Billie1 schreef:Ik ben er toch van overtuigd dat het in 99% van de gevallen bij de ruiter ligt.
Het feit dat het paard 'niet open staat' voor jou manier van handelen, is die manier wellicht niet de juiste of breng je hem niet duidelijk over.
Mensen blijven vergeten dat paarden denken en handelen als een paard en niet als een mens. Jij kan je in je paard verplaatsen, je paard niet in jou.
Een paard reageert vanuit "primaire emoties", dwz uit pijn, angst, onbegrip enz. Hij kent geen jaloezie, wraak, pesten e.d. Dus als hij bokt omdat je hem een schop geeft, is dat niet omdat hij jou wil pesten, maar omdat hij pijn, angst, onbegrip o.i.d. voelt, in andere gevallen is het niet consequent zijn van de ruiter. Hierdoor "pikt" het paard de hulp niet meer, immers werd de vorige keer niet geschopt door de ruiter, in basis dus eigenlijk onbegrip van het paard en geen ondeugd.
Ik snap best dat mensen fouten maken, maar vindt het toch te makkelijk om te zeggen dat het paard die ook maakt. Een paard doet namelijk enkel wat wij hem geleerd hebben, onthoud dat ook.
Paarden kunnen wel degelijk onwil vertonen. Het ene paard is nu eenmaal coöperatiever dan het andere en dat is puur een karaktertrek. Vergeet niet dat het levende wezens zijn met allemaal een verschillende persoonlijkheid. Ik ken paarden die er niets aan vinden om gereden te worden, en die zullen elke aanleiding vastgrijpen om niet aan het werk te hoeven. En dan zijn er paarden die alles voor je willen doen. Ik ben een en dezelfde persoon, en ik rij op verschillende paarden. En dan merk ik toch echt wel verschil.