Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:43

Mindim schreef:
chanel1985 schreef:
Mindim: ervaren ruiter zijn toch ooit ook beginners geweest, want anders worden ze geen ervaren ruiters, dus als beginner zullen ze ook gestuiterd hebben. Maar dan mag je volgen jouw niet op een paard rijden. Hoe word je dan een ervaren ruiter?

Wanneer je erg zwaar bent, zou ik idd niet aan het rijden beginnen. Mensen beginnen er hier al over hoe erg het is als je magere beginnende ruiters hebt en hoe die stuiteren en hoe erg dat is voor het paard, ik neem aan dat het dan zeker niet wenselijk is als een veel te zware ruiter dit zou doen.

Bovenste quote is een reactie op wat jij gezegt had (dat alleen ervaren ruiters met een maatje meer zouden mogen rijden).

Jij antwoord dat als je erg zwaar zijn ze inderdaad niet zouden mogen rijden maar dan sluit je ook de ervaren dikkere ruiters uit want die zijn ook ooit stuiterende beginners geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:45

Ik vind dat geen raar beeld hoor Callandra, top dat je er een paard op hebt uitgezocht

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:47

Sorry hoor, maar mensen die niet opzettelijk dikker worden?

Waarom zie je die groep dan dikke grote menu's bestellen bij de Mc'donalds?

Omdat ze zeker denken dat ze van de sla die tussen de big mac gepropt zit afvallen onder het mom van; Ik eet toch groen?

Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in en schiet in het verkeerde keelgat. Ik zie HEEL VEEL mensen die overgewicht hebben en oh zo graag willen afvallen maar ondertussen wel genoeg grammetjes snoep en andere troep in grote hoeveelheden naar binnen werken; " gewoon voor de smaak "

Ook voor mensen die nu gaan zeggen, maar ik ken iemand of ik heb zelf overgewicht en ik eet heel weinig... Ook dit is NIET JUIST het gaat erom wat je eet, want hoe minder je eet hoe meer je lichaam alles wat binnenkomt vast wilt houden.
Veel mensen eten WEINIG maar dan wel vetten en suikers, vooral de suikers.

Ik heb geen afkeer tegen dikkere mensen maar ik heb zeker geen respect voor ze als ze maar lopen te zeuren over van alles in en rondom hun lijf en er geen reet aan willen doen. Ja, paardrijden, om het paard letterlijk op te zadelen met hun probleem.[/quote]

Duidelijk weer iemand die niet weet waar ze het over heeft...................... :roll:[/quote]

Ken jij mij dan? ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:49

Tja, dan is er heel wat minder concurentie bij wedstrijden als alleen dunne mensen mogen paardrijden.

[size=9]Grapje hé :D :D [/size]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:49

chanel1985 schreef:
Bovenste quote is een reactie op wat jij gezegt had (dat alleen ervaren ruiters met een maatje meer zouden mogen rijden).

Jij antwoord dat als je erg zwaar zijn ze inderdaad niet zouden mogen rijden maar dan sluit je ook de ervaren dikkere ruiters uit want die zijn ook ooit stuiterende beginners geweest.

Ten eerste zeg ik niet dat het niet mag, maar dat ik vind dat je er niet aan moet beginnen om als beginner met behoorlijk overgewicht te gaan rijden.

Verder zijn vele ruiters begonnen in de kinderjaren, vaak nog zonder overgewicht en naar mate men ouder wordt, komt het gewicht er aan. Dat zijn dus de ervaren zwaardere ruiters.

Je legt me woorden in de mond die ik niet heb gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:53

chanel1985 schreef:
Je kan het omdraaien hé, waarom zou er tegen extreem dunne mensen niet gezegt ogen worden dat ze meer moeten eten?
Is toch juist hetzelfde, Zoals je bij dunne mensen niet weet hoe de vork aan de steel zit, kan je dit bij dikkere mensen ook niet weten en moet je er ook geen oordeel over vellen als je het hele verhaal niet weet.

