Yinari schreef:Buiten dat ik mezelf nu niet direct als 'roofdier' zie (ik heb geen kwaad in de zin en dat weet mijn paard blijkbaar, anders hadden we alleen maar in het wildeweg rennende paarden), ben ik het er wel mee eens dat paardrijden puur egoisme is als je het op bovenstaande manier bekijkt. Objectief.
Puur biologisch gezien ben je dat wel, ik ook trouwens.
Mensen vertonen alle kenmerken van een roofdier. Dat we ons niet zo voelen is heel iets anders
Blijkbaar heeft je paard idd door dat je jezelf boven je roofdier instincten (wat je paard betreft dan) hebt uitgetilt, anders zou hij idd heel hard weglopen 
Yinari schreef:Vanuit de mens gezien ben ik het er dan weer níet mee eens. Mensen denken vaak niet over dit soort dingen na en dan is het moeilijk om ze te beschuldigen van egoistisch gedrag.
Als iemand onbewust een kwetsende opmerking maakt, is dan die opmerking minder kwetsend?
Als iemand gevaarlijk rijdt op de weg, en de persoon is zich dat niet bewust, is het dan minder gevaarlijk?
Is het dan niet wijs om iemand van zijn/haar gedrag bewust te maken?
Toen ik mijn hond net kreeg, wist hij niet welke dingen er wel en niet mochten. Toch kreeg hij wel op de kop toen hij met het bankstel aan de sleep ging.....