duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:15

Je moet er geld voor gaan vragen Goofy44 *LOL*

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:40

Door een ongelukje ben ik helaas al 5 wkn een ruiter met 2 benen op de grond... Maar ik ga wel mee als "groom" met mijn zusje. En dan ga ik theorie les volgen! Knipoog Met in mijn hoofd dingen van dit forum.
Vandaag ook weer: In de L2, tong over het bit. Paard kon nauwelijks meer stappen. Je kon zien dat het paard wel kwaliteit had, maar wat erop zat dus niet. Paard had op beide flanken verdikkingen waar de ruiter haar sporen er keer op keer in prikte. Tijdens de proef bloedde het inmiddels. Ik werd er echt onpasselijk van.
Niet iedereen is een geboren talent en we zijn er allemaal om te leren, maar deze ruiter was volgens mij echt het spoor bijster. En toch heeft ze het al tot de L2 gebracht. HOE KAN DAT???????
Hoe kan het toch, dat zoveel ruiters gewoon de klasses doorkomen, terwijl ze echt het spoor bijster zijn? Zoals ook de foto's van (inter)nationale ruiters die hier voorbij komen. Ik snap niet dat daar niets tegen gedaan wordt.

Toevallig kreeg ik vrijdag de "in de strengen" in de brievenbus, en daarin stond een heel stuk over het aandeel van de volbloeds in onze huidige paarden(fokkerij). Daar wordt in dit topic ook over gesproken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:05

Ik heb net HAW zitten kijken.. Maar wat vallen foto's van wat hoger niveau (M1 en hoger) nu tegen Nagelbijten / Gniffelen Deukjes & slechte achterhanden all over the place Vork

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:58

Lauss schreef:
Ik heb net HAW zitten kijken.. Maar wat vallen foto's van wat hoger niveau (M1 en hoger) nu tegen Nagelbijten / Gniffelen Deukjes & slechte achterhanden all over the place Vork

Ik kijk ook ineens heel anders naar dingen, bij dingen die ik echt heel goed vond zie ik nu allemaal tekortkomingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:59

Inderdaad Ja
Foto's die je eerst prachtig gevonden had, daar kijk je nu naar met een nee schuddend hoofd Nagelbijten / Gniffelen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:05

Het vervelende is dat dat ook is bij foto's van mezelf die ik eerst van goed vond Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:13

Kamy schreef:
Door een ongelukje ben ik helaas al 5 wkn een ruiter met 2 benen op de grond... Maar ik ga wel mee als "groom" met mijn zusje. En dan ga ik theorie les volgen! Knipoog Met in mijn hoofd dingen van dit forum.
Vandaag ook weer: In de L2, tong over het bit. Paard kon nauwelijks meer stappen. Je kon zien dat het paard wel kwaliteit had, maar wat erop zat dus niet. Paard had op beide flanken verdikkingen waar de ruiter haar sporen er keer op keer in prikte. Tijdens de proef bloedde het inmiddels. Ik werd er echt onpasselijk van.
Niet iedereen is een geboren talent en we zijn er allemaal om te leren, maar deze ruiter was volgens mij echt het spoor bijster. En toch heeft ze het al tot de L2 gebracht. HOE KAN DAT???????
Hoe kan het toch, dat zoveel ruiters gewoon de klasses doorkomen, terwijl ze echt het spoor bijster zijn? Zoals ook de foto's van (inter)nationale ruiters die hier voorbij komen. Ik snap niet dat daar niets tegen gedaan wordt.

Toevallig kreeg ik vrijdag de "in de strengen" in de brievenbus, en daarin stond een heel stuk over het aandeel van de volbloeds in onze huidige paarden(fokkerij). Daar wordt in dit topic ook over gesproken!

Die Arabische Volbloeds waren het probleem niet zo...
Alleen hadden ze NOOIT Engels Volbloed moeten gaan gebruiken...

Dat snap ik ook niet hoor, hoe je op die manier rijden aan punten komt. Maar ik heb denk ik wel een idee hoe het komt dat daar niks tegen gedaan wordt.
In de paardensport gaat zo verschrikkelijk veel geld om...
Voorbeeld: als je mensen écht goed zou willen leren rijden, zou je imo nooit meer een hulpteugel hoeven verkopen... dan raad je geen sporen aan om een paard voorwaarts te maken...
Omdat er andere manieren zijn, die beter zijn.
Misschien langzamer, maar wel vriendelijker, effectiever op de lange termijn, paardgerichter...
Geduld is een schone zaak, met name in paardenland.

