Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:24

^ Helpt een ander soort cap niet, Snoevie? Sommige caps sluiten alleen om een gedeelte van je hoofd (zoals een casco)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:26

ik heb wel een casco gehad,die vond ik erg vervelend met het verstellen van die bandjes,nu heb ik een happy valley.......maar tips voor een cap met zeer goede ventilatie zijn welkom(liefst nog een beetje mooi ook)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:28

GPA speed air, maar die is lelijk en duur Tong uitsteken. Wel erg veel ventilatie Tong uitsteken.
Ik heb nu de HH mistral, ook niet zo mooi, maar die ventileert ook goed naar mijn mening. En je hebt verstelbare caps van Horka, zoals de starter en de airstream, maar die zijn vergelijkbaar met de casco's, vind ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:29

haha lelijk is nog overheen te komen,maar zo idioot duur Tong uitsteken
HH mistral ken ik niet,ik ga eens kijken

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:31

zou zo geen cap weten .ik heb een horka dacht ik en die bevalt goed

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:03

Ik rijd tegenwoordig altijd met cap, gewoon omdat dit toch een stukje veiligheid is en paarden toch (vlucht)dieren blijven. Zondag 2weken geleden was ik daar ook erg blij mee, want toen ben ik met mijn paard gevallen. Wil niet weten wat ik gehad zou hebben zonder cap, want viel met m'n hoofd op de grond.

Vroeger heb ik wel zonder gereden, omdat ik het niet lekker vond zitten en het was wel "stoer" zonder cap. De caps van vroeger zaten idd ook niet lekker, maar ik vind de caps van tegenwoordig erg meevallen. Als ik eenmaal aan het rijden ben, voel ik hem niet meer. Tot nu toe ben ik altijd erg blij geweest ook dat ik een cap op had als ik weer eens van een paard viel (ben er gelukkig zonder cap nooit afgevallen).

Veerle_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:03

rij altijd met cap, uit gewoonte eigenlijk. Het zit slecht maar het is gewoon het veiligste

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:07

meestal met, maar heel af en toe zonder, vooral bij eht uitstappen enzo...ff lekker relaxen,,voor je paard ook dan:)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:49

Ik rijd áltijd met cap. Met dressuur, springen, buitenrijden, enz. Dat is wel zo veilig. Ook al heb je nog zo'n braaf paard, het is en blijft een beest. Ik rijd pas zonder cap, als ik er geen bij heb, en als er ook niemand in de buurt is waarvan ik een cap kan lenen.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:46

sflj schreef:
en waarom slaat dat nergens op? Het risico op letsel is net zo groot. Waarom dat wel toestaan maar afkeuren dat mensen zonder helm rijden? Beetje hypocriet!

Het slaat nergens op omdat er bij het rijden zonder cap altijd een kans is dat je er af kan vallen.
En bij het vrijen zonder condoom is het risico op letsel niet groot als je zeker weet dat je beide soa-vrij bent dus kun je met een gerust hart zonder vrijen.

Maar dit topic gaat over het wel of niet dragen van een cap en mijn mening is dat je wel altijd een cap op moet doen. Maar het maakt me niet uit wat de rest doet, ook al rij je zonder cap, ik zelf draag er wel altijd één, uit gewenning en voor de veiligheid (hoe braaf m'n paard ook is).

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:52

ik heb me zelf geleert altijd met cap terijden, ook al is het maar even stappen altijd mn cap op! het blijven dieren ook al is mijn paard nog zo mak, wat als hij wel schrikt en ik val?

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:54

met cap

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:43

Met cap rijden lijkt me wel zo slim.
Je weet nooit wat er kán gebeuren.
Ik heb ook welleens op een klein ponytje gereden, nja dat kan wel eventejes zonder cap.
maar voor de rest rijd ik altijd met. voor de veiligheid;)

Overigens vind ik dit een mega domme vraag.................

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:56

Pebblesther schreef:
sflj schreef:
en waarom slaat dat nergens op? Het risico op letsel is net zo groot. Waarom dat wel toestaan maar afkeuren dat mensen zonder helm rijden? Beetje hypocriet!

Het slaat nergens op omdat er bij het rijden zonder cap altijd een kans is dat je er af kan vallen.
En bij het vrijen zonder condoom is het risico op letsel niet groot als je zeker weet dat je beide soa-vrij bent dus kun je met een gerust hart zonder vrijen.

Maar dit topic gaat over het wel of niet dragen van een cap en mijn mening is dat je wel altijd een cap op moet doen. Maar het maakt me niet uit wat de rest doet, ook al rij je zonder cap, ik zelf draag er wel altijd één, uit gewenning en voor de veiligheid (hoe braaf m'n paard ook is).

Jij weet zeker dat je partner soa vrij is? Gefeliciteerd! Knipoog ik weet zeker dat ik niet van m'n paard val! Dus imo slaat t zeker wel ergens op.
Ik rij dus zonder en ben blij dat ik dat zelf mag bepalen! (sterker nog; ik wil niet dat iemand zich daar mee bemoeit, precies net zoals het onfatsoenlijk is dat mensen zich met sommige 'andere' dingen bemoeien! Knipoog )

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:52

Met cap. Paarden blijven levende dieren dus je weet nooit wat er kan gebeuren..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:43

Sinds een jaar rij ik standaard met cap (jaja op die makke tinkers van ons Haha!) en laatst ben ik er op de straat vanaf gedonderd (Ciara schrok, sprong opzij en daar lag ik..). Ik kwam er vanaf met een hechting in mijn ellenboog, maar wil niet weten hoe het was geweest als ik geen cap op gehad had.. mijn achterhoofd klapte namelijk keihard op de stenen!
Ik ben dus om, net als dat ik op mijn brommer altijd een helm op heb, en met het autorijden een gordel (en de auto en brommer zijn zelfs nog betrouwbaarder dan mijn tinkers Haha!)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:10

sflj natuurlijk moet je het allemaal zelf weten,maar je kan nooit zeker zijn dat je nooit van je paard zult vallen,dat kan niemand van ons weten(waarzeggers wel misschien?)
en als je wilt dat niemand zich ermee bemoeit dan is dat je goed recht,maar dan kan je beter niet reageren in een topic als deze

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:12

NAV schreef:
Met cap. Paarden blijven levende dieren dus je weet nooit wat er kan gebeuren..

