Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bienotje schreef:Ik volg nog altidj stilletjes, vind het wel interessante discussie betreft het bij elkaar rijden van een groter paard. Mijne is ook aardig aan de maat en merk ook dat dat een erg lastig stukje is
Zou nu ook wel eens willen weten wat jullie van het beeld van mijn paard vinden
LoveUggs, stel eens voor samen te gaan. Kun je zien wat zij doen. Misschien zijn ze met andere dingen tevreden. Overigens denk ik dat het tempo wat een paard aan geeft bij lange na geen maat is voor de mate van werken, maar dat bedoel je misschien anders
En toch ben ik even benieuwd wat jullie van dit beeld vinden:[ Afbeelding ]
Zelf zou ik hem graag meer 'dragend' willen zien. Alleen weet niet zo goed hoe dat te realiseren. Beels is mooi ontspannen, ruiter mag nog rechterop, benen lang en handen rechtop. En paard neusje er iets meer uit maar wat hogerop (heeft wellicht ook nog te maken met meer activiteit?)
Ik ben benieuwd
Bienotje schreef:Ik volg nog altidj stilletjes, vind het wel interessante discussie betreft het bij elkaar rijden van een groter paard. Mijne is ook aardig aan de maat en merk ook dat dat een erg lastig stukje is
Zou nu ook wel eens willen weten wat jullie van het beeld van mijn paard vinden
LoveUggs, stel eens voor samen te gaan. Kun je zien wat zij doen. Misschien zijn ze met andere dingen tevreden. Overigens denk ik dat het tempo wat een paard aan geeft bij lange na geen maat is voor de mate van werken, maar dat bedoel je misschien anders
En toch ben ik even benieuwd wat jullie van dit beeld vinden:[ Afbeelding ]
Zelf zou ik hem graag meer 'dragend' willen zien. Alleen weet niet zo goed hoe dat te realiseren. Beels is mooi ontspannen, ruiter mag nog rechterop, benen lang en handen rechtop. En paard neusje er iets meer uit maar wat hogerop (heeft wellicht ook nog te maken met meer activiteit?)
Ik ben benieuwd
LoveUggs schreef:Helemaal goed! Friezen zijn ZO fijn, vind ik zelf.
Ympi schreef:Normaal lees ik in stilte mee, maar hier wou ik toch even op inpikken, ik herken totaal niet wat jij denkt te zien LU! Ik ben zeker geen expert en kan het lang allemaal zelf niet, maar denk hier dus wel iets anders te zien...
Ik zie een paard dat zich net niet opkropt, voor een fries te zijn al zeker niet. Ik zie een paard dat met zijn neus voor de loodlijn loopt, met veel spanning en vasthoudt in de kaak, loopt ook wel op de voorhand, maar ik vind het er op de goede weg uitzien, zeker als je zegt (Fry) dat hij zich makkelijk opkropt, dan vind ik dat je dat er al redelijk mooi hebt uit gekregen.
Ik vind trouwens ook dat je beugels wat langer mogen zodat je meer in je zadel gaat zitten en natuurlijk je handen![]()
Ik denk dat hij ook wat "traag en sloom" aanvoelde, kan dat? Zo ziet het er wel uit.
Babootje schreef:Dat fluitende geluid zal wel cornage zijn. Op zich hoeven ze daar geen last van te hebben (ligt er een beetje aan in welke mate ze het hebben), het is alleen een vervelend geluid.
Het oogt best netjes Fry. Hij loopt niet met de kin op de borst zoals Friezen vaak zo kunnen doen, maar netjes voor de LL. Wel zou ik hem wat lager willen zien (hoofd hals meer laten zakken) zodat de rug (die nu strak is) ontspant. Houd daarom ook je handen laag (zodat hij de hand kan volgen naar beneden).
jolienvdb schreef:Haha wow, had zo'n reacties eigenlijk niet verwachtMaar 't is moeilijker te oordelen als je er niet mee gereden hebt en dit blijven momentopnames eigenlijk.
De reden waarom ik dit paard gekozen heb is
1) Zijn karakter
2) Ik rijd eigenlijk wel graag op grote paarden(Verzorgpaard was 1m80)
3) Mijn vriend is 1m95 en wil dat hij er ook mee kan rijden
Hij is idd springpaard geweest. Maar op foto 1 was het gevoel als je erop zat: hij bleef zo lopen, teugels korter of langer, dat was gwn geen verschil. Je kon hem NIET ontspannen naar beneden rijden (ook de eigenaar deed dat niet). Hij bleef hoog lopen en als het eventjes niet lukte zette hij zijn onderhals erop. Ook als hij dan al naar beneden kwam, liep hij achter de teugel, kropte zich helemaal op. Op de foto neemt mijn vriend denk k hem wat 'meer' vast, want hij liep nogal hard op dat moment (had geen 'regelmatige' draf). Waarom ik hem dan gekocht heb?
