[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:20

een stalgenootje van mij,haar merrie doet het ook. vooral bij spanning stress en drukke situaties begint ze te klapperen. ze heeft dr al jaren,en dat doet ze ook al jaren.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:55

maralyn schreef:
Fry

van jou word ik blij

<3 *\o/*

Sjolvir schreef:
Fry,... Blijf zoals je bent, ook als je ouder wordt...

(Heel veel mensen vergeten hun jeugdige idealen en ideeën, in jouw geval zou dat doodzonde zijn.
Nou denk ik dat jij ze wel houdt, gezien de manier waarop je reageert, maar mocht je ze ooit toch
kwijtraken, lees dit topic dan een keer terug.)

<3
Zal ik zeker doen !

DaisyB94 schreef:
@fry wat verwoord je alles toch prachtig en dat op je leeftijd

Bedankt! *D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:58

Is wel een aanleuningsprobleem hoor. Die van mij deed het soms ook (wordt dan heel licht en gaat achter het bit lopen klapperen). Ik weet dan dat hij zijn tong over het bit heeft gegooid. Hij deed het vooral als hij iets moeilijk vond. Dan gooide ik even de teugels los, deed hij zijn tong weer terug, en gingen we weer verder. Kwam vroeger vaker voor, ook soms wel eens tijdens een buitenrit als we met een groep waren (werd ie erg opgewonden van) nu hij verder is getraind gebeurt komt het nog maar zelden
.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:14

bertie schreef:
Snackie schreef:
slaap lekker bertie :D
Dank je wel! <3
Je fijne wens was maandag, en dat was gelijk ook de laatste nacht dat ik fijn geslapen heb. :)
Mijn man is dinsdagavond opgenomen op de IC.
Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis. Medicatie slaat nog niet aan. Veel onderzoeken, geen oorzaak gevonden.
Iemand die NOOIT ziek is, en dan ongemerkt 240/140 heeft.
Atypisch. Een wat mager iemand, we eten supergezond, vrijwel geen zout, bewegen..
Niets gemerkt van problemen, tot een bloedneus maandagavond én dinsdagavond. Dat was reden om de dokter maar eens te bellen.
Liever een bloedneus dan een gescheurde aorta, of een hersenbloeding. Dat dan weer wel.

Ik ben even afwezig.
Misschien lees ik wel mee, maar ik 'ben' er even niet.

o dat is wel heel erg :( heel veel sterkte!!
Hou ons op de hoogte hoor.

Veulen84 schreef:
Succes Bertie :(:)

Klein Ego-postje. Vandaag weer de zadelmaker gehad. En er is een kleine vooruitgang. We zijn er nog niet, nog lang niet. Maar even zag ik me paard daar lopen. Rug omhoog, hoofdje uit de krul, voorbeen erbij... Achterbeen nog steeds stijf en buiging nog slecht. Maar we zitten 80% verder dan een uur daarvoor.

Er moet nog meer aangepast worden. We weten het wel zeker, paardlief zegt het. Maar waar precies, dat is nog een puzzeltje. Maar ik kan er weer op, kijken of we het probleem dan verder kunnen bepalen.

Fijn dat je er wel op kan...Hopelijk vind je het probleem snel!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:20

@Bertie, ik kon je post niet vinden waardoor iedereen je sterkte wenste... Zie hem hier nu staan! Wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte!!

