[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:34

kayleegevers schreef:
is dit een dresuur topic dan las net dat soorten rij stijlen+ longeren etc in deze topic mocht.

wat ik zie is dat is denk ik te ver plat ga liggen maar het is een hoge jump dus ga je dat uit je eigen doen of niet??

Kan ik niet zo goed beoordelen van zo'n "op front" foto. Ik vind wel dat je mooi mee bent. En tussen de oren van je paard blijft kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:20

kayleegevers schreef:
[ Afbeelding ]

ik wilde weten wat jullie van deze foto vinden.

het is heelaas niet zo duidelijke foto maar je kan duidelijk zien dat ik een zeigang aan het rijden ben.

ik weet niet of de foto gelukt is :P

Wat is je eigen commentaar op je foto?
En hij is tikje klein en donker en ietsjepietsje scheef, wat het niet makkelijker maakt om hem te beoordelen.

enigste wat ik er aan kan zien is dat je denk ik aan het wijken bent?
Daarbij op de binnenkant zit en je binnenschouder laat zakken (paard zal in principe proberen onder je gewicht te blijven,
dus lijkt dan niet logisch. Wat vind de rest daarvan?) en je buitenbeen afsteekt en niet gebruikt om te begrenzen.
Gezien de vreemde hoek van de foto is niet te zien waar je vandaan komt en heengaat, het lijkt in iedergeval alsof zijn achterhand voor is
en hij verder vrij recht is, weet niet of dat je bedoeling was.

Maar nogmaals met deze creatieve artistieke foto is het wel heel lastig om er ook maar iets van te vinden.

Zou zeggen neem revanche met grotere foto die zo is gemaakt dat het paard en de ruiter goed te beoordelen zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:35

ravvie schreef:
nou ik ben wel is benieuwd. ik vind het er namelijk niet prettig uitzien, dit is hoe ze het altijd geleerd heeft ( we hebben haar nog niet zo lang) of ziet het er zo uit omdat het een tuiger is ?

* moet me handen meer bij elkaar en hoger hebben , en meer rechtopzitten.

ik heb (nog) geen les

[ Afbeelding ]

Zou zeggen regel zo snel mogelijk les, je zegt zelf dat ze heel snel deze houding aanneemt, maar met haar huidige bespiering is dat ook niet verwonderlijk.
Als een paard dit altijd als maniertje heeft gehad om zo te lopen, dan is haar spierontwikkeling, of moet ik zeggen haar gebrek aan
correcte spierontwikkeling natuurlijk wel logisch.
Ze zal dan ook niet zomaar ineens in de juiste houding kunnen lopen, daar mist ze de bespiering voor en is voor haar nu veel lastiger dan
haar eigen houdinkje.
Toch proberen meer op lengte te laten lopen, met meer halslengte en mij part lager.
Want alleen voorhand staat hier deels op de foto, maar ik raad nu maar even dat paard achter ook niet helemaal zo bespierd is
als nodig om voor echt omhoog te komen ipv hals in houding te houden.
Mis op de foto zeg maar al lekkere bilpartij, zie daar plat stuk en uitstekende botdelen, dus werk aan de winkel.

Wel leuk dat je haar gekocht hebt, maar hier krijg je nog wel wat werk aan.
Des te leuker als het uiteindelijk gaat lukken en ze uiteindelijk een mooie correct bespierde hals (en rest van haar lijf)
heeft door een betere houding.
Maar als ik het plaatje zo zie, moet je haar daar wel de tijd voor geven.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:09

deze foto is een beetje .. artistiek .. scheef.
Voor een sfeerfoto misschien wel aardig, maar niet voor dit topic.
kayleegevers schreef:
[ Afbeelding ]

ik wilde weten wat jullie van deze foto vinden.

het is heelaas niet zo duidelijke foto maar je kan duidelijk zien dat ik een zeigang aan het rijden ben.

ik weet niet of de foto gelukt is :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:13

annnepannne schreef:
deze foto is van wat dichter bij, misschien wat beter te beoordelen?
[ Afbeelding ]

Ik zie nergens een rond-gebogen bovenllijn. Het blijft allemaal te strak. Het paard loopt wel met de oortjes naar oren, maar wordt totaal niet gegymnastiseerd.
Wat wil je bereiken met deze manier van longeren?