Denk je dat dat niet gebeurt dan? Mijn zus heeft zwaar ondergewicht.
Dat komt haar 'áan waaien', als ze eens geen gebakje hoeft: "goh, haha, ben je op dieet of zo?" "logisch dat je het koud hebt, je moet eens wat meer spek kweken".
Ook daar wordt gekscherend heel veel over gezegd hoor. Scheldwoorden zat, skelet, spriet, gratenpakhuis en noem het maar.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:55

Ik ben het wel met Mindim eens dat als je als beginner overgewicht hebt dit voor last bij het dier kan zorgen en het misschien slim is om toch eerst af te vallen. Er zit een groot verschil tussen iemand met overgewicht en geen balans (beginner) en iemand met overgewicht maar wel met een goede balans :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:56

Zoewieso schreef:
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in en schiet in het verkeerde keelgat. Ik zie HEEL VEEL mensen die overgewicht hebben en oh zo graag willen afvallen maar ondertussen wel genoeg grammetjes snoep en andere troep in grote hoeveelheden naar binnen werken; " gewoon voor de smaak "

Te veel eten is wel degelijk een verslaving, dus vaak is het juist niet voor de smaak.
Veel mensen proeven op zulke momenten geeneens wat ze eten, maar "moeten" zoveel mogelijk in een korte tijd binnenkrijgen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:58

Calanddra schreef:
Ik ben het wel met Mindim eens dat als je als beginner overgewicht hebt dit voor last bij het dier kan zorgen en het misschien slim is om toch eerst af te vallen. Er zit een groot verschil tussen iemand met overgewicht en geen balans (beginner) en iemand met overgewicht maar wel met een goede balans :)

Klopt, maar te zwaar blijft te zwaar hoor, we kunnen allerlei excuses en redenen verzinnen waarom een bepaald ge3wixht wel zou kunnen of in sommige gevallen beter zou zijn dan....vanaf een bepaal gewicht moet je het niet eens meer willen....

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:00

Hebben sommige mensen nou echt een plaat voor hun kop???
Waarom in hemelsnaam worden er allerlei excuusjes verzonnen om te zware ruiters goed te keuren?

Als iemand denkt op de manier 'het is nooit bewezen dat een (extreem) zware ruiter een paard schade toe kan brengen',
dan probeer je toch alles naar je eigen ideaal toe te draaien???

UITERAARD kan iemand van 150 kilo een pony schade toebrengen (extreem voorbeeld, maar dat geeft aan dat er wel
degelijk schade toegebracht kan worden), wanneer je als té zwaar persoon dus tóch paard gaat rijden, lijkt het me
duidelijk dat je het welzijn van je paard niet op de eerste plek zet. Dan lijkt het me tijd om na te gaan denken over het
feit of je op een paard wel op de goede plek zit.. Denk éérst aan het paard, vóórdat je alle mogelijke excuusjes gaat
verzinnen om paard te kunnen rijden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:01

Voor iedereen is een gezond gewicht ook anders hé.

Ik ben nu 9 kilo afgevallen (ben 1.58m, momenteel 77 kilo), ik wil er nog zo'n 7 kilo af Maar dan nog is mijn bmi 28. Ik heb ooit 65 kilo gewogen maar dit hield dik niet vol, (ik at op den duur niet meer wat me ook niet gezond leek).
Dus als ik 70 kilo weeg zal ik meer dan content zijn, volgens bmi (en volgens sommige mensen) geen gezond gewicht maar voor mij wel.
Als ik een goed bmi zou willen hebbe zou ik maar 58 kilo mogen weten, dit lukt mij nooit of ik moet mijn mond dichtnaaien
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 16-07-11 22:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:01

Colway: Maar waar trek je de grens te zwaar?

Zoals ik al zei heb ik een bmi van 30/31 (voor foto zie vorige blz), ik heb een pony uitgekozen die zelf ook flink stevig is (en nee niet te dik). Hij wordt ook regelmatig gecontroleerd, kort geleden nog door de osteopaat. Hij heeft geen last van mijn gewicht en is heerlijk soepel in zijn lijf. Natuurlijk ben ik bezig met afvallen, maar hij heeft er geen last van, ik niet, dus waarom zou ik dan stoppen met rijden? Omdat anderen zeggen dat ze mij te zwaar vinden?
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 16-07-11 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:02

Brainless schreef:
Zoewieso schreef:

Te veel eten is wel degelijk een verslaving, dus vaak is het juist niet voor de smaak.
Veel mensen proeven op zulke momenten geeneens wat ze eten, maar "moeten" zoveel mogelijk in een korte tijd binnenkrijgen.