En begrijp me goed: ik heb op zich niks tegen hulpteugels, een slofje kan heel handig zijn om (mits onder de zweetbladen van het zadel vastgemaakt) een paard wat écht scheef is recht te richten. Maar hoe komt een paard zó verreden, en zó vast in zijn lijf, dat je aan een hoofdstel en zadel niet meer genoeg hebt?

Maar aan paarden wordt geld verdiend, veel geld. Zo simpel is het.
En het zal Divoza niets interesseren of een kind van 12 een thiedemann bestelt en haar paard daarmee in de krul trekt. Er worden verschrikkelijk veel paarden kapotgereden... maar ook daar heeft de fabrikant een oplossing voor... of die werkt, zal hem niet interesseren, of hij eraan kan verdienen wel.

Ik las een tijdje terug in een topic:
Maar als een paard van een elastiek hangerig en drammerig wordt, als dat zó verkeerd was, dan zou het toch niet gemaakt worden? Zalige onwetendheid is dat...
Maar of het slecht is, zal de verkoper worst zijn. Zolang de klant erom vraagt en ervoor betaalt, biedt de markt het... zo simpel is het. Een portemonnee heeft geen geweten.

En daar ligt de problematiek uiteindelijk. Bij de klant.
Bij de mensen die zo snel mogelijk hun punten willen scoren, koste wat het kost. Die zo snel mogelijk in de Z willen zijn.
Die willen geen instructeur die ze vertelt dat ze eerst maar eens moeten leren zitten. Dat ze verdorie die handen stil moeten houden. Dat ze nog maar even goed aan de basis moeten werken. Die willen geen instructeur die ze vertelt, dat zolang ze hun paarden nog niet lekker in de ontspanning (ontspannen kaak, hals, rug, achterhand eronder) de bak door kunnen sturen, wedstrijden überhaupt nog geen optie zijn.

Ja, een aantal wel. Maar het is helaas maar een klein percentage. En ja, aan die mensen zou ik (als het mijn werk was) wel les willen geven. Omdat die het niet erg vinden als ze even pas op de plaats moeten maken, of zelfs een aantal stappen terug, omdat het beter is voor hun paard...

Maar de meeste mensen willen een instructeur die ze vertelt er een slof aan te hangen als het paard uit protest tegen harde handen het hoofd in de lucht gooit. Vervolgens moeten er dan weer sporen aan om het paard vooruit te krijgen, en als ie gaat bokken, een zweep...
Want dat is toch veel makkelijker? Dan ligt alles aan het paard... het paard neemt ze toch in de maling?
Bokken? Gewoon eigenwijzigheid. Ja hoor, doen ze zonder reden. Steigeren hetzelfde. Doen ze ook allemaal zonder reden. Ligt NOOIT aan de ruiter...

En ze betalen ervoor. En dus zijn er instructeurs die ook op die manier wel willen "lesgeven".
Maar dan is een paard alleen nog maar een middel geworden om je portemonnee mee te vullen en je status te verhogen. Ze houden wel vreselijk veel van hun paarden, dat wel. Ondanks dat ze niks om zijn welzijn geven.

Ik weet dat dit heel hard klinkt en heel zwart-wit. En zo is het niet bedoeld. Want ik weet ook, dat er een groep mensen is, die stapelgek zijn met hun paard, die er werkelijk alles voor over hebben, en liever niet rijden als slecht rijden. Dat zijn de mensen die informatie zoeken, alles willen weten, er alles voor over hebben om hun paard te geven wat ze kunnen.
En die gaan OOK naar stal als hun paard kreupel is, of als het regent, of om alleen maar even te poetsen...
Dat poets ik niet weg. Ik geniet daarvan, en ik prijs dat.

