Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:20

Ik hou er ook niet van( jip en janneke taal), maar het is toch mogelijk zonder jip en janneke taal duidelijk iets uit te leggen; niet eeuwig over iets door te blijven zagen als de standpunten uitvoering zijn uitgewisseld. Het heeft niets met taalgebruik te maken, om iemand voor "onnozel" uit te maken. Het heeft wat te maken met hoe men discussiëerd. Het toont eerder een gebrek aan argumenten.

@Fabersmid: Ik heb niets toegegeven. U hebt de voorwaarden niet goed gelezen. Daarbij mocht U wellicht een sarcastische ondertoon zijn opgevallen; Maar neen dat is echt teveel verwacht.

Schrijven over paardrijden kan heel leuk zijn, net zoals het lezen daarover. Vriendelijk van gedachten wisselen. Dan hoeft men nog niet eens zo ver te gaan het standpunt van de ander aan te nemen. Het is heel legitiem om te schrijven: eerst zien dan geloven.
Maar dat duizend voudig herhalen van zijn eigen standpunt zonder ook maar ee keer serieus een tegenvraag te beantwoorden is misselijkmakend.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:34

Geachte Kelly_Taco,

U hebt natuurlijk groot gelijk : De ruiter die het in de praktijk laat zien, is duizend maal meer waard dan de 'verteller' van de mooiste theorie.
Ideaal zou zijn; een combinatie van de twee. Maar een andere goede ruiter heeft dan wellicht weer bezwaar tegen de theorie van de eerste? Ook niet erg: Als het de mensen niet interesseert, lezen ze het niet. Want zo belangrijk is het niet. Mij interesseerd het wel, maar alleen zolang het vriendelijk blijft en de andersdenkende de ruimte laat, er inderdaad ook anders over te denken, zonder de ander afkeurend te behandelen.
Ik weet het naturlijk niet zeker, maar ik hoop toch dat we hierin niet van mening verschillen

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:44

Professor schreef:
BV Buitenhand lager, dat is niet altijd de hand die aan de buitenkant van de baan zit.
Of binnenbeen ietsje meer naar voren, dit is niet altijd het been aan de binnenkant van de baan.
Maar het zijn zeer korte correcties. Omdat de ruiters weten wat binnen en buiten is, nl binnen de kant van de stelling.

En mochten ze het toch niet weten of mocht er toch nog verwarring zijn dan kan men gelukkig altijd nog terugvallen op de ouderwetse termen rechts en links, of rechts en contrarechts. ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:19

Natuurlijk moet een instructeur zijn vaktaal kennen en beheersen en zonodig ook in die bewoordingen kunnen doorgeven aan lesklanten. Ik heb zelf jaren geleden de opleiding in Deurne gedaan en daar werdt ons dat ook geleerd. Het is ook niet zo dat ik er een afkeer van heb of het niet wil toepassen. Maar je hebt er lessers bij die met die 'droge stof' niet zoveel kunnen of het niet kunnen omzetten in handelingen, en voor die mensen kun je de boel versimpelen zodat ze sneller op de goede weg zijn.

Ten bate van het paard. Waarom zou die persoon de vaktaal moeten beheersen als niet het doel is om vaktaal te leren maar om fijn te genieten met hun paard?

Dat het werken vanuit gevoel en het uitleggen van de vaktaal in wat simpele bewoordingen hier door Professor afgeschilderd wordt als gebrazel en genozel zie ik meer als neerbuigend gedrag en kleingeestigheid. Zo lang mijn klanten me vaak zeggen: "Goh dat proberen ze me nu al jaren uit te leggen maar nu door jouw uitleg snap ik het pas!", denk ik nou laat mij dan maar brazelen en nozelen. Als de paarden maar geholpen worden.

ilse86

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:43

nou, mindfields.. ik leer liever rijden met jip en janneke taal hoor ;) dat is nou eenmaal de meest gesproken taal tegenwoordig. iedereen begrijpt dat.mijn instructrice beheerst beide 'stromingen' om het zo maar te noemen. ze kiest de taal die ik het best begrijp. maar dan ben ik natuurlijk ook achterlijk :P
verder denk ik niet dat sb de moeilijkste zijgang IS (hoewel ik er zelf ook moeite mee heb). Denk dat veel mensen er moeite mee hebben.
Ik zou een oefening niet al per definitie als moeilijk beschouwen. Daarnaast (ook al aangegeven in dit topic) is de basisoefening niet zo moeilijk als ie in t M al gereden moet worden. Als je m zelf nog beter wilt uitvoeren, kun je t zo moeilijk maken alf je wilt denk ik.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:37

