Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:55

nombrado schreef:
oeps
de heer bent zie ik regelmatig op zijn video's hele vuile ophoudinktjes maken met zijn hand naar zijn stang/kandare
volgens mij is dit zo niet de bedoeling geweest van alle ruiterboeken.

Geen idee, in de boeken zie ik alleen maar plaatjes en/of tekeningen en geen bewegende beelden.

Zo en nu ga ik kantoor verlaten en ga nog even met mijn paard genieten van het heerlijke weer, want daar draait het toch allemaal om, lekker genieten samen met je paard!! ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:57

MoniqueB schreef:
Geen idee, in de boeken zie ik alleen maar plaatjes en/of tekeningen en geen bewegende beelden.

Zo en nu ga ik kantoor verlaten en ga nog even met mijn paard genieten van het heerlijke weer, want daar draait het toch allemaal om, lekker genieten samen met je paard!! ;)

Nou, idd! Dat is de meest zinnige opmerking sinds lang hier! :)

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:53

heeft het rechtrichten ook niet te maken met rechtlijnig denken en doen van de mens?
Toch zou ik graag het hoe en waarom leren van het rechtrichten aan de hand lopen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:54

Maar er word ook geen antwoord gegeven, en daar ben ik wel een nieuwsgierig na, hoe men dat oplost met de begrenzing van het buitenbeen???
Met het werken naast het paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:53

Professor schreef:
Maar er word ook geen antwoord gegeven, en daar ben ik wel een nieuwsgierig na, hoe men dat oplost met de begrenzing van het buitenbeen???
Met het werken naast het paard.

in het aan de handwerken zoals ik het doet gebruik ik de wand erg veel voor begrenzing, ook zo in de piaffe bv, als ik dit op de middenlijn doet is het inderdaad nog zo dat het paard veel al weg wil draaien, als ik samen met me instrecteur werkt hier aan op de midden lijn kan ik met zit en been het dier beter recht houden.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:04

Moll schreef:
in het aan de handwerken zoals ik het doet gebruik ik de wand erg veel voor begrenzing, ook zo in de piaffe bv, als ik dit op de middenlijn doet is het inderdaad nog zo dat het paard veel al weg wil draaien, als ik samen met me instrecteur werkt hier aan op de midden lijn kan ik met zit en been het dier beter recht houden.

mol

Vreemd vind ik het toch, omdat met Schouder Binnenwaarts het beschot ook niet helpt, het buitenbeen kan dan nog weg, zeg naar buiten komen, zelf denkt ik overtuigd, dat het bedrog is tegenover zichzelf, aangezien men in het verleden deze dingen werkelijk niet deed.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:19

Professor schreef:
Moll schreef:

mol

Vreemd vind ik het toch, omdat met Schouder Binnenwaarts het beschot ook niet helpt, het buitenbeen kan dan nog weg, zeg naar buiten komen, zelf denkt ik overtuigd, dat het bedrog is tegenover zichzelf, aangezien men in het verleden deze dingen werkelijk niet deed.

goed ik kan u visie hier in wel volgen, echter zoals u op de fotos heeft kunnen zien is dat het geen wat ik vraag aan het paard, ik zelf vind het een fijne voorbereiding alvoords het onder de man gaat gebeuren.
als u in NL bent zou ik het ook erg leuk vinden om eens dit soort dingen te bespreken en te tonen met het paard er bij.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:33

Moll schreef:
goed ik kan u visie hier in wel volgen, echter zoals u op de fotos heeft kunnen zien is dat het geen wat ik vraag aan het paard, ik zelf vind het een fijne voorbereiding alvoords het onder de man gaat gebeuren.
als u in NL bent zou ik het ook erg leuk vinden om eens dit soort dingen te bespreken en te tonen met het paard er bij.

mol

Dat zou geen slecht idee zijn.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:50

nombrado schreef:
maar wat probeer je te bereiken met dat binnenachterbeen meer in het midden moet sporen?
waar wordt hij daar sterker dan? welke spieren en welk doel dient het?

Mijn bericht was gericht op jouw bericht waarin je zegt dat ''een paard spoort met beide achterbenen precies recht voor de afdruk van de voorhoef. zowel op een volte als op een rechte lijn''

In mijn ogen is dat op een volte niet mogelijk, dan blijft het paard recht in zijn lijf. Ik wil zelf dat het binnenachter been naar het zwaartepunt grijpt en gaat dragen. Zeker in een volte. (waar lengtebuiging nodig is)
Dan spoort het buitenachterbeen dus in het spoor van het buitenvoorbeen. En het binnenachterbeen gaat dus naar zwaartepunt, tussen de afdrukken van de twee voorbenen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:55

Citaat:
En het binnenachterbeen gaat dus naar zwaartepunt, tussen de afdrukken van de twee voorbenen.
Dit is Schoudervoor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:23

orion_ schreef:
nombrado schreef:
maar wat probeer je te bereiken met dat binnenachterbeen meer in het midden moet sporen?
waar wordt hij daar sterker dan? welke spieren en welk doel dient het?

