Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lauss schreef:Ik heb net HAW zitten kijken.. Maar wat vallen foto's van wat hoger niveau (M1 en hoger) nu tegenDeukjes & slechte achterhanden all over the place
Kamy schreef:Door een ongelukje ben ik helaas al 5 wkn een ruiter met 2 benen op de grond... Maar ik ga wel mee als "groom" met mijn zusje. En dan ga ik theorie les volgen!Met in mijn hoofd dingen van dit forum.
Vandaag ook weer: In de L2, tong over het bit. Paard kon nauwelijks meer stappen. Je kon zien dat het paard wel kwaliteit had, maar wat erop zat dus niet. Paard had op beide flanken verdikkingen waar de ruiter haar sporen er keer op keer in prikte. Tijdens de proef bloedde het inmiddels. Ik werd er echt onpasselijk van.
Niet iedereen is een geboren talent en we zijn er allemaal om te leren, maar deze ruiter was volgens mij echt het spoor bijster. En toch heeft ze het al tot de L2 gebracht. HOE KAN DAT???????
Hoe kan het toch, dat zoveel ruiters gewoon de klasses doorkomen, terwijl ze echt het spoor bijster zijn? Zoals ook de foto's van (inter)nationale ruiters die hier voorbij komen. Ik snap niet dat daar niets tegen gedaan wordt.
Toevallig kreeg ik vrijdag de "in de strengen" in de brievenbus, en daarin stond een heel stuk over het aandeel van de volbloeds in onze huidige paarden(fokkerij). Daar wordt in dit topic ook over gesproken!
Yamcha schreef:En daar ligt de problematiek uiteindelijk. Bij de klant.
Bij de mensen die zo snel mogelijk hun punten willen scoren, koste wat het kost. Die zo snel mogelijk in de Z willen zijn.
Die willen geen instructeur die ze vertelt dat ze eerst maar eens moeten leren zitten. Dat ze verdorie die handen stil moeten houden. Dat ze nog maar even goed aan de basis moeten werken. Die willen geen instructeur die ze vertelt, dat zolang ze hun paarden nog niet lekker in de ontspanning (ontspannen kaak, hals, rug, achterhand eronder) de bak door kunnen sturen, wedstrijden überhaupt nog geen optie zijn.
Qimm schreef:Het vervelende is dat dat ook is bij foto's van mezelf die ik eerst van goed vond
Hermelientje schreef:Yamcha schreef:En daar ligt de problematiek uiteindelijk. Bij de klant.
Bij de mensen die zo snel mogelijk hun punten willen scoren, koste wat het kost. Die zo snel mogelijk in de Z willen zijn.
Die willen geen instructeur die ze vertelt dat ze eerst maar eens moeten leren zitten. Dat ze verdorie die handen stil moeten houden. Dat ze nog maar even goed aan de basis moeten werken. Die willen geen instructeur die ze vertelt, dat zolang ze hun paarden nog niet lekker in de ontspanning (ontspannen kaak, hals, rug, achterhand eronder) de bak door kunnen sturen, wedstrijden überhaupt nog geen optie zijn.
Misschien zijn er wel heel veel mensen zoals ik en mijn dochter die juist wel zo'n instructeur willen, maar zo gemakkelijk zijn die niet om te vinden. Als je zoals ik op latere leeftijd begint en je wilt echt iets leren (en wedstrijden hoeven van mij helemaal niet) dan nog kun je door onwetendheid allerlei foute dingen gaan doen. Ik dacht dat ik een goede instructrice had, want ze had zelf op Grand Prix niveau gereden, had haar ORUN gedaan en als ik haar zag rijden vond ik het toch echt wel lijken op wat in de boekjes staat (voor zover een beginner dat kan beoordelen).
Want dat is ook het probleem er zijn zoveel boeken en er is zoveel geschreven, maar je weet helemaal niet hoe dat moet aanvoelen als je op een paard zit. En als dan zo'n expert zegt dat er een Thiedeman aan moet omdat een meisje van 11 nog niet sterk genoeg is voor haar stoere pony dan geloof je dat gewoon en doe je dat.
Het duurt dan wel een tijdje voordat je door hebt dat de pony alleen maar slechter wordt. Bovendien kreeg mijn dochter toch bijna altijd haar winstpuntjes op wedstrijden, dus je denkt dat het goed zit. Maar eigenlijk was het resultaat van al die dure lessen dat een ooit vlijtige goed ingereden pony niet meer voor het been was, hij verschrikkelijk had leren hangen op de (hulp)teugel, steeds schever werd en zijn ooit ruime gangen steeds korter werden.
