[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:46

S_en_Z schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ik heb even een vraagje
Kan je een paard van achter naar voren rijden als ze dr hoofd omhoog heeft ( niet helemaal omhoog maar ook niet laag) of moeten ze perse wat dieper lopen eerder dat je het achterbeen kan laten ondertreden?
Want dat wordt tegen mij gezegd, maar volgens mij hoeft dat niet toch?

Wat is niet helemaal hoog en niet helemaal laag? Wat is "wat dieper".

Waarom zou het achterbeen beter ondertreden als je je paard te diep laat lopen? -O-

Waarom zou je uberhaupt werken aan de voorkant als je de achterkant aan het werk wil zetten?

Wie zegt dat?

Dat zei mn verzorgster. Ik vind dar mn paard echt scheef loopt dat loopt ze ook, dus ik zei tegen haar misschien komt dat omdat je haar in de krul trekt. Waarop zij dus zei ja maar dat moet anders kan ze niet van achter naar voor lopen dr hoofd komt dan vanzelf goed. Maar ik denk juist gewoon niet aan de voorkant zitten maar gewoon lekker actief rijden en en dan komt ze vanzelf in de aanleuning. Maar mn verzorgster doet het dus andersom....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 21:04

Sammy_xxs schreef:
S_en_Z schreef:

Wat is niet helemaal hoog en niet helemaal laag? Wat is "wat dieper".

Waarom zou het achterbeen beter ondertreden als je je paard te diep laat lopen? -O-

Waarom zou je uberhaupt werken aan de voorkant als je de achterkant aan het werk wil zetten?

Wie zegt dat?

Dat zei mn verzorgster. Ik vind dar mn paard echt scheef loopt dat loopt ze ook, dus ik zei tegen haar misschien komt dat omdat je haar in de krul trekt. Waarop zij dus zei ja maar dat moet anders kan ze niet van achter naar voor lopen dr hoofd komt dan vanzelf goed. Maar ik denk juist gewoon niet aan de voorkant zitten maar gewoon lekker actief rijden en en dan komt ze vanzelf in de aanleuning. Maar mn verzorgster doet het dus andersom....

Ik denk dat jullie een goede lesgever moeten zoeken en daar beiden bij gaan lessen. Daar leren jullie allebei van en is ook fijner voor het paard. Dan wordt hij op 1 manier gereden. Zoals jij het zegt klopt het wel (globaal.. details...details....). Maar met les kun je daar heen leren rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 21:06

Mallootje schreef:
We rijden ook op heel normaal niveau (we starten B2) dus ik ben me er ook echt van bewust dat we nog volledig met de basis bezig zijn, en niet met oefeningen.

Kan je me concreet tips geven over hoe ik die horizontale balans kan verkrijgen? zijn daar specifieke 'oefeningen' voor die dat proces kunnen bevorderen?

Ik ga helemaal mee met KarinvdM.

Mallootje

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:17

Bedankt, ik kom over een jaar nog maar eens een foto plaatsen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 21:19

hoeft echt geen jaar te duren om je paard stukjes zo te rijden hoor.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:54

S_en_Z schreef:
Ik denk dat jullie een goede lesgever moeten zoeken en daar beiden bij gaan lessen. Daar leren jullie allebei van en is ook fijner voor het paard. Dan wordt hij op 1 manier gereden. Zoals jij het zegt klopt het wel (globaal.. details...details....). Maar met les kun je daar heen leren rijden.

Ja zij rijd wedstrijden in de M, ik kan nog niks :+ kan wel rijden maar precies volgens het boekje kan ik nog niet ben ik allang verleerd...ik ga deze week naar een andere stal en zij verzorgt mijn paard dan ook niet meer. En als ik ga verhuizen kan ik eindelijk gaan lessen, want nu sta ik nog op een manege waar ik alleen in de groepslessen kan mee rijden priveles is nog geen plek voor.
Maar ben dus erg blij dat mn paardje volgende week verhuisd dan kan ik lekker aan de slag met les! En dan komt het vast wel goed.
Maar was gewoon even beniewd naar deze vraag! Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:56

Hi, even een vraagje.. Welk bit is scherper; dubbelgebroken of enkelgebroken? Ik dacht altijd dat dubbelgebroken minder scherp is. Maar toen zei iemand: 'Rijd je altijd met dit bit? Je kan beter enkelgebroken pakken.' Die had ik in de kast liggen en vandaaggebruikt, liep ze fijn op, maar weet dus niet welk van de 2 bitten het mist scherp is.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:02

Dat ligt ook vooral aan de dikte van het bit. Hoe dikker hoe zachter, en dus hoe dunner hoe scherper.
Maar let wel op dat je niet zo'n dik bit neemt en je een pony met een fijn mondje hebt, dat zit ook niet lekker.

