Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 12:00

horseyfries schreef:
Dus in jouw opinie hoef je niet naar de achterbenen te kijken of die sporen, maar vertelt het hoofd jou alles?

ja tuurlijk
wordt alleen lastig als je erop zit en naar voren kijkt ;)
maar je kan het ook voelen hoor.
het hoofd verteld idd alles
als die naar buiten kijkt met losse teugels is je paard nog niet recht.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:01

Dus een paard kan volgens jou niet achter wat wijder lopen dan voor zonder het hoofd scheef te houden? We hebben het toch wel over hetzelfde rechtrichten en sporen hoop ik?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 12:11

horseyfries schreef:
nombrado schreef:
hier een link met de uitleg van de piaffe
met plaatjes erbij
http://www.bitloospaardrijden.info/aanhetbit.php

Ben jij het ermee eens wat hier staat, dat een voorbeen wat te diep onder het lichaam blijft, altijd een ruiterfout is?
Dus ook een paard wat in bouw een onderstandig voorbeen heeft, zou de oefening exact hetzelfde moeten uitvoeren als een paard wat van nature een recht geplaatst voorbeen heeft?

Ja, dat is altijd een ruiterfout.
het heeft alles te maken met gewicht /evenwicht en balans.
en de spieren op de juiste plekken ontwikkelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 12:12

horseyfries schreef:
Dus een paard kan volgens jou niet achter wat wijder lopen dan voor zonder het hoofd scheef te houden? We hebben het toch wel over hetzelfde rechtrichten en sporen hoop ik?

ik hoop het wel
bij mijn paarden hoort de voorkant nog steeds bij de achterkant en andersom :+ ;) :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:13

Nombrado, ik werk ook veel vanuit mijn heupen. Mijn heup staat zo veel mogelijk gelijk aan die van het paard. Dus linksom is mijn binnenheup een tikje naar voren net zoals bij het paard. Ook laat ik in de beweging mijn heup zakken, dus niet zozeer van achter naar voor meebewegen (zoals je wel eens ziet alsof mensen in erotische films spelen ;)) Maar meer het laten zakken van de heup in het ritme van hoe de ribbenkast van links naar rechts beweegt. Ik ben het met je eens dat het daar al bij begint. Ik merk soms ook dat er tegenwerking is, dus dat mijn heup bijv te veel omhoog wordt geduwd aan 1 kant, dat vind ik dan nog wel eens moeilijk op te lossen. Dan maak ik bijv. mijn been langer maar zorg ook dat het paard de buikspieren aanspant, het achterbeen goed onder blijft treden en dragend blijft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 12:16

Ansie schreef:
Nombrado, ik werk ook veel vanuit mijn heupen. Mijn heup staat zo veel mogelijk gelijk aan die van het paard. Dus linksom is mijn binnenheup een tikje naar voren net zoals bij het paard. Ook laat ik in de beweging mijn heup zakken, dus niet zozeer van achter naar voor meebewegen (zoals je wel eens ziet alsof mensen in erotische films spelen ;)) Maar meer het laten zakken van de heup in het ritme van hoe de ribbenkast van links naar rechts beweegt. Ik ben het met je eens dat het daar al bij begint. Ik merk soms ook dat er tegenwerking is, dus dat mijn heup bijv te veel omhoog wordt geduwd aan 1 kant, dat vind ik dan nog wel eens moeilijk op te lossen. Dan maak ik bijv. mijn been langer maar zorg ook dat het paard de buikspieren aanspant, het achterbeen goed onder blijft treden en dragend blijft.

Als je snapt, waarom je aan een kant meer omhoog geduwd wordt, dan ga je dit ook accepteren (en niet tegenduwen)
Als je paard links een bocht omgaat, krijg je een kanteling van de romp/waar de ribben zitten. Die kant komt omhoog
daarom is het zo belangrijk om niet naar binnen te gaan hangen in een volte of wending.
Maar juist het paard de ruimte te geven om aan de binnenzijde die rompkanteling te doen.

oja, en je zegt dat jou paard linksgebogen is.
dan is het juist van belang, om eigenlijk je rechterheup iets naar voren te brengen om hem recht te werken

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:19

nombrado schreef:

Dus jij kunt de stand van de botten en het skelet veranderen door het rijden?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:25

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

ik hoop het wel
bij mijn paarden hoort de voorkant nog steeds bij de achterkant en andersom :+ ;) :D

