Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:14

Teugels verlengd, check! Toch nog gelukt met een sperriem. Hoe dat gaat met die gespjes moet in de praktijk nog blijken.

Afbeelding

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:33

Starbreeze, hoe heb je dat gedaan? Net zo lang wurmen totdat het past?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:41

Ging heel makkelijk eigenlijk. Ik zag dat ik nog een sperriem had hangen die iets breder was dan die van mn andere hoofdstel, en dat paste gewoon. Oh en deze teugels zijn ook weer een tikkie smaller dan de andere :) de gespjes zijn ook nagenoeg even groot.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:58

damian23 schreef:
Lante, heb je misschien een filmpje waarbij de bak wat minder mul is? Ik vind het nu erg vertekenen omdat het paard moeite heeft met zijn balans. Het kan zijn dat het daarom allemaal wat strak oogt. Mijn bak is ook een maandje te mul geweest en toen kreeg ik mijn paard ook niet in ontspanning.

Ik denk niet dat ze daar nog lol in heeft na het opbouwende commentaar wat ze kreeg met dit rondje van bepaalde juryleden hier. En bewijzen dat ze kan rijden hoeft ze ook niet. Nu maar weer eens een filmpje van een andere poster hoe het dan wel moet op dit niveau (dus niet aankomen met Ingrid Klimke of een paard die net zo duur is als mijn woning), dus een gewone, succesvolle basisport combinatie die in jullie ogen goed bezig is (je mag het zelf ook zijn). ;) Want dat vind ik interessant.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:07

Het punt is denk ik dat het altijd beter kan Lante. Er is altijd commentaar op foto's en filmpjes, als je dat niet horen wilt, dan moet je niets posten.

Ik denk niet dat het afbrekend opgepakt moet worden, net wat Vur zegt, je (ik ook..) bent snel geneigd om de verbeterpunten te noemen dan te zeggen wat er wel goed gaat. Persoonlijk hoor ik ook liever wat de punten zijn waaraan gewerkt moet worden. Aan alleen goedzo goedzo heb ik niks.

Je zegt dat het paard nu ouder is en inmiddels ZZL. De ruiter en het paard zullen inmiddels dan ook weer anders voor de dag komen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:09

Lante schreef:
damian23 schreef:

Ik denk niet dat ze daar nog lol in heeft na het opbouwende commentaar wat ze kreeg met dit rondje van bepaalde juryleden hier. En bewijzen dat ze kan rijden hoeft ze ook niet. Nu maar weer eens een filmpje van een andere poster hoe het dan wel moet op dit niveau (dus niet aankomen met Ingrid Klimke of een paard die net zo duur is als mijn woning), dus een gewone, succesvolle basisport combinatie die in jullie ogen goed bezig is (je mag het zelf ook zijn). ;) Want dat vind ik interessant.

https://www.youtube.com/watch?v=N0BobD2btFE
Ik vind dit een fijn beeld, hij zou misschien nog wat meer mogen oprichten..

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:14

De amazone van het filmpje hierboven heb ik dit weekend zien rijden op het NK, wel met een ander paard. Één van de fijnere combinaties om naar te kijken :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:15

Starbreeze schreef:
Ging heel makkelijk eigenlijk. Ik zag dat ik nog een sperriem had hangen die iets breder was dan die van mn andere hoofdstel, en dat paste gewoon. Oh en deze teugels zijn ook weer een tikkie smaller dan de andere :) de gespjes zijn ook nagenoeg even groot.

Op mijn andere set teugels past hij ook gewoon, de gespjes zijn even groot.

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:19

Starbreeze schreef:
Het punt is denk ik dat het altijd beter kan Lante. Er is altijd commentaar op foto's en filmpjes, als je dat niet horen wilt, dan moet je niets posten.

Ik denk niet dat het afbrekend opgepakt moet worden, net wat Vur zegt, je (ik ook..) bent snel geneigd om de verbeterpunten te noemen dan te zeggen wat er wel goed gaat. Persoonlijk hoor ik ook liever wat de punten zijn waaraan gewerkt moet worden. Aan alleen goedzo goedzo heb ik niks.

Je zegt dat het paard nu ouder is en inmiddels ZZL. De ruiter en het paard zullen inmiddels dan ook weer anders voor de dag komen.

Ik ben meer van een ballans. Natuurlijk mogen er kritische noten geplaatst worden. Dit vind ik goed aan de combinatie, dat en dat vind ik nog minder goed aan de combinatie. En als ik helemaal niks positiefs zie, dan post ik maar geen reactie. Blijft het namelijk een stuk leuker en laagdrempeliger voor mensen om zich kwetsbaar op te stellen en een filmpje te posten.

Het is maar een idee hoor. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:25

Heb je gelijk in.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:27

KimE schreef:
De amazone van het filmpje hierboven heb ik dit weekend zien rijden op het NK, wel met een ander paard. Één van de fijnere combinaties om naar te kijken :)

Klopt, dit paard rijdt ze niet meer :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:11

Lante schreef:
Starbreeze schreef:

Ik ben meer van een ballans. Natuurlijk mogen er kritische noten geplaatst worden. Dit vind ik goed aan de combinatie, dat en dat vind ik nog minder goed aan de combinatie. En als ik helemaal niks positiefs zie, dan post ik maar geen reactie. Blijft het namelijk een stuk leuker en laagdrempeliger voor mensen om zich kwetsbaar op te stellen en een filmpje te posten.