Mijn bericht was gericht op jouw bericht waarin je zegt dat ''een paard spoort met beide achterbenen precies recht voor de afdruk van de voorhoef. zowel op een volte als op een rechte lijn''

In mijn ogen is dat op een volte niet mogelijk, dan blijft het paard recht in zijn lijf. Ik wil zelf dat het binnenachter been naar het zwaartepunt grijpt en gaat dragen. Zeker in een volte. (waar lengtebuiging nodig is)
Dan spoort het buitenachterbeen dus in het spoor van het buitenvoorbeen. En het binnenachterbeen gaat dus naar zwaartepunt, tussen de afdrukken van de twee voorbenen.

dat is , zoals professor zegt, niet recht
wat gebeurd er , als een paard recht een volte ingaat, zoals ik omschreef
de buitenlijn wordt langer, de binnenlijn korter...
waar het paard dit mee doet, buiging bij het heupgebied.
als je je paard laat bewegen in een volte als jij wil, zal zijn buitenschouder extra belast worden en is er van recht en in balans geen sprake meer.
helemaal als het hoofd dan ook nog extreem naar binnen buigt, kan het niet anders dan dat het paard op de buitenschouder beland.
recht is, in balans, gewicht verdeeld over 4 benen of gewicht op meer achterhand bij verzameling.

het is wel leuk dit zelf eens te doen
ga op handen en knieen en probeer net als een paard een volte in te gaan.
als je daarbij je binnenknie teveel onder je massa plaatst, ben je niet meer recht, dan belast je een deel meer dan dat je verdeelt gelijkmatige lichaamsdelen.
doe nu daarbij ook je hoofd extreem in een stelling als een paard, en je voelt dat je je evenwicht probeerd te behouden en krijgt dus een compensatie in de achterkant bij je heupen/bekken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:56

FaberSmid schreef:
heeft het rechtrichten ook niet te maken met rechtlijnig denken en doen van de mens?
Toch zou ik graag het hoe en waarom leren van het rechtrichten aan de hand lopen?

Ik denk dat als je werkelijk het hoe en waarom van rechtrichten aan de hand wilt weten je dat niet moet zoeken in een topic op Bokt ;)

Ik ben er een paar weken tussen uit geweest en betreur de loop van dit topic. Ik zou het fijn vinden als het weer wat laagdrempeliger wordt zodat de mensen iedereen die met rechtrichten of klassieke dressuur begint weer wat durft te posten. :-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:18

fransje23 schreef:
Ik ben er een paar weken tussen uit geweest en betreur de loop van dit topic. Ik zou het fijn vinden als het weer wat laagdrempeliger wordt zodat de mensen iedereen die met rechtrichten of klassieke dressuur begint weer wat durft te posten. :-)

Ben ik het mee eens, dit was een afdwaling naar het Klassieke en niet modern klassieke rijden.
Gooi nu een balletje op, een paard begint men recht te richten zodra men het begint te longeren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:22

als men begind met de dubbelelonge wel ja.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:04

Is het ook niet al aan de enkele longe Moll?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:07

FaberSmid schreef:
Is het ook niet al aan de enkele longe Moll?

hoe ziet u dat voor u dan? in welke wijze?

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:22

Door het paard niet schots en scheef zonder stelling en buiging te longeren. Bewust gericht rechtrichten is mogelijk met dubbel longe, lange teugel en rijden. Maar zoals met rijden is het begin voorwaarts laten gaan. Later komt pas het bewust gericht rechtrichten, in de hogere scholing me longeren en rijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:41

Het is zeker mogelijk aan een enkee longe. Vraagt wellicht iets geduld en handigheid. Ik doe het dan wel met de inwerking aan de voorkant van het hoofd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:04

FaberSmid schreef:
Door het paard niet schots en scheef zonder stelling en buiging te longeren. Bewust gericht rechtrichten is mogelijk met dubbel longe, lange teugel en rijden. Maar zoals met rijden is het begin voorwaarts laten gaan. Later komt pas het bewust gericht rechtrichten, in de hogere scholing me longeren en rijden.

