[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:56

Nee, dat kan je soms inderdaad beter niet doen.
Ik laat daarom mijn filmpjes ook niet meer zien. :n

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:56

Merel hoevaal had je in die proef gereden? Ondanks de vele fouten in de proef zitten er ook hele fijne stukken bij!
Beeb heeft de gangen sowieso al mee, jullie zijn gewoon een hele fijne combi om naar te kijken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:58

Merel; ik vind het vooral goed dat je na die momenten ook weer loslaat. Zoals bij bijvoorbeeld de uitgestrekte stap. Je staat wel toe. Sommige mensen worden dan krampachtig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:00

Eh, onderin de 180 geloof ik. Net winst iig.

@ Karin: en eigenlijk is dat zonde, want ik leer heel veel van filmpjes kijken.

@ pion: ja, maar de meest stukken ben ik in beugels aan het hangen en houd ik hem van voren vast. Terwijl het zoveel fijner kan als ik maar loslaat.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:01

R_ali_R schreef:
Ik denk dat ik me paard stukje bij beetje meer begin te snappen en ik geef mijzelf nu de schuld inplaats van paardje.
Er zijn nog wel miscominicaties maar die komen door mij :Y)

Het is wel vermoeiend hoor paardrijden en denken hoe je 'correct' moet rijden tegelijk :+

GRRR!
Waarom snappen mensen dat nou niet!
Er IS geen schuld!
Hou toch op met dat woord 'schuld' alsjeblieft.
Er IS geen schuld.
Er is alleen maar "proberen een manier te zoeken". SAMEN met je paard.
Schuld komt daarbij helemaal niet in het woordenboekk voor.

Als ik denk aan 'schuld' dan denk ik aan willens en wetens iets te doen, of iets na te laten.

Hm .. ik had een keer een geitje, die had ik aan een stik staan naast de bak.
Op een gegeven moment stond ik buiten, en er was een geluid. "Ah", dacht ik,: "er vliegen ganzen over".
Het was tussen de middag, en ik ging naar binnen. Had daar ook nog wel wat te doen.
's Middags kwam ik nog een keer naar buiten, en er was opnieuw een geluid.
Ik ging kijken, en vond het geitje, met haar pootje gedraaid in het schrikdraad vast. Ik bracht haar naar binnen, sprenkelde water in haar bekje en belde de dierenarts.
Ze was natuurlijk al lang in coma, en heeft het ook niet overleefd. Maar oh, wat voelde ik me schuldig. Waaromhad ik 's ochtends niet direct gekeken.
De dierenarts had een hele goede opmerking: "dit is een ongeluk", zei hij. Oh, wat heb ik dagen gehuild. Maar het idee "dit is een ongeluk" heeft me wel aan het denken gezet over wat 'schuld' is.

Geef jezelf vooral niet de 'schuld' voor iets dat deel uit maakt van een zoektocht.
Schuld is pas schuld als je beter zou kunnen, en het bewust niet doet. Pas dán is het verwijtbaar.

liefs

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:02

Ik vind het ook positief dat je hem beloond..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:02

Maar toch zitten er momenten in dat je wel los laat. Natuurlijk hou je iets meer vast, dat is de reactie van iedereen, ja hangt in je beugels, zet je een beetje 'schrap'. Heel logisch.
Maar sommige stukken laat je toch wel merken 'nee, ik moet loslaten' en dat zie ik wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:03

JoycexLynn12 schreef:
Ik vind het ook positief dat je hem beloond..

Moraal van het filmpje: gewoon rijden, ontspannen en als het misgaat zijn er nog veeeeeel meer proeven. Komt goed :j

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:05

Dat vind ik heel moeilijk altijd Merel, ik wil zó graag laten zien wat we kunnen en als dat dan niet lukt word ik boos.

Jammer dat ik niet meer onder de puber val haha.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:09

Inderdaad het is vaak wel 'laten zien wat je kunt', je wilt graag laten zien wat jij en je paard samen kunnen.
Maar door teveel te willen, kun je het niet laten zien. Inmiddels zelf ondervonden. :+

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:10

freeride schreef:
Met al de nieuwe foto's erbij nog eens proberen: vindt je paard erg kort in de hals op de foto's, door de spanning en doordat je hen gewoon erg kort houdt, die lage neusriem is voor mij niet vriendelijker hoor, sluit de mond even goed,en drukt dichter bij de neusgaten, dus belemmerd net zo goed de ademhaling. en het bit kan alleen stil liggen door stille handen, als ie er echt zo bang van is, probeer eens een ongebroken trensje, misschien dat ie een klein bekkie heeft en dus snel last heeft van het notenkrakerseffect, kan ook met dubbelgebroken bitten gebeuren, hangt af van type verbinding en ruimte in de mond).
Nu weer naar de foto's: hij loopt op deze foto's achter de LL, niet los in zijn rug en wat drammerig, maar tis ook een crossles he :)
De foto van de galop is al best een goede, als je nu nog met je binnenhand niet terugwerkt,maar juist wat lucht geeft, zodat de neus meer eruit kan, zal hij nog mooier doorspringen.De draffoto in de bak laat een mooie valse buiging zien, en je binnenhand die terugwerkt, maar, dat zijn de foto's waarvan we wat kunnen leren, als ik me niet vergis rijdt je daar een volte, maar hij buigt enkel aan de voorkant.
Voor aan de teugel vind ik dit allemaal te diep en te rond, maar hij gaat wel aardig gelijk over de voro en achterbenen,achter is ie iets trager en wat stuwend, maar ik zie nog geen gehakketak achter en stekende voorbeentjes, dus dat is poisitief :j

Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb sinds een maand een nieuwe instructrice en we zijn hard aan het werken om dat opgekropte eruit te krijgen. Dus, handjes stil en laag en veel ruimte aan de voorkant. Ook is hij door de tijd heen losser geworden in zijn achterlijf, want hij wilde inderdaad nooit verder buigen dan zijn hals.
Momenteel heb ik er een dubbelgebroken bit in, eigenlijk nooit een enkelgebroken of ongebroken geprobeerd.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:11

Ik hoop van harte die instelling te hebben als ik ga starten met mijn paardje! Ik bedenk het me nu wel, maar om op het moment zelf ook nog zo te voelen... Ik hoop het en ik ga ervoor.

Vandaag milde miscommunicatie met mijn paardje. Alhoewel we de SB in stap steeds meer gaan snappen en het wijken begint ook langzaam te komen. Gewoon nog in stap. Niets overhaasten. Ze wordt er wel losser van, dus ik blijf het steeds kleine stukjes herhalen. Net als de draf-stap-draf overgangen.

Ik moet dus even goed kijken wat ik verkeerd doe als ik op de linkerhand ga draven. (de miscommunicatie) Rechts gaat goed en komt ze er lekker door, maar dan ga ik van hand veranderen en op de linkerhand valt ze ineens terug. Ik rijd dan nog met een los teugeltje. Niet helemaal los, maar ook niet "aan het werk". Mag ook niet van de DA, ivm haar luchtwegen op het moment. (Maar moest wel bewegen!) Ik moet eens even bij mezelf te rade gaan of ik dan ga knijpen, of mijn buikspieren aanspan of zo... Heel apart, maar ik kom er wel achter.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:14

bertie schreef:
R_ali_R schreef:
Ik denk dat ik me paard stukje bij beetje meer begin te snappen en ik geef mijzelf nu de schuld inplaats van paardje.

Het is wel vermoeiend hoor paardrijden en denken hoe je 'correct' moet rijden tegelijk :+

GRRR!
Er IS geen schuld!
Er IS geen schuld.

Als ik denk aan 'schuld' dan denk ik aan willens en wetens iets te doen, of iets na te laten.

Op een gegeven moment stond ik buiten, en er was een geluid. "Ah", dacht ik,: "er vliegen ganzen over".
Het was tussen de middag, en ik ging naar binnen. Had daar ook nog wel wat te doen.
Ik ging kijken, en vond het geitje, met haar pootje gedraaid in het schrikdraad vast. Ik bracht haar naar binnen, sprenkelde water in haar bekje en belde de dierenarts.
Ze was natuurlijk al lang in coma, en heeft het ook niet overleefd. Maar oh, wat voelde ik me schuldig. Waaromhad ik 's ochtends niet direct gekeken.
De dierenarts had een hele goede opmerking: "dit is een ongeluk", zei hij. Oh, wat heb ik dagen gehuild. Maar het idee "dit is een ongeluk" heeft me wel aan het denken gezet over wat 'schuld' is.

Geef jezelf vooral niet de 'schuld' voor iets dat deel uit maakt van een zoektocht.
Schuld is pas schuld als je beter zou kunnen, en het bewust niet doet. Pas dán is het verwijtbaar.

liefs

hmm mischien verwoord ik het verkeerd. Ik ga meer kijken naar mijzelf. Wat doe ik verkeerd, hoe moet het anders.
Hoe moet ik het de volgende keer doen.

Bijvoorbeeld: Hij pakte een laatst het bit vast kop in de lucht en meneer was ontstuurbaar gaat direct naar de ingang van de bak en stopt net op tijd voor dat hij er doorheen gaat.

Mijn eerste reactie was altijd mijn hand vast zetten en kijken of ik hem op de volte kreeg(lukt naartuurlijk nooit :+ ).
Maar nu had ik erover nagedacht en liet ik mijn hand gewoon losjes en gaf been en kwam netjes de bocht door voorbij de ingang.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:19

R_ali_R ,ik had dat met mijn paard lang geleden ook! Ze kwam steeds in opstand en ik maar vasthouden! tot op een gegeven moment het kwartje viel bij mij. Ik liet los en madam liet ook het bit los. Was nog "erg voorwaarts" maar ik loste het op met mijn been en mijn zit. Mijn toenmalige bijrijder deed dat niet. "je moet streng zijn!" en heeft er regelmatig naast gelegen en op een half steigerend en bokkend paard gezeten. (hoorde ik achteraf pas).

