horseyfries schreef:Sporen is in mijn ogen maar op één manier te interpreteren, namelijk dat de achterbenen recht naar de indruk van de gelijkzijdige voorhoeven gaan. Als je dat helemaal voor elkaar hebt, ook op de volte, dan is je paard rechtgericht. Ik bedoel dus idd naar binnen. Het dieper onderkomen als in meer onder het zwaartepunt zoals jij terecht noemt is verzameling, je kunt dus best sporen en rechtgericht zijn zonder dat het paard al helemaal verzameld is, maar andersom is onmogelijk. Steinbrecht bedoelde het idd niet in de zin van gas erop en rechtuit rijden als in het hoofd recht voor het lichaam plaatsen en recht naar voren rijden volgens mij.
Daarom haakte ik in op de opmerking van Nombrado, want volgens mij is het perfect mogelijk om je paard helemaal recht in lijn te maken met hoofd, hals en lichaam, maar dan toch niet rechtgericht te zijn, omdat de achterbenen aan beide kanten even ver buiten het spoor van de voorbenen lopen. Dus als je als graadmeter het hoofd en de hals neemt, dan kan je daarmee zonder iemand op de grond jezelf grondig voor de gek houden en denken dat je paard correct rechtgericht is.
tja horseyfries
je bent pas goed bezig als ruiter, als je paard in vrijheid tevens rechtgericht in de beweging is.
en dus spoort
daarmee bedoel ik niet (nooit) dat het achterbeen in de afdruk of over de afdruk van het voorbeen komt, maar wel in het spoor
zowel in de volte als op een rechte lijn
overigens heb ik geen ervaring met een paard die wijd gaat achter