Een paard los in het lijf maken en daarmee rechtrichten en vervolgens kracht opbouwen in het lichaam is moeilijker dan oefeningen an sich rijden, tenminste, met een los paard dat rechtgericht is gaan de oefeningen als vanzelf is mijn ervaring.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:37

Maar goed, de oefeningen zijn er in principe toch juist om een paard los en recht te maken?!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:40

Kadankovitch schreef:
Ik hou er ook niet van( jip en janneke taal), maar het is toch mogelijk zonder jip en janneke taal duidelijk iets uit te leggen; niet eeuwig over iets door te blijven zagen als de standpunten uitvoering zijn uitgewisseld. Het heeft niets met taalgebruik te maken, om iemand voor "onnozel" uit te maken. Het heeft wat te maken met hoe men discussiëerd. Het toont eerder een gebrek aan argumenten.

U heeft gelezen wat ik daar over geschreven heb?

@Fabersmid: Ik heb niets toegegeven. U hebt de voorwaarden niet goed gelezen. Daarbij mocht U wellicht een sarcastische ondertoon zijn opgevallen; Maar neen dat is echt teveel verwacht.

Natuurlijk alleen op uw voorwaarden en sarcastisch geschreven, hou een ander voor gek. Vraag me af wie er gek is. Blijft u maar volhouden dat het zonder contra stelling is en dat buiging zonder stelling is. Maar hoe veranderd u nou de stelling zonder de buiging te verliezen?

Schrijven over paardrijden kan heel leuk zijn, net zoals het lezen daarover. Vriendelijk van gedachten wisselen. Dan hoeft men nog niet eens zo ver te gaan het standpunt van de ander aan te nemen. Het is heel legitiem om te schrijven: eerst zien dan geloven.
Maar dat duizend voudig herhalen van zijn eigen standpunt zonder ook maar ee keer serieus een tegenvraag te beantwoorden is misselijkmakend.

Zoals u zelf schrijft doet u niet anders, behalve dat u anderen voor gek veroordeeld. Mijn antwoorden worden niet gelezen of een spinsel van gemaakt. En waarom zou ik wel vragen beantwoorden blijven, als ik mijn vragen niet beantwoord krijg?

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:40

Geachte Mindfields,
Daar heeft Needje natuurlijk een punt. Wat is er eerder het ei of de kip

Mindfields schreef:
Een paard los in het lijf maken en daarmee rechtrichten en vervolgens kracht opbouwen in het lichaam is moeilijker dan oefeningen an sich rijden, tenminste, met een los paard dat rechtgericht is gaan de oefeningen als vanzelf is mijn ervaring.

Toch denk ik dat wij niet zo van mening verschillen. Het werken met paarden is niet zo helder afgebakend, als dat men soms doet geloven. "Kracht opbouwen" gebeurt in de eerste fase gewoon door (min of meer) rechtuit te rijden, door overgangen en wendingen te maken. Soms steel ik (heb het nu alleen over wat ik doe) een paar pasjes zijwaarts, soms lijken ze een beetje op schoudervoor. Soms doe ik dat eerst in stap, daarna in draf. Ook oefen ik wel eens wijken voor een éénzijdige kuitdruk bijvoorbeeld door een keertwending om de vorhaand te oefenen. En ook al is dat allemaal niet perfect, toch wordt het jonge, onbeleerde paard daar beter soepeler en sterker van. 'Tussen neus en lippen door' leert het paard dat er nog iets anders is dan vooruit lopen. Met het oefenen van het een en ander, krijg je als ruiter een indruk hoe het paard inmiddels naar de hulpen luistert. Meestal als ik daaruit concludeer dat ik het eens kan proberen; dan lukt de schouderbinnenwaarts ook.
Zo doe ik het. Het is niet mijn bedoeling U Mindfields te gaan vertellen hoe U het (zou moeten) aanpakt [dat wil ik juist niet, liever dat U mij iets nieuws verteld]. Voor Needje wilde ik slechts duidelijk maken dat er in mijn ogen, NIET één moment is dat er met het 'grote' werk begonnen wordt.
Ik hoop dat ik iets heb kunnen verduidelijken.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:42

Mindfields schreef:

Daar heeft u volkomen gelijk.
De vuistregel voor een recht gericht paard is na ca 2 jaar africhting.
En dat is vaak wat men vergeet.
Dan is het paard voor het oog recht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:55

