TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:35

magda_90 schreef:
Dat is het probleem met jullie plaat voor het hoofd, ik geef weerstand en meteen kruipen jullie in de slachtofferrol. Ik heb nergens gezegd dat die manier fout is, het is alleen niet de enige manier en dat schijnt vaak te worden vergeten. Er zijn vele wegen naar Rome, jullie kiezen voor A en de rest van de ruiters kiezen voor B-Z. Maar zeg dan niet dat B-Z fout is en dat A perfect is.

Wacht even.

We leven anno nu in de 21ste eeuw.
Met een stand van wetenschap over hoe mensen/dieren leren en de bijbehorende bio-ethiek.

Dat houdt in dat een groot aantal wegen zoals die in de voorgaande eeuwen met minder kennis en met een andere ethiek, niet meer toegankelijk zijn.

Níet alle ´wegen´ zijn anno nu acceptabel :)*
De meeste historische bewandelde horen anno nu afgesloten te zijn.

Waar de schoen mbt de ruiterij wringt is dat deze over de breedte niet over kennis over de anatomie van het paardrijden noch over leren beschikt én met een 19de eeuwse bio-ethiek met het paard aan de slag gaat.

Het bit verschilt mbt de werking (in het leren P+) niet van een prikband bij honden:

Afbeelding

Voor alle hondenliéfhebbers is helder dat dit niet kan. De dierenbescherming maakt jacht op de laatste gebruikers.
De ruiterij loopt meer dan een eeuw achter. Die heeft níet door dat het anno nu ethtisch gewoon niet acceptabel is om een P+ middel met pijnmogelijkheid te gebruiken.
Wat ik laat ZIEN is dat het ook nergens voor nodig is. Gebruik gewoon je hersens inplaats van een hulpmiddel met pijnmogelijkheid. Het allermooiste is dat die hersens nu net hét punt zijn waarop wij mensen superieur zijn aan het paard.

Nogmaals; mijn site is gratis ter leringh ende vermeack. Maak er gebruik van :)*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:39

HC,
Stuur maar de tijd en plaats/locatie, wanneer je een lezing houdt, dan kom ik eens luisteren/kijken. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:45

cherie78 schreef:
Het is dus SAMENWERKING ten top _/-\o_

En met bit,-of bitloos hoofdstel is er toch nog een bepaalde vorm van CONTROLE nodig.

Bedankt voor de complimenten, maar toch enige relativering.

Mijn ´samenwerking´ is natuurlijk pure psychiologisch manipulatie opdat mijn hengst (en merries) denkt (denken) dat hij wil wat ik vraag; dat het in zijn belang is om zijn superieure horsepower in dienst te stellen van mijn superieure brainpower.

´Controle´ is een illusie.
Met welk hulpmiddel ook, is de bereidheid van het paard om te luisteren de wérkelijke controle.
Juist met middelen die een paard doén ´luisteren´ is het een kwestie van genoeg prikkel van buiten/stress om het paard de boel te laten negeren.

Ik heb NUL ´controle´. Ik heb de ´zekerheid´ dat mijn paard mij als de veiligste plek ziet. Hoe meer prikkel van buiten/stress, hoe groter de behoefte aan mijn brainpower.

Je krijgt wat je beloont.
Bij een paard is het veilig voelen het allerbelangrijkste leitmotiv.
Dus????
´Controle´ door machtsmiddelen of :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 04-03-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:49

Huertecilla schreef:
Danique_G schreef:
Weerstand biedende hand volgens mijn defenitie (iedereen heeft er weer een andere betekenis aan gehangen)

Da is een goede illustratei van het probleem in de ruiterij; gebrek aan kennis/kunde/vaardigheid.
Dat begint al gelijk met fundamentele basisbegrippen.

Het werk van E.van Loon is zo´n beetje voor niets geweest |(

Héél jammer dat de modale NL ruiterij een teugelfixatie en controle-syndroom heeft met het idióte hoefstaren als referentiekader.

