Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:41

Marjootje, ik ga het zo voor de 2e keer eten. Ik werd er niet misselijk van maar dacht wel vanalles te (moeten) voelen ;).

Colway, pfff ja weet je. Ik ben ook wel een beetje van het gemakzucht :o. Ik kom 5 van de 7 dagen pas tussen 20 en 21u thuis en heb dan geen zin meer om uitgebreid te gaan koken (eigen keus, I know). Ik eet VEEL te weinig groente, dat is iig zeker. Als mijn vriend en ik samen eten, koken we wel gewoon. Als ik alleen eet (minimaal 4x in de week), is het toch vaak iets makkelijks/kan en klaar: brood, soep, sla met avocado, gedroogde tommaatjes, verse tomaten en pijnboompitten. Als ik kook, kan het vanalles zijn: rijst, aardappelen (weinig), allerlei soorten pasta. Ik eet geen vlees, wel vis en vleesvervangers. Fruit eet ik tegenwoordig wel genoeg maar wel op een tijdstip dat het uitkomt ;). Snoepen doe ik in de vorm van soepstengels :D. Ik ontbijt wel met melk en cruesli maar heb vorige week de cruesli iig al vervangen door die gortdroge gezonde troep en zal de melk ook vervangen door yoghurt.

Als je geen pasta/rijst/aardappelen eet, wat is dan je hoofdingrediënt van je maaltijd :o ?

Ik voer mijn paarden minimaal Marstall, verder alleen gras en kwalitatief goed kuil. Soms merk ik echter wel dat ze wat tekort komen (ze worden allebei intensief gereden) en dan krijgen ze dus Marstall.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:43

Overigens heeft het aankomen bij mij puur en alleen te maken met het minder sporten. Ik ben gezegend met "slanke" genen en als ik gewoon een paar keer per week fitness of iets, blijf ik aan de 'magere' kant. Nu ben ik dus iets zwaarder, voor het oog véél mooier maar zelf ben ik er minder happy :o mee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:50

Citaat:
Als je geen pasta/rijst/aardappelen eet, wat is dan je hoofdingrediënt van je maaltijd :o ?

Groente ;-)

Ik eet ook 4 keer in de week alleen, meestal kook ik wel, of ik kook de dag van te voren. ;-)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:36

Colway, da's wel heel veel groente dan :D. Eet je nooit broccoli en bloemkool?

Marjootje, heb net de chia weer door een potje yoghurt gemengd maar kreeg er nu ook wel een beetje een unheimisch gevoel van :o.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:57

Ik word er echt misselijk van, een naar vol gevoel, en moet er van boeren.......... :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:08

Misschien beginnen met een theelepeltje en dat opbouwen?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:23

Ik was begonnen met 2 theelepels, zoals het op de verpakking staat, misschien dan nog maar minder proberen

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:25

Het is nu meer een topic aan het worden over hoe je kunt afvallen en dieeten....
Maar goed, er zijn veel verschillende meningen over hoe zwaar de ruiter max. mag wegen voor een bijv. D pony... En er word gesproken int begin van deze topic over een max. van 90kg... Ik vind dat je moet kijken naar wat voor paard je hebt.. Ik heb zelf ook een maatje meer en hb zelf een fjord, en ik heb totaal niet het idee dat ik te veel ben voor hem.

Maar neem dit filmpje: Dit is een volwassen vrouw, die zal rond de 70kg wegen en die rijd op deze shet!!! Dan zou dat ook ondragelijk moeten zijn, maar toch loopt hij al L2! Dusja....

http://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:39

Je hebt wel gelijk gaat allemaal beetje off topic, onderwerpen hebben ook wel weer met elkaar te maken.

Ik had dit filmpje al eens gezien, vind het eigenlijk niet kunnen.
Je zou zo inderdaad niet zeggen dat de pony het er moeilijk mee heeft, maar niet ieder paardje laat het ook duidelijk zien.
Als volwassen persoon zou je je toch moeten afvragen of dit een goeie combi is.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:41

Lisanne2409 schreef:
Het is nu meer een topic aan het worden over hoe je kunt afvallen en dieeten....
Maar goed, er zijn veel verschillende meningen over hoe zwaar de ruiter max. mag wegen voor een bijv. D pony... En er word gesproken int begin van deze topic over een max. van 90kg... Ik vind dat je moet kijken naar wat voor paard je hebt.. Ik heb zelf ook een maatje meer en hb zelf een fjord, en ik heb totaal niet het idee dat ik te veel ben voor hem.