Overgangen die werkelijk tot de sterking van het paard bijdragen kan men alleen gymnastieserend noemen wanneer het paard daar bij recht gericht is.
Anders hoort het bij het gehoorzaammaken van de paarden.
Een scheef paard ontwikkeld zich nl éénzijdig.
Een voorhandswending is een oefening gelijk aan wijken voor de éénzijdige kuitdruk om het paard los te maken (losmakende oefening die men in vele gradaties kan rijden, en alleen in stap en draf) en te gewennen aan de laterale hulpen.
Losmakende oefeningen zijn niet om te sterken maar de spieren te ontspannen, bij spannen en ontspannen van de spieren bouwt men spieren op, dus sterkt het paard.
Wijken voor de éénzijdige kuitdruk is ook geen zijgang, maar een voorwaarts zijwaartse beweging.

Onder zijgangen verstaat men, Schouderbinnenwaarts,Renvers, Travers en Apuyeren.
Deze worden in een verzameld tempo gereden en de paarden zijn gesteld en gebogen.
Dat is de defenitie van een zijgang.
Schoudervoor is een voorbereidende oefening voor de SB.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 02:41

Tja,beste Prof, begin eindelijk de definitie van contrastelling te snappen, denk ik, ik heb al wat vaker iets doms gezegd. Zal ik het zo proberen te omschrijven in Jip en Janneke taal?
Een paard wat gaat in SB rechts kijkt naar rechts, maar beweegt eigenlijk de voorhand (3 sporen natuurlijk), links gericht. Oeioei ga nu niet gelijk schreeuwen, natuurlijk begrenzing van de buitenteugel, anders loopt het paard weg over de buitenschouder en dat bedoel ik niet.
Maar een compleet in balans gaand paard in SB, loopt in hetzelfde ritme als zijn voorgaande draf, met buiging en stelling voor SB rechts, in 3 sporen!, eigenlijk met zijn hoofd naar rechts rechtdoor (oftewel ietwat naar links, hij loopt naar je linkerhand/buitenhand en daar sluit je het paard mee op). Ben benieuwd, is dit contrastelling? Prof nu jij. Klinklaar antwoord. Geen moeilijke taal, daar is niemand mee gebaat. Die tijd is over. Meegaan met de tijd. Anders houden we alleen oudheden over en iedereen houdt van gewoon doen. Maar respect voor de oude meesters, maar het is tijd voor nieuw. Anders zouden we nu ook onze dierbaren nog mummificiceren, enne dat doen we niet meer. Dus nieuwe en voor iedereen begrijpelijke taal.
Oh by the way, je hebt me al gezegd, dat je niet houdt van naäperij, maar iedereen aapt blijkbaar iemand na, en het voorgaande stukje komt voort uit mijn eigen gevoel, en geeft je zowaar een stuk(je) gelijk? Een deels autodidact die nadenkt. Gossie, SB wordt al gevraagd in de M. Nadenken weer. Over de moeilijkste zijgang.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:23

Needje schreef:
Maar goed, de oefeningen zijn er in principe toch juist om een paard los en recht te maken?!

Deels mee eens, bepaalde oefeningen zijn er om het paard losser te maken(maar men begint bij het met een ontspannen lijf te paard zitten en het paard nageeflijk rijden zonder dwang en vandaaruit naar aanleuning want dat moet uiteraard altijd de basis zijn) en vervolgens kan men losmakende oefeningen gaan gebruiken (als men beide zijden van het paard even los maakt is het paard rechtgericht)en inderdaad daarna verzamelende en sterkende oefeningen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:30

Professor schreef:
Denk dat u mij verkeerd begrijpt, het uitleggen van iets dat doet men in de normale taal met voorbeelden heel eenvoudige voorbeelden.
Maar men mag niet vervallen in "kinderachtige" taal, wat ik jip en janneke taal vind.
Gebrazel en genozel noem ik diegene die een eigen taal ontwikkelen wat men tegenwoordig veel hoort en ziet.
Er wordt in de paardensport te vele dingen door elkaar gehaald, wat in andere sporten niet gebeurt, en dat vind ik zeer jammer.