Maar helaas zijn dat niet de mensen waar het grote geld zit.
En het gaat mij niet om de top, of om de basissport, in beide zitten rotte appels, en in beide zitten geweldige paardenmensen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:15

Ik ben andere foto's goed gaan vinden Vork

Afbeelding
Vind dit op zich een fijn beeld geven (qua beenwerk). Rug zou goed zijn als 'ie van voor iets ronder zou zijn (naar mijn idee).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:35

Zooo, vanavond was een dinnetje van me er, en die heeft me even geholpen met het rijden. Omdat we nogal moeite hebben met recht rijden. (lees netjes op 2 teugels, tussen 2 benen)
Ze heeft me aardig afgebeuld, maar o wat heb ik heerlijk gereden. Ik ben juist geen type voor een intructeur die me naar de mond praat. Ik wil aangepakt worden. Anders leer ik niets.
Ik ben vandaag echt met een zalig gevoel afgestapt. Ondanks dat ik t zwaar vond.
Paard was heerlijk los op t laatst en al veel meer op 2 teugels/benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:37

haha ben jij dr ook zo een Haha!
Als iemand me verzoekt mn hand stil te houden werkt t ook niet Mijn huidige instructrice is erg streng, consequent en kan flink kleppen Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:44

In het begin dacht ik echt "dit gaat m echt niet worden hoor." Maar het tegendeel werd bewezen. Haha!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:47

Ja die van mij ook Tong uitsteken eerst gaat het appyeren helemaal niet Tong uitsteken Overnieuw met een paar aanwijzingen. Dan gaat het veel beter en loopt ze nog te zeuren dat het nog veel beter moet Lachen
Dat vind ik fijn. Ookal loopt ie goed voor een 7 wil ik weten waarom het in de proef geen 8 is en wat ik moet veranderen dat ie voor een 8 gaat lopen Lachen 7ens zijn niet genoeg we willen 8e Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:55

8en? Waarom geen 10en Knipoog ?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:19

Yamcha schreef:
Bij de mensen die zo snel mogelijk hun punten willen scoren, koste wat het kost. Die zo snel mogelijk in de Z willen zijn.
Die willen geen instructeur die ze vertelt dat ze eerst maar eens moeten leren zitten. Dat ze verdorie die handen stil moeten houden. Dat ze nog maar even goed aan de basis moeten werken. Die willen geen instructeur die ze vertelt, dat zolang ze hun paarden nog niet lekker in de ontspanning (ontspannen kaak, hals, rug, achterhand eronder) de bak door kunnen sturen, wedstrijden überhaupt nog geen optie zijn.

Misschien zijn er wel heel veel mensen zoals ik en mijn dochter die juist wel zo'n instructeur willen, maar zo gemakkelijk zijn die niet om te vinden. Als je zoals ik op latere leeftijd begint en je wilt echt iets leren (en wedstrijden hoeven van mij helemaal niet) dan nog kun je door onwetendheid allerlei foute dingen gaan doen. Ik dacht dat ik een goede instructrice had, want ze had zelf op Grand Prix niveau gereden, had haar ORUN gedaan en als ik haar zag rijden vond ik het toch echt wel lijken op wat in de boekjes staat (voor zover een beginner dat kan beoordelen).

Want dat is ook het probleem er zijn zoveel boeken en er is zoveel geschreven, maar je weet helemaal niet hoe dat moet aanvoelen als je op een paard zit. En als dan zo'n expert zegt dat er een Thiedeman aan moet omdat een meisje van 11 nog niet sterk genoeg is voor haar stoere pony dan geloof je dat gewoon en doe je dat.

Het duurt dan wel een tijdje voordat je door hebt dat de pony alleen maar slechter wordt. Bovendien kreeg mijn dochter toch bijna altijd haar winstpuntjes op wedstrijden, dus je denkt dat het goed zit. Maar eigenlijk was het resultaat van al die dure lessen dat een ooit vlijtige goed ingereden pony niet meer voor het been was, hij verschrikkelijk had leren hangen op de (hulp)teugel, steeds schever werd en zijn ooit ruime gangen steeds korter werden.

Nu hebben we gelukkig al een tijd een goede instructrice, die dus eerst wil dat de basis in orde is. We kijken ook met heel andere ogen en we lazen natuurlijk al onze boeken opnieuw, want nu betekenen die eindelijk iets. En paardrijden - en zo'n topic als dit volgen - wordt opeens een feest want er is zoveel om te leren en leren willen we allebei wel.

Uit dit topic blijkt wel dat er heel veel mensen zijn zoals wij die wel willen leren en ook gelukkig veel mensen zoals jij die het beste met het paard voor hebben en hun kennis willen delen.

