Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:17

Meestal is het omdat de kinderen nog geen evenwicht hebben, en soms ook door de mamas.
Ik heb vroeger veel les gegeven aan beginnende kindjes.
En als ze er eens afvallen wie niet Lachen en ze schreeuwen, ook al hebben ze geen pijn. Dat doen kinderen ook wel eens dacht ik.
Komt de moeder direct over bezoedelen echt niet normaal.
En dan stuur je die weg, als het je lukt. Zet je het kind terug op de pony en stopt die inneens.

Maar ik vind echt niet dat je een beginneling op een paard moet steken waar nog maar twee keer een zadel op geweest is.
Zowiezo niet lekker voor de rug in draf Lachen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:22

ik denk dat als ik het paard zelf zou beleren dat pas met 3 1/2 of 4 jaar zou doen.
Ik vind 2 1/2 veel te jong, voor elk paard, ongeacht wat voor ras, bouw of karakter het dier heeft.

laat het lekker even jong zijn, een 3 jarig kind verwacht je toch ook geen topsport te beoefenen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:23

Onze staleigenaresse laat die kinderen vaak maar wat afcrossen in de bak op die pony's (zonder toezicht). En dan zijn ze meer met elkaar bezig dan met de paarden. En inderdaad, hun evenwicht is vaak 3x niks. Wat ik erg vindt, is dat het paard vaak de schuld krijgt. En ja, daar zeg dan zeker wat over tegen die kinderen, want dat vind ik niet kunnen tegenover de paarden. Het zijn vrijwel allemaal leuke dieren, de Shets zijn erg eigenwijs (compleet verpest door teveel kinderen op hun rug). Mijn manier van lesgeven zou het niet zijn, in elk geval.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:42

merrieveulen schreef:
Max kon zo op Flicka stappen, kwestie van je paard kennen en weten wat je kunt verwachten.

Je weet NOOIT maar dan ook echt NOOIT wat je bij jonge paarden kunt verwachten

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:44

Nadya schreef:
Vicky_88 schreef:
vervelend he, mensen die niet luisteren en het toch allemaal wel beter weten...

Nou, zeker vervelend. Als men niet goed kan lezen, maar wel alles beter weet (en dat gebeurt hier erg vaak). Luisteren is wat moeilijk op een forum. Koe

ja klopt, errug lastig allemaal Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:59

Vicky_88 schreef:

Sorry, maar dat ben ik niet helemaal met je eens, hoor. Ik kan mijn jonge paard prima inschatten, al zeg ik het zelf. Maar ik ken hem dan ook door en door. Dat wil niet zeggen dat ik niet voorzichtig ben (dat ben ik zeker), maar ik zie en merk vrij snel aan hem als hij door het dolle heen gaat zijn. Dan laat ik hem lekker uitrazen met los werken en daarna is het zo over. Deze winter heeft hij dat een paar keer gehad, ik vermoed zelfs door het goede voer wat hij nu krijgt.

Men zei destijds ook dat ik niet zomaar met hem de weg op moest gaan, want wat als hij schrok en weg zou vluchten (en ik verzeker je, hij is oersterk en hij was destijd vrij wild). Tja, dan kun je niets meer doen, als je zo gaat denken. Ben gewoon de weg opgegaan en heb de route opgebouwd. Ja, hij schrikt nog wel eens, maar niet overmatig en zeker niet met vluchten. Ik was banger door de verhalen van anderen dan door het wandelen en ervaren met mijn paard zelf. Wat dat betreft heb ik nu geleerd te kijken naar mijn paard en zelf het zelfvertrouwen te behouden. Wat iedereen ook roept. Geldt ook voor het bitloos inrijden. Er zijn mensen die me voor gek verklaren, maar ik weet zeker dat het prima kan. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Maar een 'vreemd' jong paard, zou ik niet zo snel vertrouwen, nee. Maar dat is een heel ander verhaal.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:05

ik rijd zelf alleen maar jonge paarden. laatst was ik met vicky gewoon rustig aan het stappen niks aan de hand en ook niks vreemds te zien en in 1x stoof ze weg. je weet NOOIT wat je kunt verwachten en je kan paarden niet inschatten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:09

Vicky_88 schreef:
ik rijd zelf alleen maar jonge paarden. laatst was ik met vicky gewoon rustig aan het stappen niks aan de hand en ook niks vreemds te zien en in 1x stoof ze weg. je weet NOOIT wat je kunt verwachten en je kan paarden niet inschatten

Maar dat geldt dan voor alle paarden, in mijn ogen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:14

idd, en niet alleen voor jonge dieren..........