Ik heb ook mijn eigen, soms ietwat vreemde, benamingen voor het uitleggen van een gevoel. Als ik wil dat iemand zn arm ontspant dan kan ik honderdduizend keer zeggen ontspan je arm, maar als ik zeg zorg dat je arm aanvoelt als pudding beginnen ze ten eerste te lachen, wat er voor zorgt dat hun lichaam zich meteen helemaal ontspant(doel is al bereikt dus) en vervolgens gaan ze denken hoe voelt een pudding, nou blubberig, dus aan alle kanten beweeglijk en ontspannen meegaand in elke beweging. Dan kunnen ze zich een beeld vormen van hoe het zou moeten voelen en er ook sneller naartoe rijden. Mag iedereen kinderachtig vinden maar ik zie steeds weer dat het werkt. Voor veel mensen is ontspannen namelijk niet vanzelfsprekend omdat ze totaal onbewust verspannen en geen idee hebben hoe je je ontspannen moet.

Vroeger hoorde ik instructeurs vaak zeggen: het moet aanvoelen alsof je een kuikentje vasthoudt, als je te hard knijpt gaat hij dood maar als je te los bent vliegt ie weg.

Maar omdat er in de tijd dat ik die lange zin uitspreek al weer een heleboel dingetjes gebeuren in het paard en mijn lesklant heb ik liever dat ik zeg: PUDDINGARMEN zodat de boodschap snel overkomt, de ontspanning er snel weer is en dus het paard niet gedurende de hele volzin van het kuikentje nog vastgehouden wordt met alle gevolgen van dien.

Zo denk ik er een beetje over en ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is. Zo niet dan verduidelijk ik het graag nog even.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:07

Uitleggen van bepaalde dingen die kan men natuurlijk in de taal doen, dat heb ik nooit geschreven dat men dat niet doet het begrijpelijk maken.
Kan ook een goed voorbeeld geven:
De teugelvoering moet altijd naar voren gericht zijn, dat kan je zo zien als je een paling wil pakken, die je steeds weer uit de handen glijdt.
Het aannemen en nageven van de hand vooral met Stang en trens, het is het gevoel of je een spons uitknijpt en weer vollopen laat.
En zo zijn er nog talloze voorbeelden.
Dat heeft niets daarmee te doen dat men de oefeningen en de vaktaal/paardentaal benut.
Deze twee, dus uitleg en vaktaal haalt u door elkaar.
Een uitleg van is geheel wat anders dan het benutten van de paarden/vaktaal.
En de Skala der Ausbildung is een richtsnoer, die men uitlegt, maar die men bijna niet gebruikt in de baan, hoogstens dat men zegt en nu gaat u paard im Takt, maar deze gebruik ik zelf weinig omdat het africhtings begrippen zijn.
In Nederland heeft men van beginsel ook geheel andere begrippen hiervoor.
Maar tijdens de correctie van oefeningen heeft men het niet over links of rechts.
Maar over binnen en buiten, aangezien dit in de hogere africhting geheel niet hand gebonden is, bovendien is het zeer logisch.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:02

Kadankovitch schreef:

Geheel met u eens, ik ben van mening dat wanneer men begint met paard rijden, en laten we er van uitgaan op jongere leeftijd, dat men dan langzaam aan begrijpend uitgelegd krijgt wat welke term inhoud en dus betekend. als men dus al een aantal jaren paard rijd en nog niet begrijpt wat er bedoelt wordt zijn de voor gaande jaren slecht geweest van de desbetreffende intructie, en is de drang naar kennis van het paardrijden beperkt gebleven tot het doelloos rondtjes hobbelen.

echter ben ik van mening dat de interpretatie, van een geschreven onderdeel ongeacht dit in een boek staat nog hier op een discussieforum, door elk individu anders opgevat kan worden, en dat verduidelijking in deze dan wel op zijn plaats is.

Citaat:

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Paardrijden en meningen hier over zijn bijna net zo sterk als een geloofsovertuiging, en wanneer deze word bekritiseerd gaan veel mensen in totale verdedeging, en dat kan je ze niet kwalijk nemen, ik betrap mij zelf er ook op als ik een discussie voert over de manier van paardrijden ik soms ook een beperking heb.
het is menselijk om een beperking te hebben en je aan aan te sluiten op een methode, al dan niet correct.
het is zeker jammer dat wanneer je je zelf er niet toe kan zetten die beperking terzijde te leggen er een negative sfeer onstaant wanneer er gediscuseerd word over het berijden en beleren van paarden en uw zelf, dus het filosofise onderdeel word geheel uitgesloten en de meerwaarde van het gesprek is totaal weg geebt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:57

Allemaal heel inhoudelijke fabels die hier geschreven zijn.
Maar het antwoord op de vraag van mijnheer FaberSmid hoe mijnheer Kandankovitch en mevrouw horseyfries nu werkelijk schouderbinnenwaarts rijden daar is nog geheel geen antwoord op gegeven.