Ook vind ik, hoewel dit niet in dit topic past, het paard wat schraal.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 03:02

ravvie schreef:
nou ik ben wel is benieuwd. ik vind het er namelijk niet prettig uitzien, dit is hoe ze het altijd geleerd heeft ( we hebben haar nog niet zo lang) of ziet het er zo uit omdat het een tuiger is ?

ik heb (nog) geen les

[ Afbeelding ]

hoi,
het ziet er inderdaad niet prettig uit. Dat hebben al meer mensen gezegd, maar ik geloof niet dat het wat verder uitgediept is.
Waarom vind ik het er niet prettig uitzien? Dat is vooral die holle lijn van de hals vóór de schoft.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Valegro Afbeelding (nek hoogste punt is correct qua anatomie) of Babushka Afbeelding.
Of Totilas http://j.mp/10GCY2Y
Helaas kan ik op Bokt geen plaatjes plaatsen die breder zijn dan 800px. Deze foto van Totilas vind ik wel speciaal in het kader van de 'bovenlijn'. Je kunt zien dat de foto is genomen in een moment ná een proef. Vandaar niet meer een mooie dresuurhouding. Zelfs onderhals. Maar je kunt toch zien hoe die bespiering net voor de schoft is ontwikkeld, er is nog steeds een mooie ronde bovenlijn.
Natuurlijk is dit plaatje nog mooier. Afbeelding
Zie je hoe mooi de schoft doorloopt in die opwaartse ronding van de hals? <3
Maar misschien komt goede training wel tot uiting in minder gunstie omstandigheden. :j

Je hoeft natuurlijk geen Charlotte te zijn, of Edward, of Vai om goed en fijn te kunnen rijden.
De voorbeelden kunnen je wél helpen om te formuleren wat goed is, of minder goed is. En als je iet ziet wat minder mooi is, dan kun je misschien een zoektocht beginnen om te bedenken wat je zou kunnen DOEN om het een beetje mooier te maken. *\o/*
Dan kun je ook zien dat de aangespannen onderhals van jouw paard eigenlijk al op een aanleuningprobleem duidt.
Je paard schuimt wel, maar niet omdat het 'goed' is.
Ik zou graag meer massa in de hals willen zien (de rest van het paard zien we niet helaas).
En wat ik natuurlijk héél graag zou willen zien is 10 cm meer lengte in de hals.
En dat moet JIJ doen! Daar is MOED voor nodig, want gemakkelijk is dat echt niet. :(:)
Maar het kán! <3
Lengte géven, en dáár weer aanleuning zóeken. Steeds weer, kleine stukjes .. vertrouwen opbouwen dat 'iets meer lengte' MAG, en zelfs FIJN kan zijn. :(:)
Succes *\o/*

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 03:22

Die foto van die tuiger doet me nogal denken aan die van mij twee jaar geleden..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:57

iedereen een gezond en fijn paardrijjaar gewenst!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:52

Dankjewel! Iedereen hier ook een prettig nieuwjaar gewenst!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:59

Iedereen een gelukkkig, gezond en sportief 2013 toegewenst.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:03

iedereen gelukkig nieuwjaar natuurlijk!

ik heb een vraagje waarbij jullie me misschien kunne helpen, ik heb een 20 jarige haflinger die in de M1 heeft gelopen met haar vorige verzorgster, maar die heeft d'r altijd aan de teugel gezaagd. met als gevolg dat ik d'r niet meer aan de teugel krijg, ik heb in ruim 4 jaar al veel dingen geprobeerd, maar ik heb het nu eigenlijk al opgegeven.. herkent iemand zich hierin?

zijn er misschien tips?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:10

bertie schreef:
annnepannne schreef:
deze foto is van wat dichter bij, misschien wat beter te beoordelen?
[ Afbeelding ]

Ik zie nergens een rond-gebogen bovenllijn. Het blijft allemaal te strak. Het paard loopt wel met de oortjes naar oren, maar wordt totaal niet gegymnastiseerd.
Wat wil je bereiken met deze manier van longeren?

