Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:25

Dan is de stretch bij ons bevestigd :D

Ik durfde eigenlijk niet meer te reageren op de laatst geplaatste filmpjes :o
Ik begon eigenlijk een beetje aan mezelf te twijfelen omdat ik niet enthousiast werd en ik geen losgelatenheid en swung kon ontdekken.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:20

Wat fijn damian! Dan kunnen jullie ook aan de working trot beginnen als jullie dat willen. Oh ik wou dat wij zover waren!! Net weer een rondje buiten gereden. Die van mijn moeder was flink aan het stressen. En dat fokte die van mij ook wat op, dus meteen dat hoofd weer in de lucht. Maar ook wat vooruitgang. Want aan het einde ging hij toch ontspannen draven en galoperen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:40

De stretch is bij ons ook bevestigd :) vandaag kwam mijn vriendin kijken (rijdt ook klassiek) en die zei ook dat we nu aan de werkhouding moesten gaan werken. Ook gelijk gedaan in het goede frame met juiste aanspanning dus daar kunnen we weer mee vooruit. De diepe stretch hou ik er wel in om los te rijden en uit te stappen (en tussendoor wat op te zoeken). De arbeidshouding was voorheen erg moeilijk voor mijn paard, wilde hij niet aan. Nu wel en ja soms gaat het mis maar dan kan ik hem vrijwel direct weer corrigeren. Verder viel het haar op dat hij zo ontspannen was, dus we houden gewoon vol.

Ik heb mijn stang en trens en trenshoofdstel samengevoegd: de hoge neusriem heb ik nu op mijn trenshoofdstel gezet want ik haat dat, een neusriem met ongebruikt lusje :)) en mn frontriem, gewoon omdat ik die mooi vindt.

Verder was de verlenging van de teugel met de sperriem een succes. Perfecte lengte voor ons en geen last van de gespjes.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:38

Tip van het sperriempje zal ik eens uitproberen, heb zoveel teugels en hoofdstellen liggen zal best wel een passende combinatie te vinden zijn!

En ik quote mezelf even..
Woestein schreef:
Het aantikken van zijn voorhoeven, is dit doordat hij op de voorhand loopt of doordat hij achter meer aan het werk is dan van voren aan kan (of een verandering noodzakelijk van hoefstand)?
Ben er nog steeds wel benieuwd naar.
Hij doet het trouwens met name onder het zadel.....

En dit is het paard uit getoonde filmpje..
In spannende situaties (of gewoon momenten dat hij er niet bij is) is zijn rug wegdrukken en het front erop zetten de manier om te lopen aldus meneer.
Mijn taak is dan ontspannen blijven, tot 10 tellen, en hem vragen weer naar beneden te gaan.
Afbeelding

Krijg elke 2 maanden een blad van het stamboek met allemaal mooie plaatjes, heel vaak zie ik echter bij de paarden die hoog eindigen in de dressuursport een korte hals en een voorbeen welke nog op de grond staat in de (uitgestrekte/midden) draf.

Zolang dit beeld blijft bestaan zal men dit na willen streven.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:42

Milkberry schreef:
Wat fijn damian! Dan kunnen jullie ook aan de working trot beginnen als jullie dat willen. Oh ik wou dat wij zover waren!!.

Daar zijn we al een tijdje mee bezig en dat gaat heel erg goed. Hij blijft in hetzelfde tempo lopen en blijft licht in zijn aanleuning en netjes voor de ll. Dat is wel anders geweest (opkrullen, hangen...)

Ik heb trouwens een sperriempje gevonden die past!!! De paarden zijn verhuisd en ik was vandaag de oude stal aan het opruimen. Ik vond nog een oud merkloos hoofdstel met...passend sperriempje. Als mijn paard in die diepe stretxh wil lopen kom ik net een cm of 15 te kort. Ben benieuwd of dit zo genoeg is. Ik heb ook knalroze touwteugels van 3,80 besteld.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:14

Woestein schreef:
Het aantikken van zijn voorhoeven, is dit doordat hij op de voorhand loopt of doordat hij achter meer aan het werk is dan van voren aan kan (of een verandering noodzakelijk van hoefstand)?
Ben er nog steeds wel benieuwd naar.
Hij doet het trouwens met name onder het zadel.....