Beste Nombrado, het echte rechtrichten is het zorgen dat de achterbenen dieper onder het lichaam komen, en daardoor in de richting van het voorbeen gaan lopen, en niet iets daarbuiten, zoals een paard van nature zal doen omdat de achterhand breder is dan de voorhand. Daarom is rechtrichten de laatste stap voor verzameling, eerst dienen de achterbenen compleet correct te sporen, voor echte verzameling mogelijk is. Waar jij het over hebt is niets anders dan balans, dat het paard niet meer naar links of naar rechts gaat. Helaas wordt deze fout steeds vaker gemaakt omdat mensen op het verkeerde been worden gezet door het immer populaire "rechtrichten" wat door verschillende trainers tot hype is verheven, maar waarbij men niets anders doet dan het paard in balans te rijden. Ook belangrijk, maar een ander principe.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:10

Afbeelding

Dan maar als voorbeeld:

Mijn nog jonge/jong in training staande Tinker x Fries Bonte Jaopie in opleiding: bepaald dus niet het ideale dressuurmodel, haha, maar heel werkwillig en fijn ondertredend. Hij is hier 5,5 jaar.

Wordt hier vooral gewerkt aan voorwaarts, en dat de beweging als geheel goed moet DOORkomen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-12-12 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:11

Mooie foto!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:20

horseyfries schreef:
...........Daarom is rechtrichten de laatste stap voor verzameling, eerst dienen de achterbenen compleet correct te sporen, voor echte verzameling mogelijk is. Waar jij het over hebt is niets anders dan balans, dat het paard niet meer naar links of naar rechts gaat.
Helaas wordt deze fout steeds vaker gemaakt omdat mensen op het verkeerde been worden gezet door het immer populaire "rechtrichten" wat door verschillende trainers tot hype is verheven, maar waarbij men niets anders doet dan het paard in balans te rijden. Ook belangrijk, maar een ander principe.

_/-\o_ hier sla jeprecies de spijker op zijn kop en eindelijk na bijna 70 pagina's zijn we er uit!!

Maar ik denk dat er nog aardig wat mensen zijn die dit boven de pet gaat.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:22

Horseyfries, bedoel je met dieper onder het lichaam, naar binnen?

Sporen vind ik ook zo'n lastig begrip, evenals rechtrichten en voorwaarts. Het is volgens mij op meerdere manieren te interpreteren. Zoals Steinbrecht het ooit beschreven heeft is sporen niets anders dan dat de benen sporen in de buiging/richting zoals het paard gaat. Gaat het paard rechtdoor dan moet het paard achter sporen richting de afdruk van de voorhoeven*, zet je het paard in buiging op een kleine volte dan gaat het binnenachterbeen niet in het spoor van het binnenvoorbeen, maar 'dieper' meer naar het zwaartepunt waar de ruiter zit. Ook bij de oefeningen als sbw en travers praat je over 'sporen' maar ook dat is weer anders sporen dan rechtuit gaan.
Even door op Steinbrecht; 'richt het paard recht en rijdt het voorwaarts' op meerdere manieren interpreteerbaar. In de zin van letterlijk rechtuit rijden en gas er op. Volgens mij is dat niet wat hij bedoeld heeft?

*dat is volgens mij inderdaad de stap nadat het paard als het ware uitgebalanceerd is. Zolang het paard nog naar links of rechts neigt te gaan loopt het hoogstwaarschijnlijk ook niet rechtuit in het spoor.

Ik ben nog lerende voor wat betreft al deze begrippen dus ik leer graag bij en ben benieuwd hoe anderen daar over denken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:35

Afbeelding

En hier weer even leuk met fikse impuls, maar minder balans, hij loopt hier niet in het rechte spoor, ook zie je hier dat hij op dit moment er naar neigt net achter die teugel te willen gaan kruipen, de ruiterhand moet nu net gaan meegeven, anders zou het verloop van de beweging van achteruit, als het ware naar voren toe dood lopen.

Zo'n spek nek is ook niet ideaal natuurlijk... zo'n type paard kropt zeer snel op als je niet uitkijkt, maar toch kun je ook met dergelijke types echt wel de neus er uit krijgen.

Paard is nu inmiddels net 8, op deze twee voorbeeldfoto's is-ie 5,5 jaar en nog redelijk in basisopleiding.

Inmiddels zijn we heel wat verder. Weet niet of er belangstelling is voor meerdere foto's en filmpjes, het is natuurlijk geen hoog geklasseerd of typisch dressuurpaard, als Tink x Fries kruising.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:36

