Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:46

pol1 schreef:
Waarom zet je hem bij choocoprins?

Ik doe beide. Soms los. Dan is hij makkelijker in balans, maar dan sputtert hij uit zottigheid alle kanten uit. En is hij onder het rijden meer duwerig. Hij loopt trouwens heel goed over de rug los, maar maakt zich heel lang, eigenlijk te lang voor zijn eigen goed, vooral in galop.
En soms bijgezet omdat hij dan iets makkelijker te rijden is achteraf. Ik ben trouwens totaal niet tegen bijzetten. Je moet ze niet toesnoeren, maar een losse bijzet doet naar mijn mening voor veel paarden meer goed dan kwaad.
Even voor het plaatje, zoals het filmpje hieronder is hij bijgezet.
https://www.youtube.com/watch?v=6rjBD5Ytv6Y

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:14

dan kan een paard niet strekken naar het bit. het enige wat hij kan is zich zelf oprollen. zodra hij het bit wil hebben voor contact stoot dit in de mond. voor paarden met een groot vermogen aan zelfhouding zie ik dit wel succesvol zijn maar dan ben je zo ver in de opleiding dat het niet meer nodig is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:18

DarkoFoitzik schreef:
dan kan een paard niet strekken naar het bit. het enige wat hij kan is zich zelf oprollen. zodra hij het bit wil hebben voor contact stoot dit in de mond. voor paarden met een groot vermogen aan zelfhouding zie ik dit wel succesvol zijn maar dan ben je zo ver in de opleiding dat het niet meer nodig is.

Dat is niet mijn ervaring. Paard reikt ook naar het bit bijgezet. Als je ze zo kort afstelt dat paard zich oprolt is het te kort. Maar afgesteld dat paard in een normale houding staat zonder in zijn mond getrokken te zijn kunnen ze wel naar het bit toe lopen.
Als je het stelt zoals jij dat doet, mag je nooit teugelcontact hebben ook want dan geeft dit weerstand en paarden zouden dan automatisch opkrullen. En dat klopt niet.
Natuurlijk is het weer paard afhankelijk. Bij sommige heb ik wel, deze niet met bijzet longeren want die kukkelen er volledig in. Dan moeten ze maar los hun evenwicht zien te vinden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:22

naja wat ik zie in het filmpje is geen paard dat in dat frame naar contact kan. die staat in mijn ogen veel te kort afgesteld. dat is geen natuurlijke houding. contact moet immers eerst elastisch bewerkstelligd worden alvorens een kader afgesproken kan worden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:23

ik zie het bijna nooit als iets wat gymnastiseert, maar eerder mentaal grenzen opleggen in het werk aan de hand bv. Die nageeflijkheid blijft op die manier steeds de voorwaarde.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:37

Dat is de eeuwige discussie.
Nageefelijkheid is altijd onder voorwaarde, je kan geen correcte aanleuning hebben zonder verbinding. Die ergens ook begrenzend is. De energie van achter naar voor moet je ergens gaan opvangen, anders heb je geen aanleuning, zoals het woord het zelf zegt.
Dat wil niet zeggen sleuren en trekken. Maar een begrenzing. Hoe je de begrenzing maakt vind ik wel een discussie punt. Dat wil niet zeggen paard in een houding sleuren natuurlijk.
Heb het filmpje niet bekeken, was vanop een foto dat ik een vb zocht. En toevallig was het een filmpje. Maar ik vind dit niet te kort. Paard staat niet achter de teugel gebonden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:08

DarkoFoitzik schreef:

Ik ben het met je eens! Bijzetten zal ik never nooit doen! Je hebt het simpelweg ook niet nodig..Als je je huiswerk goed voor elkaar hebt is een bijzet absoluut onnodig! En als je em echt heel los hebt hangen waarom dan niet gewoon zonder? Zonder weet je iig zeker dat je hem nooit of te nimmer ergens vast zet!
Ga dan over op de dubbele lijnen!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:29

Omdat bijzet ook begrenzing biedt voor over de schouder wegvallen bijvoorbeeld. Dat kan een reden zijn.
Mijn paard loopt ook goed zonder maar in vrijheid loopt hij ook prima.
Dubbele lijnen ben ik zeer zeker voorstander van! Maar door zijn paniekreactie op de begrenzing was longeren met bijzet nu heel goed voor hem. De bijzet zijn stabiel en dat vond hij nu fijn volgens mij. Kon terug zichzelf wat uitzoeken zonder dat er allerlei lijnen waren. Als hij terug nog wat meer gaat ontspannen ga ik terug met dubbele longe beginnen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 07:23