Maar neem dit filmpje: Dit is een volwassen vrouw, die zal rond de 70kg wegen en die rijd op deze shet!!! Dan zou dat ook ondragelijk moeten zijn, maar toch loopt hij al L2! Dusja....

http://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ

Dat meisje op de shet weegt geen 70 kilo hoor. :)
Of ze te groot en te zwaar is dat is een andere discussie, maar ik denk dat ze de 60 kilo nét haalt.

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:43

Hey,
ik zou nog even willen terugkomen op die 90kg die in het begin van het topic werd aangegeven als 'maximumgewicht'.
Volgens mij zijn de meeste bokkers hier vrouwen, maar heb je er al eens bij stilgestaan dat er ook volwassen grote mannen rijden? Om maar een voorbeeld te geven, mijn broer is 1.94m groot en militair, dus doet naast paardrijden ook nog actief aan andere sport. Het zal je misschien verbazen (of niet), maar hij weegt ook ruim 90kg, maar is daarmee slank! Zijn paard is een 1.76m grote dressuurruin, maar wel slanke bouw en die combinatie past perfect. Het paard heeft ook totaal geen last van het gewicht. Ik wil maar zeggen, als je over 'zwaarder' spreekt moet je niet alleen kijken naar de lichaamsbouw, maar ook naar de grootte van de ruiter. Volgens mij zijn er veel mannen, ook in de springsport die ruim over de 90kg gaan zonder dat het paard daar last van heeft.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:51

Zij stond ooit in de Penny, toen zei ze dat ze rond de 50 kilo woog. Dat is erg op het randje voor een shetlander en te lang vind ik haar wel, maar op de een of andere manier vind ik het geen storend beeld.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:38

Heleen_Jaylo schreef:
Hey,
ik zou nog even willen terugkomen op die 90kg die in het begin van het topic werd aangegeven als 'maximumgewicht'.
Volgens mij zijn de meeste bokkers hier vrouwen, maar heb je er al eens bij stilgestaan dat er ook volwassen grote mannen rijden? Om maar een voorbeeld te geven, mijn broer is 1.94m groot en militair, dus doet naast paardrijden ook nog actief aan andere sport. Het zal je misschien verbazen (of niet), maar hij weegt ook ruim 90kg, maar is daarmee slank! Zijn paard is een 1.76m grote dressuurruin, maar wel slanke bouw en die combinatie past perfect. Het paard heeft ook totaal geen last van het gewicht. Ik wil maar zeggen, als je over 'zwaarder' spreekt moet je niet alleen kijken naar de lichaamsbouw, maar ook naar de grootte van de ruiter. Volgens mij zijn er veel mannen, ook in de springsport die ruim over de 90kg gaan zonder dat het paard daar last van heeft.

Ja; daarover wordt ook nagedacht hoor, mijn vriend is 1.93m en weegt 84 tot 85 kg, die rijdt ook op een stevig sterk paard, maar met mate, maar zoals je ook wel eerder hebt kunnen lezen vidt ik die 90 kilo eigenlijk enkel acceptabel bij iemand die echt wel heel lang is ook, dan is het nl stuurbaar gewicht, een vrouw van 1.65 met een gewicht van 90 kilo is voorzien van veel onstuurbaar gewicht, en dus een nog grotere last in mijn ogen voor het paard. ik ben denk ik de felste als het gaat over maximum gewicht en vinden dat daar een behoorlijk lang persoon bij hoort.

Edit: springruiters is een verhaal apart, ik persoonlijk vind een sprong of 13 van 1.5à met een vent van 90 kilo op de rug niet kunnen, maar aan de andere kant, tegen dat ze op zo' hoog niveau springen, wordt er veel minder gesprongen tijdens de trainingen...blijft een lastige discussie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:32

Ok, ik zet even de ik-ga-even-eerlijk-zijn pet op ;). Ik vind argumenten als: ja maar die paarden lopen ook gewoon hoog in de dressuur/spring- western sport of welke tak van sport dan ook, de GROOTST mogelijke kul en een non-argument als het om 'goedpraten' van een bepaald gewicht gaat :o. Ten eerste is het denk ik wel aannemelijk om te stellen dat hetzelfde paard met een lichtere ruiter van hetzelfde niveau het minder zwaar te verduren heeft. Ten tweede kun je niet weten hoe het paard er fysiek op latere leeftijd aan toe zal zijn en of dat vooral te wijten is aan het gewicht of aan de zware training. En ten derde vraag ik me überhaupt af waar we in sommige takken van de paardensport in vredesnaam nog mee bezig zijn maar dat is een andere discussie ;).

