Lusitana schreef:Ja, maar als een ander er nou geen last van heeft, moet jij die dan gaan vertellen dat die maar af moet vallen omdat jij je wel beter voelt als je mager bent?
Ik denk trouwens ook niet dat mensen opzettelijk dikker worden. En niks zo erg dan als je in een strijd bent met je gewicht dat andere mensen even gaan zeggen dat je te zwaar bent en af moet vallen en al helemaal erg als ze dan beweren dat je slecht voor je paard bent.
Ik denk dat de meesten wel beseffen dat ze moeten proberen slanker te worden, maar dat gaat niet in 1 dag, hè. Mogen ze dan al die tijd niet op hun eigen paard in het openbaar verschijnen omdat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen?
Ik ben 5-15 kilo te zwaar, dit schommelt heel erg en ben enorm in strijd met mijn lichaam wegens allerlei gezondheidsproblemen. Het laatste waar ik op zit te wachten is commentaar op kilootjes te veel, terwijl ik wel gewoon mijn zeer kreupele paard helemaal goed heb gekregen via dressuur en dus niet naar de filestijnen heb gereden omdat ik zogenaamd te zwaar ben.
Er zijn geen onderzoeken die werkelijk bewijsbaar gewicht van de ruiter kunnen koppelen aan schade aan het paard.
Wat er is gebeurd is kijken naar problemen in de paarden en conclusies daar uit trekken en een zooi berekeningen losgelaten op ruitersport.
Om een werkelijk betrouwbaar onderzoek te doen, had men 100 paarden paren van gelijkwaardig DNA, dus volle zussen, broers, broer-zus gelijktijdig op de zelfde manier in laten rijden, en levenslang gelijkwaardig werk moeten geven, waarvan 1 met een lichte en een met een zware ruiter en dan na hun dood de balans opmaken wat de schade is en die vergelijken.
Bij problemen die nu naar voren komen waar ze de conclusie trekken dat het door gewicht komt, kunnen wel honderd en een dingen aan de hand zijn geweest die meetellen. Het is niet zo dat te zware ruiter automatisch gelijk staat aan slijtage of blessures bij het paard.(En dat bij een lichte ruiter een paard nooit een probleem zou krijgen).
Bijna geen enkel paard is van wieg tot graf van een ruiter, bijna geen enkel paard is laat ingereden en ontzien tot zijn zesde jaar. Als dat zou gebeuren, kun je beter bekijken wat gewicht voor een rol speelt.
nu heb je gewoon te maken met inferieure paarden door te jong teveel belasten en fokken met slecht materiaal (merrie kreupel, fok er dan maar een veulen uit...).
Nogmaals, ik heb het al genoemd, ik vind wel dat je als ruiter zo fit mogelijk moet zijn en ik vind ook dat je als mens op je gezondheid moet letten en veel te dik worden brengt je gezondheid in gevaar, maar ik vind een grens van 80-90 kilo op elk paard te idioot voor woorden.
Overigens zorgt overgewicht van het paard zelf vaak wel voor kwalen.
Sorry hoor, maar mensen die niet opzettelijk dikker worden?
Waarom zie je die groep dan dikke grote menu's bestellen bij de Mc'donalds?
Omdat ze zeker denken dat ze van de sla die tussen de big mac gepropt zit afvallen onder het mom van; Ik eet toch groen?
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in en schiet in het verkeerde keelgat. Ik zie HEEL VEEL mensen die overgewicht hebben en oh zo graag willen afvallen maar ondertussen wel genoeg grammetjes snoep en andere troep in grote hoeveelheden naar binnen werken; " gewoon voor de smaak "
Ook voor mensen die nu gaan zeggen, maar ik ken iemand of ik heb zelf overgewicht en ik eet heel weinig... Ook dit is NIET JUIST het gaat erom wat je eet, want hoe minder je eet hoe meer je lichaam alles wat binnenkomt vast wilt houden.
Veel mensen eten WEINIG maar dan wel vetten en suikers, vooral de suikers.
Ik heb geen afkeer tegen dikkere mensen maar ik heb zeker geen respect voor ze als ze maar lopen te zeuren over van alles in en rondom hun lijf en er geen reet aan willen doen. Ja, paardrijden, om het paard letterlijk op te zadelen met hun probleem.