En dan nog een klein dingetje;
Vanmiddag zie ik mijn maatje weer na een week! *\o/* pfff wat duurt een week dan ineens lang zeg...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:23

@Marinke... ik zou als ruiters gewoon vriendelijk zijn en de tanden regelmatig gecontroleerd worden ook denken aan het bit... dus of te dik... of misschien op andere manier niet passend. Dubbel gebroken wordt meestal als meest vriendelijk gezien maar ik vond mijn eigen paard er juist onrustiger mee. Die bleef er maar mee klepperen (en hij was toen ook heel zwaar aan de voorkant... maar dat was meer rijtechnisch) ik rij hem nu met scholingsbit comfort mouth dat is dus ongebroken en daarmee is hij veel makkelijker en het onrustige kauwen en klepperen was eigenlijk meteen afgelopen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:28

Dankjullie wel! :)

Babootje jij zegt toch een aanleuningsprobleem? Misschien meer van achteren naar voren laten rijden, sterker maken etc.? Paard is nog niet zo heel lang onder het zadel, of nouja wel "al" 2 jaar.. Maar totaal niet regelmatig gereden, soms een keer 2 keer in de week, andere keer 4 keer, soms periode gewoon helemaal niet.. Dus weinig gedaan nog.

Zal het ook eens tegen eigenaresse zeggen dat ze misschien een ander bitje kan proberen? Maar volgens mij heeft ze al heel veel uitgeprobeerd in het begin, ze is heel zuinig op de mond van haar paard en wil alleen het allerbeste (met alles hoor, niks mag voor het paard als 'vervelend' ervaren mogen. :P )

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:40

:oo
Bertie,vreselijk!
Heel veel sterkte

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:44

Regelmatige training is toch wel het beste dat je het paard kan geven. Dat merk ik ook aan mijn oudje... kan hem beste 6x per week met hem bezig dan 3x per week... natuurlijk wel afwisselend werk... maar wel aan het werk. Daar blijft hij het beste bij... natuurlijk is af en toe een vakantie niet erg maar zoals al gezegd werd dat in drie weken de bespiering wel al beetje kan veranderen... dan wil je dat wel goed op peil blijven houden.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:38

Cab werkt 5 a 6 keer in de week.. waarvan éénmaal longeren, één dag buitenritje en ik probeer een dag iets met balken te doen of bijv te springen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:42

Gaspard doet volgens mij elke dag wel wat. We moeten wel met zijn artrose, maar we passen ons altijd aan aan hoe hij zich voeld. Hij heeft in ieder geval genoeg afwisseling, want op de woensdag longeer ik hem, en ik rijd hem op maandag en zondag, iemand anders rijd op zaterdag als het droog is een buitenrit met hem, en de rest van de dagen doet zijn eigenaresse hem. Maar we rijden alle 3 anders en verwachten wat anders van hem, dus dat is onze afwisseling. Ik wil nog wel eens een balkje neerleggen met het longeren, en daar laat ik hem zowel stap, draf als galop overheen gaan.. Ligt aan hoe hij zich voeld maar inprenciepe wel..

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:44

Wat ook altijd leuk (en leerzaam) is. Twee balken neerleggen met bijv. 8 galopsprongen er tussen en dan oefen met schakelen. 7 grote sprongen er tussen maken of 9 hele kleine.. :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:51

Ooooooohhhh ZO moeilijk met Gas =P ik hou hem altijd op een volte om zijn galop in controle te houden.. Zodra ik rechtuit ga versneld hij, en valt hij bij de eerst volgende bocht in draf... -_- wat ik altijd doe is in galop een volte bij A, stukje rechtdoor, volte op het midde, weer een stukje rechtdoor, volte bij C.
Maar ik ga daar ook niet aan beginnen, erop met die balkjes.. Als ik er niet op zit red ie zich wel, maar ik ben bang dat ie anders een te grote klap krijgt als hij niet uitkomt met mij erop... Hij sloopt de balkjes al als ik er niet op zit xD. Ik ben al blij dat we nog lekker kunnen samenwerken en kunnen rijden! =D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:55

Klapperen met de kaak komt idd voor uit spanning. Het kan zoals eerder genoemd meerdere oorzaken hebben maar het kan ook een ongemak zijn uit het lijf. Bedenk maar eens als jij pijn hebt, dan ga je ook op je tanden bijten etc. Maar het is lastig want een ongemak kan overal vandaan komen, vanuit de rug tot in het been. Paard wat ik kende deed het ook, begon later met het hoofd te knikken, bleek KS en HKO te hebben.... Niet meteen bang worden, het is maar een voorbeeld maar zo kan een paard dat dus uiten.

