Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:41

Citaat:
Edit, als ik de uitleg van mindfields lees, dan bedoel ik dus nagevelijkheid en niet nageven?

Dan bent u wel ver in het rijden????

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:41

murphy102 schreef:
Nombrado, du moment een ruiter op de rug van een paard gaat zitten, is het natuurlijk evenwicht verstoord. Al zit die ruiter nog zo "in balans", het paard is op dat moment automatisch UIT zijn natuurlijk evenwicht. Een paardenrug heeft NIET de funktie van nature tot dragen. Dat hebben wij mensen ervan gemaakt. En door op de klassieke manier te rijden, proberen wij het natuurlijk evenwicht van een paard om te zetten in een horizontaal en verticaal evenwicht onder de man. De leidraad, de handvatten om dit te bereiken, vinden wij in het Skala der Ausbildung. Dat is de discussie die hier gaande is. Dat de opleiding van de ruiter daaraan vooraf moet gaan, is vanzelfsprekend. Dat is echter een andere discussie.

Als je weet, waar bij het paard het middelpunt zit, kan je als ruiter prima op het middelpunt blijven zitten zonder de balans van het paard te verstoren.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:45

Professor schreef:
Citaat:
Edit, als ik de uitleg van mindfields lees, dan bedoel ik dus nagevelijkheid en niet nageven?

Dan bent u wel ver in het rijden????

Nou, nee, vandaar mijn verwarring, lol. Ik ben echt helemaal in de war nu |o Hmz, misschien dat het me donderdag duidelijk gaat worden, of dat iemand aan de hand van mijn beschrijving van mijn idee van nagevelijkheid het me kan uitleggen :x

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:46

@Nombrado: da's nou precies mijn punt. Niet bij elk paard zit het zwaartepunt in het middelpunt...

edit: da's wel heel veel 'punt' in een zin :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:52

quadripes schreef:
@Nombrado: da's nou precies mijn punt. Niet bij elk paard zit het zwaartepunt in het middelpunt...

Het zwaartepunt van het paard ???
Eenvoudig gezegd, niet simplistisch, wanneer wij vanaf het linkerachterbeen een lijn trekken naar het rechtervoorbeen, en vanaf het rechterachterbeen naar het linkervoorbeen dan kruisen die lijnen zich.
Daar bij de kruising der lijnen 1 handbreedte daarvoor lig ca het zwaartepunt van het paard.
Wij zitten dus niet op het middelpunt van het paard maar precies boven zijn zwaartepunt.
Dat zijn twee verschillende dingen, middelpunt daar hebben wij eigenlijk niets mee te doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:07

Professor schreef:
Het zwaartepunt van het paard ???
Eenvoudig gezegd, niet simplistisch, wanneer wij vanaf het linkerachterbeen een lijn trekken naar het rechtervoorbeen, en vanaf het rechterachterbeen naar het linkervoorbeen dan kruisen die lijnen zich.
Daar bij de kruising der lijnen 1 handbreedte daarvoor lig ca het zwaartepunt van het paard.
Wij zitten dus niet op het middelpunt van het paard maar precies boven zijn zwaartepunt.
Dat zijn twee verschillende dingen, middelpunt daar hebben wij eigenlijk niets mee te doen.

waar zit het zwaartepunt bij de mens?

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:08

De plaatsing van het zwaartepunt is deels afhankelijk van de houding, en veranderd mee als de houding veranderd. Dit geld voor zowel mens als dier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:08

quadripes schreef:

lijkt me wel een heel belangrijk iets
als een paard geen middelpunt heeft , vanwaaruit hij beweegt, kan hij echt niet lopen of staan
dan valt hij om.
toch ben ik wel nieuwsgierig naar een foto van jou paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:09

Iets boven de heup, alleen de standvlakte is veel anders daarom werkt ons evenwichtsorgaan ook goed.
Daarom kunnen paarden binnen een half uur lopen wij stumpers doen daar veel langer over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:11

Airborn schreef:
De plaatsing van het zwaartepunt is deels afhankelijk van de houding, en veranderd mee als de houding veranderd. Dit geld voor zowel mens als dier.

