Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:42

Buitenzinnig schreef:
Er zijn de laatste tijd testen gedaan - n uiteraard maakt de kwaliteit van het rijden en de gezondheid van het paard ook uit in de beoordeling - maar ieder paard vertoont stress als het gewicht dat hij/zij moet dragen boven de 20% van het lichaamsgewicht van het paard uit komt. (dus het totale gewicht inclusief kleren en harnachement)

Interessant om te weten! Maar goed eigenlijk horen mensen ook niet op paarden te zitten

Sees

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:08

Buitenzinnig, als dit onderzoek daadwerkelijk is gedaan, hoop ik dat het breed verspreid wordt en mensen zich bewuster worden van de invloed van onder andere het ruitergewicht. Ik hoop dat vooral meer maneges een gewichtlimiet in gaan stellen. En dat is niet om zwaardere mensen te pesten maar om de dieren te beschermen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:25

Sees schreef:
Buitenzinnig, als dit onderzoek daadwerkelijk is gedaan, hoop ik dat het breed verspreid wordt en mensen zich bewuster worden van de invloed van onder andere het ruitergewicht. Ik hoop dat vooral meer maneges een gewichtlimiet in gaan stellen. En dat is niet om zwaardere mensen te pesten maar om de dieren te beschermen.

Ik kwam onlangs 2 onderzoeken tegen:
http://www.horsesciencenews.com/horseba ... F.facebook
http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf

Het zijn geen kleine verhaaltjes en in technisch Engels

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:29

Interessant forum dit. Ik ben zelf ook niet dun maar ik vind wel dat er ook en grens is. Doe het dus net alleen voor jezelf maar voornamelijk voor je paard!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:00

Hmm... interesant dit...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:44

BZ de tweede link kan ik op deze computer niet openen maar de 1e link is wel van een zeer gering aantal paarden (8) neemt niet weg dat het absoluut goed is dat dit onderzocht wordt hoor.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:05

Sees schreef:
BZ de tweede link kan ik op deze computer niet openen maar de 1e link is wel van een zeer gering aantal paarden (8) neemt niet weg dat het absoluut goed is dat dit onderzocht wordt hoor.

Misschien kan je de link op de site openen? Bij www.equinestudies.org ??? Daar staan nog veel meer interessante dingen.
Tja - het klopt dat 8 paarden geen doorsnede is van de hele paardenbevolking op aarde, maar je moet ergens beginnen. En als AL die paarden er zo op reageren, dan kan je er van uit gaan dat het voor elk ander paard min of meer eender zal zijn.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:01

Iemand van 1.60 m. die 70 kilo weegt of iemand van 1.70 m. die hetzelfde gewicht heeft maakt qua gewicht niet uit maar wel qua beweging. Vetmassa beweegt trager dan spiermassa en komt dus altijd achter de beweging aan. Dat kun je ook wel zien als je mensen met overgewicht paard ziet rijden. Ze zitten vaak net iets achter de beweging (verticaal of horziontaal). Voor een paard is het prettiger als een ruiter met de beweging meegaat. Ik denk dat een paard er prima mee kan lopen (waarschijnlijk ook niet beter weet dan dat het zo hoort) maar dat je met een slanke ruiter die beter meegaat wel verschil in bewegen kunt zien.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:47

Mahitri, het gaat hier niet om overgewicht van de ruiter (alhoewel dat zonder meer van invloed is op de bewegingen van de ruiter en dus op de invloed van het paard) Het gaat hier om "te zwaar voor je paard". Een slank persoon met een BMI van onder de 25 kan toch te zwaar zijn voor het paard - kort door de bocht, een volwassenen van 80 kilo hoort niet thuis op een Shetlander.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:17

Goed dat hier steeds weer en steeds meer aandacht voor is!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:43

Er zit natuurlijk een heel groot verschil tussen 90 kilo vet of 90 kilo spier.

Vet gaat ALTIJD tegen de beweging van het paard in hoe goed je ook kan rijden...... hoe vervelend dat voor sommige mensen ook klinkt. Vet is namelijk iets waar je geen controle overhebt. Dit zal dus bij iedereen en ten alle tijden achter de beweging aan komen. (denk aan een heel dik rennend persoon.... zie heb beeld voor je) of zie: http://www.youtube.com/watch?v=BdfLKSq4gac

Iemand die dus 90 kilo aan spieren heeft is voor een paard VEEEEL minder storend (indien deze persoon kan rijden). Want spieren is juist het geen wat je helpt je balans op het paard te houden. Overigens is iemand van 90 kilo aan spier die niet kan rijden lichamelijk beter/ sneller is staat te leren rijden omdat zijn of haar lichaam niet tegen werkt (uitzonderingen daar gelaten).