Dat doet hij vrijwel zeker omdat hij nog niet sterk genoeg is omde massa vanuit de achterhand naar voren omhoog te drukken. Hij lijkt daarboven iets overbouwd...

Zijn insticten werken ook niet mee.
Als tuigpaard zet de hij hals er op en maakt hij de rug strak, zo kan hij gemakkelijker duwen voor de kar en men vindt dit mooi staan.
Friezen zijn extra moeilijk tot buigen te brengen in de achterhand, het kost aanzienlijk meer tijd en ruitergevoel ze zover te brengen.
Je bereikt het het snelst door redelijk veel te werken in een lange lage lijn, de hals zoveel mogelijk uit laten strekken in de lengte (reiken naar het bit) onder voortdurend voorwaarts drijven, maar wel in een rustig tempo blijven.

Jouw "val" is toe te geven aan dat wat hij je (instinctief) aanbiedt als tuigpaard en hem toch blijven rijden.
Wanneer je een tuigpaard wilt rijden zul je hem andere gewoontes aan moeten leren.
Ze kunnen wel degelijk ook als rijpaard bewegen.
Grappig om te observeren is dat wanneer de rijpaard eigenschappen door het trainen krachtiger worden de been heffing sterk afneemt, de gangen worden vlakker.

Ikzelf train er één (Arabo) voor de kar én onder het zadel, ook iets overbouwd maar wel veel meer diepte.
Twee verschillende manieren van werken en trainen, ze kunnen het allebei, heel fascinerend.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:49

Ik moest met mijn fries toen ook vanuit de knie drijvend het paard naar het bit laten reiken. Oh wat heb ik een spierpijn gehad maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Toen ik dat eenmaal voor elkaar had was de aanleuning zo goed dat we de klasses doorvlogen (toen was ik nog fanatiekwedstrijdruiter :D). Mijn fries had wel redelijk vlakke gangen voor een fries dan, niet die echte knieactie en had een sterke verbinding in de lendenen. Dat was wel echt een voordeel.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:17

Klimke heeft zo veel leerzame filmpjes openbaar, gratis toegankelijk. Die zijn allemaal even leerzaam. Zij heeft ook paarden met fouten maar geeft die heel veel tijd om sterker en vertrouwd te worden. Echt heel veel!
Ze toont ook de kijker dat t paard zelf balans moet vinden, bijvoorbeeld boven cavaletti, of wanneer de aanleuning niet optimaal is. Dan zegt ze dat ie de kracht nog niet heeft en traint ze vol vertrouwen rustig verder tot je 10 maanden later prachtige aanleuning binnen verschillende overgangen te zien krijgt!
Het zou niet de bedoeling van een paardeneigenaar moeten zijn een plaatje na te doen; in deze werd een belangrijke wedstrijdproef aangehaald. Dat was een neergezette belangrijke prestatie met een briesend eventingpaard aan t begin van een zwaar belangrijk weekend kampioenschap.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:14

overigens denk ik dat je de ontspannen houding waarin je met je paard rust hebt en soepel bochten om kan steeds weer na een opgepakte sessie moet doen gedurende 40-80 meter. Gewoon even de druk van de ketel, voorkomen dat je elkaar verkeerd begrijpt, en iets doen waarvan je samen weet dat 't naar de zin gaat. Dan een paar overgangen of figuren in mooiere houding met kleinere stapjes, en opnieuw iedere 10-15 minuten belonen door geestelijke rust te geven met lange hals. Ook stilstaan vind ik een fijne manier om te belonen. Dan hobbel ik niet zo op de rug.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:25

