[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:31

maralyn schreef:
ravvie schreef:
even een update :) vandaag heb ik lekker veel tempo wisselingen gemaakt. het ging gelijk een stuk beter en ze kwam regelmatig uit haar opgekropte houding.

wat ik nog zie is mijn houding en mijn vervloekte piano handjes ><

daarbij voordat er opmerkingen komen over haar kont : we kochten haar ondervoed , we hebben haar nog niet zo lang , er word aangewerkt. tips over goede correcte spieren op haar kontje krijgen is wel handig natuurlijk ! op het moment kom ik niet verder als longeren met dubbele longe :)

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Daar word ik vrolijk van!
Wat nou pianovingers. Je hebt al 1 ding, dat is dat ze je volgt.

Spieren er correct opkrijgen?
Langzaam maar dan ook langzaam opbouwen.
Zou zelfs, heel eerlijk gezegd, nog even niet rijden maar longeren.
Longeer haar los.
Eerst 15 minuten.
Na een paar weel 25 minuten. En dan kijken over ze ook laag kan dmv pessoa of dubbele longe (waar ik graag mee werk)
Wanneer ze bespiering er op heeft, dan afwisselen met licht rijden. Daarnaast goed longeren.
Tot het bespiering er aardig op zit. Dan kun je gewoon gaan rijden en af en toe longeren afwisselen.

Ik ken het, ondervoed paard. Mijn eigen was ook zo mager als een latje.
Nu longeren we nog maar 2 weken, en gaat steeds beter. Ook meer met neusje over de grond en ontspanning.
Daar moet je het van hebben.
Dan gebruiken ze hun spieren goed en komen ze er ook correct op.

bedankt voor de tip gaan we zeker wat mee doen ! rijden doen we 1 a 2 keer per week 20 minuutjes :) longeren doen we de rest van de dagen.

ik heb eerder een ondervoed ponytje gahd ( heb ik nog steeds) die woog 250 kilo toen ik hem kocht :\ daar ging de spieren er sneller op , waarschijnlijk omdat hij ook al een stukje jonger is dan deze en er eigenlijk nooit was meegedaan , deze tuiger was ondervoed en heeft ook tijd als manege paard gediend en is nu 16 jaar .

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:44

hebben jullie nog tips en tops?

Afbeelding

Afbeelding

volgensmij moet ik meer naar voren kijken, mijn handen rechtop en verder van het zadel af.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:43

Ik denk dat je jezelf al redelijk goede tips hebt gegeven, vooral met het meer naar voren kijken :)
ook ik heb veel verbeterpunten, daarbij te zeggen dat ik een ongeluk heb gehad met mijn vorige sport ( judo ) en mijn nek had kunnen breken, niet gebeurd, maar in de draffoto zie je wat mijn rug ermee gedaan heeft :(

eerste foto
Afbeelding

tweede foto
Afbeelding

2 in linkje, ik vind het een complete ramp en ik werk er hard aan. :(
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JAHB6TDW.jpg

deze gaat nog wel, maar ik mag mijn ogen wel openhouden :')
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KGJBAZPD.jpg

trouwens, tips over schoeisel weet ik al,
ik kan door het reizen helaas mijn laarzen niet meenemen, maar gebruik ze wel normaal!

annoouukie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:44

Ze loopt niet aan de teugel, misschien is dit toch meer ITP waardig..?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:45

ohw, sorry :o

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:34

Annoouukie, misschien kan je dan uitleggen waarom het paard volgens jou niet aan de teugel is hier. Dan kunnen deviltjh, jijzelf, meelezers en andere posters in dit topic daar misschien van leren.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:02