Ook vind ik, hoewel dit niet in dit topic past, het paard wat schraal.

ik weet dat hij te dun is, we zijn al een tijd hard bezig om hem op gewicht te krijgen.
en hij loopt hier inderdaad niet goed, dat zie ik ook.
"normaal" heeft hij wel de neiging zijn hoofd nog hoger de lucht in te gooien dus als je het daarmee vergelijkt is het wel al verbetering.
ik wil er mee bereiken dat ie wat meer ontspannen gaat lopen en wat meer gaat nageven, in stap loopt hij meestal wel netjes maar in draf is het: hoofd omhoog en racen als een gek.
dit had ik er misschien bij moeten zetten maar daarvoor wilde ik dus vragen hoe ik dit het beste op kan lossen zodat hij in draf ook minder kijkerig en gehaast is. in galop heb ik aan de longeerlijn nog niet geprobeert ivm de natte grond. ohz loopt hij in galop 9/10 keer ook niet zo te kijken. alleen de draf is dus het probleem

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:26

Sjolvir schreef:
ravvie schreef:

ik heb (nog) geen les

[ Afbeelding ]

Zou zeggen regel zo snel mogelijk les, je zegt zelf dat ze heel snel deze houding aanneemt, maar met haar huidige bespiering is dat ook niet verwonderlijk.
Als een paard dit altijd als maniertje heeft gehad om zo te lopen, dan is haar spierontwikkeling, of moet ik zeggen haar gebrek aan
correcte spierontwikkeling natuurlijk wel logisch.
Ze zal dan ook niet zomaar ineens in de juiste houding kunnen lopen, daar mist ze de bespiering voor en is voor haar nu veel lastiger dan
haar eigen houdinkje.
Toch proberen meer op lengte te laten lopen, met meer halslengte en mij part lager.
Want alleen voorhand staat hier deels op de foto, maar ik raad nu maar even dat paard achter ook niet helemaal zo bespierd is
als nodig om voor echt omhoog te komen ipv hals in houding te houden.
Mis op de foto zeg maar al lekkere bilpartij, zie daar plat stuk en uitstekende botdelen, dus werk aan de winkel.

Wel leuk dat je haar gekocht hebt, maar hier krijg je nog wel wat werk aan.
Des te leuker als het uiteindelijk gaat lukken en ze uiteindelijk een mooie correct bespierde hals (en rest van haar lijf)
heeft door een betere houding.
Maar als ik het plaatje zo zie, moet je haar daar wel de tijd voor geven.

Van de spieren klopt inderdaad, ze was ook ondervoed toen wij haar kochten en had al een half jaarnstilgestaan op land , les begin ik trouwens volgende weerk mee :) We zijn ook nog mbezig met goed op gewicht te krijgen en goede bespiering, ik longeer haar alle dagen dat ik niet rijd. Dit doeik met dubbele longe. Bespiering zit er al wat meer op dan eerst gelukkig

bertie schreef:
ravvie schreef:

ik heb (nog) geen les

[ Afbeelding ]

hoi,
het ziet er inderdaad niet prettig uit. Dat hebben al meer mensen gezegd, maar ik geloof niet dat het wat verder uitgediept is.
Waarom vind ik het er niet prettig uitzien? Dat is vooral die holle lijn van de hals vóór de schoft.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Valegro [ Afbeelding ] (nek hoogste punt is correct qua anatomie) of Babushka [ Afbeelding ].
Of Totilas http://j.mp/10GCY2Y
Helaas kan ik op Bokt geen plaatjes plaatsen die breder zijn dan 800px. Deze foto van Totilas vind ik wel speciaal in het kader van de 'bovenlijn'. Je kunt zien dat de foto is genomen in een moment ná een proef. Vandaar niet meer een mooie dresuurhouding. Zelfs onderhals. Maar je kunt toch zien hoe die bespiering net voor de schoft is ontwikkeld, er is nog steeds een mooie ronde bovenlijn.
Natuurlijk is dit plaatje nog mooier. [ Afbeelding ]
Zie je hoe mooi de schoft doorloopt in die opwaartse ronding van de hals? <3
Maar misschien komt goede training wel tot uiting in minder gunstie omstandigheden. :j