Precies!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:32

Snoevie schreef:
sflj natuurlijk moet je het allemaal zelf weten,maar je kan nooit zeker zijn dat je nooit van je paard zult vallen,dat kan niemand van ons weten(waarzeggers wel misschien?)
en als je wilt dat niemand zich ermee bemoeit dan is dat je goed recht,maar dan kan je beter niet reageren in een topic als deze

Pardon?!
Ik vind dat nogal een onfatsoenlijke opmerking van je! Omdat ik t niet met jou en de grote meute eens ben en anderen die hun fatsoen niet kunnen houden, zich met zaken menen te moeten bemoeien die ze niet aangaan dat blijkbaar wel mogen, moet ik m'n mond maar houden?!
Lijkt me niet!
De reden waarom ik zo fel ben is omdat er -vooral of juist hier op bokt- nogal wat onzin wordt uitgekraamd o.a. Over het wel of niet verzekerd zijn e.d.
En daarnaast gewoon het onfatsoenlijke en bemoeizuchtige gedoe daarover. Ik ben al een tijdje volwassen, het is hier nog niet verplicht dus het lijkt me dat ik dat ook mag zeggen als er naar gevraagd wordt.
Ik zeg toch ook niet dat jij géén cap moet dragen? Of hier maar beter niet moet reageren?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:32

nou sflj iedereen kan vallen, zelfs paarden.... en vallen en soa 's hebben niks met elkaar te maken dit gaat echt nergens over.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:34

sflj schreef:
Ik vind dat nogal een onfatsoenlijke opmerking van je! Omdat ik t niet met jou en de grote meute eens ben en anderen die hun fatsoen niet kunnen houden, zich met zaken menen te moeten bemoeien die ze niet aangaan dat blijkbaar wel mogen, moet ik m'n mond maar houden?!?

Jij snapt het.

De dictatuur van grijs.

Dat is exact het hele probleem van dit soort schijndiscussies Bert, de oorzaak van de verplicht-drang.

Iedereen mag een mening ventileren zonder te weten waar het over gaat. Een beargumenteerde andersluidende mening die kennis van zaken toont wordt als kritiek op de eigen onwetendheid erváren en de emotionele reactie is dat dit kwetsend ´is´.
Kortom: schiet op de boodschapper en verplicht hem een helm Haha!

hc

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:38

Dus als ik het goed begrijp HC, ben jij ook voor het afschaffen van de gordelplicht in auto's, de helmplicht op brommers en motoren, het verbod op bezit en gebruik van verdovende middelen?

Immers gaat het ook daarbij om het beschermen van het volwassen individu tegen zichzelf.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:45

ik ben 100% voor cap . het is en het blijven paarden . vlucht gedrag . en je kunt zelf ook iets doen natuurlijk waar je van je paard af kunt vallen . dus cap is wel zo veilig . beter een irritant ding op een hoofd als er niks meer van merken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:45

beantsje schreef:
Dus als ik het goed begrijp HC, ben jij ook voor het afschaffen van de gordelplicht in auto's, de helmplicht op brommers en motoren, het verbod op bezit en gebruik van verdovende middelen?

Ja, en het punt van SFLJ mbt veilige sex is exact hetzelfde. Idem lichaamsbeschermers, wellicht zelfs een verbod op paardrijden omdat het een risico voor de ruiters en de samenleving is.

Dat láátste vind ik het enige valide argument voor de beperking van de beslissingsvrijheid van het individu: wanneer het de rechten van een ánder treedt.

Met andere woorden: jij hoeft geen helm op als ík daardoor geen letstel kan oplopen, jij MOET veilig vrijen als ík daardoor besmet kan worden.
Roken is een héél goed voorbeeld. Dat schaadt de gezondheid doch betreft de eigen verantwoordelijkheid en de voorwaarde is dat het die van een ander niet schaadt.

Kortom, zet zélf wel of geen cap op en laat een ander dat ook zélf kiezen.
Zorg allemáál dat een ander geen gevaar loopt door jouw paardrijden. Dát is een wettelijke verplichting Pling

hc

Rianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:23

In de bak rijd ik eigenlijk altijd zonder cap Bloos Ik weet dat het niet de verstandigste manier van rijden is maar zonder cap rijden vind ik gewoon lekker Schijnheilig Rijd namelijk in een buitenbak en het gevoel van wind die door mijn haar wappert geniet ik gewoon van Haha! Mijn merrie is namelijk heel braaf. Ze schrikt zelden en ze is er toen ook nog nooit tussen uit gepeert. Het enige wat ze doet is soms even opzij springen maar vaak voelt het niet meer dan een struikelpasje. Tijdens een buitenrit zal ik wel altijd mijn cap opdoen!! Haha!