Dank je, ik vind dat vaak moeilijk te bepalen inderdaad.q

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:18

Ik ben het niet helemaal eens met Annoouukie eigenlijk :+
In mijn opzicht loopt die van danitiapuck wel degelijk aan de teugel al kan het allemaal wat beter..
Ik vind je pony er een beetje sloom uitzien vanaf de foto's.. Ik zou der wat actiever gaan rijden en vooral goed aan het been dat is heel belangrijk als je een goede aanleuning wil krijgen en dus ook nageeflijkheid. Je moet je pony meer activeren van achter door veel overgangen te maken, tempowisselingen en dergelijke. Zo krijg je je pony aan het been.
Naar mijn idee loopt hij ook wat op de voorhand, kan misschien komen door de hoek van de foto maar ik zie nu dat de driehoek tussen je pony's achterbenen kleiner is dan haar voorbenen, dus wederom actiever maken aan de achterhand.
Je moet denken van achter naar voren, alles gaat eigenlijk vanuit de achterhand van de pony dat is immers de motor, die moet je dus draaiende houden als jij een auto start maar je geeft geen gas komt die ook niet in beweging.
De hals van je paard zou iets ronder mogen naar mijn idee, op de eerste foto zie je heel mooi nek hoogste punt! :D das al een goed begin, geen valse knik!
Op de eerste foto heb ik het idee dat je beugels veelste kort zijn, ik vind dit persoonlijk meer een springmaat, wellicht kun je je beugels 1 a 2 gaatjes langer doen. :)

Bij deviltjh zie ik ook een pony die niet nageeflijk is, hij loopt duidelijk met zijn neusje eruit. En ik zie ook geen ronding van de hals.
Afbeelding
Op het plaatje hierboven kun je een beetje zien hoe je paard zou moeten lopen, dat is het eerste plaatje. Zie je hoe de buiging meteen begint bij de schoft en hoe de nek het hoogste punt is?
Dit moet je verkrijgen, je paard moet vanuit zijn schoft zijn hals ronden met nek hoogste punt. Dit verkrijg je alleen door een goedwerkende motor. (Zie even ook stukje hierboven kun je van leren :) )
Voor jou geld namelijk hetzelfde als hierboven, aan het been houden! Je paard activeren vanuit achteren, ik zie hier namelijk ook een 'slome' pony, ze is niet actief.
De eerste draffoto is wel goed actief, daar zie je tussen de achterbenen en de voorbenen van je pony ongeveer dezelfde driehoek.
Maar op de tweede draffoto die je laat zien, zie je dat je paard zijn voorbeen al op tilt en weg wil zetten? Zijn achterbeen moet dat ook doen, op hetzelfde moment! :) Zie je dus dat hij op deze foto niet actief is? Je zou hem dus meer moeten activeren vanuit zijn motor! Van daaruit krijg je vanzelf nageelijkheid!
Wat ik trouwens heel duidelijk in je eerste draffoto zie is dat hij zijn kaak vast zet! Zie je dat? Ik heb op die foto het idee alsof hij je uit het zadel wilt trekken of met zijn hoofd omhoog slaan, hij laat niet lekker los, zie je die spanning ? Je moet hem dan dus los maken, probeer wat stelling mee te nemen gewoon proberen klein beetje is al goed genoeg als hij maar ontspannen blijft lopen en niks vast zet. Op die draf foto zou ik zeggen dat de spanning wellicht bij jou komt. Kan dat kloppen? Zit je soms was gespannen op je paard? Want dat komt over op je paard! Als ik bij mijn eigen paard ga spannen met mijn armen tijdens het doorzitten (even een voorbeeld) gaat meneer ook spannen bij zijn kaak en nek en daardoor ook rug. Want het is een gevolg van elkaar! Als je paard zijn kaak vast houdt kan hij eigenlijk ook niet zijn nek lekker loslaten en door de nek eigenlijk ook niet zijn rug lekker lostlaten. En dat is juist de bedoeling! Je paard moet lekker ontspannen onder je lopen en zodra hij dat doet gaat hij vanzelf nageven en krijgt hij vanzelf de juiste aanleuning. Het is vooral een kwestie van denken aan de achterhand! :) Gewoon niks doen met je voorhand, misschien als hij vast houd een beetje 'spelen' met je hand, een beetje kneden en dan niet hard, heel zachtjes een paard heeft een gevoelige mond dus het hoeft niet hard, ken je die mensen die dan zagen? Dat bedoel ik absoluut niet! Ik bedoel hele kleine kneepjes geven om je paard uit die spanning te halen, maar dan moet je zelf ook ontspannen. Als jij heb zeg maar vast houdt aan de voorkant gaat je pony ook vasthouden, het heeft allemaal verband met elkaar :D Snap je? Dus ik zou zeggen goed aan de activiteit en de achterhand denken en dan komt het vanzelf goed.
En je houding zeg je zelf al ja! :D gewoon meters maken en het langzaam proberen te verbeteren :D

