Moll schreef:[
dit ben ik niet geheel met u eens, dat we het voorwaards denken bij het paard eigen moeten maken ben ik geheel met u eens, echter ben ik persoonlijk van mening dat dit heel goed in combinatie kan met het rustig lichtjes recht stellen van het dier, last ik daar voor opstellen dat er al wel wat grondwerk vooraf is gegaan, met wat freestyle zo dat het jonge paard niet bang voor de lijn op de hak is enz, maar een jong paard eerst aan de kaptoom te begeleiden, in zijn eerste stappen richting rijpaard is vanzelfsprekend, en hem langzaam in deze periode bitwijs te maken, dit alles kan heel mooi en zonder stress en druk aan de dubbelelonge.
mol
Moll is er volgens u geen verschil tussen het voorwaarts vragen en "rechtrichten" in de basisscholing en het doelbewust gericht rechtrichten in de hogere scholing? U gaat toch niet meteen de dressuuroefeningen vragen en verwachten van een "groen" paard wat geschoold wordt? Dan vraagt en verwacht u toch eerst alleen voorwaarts en begeleidt het paard door lichte stelling en buiging te vragen?
Het paard zal eerst voorwaarts onder controle moeten bezitten voor het aan de dubbel longe gaat. Om misverstanden en ongelukken te voorkomen, zoals een verknoopt paard in de dubbele longe?