Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:39

Huertecilla schreef:
Het topic is het eventuele egoïsme van het voor eigen ambitie kiezen voor het gebruik van een bit.Daarbij gaat de ts ervan uit dat een bit ethisch minder verantwoord is dan bitloos zonder verder enig onderscheidt te maken.
Ook gaat de ts voorbij aan dat competitie met een paard al egoïstisch is, zelfs paardrijden op zich....

hc

Ik heb in het begin van dit topic ook al eens gereageerd en meegelezen...

Maar deze opmerking snap ik in principe niet echt, waarom zou paardrijden egoistisch zijn...?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:04

Arabesk schreef:
Dat jíj problemen hebt na de M moet je echt bij je eigen rijkunst zoeken. Als er mensen zijn wereldwijd die al hebben laten zien dat meer dan M mogelijk is zonder bit, zou toch te denken moeten geven.

Dat mensen denken dat er een verschil is tussen bitloos en bit rijden, geeft alleen maar aan dat ze teveel met de handen sturen en te weinig met zit. Of je nu met bit of zonder rijdt, de basis zou hetzelfde moeten zijn Nors opkijken

Oh dit is weer zo'n post die mensen me niet in dank gaan afnemen. Clown

Lief kind, nou moet je toch eens een beetje ophouden met je snerende opmerkingen. Ze slaan kant nog wal en zijn alleen maar doorspekt van een cynisme waar je U tegen zegt.

Het op de man willen spelen van dingen is niet erg krachtig, ik heb het niet steeds over mezelf namelijk. Ik heb het over anderen, en probeer positief te kijken omdat ik me betrokken voel. Mijn gelijk halen is niet van belang.
Dat 'wereldwijde' van je is ook niet zo'n sterke, je gelooft in sprookjes. Alles van ver zo weg als mogelijk en is goed, beter zo niet best ?

Hou het bij jezelf, of in elk geval in NL aub, we leven hier,

Mustangs leven in Amerika, Russen zitten erg ver weg en zijn nogal 'onbereikbaar', wat was er nog meer wereldwijd, Parelli en zijn kornuiten, poeh, hee...

Ik hou van puurheid, eerst zien dan geloven
(Dit is niet lelijk bedoeld, maar ondersteunend)

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:06

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Juist wél in dezelfde competitie, dan kun je beter vergelijken lijkt me?

Hoe dan? Het samengestelde signaal is anders. De dressuurvorm is anders Pling

Doordat een heel specifieke inwerking ontbreekt; het bit, is het signaal voor het gevraagde gedrag uit andere elementen samengesteld.
Dressuur = het zelfstandig naamwoord van dresseren
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op een bepaald signaal.
Als nu dat signaal anders is, is de dressuurvorm anders = onvergelijkbaar. Dát is het inherent onmogelijke van bitloos Klassieke Dressuur rijden.

Kijk, jij schrijft weer precies wat ik bedoel. Altijd prettig Ja

En lieverds, bedankt voor alle complimenten.....
Ben even heel stil van jullie. Lovers

Geen lange post deze keer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:13

Arabesk schreef:
Boomloos is by the way nu wel toegestaan. Je hebt zelfs boomloze zadels die niet van boomzadels te onderscheiden zijn.

Vind ik dus wel raar. De zit en de inwerking is écht anders met een boomloos zadel, ook al lijken ze uiterlijk veel op elkaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:46

Yamcha schreef:
Arabesk schreef:
Boomloos is by the way nu wel toegestaan. Je hebt zelfs boomloze zadels die niet van boomzadels te onderscheiden zijn.

Vind ik dus wel raar. De zit en de inwerking is écht anders met een boomloos zadel, ook al lijken ze uiterlijk veel op elkaar.

Het begrip 'inwerking' is uit de huidige ruiterij verdwenen met het begrip van wat 'hulpen' zíjn. Op bestuursniveau is dat begrip beslist wel aanwezig echter, doch het zadel maakt fúnctioneel geen deel uit van de reglementen omdat men daarbij aangenomen heeft dat een boomzadel gebruikt werd.
Dat zou inderdaad aangepast moeten worden omdat de inwerking van gewichtshulpen anders is met of zonder boom. Het is echter weer een geval van politieke haalbaarheid en het zal teveel moeite kosten het uit te leggen voor wat het waard is.

