[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:18

bertie schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Was van de week proef aan het oefenen en instructrice was toevallig op stal en zat mee te gluren en zei vandaag voordat we begonnen tijdens de les : jeetje, die schouderbinnenwaarts linksom was enorm goed, mooi over 3 sporen heen.

Zondag mijn M1 debuut, nu al zenuwachtig maar heb er enorm zin in! :D

Wat fantastisch! :j

En over je debuut: geen WP verwachtingen he?
Ga vooral lekker rijden - dat het GOED voelt.

En veel plezier beleven, hoe dan ook, je bent toch maar al zover geraakt he :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:20

R_ali_R schreef:
ik heb ooit is gehoord dat als het paard terug in tempo komt bijv als je wil uitschuiven er toch iets niet goed is.
Nu weet ik alleen niet meer wat het is :+

Nu, zo moeilijk is dat niet! _/-\o_
Als paarden terug komen in tempo geven ze ermee aan dat het best wel moeilijk voor ze is, wat er gevraagd wordt.
Daarom is terugkomen in tempo een manier om te zeggen (door het paard dan) "hallo, dit valt me niet zo mee".
Daar kun je als ruiter iets mee.
Uitnodigened rijden, noem ik het. Uitnodigend in de zin van "ja ik weet dat je het moeilijk vindt, maar kunnen we proberen om ..?"
Zodra een paard terug komt in beweging mag je het paard nooit doordrukken, naar mijn idee. Je mag wél samen met je paard een zoektocht starten, om samen te kijken hoe je toch de beweging in stand kunt houden. Als onderdeel van een training, dus.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:21

JoycexLynn12 schreef:
Nee heb absoluut niet WP verwachting Bertie, ik rijd meestal de eerste 3 wedstrijden geen punten en dan ga ik ineens heel hard :+
Ik teken er alleen al voor als ze fijn en ontspannen is, vind ik veel belangrijker.

Ik laat mijn proefje filmen maar weet niet of ik het lef heb om het hier dan neer te zetten hoor, het gaat op wedstrijd altijd minder goed dan thuis.

Dan zet ik mijn M1 debuut ook neer _O-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:22

JoycexLynn12 schreef:
Nee heb absoluut niet WP verwachting Bertie, ik rijd meestal de eerste 3 wedstrijden geen punten en dan ga ik ineens heel hard :+
Ik teken er alleen al voor als ze fijn en ontspannen is, vind ik veel belangrijker.

Ik laat mijn proefje filmen maar weet niet of ik het lef heb om het hier dan neer te zetten hoor, het gaat op wedstrijd altijd minder goed dan thuis.

PB dat filmpje dan eerst maar. :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:23

Hmm, ik ga een nachtje over deze deal slapen :+

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:24

bertie schreef:
R_ali_R schreef:
ik heb ooit is gehoord dat als het paard terug in tempo komt bijv als je wil uitschuiven er toch iets niet goed is.
Nu weet ik alleen niet meer wat het is :+

Nu, zo moeilijk is dat niet! _/-\o_
Als paarden terug komen in tempo geven ze ermee aan dat het best wel moeilijk voor ze is, wat er gevraagd wordt.
Daarom is terugkomen in tempo een manier om te zeggen (door het paard dan) "hallo, dit valt me niet zo mee".
Daar kun je als ruiter iets mee.
Uitnodigened rijden, noem ik het. Uitnodigend in de zin van "ja ik weet dat je het moeilijk vindt, maar kunnen we proberen om ..?"
Zodra een paard terug komt in beweging mag je het paard nooit doordrukken, naar mijn idee. Je mag wél samen met je paard een zoektocht starten, om samen te kijken hoe je toch de beweging in stand kunt houden. Als onderdeel van een training, dus.

wat leg je het weer geweldig uit! _/-\o_

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:27

Ik voelde vandaag voor het eerst in een hele lange tijd, lees ongeveer 2 jaar, weer een swingend paard onder me. Blessures hadden meer van hem geeist dan ik dacht, maar gelukkig blijkt hij het nog wel te kunnen. En ik voelde me zo blij dat ik prompt stopte met rijden en het gevoel dus ook kwijt was :+ Niet dat hij anders een houten klaas was, maar hij had vroeger net dat beetje extra en ik had nu het idee dat het er toch nog inzit.

