Heleen_Jaylo schreef:Hey,
ik zou nog even willen terugkomen op die 90kg die in het begin van het topic werd aangegeven als 'maximumgewicht'.
Volgens mij zijn de meeste bokkers hier vrouwen, maar heb je er al eens bij stilgestaan dat er ook volwassen grote mannen rijden? Om maar een voorbeeld te geven, mijn broer is 1.94m groot en militair, dus doet naast paardrijden ook nog actief aan andere sport. Het zal je misschien verbazen (of niet), maar hij weegt ook ruim 90kg, maar is daarmee slank! Zijn paard is een 1.76m grote dressuurruin, maar wel slanke bouw en die combinatie past perfect. Het paard heeft ook totaal geen last van het gewicht. Ik wil maar zeggen, als je over 'zwaarder' spreekt moet je niet alleen kijken naar de lichaamsbouw, maar ook naar de grootte van de ruiter. Volgens mij zijn er veel mannen, ook in de springsport die ruim over de 90kg gaan zonder dat het paard daar last van heeft.
Ja; daarover wordt ook nagedacht hoor, mijn vriend is 1.93m en weegt 84 tot 85 kg, die rijdt ook op een stevig sterk paard, maar met mate, maar zoals je ook wel eerder hebt kunnen lezen vidt ik die 90 kilo eigenlijk enkel acceptabel bij iemand die echt wel heel lang is ook, dan is het nl stuurbaar gewicht, een vrouw van 1.65 met een gewicht van 90 kilo is voorzien van veel onstuurbaar gewicht, en dus een nog grotere last in mijn ogen voor het paard. ik ben denk ik de felste als het gaat over maximum gewicht en vinden dat daar een behoorlijk lang persoon bij hoort.
Edit: springruiters is een verhaal apart, ik persoonlijk vind een sprong of 13 van 1.5à met een vent van 90 kilo op de rug niet kunnen, maar aan de andere kant, tegen dat ze op zo' hoog niveau springen, wordt er veel minder gesprongen tijdens de trainingen...blijft een lastige discussie.