Ik zie niet hoe een bijzet over de schouder weglopen kan voorkomen?? Een dubbele longe kan dat wel daar je kunt inwerken op de binnen of buitenteugel onafhankelijk van elkaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 08:19

Ik ben het in deze met chocooprins helemaal eens. Bijzetten kan heel goed werken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 08:35

Maar verklaar jullie nader Hoe een bijzet ( die vast zit ) begrenzen vd buitenschouder teweeg brengt? Je hebt geen contact met die bijzet! Dus hoe kun je nou inwerken op iets waar je geen contact mee hebt?!

Niet aanvallend bedoeld overigens..Zijn hier om ideeën uit te wisselen toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:18

Doordat de bijzet voorkomt dat ze over een buitenschouder weglopen. Ik heb met mijn hand geen contact met de bijzet, maar de bijzet heeft wel contact (je geeft het zelf al aan, "die vast zit") met de longeersingel. Een continu, stil contact. Ze kunnen met een bijzet niet hun hals dubbelvouwen naar één kant en dus ook niet over de buitenschouder naar buiten vallen. Tenminste dat is mijn ervaring.
Dubbele lijnen werkt uiteraard nog beter, maar is een hele kunst. Helemaal bij een jong dier dat het niet gewend is.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 10:56

[***] schreef:
Doordat de bijzet voorkomt dat ze over een buitenschouder weglopen. Ik heb met mijn hand geen contact met de bijzet, maar de bijzet heeft wel contact (je geeft het zelf al aan, "die vast zit") met de longeersingel. Een continu, stil contact. Ze kunnen met een bijzet niet hun hals dubbelvouwen naar één kant en dus ook niet over de buitenschouder naar buiten vallen. Tenminste dat is mijn ervaring.
Dubbele lijnen werkt uiteraard nog beter, maar is een hele kunst. Helemaal bij een jong dier dat het niet gewend is.

Ik krijg het alleen met dubbellonge voor elkaar, bijzet werkt bij mij (paarden) niet.
En als ik longeer probeer ik het ''trage achterbeen'' extra te activeren dan is het weglopen over de schouder ook een stuk minder.
In mijn idee is een actief achterbeen(en) meer controle over de voorkant.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:57

ik longeer met chambon, nu heb ik die niet meer nodig. hij loopt vanzelf voorwaarts neerwaarts. hij doet zo zijn best. zelfs in gallop zonder bijgezet te zijn.

ik zie het als een harde hand. het paard stoot er alleen tegen in of onttrekt zich aan de druk dat niet meegeeft als hij na probeert te geven. dit heft in mijn optiek dus een negatief effect.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:01

Maar is er niemand anders mee met het principe die nageeflijkheid na te streven ook op een 'mentaal niveau' zeg maar? Nu kan mijn paard zich al prima redden binnen dat kader, dus de vraag van evenwicht vinden zonder steun speelt een stuk minder mee.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:06

een ontwikkelt paard longeren en een paard dat nog moeite heft met balans is een ander verhaal.

dan nog vind ik een paard bijzetten niet goed. je kunt het paard immer geen belonging geven van ontspanning.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:09

Ik zal de bijzet ook eerder gebruiken bij werk aan de hand. Als ik bij longeren al iets aandoe is het chambon of gogue afhankelijk van het doel.

Dus daarin komen we overeen ;). Al longeer ik niet vaak meer tegenwoordig..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:22

Een paard kan ook ontspannen indien correct bijgezet.
Mijn paard loopt ook vwnw los aan de longe. Heb ik zelfs niet vooraf met iets anders moeten oefenen met een andere bijzet. Dagen dat ik hem los werk vind ik eerder beweging en ontspanning. Maar bijvoorbeeld in de galop is hij meer ontspannen met bijzet. En galoppeerd hij ook beter. Hij kan vwnw galopperen, maar komt dan achteraan minder mee en heeft dan de neiging om weg te gaan lopen. Terwijl een iets hogere halshouding beter werkt om zijn balans te bewaren. En hij blijft daar ook relatief ontspannen bij. Dus waarom dan niet gebruiken.