Mens anders aangezien het paard een veel andere standvlakte heeft, is zijn evenwicht veel stabieler.
Maar het zwaartepunt bij een paard veranderd niet veel slechts om enkele centimeters.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:13

@Nombrado: wie zegt hier dat een paard geen middelpunt heeft? u begrijpt het verschil tussen middel en zwaartepunt kennelijk niet?

en volgens mij is het paard waarover ik spreek aan een aantal mensen hier dermate bekend en gemakkelijk te achterhalen, dat ik hier in het topic niet nog een foto hoef te plaatsen. (en daarbij: ik heb zes paarden) en het paard waarover is spreek is inmiddels met pensioen als dank voor zijn inzet.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 20-02-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:13

Maar uiteindelijk is die kleine verandering van zwaartepunt wel het doel van het rijden als je verzameling vraagt lijkt me, aangezien verzameling uiteindelijk het naar achteren verplaatsen van het zwaartepunt is. Dus toch aardig cruciaal naar mijn idee.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:15

ja en dat verplaatsen van het zwaartepunt kost jaren :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:16

Airborn schreef:
Maar uiteindelijk is die kleine verandering van zwaartepunt wel het doel van het rijden als je verzameling vraagt lijkt me, aangezien verzameling uiteindelijk het naar achteren verplaatsen van het zwaartepunt is. Dus toch aardig cruciaal naar mijn idee.

Verzameling is wel een grotere verandering van het zwaartepunt, had het over de huis tuin en keuken rijderij die men tot en met m in Nederland rijdt.
In ongelijk terrein is een paard ook in natuurlijk evenwicht, dat wil nog niet altijd zeggen dat elk been de zelfde belasting overneemt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:17

quadripes schreef:

U bedoelt waarschijnlijk het evenwicht op de achterhand?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:21

quadripes schreef:
@Nombrado: wie zegt hier dat een paard geen middelpunt heeft? u begrijpt het verschil tussen middel en zwaartepunt kennelijk niet?

het feit dat je naar achter moet zitten (om niet voorover te vallen) , geeft mij al een reden van twijfel
vandaar dat ik probeer te achterhalen wat je hiermee bedoeld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:22

quadripes schreef:

kan een paard vanuit zichzelf verzamelen?
in vrijheid en los bewegen? zonder sturing van buitenaf.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:22

naar achter moet zitten om niet voorover te vallen? dat mag u mij eens uitleggen?

en we hebben het al over rijkunstig evenwicht gehad, als u die discussie niet begrijpt, dan houdt het op. ik ga mezelf niet tot in den treure herhalen. leest u eens een goed boek over rijkunst.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:24

Afbeelding

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:26

zo'n boek inderdaad, bedoel ik Moll :D Dhr Von Neindorff is toch wel een groot voorbeeld

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:27

nombrado schreef:
kan een paard vanuit zichzelf verzamelen?
in vrijheid en los bewegen? zonder sturing van buitenaf.

Dat is helemaal niet moeilijk alleen het moeilijke is dit gedoseerd te doen op commando van de ruiter op een bepaald punt. Dus wanneer ik het wil als ruiter. En niet een toevalsproduct.
Dat is bv een levade en geen pessade.
En dat wanneer ik op punt x dat wil doen dat mijn paard dit dan ook doet op dat punt en niet 100 meter verder op.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:29

Mbt achterover zitten om niet te vallen ofzoiets:

aha nu snap ik wat u bedoelt, Nombrado. U heeft niet goed gelezen:

"Als je dus rechtop gaat zitten, zit je achter het evenwichtspunt (zwaartepunt)."

oftewel: als je op deze paarden rechtop gaat zitten, zit je al achter de beweging. Dan bedoel ik dus dat je niet naar achteren moet gaan zitten, want dan val je dr achterover af :D

Je moet dus iets naar voren zitten om met het zwaartepunt mee te bewegen.

Ach Moll heeft het al duidelijk gemaakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:30

waarom gaat de ruiter op geplaatste foto's (1 en 2) zo ver met het bovenlichaam naar voren zitten?

foto 1t/m 3 op de voorhand
ik zie geeneen foto in balans op 4 benen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:32

Moll schreef:
Afbeelding

Aan deze beelden geeft hij aan dat het paard een dynamisch zwaartepunt heeft, alhoewel de eerste foto de amazone de fout maakt haar onderbeen te veranderen die dient normaal te blijven liggen.
Daardoor is de eerste foto wat overdreven.
Het paard doet het geweldig in elke situatie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:33

nombrado schreef:
waarom gaat de ruiter op geplaatste foto's (1 en 2) zo ver met het bovenlichaam naar voren zitten?

foto 1t/m 3 op de voorhand
ik zie geeneen foto in balans op 4 benen

Denk dat die balans ook niet bij u tussen de oren zit.