Ik ben van mening dat je als wat zwaarder persoon gerust kunt paardrijden op een paard dat bij jou lichaamsbouw/ gewicht past.

Maar ik vind dat je op het moment dat je daadwerkelijk sportprestaties van een paard verwacht je die ook van je zelf zou moeten eisen en aan je eigen lichaam en conditie moet werken ......

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:49

Daphneeeej schreef:
Maar hoe zit het dan eigenlijk met voltige? Dan zitten er 2 mensen minimaal op een paard en veelal 3 mensen. Dat is dus best een flink gewicht wat misschien opgeteld zwaarder is dan 1 ruiter met overgewicht lijkt mij. Hoe zit dat? Waarom kan voltige wel met "overgewicht" en gewoon rijden niet?

(ik ben zelf wel dat ik vind dat je eerst aan je gewicht moet werken om op een paard te willen en mogen stappen. Ben er wel voor dat er eigenlijk een richtlijn opgesteld moet worsen welke gewichtem op wat voor paarden/pony's moeten kunnen.)

meestal zijn het bij voltige wel kleinere/dunnere mensen/kinderen en een paard dat heel wat kan dragen met een brede rug :j

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:53

Ikzelf heb wel wat overgewicht en voel me ook wat te dik (maar ik heb wel zware botten en spieren :p )
Ik rij recreatief of een haflinger en kruip ook regelmatig op grote pony's / paarden. Ik ben ook al wel eens op een shet gaan zitten, maar ik vind niet dat ik daar echt mee moet gaan rijden omdat ik dat zielig vind en omdat een shet dat nu eenmaal niet kan dragen /3 Qua rijden voel ik niet echt een belemmerig en ik kan alles tegoei doen (ik rij niet op hoog niveau :) )

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:46

Of je nu 90 kilo weegt door spieren of vet.. het maakt niets uit. Gewicht is gewicht.

Wanneer je zelf gaat hardlopen met een rugzak met 40 kilo aan bakstenen of 40 kilo aan pakken yogurt die meeklotsen. De bakstenen zijn echt niet meer comfortabel.

Wat wel een "voordeel" bij een nadeel is voor het paard is wanneer de ruiter het gewicht is aangekomen wanneer het paard al bereden werd door deze ruiter. Aangezien je niet in een paar dagen kilo's aankomt heeft het paard dus langzaam aan het extra gewicht kunnen wennen. Of je zou zelf kunnen zeggen is het paard getraind om het extra gewicht te trainen. (Of het op langere termijn goed is voor de rug is een ander verhaal)
Dat is beter voor het paard dan wanneer er vanuit het niets een ruiter zou opstappen die toch wat te zwaar is.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:47

Raponsje schreef:
Of je nu 90 kilo weegt door spieren of vet.. het maakt niets uit. Gewicht is gewicht.

Wanneer je zelf gaat hardlopen met een rugzak met 40 kilo aan bakstenen of 40 kilo aan pakken yogurt die meeklotsen. De bakstenen zijn echt niet meer comfortabel.

Wat wel een "voordeel" bij een nadeel is voor het paard is wanneer de ruiter het gewicht is aangekomen wanneer het paard al bereden werd door deze ruiter. Aangezien je niet in een paar dagen kilo's aankomt heeft het paard dus langzaam aan het extra gewicht kunnen wennen. Of je zou zelf kunnen zeggen is het paard getraind om het extra gewicht te trainen. (Of het op langere termijn goed is voor de rug is een ander verhaal)
Dat is beter voor het paard dan wanneer er vanuit het niets een ruiter zou opstappen die toch wat te zwaar is.

Er zit wel degelijk een zeer groot verschil tussen 90 kilo spier of vet!
Vet komt achter de beweging aan (net als jou rugtas wat je er ook in stopt).
Spieren zijn min of meer je lichaam dat is iets wat op zijn plaats blijft. Vet is iets wat je niet kan besturen dat zal dus altijd later volgen.

