ravvie schreef:nou ik ben wel is benieuwd. ik vind het er namelijk niet prettig uitzien, dit is hoe ze het altijd geleerd heeft ( we hebben haar nog niet zo lang) of ziet het er zo uit omdat het een tuiger is ?
* moet me handen meer bij elkaar en hoger hebben , en meer rechtopzitten.
ik heb (nog) geen les
[
Afbeelding ]
hoi,
het ziet er inderdaad niet prettig uit. Dat hebben al meer mensen gezegd, maar ik geloof niet dat het wat verder uitgediept is.
Waarom vind ik het er niet prettig uitzien? Dat is vooral die holle lijn van de hals vóór de schoft.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Valegro [
Afbeelding ] (nek hoogste punt is correct qua anatomie) of Babushka [
Afbeelding ].
Of Totilas
http://j.mp/10GCY2YHelaas kan ik op Bokt geen plaatjes plaatsen die breder zijn dan 800px. Deze foto van Totilas vind ik wel speciaal in het kader van de 'bovenlijn'. Je kunt zien dat de foto is genomen in een moment ná een proef. Vandaar niet meer een mooie dresuurhouding. Zelfs onderhals. Maar je kunt toch zien hoe die bespiering net voor de schoft is ontwikkeld, er is nog steeds een mooie ronde bovenlijn.
Natuurlijk is dit plaatje nog mooier. [
Afbeelding ]
Zie je hoe mooi de schoft doorloopt in die opwaartse ronding van de hals?
Maar misschien komt goede training wel tot uiting in minder gunstie omstandigheden.
Je hoeft natuurlijk geen Charlotte te zijn, of Edward, of Vai om goed en fijn te kunnen rijden.
De voorbeelden kunnen je wél helpen om te formuleren wat goed is, of minder goed is. En als je iet ziet wat minder mooi is, dan kun je misschien een zoektocht beginnen om te bedenken wat je zou kunnen DOEN om het een beetje mooier te maken.
Dan kun je ook zien dat de aangespannen onderhals van jouw paard eigenlijk al op een aanleuningprobleem duidt.
Je paard schuimt wel, maar niet omdat het 'goed' is.
Ik zou graag meer massa in de hals willen zien (de rest van het paard zien we niet helaas).
En wat ik natuurlijk héél graag zou willen zien is 10 cm meer lengte in de hals.
En dat moet JIJ doen! Daar is MOED voor nodig, want gemakkelijk is dat echt niet.
Maar het kán!
Lengte géven, en dáár weer aanleuning zóeken. Steeds weer, kleine stukjes .. vertrouwen opbouwen dat 'iets meer lengte' MAG, en zelfs FIJN kan zijn.
Succes