Over Schouderbinnen en schoudervoor, wat altijd een veelgemaakte fout is daarmee(deed het zelf ook :P ) is dat men de achterhand weg wilt zetten, terwijl het juist zaak is om de voorhand van de hoefslag af te nemen met de buitenteugel en binnenhand en daarbij te begrenzen met het binnenbeen om niet naar binnen te vallen en het buitenbeen om de achterhand recht te houden. Het gaat erom dat je de controle hebt over de voor schouder.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:00

Die van mij begint niet te klapperen met zijn kaak, maar met zijn onderlip. Hij gaat dan ook enorm schuimen, maar dat is het moment, dat ik weet dat hij echt gaat ontspannen. Hij gaat dan lekker lopen, en zoekt zelf mijn hand op.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:05

Als de onderlip 'los' hangt, en door beweging gaat klapperen is dat imo inderdaad iets wat voort komt uit ontspanning. Je ziet het ook wel eens als ze lekker staan te dutten, zo'n loshangend onderlipje. :P Maar dit paard klappert echt met de tanden, net alsof het continu 'bijt' zeg maar.

Bedankt Jolien, ik word ook zeker niet meteen bang maar van het weekend waren we met een mooi groep tegelijk op stal en dat ene paard werd gereden en toen kwam dat zo aan het bod wat dat klapperen moet zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:09

K kan me gewoon echt niet voor me halen wat er bedoeld word met klapperen met de kaak! =O klapperen in de zin van wat wij doen als we het koud hebben ofzo? Bijt het paard niet gewoon op zijn bit, in de zin van kauwen -> speeksel aanmaken -> ontspannen? Kan het me niet voor me halen namelijk...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:11

Ik zag geen speeksel vorming door het 'kauwen', zo'n kauwbeweging of als het paard gaat 'kauwen' op het bit is toch weer anders (klinkt anders, ziet er anders uit). Het is echt net alsof wij de tanden op elkaar laten klappen eigenlijk... :+ NIet in de zin als bibberen (gaat veel sneller). Maar langzamer, wel ritmisch weer. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:12

Met klapperen van de kaak bedoel ik gewoon het constant open en dicht doen van de mond. Normaal kan het zijn van zwaardere inspanning, dat ze iets moeilijk vinden en daarbij met de mond gaan klooien maar in dit geval lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Het klapperen met de onderlip kan een vorm van concentratie zijn denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:14

_Marinke_ schreef:
Dankjullie wel! :)

Babootje jij zegt toch een aanleuningsprobleem? Misschien meer van achteren naar voren laten rijden, sterker maken etc.? Paard is nog niet zo heel lang onder het zadel, of nouja wel "al" 2 jaar.. Maar totaal niet regelmatig gereden, soms een keer 2 keer in de week, andere keer 4 keer, soms periode gewoon helemaal niet.. Dus weinig gedaan nog.

Zal het ook eens tegen eigenaresse zeggen dat ze misschien een ander bitje kan proberen? Maar volgens mij heeft ze al heel veel uitgeprobeerd in het begin, ze is heel zuinig op de mond van haar paard en wil alleen het allerbeste (met alles hoor, niks mag voor het paard als 'vervelend' ervaren mogen. :P )

Kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Kan idd ook zijn dat het paard teveel "aanklooit" met het bit, maar meestal is het toch wel rij(technisch) op te lossen en heeft het zelden met het bit te maken. (Een bit is net zo zacht als de ruiterhand dat is; d.w.z. dat ook een scherp bit zacht kan zijn in de mond van een paard als deze correct wordt gebruikt en andersom). Dus idd, meer van achter naar voren en sterker, maar ook gehoorzamer, maken, was bij mij de oplossing voor het gerammel.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:18

Hmm.. Misschien dat ik zoiets ooit nog zal zien.. Kan het me echt niet voor me halen.

