996981 schreef:Heb je je een beetje ingelezen over de methode? Dan zou je weten dat het een methode is die essentie niet gecombineerd wordt/werd met andere methoden.
Ja, precies.
Mijn vermoeden was dat jij dit deed.
Citaat:Er wordt nergens gesproken over het gebruik van een hand op de boeg.
Klopt.
Ik zette het geloof ik tussen haken.
"Het kan, het bestaat - maar staat hier buiten" (want ik geloof dat Baucher dit niet deed).
Citaat:Het gaat over flexen in de kaak, om ze daar los te maken.
Wat precies bedoel JIJ met flexen?
Afbuigen?
... in principe is dat nog iets anders dan afbuigen. (Afbuigen gebeurt in mijn woordenboek in de nek, bij velen 'lager' in de hals tussen de tweede en derde halswervel.)
Citaat:Bij een paard dat los door de bak gaat is nooit sprake van impuls. Impuls is de drang naar voren die de ruiter opwekt, onder controle van de ruiter. Zonder ruiter kan er dus sprake zijn van activiteit, maar nooit van impuls.
Over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar de natuurlijke drang voorwaarts ""aanzetten"" en controleren kan uitstekend.
Citaat:Aanleuning (wat jij noemt contact tussen hand en mond) is de licht verende druk die het paard aanneemt op de teugel als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft aangenomen (je hand dus niet wegsteken na het opwekken van impuls).
Please, lees efkes wat ik wel schreef.
Dingen kunnen nauw luisteren, maar dit klopt niet.
(Ja, aanleuning krijg je, dat klopt en is een verende verbinding, enfin, zie boven.)