Dat mannen vaak meer dan 90kg wegen en ook paardrijden vind ik net zo'n kulargument. Voor een paard maakt het namelijk niet uit of dat voor die man nou wel of niet een gezond gewicht is, het paard voelt alleen die 90kg of 100kg of wat dan ook. Dan kan het voor de persoon wel gezond zijn maar dat is het dan IMO niet voor het paard. En ja een paard met een stevige bouw zal ongetwijfeld meer last kunnen dragen dan een kleiner/ranker paardje met een andere bouw. Ik vind echter nog steeds dat je met een bepaald gewicht gewoon simpelweg niet meer op een paard moet stappen ongeacht het paard. En 90kg goed geproportioneerd zal voor een paard ongetwijfeld beter voelen dan 90kg 'gepropt' (excusez le mot) in een kleiner persoon maar te zwaar is gewoon te zwaar.

En HJ, wie zegt dat paarden in de springsport niet meer last hebben van die mannen van >90kg dan van ruiters van <90kg? Alleen maar omdat ze die hindernis springen? Is het dan 'safe' to say dat ze er geen last van hebben? Lijkt mij te makkelijk. Misschien zijn die paarden op hun 15e wel versleten, weten wij veel ;).

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:05

Tja zo kun je wel bezig blijven. Ik denk dat de meeste sportpaarden een goed leven hebben ook al moeten ze kortstondig springen met een man van 90 kilo op hun rug. Er zit natuurlijk een grens aan wat het gewicht van een ruiter kan zijn maar ik denk dat alles tot 90 kilo niet perse een probleem hoeft te zijn. Daarboven moet je het gewoon per geval bekijken. De meeste sportpaarden zijn overigens heel erg goed getraind dus zullen ze meer kunnen dragen dan een paard dat de hele week in de wei staat en twee keer per week een uurtje loopt. Ik blijf erbij dat je aan een paard kunt merken of het niet lekker in zijn vel zit, dus als je redelijk zwaar bent en je paard loopt niet goed dan moet je dat eens goed gaan onderzoeken. Maar als je paard als een zonnetje loopt, vrolijk, gezond en levendig is, ook al heeft hij een wat zwaardere ruiter, moet je dan problemen gaan zoeken die er niet zijn?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:20

bethje31 schreef:
Tja zo kun je wel bezig blijven. Ik denk dat de meeste sportpaarden een goed leven hebben ook al moeten ze kortstondig springen met een man van 90 kilo op hun rug. Er zit natuurlijk een grens aan wat het gewicht van een ruiter kan zijn maar ik denk dat alles tot 90 kilo niet perse een probleem hoeft te zijn. Daarboven moet je het gewoon per geval bekijken. De meeste sportpaarden zijn overigens heel erg goed getraind dus zullen ze meer kunnen dragen dan een paard dat de hele week in de wei staat en twee keer per week een uurtje loopt. Ik blijf erbij dat je aan een paard kunt merken of het niet lekker in zijn vel zit, dus als je redelijk zwaar bent en je paard loopt niet goed dan moet je dat eens goed gaan onderzoeken. Maar als je paard als een zonnetje loopt, vrolijk, gezond en levendig is, ook al heeft hij een wat zwaardere ruiter, moet je dan problemen gaan zoeken die er niet zijn?

Het gaat niet alleen om kortstondig springen uiteraard ;). De wedstrijd is misschien redelijk kortstondig maar springpaarden worden doordeweeks natuurlijk ook gewoon behóórlijk getraind met oa springtrainingen. De 'klappen' die pezen en spieren op moeten vangen zijn vele mate groter dan paarden die alleen recreatief bereden worden bijvoorbeeld, laat staan dat er een (te) zware ruiter op zit.