Bovendien de verandering in uw denken, keer op keer, mijnheer Kandankovitch dat strookt niet met wat u mij per PB heeft verteld.
Uw opvatting van het rijden draait als een wervelstorm, maar meer ook niet.
Veel wind meer niet, geen enkele reactie op schouderbinnenwaarts hoe u het rijdt.
Alleen dat u dingen door elkaar haalt, zowel hier op dit als als op andere topic´s, vooral wie wat geschreven heeft.
Dat doet niet goed aan de duidelijkheid, en geeft geen toegevoegde waarde.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:15

Professor schreef:
Vragen zijn door hij al beantwoord, en hij heeft ze ook precies beantwoord.
Ook hij weet dat mijnheer Kandankovitch altijd bij naam noemt, en niet als hij genoemd wordt.
De discussie over stelling en buiging was duidelijk, en er was een punt achter, totdat mijnheer Kandankovitch weer zijn woorden terug nam, wat zeer verwonderlijk is en was.(zg sarcastisch)

Schouderbinnenwaarts is duidelijk beschreven, werd hier en daar door enkele niet begrepen wat nu
zo moeilijk aan de zijgang is, dat is uit ten treure naar voren gebracht.
Het twist punt was het verschil tussen de andere zijgangen.
Hier en daar werden de losmakende oefeningen verwisseld met de verzamelde oefeningen.
De normale vak uitdrukkingen weggelaten zoals buiten en binnen, en vervangen door rechts en links of links om en rechts om. Dit leidde tot grote verwarring, dat werd toen ridderlijk opgepakt door de
heer Kandankovitch en toen was er een punt achter gezet.
Tot nu weer door persoonlijke niets zeggende aanvallen geplaatst worden wat nu niet duid op ruiterlijk benemen.
Het verschuilen achter anderen is nu ook niet een vorm van moed voor wat men zelf schrijft.
Dat er open vragen zijn over SB lijkt mij niet, het gaat langzamerhand erop lijken dat men niet terug
lezen kan of wil.
Het belachelijk maken van een paard door het vergelijken met een spin, en het belachelijk maken van personen en zijn of haar schrijffouten en het vergeten wat men zelf geschreven heeft is nu de oorzaak van de wrange zfeer op dit topic.

Het is jammer van de inhoudelijkheid en het werkelijke nadenken over het rijden.
Schouderbinnenwaarts is de basis van alle zijgangen, het is een oefening die men steeds weer benut
om het paard te gymnastiseren en daardoor soepel te houden en vooral het gewicht meer op de achterhand te krijgen of te houden.
Elke oefening heeft tot doel het paard zijn spieren dermate te sterken en soepel te houden zodat hij
op beide handen rechtgericht is en gehoorzaam is en de kracht heeft en krijgt de gevraagde opgave van de ruiter te kunnen uitvoeren. Het goede dressuur rijden is het behoud van het paard, een goed gereden paard kent geen trucjes maar fijne hulpen die steeds kleiner worden zodat het voor een buitenstaander bijna niet zichtbaar is.
Wanneer men dit bereikt heeft of momenten dit bereikt is dat een geweldig gevoel.
Wanneer men zover is dat men er aan toe is zulke oefeningen te beoefenen weet men ook wat de buitenkant en binnenkant is.
Men kent de vaktaal en begrijpt wat er mee bedoeld word, en het is fijn als ieder instructeur dit toepast zodat men elkaar verstaat, en dat het geen Black Magic wordt.
Rijden kan iedereen leren alleen het fijne rijden en met gevoel, en elk paard aanvoelen dat is weinig mensen van natuur uit in de schoot gelegd.
En dat maakt het verschil uit tussen een getalenteerde ruiter en een die het door hard werken het doel bereikt. Dan is wat ik het verschil vind tussen een Briljant en een Diamant.
Maar vaak kan men van een Diamant wanneer men hem goed slijpt een Briljant maken, en vooral kunnen dat Briljante ruiters, die tact en gevoel hebben en weten wat beschaafd rijden is en vooral veel geduld en gevoel erin leggen.
Een citaat van Baucher: Een paard wat overmatig zweet, daar is de mens al te ver gegaan.(dit is een vrije vertaling van mijzelf)

