Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:15

996981 schreef:
Heb je je een beetje ingelezen over de methode? Dan zou je weten dat het een methode is die essentie niet gecombineerd wordt/werd met andere methoden.

Ja, precies.
Mijn vermoeden was dat jij dit deed.

Citaat:
Er wordt nergens gesproken over het gebruik van een hand op de boeg.

Klopt.
Ik zette het geloof ik tussen haken.
"Het kan, het bestaat - maar staat hier buiten" (want ik geloof dat Baucher dit niet deed).

Citaat:
Het gaat over flexen in de kaak, om ze daar los te maken.

Wat precies bedoel JIJ met flexen?
Afbuigen?
... in principe is dat nog iets anders dan afbuigen. (Afbuigen gebeurt in mijn woordenboek in de nek, bij velen 'lager' in de hals tussen de tweede en derde halswervel.)

Citaat:
Bij een paard dat los door de bak gaat is nooit sprake van impuls. Impuls is de drang naar voren die de ruiter opwekt, onder controle van de ruiter. Zonder ruiter kan er dus sprake zijn van activiteit, maar nooit van impuls.

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar de natuurlijke drang voorwaarts ""aanzetten"" en controleren kan uitstekend.
Citaat:
Aanleuning (wat jij noemt contact tussen hand en mond) is de licht verende druk die het paard aanneemt op de teugel als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft aangenomen (je hand dus niet wegsteken na het opwekken van impuls).

Please, lees efkes wat ik wel schreef.
Dingen kunnen nauw luisteren, maar dit klopt niet.
(Ja, aanleuning krijg je, dat klopt en is een verende verbinding, enfin, zie boven.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:29

irmaz schreef:
Over Nuno Oliveira ;) :
Citaat:
Met het ”Gymnasium des pferdes” (1886) betuigde hij een grote verbondenheid. Een leerling van Oliveira zei over Steinbrecht dat zijn werk ”onverteerbaar” was. Oliveira zei: ”Een Steinbrecht is alleen zwaar voor een lichte geest” .

http://www.paardenbegrijpen.nl/academis ... -oliveira/

Zal het even herhalen voor 996981
Nuno Oliveira is geen Baucherist dus kan ook niet als voorbeeld dienen voor de methode van Baucher.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:31

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Heb je je een beetje ingelezen over de methode? Dan zou je weten dat het een methode is die essentie niet gecombineerd wordt/werd met andere methoden.

Ja, precies.
Mijn vermoeden was dat jij dit deed.

Citaat:
Er wordt nergens gesproken over het gebruik van een hand op de boeg.

Klopt.
Ik zette het geloof ik tussen haken.
"Het kan, het bestaat - maar staat hier buiten" (want ik geloof dat Baucher dit niet deed).

Citaat:
Het gaat over flexen in de kaak, om ze daar los te maken.

Wat precies bedoel JIJ met flexen?
Afbuigen?
... in principe is dat nog iets anders dan afbuigen. (Afbuigen gebeurt in mijn woordenboek in de nek, bij velen 'lager' in de hals tussen de tweede en derde halswervel.)

Citaat:
Bij een paard dat los door de bak gaat is nooit sprake van impuls. Impuls is de drang naar voren die de ruiter opwekt, onder controle van de ruiter. Zonder ruiter kan er dus sprake zijn van activiteit, maar nooit van impuls.

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar de natuurlijke drang voorwaarts ""aanzetten"" en controleren kan uitstekend.
Citaat:
Aanleuning (wat jij noemt contact tussen hand en mond) is de licht verende druk die het paard aanneemt op de teugel als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft aangenomen (je hand dus niet wegsteken na het opwekken van impuls).

Please, lees efkes wat ik wel schreef.
Dingen kunnen nauw luisteren, maar dit klopt niet.
(Ja, aanleuning krijg je, dat klopt en is een verende verbinding, enfin, zie boven.)

