Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:49

superwoman schreef:
Ir111 schreef:
Ik zou niet verbaasd zijn als daar 99% had gestaan. Maar mijn mening is dat het meerdendeel van die problemen ontstaan door onkunde van de ruiter en niet door overgewicht van de ruiter...

Dat is denk ik ook zo!
Het meeste door onkunde, maar dus ook een dedeelte door overgewicht. Het is dus wel heel belangrijk.
Gelukkig heb ik in dit topic de meeste gezien, die erg erg verantwoordelijk mee omgaan.

Kom nog even hier op terug. Ik denk dat er minder mensen zijn die 'overgwicht' hebben en daarmee hun paard hinderen dan dat er mensen zijn die geen overwicht hebben en door onkunde hun paard hinderen. Dus eigenlijk stoort het me een beetje dat er zo'n issue gemaakt wordt van dat overgewicht slecht voor je paard zou zijn. Onkunde is er veel meer, doe daar wat aan, daar help je veel meer paarden mee...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:51

ook over onkunde gaan al héél veel topics.
op zich is dit topic helemaal niet slecht,alleen vergeten de meesten nogal eens dat je met overgewicht niet direct te zwaar voor je paard bent,en zonder overgewicht ook wel te zwaar voor je paard kan zijn.
de titel kon beter zijn: 'uit de taboe!ruiters die te zwaar zijn voor hun pony/paard'

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:22

Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg. Ik bedoel niet dat dit topic niet ok is maar meer dat het uberhaupt een issue is. Een paar pagina's terug staat een heel stuk uitgewerkt (als quote) waarin 'bekende/belangrijke' mensen allemaal een mening hebben over ruiters met overgewicht. Waar maken die mensen zich druk om. Ik denk dat de groep ruiters met dusdanig overgewicht zo klein is dat we ons daar niet zo druk over hoeven te maken.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:43

Feit is dat overgewicht uberhaupt een probleem aan het worden is in deze samenleving en daarbij komt dat 900.000 mensen uit deze samenleving dagelijks op een paard stappen...
Moet wij niet met zijn allen opkomen voor het welzijn van onze dieren?
Of iemand nou overgewicht heeft of niet...als iemand een paard schaadt moet hij daarop gewezen worden!!! Alleen op die manier kan het percentage van 90% teruggedrongen worden tot het minimale Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:38

Wilawander schreef:
Heb ook overgewicht. ben 1.75m en weeg 95 kilo. Ik pas trouwens zowel op mijn iets ruim cvallende 17 inch als op mijn 18 inch..

Je geeft zelf al wel aan dat je 17 inch zadel ruimt valt.

Maar als ik op de site van kieffer zadels zie dat een 17 inch zadel geschikt is voor mensen tot 70 kg
en je vanaf 70 kg een 18 inch zadel nodig hebt denk ik eigenlijk dat je met 25 kg meer nooit goed op een 17 inch zadel kan passen.

Zie bij horses at work wel vaker foto's waarbij ik denk volgens mij zou een groter zadel beter zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:43

ik denk dat het onzin is hoeveel kilo je weegt, daar de inch maat van af te laten hangen.
je kan beter gewoon gaan zitten op het zadel, dan weet je het.
de kilo's hoven namelijk niet in je kont te zitten hoor

Snoevie schreef:
ik vind dat jij een super leuk paard hebt,wat ook goed bij jou past Snackie!

Hey bedankt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:52

Snackie schreef:
ik denk dat het onzin is hoeveel kilo je weegt, daar de inch maat van af te laten hangen.
je kan beter gewoon gaan zitten op het zadel, dan weet je het.
de kilo's hoven namelijk niet in je kont te zitten hoor

Bij mij wel Nagelbijten / Gniffelen
Maar in een 18 inch pas je prima met een wat dikkere kont.
Ik kan me zelfs nog in een 17,5 proppen. Clown
Maar dat ligt wel aan het model. Een diepe zit pas ik minder in en krijg ik een een rare houding van.
De maat van je zadel hangt af van je totale lichaamsbouw.
Zowel van jou als van je paard.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:07

ja daarom,
ik heb een 18inch zadel, een beste kont ook, maar ik zat laatst op een 16,5 of 17inch, daar paste ik in, en die 17,5 waar ik op zat,paste ik ook,toch heb ik een enorme kont hoor hihi.

denk dat het ook van het merk afhangt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:49

lindsey schreef:
Zie bij horses at work wel vaker foto's waarbij ik denk volgens mij zou een groter zadel beter zijn.

idd!
Ir111 schreef:
Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg. Ik bedoel niet dat dit topic niet ok is maar meer dat het uberhaupt een issue is. Een paar pagina's terug staat een heel stuk uitgewerkt (als quote) waarin 'bekende/belangrijke' mensen allemaal een mening hebben over ruiters met overgewicht. Waar maken die mensen zich druk om. Ik denk dat de groep ruiters met dusdanig overgewicht zo klein is dat we ons daar niet zo druk over hoeven te maken.