Die rugtas is een aanhangsel dat altijd achter de beweging aankomt (eigenlijk net als vet) en dan maakt het echt niet uit of je er vaste bakstenen of een bak joghurt in stopt het gaat er om dat je lichaam de rugzak niet kan sturen dat die altijd later zal volgen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:06

straalina schreef:
Ikzelf heb wel wat overgewicht en voel me ook wat te dik (maar ik heb wel zware botten en spieren :p )
Ik rij recreatief of een haflinger en kruip ook regelmatig op grote pony's / paarden. Ik ben ook al wel eens op een shet gaan zitten, maar ik vind niet dat ik daar echt mee moet gaan rijden omdat ik dat zielig vind en omdat een shet dat nu eenmaal niet kan dragen /3 Qua rijden voel ik niet echt een belemmerig en ik kan alles tegoei doen (ik rij niet op hoog niveau :) )

Aller eerst wou ik ff zeggen dat ik zeker niet vind dat jij je zelf in de categorie dikke mensen moet plaatsen...... en al helemaal niet in de categorie die na moeten denken of ze wel of niet op een paard moeten stappen.....
We hoeven echt niet allemaal 50 kilo te wegen!!!!!

En over de voltige denk ik dat we het hebben over een groep mensen die echt super de beweging van een paard kunnen volgen......(anders loopt het namelijk niet goed af)
Al zal het zeker wel onder zware belasting vallen 3 mensen op je rug. maar goed. Ik ga er ook niet van uit dat die paarden 7 dagen in we week een uur met 3 mensen er op worden gereden.

Ik denk ook niet dat het slecht hoeft te zijn voor een paard om veel gewicht te dragen. Al is het wel iets waar je in je hele training rekening mee moet houden, zeker als het gaat om vet. En dan bedoel ik met vet niet die paar kilo die er met de kerst bij is gekomen maar dan heb ik het wel over echt vet. Een beetje vlees om het lijf daar heeft geen paard last van hoor.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:13

Bionda86 schreef:
Raponsje schreef:

Er zit wel degelijk een zeer groot verschil tussen 90 kilo spier of vet!
Vet komt achter de beweging aan (net als jou rugtas wat je er ook in stopt).
Spieren zijn min of meer je lichaam dat is iets wat op zijn plaats blijft. Vet is iets wat je niet kan besturen dat zal dus altijd later volgen.

Die rugtas is een aanhangsel dat altijd achter de beweging aankomt (eigenlijk net als vet) en dan maakt het echt niet uit of je er vaste bakstenen of een bak joghurt in stopt het gaat er om dat je lichaam de rugzak niet kan sturen dat die altijd later zal volgen.

Ook als ik met een weight-vest van 40 kilo ga rennen is het nog steeds oncomfortabel.
Het maakt voor je paard helemaal niks uit of je zwaar bent door vet of spieren. Te zwaar voor het paard is te zwaar.

Ook enorme spiermassa blijft niet netjes op de plek zitten bij beweging. Als ik ren "blubberen" mijn bovenbenen ook flink na.
En ik heb toch echt hele gespierde en afgetrainde benen en een zeer laag vetpercentage.

.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:27

Soms vraagt mij een bekende of hij of zij op mijn paard mag rijden. Degene is dan duidelijk te zwaar in mijn ogen voor mijn paardjes. Nu ben ik op zoek naar een manier om dit te vertellen zonder dat het beledigend overkomt. Dus mijn vraag hoe kan ik het beste vertellen dat ik bijvoorbeeld voor de gezondheid van mijn paardjes een maximum gewicht hanteer.

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:47

Ik vindt dat je niet zwaarder mag zijn dan 90 kilo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:57

Raponsje en toch is het wel degelijk zo dat voor een paard 90kg aan vet (dat is natuurlijk niet mogelijk) nóg oncomfortabeler is dan 90kg aan spieren en idd dat heeft er mee te maken dat vet achter de beweging aan beweegt en dat er dus altijd een klap na volgt voor de spieren, pezen en botten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:26

Sees schreef:
Raponsje en toch is het wel degelijk zo dat voor een paard 90kg aan vet (dat is natuurlijk niet mogelijk) nóg oncomfortabeler is dan 90kg aan spieren en idd dat heeft er mee te maken dat vet achter de beweging aan beweegt en dat er dus altijd een klap na volgt voor de spieren, pezen en botten.

Spieren blijven ook achter de beweging. Het argument gaat dus niet op.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:32

Raponsje, ten eerste is dat niet zo maar ten tweede is dat dan nog niet vergelijkbaar met de mate waarop vet achterblijft in de beweging.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:20

Ja hoor dat is wel zo. :j
Spieren bewegen net zoals vet dat doet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:33

Raponsje, let's agree to disagree ;).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:57

Sees schreef:
Raponsje, let's agree to disagree ;).

En daar Agree ik dan weer mee :+ wat een gezelligheid.....