Hier een voorbeeld ´aan de hulpen´ met mijn perfect ´nageeflijke´ hengst:

Afbeelding

Ik heb een nog veel mooiere, maar daar stapt gelijk half Bokt bij in de valkuilen van verworden begrippen 8)7

En waarom zou mijn defenitie niet correct zijn en die van u wel? U ziet dat uw manier werkt en ik zie dat mijn manier werkt. Zoals al eerder gezegd, er is niet 1 weg naar Rome. Ik gebruik de methode waar mijn paard het beste op reageerd. Mijn paard laat zich wel dwingen maar ik kan aan alles zien dat zij het niet wil dan. Natuurlijk wil ik haar niet dwingen en ik kan u verzekeren dat wij beiden erg veel plezier beleven aan het rijden.
Ik vind het zo jammer dat u voorbeeld maakt van de stereotypen. Hierbij lijkt het alsof u mij ook over 1 kam wilt scheren, vind ik de discussie schaden. Erg jammer natuurlijk want ik ben wel iemand die wilt leren.

magda_90

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:57

Dat is wat ik exact bedoel met verschillende wegen bewandelen naar Rome.

Maar ook die discussie ga ik niet nog eens voeren. ;)

Dus ik wens jullie allen een mooie zondagmiddag toe en vergeet niet, zo lang jij weet wat goed is voor jou en je paard en je bereid bent om je eigen fouten in te zien en daarvan te leren, dan ben je altijd op de goede weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:57

Danique_G schreef:
En waarom zou mijn defenitie niet correct zijn en die van u wel? U ziet dat uw manier werkt en ik zie dat mijn manier werkt.

Dat leg ik net uit.
Kennis van leren en 21ste eeuwse bio-ethiek sluiten de meest historisch bewandelde wegen af.

Zie bit = prikband.
Die prikband werkt ook. Dat is echter daarmee niet gerechtvaardigd :)*

Lees over die pijnmogelijkeid van het bit in het bewustzijn van het paard de vorige pagina.
Dat is ook in jouw handen zo.
Dat de hoofdstroom van de ruiterij nog met een 19de eeuwse bio-ethiek aan het werk is, is |(

Al met al bevestigen al dit soort topics mijn stelling dat de overgrote meerderheid op Bokt voor- en bovenal liefhebber is van de eígen lol op een paard en niet op de eerste plaats dierenliefhebber is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:00

magda_90 schreef:
zo lang jij weet wat goed is voor jou en je paard en je bereid bent om je eigen fouten in te zien en daarvan te leren, dan ben je altijd op de goede weg.

´Jou en jouw paard´.
Daar ligt al gelijk het ethische compromis mbt twee tegenstrijdige belangen.

Verder stel ik dat de overóvergrote meerderheid van de ruiterij niet bij benadering genoeg kennis/kunde/vaardigheid heeft om te kunnen beoordelen wat ´goed is´.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:03

Huertecilla schreef:
Al met al bevestigen al dit soort topics mijn stelling dat de overgrote meerderheid op Bokt voor- en bovenal liefhebber is van de eígen lol op een paard en niet op de eerste plaats dierenliefhebber is.

En daar sla jij de plank finaal mis. Zulke ruiters zullen er ook zijn, maar weet je wat het is met deze topics? Er is gewoonweg geen ruimte voor discussie, alleen jouw eigen mening telt en is heilig. Ik vindt je een interessant persoon met interessante opvattingen en ja ik bezoek je website regelmatig, maar er is geen ruimte voor een gezonde discussie bij jou is mij al meerdere malen opgevallen.

En dat is niet alleen bij jou, als ik weer anti/voor-bittopics tegenkom en onder andere jij zit daarin dan begin ik er al niet eens meer aan en dat is jammer aan dit soort topics.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:07

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:
Het is dus SAMENWERKING ten top _/-\o_

En met bit,-of bitloos hoofdstel is er toch nog een bepaalde vorm van CONTROLE nodig.

Bedankt voor de complimenten, maar toch enige relativering.

Mijn ´samenwerking´ is natuurlijk pure psychiologisch manipulatie opdat mijn hengst (en merries) denkt (denken) dat hij wil wat ik vraag; dat het in zijn belang is om zijn superieure horsepower in dienst te stellen van mijn superieure brainpower.

´Controle´ is een illusie.
Met welk hulpmiddel ook, is de bereidheid van het paard om te luisteren de wérkelijke controle.
Juist met middelen die een paard doén ´luisteren´ is het een kwestie van genoeg prikkel van buiten/stress om het paard de boel te laten negeren.

Ik heb NUL ´controle´. Ik heb de ´zekerheid´ dat mijn paard mij als de veiligste plek ziet. Hoe meer prikkel van buiten/stress, hoe groter de behoefte aan mijn brainpower.