Je hoeft natuurlijk geen Charlotte te zijn, of Edward, of Vai om goed en fijn te kunnen rijden.
De voorbeelden kunnen je wél helpen om te formuleren wat goed is, of minder goed is. En als je iet ziet wat minder mooi is, dan kun je misschien een zoektocht beginnen om te bedenken wat je zou kunnen DOEN om het een beetje mooier te maken. *\o/*
Dan kun je ook zien dat de aangespannen onderhals van jouw paard eigenlijk al op een aanleuningprobleem duidt.
Je paard schuimt wel, maar niet omdat het 'goed' is.
Ik zou graag meer massa in de hals willen zien (de rest van het paard zien we niet helaas).
En wat ik natuurlijk héél graag zou willen zien is 10 cm meer lengte in de hals.
En dat moet JIJ doen! Daar is MOED voor nodig, want gemakkelijk is dat echt niet. :(:)
Maar het kán! <3
Lengte géven, en dáár weer aanleuning zóeken. Steeds weer, kleine stukjes .. vertrouwen opbouwen dat 'iets meer lengte' MAG, en zelfs FIJN kan zijn. :(:)
Succes *\o/*

Ik ga alles proberen, les komt volgende week en dan gaan we er hard aan werken. Deze week ben ik bezig met veel tempo wisselingen en beter aan het been leren zodat ze op de hoefslag blijft

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:37

Fijne uitleg Bertie! Dat zou iedereen in zijn hoofd moeten houden als ze meer "oprichting" (hoofd omhoog trekken) vragen van hun paard.

Super dat je met lessen gaat beginnen ravvie! Deel je gauw weer eens foto's met ons na je eerste les(sen)?

loeloemoekie: Zo via de computer is het moeilijk om te zeggen waar het aan ligt natuurlijk. Wat zegt je instructeur? Een paard dat het vertrouwen in de hand kwijt is, moet vooral leren zijn hals weer te durven verlengen. Het stukje wat Bertie om 02:02 plaatste is voor jou goed om in gedachte te houden. Bij jouw paard zou het waarschijnlijk beginnen door steeds proberen de hals uit te schuiven, zodat de hals (en schoft en rug) niet hol getrokken worden.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:26

Dat stuk van bertie staat idd wat wat goede informatie in!
ik heb 2 instructrices gehad, en de ene wilde het oplossen met bijzetteugel (waar ik persoonlijk geen voorstander van ben ) en de andere gaf het op. ik heb nu geen les ivm tijd.
dankjulliewel voor de tips! ik ga ze proberen toe te passen!

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:35

Vandaag, eerste keer rijden in 2013 (:
Afbeelding
Telefoon loopt scheef, hij liep niet op de voorhand.

Wat ik zelf zie:
Pianohandjes,
tenen steken een beetje uit.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:38

annoouukie schreef:
Vandaag, eerste keer rijden in 2013 (:
[ Afbeelding ]
Telefoon loopt scheef, hij liep niet op de voorhand.

Wat ik zelf zie:
Pianohandjes,
tenen steken een beetje uit.

dit heeft niets met het topic te maken maar waarom poets je je pony niet voor je gaat rijden, straks krijgt ie schuurwondjes onder het zadel of onder de singel..
doordat die foto zo gemaakt is lijkt hij inderdaad erg op de voorhand te lopen, maar kan het niet goed zien door de scheve foto.