En idd jolien, als Gas zo loopt te klapperen met zijn lip tijdens het rijden, is hij lekker bezig. Komt eindelijk de echte ontspanning erin die ik wil, en is hij idd geconsentreerd bezig. Ik kan hem wel aan de teugel rijden, maar zodra hij gaat klapperen met die lip weet ik dat hij daar blijft lopen, en gaat hij ook een stuk meer zelf dragen. Vaak geef ik hem dan wat meer teugel en ruimte, zodat hij wat mooier uitschuift met zijn nek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:18

_Marinke_ schreef:
Ik zag geen speeksel vorming door het 'kauwen', zo'n kauwbeweging of als het paard gaat 'kauwen' op het bit is toch weer anders (klinkt anders, ziet er anders uit). Het is echt net alsof wij de tanden op elkaar laten klappen eigenlijk... :+ NIet in de zin als bibberen (gaat veel sneller). Maar langzamer, wel ritmisch weer. :')

Als je het terug in je hand voelt als een los/vaste verbinding dan is het aanleuning. Zou eerst eens kijken (met iemand die dat goed kan zien) of het bit niet te laag hangt.
Ik weet niet wat je hebt voor bit?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:25

Ho wacht even, het is niet mijn paard en ik rijd er ook niet op! :D
Geen idee welk bit er precies inhangt, nooit op gelet eigenlijk. Daarbij is dat ook niet heel makkelijk te zien als ze hem in hebben. Moet ik net toevallig in de buurt zijn bij het opzadelen. Dus daar kan ik je geen antwoord op geven.

Het is mij eigenlijk nooit opgevallen dat hij te laag of te hoog hangt kan me dat ook niet voorstellen omdat eigenaar een persoon is die in dat soort dingen heel correct is en het absoluut goed wil hebben. Die vraagt het eerder tig keer na dan dat ze denkt; "Oh het zal wel goed zijn" zeg maar.

Geen idee wat je in de hand voelt, heb zelf wel eens gevoeld hoe het is als ze kauwen op het bit. En tijdens het longeren van paarden of als ze gereden worden ook vaak zat gezien als ze aan het kauwen zijn. Maar dit is echt anders...

Jij zegt los-vast-verbinding, je ziet wel dat de teugels af en toe in boogjes komen te hangen maar je ziet niet dat ze bv. achter de teugel kruipt. Word eerder te lang dan te kort. Echt een super stille aanleuning heeft dit paard overigens niet... Is wel erg zoekend daarin, die ruimte krijgt ze ook overigens om te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:27

Mag ik hier nog foto's plaatsen van mijn merrie en ik ''aan het werk'' of is het voornamelijk een kletstopic geworden?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:27

Het kan inderdaad een aanleuningsprobleem zijn. Het feit dat het er ontspannen uit ziet, wil niet zeggen dat het dat niet is. Echter voor aanleuning bij jonge (of/en) nog niet rijk bespierde paarden is er ook wel degelijk iets meer aanspanning nodig soms.
Tandproblemen, bit problemen, oorproblemen kunnen allemaal een aanleuningsprobleem veroorzaken. Zelfs grote, zoals het zadel.

Overigens is het handige om het niet te beperken. Je kan dan veel lastiger zien wanneer je op de goede weg zit.

Ik heb trouwens geregeld klanten... Paardje komt heerlijk ontspannen over, maar heeft z'n tong klem gezet. Daar komen lekkere stofjes bij vrij en paard loopt ook ontspannen.
En zo kom ik dan weer op luchtzuigers op het bit. Die paarden klappen elke keer hun tanden op elkaar.Trekken over het bit een beetje lucht en laten los. Vervolgens weer overnieuw. Die paarden zien er ook ontspannen uit.