Nu heb ik nog een specifieke vraag over het onderwerp van dit topic: het ruggebruik.
Er wordt steeds gesproken over het deukje achter het zadel. Eén van onze pony's (die dus helaas jarenlang fout is gereden) heeft een hele vlakke rug en nogal een ronde achterhand, eigenlijk zie ik nooit echt een deuk achter het zadel. Toch loopt hij (nog) niet goed over de rug, want hij is wel eens los in zijn kaak en ook wel eens los in zijn nek en ook wel eens met genoeg impuls en ook wel eens recht en vaak ook met ontspannen oortjes maar zelden allemaal tegelijkertijd. Bij onze andere pony gaat dat al veel beter, maar die heeft een heel andere vorm. Volgens mijn dochter heet het een "dakvormige croupe", maar we noemen het meestal een puntkontje. Dan lijkt het eigenlijk altijd of er een deuk achter het zadel zit. Het spijt me dat de foto zo wazig is maar is dit nu een deuk?

Afbeelding

Pony met "puntkontje"

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:50

Haha, needje, soms heb je gewoon iemand nodig die je er flink van langs geeft, dan veranderd er meestal wel iets!!!

Ik heb jarenlang les gehad van een duitse. hihi, dat was echt zo'n harde tante, maar o o wat heb ik daar veel van geleerd! ze kafferde me echt af, schreeuwde naar me, maar je gaat het heeeeel snel anders doen Knipoog en nu zijn we goede vriendinnen hoor, maar soms heb je wel zo iemand nodig!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:57

Ik heb nu ook nieuwe instructie. Die ziet volgens mij alles Knipoog En alles moet en kan beter Knipoog Zijn voldoendes, maar kunnen veel beter, dus daar gaan we voor Knipoog

Je kunt beter verbeterpunten zien dan tevreden zijn met minder dan je kunt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:05

Qimm schreef:
Het vervelende is dat dat ook is bij foto's van mezelf die ik eerst van goed vond Nagelbijten / Gniffelen

Ja dat heb ik nu ook!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:37

Hermelientje schreef:
Yamcha schreef:

Misschien zijn er wel heel veel mensen zoals ik en mijn dochter die juist wel zo'n instructeur willen, maar zo gemakkelijk zijn die niet om te vinden. Als je zoals ik op latere leeftijd begint en je wilt echt iets leren (en wedstrijden hoeven van mij helemaal niet) dan nog kun je door onwetendheid allerlei foute dingen gaan doen. Ik dacht dat ik een goede instructrice had, want ze had zelf op Grand Prix niveau gereden, had haar ORUN gedaan en als ik haar zag rijden vond ik het toch echt wel lijken op wat in de boekjes staat (voor zover een beginner dat kan beoordelen).

Want dat is ook het probleem er zijn zoveel boeken en er is zoveel geschreven, maar je weet helemaal niet hoe dat moet aanvoelen als je op een paard zit. En als dan zo'n expert zegt dat er een Thiedeman aan moet omdat een meisje van 11 nog niet sterk genoeg is voor haar stoere pony dan geloof je dat gewoon en doe je dat.

Het duurt dan wel een tijdje voordat je door hebt dat de pony alleen maar slechter wordt. Bovendien kreeg mijn dochter toch bijna altijd haar winstpuntjes op wedstrijden, dus je denkt dat het goed zit. Maar eigenlijk was het resultaat van al die dure lessen dat een ooit vlijtige goed ingereden pony niet meer voor het been was, hij verschrikkelijk had leren hangen op de (hulp)teugel, steeds schever werd en zijn ooit ruime gangen steeds korter werden.

Nu hebben we gelukkig al een tijd een goede instructrice, die dus eerst wil dat de basis in orde is. We kijken ook met heel andere ogen en we lazen natuurlijk al onze boeken opnieuw, want nu betekenen die eindelijk iets. En paardrijden - en zo'n topic als dit volgen - wordt opeens een feest want er is zoveel om te leren en leren willen we allebei wel.