Ik heb de fout gemaakt om als paard aangaf het moeilijk te vinden door terug te komen, hem vooruit te jagen. Daardoor aangeleerd dat hij moest rennen als het moeilijk werd. Vervolgens moest ik hem terug rijden als hij ging rennen, dus heb ik hem aangeleerd dat hij weer in de rem moest. En tja, toen ik hem uit die rem wilde rijden pikte hij de onduidelijkheid niet meer en daar loop ik nu enorm tegenaan. Wel voel ik nu het stukje samen naar voren, zonder weer mee te gaan liften. Erg gevoelig lijntje, maar het komt. :+:

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:27

Deze week pas dit topic ontdekt en helemaal gelezen, geweldig topic vanwege de positiviteit die het uitstraalt, het plezier in het rijden dat zo ontzettend wordt gestimuleerd en natuurlijk is het heel leerzaam. Ik ben geen natuurtalent (helemaal geen talent volgens mij) ;) Ik moet tips en dingen die hier voorbij komen kunnen begrijpen, daarom heb ik alles wat voor mij of nieuw of zeer de moeite waard was in een document gekopieerd om tig keer te kunnen terug lezen en te visualiseren. Ik heb overigens helemaal (nog) geen rijfoto's, voornamelijk omdat ik meestal alleen op stal ben en 's avonds in een onverlichte bak rijd. Ik heb een IJslander die niet of nauwelijks draaft in de bak (wel buiten op het harde). Na een aantal flinke vallen en ontzettende onzekerheid dientengevolge ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe instructrice. Heel toevallig iemand gevonden waarmee het heel erg klikt. Ontspanning staat voorop, daarom doen we eerst oefeningen voor mijn ontspanning omdat paarden echt alles voelen en ook alles spiegelen (hartslag, spierspanning en ademhaling). Inmiddels ben ik zover dat ik echt weer met plezier rijd en steeds meer durf te ondernemen en... hoe meer plezier (en ontspanning) er bij mij is, des te braver is mijn paard, dus het wordt alleen nog maar fijner. Afijn, nog geen foto's van ons (hopelijk over een tijdje wel) maar ik ben inmiddels wel een enorme fan en wil iedereen heel erg bedanken voor de fijne bijdragen hier.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:29

Bertie ik snap hem! :D
Dan zat ik toch aardig goed met mijn eigen gedachtegang! Dankje!

En spannend 2 M1 debuut dit weekend! Vriendin van mij heeft haar L2 debuut (ga ik kijken) en stalgenootje haar L1 debuut, een debuten weekend dus. :+ Geniet ervan! Have Fun! *\o/*

OdiEtAmo

Alvast succes Joyce, genieten he ;)

freeride

IndezzW schreef:
Ik heb geen sperriem, het is een lage neusriem ;) of bedoelde je dat?
Een probleem dat wij hebben, is dat hij een soort bang is om het bit te voelen. Dus in plaats van een contact te nemen doet hij zijn mond open. Hier heb ik bijvoorbeeld een foto met de teugels in een boogje en nog steeds een open mondje.
Afbeelding
Verder heb ik wat foto's gevonden met benen en zonder dekens :P
Afbeelding
Dit is de 'meest recente foto' van een half jaar geleden
Afbeelding
Dit is een foto van 2 jaar geleden, toen reed ik nog met hoge neusriem
Afbeelding
Idem