Heb er gisteren trouwens een heel goed ritje opzitten. Duidelijk dat ik toch de juiste richting heb gekozen. Hij was actief maar ontspannen. Nam druk in mijn hand, zonder te zwaar te worden. Liep minder weg, en is maar 1 keer op de rem gegaan. Hij wilde wel heel tijd zelf initiatief nemen om aan de draven. En kan daarbij te kribbig op het been worden. Dus heb dan iedere keer gewoon terug gaan stappen, of halthouden (met mijn been eraan!). En die ene keer bij het halthouden werd hij wat boos omdat hij niet mocht aandraven en dacht hij dan ga ik achteruit en ga ik eens dreigen om te steigeren. Heb me kunnen 'beheersen' en er niet teveel op ingegaan, terug vooruit, terug halt en dan draven. En hij vond het ok. Want dat was de enige onenigheid. Super trots op mijn mannetje!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:43

Het hele discussiepunt over bijzetten is al meerdere keren gevoerd. Ik ben absoluut niet tegen bijzetten, ik vind t denk ik de meest veilige manier van een paard aan de longe een begrenzing geven.
Het ligt vooral aan het paard of het nut heeft en aan de kennis van de longeur .
Wederom per paard zal het verschillen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:22

Weten jullie misschien iemand die les geeft in dubbele lijnen in de provincie zeeland ? Lijkt me zo fijn omdat helemaal goed te leren !

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:51

DarkoFoitzik schreef:

Het is altijd een wisselwerking! Ergens moet men beginnen om het paard sterker te maken in een bepaalde manier van werken, daar kan het aanleren van de piaffe heel nuttig in zijn. ik verkies dan om met bijzetteugels het paard de grenzen te laten verkennen. Ook kan ik men paard best wel eens iets 'te kort' zetten omdat het dat 't gevraagde even sneller begrijpt of misschien kan uitvoeren. dat is geen probleem als de africhter er altijd naar blijft streven naar steeds minder inwerking en begrenzing. zoals Stahlecker zegt: een goede africhter moet bereid zijn heel vaak teugellengtes aante passen aan een nieuwe situatie [prarafrasering uit 'Das motivierte Dresurpferd']

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:57

daar ben ik het niet mee eens. helemaal als je een paar dt ekort zet. dan vraag je erom dat hij iets verkeerds aanleert. het wordt dan een trukje en niet een oefening die het versterken van het lichaam tot gevolg heeft.

tuurlijk pas je teugellengtes aan. dat is juist mijn problem met bijzetten. dan kun je niks aanpassen als nodig. je bent dan per definitie te laat. je kunt niks voelen laat staan aanpassen.

laten we het erover eens zijn dat we van mening verschillen. ik zal mijn paard nooit bijzetten. enkel met een chambon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:39

Kadankovitch schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Het is altijd een wisselwerking! Ergens moet men beginnen om het paard sterker te maken in een bepaalde manier van werken, daar kan het aanleren van de piaffe heel nuttig in zijn. ik verkies dan om met bijzetteugels het paard de grenzen te laten verkennen. Ook kan ik men paard best wel eens iets 'te kort' zetten omdat het dat 't gevraagde even sneller begrijpt of misschien kan uitvoeren. dat is geen probleem als de africhter er altijd naar blijft streven naar steeds minder inwerking en begrenzing. zoals Stahlecker zegt: een goede africhter moet bereid zijn heel vaak teugellengtes aante passen aan een nieuwe situatie [prarafrasering uit 'Das motivierte Dresurpferd']

"grenzen verkennen" zegt u, hoe kan dat als hij vastzit met bijzet oid.
paard gaat compenseren en dat keert zich op enig moment toch weer tegen u

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:44

Bijzetten is in mijn ogen vastzetten.

Of hij komt er tegen aan, en kan leunen.
Of hij keert er tegen en gaat er achter of er onder lopen.
Druk ontwijkend. Waardoor de druk niet weder gevraagd kan worden, want je hebt er geen controle over, en je kunt niet mee veren in de "hand" als bijzet.

Wat bij betreft? Vuilnisemmervoedsel.

Voor begrenzen met longeren pak ik altijd dubbele lijnen.
Deze kan op allerlei manieren worden vastgezet, maar voordeel is: Ontwijkt het paard de druk, kan jij deze weer opzoeken en mee veren wanneer nodig is.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:19

Ben het met de laatste 3 posten eens..Niks aan toe te voegen!