Sporen is in mijn ogen maar op één manier te interpreteren, namelijk dat de achterbenen recht naar de indruk van de gelijkzijdige voorhoeven gaan. Als je dat helemaal voor elkaar hebt, ook op de volte, dan is je paard rechtgericht. Ik bedoel dus idd naar binnen. Het dieper onderkomen als in meer onder het zwaartepunt zoals jij terecht noemt is verzameling, je kunt dus best sporen en rechtgericht zijn zonder dat het paard al helemaal verzameld is, maar andersom is onmogelijk. Steinbrecht bedoelde het idd niet in de zin van gas erop en rechtuit rijden als in het hoofd recht voor het lichaam plaatsen en recht naar voren rijden volgens mij.
Daarom haakte ik in op de opmerking van Nombrado, want volgens mij is het perfect mogelijk om je paard helemaal recht in lijn te maken met hoofd, hals en lichaam, maar dan toch niet rechtgericht te zijn, omdat de achterbenen aan beide kanten even ver buiten het spoor van de voorbenen lopen. Dus als je als graadmeter het hoofd en de hals neemt, dan kan je daarmee zonder iemand op de grond jezelf grondig voor de gek houden en denken dat je paard correct rechtgericht is.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:51

Abacab schreef:
horseyfries schreef:
...........Daarom is rechtrichten de laatste stap voor verzameling, eerst dienen de achterbenen compleet correct te sporen, voor echte verzameling mogelijk is. Waar jij het over hebt is niets anders dan balans, dat het paard niet meer naar links of naar rechts gaat.
Helaas wordt deze fout steeds vaker gemaakt omdat mensen op het verkeerde been worden gezet door het immer populaire "rechtrichten" wat door verschillende trainers tot hype is verheven, maar waarbij men niets anders doet dan het paard in balans te rijden. Ook belangrijk, maar een ander principe.

_/-\o_ hier sla jeprecies de spijker op zijn kop en eindelijk na bijna 70 pagina's zijn we er uit!!

Maar ik denk dat er nog aardig wat mensen zijn die dit boven de pet gaat.

En jij kon ons niet eerder verlossen met jouw alwetendheid? :D
Dus hiermee wil je eigenlijk zeggen dat de discussie die o.a. gaat over de huidige top (met uitzondering van enkele reeds genoemde combinaties) vooral gaat over paarden die nog niet in balans zijn waar de verzameling nog niet juist is? Want eerst komt balans, dan kunnen de achterbenen pas compleet correct sporen alvorens verzameling mogelijk is.. En omdat het nu net steeds over die verzameling gaat, die volgens meerderen niet altijd correct is omdat de voorkant in sommige gevallen nog te veel belast wordt/de rug hol(ler) wordt/neus achter ll, zou het dus betekenen dat die paarden nog niet tot een goede verzameling kunnen komen omdat ze nog niet in balans zijn?
Het lijkt me dat er meerdere factoren een rol spelen, dus zo simpel is het volgens mij niet. Of wel?

Bedankt voor je antwoord Horseyfries!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 14:58

horseyfries schreef:
Beste Nombrado, het echte rechtrichten is het zorgen dat de achterbenen dieper onder het lichaam komen, en daardoor in de richting van het voorbeen gaan lopen, en niet iets daarbuiten, zoals een paard van nature zal doen omdat de achterhand breder is dan de voorhand. Daarom is rechtrichten de laatste stap voor verzameling, eerst dienen de achterbenen compleet correct te sporen, voor echte verzameling mogelijk is. Waar jij het over hebt is niets anders dan balans, dat het paard niet meer naar links of naar rechts gaat. Helaas wordt deze fout steeds vaker gemaakt omdat mensen op het verkeerde been worden gezet door het immer populaire "rechtrichten" wat door verschillende trainers tot hype is verheven, maar waarbij men niets anders doet dan het paard in balans te rijden. Ook belangrijk, maar een ander principe.

Beste Horseyfries :+
Het echte rechtrichten is niets anders dan het achtebeen laten sporen in het voorbeen
zowel op een rechte lijn als op een volte
dat is niet (voor mij) de laatste stap voor verzameling. Maar de eerste stap van de basis
daar zou iedereen mee moeten leren beginnen ipv het hoofd van het paard in de positie brengen in de hoop dat het paard daardoor zelf vanachter recht gaat sporen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 15:02

horseyfries schreef:
Sporen is in mijn ogen maar op één manier te interpreteren, namelijk dat de achterbenen recht naar de indruk van de gelijkzijdige voorhoeven gaan. Als je dat helemaal voor elkaar hebt, ook op de volte, dan is je paard rechtgericht. Ik bedoel dus idd naar binnen. Het dieper onderkomen als in meer onder het zwaartepunt zoals jij terecht noemt is verzameling, je kunt dus best sporen en rechtgericht zijn zonder dat het paard al helemaal verzameld is, maar andersom is onmogelijk. Steinbrecht bedoelde het idd niet in de zin van gas erop en rechtuit rijden als in het hoofd recht voor het lichaam plaatsen en recht naar voren rijden volgens mij.
Daarom haakte ik in op de opmerking van Nombrado, want volgens mij is het perfect mogelijk om je paard helemaal recht in lijn te maken met hoofd, hals en lichaam, maar dan toch niet rechtgericht te zijn, omdat de achterbenen aan beide kanten even ver buiten het spoor van de voorbenen lopen. Dus als je als graadmeter het hoofd en de hals neemt, dan kan je daarmee zonder iemand op de grond jezelf grondig voor de gek houden en denken dat je paard correct rechtgericht is.