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:16

En bovendien... dan valt het kind er maar af..
Hoeveel kinderen beginnen niet met 6 te lessen, en hebben al vele malen op een paard gezeten... en vallen er ook af...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:22

Joh, ik ben er zo vaak vanaf gevallen als kind. En dan moest ik er ook meteen weer op van degene die me lesgaf. Heb er niets aan overgehouden, hoor.

Natuurlijk vind ik ook niet dat jonge kinderen op jonge paarden horen, maar ik denk dat in het geval van Merrieveulen het echt wel met beleid is gegaan. En dat sommigen hier dan net doen alsof ze god weet wat heeft uitgespookt met kind en pony, vind ik zwaar overdreven. Da's mijn mening.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:24

Klopt, en de eigenaar van het dier kan em het beste inschatten.. maar dat is hier altijd op bokt...

Aanvalluh.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:26

En ik heb gewoon een andere menig betrefende jonge dieren..neem aan dat dat ook mag

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:31

Tuurlijk mag dat.....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:33

Ik vraag me eigelijk af of hij ermee gedraaft heeft Lachen

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:46

Vicky_88 schreef:
merrieveulen schreef:
Max kon zo op Flicka stappen, kwestie van je paard kennen en weten wat je kunt verwachten.

idd, 99 van de 100 keer kun je gelijk hebben.. maar wat als nou die ene keer iets mis gaat, en er gebeurd iets ergs met je kind.. of met het paard, die bijvoorbeeld schrikt doordat het kind iets teveel knijpt met zijn benen, wat ze wel eens uit instinct doen... Dat wil je als moeder toch niet op je geweten hebben Verward ik had er eerst een paar keer een ervaren(er) oud(er) kind op gezet!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:51

Flicka kende al een singel, en het zadeltje ook (goed, van twee keer maar bij flicka is accepteren accepteren, als ze iets leert leert ze het in een dag, en vergeet hat dan gewoon niet meer). draven hebben we niet gedaan, de tweede keer dat hij erop ging wel, maar toen had ik Flicka vast en was het zonder zadeltje, omdat dit zadeltje vrij hoog is tov de pony en Max zonder makkelijker kon zitten. er liep toen ook iemand naast om hem te grijpen, draf is toch moeilijk, zeker op Flicka met die kleine pasjes. er zat toen overigens wel een rijdekje op, een stuk van een voltigedek. om prikken met kontbotten en hard stuiteren te voorkomen. Flicka zal niet weigeren, maar als het pijn doet vindt ze het natuurlijk niet leuk meer.

@ vicky, je haalt steeds het voorbeeld van jouw paard aan, maar jij hebt een heel ander type paard dan Flicka, dus die vergelijking gaat niet zo op denk ik. ineens wegstuiven is iets wat in Flicka's woordenboekje niet voorkomt. ik snap echter wel wat je bedoelt, want ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt, met verschillende paarden.
nogmaals, ik vind het lastig (zo niet onmogelijk) om uit te leggen, maar Flicka is niet te vergelijken met enig ander paard. wellicht heeft dat te maken met haar vertrouwen in mensen (ze is immers door mij grootgebracht, en later pas bij andere paarden gekomen door haar ziekte. we hebben haar geprobeerd in een groepje jongelingen te zetten, maar ze was te zwak en te ziek. jammer, maar het kon niet anders. wellicht dat ze daarom zo anders is met mensen (en paarden) dan de meeste anderen. wel kan ze met elk paard overweg gelukkig, maar dus ook uitstekend met mensen). je zou het een stoornis kunnen noemen, het is misschien niet normaal. maar het is niet anders, en niemand heeft er last van.

een ongeluk zou ik niet op mijn geweten willen hebben, daarom mag mijn stalgenoot (meisje van 16 jaar) mijn ruin ook niet binnen en buiten zetten. van hem weet ik dat hij haar te grazen neemt. ik had haar het verboden, en toen heeft ze het toch gedaan, met als gevolg een bloedneus, omdat hij weigerde de bak in de gaan en zijn hoofd te snel draaide. tja ik zeg eigen schuld dikke bult, ik had gezegd dat niet te doen. zo mocht Max Flicka ook niet voeren in de wei met de andere ponies, omdat Flicka dan alles opeist en Max in het gedrang zou kunnen komen. dat zou inderdaad gevaarlijk geweest zijn. ik weeg het heus af, en dit rijden zo, daar was echt niets mee aan de hand.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:10

Nadya schreef:
maikeltje schreef:
Jij reageert op een quote van Karoliena. En DAAR reageer ik op.
Ik zie nergens staan dat jij hem de volgende dag pas hebt verzet, maar kan aan mij liggen.