Je krijgt wat je beloont.
Bij een paard is het veilig voelen het allerbelangrijkste leitmotiv.
Dus????
´Controle´ door machtsmiddelen of :)*

Natuurlijk is de bereidheid van een paard om te WILLEN samenwerken het allerbelangrijkste.
Als de bereidheid er niet zou zijn, is die "nageeflijkheid" er ook niet.

Maar ik bedoelde met bit-of bitloos hoofdstel dat heel veel ruiters toch zelf een fysieke controle nodig hebben ook al is die controle een illusie.

Wat ik aan verschil in gedrag bij mijn paarden zie, is dat de één meer "veiligheid" opzoekt dan de ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:19

magda_90 schreef:
Huertecilla schreef:

En daar sla jij de plank finaal mis. Zulke ruiters zullen er ook zijn, maar weet je wat het is met deze topics? Er is gewoonweg geen ruimte voor discussie, alleen jouw eigen mening telt en is heilig. Ik vindt je een interessant persoon met interessante opvattingen en ja ik bezoek je website regelmatig, maar er is geen ruimte voor een gezonde discussie bij jou is mij al meerdere malen opgevallen.

En dat is niet alleen bij jou, als ik weer anti/voor-bittopics tegenkom en onder andere jij zit daarin dan begin ik er al niet eens meer aan en dat is jammer aan dit soort topics.

....en mij valt op hoe weinig kennis en kunde er is bij de hoofdstroom ruiterij.
Ja, dat maakt inderdaad moeilijk discusiëren, want er is geen gemeenschappelijke basis aan kennis.
Dat is al snel doceren voor een klas die niet wíl leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:06

Er is imo al weinig gemeenschappelijk wat definities betreft. Nageeflijkheid wordt nogal verward met wijken voor druk. Druk zetten op de mond tot het paard het zat is en het hoofd naar beneden doet: druk weg. Echter heeft dat helemaal niets te maken met nageeflijkheid.
Nageeflijkheid is behalve fysiek ook geestelijk: het paard stelt zich open voor de ruiter. Het spant de buikspieren aan, kantelt het bekken waardoor de achterhand wordt ondergebracht, laat de bovenlijn los, ontspant in nek, kaak en rug, en gevolg daarvan is dat hij de onderkaak tegen het bit legt, en zo in de hand gesteld is.
Zonder bit kan het paard prima de buikspieren aanspannen en de bovenlijn loslaten, en volledig gericht zijn op de ruiter. Hierbij wordt wel heel vaak vergeten dat dan de ruiter zich open moet stellen voor het paard, de ruiter moet ook gericht zijn op het paard. Het is oneerlijk imo om wel nageeflijkheid van het paard te vragen, maar niet naar je paard te (willen) luisteren.
Kennis is wel degelijk belangrijk en ik begrijp het enorme gebrek eraan dan ook niet. Hoe kun je van je paard verwachten zich volledig voor je open te stellen, maar het niet nodig vinden je in je paard te verdiepen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:24

zag vandaag ook weer zo'n combi door de bak van de ponyclub stuiteren :n. Zo'n hoofdtouwtje eraan, superkort en maar stuiteren.

Ja als dat hoofd maar gekruld gehouden wordt, ontspant ie vanzelf wel :?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:26

Daar ben ik het mee eens Yamcha, kennis is zeer belangrijk bij het werken met paarden en een mens is op dat gebied ook nooit uitgeleerd. Maar je moet daarnaast wel open willen staan voor nieuwe kennis of opinies. Je kunt nog zoveel kennis beheersen maar als je daarnaast niet open wil staan voor de tegenpartij die vaak ook goed gefundeerde argumenten en feiten bezit dan wordt discussiëren erg lastig.
Ik wil hiermee niet zeggen dat je jouw mening met ieder nieuw aangevoerde feit moet bijstellen, maar neem wel de moeite om je ook te verplaatsen in de tegenpartij. Dat is de reden waarom ik dit soort topics vermijd want ik heb het meermalen geprobeerd en heb daardoor ook veel bijgeleerd maar op den duur houdt het op als het alleen van jou komt. Beide partijen moeten open staan voor discussie, willen zij dat niet dan steek ik mijn energie er ook niet meer in.

En dat is imo de reden ook dat ook dit topic weer 70 pagina's telt zonder resultaat.