Dank Professor, eindelijk een leesbare post, ben het werkelijk met de hele post eens, behalve het eerste stuk en de laatste zin. Eindelijk geen onleesbare tekst, maar ook geen Jip en Janneke taal. Precies ergens in het midden, leesbaar, zodat je niet stopt met lezen ergens in de 1e of 2e alinea of zin. Het eerste stuk, bemoei ik me niet mee, maar de laatste zin, het overmatig zweten, vind ik nogal logisch.
Het heet sporten, dus ik zweet en mijn paard zweet (allebei soms extra). Als je moet starten op een groot indoor, zitten de toeschouwers op een verwarmde tribune zonder jas, hoe wil je je paard dan behoeden voor overmatig zweet in de ring of voorterrein?
Als ik intensief gereden heb en het zweet loopt me van de rug en mijn paard is kurkdroog, dan vraag ik me echt af wat ik fout heb gedaan? Maar ik doe niet echt mee, dat is me wel duidelijk, maar ik sta behoorlijk met beiden voeten of eigenlijk zes, in de wedstrijdring. Waar alles moet gebeuren, waar je cijfers krijgt voor SB. Maar maakt niet uit!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:33

Als je intensief gereden hebt en je paard zweet niet dan heeft je paard een goede conditie en is niet in de stress geraakt van het werk of van de ruiter, zo kun je het ook zien. Zweet je zelf wel en je paard niet, dan doe je teveel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:47

Mindfields schreef:
Als je intensief gereden hebt en je paard zweet niet dan heeft je paard een goede conditie en is niet in de stress geraakt van het werk of van de ruiter, zo kun je het ook zien. Zweet je zelf wel en je paard niet, dan doe je teveel.

Ja, ik wil afstappen na een uur werk en ik zweet en hij niet. Dan krap ik echt achter mijn oren, hij heeft door mij een goede conditie en ik niet? Of hij heeft stress? Of ik doe teveel? Ik raak ook niet in de stress en zweet wel degelijk, en mijn doel is nog steeds zo min mogelijk doen met zo weinig mogelijk hulpen. Ik kan dat niet vanuit een stoel, dus zit op mijn paard en dat heet "sport", kan er ook niets aan doen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:57

setteke schreef:
Enne Mindfields, het eerste beste plaatje van je profiel zit je paard behoorlijk onder het zweet...

Helaas, fout geantwoord, ik had eerst in de stromende regen gereden en vervolgens werd het droog en droogde mijn paard ietwat verfromfraaid op. Mag je aan de fotograaf vragen overigens die was ook doorweekt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:59

Denken jullie nu werkelijk dat zo'n opmerking voor alle paarden van de wereld geldt? Ik ken paarden die nooit zweten en daardoor hun warmte moeilijk kwijtraken, bepaald niet een voordeel in een warme zomer. Is dat nu plotseling een paard wat geweldig gereden is omdat hij niet zweet? Nee, natuurlijk niet!
En ik ken paarden die heel gemakkelijk zweten en dat in hun voordeel gebruiken om hun warmte kwijt te raken, maar die toch een heel goede conditie hebben (naast zweten is ademhaling en hartslag daar een veel betere indicatie voor) en ook geen stress hebben. Je hebt van die typjes die op een warme dag in de wei al nat van het zweet zijn, rustig grazend.....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:04

ach, maar dat wel of niet zweten heeft toch niet zoveel met het onderwerp te maken? (ben t wel met HF eens trouwens)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:06

Oh ik ook wel hoor maar het criterium wel of niet zweten is toch niet absoluut kenmerkend voor of je paard gewerkt heeft, dat bedoel ik.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:14

nee, mijn wedstrijdpaard zweet als een malle als je m aan t werk zet. mijn andere paard (die eigenlijk minder conditie heeft) blijft droog. Ik zie ook regelmatig GP paarden gigantisch zweten. Mag toch hopen dat die paarden wel een fatsoenlijke conditie hebben :D

Maar even over SB. Heb zelf ook erg veel moeite met wijken en SB. Travers en appuyementen gaan wel weer makkelijker. Ik zit teveel met mijn binnenhand te ouwehoeren, zodat de aanleunig voor de oefening al per defiitie fout is. Hoe kom ik van die neurotische drang af om die binnenteugel maar krampachtig vast te blijven houden. Ik probeer er wel vanaf te blijven, maar als ik mezelf na 5 min. weer check, doe ik weer precies hetzelfde.

Ik zou ook graag mooie, vloeiende, opgerichte zijgangen rijden. Maar ik blokkeer het zelf, terwijl het paard het wel wil en kan. Weet iemand een tip om die controle over de binnen, dan wel buitenteugel beter te maken?