Het komt er op neer dat je consequent moet zijn. Als mijn kind stout is krijgt het één waarschuwing. Luistert het dan nog niet, dan gaat hij of zij in de hoek. Klaar. Da's duidelijk en kind weet waar ie aan toe is. Zo ook met paarden.

Dat ligt idd aan jou! Zie mijn quote, de vetgedrukte letters en lees het topic eens goed door a.j.b.! Ik raad je zeer dringend aan eerst eens wat beter te lezen, voordat je met allerlei stompzinnige opmerkingen komt. Je hebt blijkbaar niet alle informatie, zie mijn vetgedrukte regel in een post aan RK. Je reageert op iets, waar ik al meer over gezegd heb in dit topic. Tegen mij hoef je verder niet te preken trouwens. Ik heb geen paard die met 2,5 jaar ingereden wordt en verder is het een schat van een paard met een baasje die altijd haar uiterste best doet zo goed mogelijk voor hem te zijn. Daarbij behandel ik mijn kind als een mens en mijn paard als een paard. Voor mij zijn die toch heel verschillend in veel opzichten. Clown

Da's mooi, maar heb je er weleens over nagedacht dat als je je paard met zijn hoofd in de richting van andere paarden/ mensen/ aktie moet zetten om hem stil te laten staan, dat je paard dan allesbehalve op jou gericht is? Was je paard op jou gericht, dan had het hem niet uitgemaakt of ie nu met zijn hoofd naar de muur stond of omgekeerd..En even voor de duidelijkheid: ik sla mijn kinderen nooit, dat is niet nodig. Ze weten precies wat ze wel en niet mogen, thuis en op een ander. En ik zie niet veel verschil in de opvoeding van mijn jonge paard en mijn kinderen. De benadering is misschien iets anders, maar het komt op hetzelfde neer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:14

Nadya schreef:
Maar mensen zouden ook eens wat beter kunnen lezen op zo'n forum. Zie ene maikeltje, die mij ineens aanvalt en denkt mij wel even te vertellen hoe belangrijk consequent zijn is bij mijn eigen 3-jarige. Goh, er ging een wereld voor me open, whoeha!!!! Haha! Haha! Haha!
Sorry hoor, maar zulke mensen werken bij mij een beetje op mijn lachspieren inmiddels. Ja
Zeker gezien hun onderschrift..... Clown

Het houdt je blijkbaar toch wel bezig, ik voel me vereerd Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:24

@merrieveulen, ik heb ook een schat van een pony die werkelijk geen stap verkeerd zet. Hij is altijd netjes gereden, nooit een probleem. Bokt niet, steigert niet, rent niet weg kortom superdiertje. De beste die ik voor mijn kindjes kan wensen. De oudste krijgt nu les van mij en dat doe ik in een afgezet stukje van de bak. Hij zit inmiddels alleen erop, maar de eerste 1,5 jaar heb ik de pony aan de longe gehouden zodat mijn kind zich kon concentreren op het zitten, het leren lichtrijden en het leren van de juiste hulpen geven. En dat was niet omdat ik de pony niet vertrouwde, integendeel. Maar ik vind dat mijn kind eerst wat steviger en zekerder in het zadel moet zitten voordat ik hem "loslaat". Eerst moet hij weten hoe alle gangen aanvoelen en wat hij dan moet doen. En tijdens dat oefenen kan de pony misschien soms wat heftiger reageren, bv als kind wil lichtrijden wat ie nog niet onder de knie heeft, of als hij inene zijn beentjes aanklemt omdat ie zijn balans even kwijt is. Daar kan iedere pony op reageren, dat ga je toch niet ontkennen? Daarbij is mijn pony goed beleerd, maar wil niet zeggen dat er niets mis kan gaan. De veiligheid van mijn kinderen gaat voor alles ook al is mijn vertrouwen in onze pony grenzeloos. Waarom nou persé zo'n jong kind? Waarom niet een ouder, meer ervaren persoon die weet waar hij mee bezig is? DAT is wat ik maar niet snap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:31

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:33

Whahaha ROFL
Ja, als je er zo naar kijkt Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:36