Net weer gelongeerd. Zit te twijfelen of ik de chambon strakker moet zetten of niet. Ik denk zelf van niet: hij kan nu horizontaal maar dan komt er licht druk op te staan (hierom denk ik van wel). Hij zoekt het zelf steeds lager op, en we zijn ook net bezig dus misschien ga ik dan te snel? Hij houd t al wel een paar rondjes vol en de bodem bij ons is niet bepaald goed te noemen (onregelmatig) dus vind het wel knap van hem. Ook de overgangen blijft hij laag (galop niet gedaan) zowel van stap naar draf als van draf naar stap. Heb helaas niet gelet op stap-halt en halt-stap. Wat denken jullie? Wat is de next step? Hij reageert trouwens al stukken beter op de zweep :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:25

Ik zou hem niet strakker zetten. Wat wij doen nu is wat schakelwerk in draf erbij nemen en galopperen op een constant tempo met het hoofd laag. Soms wat balkjes die we dan in draf nemen. Veel spannender dan dit maken wij het longeren ook niet :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:37

Zo, ik heb de neusriem van mijn hoofdstel afgesloopt! :)
Even gevoeld, maar voelde geen verschil perse. Dus dan kan hij er net zo goed af blijven.

Nu nog even een praktisch vraagje.
Ik rijd nu met een slofteugel als lange teugel. Even als noodoplossing omdat ik voorheen met cob springteugeltjes reed. Maar ik heb met die slof zo veel teugel over in mijn hand. Heb er nu al 2 knopen ingelegd, maar het rijdt gewoon niet prettig. Mijn paardje is tussen de 1.50 en 1.55. Iemand enig idee wat een goede lengte teugel zou zijn? Ik wil blijven stretchen, maar in de stretch niet nog 2 meter teugel overhebben? En waar zou ik deze langere teugels kunnen bestellen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:16

Starbreeze schreef:
De stretch is bij ons ook bevestigd :) vandaag kwam mijn vriendin kijken (rijdt ook klassiek) en die zei ook dat we nu aan de werkhouding moesten gaan werken. Ook gelijk gedaan in het goede frame met juiste aanspanning dus daar kunnen we weer mee vooruit. De diepe stretch hou ik er wel in om los te rijden en uit te stappen (en tussendoor wat op te zoeken). De arbeidshouding was voorheen erg moeilijk voor mijn paard, wilde hij niet aan. Nu wel en ja soms gaat het mis maar dan kan ik hem vrijwel direct weer corrigeren. Verder viel het haar op dat hij zo ontspannen was, dus we houden gewoon vol.

Ik heb mijn stang en trens en trenshoofdstel samengevoegd: de hoge neusriem heb ik nu op mijn trenshoofdstel gezet want ik haat dat, een neusriem met ongebruikt lusje :)) en mn frontriem, gewoon omdat ik die mooi vindt.

Verder was de verlenging van de teugel met de sperriem een succes. Perfecte lengte voor ons en geen last van de gespjes.

Hier hebben we eindelijk een perfecte oplossing gevonden voor de sperriempjes! *\o/*
En dat leren oogje aan de neusriem kun je er met een Stanley mes gemakkelijk af snijden....
Sperriempjes zijn ook niet verplicht.....
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-07-15 09:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:24

xxdomiixx schreef:
Net weer gelongeerd. Zit te twijfelen of ik de chambon strakker moet zetten of niet. Ik denk zelf van niet: hij kan nu horizontaal maar dan komt er licht druk op te staan (hierom denk ik van wel). Hij zoekt het zelf steeds lager op, en we zijn ook net bezig dus misschien ga ik dan te snel? Hij houd t al wel een paar rondjes vol en de bodem bij ons is niet bepaald goed te noemen (onregelmatig) dus vind het wel knap van hem. Ook de overgangen blijft hij laag (galop niet gedaan) zowel van stap naar draf als van draf naar stap. Heb helaas niet gelet op stap-halt en halt-stap. Wat denken jullie? Wat is de next step? Hij reageert trouwens al stukken beter op de zweep :)

Langzaam aan meer gaan begrenzen en het voorwaarts verbeteren.
Voorwaarts is actiever, grotere passen, meer afdruk, voooral niet sneller dat is het tegenovergestelde.
Zoek naar de werkhouding van je paard, 5cm voor de loodlijn, het elastiekje naar voren, rug moet op blijven bollen.