Wat ik bedoel met flexen, is dat wat Baucher bedoelde met flexen:

flexion" (and relaxation) of the horse's jaw in response to light pressure from either the snaffle or curb bit. Indirectly, this motion was intended to effect flexion at the poll. This part of Baucher's training taught the horse to relax to the bit pressure from the ground - applying gentle but consistent pressure to one side until the horse would "give", then releasing the pressure immediately. Once the horse relaxed to the right and left consistently, he would begin the jaw flexion (in effect, both sides at once, resulting in the horse giving to pressure from the bit to find the release, versus pushing against the bit, tossing his head, etc.)“

De termen zijn naar mijn idee wel van belang om te weten of je over hetzelfde praat. Hetzelfde geldt voor aanleuning. In jouw ogen is er pas sprake van aanleuning op het moment dat er bolling is in de rug. Die bolling ontstaat echter pas in hogere mate bij verzameling en hals trekken. Je kunt echter prima (goede) aanleuning hebben zonder verzameling en in een arbeidshouding :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:36

irmaz schreef:
irmaz schreef:
Over Nuno Oliveira ;) :

Met het ”Gymnasium des pferdes” (1886) betuigde hij een grote verbondenheid. Een leerling van Oliveira zei over Steinbrecht dat zijn werk ”onverteerbaar” was. Oliveira zei: ”Een Steinbrecht is alleen zwaar voor een lichte geest”
http://www.paardenbegrijpen.nl/academis ... -oliveira/

Zal het even herhalen voor 996981
Nuno Oliveira is geen Baucherist dus kan ook niet als voorbeeld dienen voor de methode van Baucher.

Grappig. Hij wordt door de klassieke dressuur expert in dit topic toch echt zo weggezet:

lichtheid schreef:
996981 schreef:
Wel eens gelezen hoe Baucher zijn methode in elkaar steekt? Die door aanhangers toch echt als klassiek gezien wordt?

Je moet dan eerst even doorstuderen.
Baucher heeft twee methodes ontwikkeld en beschreven.
De eerste en de tweede.
In de tweede komt hij volldedig terug op zijn ideën van de eerste en ontwikkeld hier een systeem van lichtheid, dit is de basis geworden van de Franse rijkunst, Philippe Karl en Nuno Oliviéra en het Cadre Noir zijn hier voorbeelden van.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:38

996981 schreef:
Grappig. Hij wordt door de klassieke dressuur expert in dit topic toch echt zo weggezet:

Zo zie je maar dat je niet alles moet geloven wat mensen zeggen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:40

irmaz schreef:
996981 schreef:

Zo zie je maar dat je niet alles moet geloven wat mensen zeggen.

Dat was me allang duidelijk ;)
Maar als iemand zo hard roept dat ik het fout heb, ga ik er vanuit dat diegene die mij corrigeert zijn huiswerk gedaan heeft.

Zelfs dat blijkt dus niet te kunnen -O-

996981

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:41

Vraag voor jou Irmaz: wat zie je van Steinbrecht terug in de rijderij van Nuno?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:34

Citaat :"flexion" (and relaxation) of the horse's jaw in response to light pressure from either the snaffle or curb bit. Indirectly, this motion was intended to effect flexion at the poll. This part of Baucher's training taught the horse to relax to the bit pressure from the ground"

Ik lees: vanaf de grond wordt aan het paard gevraagd om het kaakgewricht te ontspannen in reactie op lichte druk op de teugels.
Het is de bedoeling dat als reactie op de ontspanning van de kaak er 'flexion at the poll' buiging dus op de juiste plek ontstaat.
Ik lees expliciet niet dat er flexion at the poll gevraagd wordt (al is het wel de bedoeling dat dit gaat gebeuren).

Citaat:
De termen zijn naar mijn idee wel van belang om te weten of je over hetzelfde praat. Hetzelfde geldt voor aanleuning. In jouw ogen is er pas sprake van aanleuning op het moment dat er bolling is in de rug. Die bolling ontstaat echter pas in hogere mate bij verzameling en hals trekken.

Hmm, goed dat je het zegt/vraagt.
Dit klopt dus niet.

Ik vind niet 'dat er pas sprake is van aanleuning bij bolling van de rug' (ik hanteer dat criterium niet).
Dat bolling pas mogelijk zou zijn bij hoge verzameling is gelukkig onjuist.
Ik schrijf meestal over een 'bolle' rug, ik bedoel dan de equine variant van een mens die op correcte wijze tilt: ga 'in de verlichte zit staan', = door de knieën, navel naar binnen, houd de rug lang en laat de bilspieren het werk doen.