Max wilde al langer, en een ouder kind is al gauw te zwaar. Flicka mag maximaal 35 kilo dragen, als ze beleerd zou zijn. voor de eerste keer erop kan dat dus niet. aan de longe kan ze ook bokken of rennen, en Flicka kende de longe niet, behalve voor het grondwerk, waar ook spelen bijkomt en dat kan verwarring veroorzaken icm Max erop. ik heb weloverwogen de keuze gemaakt om dit op deze manier te doen. eerst heb ik meegelopen met een touwtje aan de neusriem, en Max gezegd dat hij 'ho' moest zeggen als hij wilde stoppen, laten zien hoe de teugels vastgehouden moeten worden, en dergelijke dingen. na een rondje of twee drie heb ik ze losgelaten, Flicka liep eerst nog achter me aan, een rondje, en daarna gingen ze met zijn tweetjes.
nav het opstijgen (hoe dat ging) en het eerste stukje vond ik dat hij best zelf een rondje kon doen. evenwicht is niks natuurlijk, maar het stoorde Flicka absoluut niet en haar hele houding (ook tov Max tijdens het bostelen) gaf voor mij genoeg doorslag om ze een rondje te laten maken samen.
ik ben het met je eens dat een pony kán reageren, maar dat kwam gewoonweg niet ter sprake hier. Flicka liep ermee weg alsof ze nooit anders gedaan heeft. ook de keuze om het in het weitje te doen en niet in de kleine bak is weloverwogen genomen. Max wilde wel in de 'echte' bak, maar daar rolt Flicke graag, en ook die plek is een plek waar ik veel met haar speelde, dus ook weer teveel kans op heftiger reageren.
het weitje is een plaats voor rust, ik oefende daar o.a. het volgen zonder lijn, en dergelijke dingen, alles in rust.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:38

maikeltje schreef:
Dat ligt idd aan jou! Zie mijn quote, de vetgedrukte letters en lees het topic eens goed door a.j.b.! Ik raad je zeer dringend aan eerst eens wat beter te lezen, voordat je met allerlei stompzinnige opmerkingen komt. Je hebt blijkbaar niet alle informatie, zie mijn vetgedrukte regel in een post aan RK. Je reageert op iets, waar ik al meer over gezegd heb in dit topic. Tegen mij hoef je verder niet te preken trouwens. Ik heb geen paard die met 2,5 jaar ingereden wordt en verder is het een schat van een paard met een baasje die altijd haar uiterste best doet zo goed mogelijk voor hem te zijn. Daarbij behandel ik mijn kind als een mens en mijn paard als een paard. Voor mij zijn die toch heel verschillend in veel opzichten. Clown

Da's mooi, maar heb je er weleens over nagedacht dat als je je paard met zijn hoofd in de richting van andere paarden/ mensen/ aktie moet zetten om hem stil te laten staan, dat je paard dan allesbehalve op jou gericht is? Was je paard op jou gericht, dan had het hem niet uitgemaakt of ie nu met zijn hoofd naar de muur stond of omgekeerd..En even voor de duidelijkheid: ik sla mijn kinderen nooit, dat is niet nodig. Ze weten precies wat ze wel en niet mogen, thuis en op een ander. En ik zie niet veel verschil in de opvoeding van mijn jonge paard en mijn kinderen. De benadering is misschien iets anders, maar het komt op hetzelfde neer.[/quote]

Het leuke is dat mijn pony zich juist meer op me richt en heel rustig wordt als hij 'anders' staat. Hij ontspant zich dan juist helemaal, hoofdje gaat naar beneden, achterbeen in ruststand. En ik kan lekker borstelen en mijn ding doen. Trouwens als het druk is op de poetsplaats (bv. wegens lessen), moet ik hem wel op die manier neerzetten, dus zo erg is het niet.
Ik denk dat je niet moet vergeten dat hij nog jong is en nog een hoop moet leren. Daarbij heeft hij een nare ervaring met vastgebonden staan gehad. Dat jouw paard alles al kon met 2,5 jaar, tja.... Clown
Ik heb alle tijd om het bij die van mij nog beter voor elkaar te krijgen en ik doe dat liever met geduld. Als jij een beter alternatief heb, hoor ik hem graag, hoor.
Gelukkig zijn niet alle paarden hetzelfde, net als hun baasjes. Ik zie trouwens wel degelijk verschil in het opvoeden. Maar ja, ik studeer dan ook kinder-en jeugdpsychologie. Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:44

Nadya, ik studeer dat ook Knipoog En ik zie eerlijk gezegd niet wat dat ermee te meken heeft Verward
En ik ben pas met mijn paard begonnen toen hij 3 jaar was en een half jaar later erop. 7 maanden gereden, veel afwisseling en daarna weer de wei op. Dit voorjaar wordt ie weer opgepakt qua rijden.
Dus waar jij nu weer vandaan haalt dat ie met 2,5 alles al kon, dat is mij een raadsel...