Wat vertellen ze ons veel dan! Als wij nou ook nog gaan luisteren!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:23

pricies ik moest gewoon leren loslaten dit lukt nog niet altijd hoor want ouwe gewontes leer je niet zomaar af, maar het gaat wel steeds beter.
Terwijl ik in eerste instantie wil vasthouden gaat nu het lampje branden loslaten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:27

Dat had ik ook. En nog is de eerste reactie als een paard weg springt, trekken! En dat is eventjes ook niet erg, het is een reactie. Maar ik heb bij mijn paard heel goed geleerd dat als zijn fris, druk en gespannen is, ik niet moet gaan rijden met een strakke teugel. Voorzichtig contact nemen en de rust en ontspanning erin krijgen met je benen en zit. Gewoon in stap.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:36

Bij die van mij is het vooral als hij iets niet snapt en wil hij als het ware vluchten.
Dus ga ik te snel en de eerste reactie is ook vasthouden maar daarna laat ik nu meteen weer. Zo voorkom ik veel gevaarlijke situaties.

Zo ben ik wel eens door het hek heen gegaan en die ervaring wil ik nooit meer.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:02

bertie schreef:
R_ali_R schreef:

GRRR!
Er IS geen schuld!
Er IS geen schuld.

liefs

ik ben ook al een weekje stil aan het meelezen. Mijn paardje is zondagmorgen verongelukt en ohh wat voel ik me schuldig. Omdat ik toch niet meer kon slapen dus hier terecht gekomen...en wat heb ik al een hele hoop dingen geleerd! Zelden zo'n positieve topic gezien, bedankt hiervoor jullie allemaal!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:27

Bertie wat een geweldige uitleg over het woord 'schuld'. Ik denk dat dit DE manier is om ernaar te kijken en als meerdere mensen dat doen er nog veel vriendelijker paardgereden en zelfs geleefd zal worden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:06

Lizzii schreef:
ik ben ook al een weekje stil aan het meelezen. Mijn paardje is zondagmorgen verongelukt en ohh wat voel ik me schuldig. Omdat ik toch niet meer kon slapen dus hier terecht gekomen...en wat heb ik al een hele hoop dingen geleerd! Zelden zo'n positieve topic gezien, bedankt hiervoor jullie allemaal!

Ach, wat erg! :(:)
Kun je vertellen wat er is gebeurd?
Als je wilt, hoor. Forceer het niet. :(:)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:20

KarinvdM schreef:
bertie schreef:
Uitnodigend rijden, noem ik het. Uitnodigend in de zin van "ja ik weet dat je het moeilijk vindt, maar kunnen we proberen om ..?"

Ja, maar dat vind ik echt een heel lastig stukje... Zeker met een paard dat al flegmatiek is.

Hm .. 'uitnodigend' rijden hoeft niet te zijn 'afwachtend' rijden. ;)
Je mag best wat meer vragen: even dat achterbeen extra, en zo. Kijken of het lukt, beloning door ontspanning, en dan verder uitbouwen.
Alleen niets forceren. Want zodra je iets lichamelijk forceert geeft dat onmiddellijk ook een mentale blokkade, een paard dat tégen je gaat werken, in plaats van dat'ie denkt: "hé, ze vraagt iets, laat ik het maar proberen, want ik weet dat ze niet te ver zal gaan".

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:16

bertie schreef:
Lizzii schreef:

Ach, wat erg! :(:)
Kun je vertellen wat er is gebeurd?
Als je wilt, hoor. Forceer het niet. :(:)

De exacte omstandigheden zal ik nooit weten want het is 's morgens vroeg gebeurd. 2 van de 7 zijn over de omheining gesprongen, vermoedelijk opgejaagd door honden van de buren (dat gebeurde wel vaker), Mijn oudste is dan op de weg geraakt en aangereden door een auto. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. Mijn paardje was wel erg gewond en we hebben dan ook direct besloten om hem te laten inslapen. Hij is 26 geworden... Ik had hem sinds hij 4 maand oud was en dat doet een mens wel iets... maar het leven gaat verder en er zijn nog genoeg uitdagingen om niet bij de pakken te blijven zitten!

Terug on topic dan maar ik ben net bezig met de opleiding van een jonge pony en wil het zo goed mogelijk doen...er is nog zoveelte leren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:19

Jeetje vreselijk Lizzii, sterkte!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:23

Bedankt Pion :)

Ik ga nu maar eens wat foto's opzoeken om ook eens te plaatsen. Met fouten en al want daar kunnen we het meest van leren.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:39

wat vreselijk Lizzii! Heel veel stekte!
en kom maar op met die foto's!