Om een paard tot op hoge leeftijd gezond en gelukkig in het werk te houden : leer dit meteen aan je dier.
Staat in principe los van verzameling of aanleuning, op zich gebeurt het idd wel met halsstrekken.

Wat ik contact noem is iets heel simpels: ik neem de teugels in contact. Verder niets.
Vervolgens rijd ik mijn groentje met mijn beste poging O:) tot 'la maine bonne'.
Aanleuning is de ideale reactie van het paard op mijn hand/ contact. Dingen als vertrouwen, ontspanning en gezellige 'Maultätigkeit'. (Waar doorgaans ook mooie reacties in het lichaam van het paard bij horen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-01-21 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:40

Janneke2 schreef:
Citaat :"flexion" (and relaxation) of the horse's jaw in response to light pressure from either the snaffle or curb bit. Indirectly, this motion was intended to effect flexion at the poll. This part of Baucher's training taught the horse to relax to the bit pressure from the ground"

Ik lees: vanaf de grond wordt aan het paard gevraagd om het kaakgewricht te ontspannen in reactie op lichte druk op de teugels.
Het is de bedoeling dat als reactie op de ontspanning van de kaak er 'flexion at the poll' buiging dus op de juiste plek ontstaat.
Ik lees expliciet niet dat er flexion at the poll gevraagd wordt (al is het wel de bedoeling dat dit gaat gebeuren).

Waar doel je nu op? Het ging erover dat Baucher paarden, voor hij impuls toevoegt, los wil maken achter de kaak (=“nageeflijheid”). En dat er niet geschreven wordt over een hand op de boeg om het paard op de achterhand te brengen.

Naar mijn idee is er nooit gesproken over de positie van de hals in deze discussie? En of de nek wel of niet geflext wordt?

Maar misschien mis ik iets :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:46

Lichtheid, Clasical, willen jullie ons meer uitleg geven over de Frans klassieke methodes? Het is wellicht makkelijker te begrijpen als we weten wat er precies gebeurd in de praktijk, op welke manier, met welk doel en met wel gevolg?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:50

Ik vind de discussie nu een beetje onaardig worden. Het lijkt nu meer een beetje op doordrammen en zeuren op foutjes om mensen af te branden ipv een open discussie waarin mensen ook een foutje mogen maken..

Wat betreft het stukje van de kaak lees ik meer van je leert een paard dat ontspannen in de kaak het juiste antwoord is zodra het bit aangenomen wordt. Op zich geen gek idee snap alleen niet precies hoe.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:03

MarjanB schreef:
Ik vind de discussie nu een beetje onaardig worden. Het lijkt nu meer een beetje op doordrammen en zeuren op foutjes om mensen af te branden ipv een open discussie waarin mensen ook een foutje mogen maken..

Wat betreft het stukje van de kaak lees ik meer van je leert een paard dat ontspannen in de kaak het juiste antwoord is zodra het bit aangenomen wordt. Op zich geen gek idee snap alleen niet precies hoe.

Waarom vind je dat? :) volgens mij is de discussie nu een heel stuk aardiger dan op de eerste paar pagina’s van dit topic. Waar het gewoon ongefundeerd afbranden was op basis van meningen gepresenteerd als feiten.

Dit topic over ongezond lichaamsgebruik in de “moderne dressuur” is gestart door een aanhanger van de Frans klassieke dressuur, Ik zou graag willen begrijpen waarom Frans klassieke dressuur vriendelijker zou zijn dan Duits klassieke dressuur, of moderne dressuur. Uit de onderzoeken naar effecten van hals houdingen op slijtage bleek niet waarom het vriendelijker zou zijn. Daarom ben ik benieuwd naar praktijkvoorbeelden.

Praktijkvoorbeelden die te vinden zijn op YouTube, ogen voor mij niet vriendelijker. Niet als het gaat om amateurs/hobbyisten die de methode aanhangen, maar ook niet bij “de meesters” daarom ben ik benieuwd of de topic starter mij een ander beeld kan geven.

Het beeld wat ik nu heb, aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden, is niet positief.