Uit dit topic blijkt wel dat er heel veel mensen zijn zoals wij die wel willen leren en ook gelukkig veel mensen zoals jij die het beste met het paard voor hebben en hun kennis willen delen.

heel herkenbaar Ja
ik dacht ook dat mijn instructrice alles wist, ze had voor elk paard een oplossing en het hielp altijd bij moeilijke paarden.
maar mijn pony werd een beetje vervelend (4 jaar, logisch zeg ik nu) en om te zorgen dat dat ophield moest ik hem aanpakken.
en om een lang verhaal kort te houden, ik kwam er ook na een tijdje achter dat de gangen steeds slechter werden, en hij begon bang voor mij te worden (ik vond hem te leuk, moest eerst maar een hekel aan hem krijgen, dan pas zou ik goed kunnen rijden), het was gewoon echt niet leuk meer, ik had zo'n goede band met hem en het werd echt minder, hij vond me niet meer leuk..
eerst denk je : 'hier moeten we even doorheen op deze manier, daarna kunnen we weer gewoon lekker rijden' maar na een tijdje merk je dat die gevechten niet voor even zijn, dat alles met geduld kan.
(met alle respect voor die instructrice, ik heb namelijk ook veel goede dingen van der geleerd)
maar nu heb ik duurdere les, en het gaat zó enorm fijn. we doen alleen maar de basis, want die zit er nog niet goed in. en mijn pony pakt het zó enorm goed op! hij vindt mij weer leuk, heeft stralende ogen, geniet duidelijk veel meer en hij krijgt betere gangen.
Maar idd, goede instructie is niet makkelijk te vinden.

en ik wist heel goed hoe ik leandro wou zien/voelen lopen, en ik heb heel veel gelezen. maar als je instructrice het niet ondersteunt, is het super moeilijk uit te voeren. ik wist dat we het verkeerd deden, maar als zij zegt dat dit dé oplossing is, dat je hem dan uiteindelijk super hebt lopen, ga je daar toch vanuit (wat moet je anders?) maar gelukkig hebben we toch de stap gezet naar andere instructie Lachen

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:52

Ik zou ook graag een beoordeling willen. Ik zal even foto's zoeken. Graag commetaar en verbeteringen erop geven. Ik wil graag leren aangezien het nog een 4 jarig paard is en tips altidj makkelijk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt. (met voorkeur ook Goof en Yamcha)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:08

ik vind dat je het ook kunt merken/zien aan:

moet je trekken aan de mond? schoppen voor voorwaartse reactie?
overdreven spelen (zagen) met je handen voor neerwaarste reactie?

dit alles geeft ook al fouten aan......

ik heb van mijn huidige instructrice veel geleerd......

het paard kan en zal zijn rug alleen goed gebruiken wanneer:
-de ruiter ontspannen en onafhankelijk kan zitten
-het paard de hand van de ruiter volgt, dus mee gaat naar benee als je teugel geeft en meekomt omhoog als je ze rustig oppakt (makkelijk uitgelegd)
-er goede reactie is op het beengebruik van de ruiter, bij middendraf bv binnen 1 a 2 passen moet de middendraf er zijn en binnen 1 a 2 passen moet je op je zit (zonder te trekken!) het paard ook weer in arbeidstempo kunnen hebben
-het paard rechtgericht is, IEDERE ruiter zit méér op één zitbeenknobbel dus of meer op links of meer op rechts en dan kan je met je hele lijf nog zover naar de andere kant gaan hangen/zitten, als je in je heupen niet kan draaien verwisseld die zitbeenknobbel niet!!!!!
als je rechtuit rijdt moet je evenveel 'druk' op beide handen hebben en idem met je benen
dit kun je bereiken door veel voltes te rijden, te openen op je binnenbeen, te sluiten op je buitenbeen en veel van hand wisselen, vergeet hierbij ook geen tempowisselingen!

in enkele weken tijd is mijn paard een stuk rechtgerichter gaan lopen, dit merk je ook wanneer paarden briesen tijdens het werken, dit is een teken van ontspanning, hierbij kun je er bijna vanuit gaan dat de ruiter recht en ontspannen zit waardoor het paard recht en ontspannen kan lopen!

bijna goed, achterhand zou nog iets mooier eronder kunnen!:
Afbeelding

fout:
Afbeelding
is natuurlijk ook een ander 'foto-moment' maar je ziet duidelijk dat haa passen velen malen korter zijn en ze ook niet ontspannen in de hand loopt!

ook dit is een heel goed einde van het rijden:
Afbeelding
ze volgde mijn hand mooi met neusje naar de grond en haar passen blijven mooi groot!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:16

Hermelientje schreef:

