Mallootje schreef:Ik heb het topic ook al een tijdje in de gaten. Ik lees veel nette, onderbouwde reacties dus wil ik graag ook enkele foto's van mijn paard laten zien.
Even een situatieschets: Brandy is een 10 jarige ruin, springgefokt. Heeft jumping en SGW gelopen, ook wat dressuur maar daar lag tot een jaar geleden niet de focus op. Ik heb hem in juni 2011 gekocht om voornamelijk dressuur mee te rijden.
Dit was in juni:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9570_n.jpgZo ziet het er nu uit:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1596_n.jpghttp://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2421_n.jpgWaar worstelen we vooral mee: Gedragenheid! Paard komt uit zichzelf heel makkelijk op de voorhand en ik kan de achterhand niet altijd voldoende activeren. Ik rij veel overgangen en schijnovergangen om hem zo sterker te maken. Alle opbouwende kritieken, commentaren en tips zijn natuurlijk welkom!
Ik heb je laatste foto even gebruikt om te laten zien hoe ik kijk naar hoe een paard loopt en hoe het paard zou moeten kunnen lopen volgens MIJ.
Ik ben geen wetenschapper, professor, instructeur of jury. Ik weet ook niet wat jij voelt.. dus doe mijn best.
Ik kijk niet naar GEDRAGENheid. Ik kijk nu naar een combinatie die ik beoordeel op B-L niveau. Wat ik wil zien is een
horizontale balans. Gelijkmatige bewegingen. (Dus balans tussen stuwen en dragen in) Benen op de juiste plekken hierbij neerzetten zonder dat een paard als een Z paard zou moeten bewegen of lopen.
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/422376_10150606798011401_634301400_9509336_1413322421_n.jpg
De rode lijnen tonen wat het paard doet. Het rode streepje op de grond is waar hij het achterbeen waarschijnlijk zal plaatsen. De groene lijnen tonen wanneer het paard voldoende actief is en naar de hand toe loopt hoe de bewegingsafloop dan zou kunnen zijn en hoe de rest van het lichaam dan reageert.
Zoals je ziet wil ik bij de hals wel de nek hoog (bij het hoofdstel), maar verwacht ik geen oprichting. Er mag best wat lengte in de hals zitten, maar ik wil wel dat hij ronder wordt over de kap en naar de hand toe loopt. (reden dat ik ook het middenstuk iets in een boogje heb en de nek iets lager lijkt is omdat de halsbespiering van dit paard niet optimaal is en IK DENK dat hij zo af zou lopen in ideale positie. (bekijk ik van paard tot paard) Met de juiste training veranderd de bespiering en kun je ook andere posities en kracht verwachten.
Op zich heeft dit paard in stand volgens mij al een mooie rechte lijn van schoft tot kruis. Op een foto lijkt hij dus niet snel bergafwaarts te gaan terwijl als je naar de afzet van de benen kijkt je ziet dat het voorbeen meer gewicht vangt omdat het achterbeen sneller van de grond komt.
Hij loopt dus van de achterhand af en "de hand in" (ofwel wat op de voorhand) Op zich is lengte in de hals prima.. maar hij komt nu wel wat achter de loodlijn terwijl hij door activiteit veel mooier omhoog en naar de hand toe KAN lopen.
Wbt de groene lijnen:
Wanneer je hem minimaal kan sluiten en op het juiste moment qua hulpen kan openen in het activeren in tempowisselingen zal hij iets omhoog komen vanuit de schoft en met het achterbeen verder onder treden. Door het naar de hand toe gaan en ronder worden in de hals zal hij iets ruimer worden in het voorbeen.. door de correcte bewegingsafloop zal zijn nek makkelijker hoogste punt zijn en zijn neus op de loodlijn.
In het begin zal hij waarschijnlijk wat onstabieler zijn in de aanleuning omdat hij zijn horizontale balans nog niet heeft gevonden. Het is die balans waar je naar moet streven. Laat hem maar wat onbalans hebben in de aanleuning. Hij moet op eigen benen leren lopen. Wanneer dit beter gaat wordt de aanleuning ook beter. Met kleine stukjes moet je genoegen nemen en niet te lang doorzetten. Op = op.
Let op dat je in je tempowisselingen (want het is heel goed dat je daar mee bezig bent) hem niet naar beneden laat duiken als je hem terug rijd, want daar lijkt hij mij het paard voor. Blijf zelf rechtop en voor je uit kijken. Ook met het wegrijden. Been = weg en iets toestaan. Hij mag zijn neus naar voren duwen, maar niet omlaag. Na een paar passen wegrijden weer terugnemen, zodat je in het wegrijden een paar goede passen hebt en die kunt belonen.. en niet 3 goede passen en 9 passen dat hij weer op de voorhand valt. Hou de tempowisselingen klein.. en als dat goed gaat ga je ze telkens wat "vergroten." (beetje extra terug, beetje extra weg)
Goed rechtop blijven want wanneer jij je gewicht meer naar voren brengt kan hij niet in balans zijn op eigen benen.
Voor bokker Change3x geldt hetzelfde verhaal als hierboven.

Teveel op de voorhand. Te diep.. het ziet er sloom en sloffig uit. Het achterhoefje komt absoluut niet in het spoor van de voorhoef.. Dit paard kantelt zijn bekken minimaal.. hij trekt zijn kruis omhoog en duwt zijn hoofd omlaag. Hij loopt een beetje met negerinnebillen

... Het mag allemaal best wat actiever

Neusje voor de loodlijn. Lekker wakker worden! Ruiter zit er wel blij op, volgens mij doet ze ook erg haar best