Verder hebben ze mij altijd verteld dat een dubbelgebroken zachter is omdat het de druk meer verdeelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:09

Ligt vooral aan je paard. Die van mij gooit met een gebroken bit standaard de tong eruit, die vindt ze niet fijn, enkelgebroken is iets stiller, maar kan weer in het gehemelte prikken. Ik vind dat je vooreen enkelgebroken trens superzachte handen moet hebbwn, en dan kan ie heel fijn zijn omdat je wel eenzijdig in kan werken, met een ongebroken trenskan dat niet.
Maar denk dat vooral je paard bepaalt wat zacht is.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:19

Ik kom even binnenvallen :), heb wat foto's van Charisma van vandaag (met mij erop) :).
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou haar graag nog meer laten zakken in draf, maar haar aanleuning is super rommelig en haar balans nog niet geweldig. Sommige stukken begint ze al mooi te volgen maar er zit nog veel werk in :).

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:12

wat een interessant topic! :j :D

ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden, heb niet echt duidelijke of recente foto's, maar wat vinden jullie hiervan?
hier reden we nog niet officieel al wel eens groentjes gestart, inmiddels zijn we gestart (1x officieel met 190 en 189 punten) In de B natuurlijk pony is 5 jaar... :)
Afbeelding
zal proberen binnenkort wat duidelijkere foto's te maken :o

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:09

Ik moet hem meer vooruit drijven ja, maar betere actie foto's komen nog (hoopik)
Afbeelding

Afbeelding

Hier ook niet zo'n goede, hij kwam juist weer een beetje omhoog
Afbeelding

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:33

(doe ook poging tot advies, als t niet klopt vergeet dit bericht maar :') )
Ik denk idd dat als je hem wat voorwaartser rijd het er ook wat netter uit ziet, hij lijkt erg veel op zijn voorhand te lopen dus iets meer van achter er bij rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 08:54

abbycootje schreef:
Ik denk idd dat als je hem wat voorwaartser rijd het er ook wat netter uit ziet, hij lijkt erg veel op zijn voorhand te lopen dus iets meer van achter er bij rijden.

Je zit op de goede weg.. maar ik denk dat je nog meer kunt zeggen als je naar de amazone kijkt. Hoe ze beweegt en kijkt. Probeer het eens :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:07

S_en_Z schreef:
abbycootje schreef:

Je zit op de goede weg.. maar ik denk dat je nog meer kunt zeggen als je naar de amazone kijkt. Hoe ze beweegt en kijkt. Probeer het eens :)

Precies, kijk eens hoe de ruiter zit en hoe het paard loopt. Heeft de zit nog invloed op het paard denk je?

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:04

Ik ga weer een keer een poging wagen:
Anoukie: Ziet er al erg leuk uit. bij de 2de foto mag je er op blijven letten dat je rechtop blijvt zitten. op deze foto lijkt het namelijk heel erg dat je naar voren zit. Als je zelf recht op gaat zitten is het ook makkelijker om berg opwaarts te blijven rijden.
Je geeft aan dat jullie het lastig vinden om meer te zakken in de draf. Ik denk dat je hiermee bedoelt dat je de hals langer wilt laten worden en een lagere lijn wilt op zoeken (als ik het mis heb, zeg het maar). Je zou dit steeds met kleine stukjes kunnen doen door je hand te ontspannen en iets meer teugel te geven en dit dan aante vullen met het been. Zodat de neus naar voren er uit gaan en de hals langer word.

Ik hoop dat ik het allemaal goed heb.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:41

Wat mij ook opvalt is dat je op de eerste foto's naar mijn idee vrij streng met je hand bent, ze zijn daar naar voren gekanteld. Ik weet niet of het klopt hoor maar dat was mijn eerste gedachten. Handen rechtop, lekker actief en gaat met die banaan! Dan gaat het rijden ook veel fijner :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:47

S_en_Z schreef:
Mallootje schreef:
Ik heb het topic ook al een tijdje in de gaten. Ik lees veel nette, onderbouwde reacties dus wil ik graag ook enkele foto's van mijn paard laten zien.