Goed dit is dan wat ik zie aan de foto's, als iemand er niet mee eens is of wat toe te voegen of verbeteren heeft hoor ik het graag :D
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd heb het geprobeerd.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:24

heeel, heeeel erg bedankt voor de tips!
dat had ik nodig :)

over het gespannen zitten,
dat heb ik soms, maar ik werk eraan.
dus evengoed bedankt!

ik zal over een tijd weer foto's maken als het lukt,
en kijken of het verbeterd is, en volgens Anoukkie hier wel thuishoort dan.

tot nu toe was het vrij duidelijk ;)

ondertussen zijn na de foto's ( is ook alweer even geleden ) de beugels een gaatje langer gegaan :)
Laatst bijgewerkt door Ylvy op 02-01-13 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:32

Mooi dat je er wat aan hebt :D Daarvoor is dit topic leren van elkaar, elkaar verbeteren en weer verder leren :P
Hou het topic in de gaten wellicht komt er nog een verbetering op mijn reactie! Er zijn namelijk nog mensen hier die alles veel beter kunnen zien dan mij :+

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:34

ik vond dit al best goed,
ik heb 5 jaar op een manege alleen de basis geleerd,
en het is goed om dit te lezen..
kon het niet echt goed vinden, zo'n uitleg.
dus ik ben er heel blij mee.

( rij nu 7,5 jaar, 1 jaar daarvan op een nieuwe manege, leer ik al heel wat meer )

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:36

Goede uitleg jes_sam, alleen het kneden/spelen kan ik me niet in vinden. Ik vroeg ook bewust aan uitleg aan annoouukie, omdat ik zelf vind dat zulke foto's hier wél thuishoren. Geen enkel plaatje wat we hier zien is perfect, dus er valt altijd van te leren. En ik vind dat deviltjh al lekker op weg is. Ja, het mag actiever, maar ik zie in elk geval (op de meeste foto's) een blij en ontspannen paard, dat niet in zijn mond getrokken wordt. Nek hoogste punt en neus voor de loodlijn. De basis is goed. Gewoon zo doorgaan dus, maak je paard scherper aan je been en voorwaarts, pak wat figuren mee, zoals bijvoorbeeld voltes en gebroken lijnen, en dan komt het aan de teugel gaan vanzelf. Je zou ook in het centrale topic over aan de teugel rijden kunnen kijken (met name de OP) en in de wiki [RT-P] [centraal] Aan de teugel. Verder zijn er talloze boeken die je erover kan lezen, maar het beste is nog goede instructie.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:41

het aan het been werken we langzaam aan, omdat hij dit nog niet echt geleerd had ( is nu wel 7 ) maar is nooit actief opgepakt met aan het been.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:42

Uhm .. Dat heb ik geleerd om soms te doen om even die spanning te doorbreken als ze die niet meer los willen laten. Een van de paarden die ik rijd heeft namelijk de neiging om op de een of andere moment zoveel spanning om te bouwen dat ik het er niet meer uit kan krijgen door alleen goed been blijven geven en haar actief houden. Dat paard zit dan zo in zijn eigen wereldje van de spanning dat ik die heel even door breek met wat teugelspeling, gewoon even de pink ligt aanknijpen, daardoor schrikt ie even op uit de spanning, zo van hea?! Er gebeurt iets in mijn mond en daardoor kan ik dan wel met mijn benen verder hem uit die spanning halen.

