Ik durfde eigenlijk niet meer te reageren op de laatst geplaatste filmpjes

Ik begon eigenlijk een beetje aan mezelf te twijfelen omdat ik niet enthousiast werd en ik geen losgelatenheid en swung kon ontdekken.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Woestein schreef:Ben er nog steeds wel benieuwd naar.Het aantikken van zijn voorhoeven, is dit doordat hij op de voorhand loopt of doordat hij achter meer aan het werk is dan van voren aan kan (of een verandering noodzakelijk van hoefstand)?
Milkberry schreef:Wat fijn damian! Dan kunnen jullie ook aan de working trot beginnen als jullie dat willen. Oh ik wou dat wij zover waren!!.
Woestein schreef:Het aantikken van zijn voorhoeven, is dit doordat hij op de voorhand loopt of doordat hij achter meer aan het werk is dan van voren aan kan (of een verandering noodzakelijk van hoefstand)?
Ben er nog steeds wel benieuwd naar.
Hij doet het trouwens met name onder het zadel.....
Starbreeze schreef:De stretch is bij ons ook bevestigdvandaag kwam mijn vriendin kijken (rijdt ook klassiek) en die zei ook dat we nu aan de werkhouding moesten gaan werken. Ook gelijk gedaan in het goede frame met juiste aanspanning dus daar kunnen we weer mee vooruit. De diepe stretch hou ik er wel in om los te rijden en uit te stappen (en tussendoor wat op te zoeken). De arbeidshouding was voorheen erg moeilijk voor mijn paard, wilde hij niet aan. Nu wel en ja soms gaat het mis maar dan kan ik hem vrijwel direct weer corrigeren. Verder viel het haar op dat hij zo ontspannen was, dus we houden gewoon vol.
Ik heb mijn stang en trens en trenshoofdstel samengevoegd: de hoge neusriem heb ik nu op mijn trenshoofdstel gezet want ik haat dat, een neusriem met ongebruikt lusjeen mn frontriem, gewoon omdat ik die mooi vindt.
Verder was de verlenging van de teugel met de sperriem een succes. Perfecte lengte voor ons en geen last van de gespjes.
xxdomiixx schreef:Net weer gelongeerd. Zit te twijfelen of ik de chambon strakker moet zetten of niet. Ik denk zelf van niet: hij kan nu horizontaal maar dan komt er licht druk op te staan (hierom denk ik van wel). Hij zoekt het zelf steeds lager op, en we zijn ook net bezig dus misschien ga ik dan te snel? Hij houd t al wel een paar rondjes vol en de bodem bij ons is niet bepaald goed te noemen (onregelmatig) dus vind het wel knap van hem. Ook de overgangen blijft hij laag (galop niet gedaan) zowel van stap naar draf als van draf naar stap. Heb helaas niet gelet op stap-halt en halt-stap. Wat denken jullie? Wat is de next step? Hij reageert trouwens al stukken beter op de zweep
Starbreeze schreef:Ik probeer echt aan een stille beenligging te werken, maar heb dat altijd moeilijk gevonden, ik blijf meedeinen zeg maar. Ik heb ook korte benen en vetjes aan de binnenkant van mn bovenbenen, paard is rondgeribt en breed, werkt ook niet mee denk ik.
Hiervoor een fries gereden en die gooien al wat hoger op en mijn huidige paard heeft veel beweging in zijn rug ofzo, kan dat?
En nu helemaal als hij van die stukjes heeft zoals het zou horen weet ik helemaal niet waar ik blijf soms - met lichtrijden al.
Iemand daar tips voor?
Zadel is op maat gemaakt en ik zit in de juiste houding, prutsen aan het zadel of een ander zadel is geen optie, dan doet meneer het niet meer.
oji schreef:Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren.
Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit.
Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld.
Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren.
Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen.
Deze helpen je dus niet voor een goede zit.
Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal en de oefeningen uit de site die hierboven al genoemd is.
Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden.
Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit.
Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.
Simpelman schreef:xxdomiixx schreef:Net weer gelongeerd. Zit te twijfelen of ik de chambon strakker moet zetten of niet. Ik denk zelf van niet: hij kan nu horizontaal maar dan komt er licht druk op te staan (hierom denk ik van wel). Hij zoekt het zelf steeds lager op, en we zijn ook net bezig dus misschien ga ik dan te snel? Hij houd t al wel een paar rondjes vol en de bodem bij ons is niet bepaald goed te noemen (onregelmatig) dus vind het wel knap van hem. Ook de overgangen blijft hij laag (galop niet gedaan) zowel van stap naar draf als van draf naar stap. Heb helaas niet gelet op stap-halt en halt-stap. Wat denken jullie? Wat is de next step? Hij reageert trouwens al stukken beter op de zweep
Langzaam aan meer gaan begrenzen en het voorwaarts verbeteren.
Voorwaarts is actiever, grotere passen, meer afdruk, voooral niet sneller dat is het tegenovergestelde.
Zoek naar de werkhouding van je paard, 5cm voor de loodlijn, het elastiekje naar voren, rug moet op blijven bollen.
Wees zelf zacht, verend, nageeflijk, let op je eigen ontspanning en evenwicht, volg je paard, zit hem niet in de weg.
Frutsel niet op zijn rug.
Kijk eens met hoe weinig hij aan het werk blijft.
Het einddoel is "stilte", onzichtbare hulpen.
Stilte is stoppen met doen en denken, "zijn" en reageren.
Paarden kunnen verschrikkelijk goed "luisteren", veel en veel beter dan wij merken ze iedere miniscule verandering aan ons op en reageren daar op als ze begrepen hebben dat het dat is wat we van ze verwachten, anders doen ze niets....
Het is een fascinerende levenstaak om dat te exploiteren, "niets doen" wanneer het niet nodig is.
Want, wat zie ik veel frummelaars, het eindeloze gerommel met de hakken
![]()
.
Drijven doen we toch vanuit de knie?
Met de zit?
Drijven komt vanuit ons centrum, onze adem, onze wil, het communiceert van innerlijk naar innerlijk.
Zoniet dan komen we nooit aan die stilte toe.