dit ben ik niet geheel met u eens, dat we het voorwaards denken bij het paard eigen moeten maken ben ik geheel met u eens, echter ben ik persoonlijk van mening dat dit heel goed in combinatie kan met het rustig lichtjes recht stellen van het dier, last ik daar voor opstellen dat er al wel wat grondwerk vooraf is gegaan, met wat freestyle zo dat het jonge paard niet bang voor de lijn op de hak is enz, maar een jong paard eerst aan de kaptoom te begeleiden, in zijn eerste stappen richting rijpaard is vanzelfsprekend, en hem langzaam in deze periode bitwijs te maken, dit alles kan heel mooi en zonder stress en druk aan de dubbelelonge.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:06

Kadankovitch schreef:
Het is zeker mogelijk aan een enkee longe. Vraagt wellicht iets geduld en handigheid. Ik doe het dan wel met de inwerking aan de voorkant van het hoofd.

hoe doet u dit dan? ik heb in het verleden ook wel met enkelelonge gewerkt en doe het dan nog wel met freestyle maar echte arbeit zie ik er niet in, de begeleiding is zeer beperkt in deze.

mol

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:36

Wat ik heb begrepen is het paard op de kaptoom op de volte aan 1 longe te laten lopen. met een lange dressuurzweep kun je aangeven door de wijzen waar het paard moet buigen.
Ik geloofde er eerst ook niet zo in, maar ik heb het kort geleden gezien en het paard boog ook netjes in, trad mooi onder met het binnenachterbeen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:37

Moll schreef:
[
dit ben ik niet geheel met u eens, dat we het voorwaards denken bij het paard eigen moeten maken ben ik geheel met u eens, echter ben ik persoonlijk van mening dat dit heel goed in combinatie kan met het rustig lichtjes recht stellen van het dier, last ik daar voor opstellen dat er al wel wat grondwerk vooraf is gegaan, met wat freestyle zo dat het jonge paard niet bang voor de lijn op de hak is enz, maar een jong paard eerst aan de kaptoom te begeleiden, in zijn eerste stappen richting rijpaard is vanzelfsprekend, en hem langzaam in deze periode bitwijs te maken, dit alles kan heel mooi en zonder stress en druk aan de dubbelelonge.

mol

Moll is er volgens u geen verschil tussen het voorwaarts vragen en "rechtrichten" in de basisscholing en het doelbewust gericht rechtrichten in de hogere scholing? U gaat toch niet meteen de dressuuroefeningen vragen en verwachten van een "groen" paard wat geschoold wordt? Dan vraagt en verwacht u toch eerst alleen voorwaarts en begeleidt het paard door lichte stelling en buiging te vragen?
Het paard zal eerst voorwaarts onder controle moeten bezitten voor het aan de dubbel longe gaat. Om misverstanden en ongelukken te voorkomen, zoals een verknoopt paard in de dubbele longe?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:39

Moll schreef:
Kadankovitch schreef:

hoe doet u dit dan? ik heb in het verleden ook wel met enkelelonge gewerkt en doe het dan nog wel met freestyle maar echte arbeit zie ik er niet in, de begeleiding is zeer beperkt in deze.

mol

Ik kan Kadankovitch wel begrijpen, er is meer mogelijk aan de longe dan u denkt? Het is ook de basis van de dubbel longe. Bijzet en hulpteugels kunnen wijs gebruikt worden, wat bij de dubbel longe niet toegestaan is.

soeske zoals u beschrijft kan de longeerzweep veel aangeven en geleiden, zoals ook het opheffen en zakken van de zweep.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:44

FaberSmid, ja, inderdaad.
Had het zelf nooit eerder gedaan, maar kon even meekijken met iemand. Verbaasde mij eigelijk best wel, gewend om met dubbele longe te werken en als ik er op zit zeg maar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:04

FaberSmid schreef:
Moll schreef:
[

mol

Moll is er volgens u geen verschil tussen het voorwaarts vragen en "rechtrichten" in de basisscholing en het doelbewust gericht rechtrichten in de hogere scholing? U gaat toch niet meteen de dressuuroefeningen vragen en verwachten van een "groen" paard wat geschoold wordt? Dan vraagt en verwacht u toch eerst alleen voorwaarts en begeleidt het paard door lichte stelling en buiging te vragen?
Het paard zal eerst voorwaarts onder controle moeten bezitten voor het aan de dubbel longe gaat. Om misverstanden en ongelukken te voorkomen, zoals een verknoopt paard in de dubbele longe?

nee nee ik zie weldegelijk verschil tussen bijde dat beschrijf ik ook, en ik in het voorgaande bericht, ik ben alleen van mening dat je in het voorwaardse het dier wanneer deze met freestyle begeleid is, heel goed kan combineren met begeleiden naar zijn of haar balans, en ik ben van mening dt dit niet mogelijk is aan de enkele longe

mol