[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:14

Ik merk vooral met mijn verzorgpaard, dat ik vanzelf ga zoeken naar wat ik bij hem moet doen. De ene keer doet hij het op een kneepje, en een andere keer moet ik hem eerst echt een half uur goed losrijden. En weer een andere keer, zoekt hij het zelf op. En ik bedenk me nu dat ik totaal niet weet wat ik bij hem doe. Kun je na gaan hoe erg ik eerst gefocust was, en dat ik het nu nieteens weet :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:16

LoveUggs schreef:
Ik merk vooral met mijn verzorgpaard, dat ik vanzelf ga zoeken naar wat ik bij hem moet doen. De ene keer doet hij het op een kneepje, en een andere keer moet ik hem eerst echt een half uur goed losrijden. En weer een andere keer, zoekt hij het zelf op. En ik bedenk me nu dat ik totaal niet weet wat ik bij hem doe. Kun je na gaan hoe erg ik eerst gefocust was, en dat ik het nu nieteens weet :+

:')

Alleen maar super toch! Dan zoekt je paard zelf contact wat we allemaal wel willen *\o/*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:19

O ja!

Even dit:

Wat vinden jullie eigenlijk van BLIJ vanaf de grond?

Bij de meeste ruiters houdt het op met rijden en ziet het er letterlijk er zo uit:
Paard uit stal -> Zadelen -> Rijden -> In stal
Ik vind het bijna belangrijker meer tijd met je paard door te brengen om respect vanaf de grond te winnen, dan hoeft dat nieteens met grondwerk of al die dingen. Maar door gewoon meer tijd met je paard door te brengen, snoepjes te verstoppen in zijn stal/paddock etc.
Ik vind het altijd super leuk te zien als ik wortels verstop in de paddock en die pretoogjes van mijn VZP zie als ze er weer een heeft gevonden, ik vind het oprecht jammer dat sommige alleen maar rijden en verder niets doen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:23

Ben ik helemaal met je eens Fry!
Mijn paard vind het heerlijk als ik hem af en toe in de bak zet en dan zelf een beetje rondjes ga rennen, gaat ie heerlijk mee rennen! En een beetje balkjes lopen volgen enz. Als ik hem uit de wei haal (dan moeten we door de bak) zie je hem helemaal stralen als ik even ga rennen en hem niet meteen binnen zet. Hij vindt rijden ook geweldig en doet hartstikke goed zijn best maar zulke kleine dingetjes horen er ook bij vind ik.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:24

annnepannne schreef:
Ben ik helemaal met je eens Fry!
Mijn paard vind het heerlijk als ik hem af en toe in de bak zet en dan zelf een beetje rondjes ga rennen, gaat ie heerlijk mee rennen! En een beetje balkjes lopen volgen enz. Als ik hem uit de wei haal (dan moeten we door de bak) zie je hem helemaal stralen als ik even ga rennen en hem niet meteen binnen zet. Hij vindt rijden ook geweldig en doet hartstikke goed zijn best maar zulke kleine dingetjes horen er ook bij vind ik.

Precies, dat zijn de dingen die ik bedoel. *D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:24

Tja... Fry... ligt ook aan je paard... en denk niet dat het veel uitmaakt... zolang je paard met respect behandeld en goed verzorgt.
Mijn paard is best introvert... en kan daarnaast best vervelend reageren op voedsel.. dus veel snoepjes uit de hand is of enorm luchtzuigen of soms naar bijtgedrag. Ik denk dat ik mijn paard vooral blij maak met veel tijd in de wei met vriendjes dan dat ik zelf met hem bezig ben.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:28

Evelijn schreef:
Tja... Fry... ligt ook aan je paard... en denk niet dat het veel uitmaakt... zolang je paard met respect behandeld en goed verzorgt.
Mijn paard is best introvert... en kan daarnaast best vervelend reageren op voedsel.. dus veel snoepjes uit de hand is of enorm luchtzuigen of soms naar bijtgedrag. Ik denk dat ik mijn paard vooral blij maak met veel tijd in de wei met vriendjes dan dat ik zelf met hem bezig ben.