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:42

Ik heb mijn pony gepoetst, maar dat gaat niet weg hé? In één keer poetsen? ;)
Ja, weet ik.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:18

Jeetje Annepannne.. om nou gelijk te zeggen dat ze der pony niet gepoetst heeft..
Zo'n fjorden vachtje is even een hele andere koek dan die van onze KWPN/NRPS'ers.. En ik kan het weten want sinds kort staat er hier ook een fjordje voor mijn moeder nou.. als ik zijn haren glad wil hebben ben ik morgen nog niet klaar..
Maar goed.. er valt inderdaad erg weinig te zeggen van je foto Anoukie :) heb je niet een betere waarbij we het wel goed kunnen oordelen?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:27

Ik ga even kijken of ik een betere kan vinden.
Hij heeft een best dikke vacht, dus de viezigheid blijft sneller zitten ;)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:46

even een update :) vandaag heb ik lekker veel tempo wisselingen gemaakt. het ging gelijk een stuk beter en ze kwam regelmatig uit haar opgekropte houding.

het rresultaat Afbeelding

wat ik nog zie is mijn houding en mijn vervloekte piano handjes ><

daarbij voordat er opmerkingen komen over haar kont : we kochten haar ondervoed , we hebben haar nog niet zo lang , er word aangewerkt. tips over goede correcte spieren op haar kontje krijgen is wel handig natuurlijk ! op het moment kom ik niet verder als longeren met dubbele longe :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:54

Wat een verschil ravvie! Ze mag naar mijn idee nog iets ronder vanuit haar schoft, maar ach dit is een goed begin! :D

(Correct me if I'm wrong people.. kan het nog steeds erg slecht zien :+ )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:18

annoouukie schreef:
Ik heb mijn pony gepoetst, maar dat gaat niet weg hé? In één keer poetsen? ;)
Ja, weet ik.

Ha ha :D Hoef je niet uit te leggen hoor, hier ook zo'n blubpony die bij vorige eigeran altijd zonder deken
in het land stond, dan was het zo goed mogelijk poetsen waar je harnachement ligt en de rest voor de vorm,
want je bent volkomen kansloos :D Met zo'n ontplofte teddybeer!
(en nu ziet ze er ook nog wel eens niet uit, want blubber en vlas benen en buik als het nat is krijg je gewoon niet
gefatsoeneerd, hals ook niet.)

Ravvie, dat ziet er veel lekkerde ruit, veel relaxter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:24

ravvie schreef:
even een update :) vandaag heb ik lekker veel tempo wisselingen gemaakt. het ging gelijk een stuk beter en ze kwam regelmatig uit haar opgekropte houding.

daarbij voordat er opmerkingen komen over haar kont : we kochten haar ondervoed , we hebben haar nog niet zo lang , er word aangewerkt. tips over goede correcte spieren op haar kontje krijgen is wel handig natuurlijk ! op het moment kom ik niet verder als longeren met dubbele longe :)

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Daar word ik vrolijk van!
Wat nou pianovingers. Je hebt al 1 ding, dat is dat ze je volgt.

Spieren er correct opkrijgen?
Langzaam maar dan ook langzaam opbouwen.
Zou zelfs, heel eerlijk gezegd, nog even niet rijden maar longeren.
Longeer haar los.
Eerst 15 minuten.
Na een paar weel 25 minuten. En dan kijken over ze ook laag kan dmv pessoa of dubbele longe (waar ik graag mee werk)
Wanneer ze bespiering er op heeft, dan afwisselen met licht rijden. Daarnaast goed longeren.
Tot het bespiering er aardig op zit. Dan kun je gewoon gaan rijden en af en toe longeren afwisselen.

Ik ken het, ondervoed paard. Mijn eigen was ook zo mager als een latje.
Nu longeren we nog maar 2 weken, en gaat steeds beter. Ook meer met neusje over de grond en ontspanning.
Daar moet je het van hebben.
Dan gebruiken ze hun spieren goed en komen ze er ook correct op.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:27

ravvie schreef:

het rresultaat [ Afbeelding ]

Ik heb geen idee wat de vorige foto's zijn dus ik beoordeel je enkel op deze foto. :o

Het ziet er relaxt uit, alleen wat jou en je paard helpt om te kunnen ontspannen en te kunnen loslaten is dat jij je onderarm hoger moet gaan dragen, zodat je onderarm los en ontspannen is. Nu is hij tever naar beneden gewezen, en dan zet je uiteindelijk je onderarm onbewust vast wat je paard tegen kan werken.

Ook is je hand open, waarom is dat? Probeer je hand te sluiten zodat je haar vanuit daar naar je hand toe kan gaan rijden.