Even een situatieschets: Brandy is een 10 jarige ruin, springgefokt. Heeft jumping en SGW gelopen, ook wat dressuur maar daar lag tot een jaar geleden niet de focus op. Ik heb hem in juni 2011 gekocht om voornamelijk dressuur mee te rijden.

Dit was in juni:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9570_n.jpg

Zo ziet het er nu uit:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1596_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2421_n.jpg

Waar worstelen we vooral mee: Gedragenheid! Paard komt uit zichzelf heel makkelijk op de voorhand en ik kan de achterhand niet altijd voldoende activeren. Ik rij veel overgangen en schijnovergangen om hem zo sterker te maken. Alle opbouwende kritieken, commentaren en tips zijn natuurlijk welkom!

Ik heb je laatste foto even gebruikt om te laten zien hoe ik kijk naar hoe een paard loopt en hoe het paard zou moeten kunnen lopen volgens MIJ.

Ik ben geen wetenschapper, professor, instructeur of jury. Ik weet ook niet wat jij voelt.. dus doe mijn best.

Ik kijk niet naar GEDRAGENheid. Ik kijk nu naar een combinatie die ik beoordeel op B-L niveau. Wat ik wil zien is een horizontale balans. Gelijkmatige bewegingen. (Dus balans tussen stuwen en dragen in) Benen op de juiste plekken hierbij neerzetten zonder dat een paard als een Z paard zou moeten bewegen of lopen.

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/422376_10150606798011401_634301400_9509336_1413322421_n.jpg
Afbeelding

De rode lijnen tonen wat het paard doet. Het rode streepje op de grond is waar hij het achterbeen waarschijnlijk zal plaatsen. De groene lijnen tonen wanneer het paard voldoende actief is en naar de hand toe loopt hoe de bewegingsafloop dan zou kunnen zijn en hoe de rest van het lichaam dan reageert.

Zoals je ziet wil ik bij de hals wel de nek hoog (bij het hoofdstel), maar verwacht ik geen oprichting. Er mag best wat lengte in de hals zitten, maar ik wil wel dat hij ronder wordt over de kap en naar de hand toe loopt. (reden dat ik ook het middenstuk iets in een boogje heb en de nek iets lager lijkt is omdat de halsbespiering van dit paard niet optimaal is en IK DENK dat hij zo af zou lopen in ideale positie. (bekijk ik van paard tot paard) Met de juiste training veranderd de bespiering en kun je ook andere posities en kracht verwachten.

Op zich heeft dit paard in stand volgens mij al een mooie rechte lijn van schoft tot kruis. Op een foto lijkt hij dus niet snel bergafwaarts te gaan terwijl als je naar de afzet van de benen kijkt je ziet dat het voorbeen meer gewicht vangt omdat het achterbeen sneller van de grond komt.

Hij loopt dus van de achterhand af en "de hand in" (ofwel wat op de voorhand) Op zich is lengte in de hals prima.. maar hij komt nu wel wat achter de loodlijn terwijl hij door activiteit veel mooier omhoog en naar de hand toe KAN lopen.

Wbt de groene lijnen:
Wanneer je hem minimaal kan sluiten en op het juiste moment qua hulpen kan openen in het activeren in tempowisselingen zal hij iets omhoog komen vanuit de schoft en met het achterbeen verder onder treden. Door het naar de hand toe gaan en ronder worden in de hals zal hij iets ruimer worden in het voorbeen.. door de correcte bewegingsafloop zal zijn nek makkelijker hoogste punt zijn en zijn neus op de loodlijn.

In het begin zal hij waarschijnlijk wat onstabieler zijn in de aanleuning omdat hij zijn horizontale balans nog niet heeft gevonden. Het is die balans waar je naar moet streven. Laat hem maar wat onbalans hebben in de aanleuning. Hij moet op eigen benen leren lopen. Wanneer dit beter gaat wordt de aanleuning ook beter. Met kleine stukjes moet je genoegen nemen en niet te lang doorzetten. Op = op.

Let op dat je in je tempowisselingen (want het is heel goed dat je daar mee bezig bent) hem niet naar beneden laat duiken als je hem terug rijd, want daar lijkt hij mij het paard voor. Blijf zelf rechtop en voor je uit kijken. Ook met het wegrijden. Been = weg en iets toestaan. Hij mag zijn neus naar voren duwen, maar niet omlaag. Na een paar passen wegrijden weer terugnemen, zodat je in het wegrijden een paar goede passen hebt en die kunt belonen.. en niet 3 goede passen en 9 passen dat hij weer op de voorhand valt. Hou de tempowisselingen klein.. en als dat goed gaat ga je ze telkens wat "vergroten." (beetje extra terug, beetje extra weg)

Goed rechtop blijven want wanneer jij je gewicht meer naar voren brengt kan hij niet in balans zijn op eigen benen.