Mbt het bit echter is het fundamenteel.
Het is opvallend trouwens dat de tegenstanders zo fanatiek tégen het bit zijn omdat het zoveel inwerking heeft maar tegelijk beweren dat rijden exact hetzelfde is.
Dat rijmt niet. Óf het rijden is hetzelfde dus het bit irrelevant en niets om je druk over te maken, óf de inwerking is sterk en dan is de dressuur onvergelijkbaar....

Maar goed, allemaal off-topic.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:54

Adil18 schreef:
Huertecilla schreef:
Het topic is het eventuele egoïsme van het voor eigen ambitie kiezen voor het gebruik van een bit.Daarbij gaat de ts ervan uit dat een bit ethisch minder verantwoord is dan bitloos zonder verder enig onderscheidt te maken.
Ook gaat de ts voorbij aan dat competitie met een paard al egoïstisch is, zelfs paardrijden op zich....

hc

Ik heb in het begin van dit topic ook al eens gereageerd en meegelezen...

Maar deze opmerking snap ik in principe niet echt, waarom zou paardrijden egoistisch zijn...?

Ik quote het nog maar weer eens even, ik wil namelijk graag een verklaring voor deze uitspraak. Dat jij rijden als een egoistisch iets beschouwd zegt in mijn ogen meer over jou dan over het paardrijden zelf...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:00

Adil18 schreef:
Ik quote het nog maar weer eens even, ik wil namelijk graag een verklaring voor deze uitspraak. Dat jij rijden als een egoistisch iets beschouwd zegt in mijn ogen meer over jou dan over het paardrijden zelf...

Lees de openingspagina van mijn site, beter kan ik het niet uitleggen.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:04

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:

Lees de openingspagina van mijn site, beter kan ik het niet uitleggen.

hc

Gedaan, maar in principe is daar geen verklaring uit te halen....
Je geeft alleen aan dat je daar voor kiest, maar op de meest diervriendlijke wijze (ofwel: op de manier zoals jij denkt dat het goed is...?)

Pferdgerecht betekend trouwens letterlijk: recht doen aan het paard Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:07

Ok, dan een insteek van een zijkant.
Zoek het woord egoïsme op in het woordenboek.

Dan zie je vanzelf dat je uit egoïsme op het paard gaat zitten. Je gaat op dat paard zitten omdat jíj daar 'beter' van wordt, niet omdat het voor het paard goed is door een roofdier op diens rug belast te worden.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:17

Huertecilla schreef:
Ok, dan een insteek van een zijkant.
Zoek het woord egoïsme op in het woordenboek.

Dan zie je vanzelf dat je uit egoïsme op het paard gaat zitten. Je gaat op dat paard zitten omdat jíj daar 'beter' van wordt, niet omdat het voor het paard goed is door een roofdier op diens rug belast te worden.

hc

Ik snap waar je heen wilt, maar bekijk het ook van deze kant: Wanneer doe je recht aan een paard? Wanneer geef je een paard een waardig bestaan?

Doe je dit waneer je hem op de wei zet en met rust laat (of beter: Hem ergens in een gebied als bijv. Montana loslaat waar hij 'echt vrij' kan zijn) of kan dit ook wanneer je je paard wel rijdt, maar dit op een harmonieuse wijze doet, waarbij je luisterd naar je paard en niet alleen je eigen gevoel volgt?

En maakt het dan uit of je dit laatste met of zonder bit bereikt? Kan met dit met bit überhaupt bereiken? Ja hoor, mijn inziens wel Ja

Ben ik dan egoistisch?

En als ik na een half uur goede training op de plaats zeg: 'Kom op, je mag even over de zandwegen uitrazen want ik weet dat je dat heerlijk vind en je hebt het verdiend (want immers: erg zijn best gedaan)', ben ik dan niet juist aan mijn paard aan het denken? Ben ik dan niet het tegenovergestelde van een egoistisch persoon?

En HC, als jij rijden als egoisme beschouwd, waarom kies jij dan voor egoisme?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:17

Buiten dat ik mezelf nu niet direct als 'roofdier' zie (ik heb geen kwaad in de zin en dat weet mijn paard blijkbaar, anders hadden we alleen maar in het wildeweg rennende paarden), ben ik het er wel mee eens dat paardrijden puur egoisme is als je het op bovenstaande manier bekijkt. Objectief.