Het is maar een idee hoor. ;)

Beste Lante,
Niets is onvriendelijk bedoeld, maar slechts een afmeting aan het FEI art401 en het Scala.
Je bent toch al oud en wijs genoeg niet om pluimpjes te hoeven komen?
Vr gr ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:28

damian23 schreef:
Vur, ik bedoel meer wat voor trainingsmethode jou aanspreekt.
Wel grappig hoe jij je paard hebt geleerd om zijn rug te bollen. Die techniek gebruikt WF ook om het paard de rug te laten bollen met het verzamelen.

Ik denk dat je de trainingsmethode die mij het best ligt, het beste Duits kunt noemen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:10

Ik kwam net een heel klein fotootje die ik mooi vond en graag wil delen:

Afbeelding

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:13

HW: Ik vind die foto eigenlijk vrij gespannen en totaal niet fijn ogen. maar dat kan aan mij liggen. Ja de achterhand treed onder, maar verder..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:21

Daar verschillen we dan van mening over, dat kan

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:21

Afbeelding

Ook nog een leuk plaatje

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:29

Wauw ik vind het wel een prachtig plaatje HW.
Vandaag tweede keer met chambon. Hij loopt al langer en vaker in de stretch. Ik ben geneigd dan te lang door te gaan dus ben na 3 rondje gestopt. Hopelijk doet hij t de volgende keer dan weer met overgave haha. Had nu ook weer dat ultieme gevoel van eenheid ookal zat ik er niet op. het was weer zoals in juli 2014 :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:37

Goed bezig zo te horen :D

Ik heb ook weer heerlijk gereden vandaag. Als de stretch eenmaal bevestigd is lijkt ook ineens bijna alles op z'n plek te vallen :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:48

Mooi plaatje horseware! Maar wat lopen er dan toch veel paarden niet correct.

celiien, dat is maximale aanspanning. Misschien vind jij het daarom gespannen ogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:25

Horseware schreef:
Goed bezig zo te horen :D

Ik heb ook weer heerlijk gereden vandaag. Als de stretch eenmaal bevestigd is lijkt ook ineens bijna alles op z'n plek te vallen :)

Wanneer is de stretch bevestigt? In welke houding dient een paard hoelang te kunnen lopen? Of moet je paard op elk moment willen stretchen? En hoe ver dient hij dan te stretchen? Stofzuigen? Kniehoogte? Hals horizontaal? Zoals je begrijpt is het mij nog niet helemaal duidelijk :D . Ik kan mij ook voorstellen dat het per paard (bouw, karakter) ook verschilt.

Mooi plaatjes! De foto zie ik voor het eerst, _/-\o_ . De tekening heb ik wel eens eerder gezien. Erg duidelijk.
damian23 schreef:
Mooi plaatje horseware! Maar wat lopen er dan toch veel paarden niet correct.

Klopt!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:33

Op de vragen hierboven zou ik ook graag antwoord krijgen. Hoe ver moet je zakken voordat de stretch bevestigd is. Want Kilian zakt nu netjes tot net onder de knie, is dat al ver genoeg?

Ik heb net wat filmpjes zitten bekijken van Ingrid Klimke. Ik moet zeggen dat dat er al een stuk vriendelijker uitziet dan bijv. Adelinde Cornelissen.

In dit filmpje ziet het er in ieder geval uit alsof het paard het naar zijn zin heeft. Maar ik vind wel alsof het soms lijkt of ze een beetje zaagt. Of is dat gewoon mijn verbeelding?

https://www.youtube.com/watch?v=GTa7AT2qOvI

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 08:33

De "stretch"=het strekken van de hals is redelijk bevestigd wanneer een paard dit in stap en in een RUSTIGE draf kan uitvoeren, op een rechte lijn, een gebroken lijn, volte en slangenvolte, MET stelling en buiging en tijdens overgangen van draf>stap>draf en stap >halt, zonder over de schouder weg te vallen en zonder tegen het bit te komen.
Het moet kunnen strekken tot aan de grond.
Wanneer dit bestendig en stabiel is dan is er voldoende basis bespiering aangelegd en heeft een paard zijn door de ruiter verstoorde evenwicht weer onder controle.

Het heeft het vertrouwen in zichzelf onder de ruiter hervonden en er is voldoende basiscommunicatie geinstalleerd.
Het paard heeft geleerd om niet te vluchten voor de lichte op hem uitgeoefende druk.

Het is klaar om samen te gaan werken.
Het hals strekken is de voortdurende checkup of het paard werkt in losgelaten staat, we controleren dit vootdurend, (iedere minuut) door het te vragen en al dan niet toe te staan.
Dat is het waardevolle aan het "elastiekje", dat is een soort van metertje op het dashboard.

Bovenstaande was overigens duidelijk niet het geval in een aantal video's die onlangs langs kwamen, opgejaagde paarden die werken onder druk en zonder losgelatenheid.
Daar weet Horseware alles van. ;)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-07-15 08:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:45

Bedankt voor je antwoord. We gaan aan de figuren werken hoor ik al :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:48

Duidelijk simpelman. Wordt aan gewerkt :D