tijd voor nemen in dat laten wachten

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 07:35

Ik ben niet zo bekend met het begrip wacht overgangen, maar als ik op internet zoek zie ik dat daarmee schijnovergangen, tempowisselingen en overgangen bedoeld worden. Is dat ook wat u bedoeld? :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 07:39

dresjoepie schreef:
Rijdt je ook veel wacht overgangen? Dat zou ik namelijk adviseren en hier echt de tijd voor nemen in dat laten wachten

Floortje, je pony is nog niet gehoorzaam. Hij lijkt wel "aan het been" maar dat komt omdat ie graag naar voren is, maar is nog niet "aan de hulpen".
De tip van dresjoepie is een goede. Dat doe je bijvoorbeeld door kleiner te schakelen. Dus een paar passen naar een hoger tempo maar dan weer terug naar je arbeidsdraf en daar wachten tot de rust er weer inzit en dan weer een paar passen naar een hoger tempo en weer terug voordat hij het overneemt. Je kunt dat in alle gangen doen. Als hij te "fris" wordt in draf, kun je ook terug naar stap.
Zo'n voorwaartse pony is wel fijn hoor.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:52

Kadankovitch schreef:
Sizzle schreef:

Ben ik het mee eens.

het gaat er mij niet om dat je een paard niet vaste grenzen geeft. als ik rijdt vraag ik hem ook om van mijn hand af te komen en na te geven. dit wil niet zeggen dat ik lang rijdt in die houding. mijn problem met bijzetten is: je kunt geen belonging geven. je kunt niet op het juiste moment los laten of een ophouding maken. er kan dan nooit aanleuning zijn, er is namelijk geen elastische verbinding.

@floortje, je pony moet eerst leren wachten. liever te langzaam dan te snel. voorwaarts betekent niet snel lopen. voorwaarts houdt in, activiteit. overgangen rijden is goed. veel schakelen zou ik niet doen als je haar niet onder controle hebt. dit is een goede oefening om haar meer aan het been te maken en wat heter te maken. daar zou ik in eerste instantie wat vanaf blijven.

het is goed mogelijk dat ze voorwaarts is door gebrek aan kracht. begin met voorwaarts neerwaarts te rijden. vanuit hier bouwt ze kracht op en komen er endorfine vrij waardoor ze "sloom" zal worden. dan is ze pas aan de hulpen.

succes

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:44

DarkoFoitzik schreef:
mijn problem met bijzetten is: je kunt geen belonging geven. je kunt niet op het juiste moment los laten of een ophouding maken.

Paard beloont zichzelf door los te laten. Heel simpel systeem eigenlijk.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:48

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
mijn problem met bijzetten is: je kunt geen belonging geven. je kunt niet op het juiste moment los laten of een ophouding maken.

door van het bit af te komen? lijkt me niet de bedoeling.

hier lijkt me nu genoeg over gezegd. we zijn het niet met elkaar eens en dat zullen we ook niet worden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:49

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Dat zie ik niet op die manier.
Want loslaten in kaak en rug gebeurt dmv dat de ruiter zijn hand ook kan loslaten, mee voeren en eventueel kan begrenzen.

Met bijzet is het: OF het paard knalt er tegen aan, en moet dit maar accepteren.
Of het paard gaat in een valse krul lopen zonder verbinding waarbij hij zijn rug niet loslaat en dus ook niet na geeft.

Daarom ben ik enorm tegen bijzet.
De bijzet werkt zoals darko ook zegt, als een harde begrenzing.
Beetje meevieren, terug nemen incl met voorwaarts rijden zit hier niet op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:53

DarkoFoitzik schreef:
Babootje schreef:

door van het bit af te komen? lijkt me niet de bedoeling.

hier lijkt me nu genoeg over gezegd. we zijn het niet met elkaar eens en dat zullen we ook niet worden.

:j Ik wil ze hier ook van het bit af. Maar dan kom je bij de discussie of je "druk" (aanleuning) nodig hebt voor nageeflijkheid.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:57

ik rijd ze hie rook van de hand af maar houd wel contact. zelfhouding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:38

Nageeflijkheid = aanleuning = nageeflijkheid = aanleuning

Aanleuning komt vanuit het paard omdat het losgelaten is en voorwaarts gaat.
Het paard neemt dan aanleuning, daar ontkom je niet aan.
Omdat het paard losgelaten is geeft het na in de aanleuning.
Nageeflijk is de hulpen door laten komen = er geen weerstand tegen bieden.
Wanneer een paard niet nageeft in de aanleuning dan is er geen aanleuning omdat er geen losgelatenheid is.