Het aan het been krijgen krijg je helaas ook niet op de aan of andere dag! :( Gewoon zo lekker door trainen dan wordt hij vanzelf aan het been :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:43

Nou, devilthj, dat is alvast een goed begin. Dat is de basisvoorwaarde, dus ga daar mee verder en zorg dat dat helemaal in orde is. Succes! +:)+

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:45

jes_sam, helaas niet nee :) maar we hebben geen haast.
ik vind het zonde dat ik geen rij-foto van de andere haf heb die ik bijrijd,
die is wat actiever, maar soms ook veel te snel in draf, heeft moeite met galop. ( 4,5 jaar )
maar misschien komt dat nog :P

en visitor, dankje :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:37

Ik vind het wel netjes uitgelegd jes_sam.

Ik ben eigelijk benieuwd wat jullie hier van vinden. Eerst even een beetje uitleg. Deze foto's zijn gemaakt tijdens een fotoshoot meeting een half jaar geleden en ben er zo opgestapt zonder enig dresuurwerk vooraf. Ik ben zelf zo trots op de foto's omdat ik een los blij paard zie die vanuit achter naar voren rijd en voor mij gevoel perfecte halshouding enzo. Maar toch wil ik weten wat jullie er van vinden.
Ook moeten jullie weten dat ik een jaar geleden hier ook actief heb gepost dat ik het roer helemaal heb omgegooid qua rijden en dat dit ontpannen ongedwongen beeld heel veel betekend voor mij.
Ook is het belangrijk te weten dat dit twee foto's van juni zijn en dat in de tussentijd ze een blessure heeft gehad waardoor we tot nu uit de running zijn en nu eindelijk weer mogen opbouwen. ( [BEH] paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot* )
Graag ontvang ik ook tips over hoe ik dit opbouwproces het beste kan aanpakken. Ik mag van de dierenarts 20-25 min draven in de bak en pas over 3 weken galop erbij pakken.

Afbeelding
Afbeelding
dus dit is voor mijn gevoel perfect maar ik ben niet zeker wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 02-01-13 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:37

Ik heb even geleden een topic geopend omdat mijn paard op het moment vaak te diep loopt.
Dit doet hij na even gereden te hebben en hij meer gaat ontspannen.
Wanneer hij dit doet rijd ik hem voorwaarts en doe ik mijn handen naar voren om hem
van mijn hand af te rijden. Helaas versnelt hij dan gewoon zijn tempo met zijn hoofd tussen zijn knieën (Hij neemt gewoon de ruimte). /3

Nu heb ik in het topic dat ik heb geopend al veel bruikbare tips gekregen en krijg ik goede les maar ben ik toch benieuwd of jullie ook nog tips voor mij hebben.

Mijn paard is van zichzelf al wat op de voorhand gebouwd (springpaard) en vrij lang waardoor het al moeilijk is hem aan elkaar en op de achterhand te rijden maar we waren op de goede weg.

Het kan zijn dat het voor hem even moeilijk is geworden en het dus op deze manier fijner lopen voor zichzelf maakt. (Vanmiddag komt ook de tandarts kijken, misschien dat er iets niet lekker zit) Zou het ook aan zijn rug kunnen liggen?

Kan op dit moment ook niet veel rijden, moet steeds naar de binnenbak wat duur is en veel tijd kost dus ik rijd hem zo'n 2x in de week, soms 1x en vorige week toen ik wedstrijd had 3x.

Ik hoop dat jullie je over mijn probleem willen buigen! :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:42

Anne mieke88 ziet er fijn uit! De gemiddelde fries die we tegenkomen hier op bokt loopt erg diep/kort/opgekropt, die van jou maakt zich fijn lang en onspant! Wel lijkt het of hij stuwd in plaats van draagt, vooral op de laatste foto. Maar misschien was dit een beetje spanning omdat het in de duinen is :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:46

ik zie het ook Mang... het is lastig voor Eelkje om te gaan dragen... Toendertijd heel veel geoefend met achteruit lopen en toen deed ze het wel beter...
Maar gezien het feit dat de op die foto al een scheur in haar bot had en dragen pijn deed is het al knap dat ze uberhaupt mij op haar rug tolereerde.

iemand tips over het opbouwen?
Ik longeer haar nu veel los met alleen halstertje en dan meer joggen en dan belonen als ze haar neusje laat zakken. Is dit goed voor haar rug?
En wat kan ik doen onder het zadel? Ik laat haar nu ohz lekker lang en zakken en veel stelling links-recht vragen..