Met al de nieuwe foto's erbij nog eens proberen: vindt je paard erg kort in de hals op de foto's, door de spanning en doordat je hen gewoon erg kort houdt, die lage neusriem is voor mij niet vriendelijker hoor, sluit de mond even goed,en drukt dichter bij de neusgaten, dus belemmerd net zo goed de ademhaling. en het bit kan alleen stil liggen door stille handen, als ie er echt zo bang van is, probeer eens een ongebroken trensje, misschien dat ie een klein bekkie heeft en dus snel last heeft van het notenkrakerseffect, kan ook met dubbelgebroken bitten gebeuren, hangt af van type verbinding en ruimte in de mond).
Nu weer naar de foto's: hij loopt op deze foto's achter de LL, niet los in zijn rug en wat drammerig, maar tis ook een crossles he :)
De foto van de galop is al best een goede, als je nu nog met je binnenhand niet terugwerkt,maar juist wat lucht geeft, zodat de neus meer eruit kan, zal hij nog mooier doorspringen.De draffoto in de bak laat een mooie valse buiging zien, en je binnenhand die terugwerkt, maar, dat zijn de foto's waarvan we wat kunnen leren, als ik me niet vergis rijdt je daar een volte, maar hij buigt enkel aan de voorkant.
Voor aan de teugel vind ik dit allemaal te diep en te rond, maar hij gaat wel aardig gelijk over de voro en achterbenen,achter is ie iets trager en wat stuwend, maar ik zie nog geen gehakketak achter en stekende voorbeentjes, dus dat is poisitief :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:30

Ikke heb niet M1 debuut, had ik vorig jaar juni oid. Maar dat filmpje is echt een lachertje, vooral dat ik winst had ;) Want we hebben ook een stel ongevraagde oefeningen gedaan.

Bloem24

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:32

Nu word ik wel benieuwd Merel! :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:36

Ik zeg: posten dat filmje! We kunnen er veel van leren!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:37

Volgens mij heb je die elders al wel eens laten zien Merel?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:37

R_ali_R schreef:

Nah.. had je dat niet zelf kunnen bedenken? >;) _/-\o_
Je paard vertelt je iets, en het is aan jou om te bedenken WAT! :):)
Zo moeilijk is dat toch niet? Hm .. ja, zo moeilijk is het dus wel. _O-
Ja, het valt niet mee om je te realiseren dat je paard je iets vertelt. Dat begrijp ik wel. :j
Maar zodra je doorkrijgt DAT je paard je iets vertelt, en je bedenkt dat je daar een antwoord op kunt bedenken.. DAN ben je op de goede weg!
Iemand anders kan je de antwoorden niet geven.
De situatie is telkens uniek. En daarom moet JIJ je eigen antwoorden gaan bedenken. Voor JOUW paard.
Je bent op de goede weg! *\o/* *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:39

MyWishMax schreef:
Ikke heb niet M1 debuut, had ik vorig jaar juni oid. Maar dat filmpje is echt een lachertje, vooral dat ik winst had ;) Want we hebben ook een stel ongevraagde oefeningen gedaan.

oh, dat wordt een spannend filmpje!v *\o/*
Vast helemaal fout, en bagger.
Heerlijk! :+: +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:41

MyWishMax schreef:
Ik voelde vandaag voor het eerst in een hele lange tijd, lees ongeveer 2 jaar, weer een swingend paard onder me.
*\o/* FANTASTISCH! *\o/*
GO, MWMW, GO!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:45

Sterker nog, was 2010. Ehm, dat is wel heel beschamend, want ik laat hem compleet in de steek door de stress. Leuke was wel, dat ik daarna zo hard moest lachen om die proef, dat ik in de 2e proef 211 punten kreeg :=

http://youtu.be/AcmaJbpctAQ beeld is beetje verwrongen alleen.

Karin idd :j Die heb ik wel eens laten zien en hoe ik winst heb gekregen geen idee. Ja een 8 voor SB en complimenten dat ik hem tussendoor beloonde.