Nee dat snap ik, maar zoals bij iedere verslaving of ex verslaving vb. alcohol...ik heb vaak zat moeten horen ja 1 biertje.. voor de smaak.. net zoals bij mensen die verslaafd zijn aan suiker, 1 snoepie.. voor de smaak.

En even voor de mensen die denken dat ik geen idee heb waar ik over praat moet ik het maar even op een persoonlijke kwestie gooien. Ik heb een alcoholist in de fam en een moeder en 1 van mijn zusjes die "strijden" met overgewicht. Ik zie het van dichtbij gebeuren hoe zij zichzelf en anderen voor de gek houden. " voor de smaak " heb ik heel vaak gehoord.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:03

Wat mij opvalt,is dat een te zware ruiter op een te dik paard vaak als minder storend wordt ervaren als een te zware ruiter op een afgetraind paard....en dat terwijl de laatste veel meer kan hebben.
Blijft de vraag ....wat is te zwaar???

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:04

Calanddra schreef:

Zoals ik al zei heb ik een bmi van 30/31 (voor foto zie vorige blz), ik heb een pony uitgekozen die zelf ook flink stevig is (en nee niet te dik). Hij wordt ook regelmatig gecontroleerd, kort geleden nog door de osteopaat. Hij heeft geen last van mijn gewicht en is heerlijk soepel in zijn lijf. Natuurlijk ben ik bezig met afvallen, maar hij heeft er geen last van, ik niet, dus waarom zou ik dan stoppen met rijden? Omdat anderen zeggen dat ze mij te zwaar vinden?

Jij erkent dat je te zwaar bent en kiest bewust je paard hierop uit en houd hem in de gaten. Daar kunnen veel ruiters nog een voorbeeld aan nemen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:04

Calanddra schreef:

Zoals ik al zei heb ik een bmi van 30/31 (voor foto zie vorige blz), ik heb een pony uitgekozen die zelf ook flink stevig is. Hij wordt ook regelmatig gecontroleerd, kort geleden nog door de osteopaat. Hij heeft geen last van mijn gewicht en is heerlijk soepel in zijn lijf. Natuurlijk ben ik bezig met afvallen, maar hij heeft er geen last van, ik niet, dus waarom zou ik dan stoppen met rijden? Omdat anderen zeggen dat ze mij te zwaar vinden?

Wat mij betreft is de grens op 80kg, en zelfs dat vindt ik al een behoorlijk gewicht

en los van wat een gezond gewicht is....Voor weinig personen is 80kg een gezond gewicht, dan hebben we het over mannen

Tegenwoordig wordt een zwaar gewicht allemaal maar glad gestreken...Mensen zijn tegenwoordig veel te dik, waarom moeten paarden daaronder lijden?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:05

Ik weet dat mijn post extreem negatief klinkt, maar ik weet niet hoe ik mijn mening op een andere manier duidelijk moet maken..

Ik vind dat stevige ruiters kunnen paardrijden, MITS ze een paard kiezen dat hun gewicht aankan en ze dus op de eerste plaats nadenken over het welzijn van een eventueel te rijden paard. Het vervelende vind ik gewoon, dat 'dikke' mensen allerlei excuusjes gaan verzinnen om zélf maar niet af te hoeven vallen..

Het gaat immers om het WELZIJN VAN HET PAARD.

Wanneer je wilt paardrijden, moet je in de eerste instantie aan het welzijn van het paard denken. Of je nou 50 of 150 kilo weegt, maakt op dat moment niet uit.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:06

Zoewieso: dankje :)

Colway: maar wie zegt dat de paarden daar onder lijden?