Over de benoeming van definities: het lijkt misschien kinderachtig, maar naar mijn idee is het makkelijker discussiëren als je weet dat je over hetzelfde praat. Maar misschien ligt dat aan mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:10

MarjanB schreef:

dat is een ruitergevoel, dat is lastig te omschrijven denk ik, het is een aaneenschakeling van stappen - zowel voor paard als ruiter - in hun beider ontwikkeling om te komen tot deze ontspanning

https://www.paardendomein.nl/blogs/gezo ... tot-staart
geen enkele spier werkt onafhankelijk, maar door het gaan compenseren werken ze vaak niet aan beide kanten gelijk

de kaak spieren zijn onlosmakelijk verbonden met veel ander spieren, die allemaal een functie hebben waardoor een paard kan aanspannen cq inspannen cq ontspannen,

dat is vertrouwen naar de ruiter cq ruiterhand, dat moet denk ik de basis zijn in elke methode/wijze van rijden of het nu frans-duits-engels-hollands is

vroeger ging het anders, beter of minder goed, als we door de bril nu kijken kijken interpreteren we het anders dan toen,

veel invloed van de tong op diverse andere spieren (gaat me niet om bitloos te promoten maar de info is wel duidelijk)
https://www.bitloospaardrijden.info/tong.php
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-21 11:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:12

996981 schreef:
Janneke2 schreef:

Waar doel je nu op?

O jee...

Naar mijn idee staat hierboven twee keer hetzelfde.
Het Engels is 'van jou', al dan niet via dat artikel van Baucher.
Het Nederlands is zoals ik het begrijp.
Citaat:
Het ging erover dat Baucher paarden, voor hij impuls toevoegt, los wil maken achter de kaak (=“nageeflijheid”).

Ja, dat was idd een vraag van jou.

Citaat:
En dat er niet geschreven wordt over een hand op de boeg om het paard op de achterhand te brengen.

Dat is idd iets dat niet van Baucher komt. (Het werd door mij om één of andere reden ingebracht.)
Citaat:
Naar mijn idee is er nooit gesproken over de positie van de hals in deze discussie? En of de nek wel of niet geflext wordt?

Maar misschien mis ik iets :)

Jazeker.
In Irma's teksten komt het woord 'neck' wel voor, zij het dat het als ik mij goed herinner gaat om buiging van 'the neck' = de hals (wat net niet helemaal hetzelfde is als positie van de hals...)
'Het flexen van de nek' in het Nederlands is flexion at the poll in het Engels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:16

MarjanB schreef:
Ik vind de discussie nu een beetje onaardig worden. Het lijkt nu meer een beetje op doordrammen en zeuren op foutjes om mensen af te branden ipv een open discussie waarin mensen ook een foutje mogen maken.
.

Waarom vind jij dat onaardig? Ik denk dat het juist heel verhelderend is voor de discussie om te weten in welke context je iets moet plaatsen. Anders praat je constant langs elkaar heen.

MarjanB schreef:
.

Als in halt het paard wordt gevraagd de kaak los te laten laat hij ook het bit los. Dat is niet impliciet aan het aannemen van het bit. Bij het aannemen van het bit volgt het paard je hand en kan m.i. alleen in een voorwaartse beweging. Het aannemen van het bit is ook weer niet synoniem aan nageeflijkheid, maar wel een voorwaarde daarvoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:25

Tja, als we het over kauwen hebben, 'gezellige' Maultätigkeit,
is dat dan aannemen, loslaten of nog weer iets anders....?

Om het ingewikkeld te maken : als ik met het kaptoom werk (en er naast loop) en bijvoorbeeld een slangevolte stap, hoor ik Knollie op de middellijn (... nu ja, bij het omstellen...) even wat kauwen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:30

Ik bedoel aannemen in dit geval druk van het bit in de mond door de ruiter. Dat een paard daar niet op reageert door spanning aan te maken.

Dat is hoe ik het tussen de regels door lees. Maar goed dat is een interpretatie van veel verschillende berichten waarbij mij niet altijd duidelijk is hoe het nu precies wordt uitgevoerd. Lees naast het paard, lees op het paard, lees tijdens stilstand en tijdens een keertwending om de voorhand.