tja horseyfries
je bent pas goed bezig als ruiter, als je paard in vrijheid tevens rechtgericht in de beweging is.
en dus spoort
daarmee bedoel ik niet (nooit) dat het achterbeen in de afdruk of over de afdruk van het voorbeen komt, maar wel in het spoor
zowel in de volte als op een rechte lijn
overigens heb ik geen ervaring met een paard die wijd gaat achter

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 15:04

Ansie schreef:
Dus hiermee wil je eigenlijk zeggen dat de discussie die o.a. gaat over de huidige top (met uitzondering van enkele reeds genoemde combinaties) vooral gaat over paarden die nog niet in balans zijn waar de verzameling nog niet juist is? Want eerst komt balans, dan kunnen de achterbenen pas compleet correct sporen alvorens verzameling mogelijk is.. En omdat het nu net steeds over die verzameling gaat, die volgens meerderen niet altijd correct is omdat de voorkant in sommige gevallen nog te veel belast wordt/de rug hol(ler) wordt/neus achter ll, zou het dus betekenen dat die paarden nog niet tot een goede verzameling kunnen komen omdat ze nog niet in balans zijn?
Het lijkt me dat er meerdere factoren een rol spelen, dus zo simpel is het volgens mij niet. Of wel?

Bedankt voor je antwoord Horseyfries!

Ik zie, in het merendeel van de geplaatste filmpjes van de top, dat deze paarden niet rechtgericht zijn, (of de ruiter) en je nog steeds uitzwaaiende achterhanden voorbij ziet komen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 15:07

horseyfries schreef:
nombrado schreef:

Dus jij kunt de stand van de botten en het skelet veranderen door het rijden?

bekken recht
probeer zelf maar eens je linker of rechterbekken mm verder naar voren of achter te brengen
meer is het niet

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:08

Nombrado, heb je werkelijk nog nooit een paard gezien dat achter wijd gaat?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:10

Ansie schreef:

Om heel eerlijk te zijn heb ik er helemaal geen zin in om zo veel tijd te besteden aan de discussie hier. Er is al zo veel over gezegd. En ik krijg de indruk dat het voor een deel tegen dovemansoren is. Ik stop die tijd liever in de training van mijn paarden }>
Ik kan de posts van Horsyfries enorm waarderen, zij weet de dingen goed en veel beter onder worden te brengen dan ik dat zou kunnen. Maar er zijn er wel meer waarvan ik de posts erg waardeer. De rest sla ik gewoon over, dus ja, ik lees heel selectief.
Maar ik wil Horsyfries wel even bedanken voor haar nuttige bijdragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 15:14

lienbono schreef:
Nombrado, heb je werkelijk nog nooit een paard gezien dat achter wijd gaat?

heb je daar een foto of plaatje van?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:18

Abacab, Dan nog snap ik jouw reactie niet dat het 70 pagina's heeft geduurd voordat er een of andere conclusie over balans getrokken wordt.. alsof dat het hele topic behelst en niemand eerder op dat idee is gekomen. Er zijn een hele hoop leerzame discussies voorbij gekomen die niet per se met balans te maken hadden volgens mij.

Daarbij vind ik het heel leerzaam om van meerdere mensen hun argumenten te lezen. Van iedereen leer ik wel wat. Dus iedere bijdrage vind ik over het algemeen nuttig en kan een eyeopener zijn, ook voor meelezers.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:19

Momenteel niet, excuseer, zit op m'n werk. Maar ik snap toch niet dat jij niet 'weet' wat het is hoor. Swat, zal waarschijnlijk wel mijn onkunde zijn die opkomt. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 15:20

Ansie schreef:
Abacab, Dan nog snap ik jouw reactie niet dat het 70 pagina's heeft geduurd voordat er een of andere conclusie over balans getrokken wordt.. alsof dat het hele topic behelst en niemand eerder op dat idee is gekomen. Er zijn een hele hoop leerzame discussies voorbij gekomen die niet per se met balans te maken hadden volgens mij.

Daarbij vind ik het heel leerzaam om van meerdere mensen hun argumenten te lezen. Van iedereen leer ik wel wat. Dus iedere bijdrage vind ik over het algemeen nuttig en kan een eyeopener zijn, ook voor meelezers.

gewoon laten Ansie.
pik gewoon op waar je wat mee kan, en leg neer wat je niet aanspreekt.
mensen die LDR rijden met paarden hebben naar MIJN idee niet begrepen hoe een lichaam van een paard functioneert
Al rijden ze GP , dat boeit me echt niet {:)