Voor bokker Change3x geldt hetzelfde verhaal als hierboven.

Afbeelding

Teveel op de voorhand. Te diep.. het ziet er sloom en sloffig uit. Het achterhoefje komt absoluut niet in het spoor van de voorhoef.. Dit paard kantelt zijn bekken minimaal.. hij trekt zijn kruis omhoog en duwt zijn hoofd omlaag. Hij loopt een beetje met negerinnebillen := ... Het mag allemaal best wat actiever :j Neusje voor de loodlijn. Lekker wakker worden! Ruiter zit er wel blij op, volgens mij doet ze ook erg haar best ;)

_/-\o_ Hier heb ik wat aan :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:50

xSimonee schreef:
Wat mij ook opvalt is dat je op de eerste foto's naar mijn idee vrij streng met je hand bent, ze zijn daar naar voren gekanteld. Ik weet niet of het klopt hoor maar dat was mijn eerste gedachten. Handen rechtop, lekker actief en gaat met die banaan! Dan gaat het rijden ook veel fijner :)

Over welke amazone heb je het?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:51

S_en_Z schreef:
xSimonee schreef:

xTitanic

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:11

xSimonee schreef:

xSimonee schreef:
S_en_Z schreef:

xTitanic

Duidelijk, dankje!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:24

deze foto's zijn van 2011, ik was toen een ruiter waar ik mezelf nu echt voor schaam.

deze foto is uit april, ik heb zelf meer het idee dat dit een goede moment opname is, als wat er eigenlijk echt gebeurte, ik moest toen heel erg werken om haar niet te laten rolkuren :}.
http://i211.photobucket.com/albums/bb72 ... 080136.jpg
en een foto van september rolkuren deed ze toen al niet meer, wel veel sterren kijken:
Afbeelding

ik ben benieuwt wat jullie van deze twee foto's kunnen zeggen, aangezien ik echt een verschikkelijke ruiter was. ben benieuwt of dat uit deze foto's opgemaakt kan worden.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:30

xSimonee schreef:

Het is ook een beetje een lui type dus heel moeilijk om pit in te steken ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:12

Zo, ik ben er weer. Had het een beetje druk met tentamens en alles maar ik heb wel braaf meegelezen.

PocoGaucha, eerste foto vind ik er redelijk uitzien. Wel erg stral maar teminste actief, vanuit daaer gaan ze meestal wel ontspannen dus ee goed uitgangspunt vind ik het wel. Ik denk dat het strakke ook komt doordat jij een beetje strak zit, dus ik meer ontspanning en daardoor dus netter gaan zitten. Je zit niet barslecht, maar het kan wel beter.
Op de tweede foto vind ik hem op de voorhand vallen. Hij lijkt heel erg te stuwen, ik kan het niet goed beoordelen, heb lang heen en weer zitten denken of het nou goed is of niet. Ik beschrijf wel letterlijk wat ik zie. Ik een zie een achterbeen die niet goed genoeg naar het zwaartepunt grijpt. Het zwaartepunt ligt überhaupt nog vrij veel naar voren. Kruis is wat hoog en de bovenlijn vind ik strak. Ik vind de ruiter wederom strak zitten met name in de handen. Wat ik wel goed vind is jouw beenhouding, op de eerste foto misschien iets teveel naar voren. Het lijkt alsof jij wel naar voren drijft maar dan net te strak bent in je lichaam en handen waardoor het niet lekker uit de verf komt.

xTitanic, paard loopt niet erg actief zit niet zoveel impuls in lijkt het wel. Ik zou je handen wat meer vergeten, jouw houding is ook niet erg actief. Dit werkt in op je paard. Je paard loopt altijd een beetje naar hoe jij zit. Ik vind het wel een mooi paard dus als je er meer aan rijd zal dat tijdens het rijden ook meer te zien zijn!

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:45

het is wel een oudere foto maar ik hoor graag jullie tips!
Vooral mijn benen kwa houding moet ik erg op letten
Simba:
Afbeelding
Voppe:
Afbeelding