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:58

kristie14 schreef:
Ik heb even geleden een topic geopend omdat mijn paard op het moment vaak te diep loopt.
Wanneer hij dit doet rijd ik hem voorwaarts en doe ik mijn handen naar voren om hem
van mijn hand af te rijden. Helaas versnelt hij dan gewoon zijn tempo met zijn hoofd tussen zijn knieën (Hij neemt gewoon de ruimte).

Hoi! Ik heb laatst eindelijk weer eens les gehad en wat bleek? Telkens als ze mijn handen opzocht, stak ik deze naar voren waardoor ze veel te diep ging lopen (ze zocht immers mijn hand op). Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is of dat je als ze al nagevelijk is je handen naar voren doet? Misschien kan je hier iets mee...

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:28

Mloulou schreef:
kristie14 schreef:
van mijn hand af te rijden. Helaas versnelt hij dan gewoon zijn tempo met zijn hoofd tussen zijn knieën (Hij neemt gewoon de ruimte).

Hoi! Ik heb laatst eindelijk weer eens les gehad en wat bleek? Telkens als ze mijn handen opzocht, stak ik deze naar voren waardoor ze veel te diep ging lopen (ze zocht immers mijn hand op). Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is of dat je als ze al nagevelijk is je handen naar voren doet? Misschien kan je hier iets mee...

Hmm, interessant! Ik denk niet dat ik het doe maar ik denk wel vaker dat ik dingen niet doe terwijl ik ze onbewust toch echt aan het doen ben :+
Ik zal wanneer ik weer tot mijn paard gestegen ben eens bewust op de druk en plaats van mijn handen letten, misschien dat daar het probleem zit!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:01

ik plaats weer een update want alle tips helpen enorm * ben super blij met dit topic*
ik heb vandaag even gelongeerd. ik zag dat ze lekker rustig en ontspannen was en het kriebelde wel ff om erop te gaan. na het longeren heb ik dus even zonder zadel 10 minuten uitgestapt. hier begon ze ook wat lager en iets ronder te lopen :)

Afbeelding
Afbeelding

is toch al een ander gezicht he !? *\o/* kan niet wachten tot ik mijn les volgende week heb endan zal het vast beter worden
na mijn idee mag ze nog wat ronder lopen vanuit haar schoft vandaan. maar het is een begin !

echt heel erg bedankt iedereen die me tips hebben gegeven :D *\o/*

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:11

Eerst en vooral aan iedereen een gelukkig nieuwjaar en vooral veel rijplezier in 2013!

Anne_mieke88 Ik vind net de eerste foto erg mooi *\o/* Ik zie dat je paardje het bekken mooi kantelt, de buikspieren aantrekt en zichzelf mooi draagt! De aanleuning vind ik erg mooi. Ook jijzelf hebt een erg mooie houding :) Heerlijk om naar te kijken.

Waarom vindt je zelf de tweede foto beter?

Ik zie dat je paard op de tweede foto meer stuwt dan draagt en dat hij het bekken niet kantelt. De lendenen zijn dan weer onvoldoende aangespannen (beetje holle rug hierdoor).
Kleinigheidjes en beetje muggenziften hoor ik vind het over het algemeen een heel erg mooi beeld! Hopelijk is hij gauw weer beter. (edit : zie net dat Mang dat ook net gezegd heeft)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:32

Ravvie Ik begrijp dat je het beste voor hebt met je paardje dus raad ik je aan om het hele 1ste tweede en derde topic eens goed door te lezen :j dan ben je al een heel eind op weg om hem verder te helpen. Ten tweede neem les :)

Ik zie op de laatste foto's vooral veel te weinig activiteit, ook het stappen moet actief zijn!
Ik zie ook dat je erg in stoelzit zit en dat je hele houding erg hangerig is (je benen, armen, en rug).En wat ben je nu eigelijk precies aan het doen met je handen op de eerste foto? :o

komop lezen die topics!