Qua manier van posten is het denk ik vooral de toon die de muziek maakt :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:32

Dat kan van alles zijn, want ook kauwen kan op verschillende manieren. Als mijn huidige merrie op sommige stukken kauwt is dat een stukje verzet, omdat ze het moeilijk vindt. Op andere stukken en andere manier is het weer geen verzet, maar dan heeft het kauwen niet heel veel voordeel boven het gewoon rustig stil houden van de mond qua loslaten en ontspanning.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:34

Janneke2 schreef:
Tja, als we het over kauwen hebben, 'gezellige' Maultätigkeit,
is dat dan aannemen, loslaten of nog weer iets anders....?

Om het ingewikkeld te maken : als ik met het kaptoom werk (en er naast loop) en bijvoorbeeld een slangevolte stap, hoor ik Knollie op de middellijn (... nu ja, bij het omstellen...) even wat kauwen.

Precies. Zoveel vragen... :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:41

996981 schreef:

Geen idee, ik heb Steinbrecht niet gelezen. Heb het al wel jaren thuis liggen maar kom er niet doorheen, te veel letters denk ik.

Als ik het verhaal van Baucher uit heb en heb begrepen ga ik de het verhaal van Seeger lezen, een van de voorgangers van Steinbrecht en een tijdgenoot en fel tegenstander van Baucher.

Bij Nuno Oliveira moet je denk ik ook rekening houden dan hij van Portugese afkomst is en dat daar dus zijn uitgangspunt ligt voor zijn verdere ontwikkeling.

Persoonlijk kijk ik niet graag naar de filmpjes van Oliveira.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:52

MarjanB schreef:

Zo ervaar ik het ook een beetje MarjanB. Ik krijg een beetje het idee dat ik, alleen maar omdat ik Baucher probeer te begrijpen, eigenlijk op de brandstapel hoor. Maar goed, dat is ook maar een interpretatie van een feitelijk uitdrukkingsloze tekst :)

Zo ver ik Baucher begrijp wil hij de kaak ontspannen als voorwaarde om het bit aan te nemen. Hij spreekt trouwens nergens over het aannemen van het bit, dit is onze tegenwoordige taal. Hij wil een gewicht in zijn handen voelen (of een gewicht met zijn handen het paard opleggen, actie=reactie) om het gewicht van de achterhand op te vangen zodat het paard in evenwicht blijft. En terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn woorden te kort schieten, het proces is complexer maar wel logisch als je de opbouw van Baucher leest. Ik ga daar misschien nog een keer apart op terugkomen met meer woorden om het beeld (filmpje) duidelijker te schetsen.
Ergens in het topic staan een paar foto's van wat er gebeurt als je wel de hals en nek flext maar niet de kaak, die zal ik nog eens opzoeken. Of als iemand anders een idee heeft zou het fijn zijn als die hem nog eens wil plaatsen. Nu eerst mijn eigen paarden

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:54

MarjanB schreef:
Dat is hoe ik het tussen de regels door lees. Maar goed dat is een interpretatie van veel verschillende berichten waarbij mij niet altijd duidelijk is hoe het nu precies wordt uitgevoerd. Lees naast het paard, lees op het paard, lees tijdens stilstand en tijdens een keertwending om de voorhand.

Beide :)

Volgens Baucher:

Stationary exercise, the rider on foot.
Fore-parts
1. Flexions of the jaw to the right and left, using the curb-bit.
2. Direct flexions of the jaw, and depression of the neck.
3. Lateral flexions of the neck with the snaffle-reins and with the curb.

Stationary exercise, the rider on horse back
Fore-parts
1. Lateral flexions of the neck with the snaffle-reins, and with the curb-reins.
2. Direct flexions of the head, or placing it in a perpendicular position with the snaffle, and with the curb-reins.
Hind-parts.
3. Lateral flexions, and moving the croup around the shoulders.
4. Rotation of the shoulders around the haunches.
5. Combining the play of the fore and hind legs of the horse, or backing.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:14

irmaz schreef:
996981 schreef:

Geen idee, ik heb Steinbrecht niet gelezen. Heb het al wel jaren thuis liggen maar kom er niet doorheen, te veel letters denk ik.

Als ik het verhaal van Baucher uit heb en heb begrepen ga ik de het verhaal van Seeger lezen, een van de voorgangers van Steinbrecht en een tijdgenoot en fel tegenstander van Baucher.

Bij Nuno Oliveira moet je denk ik ook rekening houden dan hij van Portugese afkomst is en dat daar dus zijn uitgangspunt ligt voor zijn verdere ontwikkeling.