Ik blijf vinden dat elke situatie en combinatie anders is en niet te vergelijken. Ik vind het erg kort door de bocht om voor alle ruiters van alle lengten ongeacht het paard te zeggen vanaf 80 kg is te zwaar

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:07

Ik heb sinds 2 maanden een new forrest, 1.45 schoft. Heb er elke week les mee, word opgevolgt, zadel past. [naam] loopt met jaar oortjes naar voor en heeft geen enkel probleem om mij te dragen.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:08

Colway schreef:
Calanddra schreef:

Zoals ik al zei heb ik een bmi van 30/31 (voor foto zie vorige blz), ik heb een pony uitgekozen die zelf ook flink stevig is. Hij wordt ook regelmatig gecontroleerd, kort geleden nog door de osteopaat. Hij heeft geen last van mijn gewicht en is heerlijk soepel in zijn lijf. Natuurlijk ben ik bezig met afvallen, maar hij heeft er geen last van, ik niet, dus waarom zou ik dan stoppen met rijden? Omdat anderen zeggen dat ze mij te zwaar vinden?

Wat mij betreft is de grens op 80kg, en zelfs dat vindt ik al een behoorlijk gewicht

en los van wat een gezond gewicht is....Voor weinig personen is 80kg een gezond gewicht, dan hebben we het over mannen

Tegenwoordig wordt een zwaar gewicht allemaal maar glad gestreken...Mensen zijn tegenwoordig veel te dik, waarom moeten paarden daaronder lijden?

Daarentegen vind ik dat er niet één grens getrokken moet worden.
Ieder paard kan een ander gewicht hebben en per combinatie moet gekeken worden naar de situatie.

Een kind dat 50 kilo weegt op een shetlander zetten,
vind ik heel wat anders dan een volwassene van 85 kilo op een trekpaard..

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:10

Calanddra schreef:
Zoewieso: dankje :)

Colway: maar wie zegt dat de paarden daar onder lijden?

Ik blijf vinden dat elke situatie en combinatie anders is en niet te vergelijken. Ik vind het erg kort door de bocht om voor alle ruiters van alle lengten ongeacht het paard te zeggen vanaf 80 kg is te zwaar

klopt, en er is natuurlijk ook een verschil van alle dagen keihard trainen of af en toe een uurtje in het bos ofzo...
ruiters die recreatief bezig zijn zullen er ook minder last van ondervinden dan ruiters die alle dagen keihard trainen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:10

Papagroom is ruim 100kg schoon aan de haak.....en geloof me ,dat gaat best,mits het paard groot en sterk genoeg is.......altijd beter als zo`n sprieterig ventje wat het paard vreselijk in de weg zit

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:11

Colway schreef:

Je benoemd het precies zoals ik het bedoel. AMEN. _/-\o_

Wat de reden van een te hoog gewicht is, Walla.
Maar paarden hoeven daar niet de dupe van te worden.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:11

chanel1985 schreef:
Voor iedereen is een gezond gewicht ook anders hé.

Ik ben nu 9 kilo afgevallen (ben 1.58m, momenteel 77 kilo), ik wil er nog zo'n 7 kilo af Maar dan nog is mijn bmi 28. Ik heb ooit 65 kilo gewogen maar dit hield dik niet vol, (ik at op den duur niet meer wat me ook niet gezond leek).
Dus als ik 70 kilo weeg zal ik meer dan content zijn, volgens bmi (en volgens sommige mensen) geen gezond gewicht maar voor mij wel.
Als ik een goed bmi zou willen hebbe zou ik maar 58 kilo mogen weten, dit lukt mij nooit of ik moet mijn mond dichtnaaien

Nou dat is bullshit hoor. Als je 70 weegt is je BMI 30 dat betekend dat je nog steeds overgewicht hebt. Je hoeft geen 58 te wegen, met 62 heb je ook nog een prima gewicht.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:12

Ik snap dat er mensen zijn die niets aan hun gewicht kunnen doen en dat dit topic dan ook behoorlijk pijn kan doen.
Maar er zijn ook mensen die zicht gewoon lekker voelen bij overgewicht of mensen die een eetverslaving hebben. Hier ga ik allemaal niet op oordelen.

Wel heb ik ooit gelezen (in paard en sport???) dat elke vetweefseltje al storend is voor je paard. Je borsten zijn ook storend voor je paad. Het vet beweegd veel (dus een goede sportbh is niet alleen goed voor jezelf maar ook voor je paard).
Dus tja... overgewicht is niet echt gunstig (maar zoals ik hierboven al zei, iedereen met overgewicht heeft er een reden voor).
(ps... ik heb geluk dat ik alles kan eten wat ik wil met mijn eetverslaving ;)