Losgelatenheid en tact samen met aanleuning en nageeflijkheid zijn één en zijn een representatie van de "staat" van het paard, het paard geeft zich edelmoedig over.
Hiervoor zijn nodig de afwezigheid van dwang, rust en kalmte, wederzijds respect, vriendelijkheid, vertrouwen.
Het kost wat tijd dit op te bouwen en pas hier van uit kunnen we in harmonie verder bouwen.

Overgave is het tegenovergestelde van edelmoedige overgave, het lijkt oppervlakkig slechts iets op elkaar.
Overgave is rijkunde, edelmoedige overgave is rijkunst.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:05

Simpelman schreef:
Nageeflijkheid = aanleuning = nageeflijkheid = aanleuning

Aanleuning komt vanuit het paard omdat het losgelaten is en voorwaarts gaat.
Het paard neemt dan aanleuning, daar ontkom je niet aan.
Omdat het paard losgelaten is geeft het na in de aanleuning.
Nageeflijk is de hulpen door laten komen = er geen weerstand tegen bieden.
Wanneer een paard niet nageeft in de aanleuning dan is er geen aanleuning omdat er geen losgelatenheid is.

Losgelatenheid en tact samen met aanleuning en nageeflijkheid zijn één en zijn een representatie van de "staat" van het paard, het paard geeft zich edelmoedig over.
Hiervoor zijn nodig de afwezigheid van dwang, rust en kalmte, wederzijds respect, vriendelijkheid, vertrouwen.
Het kost wat tijd dit op te bouwen en pas hier van uit kunnen we in harmonie verder bouwen.

Overgave is het tegenovergestelde van edelmoedige overgave, het lijkt oppervlakkig slechts iets op elkaar.
Overgave is rijkunde, edelmoedige overgave is rijkunst.

Zonder nageeflijkheid geen aanleuning, helemaal akkoord, maar wat u erna beschrijft is het uiteindelijke doel.

U haal het skala aan als handleiding, terwijl het eigenlijk bedoeld is als referentiepunt: 'Hoe ver sta ik?'.

Dat is ook waarom de FEI het gebruikt; omdat het juryleden een ideaalbeeld schetst om zich op te baseren bij de beoordeling.

Wanneer er echter iemand vraagt: 'Hoe kom ik nu tot die nageeflijkheid?' heeft die persoon niets aan het skala en eerlijk gezegd aan uw gemiddelde uitleg ook niet.

Jullie kunnen allemaal schreeuwen wat je NIET ideaal vindt, maar hoe maak jij dan paard grand-prix klaar, Simpelman? Met liefde?

Neen een bijzet is niet fantastisch, want het is stug en lijkt in die zin niet op de mensenhand. Het wordt, bij juist gebruik, ingezet om 1 deel van de training te isoleren en daar aan te werken, zij het begrenzing, zij het een bepaald kader. Dat er nadelen aan vasthangen is duidelijk, maar dat ontkent niemand. Echter doet dat de goede eigenschappen niet teniet.

Slechts in een utopische wereld zijn alle omstandigheden ideaal, maar aangezien ik in de echte wereld leef en mijn paard ook, splits ik de training op in deelproblemen en beloon ik steeds dat gedrag wat ik op dat moment tracht uit te lokken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:22

Ik ben een naieve man, ik leef in een utopische wereld en doe zoveel ik kan om die te beschermen.
Dat komt misschien omdat ik geloof in de mogelijkheid om een paard te helpen om zich op harmonische wijze te ontwikkelen, binnen het kader van zijn individu en zijn natuurlijke eigenschappen en daarvoor heb je inderdaad liefde nodig.