Persoonlijk kijk ik niet graag naar de filmpjes van Oliveira.

Het boek van Steinbrecht is ook droge stof :j ik vind het vooral fijn als naslagwerk, als aanvulling/verduidelijking om de theorie die ik in Deurne heb opgedaan.

Op dezelfde site die je aanhaalde over Baucher staat ook een stukje over Steinbrecht:

http://www.paardenbegrijpen.nl/academis ... einbrecht/

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:19

irmaz schreef:
MarjanB schreef:

Zo ervaar ik het ook een beetje MarjanB. Ik krijg een beetje het idee dat ik, alleen maar omdat ik Baucher probeer te begrijpen, eigenlijk op de brandstapel hoor. Maar goed, dat is ook maar een interpretatie van een feitelijk uitdrukkingsloze tekst :)

Zo ver ik Baucher begrijp wil hij de kaak ontspannen als voorwaarde om het bit aan te nemen. Hij spreekt trouwens nergens over het aannemen van het bit, dit is onze tegenwoordige taal. Hij wil een gewicht in zijn handen voelen (of een gewicht met zijn handen het paard opleggen, actie=reactie) om het gewicht van de achterhand op te vangen zodat het paard in evenwicht blijft. En terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn woorden te kort schieten, het proces is complexer maar wel logisch als je de opbouw van Baucher leest. Ik ga daar misschien nog een keer apart op terugkomen met meer woorden om het beeld (filmpje) duidelijker te schetsen.
Ergens in het topic staan een paar foto's van wat er gebeurt als je wel de hals en nek flext maar niet de kaak, die zal ik nog eens opzoeken. Of als iemand anders een idee heeft zou het fijn zijn als die hem nog eens wil plaatsen. Nu eerst mijn eigen paarden

Nee hoor, voor mij niet in ieder geval. Ik wil het ook graag begrijpen! Maar kom niet verder dan wat ik op de vorige pagina’s schreef.

Er wordt gestreefd naar lossigheid in de kaak alvorens impuls toe te voegen. Impuls is een voorwaarde voor aanleuning/aanspanning doordat het paard vanuit impuls, over de rug (is aanspanning) de hand op zoekt (is aanleuning) Als het paard echter al los is achter de kaak (en geacht wordt los te blijven bij het toevoegen van impuls) waar is dan de aanleuning/aanspanning?

Dat wil ik heel graag begrijpen. Maar wellicht komt dat later in je boek nog aan bod?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:21

@ Irma: keep up the good work!!
+:)+
Ik ben niet thuis in een aantal 'oude hotemetoten', maar ik smul van wat je plaatst! Y)(^)

Al stel ik mij inmiddels voor dat dit geen handleiding is voor de eerste dagen van een compleet groen paard, maar een opsomming van laten we zeggen voorbereidende oefeningen...
(Misschien vinden de Baucherianen mij nu een ketter en zijn het geen voorbereidende oefeningen - ik meld slechts wat ik denk. :)) )

@996981
Als ik iemand hoor zeggen 'dat impuls een voorwaarde is voor aanleuning' verzet ik mij niet.
Ik kan er goed mee leven. :j
Ik hoor het ook liever dan "je mag heus tien kilo in je hand hebben, als je maar voor twaalf kilo drijft". >;)

Het laatste statement vind ik kolder, maar in alle onbegrip hoor ik nog iets elementairs 'dat het voorwaarts het belangrijkste is'. Wat ik van harte onderschrijf.

En wellicht is het wel zo, dat Baucher simpelweg niet van mening is dat aanleuning altijd en overal impuls als voorwaarde heeft.... :=

En om het voor sommigen wellicht nog verwarrender te maken, maar voor anderen helder-der:
je kunt halthouden in impuls.
Airnt heeft er een aantal verstandige dingen over gezegd. (Rt-D: de zithulpen voor halt.)
Ik ervaar het als stilstaan waarbij de spierspanning en het 'omhoog zijn van het borstbeen van het paard' jou vertellen dat je dier op een kleine hulp makkelijk kan vertrekken.
(Enige scholing is hier vereist, dus het hoort nog niet op de eerste dagen van het totaal groene paard, maar na een paar maanden moet een dier 'de slag te pakken hebben'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-01-21 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt