Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Professor schreef:BV Buitenhand lager, dat is niet altijd de hand die aan de buitenkant van de baan zit.
Of binnenbeen ietsje meer naar voren, dit is niet altijd het been aan de binnenkant van de baan.
Maar het zijn zeer korte correcties. Omdat de ruiters weten wat binnen en buiten is, nl binnen de kant van de stelling.
dat is nou eenmaal de meest gesproken taal tegenwoordig. iedereen begrijpt dat.mijn instructrice beheerst beide 'stromingen' om het zo maar te noemen. ze kiest de taal die ik het best begrijp. maar dan ben ik natuurlijk ook achterlijk 
Kadankovitch schreef:Ik hou er ook niet van( jip en janneke taal), maar het is toch mogelijk zonder jip en janneke taal duidelijk iets uit te leggen; niet eeuwig over iets door te blijven zagen als de standpunten uitvoering zijn uitgewisseld. Het heeft niets met taalgebruik te maken, om iemand voor "onnozel" uit te maken. Het heeft wat te maken met hoe men discussiëerd. Het toont eerder een gebrek aan argumenten.
U heeft gelezen wat ik daar over geschreven heb?
@Fabersmid: Ik heb niets toegegeven. U hebt de voorwaarden niet goed gelezen. Daarbij mocht U wellicht een sarcastische ondertoon zijn opgevallen; Maar neen dat is echt teveel verwacht.
Natuurlijk alleen op uw voorwaarden en sarcastisch geschreven, hou een ander voor gek. Vraag me af wie er gek is. Blijft u maar volhouden dat het zonder contra stelling is en dat buiging zonder stelling is. Maar hoe veranderd u nou de stelling zonder de buiging te verliezen?
Schrijven over paardrijden kan heel leuk zijn, net zoals het lezen daarover. Vriendelijk van gedachten wisselen. Dan hoeft men nog niet eens zo ver te gaan het standpunt van de ander aan te nemen. Het is heel legitiem om te schrijven: eerst zien dan geloven.
Maar dat duizend voudig herhalen van zijn eigen standpunt zonder ook maar ee keer serieus een tegenvraag te beantwoorden is misselijkmakend.
Zoals u zelf schrijft doet u niet anders, behalve dat u anderen voor gek veroordeeld. Mijn antwoorden worden niet gelezen of een spinsel van gemaakt. En waarom zou ik wel vragen beantwoorden blijven, als ik mijn vragen niet beantwoord krijg?
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch
Mindfields schreef:Een paard los in het lijf maken en daarmee rechtrichten en vervolgens kracht opbouwen in het lichaam is moeilijker dan oefeningen an sich rijden, tenminste, met een los paard dat rechtgericht is gaan de oefeningen als vanzelf is mijn ervaring.
Mindfields schreef:Een paard los in het lijf maken en daarmee rechtrichten en vervolgens kracht opbouwen in het lichaam is moeilijker dan oefeningen an sich rijden, tenminste, met een los paard dat rechtgericht is gaan de oefeningen als vanzelf is mijn ervaring.
Needje schreef:Maar goed, de oefeningen zijn er in principe toch juist om een paard los en recht te maken?!
Professor schreef:Denk dat u mij verkeerd begrijpt, het uitleggen van iets dat doet men in de normale taal met voorbeelden heel eenvoudige voorbeelden.
Maar men mag niet vervallen in "kinderachtige" taal, wat ik jip en janneke taal vind.
Gebrazel en genozel noem ik diegene die een eigen taal ontwikkelen wat men tegenwoordig veel hoort en ziet.
Er wordt in de paardensport te vele dingen door elkaar gehaald, wat in andere sporten niet gebeurt, en dat vind ik zeer jammer.
Kadankovitch schreef:Ik hou er ook niet van( jip en janneke taal), maar het is toch mogelijk zonder jip en janneke taal duidelijk iets uit te leggen; niet eeuwig over iets door te blijven zagen als de standpunten uitvoering zijn uitgewisseld. Het heeft niets met taalgebruik te maken, om iemand voor "onnozel" uit te maken. Het heeft wat te maken met hoe men discussiëerd. Het toont eerder een gebrek aan argumenten.
Citaat:Schrijven over paardrijden kan heel leuk zijn, net zoals het lezen daarover. Vriendelijk van gedachten wisselen. Dan hoeft men nog niet eens zo ver te gaan het standpunt van de ander aan te nemen. Het is heel legitiem om te schrijven: eerst zien dan geloven.