Het heeft voor een paard geen enkel voordeel dat wij er bovenop gaan zitten. Soms zelfs nadelen, doordat het in de stress schiet door een mindere ruiter of blessures oploopt.

Vanuit de mens gezien ben ik het er dan weer níet mee eens. Mensen denken vaak niet over dit soort dingen na en dan is het moeilijk om ze te beschuldigen van egoistisch gedrag.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:19

Vergeet er nog aan toe te voegen dat ik denk dat een paard wel degelijk gelukkig kan zijn wanneer het wordt bereden. Onze paarden weten niet anders, velen vinden het zelfs duidelijk leuk en ik denk niet dat ze ondertussen dagdromen over de wijde vlaktes zonder ruiter. Dat kennen ze helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:28

Je moet je afvragen of een paard echt vrij zou willen zijn, of dat dat een door de mensen opgelegd ideealbeeld is, maar niet reeel.

Over dat dressuur dresseren is ben ik niet met HC eens. Onder dresseren versta ik zaken als hondjes door hoepels leren springen waarvoor ze niks anders hoeven te kunnen dan hond zijn, ogen en pootjes te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:28

Yinari schreef:
Buiten dat ik mezelf nu niet direct als 'roofdier' zie (ik heb geen kwaad in de zin en dat weet mijn paard blijkbaar, anders hadden we alleen maar in het wildeweg rennende paarden), ben ik het er wel mee eens dat paardrijden puur egoisme is als je het op bovenstaande manier bekijkt. Objectief.

Puur biologisch gezien ben je dat wel, ik ook trouwens.
Mensen vertonen alle kenmerken van een roofdier. Dat we ons niet zo voelen is heel iets anders Knipoog
Blijkbaar heeft je paard idd door dat je jezelf boven je roofdier instincten (wat je paard betreft dan) hebt uitgetilt, anders zou hij idd heel hard weglopen Knipoog
Yinari schreef:
Vanuit de mens gezien ben ik het er dan weer níet mee eens. Mensen denken vaak niet over dit soort dingen na en dan is het moeilijk om ze te beschuldigen van egoistisch gedrag.

Als iemand onbewust een kwetsende opmerking maakt, is dan die opmerking minder kwetsend?
Als iemand gevaarlijk rijdt op de weg, en de persoon is zich dat niet bewust, is het dan minder gevaarlijk?

Is het dan niet wijs om iemand van zijn/haar gedrag bewust te maken?

Toen ik mijn hond net kreeg, wist hij niet welke dingen er wel en niet mochten. Toch kreeg hij wel op de kop toen hij met het bankstel aan de sleep ging.....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:32

Yinari schreef:

TOP !

Vanuit het paard bekeken !

Even een losse opmerking, is egoisme (waar zitten de puntjes?) per definitie iets verkeerds ? Misschiend had het woord egocentrisch hier beter gepast, dan heeft het niet zo'n lading.

Ik vind paardrijden leuk, en leer mijn paarden dat ook te vinden, daar doe ik moeite voor om het voor hen leuk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:39

De Van Dale:
Egoïst: iemand die alleen aan zichzelf denkt.

Wat dus inhoudt dat die persoon geen rekening houdt met de belangen van de ander, en daardoor anderen veel schade kan toebrengen. Wat erger is: als iemand alleen aan zichzelf denkt, interesseren de belangen en behoeften van een ander hem/haar niet.

Dat lijkt mij per definitie iets verkeerds, ja.

Egocentrisme is op een gezonde manier denken aan jezelf, daarbij wel rekening houdend met anderen. Dat lijkt mij niet verkeerd Lachen

Van Dale zegt: het eigen ik tot middelpunt makend. Dat doet geloof ik ieder mens, en ieder dier Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-08 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:40

Adil18 schreef:
[En HC, als jij rijden als egoisme beschouwd, waarom kies jij dan voor egoisme?

Niet in het woordenboek gekeken dus.

Egoïsme is niet per definitie negatief.

Dit is overigens op dit topic al heel net uitgediscussieerd een paar paginas terug. Zowaar zonder persoonlijk beledigend bedoelde opmerkingen. Helemaal perfect on topic ook.

