Citaat:Edit, als ik de uitleg van mindfields lees, dan bedoel ik dus nagevelijkheid en niet nageven?
Dan bent u wel ver in het rijden????
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
murphy102 schreef:Nombrado, du moment een ruiter op de rug van een paard gaat zitten, is het natuurlijk evenwicht verstoord. Al zit die ruiter nog zo "in balans", het paard is op dat moment automatisch UIT zijn natuurlijk evenwicht. Een paardenrug heeft NIET de funktie van nature tot dragen. Dat hebben wij mensen ervan gemaakt. En door op de klassieke manier te rijden, proberen wij het natuurlijk evenwicht van een paard om te zetten in een horizontaal en verticaal evenwicht onder de man. De leidraad, de handvatten om dit te bereiken, vinden wij in het Skala der Ausbildung. Dat is de discussie die hier gaande is. Dat de opleiding van de ruiter daaraan vooraf moet gaan, is vanzelfsprekend. Dat is echter een andere discussie.
Professor schreef:Citaat:Edit, als ik de uitleg van mindfields lees, dan bedoel ik dus nagevelijkheid en niet nageven?
Dan bent u wel ver in het rijden????
quadripes schreef:@Nombrado: da's nou precies mijn punt. Niet bij elk paard zit het zwaartepunt in het middelpunt...
edit: da's wel heel veel 'punt' in een zin
Professor schreef:Het zwaartepunt van het paard ???
Eenvoudig gezegd, niet simplistisch, wanneer wij vanaf het linkerachterbeen een lijn trekken naar het rechtervoorbeen, en vanaf het rechterachterbeen naar het linkervoorbeen dan kruisen die lijnen zich.
Daar bij de kruising der lijnen 1 handbreedte daarvoor lig ca het zwaartepunt van het paard.
Wij zitten dus niet op het middelpunt van het paard maar precies boven zijn zwaartepunt.
Dat zijn twee verschillende dingen, middelpunt daar hebben wij eigenlijk niets mee te doen.
quadripes schreef:@Nombrado: da's nou precies mijn punt. Niet bij elk paard zit het zwaartepunt in het middelpunt...
edit: da's wel heel veel 'punt' in een zin
Airborn schreef:De plaatsing van het zwaartepunt is deels afhankelijk van de houding, en veranderd mee als de houding veranderd. Dit geld voor zowel mens als dier.
Airborn schreef:Maar uiteindelijk is die kleine verandering van zwaartepunt wel het doel van het rijden als je verzameling vraagt lijkt me, aangezien verzameling uiteindelijk het naar achteren verplaatsen van het zwaartepunt is. Dus toch aardig cruciaal naar mijn idee.
quadripes schreef:@Nombrado: wie zegt hier dat een paard geen middelpunt heeft? u begrijpt het verschil tussen middel en zwaartepunt kennelijk niet?
nombrado schreef:kan een paard vanuit zichzelf verzamelen?
in vrijheid en los bewegen? zonder sturing van buitenaf.