Paarden laten minder snel zien dat ze niet lekker in hun vel zitten dan je denkt, iig veel paarden. Daarbij interpreteren wij mensen de uitingen van een paard ook niet altijd goed ;). Als je een osteo of fysio langs laat komen bij je paard zal hij/zij ALTIJD wat vinden. En ja, er kan ook een blokkade gevonden worden als het paard alleen maar in de wei staat maar we kunnen er wel vanuit gaan dat eigenlijk iedere belasting voor een paard teveel is aangezien ze niet zijn gebouwd op dragende belasting ;).

We rijden allemaal voor ons plezier en daarbij nemen we sommige dingen (bv slijtage) voor lief. Het zijn tenslotte ook 'gewoon' dieren die gebruikt worden voor ons gerief/werk en slijtage is daar inherent aan. We kunnen er denk ik ook van uit gaan dat iedereen het welzijn van zijn/haar paard hoog heeft maar een beetje bewustzijn is natuurlijk nooit verkeerd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:53

Citaat:
Ik blijf erbij dat je aan een paard kunt merken of het niet lekker in zijn vel zit, dus als je redelijk zwaar bent en je paard loopt niet goed dan moet je dat eens goed gaan onderzoeken. Maar als je paard als een zonnetje loopt, vrolijk, gezond en levendig is, ook al heeft hij een wat zwaardere ruiter, moet je dan problemen gaan zoeken die er niet zijn?

Ik blijf erbij dat een paard dat nou juist pas aangeeft als er al problemen zijn, te laat dus. Denk inderdaad niet dat je problemen moet zoeken die er niet zijn, maar wel alert moet zijn. En hetgeen je kan beperken in de slijtage van je paard dat ook moet doen. Dat is naast passend tuig, goede training ook de fysieke belasting van de rug (en uiteraard ook training van de rug)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:34

hmmm ik probeer er meer op te letten of een paard er tevreden bijloopt, mede dankzij dit forum en als je goed kijkt zie je toch best wel veel problemen. Meeste problemen zijn rijtechnisch maar ik denk dat een aantal problemen ook door rugproblemen komen. En dan bedoel ik dingen als ernstige singelnijd (heet dat zo eigenlijk?), enorm gevoelige rug die je nauwelijks met een borstel mag aanraken, gespannen lopen, bokken etc. Dit heb ik gezien bij andere paarden, gelukkig niet bij die van mij, maar die is nog jong dus ik let er wel op. Overigens de problemen die ik heb gezien zijn geen van alle bij zware ruiters...dat terzijde. Nu is natuurlijk geen enkel paard perfect maar als je oplet zie je toch best wel veel problemen en best wel duidelijk ook.
Maar goed, alert zijn is belangrijk en zeker bij ruiters boven de 90 kilo. Maar als iemand die wat zwaarder is al jaren zonder problemen op een paard rijdt dan lijkt het me niet nodig om daar maar mee te stoppen omdat die persoon misschien boven de 90 kilo is...als paard en ruiter gezond zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:23

bethje31 schreef:
hmmm ik probeer er meer op te letten of een paard er tevreden bijloopt, mede dankzij dit forum en als je goed kijkt zie je toch best wel veel problemen. Meeste problemen zijn rijtechnisch maar ik denk dat een aantal problemen ook door rugproblemen komen. En dan bedoel ik dingen als ernstige singelnijd (heet dat zo eigenlijk?), enorm gevoelige rug die je nauwelijks met een borstel mag aanraken, gespannen lopen, bokken etc. Dit heb ik gezien bij andere paarden, gelukkig niet bij die van mij, maar die is nog jong dus ik let er wel op. Overigens de problemen die ik heb gezien zijn geen van alle bij zware ruiters...dat terzijde. Nu is natuurlijk geen enkel paard perfect maar als je oplet zie je toch best wel veel problemen en best wel duidelijk ook.
Maar goed, alert zijn is belangrijk en zeker bij ruiters boven de 90 kilo. Maar als iemand die wat zwaarder is al jaren zonder problemen op een paard rijdt dan lijkt het me niet nodig om daar maar mee te stoppen omdat die persoon misschien boven de 90 kilo is...als paard en ruiter gezond zijn.