Het allerlaatste op de wereld dat ik voor mezelf ambieer is het "klaar maken van een "Grand Prix" paard om dat op GP wedstrijden uit te kunnen brengen, ik hou van mijn paarden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:28

Simpelman schreef:
Ik ben een naieve man, ik leef in een utopische wereld en doe zoveel ik kan om die te beschermen.
Dat komt misschien omdat ik geloof in de mogelijkheid om een paard te helpen om zich op harmonische wijze te ontwikkelen, binnen het kader van zijn individu en zijn natuurlijke eigenschappen en daarvoor heb je inderdaad liefde nodig.

Het allerlaatste op de wereld dat ik voor mezelf ambieer is het "klaar maken van een "Grand Prix" paard om dat op GP wedstrijden uit te kunnen brengen.

Ik zeg niet dat liefde voor de rijkunst en respect voor het dier geen basisvereiste is, want dat ben ik het nl met u eens en ik wil even oprecht zeggen dat ik het ook respecteer aan u en anderen dat u daarop blijft hameren, dat is nodig.

Ik pleit echter wel voor een meer praktische benadering van de rijkunst want aan termen als aanleuning en harmonie heeft men niet veel indien het niet opgesplitst wordt in haalbare doelen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:31

DarkoFoitzik schreef:
ik rijd ze hie rook van de hand af maar houd wel contact. zelfhouding

Maar is er bij rijden zonder 'gewicht' aan de teugels dan geen sprake van zelfhouding? Of hoe zie jij dat laatste precies?

edit: gewicht, contact, ... je begrijpt me wel

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:39

Simpelman schreef:
Het allerlaatste op de wereld dat ik voor mezelf ambieer is het "klaar maken van een "Grand Prix" paard om dat op GP wedstrijden uit te kunnen brengen, ik hou van mijn paarden.

Sorry maar dit is wel heel melodramatisch. Ik ken persoonlijk grand-prix ruiters die uiterst paardvriendelijk rijden en africhten.

Als u niets anders ambieert dan harmonieus rondjes rijden, dan zie ik daar de rijkunst ook niet van in.

Ik zeg niet dat grand-prix het hoogste genot moet zijn, maar de klassieke dressuur is nog steeds het paard aanzetten bepaalde bewegingen uit te voeren dat het zonder africhting niet zou doen. Die 'manipulatie' (want dat is het, hoe mooi het ook ingepakt wordt) is dus een vereiste om van rijkunst te spreken. Het is een 'inwerking' op het paard.

Fijn dat u van uw paarden houdt, maar dat wil niet zeggen dat alle mensen die rijkunstige fouten maken niet van hun dieren houden, dat vind ik een heel erg kortzichtige aanname.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:41

Harmonieus rondjes rijden zie je de rijkunst niet van in? Echt waar?
Nu ben ik het zelden eens met simpelman (en ook in deze ben ik het niet met hem eens overigens.) maar ik zie hem nergens zeggen dat mensen die fouten maken niet van hun dieren houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:41

Denk wel dat je jezelf de vraag moet stellen of GP nou zo paardvriendelijk is... ik weet het antwoord nog niet. Simpelman heeft wel een punt wat mij betreft... Ik kan alleen niet meegaan in toveren en edelmoedig overgeven, maar dat zijn woorden en misschien streven we wel hetzelfde na...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:43

SinneJ schreef:
Ik zeg niet dat liefde voor de rijkunst en respect voor het dier geen basisvereiste is, want dat ben ik het nl met u eens en ik wil even oprecht zeggen dat ik het ook respecteer aan u en anderen dat u daarop blijft hameren, dat is nodig.

Ik pleit echter wel voor een meer praktische benadering van de rijkunst want aan termen als aanleuning en harmonie heeft men niet veel indien het niet opgesplitst wordt in haalbare doelen.

Wanneer bepaalde mensen zich niet willen of kunnen verdiepen in de intenties en waardes van bepaalde rijkunstige uitdrukkingen dan is dat hun probleem, want aan de waarde ervan kan niemand voorbijgaan zonder op een dag in de problemen te komen.
Rijkunst is slechts voor een deel praktisch het heeft ook een intellectuele zijde.
Wanneer je kunt lezen en schrijven dan kun je nog niet zomaar literaire roman schrijven.

De begrippen aanleuning en nageeflijkheid kun je niet los van elkaar maken, het is hetzelfde.
Op het moment dat je ze los maakt van elkaar dan ben je weg gegaan uit de zin van e.e.a..