Het egoïsme is on-topic

hc

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:41

Lielle schreef:
En er zijn maar weinig dingen die je doet die niet egoistisch zijn. En zelfs als je iets doet voor iemand anders, is dat dus nog steeds omdat dat voor jou belangrijk is en uiteindelijk dus nog steeds uit een egoistisch motief.

discussie op pagina 62 Knipoog Daar staat ook een een onderscheid over egoisme in technische en morele zin trouwens.

Uiteindelijk doe je iets omdat je het zelf leuk vindt, en dat kun je gerust egoistisch noemen. De vraag is of dat erg is. Het wordt pas erg als je dat plezier ten koste laat gaan van andermans (of anderpaards) belangen.

@paardentango ï = alt-139

Egoïsme is zeker on topic, kijk maar naar de titel Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:43

Um... is egoistisch echt zo verkeerd ?
Een DA denkt aan zijn dingetje doen, die houdt geen rekening met of het paard het nu wel of niet leuk vindt, het moet gewoon gebeuren.

Ik bedoel, soms is egoisme niet zo verkeerd. Het hangt af van de betekenis die je er (zelf) aan geeft. Maar dit dwaalt af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:46

Die DA houdt er wel rekening mee of het op de langere termijn goed is voor het paard, hij zal niet een behandeling uitvoeren, puur om de kas te spekken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:47

Heeej, da's een interessante, in technische en morele zin....

Neej, dat klopt wat je zegt, ik bedoel alleen maar aan te geven dat egoisme niet altijd slecht hoeft te zijn. Egocentrisch is in dit voorbeeld ook beter eigenlijk, heb je gelijk in.

enne... dank vor de alt-139 alleen...komt er bij mij... ¡³‘ (lap top)

Hoewel.. klonen ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:50

werkt alleen op het numeriek toetsenblok helaas.

Citaat:
Die DA houdt er wel rekening mee of het op de langere termijn goed is voor het paard, hij zal niet een behandeling uitvoeren, puur om de kas te spekken.

en ook dat kun je egoistisch noemen. Hij vindt de lange termijn vooruitzichten belangrijker dan zijn portemonnee en dus behandelt hij niet, omdat HIJ dat belangrijker vindt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:58

Paardentango schreef:
Um... is egoistisch echt zo verkeerd ?
Een DA denkt aan zijn dingetje doen, die houdt geen rekening met of het paard het nu wel of niet leuk vindt, het moet gewoon gebeuren.

Ik bedoel, soms is egoisme niet zo verkeerd. Het hangt af van de betekenis die je er (zelf) aan geeft. Maar dit dwaalt af.

Nee, dát is nu on topic Pling

Egoïsme is ook heel simpel eigenbelang. Dat is de motivator voor alles. Niets mis mee.

Het wordt pas negatief als alléén eigenbelang in de afweging wordt meegenomen.

De ethiek van de 21ste eeuw houdt in dat het belang van het dier net zo zwaar weegt en dat is een lastig punt bij paardrijden en zéker als er geen overlevingsmotief voor de ruiter speelt.
Voor de lól ervan op een paard gaan zitten legt een héél zware verantwoordelijkheid op de schouders van de ruiter.
Het paard daarbij geen schade berokkenen is wel de mínimumvoorwaarde.

Het gewicht zo min mogelijk schade laten aanrichten, anatomisch correct zitten, biomechanisch correct rijden is een basiseis.'
Begrip van wat coorect is, is belangrijker, VELE MALEN belangrijker dan een bepaald hulpmiddel.

Op een paard gaan zitten uit eigenbelang is volgens míj (niet volgens iedereen) niet alleen maar negatief.
Geen kennis vergaren over correct is wel egoïsme in de meest negatieve betekenis.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:01

Lielle schreef:
Citaat:

en ook dat kun je egoistisch noemen. Hij vindt de lange termijn vooruitzichten belangrijker dan zijn portemonnee en dus behandelt hij niet, omdat HIJ dat belangrijker vindt.

Egoïsme of ervaring en kennis Knipoog
(en lak aan eigenwijze betweters Haha! )

Ik ben altijd blij dat mijn DA niet doet wat ik denk dat er moet gebeuren.... hij heeft er iets meer verstand van dan ik Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-08 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:12

Ben net zo blij, ik luister ook erg graag naar zijn verhalen....