En nu ga ik echt verder met huiswerk, dus bij deze nogmaals een fijne zondag. :)

[edit] Naast dat je open moet staan voor elkaar is acceptatie van meerdere wegen naar Rome ook belangrijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:37

magda_90 schreef:
Daar ben ik het mee eens Yamcha, kennis is zeer belangrijk bij het werken met paarden en een mens is op dat gebied ook nooit uitgeleerd. Maar je moet daarnaast wel open willen staan voor nieuwe kennis of opinies. Je kunt nog zoveel kennis beheersen maar als je daarnaast niet open wil staan voor de tegenpartij die vaak ook goed gefundeerde argumenten en feiten bezit dan wordt discussiëren erg lastig.
Ik wil hiermee niet zeggen dat je jouw mening met ieder nieuw aangevoerde feit moet bijstellen maar neem wel de moeite om je ook te verplaatsen in de tegenpartij en daarom vermijd ik dit soort topics want ik heb het meermalen geprobeerd en heb daardoor veel bijgeleerd maar op den duur houdt het op als het alleen van jou komt. Beide partijen moeten open staan voor discussie, willen zij dat niet dan steek ik mijn energie er ook niet meer in.

En dat is imo de reden ook dat ook dit topic weer 70 pagina's telt zonder resultaat.

En nu ga ik echt verder met huiswerk, dus bij deze nogmaals een fijne zondag. :)

[edit] Naast dat je open moet staan voor elkaar is acceptatie van meerdere wegen naar Rome ook belangrijk.

Juist doordat er meerdere wegen naar Rome zijn, is er een keuze die gemaakt wordt.
Waarmee dan ook gelijk niet wil zeggen, dat die keuze de enige juiste dus is.

Juist door open te staan, uit te proberen en te ervaren, wordt van keuze soms gewisseld.

Ik vind het bijzonder getuigen van "brainpower" dat er gereden kan worden zoals Huertecilla rijdt.
Ik "durf" dat niet met mijn paarden.
Wel kan ik 2 van mijn paarden "longeren" zonder halster of hoofdstel en bij de andere heb ik toch echt een halster nodig :+

Maar is het vaak ook niet dat juist kennis zorgt voor een keuze die we maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:43

Zeker meot je open staan voor elkaar, voor andere meningen.
Dat is ook de reden dat ik steeds weer in discussie ga over verscheidene onderwerpen, om reden dat ik het hoogst interessant vind, ik hoop wat bij te leren. Toch staat op een aantal punten mijn visie redelijk vast. Meerdere wegen leiden naar Rome: ja en nee. Nee, want ik ben er echt van overtuigd dat er maar één juiste manier is waarop het paard de ruiter kan dragen.
Ik heb wel mijn mening bijgesteld omtrent bitten, ik geloof niet dat zulks afhankelijk is van wel of niet een bit erin hangen, omdat nageeflijkheid niet vanuit het bit komt, maar vanuit de buikspieren, en nog dieper: vanuit een ruiter die openstaat voor het paard, die luistert naar wat het paard te zeggen heeft, die wil leren voelen of alles goed is met het paard, die wil leren voelen of er ergens blokkades zitten, en vooral, die eerlijk kan en wil zijn naar zichzelf, en niet de schuld op het paard afschuift van zijn eigen fouten.
Ik ben er echt van overtuigd, dat als de ruiter zich openstelt voor het paard, en het paard wil leren begrijpen, wil leren over het paard, en eerlijk met het paard omgaat, zowel erop als ernaast, dat een paard zich ook open zal stellen voor de ruiter, en veel paarden tonen zich dan ongelooflijk werkwillig.
Daarnaast is er het technische ding, mee zitten, meegaan, paard niet in de weg zitten in zit en beweging, en het recht richten en voorwaarts rijden, en met het aanleggen van het been, zal het paard (mits er niets in de weg zit, inclusief de ruiter) de buikspieren aanspannen en de bovenlijn ook willen loslaten. En dan zal het paard de onderkaak tegen het bit leggen en aanleuning zoeken, contact met de hand van de ruiter, en dat is echt iets heel anders dan het wijken voor druk, sterker nog: je krijgt meer in je handen....... en dat is imo de manier die iedere ruiter zou moeten leren, en daarin geloof ik dat er echt maar één weg naar Rome leidt.
Met of zonder bit, of zelfs zonder optoming, kan ieder paard het lijf zo gebruiken (mits het paard er fysiek toe in staat is), maar dat is afhankelijk van de ruiter........ het is de ruiter die het paard in de weg zit. Het is nooit zo, dat de ruiter alles goed doet, maar het paard niet wil.......

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:53

Danique_G schreef:
Klopt, ik heb ook wel eens uit woede een ruk gegeven aan de teugels. Tuurlijk heb ik spijt, maar van fouten leer je. Paard lijd helaas, maargoed, het is gebeurd.

Valt mij wel altijd op, dat ze dan schrikt uiteraard van mijn reactie maar dat ze bij het 'echte' rijden het bit wel weer wil aannemen. En ik denk, dat het bit aannemen ook een stuk vertrouwen is in de ruiterhand. Als je teminste geen gekke omhalen maakt met je hand.

Mijn paard wou de kar niet op. Hij draaide zich dan om en liep "gewoon" weg... Blaren in mijn handen. Nou ik heb er geen spijt van, dat ik hem toen een hoofdstel om heb gedaan en een flinke ruk in zijn mond heb gegeven. Ik geen blaren en hij 1 keer pijn en daarna perfect de kar op lopen.
Sorry, maar ik ben er dan wel klaar mee hoor!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:56

Huertecilla schreef:
Danique_G schreef:
Klopt, ik heb ook wel eens uit woede een ruk gegeven aan de teugels. Tuurlijk heb ik spijt, maar van fouten leer je. Paard lijd helaas, maargoed, het is gebeurd.

Kijk en het paard leert ook :)*
...en dat vergeet een paard NOOIT meer.
Dat is net als schriklint.
Het paard krijgt een keer een échte optater en jij geeft met jouw ´weerstand biedende hand´ en ongelukjes bij evenwichtsherstel continue een herineren daaraan.

Hmmm wil je die van mij dan ook even vertellen, dat hij dat moet onthouden?
Die vindt het steeds weer nodig om het stroomdraad in zijn mond te pakken... Met als gevolg een schok... Hij leert er niets van!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:58

Huertecilla schreef:
Danique_G schreef:
Weerstand biedende hand volgens mijn defenitie (iedereen heeft er weer een andere betekenis aan gehangen)

Da is een goede illustratei van het probleem in de ruiterij; gebrek aan kennis/kunde/vaardigheid.
Dat begint al gelijk met fundamentele basisbegrippen.

Het werk van E.van Loon is zo´n beetje voor niets geweest |(

Héél jammer dat de modale NL ruiterij een teugelfixatie en controle-syndroom heeft met het idióte hoefstaren als referentiekader.

Hier een voorbeeld ´aan de hulpen´ met mijn perfect ´nageeflijke´ hengst:

Afbeelding

Ik heb een nog veel mooiere, maar daar stapt gelijk half Bokt bij in de valkuilen van verworden begrippen 8)7

Wat een bitloze ruiter eens zei: De oren van je paard spreken voor zich...
Als dat zo zou zijn, dan was dit paard niet blij. Plus dat deze ruiter in stoelzit zit, wat weer niet goed voor de rug is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:17

Yamcha schreef:
Dat is ook de reden dat ik steeds weer in discussie ga over verscheidene onderwerpen, om reden dat ik het hoogst interessant vind, ik hoop wat bij te leren. Toch staat op een aantal punten mijn visie redelijk vast. Meerdere wegen leiden naar Rome: ja en nee. Nee, want ik ben er echt van overtuigd dat er maar één juiste manier is waarop het paard de ruiter kan dragen.
Ik heb wel mijn mening bijgesteld omtrent bitten, ik geloof niet dat zulks afhankelijk is van wel of niet een bit erin hangen, omdat nageeflijkheid niet vanuit het bit komt, maar vanuit de buikspieren, en nog dieper: vanuit een ruiter die openstaat voor het paard, die luistert naar wat het paard te zeggen heeft, die wil leren voelen of alles goed is met het paard, die wil leren voelen of er ergens blokkades zitten, en vooral, die eerlijk kan en wil zijn naar zichzelf, en niet de schuld op het paard afschuift van zijn eigen fouten.
Ik ben er echt van overtuigd, dat als de ruiter zich openstelt voor het paard, en het paard wil leren begrijpen, wil leren over het paard, en eerlijk met het paard omgaat, zowel erop als ernaast, dat een paard zich ook open zal stellen voor de ruiter, en veel paarden tonen zich dan ongelooflijk werkwillig.
Daarnaast is er het technische ding, mee zitten, meegaan, paard niet in de weg zitten in zit en beweging, en het recht richten en voorwaarts rijden, en met het aanleggen van het been, zal het paard (mits er niets in de weg zit, inclusief de ruiter) de buikspieren aanspannen en de bovenlijn ook willen loslaten. En dan zal het paard de onderkaak tegen het bit leggen en aanleuning zoeken, contact met de hand van de ruiter, en dat is echt iets heel anders dan het wijken voor druk, sterker nog: je krijgt meer in je handen....... en dat is imo de manier die iedere ruiter zou moeten leren, en daarin geloof ik dat er echt maar één weg naar Rome leidt.
Met of zonder bit, of zelfs zonder optoming, kan ieder paard het lijf zo gebruiken (mits het paard er fysiek toe in staat is), maar dat is afhankelijk van de ruiter........ het is de ruiter die het paard in de weg zit. Het is nooit zo, dat de ruiter alles goed doet, maar het paard niet wil.......