EDIT: Maar ook de 211 punten waren toen niet terecht. Vond het toen niet leuk om te horen, maarja, na zelf kritisch kijken had ik eigenlijk daar mezelf ook geen winst gegeven. Maar bovenstaande helemaal niet, eerder 160 of lager.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-02-12 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:47

bertie schreef:
R_ali_R schreef:

Nah.. had je dat niet zelf kunnen bedenken? >;) _/-\o_
Je paard vertelt je iets, en het is aan jou om te bedenken WAT! :):)
Zo moeilijk is dat toch niet? Hm .. ja, zo moeilijk is het dus wel. _O-
Ja, het valt niet mee om je te realiseren dat je paard je iets vertelt. Dat begrijp ik wel. :j
Maar zodra je doorkrijgt DAT je paard je iets vertelt, en je bedenkt dat je daar een antwoord op kunt bedenken.. DAN ben je op de goede weg!
Iemand anders kan je de antwoorden niet geven.
De situatie is telkens uniek. En daarom moet JIJ je eigen antwoorden gaan bedenken. Voor JOUW paard.
Je bent op de goede weg! *\o/* *\o/*

Jawel als ik er wat langer over na zou denken :+
maar jij verwoord het een stuk beter dan ik.
Ik denk dat ik me paard stukje bij beetje meer begin te snappen en ik geef mijzelf nu de schuld inplaats van paardje.
Er zijn nog wel miscominicaties maar die komen door mij :Y)

Het is wel vermoeiend hoor paardrijden en denken hoe je 'correct' moet rijden tegelijk :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:47

ElanII schreef:
Deze week pas dit topic ontdekt en helemaal gelezen, geweldig topic vanwege de positiviteit die het uitstraalt, het plezier in het rijden dat zo ontzettend wordt gestimuleerd en natuurlijk is het heel leerzaam. Ik ben geen natuurtalent (helemaal geen talent volgens mij) ;) Ik moet tips en dingen die hier voorbij komen kunnen begrijpen, daarom heb ik alles wat voor mij of nieuw of zeer de moeite waard was in een document gekopieerd om tig keer te kunnen terug lezen en te visualiseren. Ik heb overigens helemaal (nog) geen rijfoto's, voornamelijk omdat ik meestal alleen op stal ben en 's avonds in een onverlichte bak rijd. Ik heb een IJslander die niet of nauwelijks draaft in de bak (wel buiten op het harde). Na een aantal flinke vallen en ontzettende onzekerheid dientengevolge ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe instructrice. Heel toevallig iemand gevonden waarmee het heel erg klikt. Ontspanning staat voorop, daarom doen we eerst oefeningen voor mijn ontspanning omdat paarden echt alles voelen en ook alles spiegelen (hartslag, spierspanning en ademhaling). Inmiddels ben ik zover dat ik echt weer met plezier rijd en steeds meer durf te ondernemen en... hoe meer plezier (en ontspanning) er bij mij is, des te braver is mijn paard, dus het wordt alleen nog maar fijner. Afijn, nog geen foto's van ons (hopelijk over een tijdje wel) maar ik ben inmiddels wel een enorme fan en wil iedereen heel erg bedanken voor de fijne bijdragen hier.

Hallo, wat een leuke mail! +:)+ +:)+
Zeeegg .. je moet niet alleen maar lezen hoor! := Je moet óók vragen als je iets wilt weten! :j
En laat vooral van je horen, wat je vindt! Want kijken, en een oordeel vormen, daar leer je ook van!
Kom maar op, doe maar mee! :))

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:49

Ja, die heb al eerder gezien Merel. :)

bertie schreef:
Uitnodigend rijden, noem ik het. Uitnodigend in de zin van "ja ik weet dat je het moeilijk vindt, maar kunnen we proberen om ..?"

Ja, maar dat vind ik echt een heel lastig stukje... Zeker met een paard dat al flegmatiek is.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 09-02-12 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:50

KarinvdM schreef:
Ja, die heb al eerder gezien Merel. :)

:j Gelukkig heb ik daarna nog stel proeven gehad die wel verdiend winst waren, want die 4 winst die dag waren cadeautjes en hadden niks met realistisch punten te maken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:51

Ach, soms krijg je te veel en een andere keer te weinig. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:54

Ik wist toen wel dat het niet verdiend was, maar was flink pijnlijk toen het er door sommige mensen ingewreven werd. Hoewel ik wel geleerd heb kritischer te zijn op eigen filmpjes (hoewel ik dat wel was) en sommige dingen niet met iedereen te delen. :=