Wees zelf zacht, verend, nageeflijk, let op je eigen ontspanning en evenwicht, volg je paard, zit hem niet in de weg.
Frutsel niet op zijn rug.
Kijk eens met hoe weinig hij aan het werk blijft.

Het einddoel is "stilte", onzichtbare hulpen.
Stilte is stoppen met doen en denken, "zijn" en reageren.
Paarden kunnen verschrikkelijk goed "luisteren", veel en veel beter dan wij merken ze iedere miniscule verandering aan ons op en reageren daar op als ze begrepen hebben dat het dat is wat we van ze verwachten, anders doen ze niets....
Het is een fascinerende levenstaak om dat te exploiteren, "niets doen" wanneer het niet nodig is ;).

Want, wat zie ik veel frummelaars :( , het eindeloze gerommel met de hakken :( :( .
Drijven doen we toch vanuit de knie?
Met de zit?
Drijven komt vanuit ons centrum, onze adem, onze wil, het communiceert van innerlijk naar innerlijk.

Zoniet dan komen we nooit aan die stilte toe. :9

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:51

Simpelman, hou op schei uit.
Meer en deels van de ruiters hebben hun benen niet onder controle.
Bij elke pas drijven ze aan.
En dan ook nog zegge "Ik kan er niets aan doen."

Vaak komt het probleem voort uit 2 dingen.
Of het zadel is niet geschikt voor de ruiter.
Veel zadels zijn gemaakt voor de anatomie van de man. Niet voor de vrouw.
Kijk maar eens op google, en zoek de verschillen maar eens op.
Dat kan een houding funest maken op een zadel, wat niet geschikt is voor je achterwerk :D

Daarnaast ontspannen ruiters hun heupen en liezen niet.
Mannen hebben hier over het algemeen (ik zeg niet altijd, nee algemeen) minder last van.
Ook dit heeft te maken met de anatomie.
Maar, dit kun je leren.

Zoek iemand die écht met de houding van de ruiter bezig is. En niet met het plukwerk aan het paard.
"Benen los. Zitten op je bips. Ontspan je benen."

Of pak een onwijs vlot paard, die op minst of geringst naar voren gaat, bij een aanspanning van de liezen, en er tussen uit vliegt, bij meerdere schopbewegingen en stap daar zonder zadel op.

Geloof me... dat werkt. :') Binnen 1 trainingsweek wist ik zonder zadel mijn liezen los te laten, en had ik controle over mijn benen. :') Binnen 1 week, was ik ook nog nooit zo vaak met een paard er tussen uit geglipt of er vanaf gedonderd!

Maar waar ik ook achter ben, is dat ik op vele zadels niet zit.

Ja, het is een geweld hoor, om voor beiden een passend zadel te vinden! Maar we moeten samen lekker kunnen rijden :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:22

Ik probeer echt aan een stille beenligging te werken, maar heb dat altijd moeilijk gevonden, ik blijf meedeinen zeg maar. Ik heb ook korte benen en vetjes aan de binnenkant van mn bovenbenen, paard is rondgeribt en breed, werkt ook niet mee denk ik.

Hiervoor een fries gereden en die gooien al wat hoger op en mijn huidige paard heeft veel beweging in zijn rug ofzo, kan dat?

En nu helemaal als hij van die stukjes heeft zoals het zou horen weet ik helemaal niet waar ik blijf soms - met lichtrijden al.

Iemand daar tips voor?