Ik heb liever zo'n paard, waar nog uitdaging aan was voor mij, maar die lief is voor mensen die wat minder ervaring hebben (mijn zus moet op het gemak een rondje kunnen doen).
Het gevoel nu: Hij geeft na: als ik hem teugel geef, neemt hij die aan om wat lengte te nemen. Als ik nu vraag om halt te houden vanuit draf, doet hij dat meteen en vierkant en niet zoals voorheen: onderhals erop, hoofd in de lucht en rug wegtrekken en 10m verder pas stoppen. Ondanks dat had ik wel niet het gevoel op het moment dat ik hem kocht dat ik hem 'niet onder controle' had. Hij had precies gwn zijn lijf nog niet onder controle. Hij reageert ook véél beter op mijn benen en buigt er ook beter rond. Bij het instappen loopt hij nu niet meer met zijn hoofd id lucht, maar komt hij zelf meer naar beneden, zelfde als bij het longeren: hij loopt nu vaak met zijn neus lekker naar beneden.
Zo liep hij (ook in draf) in het begin :
[ Afbeelding ]
Toen mijn lesgeefster er voor de eerste keer opkroop vond ze ook dat hij gwn helemaal 'vastzat': alles bewoog in 1 blok en niet 'afzonderlijk'. Ik zeg zeker niet dat we er al zijn (hij mag idd nog meer op zijn achterhand), maar het is al zo'n ander paard dan in het beginZe denkt dat hij nogal rap moet opgeleerd zijn en nogal 'aan de teugel' is getrokken.
Ik ben zeker ook niet de hele tijd bezig met het zogezegde 'aan de teugel' rijden, maar ik wil wel dat als ik een hulp geef, hij erop reageert en daar zijn we momenteel druk aan bezig! Als ik mijn teugels opneem is het vb niet de bedoeling dat hij zijn hoofd omhoog smijt en juist tegentrekt. (Nu doet hij dat dus niet meer) Voorwaarts is hij zeker genoeg (zeker vgl met het begin, toen was het rap-traag-tussen de 2- rap-traag
).
Op de laatste foto draagt hij geen neusriem omdat hij een wondje had onderaan zijn neus en het dus anders wat ging trekkenEn zelfs zonder neusriem nu, heb ik het gevoel hem echt 'onder controle' te kunnen houden, wat ik belangrijk vind bij zo'n paard.
Hopelijk kan ik eens een filmpje maken, gaat hopelijk voor velen van jullie een ander beeld geven
Wendy_Chewie schreef:@Babootje,
Ik post niet zo graag foto's van mezelf, want dat ziet er 1x zo uit:
[ Afbeelding ]
en 99x zo...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WSGLSKRC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MCGOCP7M.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3SEV8FJS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F4NV3UBX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IJNA3MEU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4AHZ4VKU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LV6AVL48.jpg
En ik weet dat dat niet goed is. Daarom was ik benieuwd naar wat jullie vonden van mijn pony als ze wel goed lijkt te lopen![]()
Ik ga zeker de artikels eens doornemen...
Babootje schreef:Zo zie je maar dat je van 1 foto weinig kan zeggen. De eerste foto uit je eerdere post (blijkbaar met jouw vriend erop) vond ik het fijnst ogen. Misschien wel doordat hij meer voorwaarts was. De andere foto's laten een op de voorhand duikend paard zien. Ik kan aan een foto niet zien wat jullie allemaal doen of hebben gedaan en hoe hij eerst liep. Begrijp je mijn opmerkingen bij de foto's?
En idd, filmpjes vind ik ook altijd fijner om te beoordelen.
vonneke schreef:Een zesjarige, bovenste foto 5 maanden onder het zadel, daaronder 4 maanden
Mooi over de benen en in de aanleuning, zou iets neusje eruit mogen maar mist daarvoor nog wat kracht.
Ik zelf vind het niet storend.
Ik mag wat meer mee zitten, maar dat valt niet mee bij zulke bewegingen
[ Afbeelding ]
Arbeidsdraf, hier net wat achter loodlijn maar ook hier vind ik het beeld prima voor zo kort onder het zadel.
[ Afbeelding ]