Maar dat duizend voudig herhalen van zijn eigen standpunt zonder ook maar ee keer serieus een tegenvraag te beantwoorden is misselijkmakend.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch
Professor schreef:Vragen zijn door hij al beantwoord, en hij heeft ze ook precies beantwoord.
Ook hij weet dat mijnheer Kandankovitch altijd bij naam noemt, en niet als hij genoemd wordt.
De discussie over stelling en buiging was duidelijk, en er was een punt achter, totdat mijnheer Kandankovitch weer zijn woorden terug nam, wat zeer verwonderlijk is en was.(zg sarcastisch)
Schouderbinnenwaarts is duidelijk beschreven, werd hier en daar door enkele niet begrepen wat nu
zo moeilijk aan de zijgang is, dat is uit ten treure naar voren gebracht.
Het twist punt was het verschil tussen de andere zijgangen.
Hier en daar werden de losmakende oefeningen verwisseld met de verzamelde oefeningen.
De normale vak uitdrukkingen weggelaten zoals buiten en binnen, en vervangen door rechts en links of links om en rechts om. Dit leidde tot grote verwarring, dat werd toen ridderlijk opgepakt door de
heer Kandankovitch en toen was er een punt achter gezet.
Tot nu weer door persoonlijke niets zeggende aanvallen geplaatst worden wat nu niet duid op ruiterlijk benemen.
Het verschuilen achter anderen is nu ook niet een vorm van moed voor wat men zelf schrijft.
Dat er open vragen zijn over SB lijkt mij niet, het gaat langzamerhand erop lijken dat men niet terug
lezen kan of wil.
Het belachelijk maken van een paard door het vergelijken met een spin, en het belachelijk maken van personen en zijn of haar schrijffouten en het vergeten wat men zelf geschreven heeft is nu de oorzaak van de wrange zfeer op dit topic.
Het is jammer van de inhoudelijkheid en het werkelijke nadenken over het rijden.
Schouderbinnenwaarts is de basis van alle zijgangen, het is een oefening die men steeds weer benut
om het paard te gymnastiseren en daardoor soepel te houden en vooral het gewicht meer op de achterhand te krijgen of te houden.
Elke oefening heeft tot doel het paard zijn spieren dermate te sterken en soepel te houden zodat hij
op beide handen rechtgericht is en gehoorzaam is en de kracht heeft en krijgt de gevraagde opgave van de ruiter te kunnen uitvoeren. Het goede dressuur rijden is het behoud van het paard, een goed gereden paard kent geen trucjes maar fijne hulpen die steeds kleiner worden zodat het voor een buitenstaander bijna niet zichtbaar is.
Wanneer men dit bereikt heeft of momenten dit bereikt is dat een geweldig gevoel.
Wanneer men zover is dat men er aan toe is zulke oefeningen te beoefenen weet men ook wat de buitenkant en binnenkant is.
Men kent de vaktaal en begrijpt wat er mee bedoeld word, en het is fijn als ieder instructeur dit toepast zodat men elkaar verstaat, en dat het geen Black Magic wordt.
Rijden kan iedereen leren alleen het fijne rijden en met gevoel, en elk paard aanvoelen dat is weinig mensen van natuur uit in de schoot gelegd.
En dat maakt het verschil uit tussen een getalenteerde ruiter en een die het door hard werken het doel bereikt. Dan is wat ik het verschil vind tussen een Briljant en een Diamant.
Maar vaak kan men van een Diamant wanneer men hem goed slijpt een Briljant maken, en vooral kunnen dat Briljante ruiters, die tact en gevoel hebben en weten wat beschaafd rijden is en vooral veel geduld en gevoel erin leggen.
Een citaat van Baucher: Een paard wat overmatig zweet, daar is de mens al te ver gegaan.(dit is een vrije vertaling van mijzelf)
Mindfields schreef:Als je intensief gereden hebt en je paard zweet niet dan heeft je paard een goede conditie en is niet in de stress geraakt van het werk of van de ruiter, zo kun je het ook zien. Zweet je zelf wel en je paard niet, dan doe je teveel.
setteke schreef:Enne Mindfields, het eerste beste plaatje van je profiel zit je paard behoorlijk onder het zweet...