Daarover ben ik het niet met je eens.
De mensen krijgen steeds meer last van overgewicht, dus zeker een belangrijk onderwerp. Ook worden de mensen langer en dus zwaarder.
Onkunde net zo hard. Net als een te klein zadel, vaak groeien mensen er langzaam uit en kopen ze dus te laat of helemaal niet, een nieuw zadel.
Een zwaarder persoon (hoeft geen overgewicht te zijn)die loopt te bonken op de rug is slechter voor die rug als een lichter persoon, ookal is het allebei fout!
Je hebt wel degelijk een handicap met meer gewicht.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:04

superwoman schreef:
Daarover ben ik het niet met je eens.
De mensen krijgen steeds meer last van overgewicht, dus zeker een belangrijk onderwerp. Ook worden de mensen langer en dus zwaarder.
Onkunde net zo hard. Net als een te klein zadel, vaak groeien mensen er langzaam uit en kopen ze dus te laat of helemaal niet, een nieuw zadel.
Een zwaarder persoon (hoeft geen overgewicht te zijn)die loopt te bonken op de rug is slechter voor die rug als een lichter persoon, ookal is het allebei fout!
Je hebt wel degelijk een handicap met meer gewicht.

Helemaal mee eens, ik denk alleen dat onkunde meer voorkomt dan overgewicht. Daarom denk ik dat dat meer aandacht zou kunnen/moeten krijgen, ipv ruiters met overgewicht.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:35

Ik neem even een abo (als volslanke amazone Knipoog) Haha!.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:10

Ir111 schreef:
Helemaal mee eens, ik denk alleen dat onkunde meer voorkomt dan overgewicht. Daarom denk ik dat dat meer aandacht zou kunnen/moeten krijgen, ipv ruiters met overgewicht.

onkunde met slecht materiaal, of verkeerd gebruik, moet zeker onder de aandacht worden gebracht.
In haw gebeurd dat zeker.

Maar ook lengte en gewicht.
Want mensen kopen een pony of paard als ze jong zijn en wanneer ze groeien, moeten ze ook aan de pony of het paard denken, voordat het te laat is.
(als je dan naar haw kijkt, staan er opmerkingen bij over "geen commentaar over m'n lengte" of "geen commentaar over m'n gewicht" of zelfs "geen commentaar over de slof". Das toch belachelijk, dan weten ze het toch zelf al?! )

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:01

ik vind het onzin dat wanneer je wat groter bent je maar een paard moet kopen Clown
ik ben 173cm en weeg rond de 80.85kg en heb een stevige pony van 150cm
mijn benen komen er niet onderuit en IK vind het eenmooie combinatie Haha!

op stal staat een man die zelf 175cm is en een paard van 161cm heeft en hij vind dat paard te klein voor hem en vind het van mij en mijn pony geen gezicht.

mischien als je wedstrijden rijd dat het `oog`ook belangrijk is maar in de westernsport zit iedereen op een klein paard.
ook hele grote volwassenen Knipoog
en ik heb dan ook nog een redelijk zwaar zadel[13kg]

nou ik voel me echt geen dierenbeul hoor,mijn pony loopt lekker en heeft het naar haar zin Haha!
en wat een ander ervan vind ,interesseerd me niet zoveel Sigaar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:22

Wanneer je té groot bent, moet je zeker wel een ander paard kopen óf gewoon niet gaan rijden op de té kleine.

Omdat ze bij westernsport op een (te) klein paard zitten, wil dat toch niet zeggen dat dát goed is?

Best krom.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:27

superwoman schreef:
Wanneer je té groot bent, moet je zeker wel een ander paard kopen óf gewoon niet gaan rijden op de té kleine.

Omdat ze bij westernsport op een (te) klein paard zitten, wil dat toch niet zeggen dat dát goed is?

Best krom.

we zitten niet op een te klein paard Haha!
deze sterke paardjes zijn gewoon kleiner dan de kwpn of nrps maar wel veel sterker!

wat is hier krom aan?
en wanneer ben je te groot?ik heb daar geen formule voor! Sigaar

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:36

mirgino schreef:
superwoman schreef:

Best krom.

we zitten niet op een te klein paard Haha!
deze sterke paardjes zijn gewoon kleiner dan de kwpn of nrps maar wel veel sterker!

wat is hier krom aan?
en wanneer ben je te groot?ik heb daar geen formule voor! Sigaar

ik vind te groot toch zeker wel wanneer je met je voeten ergens halverwege zijn benen hangt!
misschien geldt hier ook wel" het oog wil ook wat" maar persoonlijk gezien vind ik dat geen gezicht!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:36

Ik vind het krom in de zin van "verdediging". Omdat zij het doen is het goed ofzo? Wat is anders de reden om dit ter sprake te brengen?