Nu heb ik nog een specifieke vraag over het onderwerp van dit topic: het ruggebruik.
Er wordt steeds gesproken over het deukje achter het zadel. Eén van onze pony's (die dus helaas jarenlang fout is gereden) heeft een hele vlakke rug en nogal een ronde achterhand, eigenlijk zie ik nooit echt een deuk achter het zadel. Toch loopt hij (nog) niet goed over de rug, want hij is wel eens los in zijn kaak en ook wel eens los in zijn nek en ook wel eens met genoeg impuls en ook wel eens recht en vaak ook met ontspannen oortjes maar zelden allemaal tegelijkertijd. Bij onze andere pony gaat dat al veel beter, maar die heeft een heel andere vorm. Volgens mijn dochter heet het een "dakvormige croupe", maar we noemen het meestal een puntkontje. Dan lijkt het eigenlijk altijd of er een deuk achter het zadel zit. Het spijt me dat de foto zo wazig is maar is dit nu een deuk?

Hermelientje, ik snap precies wat je bedoeld! Als je zelf weinig ervaring en/of kennis hebt is het moeilijk een ervaren iemand (zoals jij de instructie beschrijft) kritisch te beoordelen. Het verhaal van Yamcha klopt echter wel en zij stelt ook later wel aan de kaak dat het daar niet alleen aan ligt.

Maarja: in de paardensport gaat HEEEEEL VEEL geld om EN hoe sneller je presteert hoe minder het je kost dus voor de basis is geen tijd. Maar de paardensport groeit ook nog eens sterk en bij sterke groei kan de goede begeleiding niet altijd dezelfde groei bijhouden, waardoor ook minder goede instructeurs/trices als goed worden beschouwd. (als je niet anders weet...)
Zelf kom ik ook tot de conclusie dat ik niet altijd zo goed heb gereden (voor de begrippen die ik toen kende) als ik zelf dacht. Bij mij liepen de paarden blijkbaar ook niet altijd ontspannen genoeg (al had ik wel weinig gewicht in mn hand) en ook niet genoeg van achter naar voren. Hoe dat komt? Ik wist niet beter, want ik zag niet beter. Nu weet ik wel beter, zie ik ook hoe het beter kan EN heb ik 1 keer per week een 1/2 uur privéles op een redelijk goed gereden manegepaard, waarbij de nadruk ligt op MIJN fouten en niet op de fouten van het paard (voornamelijk: houding, zit, balans, correct geven van hulpen e.d.).

Gelukkig maar dat er een forum is zoals deze (en dan vind ik dit topic wel een uitblinker) waarbij OOK onervaren paardenliefhebbers kunnen zien wat goed en fout is, alleen zou het dan wel zo fijn zijn als al deze liefhebbers ook goede lessen zouden krijgen. Helaas is het vinden van ECHT GOEDE instructie niet altijd gemakkelijk en ook niet voor iedereen betaalbaar, al wil ik niet zeggen dat dure instructie per definitie goed is en goedkope instructie per definitie fout.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:31

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:19

Nerootjeh: ik zal proberen commentaar te geven op de foto's, maar het is voor het eerst dat ik 'zelfstandig' reageer, dus ik hoop dat je dat snapt en daarbij hoop ik dat anderen mij kunnen aanvullen en/of verbeteren.

Wat mij in eerste instantie op alle foto's opvalt is dat je zelf naar voren zit, waardoor je je paard ook moeilijker op de achterhand kan rijden. Daarnaast vormen je onderarm-hand-teugels niet 1 lijn. (1 pagina verder geef ik ook commentaar op foto's en daar staat hoe je misschien het maken van 1 lijn voor jezelf kan verbeteren)

Foto 1:
- passen voor en achter even groot
- paard lijkt het bekken niet te kantelen
- deukje achter het zadel en
- deukje net voordat zn hals er op komt
- standen van de diagonale benenparen lijken gelijk
- alleen geen zweefmoment
- lijkt een te grote druk op de teugels te staan

Foto 2:
- ook weer die deukjes voor en achter het zadel
- paard loopt hier op de voorhand
- mag zn achterbeen verder onder laten treden
- loopt achter de loodlijn
- mag wat actiever stappen
- lijkt een te grote druk op de teugels te staan

Foto 3:
deze foto vind ik het fijnste beeld geven.
- ook hier weer die deukjes voor en achter het zadel
- de passen voor en achter zijn even groot
- het LVbeen is later bij het van de grond komen dan het been RA, dus meer gewicht op de voorhand
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-07 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:20

Judje: zou je ook naar mijn fotos willen kijken Lachen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:28

Wat houden die deukjes precies in?