Dat kan.
Maar sommige hebben juist paarden die daar van genieten, maar die het niet krijgen.
En het hoeft niet snoepjes te zijn!
Ook zijn favoriete plekjes kriebelen, tijd met hem door brengen na het rijden. En niet meteen hup box in jij :P

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:28

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:30

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:31

Idd. Ik deed eigenlijk nooit aan grondwerk..
Ik ben ong een half jaar geleden aan VD begonnen, en onze band is zoveel beter geworden!
Het is zelfs zo erg, dat hij na 1,5 jaar naar mij wel hinnekt als ik aan kom, en na 19 jaar niet naar zijn eigenaresse.. :+ :o
Maar onze band is zoveel beter geworden, en dat merk ik ook met rijden!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:37

LoveUggs schreef:
Idd. Ik deed eigenlijk nooit aan grondwerk..
Ik ben ong een half jaar geleden aan VD begonnen, en onze band is zoveel beter geworden!
Het is zelfs zo erg, dat hij na 1,5 jaar naar mij wel hinnekt als ik aan kom, en na 19 jaar niet naar zijn eigenaresse.. :+ :o
Maar onze band is zoveel beter geworden, en dat merk ik ook met rijden!

Dat vind ik altijd zoo leuk om te horen *\o/*
Zelf doe ik grondwerk, maar een beetje speelser, gewoon wat trucjes enzo omdat het toch een oude knakker is dus soepel is ze helemaal niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:38

Hmm, snap je bedenkingen, zie ook een kantelend paard langs komen, waarbij naar mijn idee,
die verbinding van achteren uit waar zij het over heeft nog mist.
Zie in het filpje nog wel meer, voorover zittende ruiter, handen laag en breed, zal allemaal met een doel zijn, maar het is niet het ideaal beeld waar naar gestreefd wordt.
De ruiter praat GROOT met het paard zal ik het maar noemen, terwijl hij het kleiner ook wel zal begrijpen.

Zie hier allemaal BLIJE RIJDERS voorbij komen *\o/*

Fry, in mijn ogen is normaal correct omgaan met je paard respect geven, je hoeft dan geen snoepjes te verstoppen.
Als je paard dat leuk vind, prima, doen, maar niet alle paarden zijn daarvoor in.
Het is gewoon het paard in zijn waarde laten en proberen te begrijpen hoe hij denkt en waarom hij op een bepaalde manier reageerd.
Ik heb een eigenzinnige zelfstandige merrie en een bij tijd en wijle autistische knuffel ruin, die ieders hele andere dingen
waarderen. En dan nog een klein krootje dat alles leuk vind en voor alles in is, geen idee of dat de jeugd is of dat dat zo blijft.

Wat in mijn ogen een paard respecteren is, is hem ook de mogelijkheid geven paard te zijn, dus gewoon met andere paarden
te kunnen zijn. En lekker slenteren in de wei, of gek doen als ze daar zelf zin in hebben.
Ik kan hele middag of avond langs de wei rond hangen en alleen maar kijken naar wat ze doen, vind het dan soms gewoon
sneu dat ik er 1 kom storen in zijn lekker paard zijn. (maar ja, ik wil ook wel eens een rondje rijden)
(die van mij kennen het commando zoek, alleen lastig dat ze gezakt zijn voor hun speurhond examen en ik doorgaans alsnog
de appel aan moet gaan wijzen :+ )
Deze is er handiger in, ahum...(jong geleerd is oud.....) Het kliene krootje dat voor alles in is.
https://lh4.googleusercontent.com/-E7nA ... 864-13.jpg

Of pappa Tobago met zijn fjorden veulentje... smelt...uren naar kijken.. zucht..
hier ging ze bijna weg.
https://lh6.googleusercontent.com/-Ou-f ... CF9532.JPG
Dekzeil ontdekken
https://lh3.googleusercontent.com/-Bkcg ... C09002.JPG
Oppas Tobi
https://lh3.googleusercontent.com/-do9u ... C09158.JPG
Partners in crime..
https://lh5.googleusercontent.com/-297k ... CF7192.JPG

Sheenegro, hi hi!!
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 03-03-13 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:40

Oh, nou die hier staat liever stil als ie los in de bak staat dan dat ie is ff lekker gaat rennen..
Als ik voor hem uit loop loopt ie wel achter me aan, maar zodra ik versnel staat ie mooi stil. Dus op spelenderwijze met hem door de bak heen spelen is geen optie.. Maar de VD vind ie erg leuk!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:46

Het gaat niet om snoepjes verstoppen, maar om tijd door te brengen met je paard na het rijden ;)
Dat bedoelde ik ermee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:47