Zadel is op maat gemaakt en ik zit in de juiste houding, prutsen aan het zadel of een ander zadel is geen optie, dan doet meneer het niet meer.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:31

Starbreeze schreef:
Ik probeer echt aan een stille beenligging te werken, maar heb dat altijd moeilijk gevonden, ik blijf meedeinen zeg maar. Ik heb ook korte benen en vetjes aan de binnenkant van mn bovenbenen, paard is rondgeribt en breed, werkt ook niet mee denk ik.

Hiervoor een fries gereden en die gooien al wat hoger op en mijn huidige paard heeft veel beweging in zijn rug ofzo, kan dat?

En nu helemaal als hij van die stukjes heeft zoals het zou horen weet ik helemaal niet waar ik blijf soms - met lichtrijden al.

Iemand daar tips voor?

Zadel is op maat gemaakt en ik zit in de juiste houding, prutsen aan het zadel of een ander zadel is geen optie, dan doet meneer het niet meer.

Heb jij je focus wel eens gelegd op je liezen?
Want heeeeel veel mensen ontspannen de liezen niet goed.

Of een fries minder deint in de rug.. mohh denk dat het per fries verschillend is.
Met de meeste KWPN of warmbloeden heb ik totaal geen moeite, mits ik lekker in het zadel zit en mijzelf kan loslaten (volledig lichamelijk)

Onze friese merrie, waar ik dinsdag voor de 2e x weer op ben gestapt, na veel bezig te zijn op de grond (na een lange periode, details via pb indien nieuwsgierig) heb ik nog geen zadel voor.
Dus ik zit op een barebackpad, met inlages, met daar onder een dekje.
Ik voel letterlijk alles onder me bewegen (I Love it! <3 )
En hoef maar iets met mijn lichaam te veranderen, en ik voel dat compleet!
Ze buigt als een hoepel om mijn been heen.
Dus ik moet echt heeeel bewust rijden. Anders raakt zij in paniek, en daar gaan we dan!
En dat wil je niet, want je wil ontspanning.

Ook als zij van gang veranderd, voel ik dat vanuit haar hele rug. Ik kom omhoog. Voel elke pas die zij maakt. Elke minimale buiging door de rug.

Nope, wij zijn er nog lang niet.
En dat licht echt niet aan haar..!!

Maar ik heb wel heel erg veel moeite, met haar hele bewegelijkheid door haar hele lichaam.
Wat ik met de andere paarden/ KWPNers, niet heb gehad.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:38

Zal dat eens proberen Maralyn. Ik denk dat mijn Fries en Kwpn'er qua beweging in het zadel niet onder doen. Mijn huidige paard is door potentiële kopers destijds niet genomen omdat ze hem niet uit konden zitten :') maar ik vond dat juist fijn aanvoelen, die veer. Maarja doorzitten was ik toen lichamelijk gezien sowieso geen optie na een rustperiode van een dikke 5 jaar :)) Het lukt inmiddels natuurlijk wel gewoon hoor, maar mijn benen bewegen mee wel terwijl ik dan niet (bewust) drijf.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:42

Het uitzit probleem zit hem vaak in, dat de ruiter het paard, door het losgelaten lichaam van de ruiter niet kan volgen. Ergens houdt de ruiter zich dus vast.
En dan kan jij als paard, ook niet meer loslaten, omdat de ruiter niet loslaat.

Het is een wisselwerking wat veel oefening vereist, controle over je eigen lichaam en hulpen.

(Veel ruiters zijn nog láng niet toe aan sporen!!!! Lang niet!! ((Ik ook niet, daarom gebruik ik bij geen 1 paard sporen))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:46

Nou het is niet zo dat ik stuiter, los kom uit het zadel, ademhalingsproblemen krijg of met mn sporen loop te prikken hoor haha zo erg is het niet, ik moet in mn proeven ook gewoon doorzitten maar ik zou mn benen wel wat stiller willen hebben :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:55

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:13

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.

Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning, je laat je meenemen.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwicht en je paard zo min mogelijk storen.

oji schreef:
Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren.
Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit.
Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld.
Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren.
Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen.
Deze helpen je dus niet voor een goede zit.
Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal en de oefeningen uit de site die hierboven al genoemd is.
Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden.
Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit.
Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:27

Duidelijk verhaal Simpelman, er is hier werk aan de winkel :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:11

Simpelman schreef:
xxdomiixx schreef:

Langzaam aan meer gaan begrenzen en het voorwaarts verbeteren.
Voorwaarts is actiever, grotere passen, meer afdruk, voooral niet sneller dat is het tegenovergestelde.
Zoek naar de werkhouding van je paard, 5cm voor de loodlijn, het elastiekje naar voren, rug moet op blijven bollen.

Wees zelf zacht, verend, nageeflijk, let op je eigen ontspanning en evenwicht, volg je paard, zit hem niet in de weg.
Frutsel niet op zijn rug.
Kijk eens met hoe weinig hij aan het werk blijft.

Het einddoel is "stilte", onzichtbare hulpen.
Stilte is stoppen met doen en denken, "zijn" en reageren.
Paarden kunnen verschrikkelijk goed "luisteren", veel en veel beter dan wij merken ze iedere miniscule verandering aan ons op en reageren daar op als ze begrepen hebben dat het dat is wat we van ze verwachten, anders doen ze niets....
Het is een fascinerende levenstaak om dat te exploiteren, "niets doen" wanneer het niet nodig is ;).

Want, wat zie ik veel frummelaars :( , het eindeloze gerommel met de hakken :( :( .
Drijven doen we toch vanuit de knie?
Met de zit?
Drijven komt vanuit ons centrum, onze adem, onze wil, het communiceert van innerlijk naar innerlijk.

Zoniet dan komen we nooit aan die stilte toe. :9

Wat bedoel je met begrenzen, bedoel je wanneer ik rijd of de chambon wel strakker? Ik rijd op dit moment nog niet met bit. Als ik nu rijd dan is het met touwhalster en werk ik dus alleen aan communicatie, dus inderdaad vanuit het centrum drijven en al die andere dingen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 14:38

Begrenzen doe je d.m.v. de teugellengte.

Jij moet eerst zelf je paard perfect aan een contactteugel en met een bit kunnen rijden.
Bij een contactteugel bepaaldt het paard zélf waar het hoofd en hals draagt, de hand onderhoudt een permanent, stabiel, zacht, nagevend, teder contact met de mond en communiceert hiermee met het paard.
De hand volgt, overal, van voren naar achteren en v.v..
Geen druk, geen wijken voor druk, maar communicatie, vraag>antwoord>beloning.
Er is nog geen sprake van aanleuning of nageven, desalnietemin houdt je paard halt op een zachte ophouding van je hand.

Je rijdt je, totaal ontspannen paard, aan een contactteugel voorwaarts, dus actief, dat wilk zeggen met ruime passen, maar in een rustig tempo.
Het "voorwaarts" is een permanent aanwezige drang naar voren waar jij controle over uitoefent met kruis, been en teugelhulpen.
Alsof je er van achteren naar voren telkens energie inblaast, men noemt dat de motor.
Omdat je paard ontspannen/losgelaten is en niet meer vlucht, zal het de neiging hebben om minder te doen dan je wilt.
Het voelt lui, zo is het goed.

(De voortdurend neiging de hals te willen strekken heb je bevestigd bij het hals strekken.
Het voorwaarts en het hals strekken zijn de essentie van de Klassieke Dressuur.)

Je vraagt nu je paard vanuit je contactteugel de hals te strekken, laat hem dat ietsje doen (2cm) en drijft DAN voorwaarts.
Je paard komt nu wat tegen de hand maar je begrenst de mogelijkheid daartoe met vriendelijke vragende weerstand.
Geeft hij na dan geef jij na.

De voorwaartse drang is essentieel, omdat die maakt dat de buik aangespannen blijft en de rug bol.
Zo gauw de rug hol wordt heb je je kans verspeeld en moet je het opnieuw opzetten.
Een goed passend en aanvaard bit is een elementair onderdeel.

.