Rijtechnische problemen komen 9 van de 10x voort uit een lichamelijk probleem ;). Ik durf zelfs te beweren dat je een bepaald percentage rijtechnische problemen kunt wijten aan rugproblemen. Zou je dit verder gaan onderzoeken, zou je denk ik zelfs een onderverdeling kunnen maken tussen lichamelijke problemen die worden veroorzaakt door: bijvoorbeeld slecht passend tuig, onkunde ruiter, mate van training, gewicht (zowel van paard als ruiter) etc. Echter, is er nooit een dergelijk uitgediept onderzoek uitgevoerd (is ook lastig denk ik).

Die van mij gaan preventief minimaal twee keer per jaar naar een osteo/fysio. Mijn bijrijders wegen allebei minder dan ik. Ik rij zelf mijn paarden max 3x in de week. Ze lopen 5 tot 6x in de week. Zou ik echt nog 20kg aankomen (dan zit ik bijna aan de 90kg) zou ik denk ik iig niet meer op mijn haf kruipen :o. Op mijn paard misschien nog wel maar absoluut minder!

Het lastige is dat het gegeven 'gezond paard' ook niet meer is dan een momentopname. En als de osteo/fyio wèl wat vindt bij controle, is het paard dan gezond? Is de blokkade dan te wijten aan het ruitergewicht? Of zijn er andere oorzaken? Eea is natuurlijk altijd érg moeilijk te bepalen. Het lijkt mij alleen dat als je > 90kg weegt dat je niet 7 dagen in de week super intensief op je ponietje gaat rijden. Ik kan met de beste wil van de wereld ook gewoon niet snappen waarom :o ? Waarom niet eerst wat afvallen?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:17

Ik heb gestald en gereden bij een springstal.
De hoofdruiter daar was een kleinere stevigere man.
Als ze lang genoeg bleven werden ze verkocht als ze Z waren.
Vaak zagen we die paarden daarna nog of was er nog contact met de koper.
En mijn ervaring is niet dat die paarden meer blessures hadden.
Wat ik daar wel geleerd heb is om te voelen.
Op een verwend paard na zal een paard zelden protesteren voor dwars te liggen. Er is bijna altijd een reden waarom.
Dat zou het gewicht kunnen zijn.
Maar niet passend tuig en vooral een tegenwerkende ruiter zijn naar mijn idee een groter probleem.
Ruiter die naar links of rechts hangen waar een paard moet blijven corrigeren. Handen die blijven werken. Paarden scheef op de voorhand lopen.
Paarden die de rug niet gebruiken. De hand niet volgen omdat er niet vanuit achter gereden wordt.
En helaas is daar bij de orum geen aandacht voor. Dus er ziijn nog te veel ruiters die niet weten wat ze doen.
En te waar zal schadelijk zijn maar bij slanke ruiters zijn net zoveel pees en rug problemen dus die kunnen niet anders dan van mijn opsomming komen.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:54

Ik vind echt dat mensen van 70 kilo niet meer op een shet mogen. ook niet als ze maar 1.50 groot zijn. dat vind ik trouwens ook iets te groot voor een shet, op een Shire kan makkelijk iemand van 90 kilo en 180 cm lang hoor, als het paard hoger is dan 1.65. maar dat is mijn mening...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:52

laatste bericht van dit topic ic ruin een jaar geleden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:17

Ik denk zéker dat je naar de combi paard ruiter moet kijken. Ik denk echter wel dat een scheefzittende ruiter van > 90kg nog meer schade aanricht dan een scheefzittende ruiter van > 50kg op hetzelfde paard ;).

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:00

Ik ben er mee eens dat mensen die te zwaar zijn voor een bepaalde paard er niet op mogen zitten. Ik weet niet wat precies een paard kan hebben, maar ik zie vaak genoeg mensen die te zwaar zijn voor een paard of pony. Soms zijn die paarden door het gewicht van een ruiter niet meer in staat om hun normale prestaties te halen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:08

Er zijn de laatste tijd testen gedaan - n uiteraard maakt de kwaliteit van het rijden en de gezondheid van het paard ook uit in de beoordeling - maar ieder paard vertoont stress als het gewicht dat hij/zij moet dragen boven de 20% van het lichaamsgewicht van het paard uit komt. (dus het totale gewicht inclusief kleren en harnachement)