Nu hebben we gelukkig al een tijd een goede instructrice, die dus eerst wil dat de basis in orde is. We kijken ook met heel andere ogen en we lazen natuurlijk al onze boeken opnieuw, want nu betekenen die eindelijk iets. En paardrijden - en zo'n topic als dit volgen - wordt opeens een feest want er is zoveel om te leren en leren willen we allebei wel.
Uit dit topic blijkt wel dat er heel veel mensen zijn zoals wij die wel willen leren en ook gelukkig veel mensen zoals jij die het beste met het paard voor hebben en hun kennis willen delen.
Hermelientje schreef:Misschien zijn er wel heel veel mensen zoals ik en mijn dochter die juist wel zo'n instructeur willen, maar zo gemakkelijk zijn die niet om te vinden. Als je zoals ik op latere leeftijd begint en je wilt echt iets leren (en wedstrijden hoeven van mij helemaal niet) dan nog kun je door onwetendheid allerlei foute dingen gaan doen. Ik dacht dat ik een goede instructrice had, want ze had zelf op Grand Prix niveau gereden, had haar ORUN gedaan en als ik haar zag rijden vond ik het toch echt wel lijken op wat in de boekjes staat (voor zover een beginner dat kan beoordelen).
Want dat is ook het probleem er zijn zoveel boeken en er is zoveel geschreven, maar je weet helemaal niet hoe dat moet aanvoelen als je op een paard zit. En als dan zo'n expert zegt dat er een Thiedeman aan moet omdat een meisje van 11 nog niet sterk genoeg is voor haar stoere pony dan geloof je dat gewoon en doe je dat.
Het duurt dan wel een tijdje voordat je door hebt dat de pony alleen maar slechter wordt. Bovendien kreeg mijn dochter toch bijna altijd haar winstpuntjes op wedstrijden, dus je denkt dat het goed zit. Maar eigenlijk was het resultaat van al die dure lessen dat een ooit vlijtige goed ingereden pony niet meer voor het been was, hij verschrikkelijk had leren hangen op de (hulp)teugel, steeds schever werd en zijn ooit ruime gangen steeds korter werden.
Nu hebben we gelukkig al een tijd een goede instructrice, die dus eerst wil dat de basis in orde is. We kijken ook met heel andere ogen en we lazen natuurlijk al onze boeken opnieuw, want nu betekenen die eindelijk iets. En paardrijden - en zo'n topic als dit volgen - wordt opeens een feest want er is zoveel om te leren en leren willen we allebei wel.
Uit dit topic blijkt wel dat er heel veel mensen zijn zoals wij die wel willen leren en ook gelukkig veel mensen zoals jij die het beste met het paard voor hebben en hun kennis willen delen.
Nu heb ik nog een specifieke vraag over het onderwerp van dit topic: het ruggebruik.
Er wordt steeds gesproken over het deukje achter het zadel. Eén van onze pony's (die dus helaas jarenlang fout is gereden) heeft een hele vlakke rug en nogal een ronde achterhand, eigenlijk zie ik nooit echt een deuk achter het zadel. Toch loopt hij (nog) niet goed over de rug, want hij is wel eens los in zijn kaak en ook wel eens los in zijn nek en ook wel eens met genoeg impuls en ook wel eens recht en vaak ook met ontspannen oortjes maar zelden allemaal tegelijkertijd. Bij onze andere pony gaat dat al veel beter, maar die heeft een heel andere vorm. Volgens mijn dochter heet het een "dakvormige croupe", maar we noemen het meestal een puntkontje. Dan lijkt het eigenlijk altijd of er een deuk achter het zadel zit. Het spijt me dat de foto zo wazig is maar is dit nu een deuk?
Nerootjeh schreef:Goofy;( of iemand anders) zou jij ook een blik kunnen werpen op mijn foto's
?
Los
[img] http://img530.imageshack.us/img530/2824/fotos283rq7.jpg[/img]
[img] http://img175.imageshack.us/img175/6133/fotos286qw7.jpg[/img]
Broertje jaagde hem wat op, vandaar dat de rug wat gespannen is
Rijden
Alvast bedankt!