Oohh doe ik zeker hoor! Heb er altijd weer moeite mee om weg te gaan... Dus dta altijd nog met hem te tutten enzo..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:50

Hier ook veel vd, grondwerk, vrijspringen, buitenritten, wandelen buiten, rijden met bbp, longeren met dubbele longe of pessoa, en natuurlijk rijden. Een hoop afwisseling dus, en ze vind alles leuk zolang het niet te vaak is!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:57

LoveUggs, hebben er veel hoor.
Bovendien met spelen met je paard moet je ook uitkijken dat ze niet te jolig een keer dwars over je heen rennen of tikje meegeven met een been, dus die van jou doet het heel veilig!

Tijd doorbrengen na het rijden, ja, als het geen -10 is op een boerenerf om 10 uur 's avonds, want dan ben ik snel weg hoor!
Paard op stal, hoofd lekker kroelen (vind zwarte zalig), emmer slobber (voor het rijden klaar gezet) en als droog,
deken wissellen en snel naar de warme douche.

Als temperatuur en tijdstip geschikter is ben ik er wel meer.
(zoals vandaag in totaal.. rekent uit.. 5 uur, verdeeld over 2 x)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:15

Fry

van jou word ik blij

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:39

Fry,... Blijf zoals je bent, ook als je ouder wordt...

(Heel veel mensen vergeten hun jeugdige idealen en ideeën, in jouw geval zou dat doodzonde zijn.
Nou denk ik dat jij ze wel houdt, gezien de manier waarop je reageert, maar mocht je ze ooit toch
kwijtraken, lees dit topic dan een keer terug.)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 03-03-13 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:41

Óok hier 1 die lekker op stal kan blijven hangen.of in t weiland ligt te zonnen met stalgenoten. heerlijk :+:
Een paard is meer dan rijden alleen..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:42

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:13

@fry wat verwoord je alles toch prachtig en dat op je leeftijd

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:33

Hier even een hersenspinsel van mij.. :D

Van het weekend liep er een 5 of 6 jarige merrie in de bak, ik weet dat ze altijd heel erg vriendelijk gereden word. Haar eigenaresse rijd er voornamelijk nu nog recreatie mee maar vind het wel belangrijk dat ze los in haar lichaam is en gewoon lekker op eigen benen loopt. Ze is absoluut niet met de voorkant bezig die komt vanzelf wel als ze in haar lichaam lekker loopt. Zowel eigenaresse en bijrijder rijden met een super vriendelijke hand, maar toch klappert het paard met de mond. Je hoort het ook echt.

Eigenaresse had eerst een hoofdstel voor haar met gecombineerde neusriem en nu heeft ze zo'n rambo micklem hoofdstel waar geen sperriem aan zit en met dat laatste hoofdstel is het wel minder geworden. Toch vroeg ze zich af (en meerdere stalgenootjes :P ) waar dat klapperen nou vandaan komt, naar mijn mening is dat toch iets van spanning? Dat ze zich ergens in haar lichaam toch vast houd? In de kaak misschien?

Hoewel ze WEL netjes over de benen loopt, gelijkmatig, ontspannen oogt, spiertjes die lekker trillen op de bovenlijn etc.

Vind dat lastig om te zien, foto's zijn makkelijk te beoordelen maar zoals nu dat je weet dat er eigenlijk heel vriendelijk en vanuit ontspanning gereden word altijd en je ook een happy paard ziet (niet nukkig, wil graag werken, oortjes lekker speels tijdens het rijden etc.) die goed lijkt te lopen, gelijkmatig, ontspannen, spieren in de bovenlijn lekker trillen, zoekt zelf lengte op etc. Maar toch klappert ze dus en is dat naar mijn idee wel een uiting van spanning?

Iemand hier meer ideeën over? :D
Iemand anders zei dat veulens dat wel eens doen als teken van onderdanigheid (gewoon in de weide bv. dus), maar dit verschijnsel onder het zadel lijkt me geen onderdanigheid..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:37

Geen idee wat je met klapperen bedoeld.. lippen van elkaar af en op elkaar bedoel je? Kan t bit misschien te dik zijn voor de mond? Dat ze daarom haar mondje niet fijn kan sluiten?

(soms kan het ook aangeleerd gedrag zijn/blijven)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:39

Eigenlijk gewoon de tanden op elkaar laten klapperen, je hoort het ook wel goed...