Als het paard niet wil, doet de ruiter iets niet goed. (uitzonderingen daargelaten)
Het overgrote deel van de paarden is bereid om mee te werken.

Nageeflijkheid en nageven ontstaat ook niet vanuit het bit.
Dan zou het van "voor naar achter" rijden zijn.

Een compliment voor je stuk, Yamcha :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:23

Yamcha schreef:

Zeker mooi geschreven.
In mijn ogen heb je dus meerdere wegen om daar te komen waar een paard de ruiter anatomisch gezien perfect kan dragen en waar ruiter en paard één geheel vormen. De een wandelt de weg via de manier van western rijden, de ander via de klassieke dressuur en weer de ander door boven geschreven manier van Huertecilla. De een doet dit met een bit en de ander zonder optoming. De een doet oefening A via B de ander doet B via A, snap je?
Dat zijn in mijn ogen de verschillende wegen om te komen daar waar alle ruiters (neem ik aan) naar toe willen: één geheel vormen. Hierbij bestaat dus niet één weg die goed is, maar meerdere, de combinatie moet door ervaringen wijs worden welke weg bij hun het beste past.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 04-03-12 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:27

Helemaal mee eens!

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:39

Citaat:
Wat een bitloze ruiter eens zei: De oren van je paard spreken voor zich...
Als dat zo zou zijn, dan was dit paard niet blij. Plus dat deze ruiter in stoelzit zit, wat weer niet goed voor de rug is.

Ik weet niet hoor, maar de stand van de oren van het paard op de foto ogen voor mij niet als die van een niet-blij paard, maar als die van een paard die hetgeen achter zich in de gaten houdt, in dit geval zijn ruiter.... en dat is toch het idee van 'aan de hulpen?'

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:49

Hmmmm, dat waren mijn woorden toen ook, maar dat mocht ik niet zeggen, want ik had een bit in de mond van het paard.....
Het is maar net hoe iemand de kont draait.....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:09

Tendance schreef:
Danique_G schreef:

Valt mij wel altijd op, dat ze dan schrikt uiteraard van mijn reactie maar dat ze bij het 'echte' rijden het bit wel weer wil aannemen. En ik denk, dat het bit aannemen ook een stuk vertrouwen is in de ruiterhand. Als je teminste geen gekke omhalen maakt met je hand.

Mijn paard wou de kar niet op. Hij draaide zich dan om en liep "gewoon" weg... Blaren in mijn handen. Nou ik heb er geen spijt van, dat ik hem toen een hoofdstel om heb gedaan en een flinke ruk in zijn mond heb gegeven. Ik geen blaren en hij 1 keer pijn en daarna perfect de kar op lopen.
Sorry, maar ik ben er dan wel klaar mee hoor!

Nee groot gelijk, als ze er een potje van maken dan kan ik ook boos. Ze moeten ook hun grenzen kennen, vind ik erg belangrijk, zeker omdat mijn paard 1.70 is en rond de 600/700 kg en ik 1.60 en 52 kilo. Dan mag ze af en toe echt wel even weten, tot hier en niet verder, maar gelukkig is lichaamstaal vaak al genoeg en misdraagt ze zich bijna nooit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:54

Hmmm en die van mij is ook nog eens 1.80m.