Wanneer je te groot bent, dan stoor je de pony of het paard in z'n bewegingen (of balans)
Dat is niet te berekenen, maar wel te voelen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:58

Ik denk dat de meeste mensen met overgewicht echt wel weten wat ze doen ik heb zelf ook overgewicht ik ben 90 kilo en maar 1.68 en ik ga echt niet op een arabier zitten of op een pony.
En het verhaal van als je meer als 130 kilo weegt moet je maar niet gaan paardrijden vind ik eerlijk gezecht een beetje banketstaaf dr zijn ook mensen die dr niks aan kunnen doen dat ze zwaarder zijn vanwege ziektes dat is namelijk ook mijn probleem.
Natuurlijk moeten mensen van de 130 kilo wel zelf realiseren dat ze niet op een iel paard kunnen gaan zitten maar ik denk dat als je een wat zwaardere ruiter bent je gewoon je manege met zorg uit moet kiezen.
als ik ergens ga paardrijden zeg ik ook altijd dat ik 90 kilo weeg en of dat een probleem is.
En dat met de ervaring zeg maar van het bonken ben ik wel mee eens maar ja een zwaardere ruiter zal ook eens moeten leren rijden.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:14

superwoman schreef:
Ik vind het krom in de zin van "verdediging". Omdat zij het doen is het goed ofzo? Wat is anders de reden om dit ter sprake te brengen?

Dat is idd geen goede verdediging, maar het is wel zo dat de doorsnee quarter/paint/appaloosa een stuk sterker is dan een doorsnee dressuur ponytje. En vandaar dat ze ook meer gewicht kunnen hebben. Bovendien ziet het er vaak ook wat beter uit omdat je wat minder snel met je benen onder je paard uit komt omdat ze nou eenmaal wat breder zijn Clown
Dit geld uiteraard ook voor de doorsnee fjord/haflinger/tinker.

Mijn vader heeft ook wel eens op mijn quartertje gereden. Voor een keertje is dat leuk, maar we waren het er allebei wel over eens dat mijn vader (1.87 en vrij stevig) en mijn paard (1.45) toch niet zo'n super combinatie waren. Voor zover ik kon zien had ze geen moeite met het gewicht, maar echt goed voor der rug lijkt het me ook niet. En bovendien zag het er ook niet uit Clown

Ik denk dat als je wat zwaarder bent je net zo goed kan rijden maar je moet gewoon een wat sterker paard nemen. Koop een haflinger in plaats van een arabier bv, en als je echt zwaar bent neem dan gewoon een sterk paard van 1.70 oid of desnoods een trekpaard Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:22

ittheclown schreef:
Ik denk dat de meeste mensen met overgewicht echt wel weten wat ze doen ik heb zelf ook overgewicht ik ben 90 kilo en maar 1.68 en ik ga echt niet op een arabier zitten of op een pony.
En het verhaal van als je meer als 130 kilo weegt moet je maar niet gaan paardrijden vind ik eerlijk gezecht een beetje banketstaaf dr zijn ook mensen die dr niks aan kunnen doen dat ze zwaarder zijn vanwege ziektes dat is namelijk ook mijn probleem.
Natuurlijk moeten mensen van de 130 kilo wel zelf realiseren dat ze niet op een iel paard kunnen gaan zitten maar ik denk dat als je een wat zwaardere ruiter bent je gewoon je manege met zorg uit moet kiezen.
als ik ergens ga paardrijden zeg ik ook altijd dat ik 90 kilo weeg en of dat een probleem is.
En dat met de ervaring zeg maar van het bonken ben ik wel mee eens maar ja een zwaardere ruiter zal ook eens moeten leren rijden.

Dan zal ik wel erg hard zijn, maar ik vind het paard belangrijker dan de ruiter.
Als en zware ruiter wil leren paardrijden, moet hij zeker een geschikt paard uitzoeken en als dat er niet is, heeft hij/zij toch echt pech!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:23

ik snap niet waarom er nog telkens over 'overgewicht' alleen word gesproken.
ook zonder overgewicht kan je te zwaar wegen(voorbeeld wat ik al noemde,lange meid op kleine shet)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:54

Eh, volgens mij hadden we het over zware ruiters hoor Snoevie??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:57

Snoevie schreef:
ik snap niet waarom er nog telkens over 'overgewicht' alleen word gesproken.
ook zonder overgewicht kan je te zwaar wegen(voorbeeld wat ik al noemde,lange meid op kleine shet)

zeker niet alles gelezen Haha! Haha!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:43

superwoman schreef:
ittheclown schreef:

Dan zal ik wel erg hard zijn, maar ik vind het paard belangrijker dan de ruiter.
Als en zware ruiter wil leren paardrijden, moet hij zeker een geschikt paard uitzoeken en als dat er niet is, heeft hij/zij toch echt pech!

Dat bedoel ik ook te zeggen met een geschikte manege zoeken Lachen
Dus dat je aangeeft wat je weegt zodat ze kunnen kijken of ze een paard hebben die het aankan.

Xsara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:00

En daar zijn de mensen weer met de vooroordelen.

Ikzelf heb ook overgewicht en ga rustig zitten op mijn NRPS'ertje (met veel arabierenbloed, dus vrij slank) van 1.59m.
Geen problemen mee en ook geen commentaar op wedstrijden o.i.d.
Hij heeft veel lol in het werk en er geen problemen mee, gaat graag met me mee enzo.

Als je dan de mensen ziet die zitten te harken op hun paard e.d. denk ik dat dat erger is.