TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:37

Danique_G schreef:
cherie78 schreef:
Hoe "rijdt" jij de halve ophouding?
Een middel bij uitstek om een paard te "dwingen" na te geven :j

Nog zo'n "mooie"; het paard in de hand stellen

Dan zou je ook niet met je been mogen rijden want dan wijkt het ook voor druk. En als je licht in je hand bent en consequent, is de kleinste ophouding al voldoende en zal het dus geen pijn hebben en dus ook niet worden gedwongen.

Appelmoes, dat het niet vaak gebeurd lig toch meer aan de ruiter dan aan het bit.

Een been aanleggen is inderdaad ook wijken voor druk.
Maar de lagen van een paard zijn vele malen gevoeliger. Een trens ligt ook nooit stil in de mond en bij de geringste beweging van ruiterhanden verplaatst de trens in de paardenmond.

Dus ik begrijp ik uit deze reactie dat de "weerstandbiedende" hand geen pijn veroorzaakt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:38

Danique_G schreef:
Of dat de meeste ruiters beter les moeten krijgen :)

99.9% van de ruiters heeft weleens té hard in de mond getrokken en doet dat nog steeds.

Een schrikreactie kan je niet verhelpen met les. Als je paard wegsprint is automatische je reactie, stoppen / ophoudingen. Totdat je 2 sec later denkt he nee dit is niet de oplossing teugels los.
Te laat ben je dan al.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:39

Dat zeker, ja.

Wat ik me trouwens ook net bedacht: wat als het paard eens een sprongetje opzij maakt, en de ruiter even het evenwicht kwijt is? Dan wordt er toch vaak onbedoeld een ruk aan de teugels gegeven. Ik snap dat een ruk aan de teugels bij een bitloze optoming ook niet de bedoeling is, maar het lijkt me wel een stuk minder pijnlijk. Iemand input?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:39

ben ik het mee eens dan de lagen gevoeliger zijn. Maar dan moet de ruiterhand zich op aanpassen.

Ja, ik vind dat een (goede) weerstandbiedende hand geen pijn veroorzaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:40

Appelmoes_11 schreef:
Ja, maar hoevaak gebeurt dat precies, gok je zo? Is geen aanval, maar ik denk dat eigenlijk alle paarden wel eens pijn in de mond hebben gehad van een bit, al dan niet door verkeerde teugelvoering.

Dat is inderdaad een valkuil.

Er is vrijwel geen ruiter (om niet te schrijven ´geen´) met een daadwekelijk onafhankelijke zit, die echt niet, nooit, meer dan een honderdtal grammen kracht op een teugel zet. Bij meer weet een paard; ´oeps, nog meer kracht en dan doet het écht pijn´.
Bij metingen (in verschillende landen) van de kracht op de teugels op GP niveau kwam met op modaal 2-3 kilo per teugel....

Wat ík heel opvallend vind is dat de ruitersport pertinent afwijst dat er een drukmeting in de teugels en registratie van de hartslag van het paard live meeloopt bij bijvoorbeeld dressuurproeven.
De techniek is al meer dan 10 jaar betrouwbaar draadloos kostenneutraal op GP-niveau in te voeren.
Als het allemaal zo vriendelijk is, waarom zijn dat dat geen harde criteria bij jurering en in beeld op de tv?
Men wil toch meer objectivering? Zégt men. Welnu .... tatááá.

Ik werk zelf al >10 jaar met verschillende hartslagmeters bij het registreren, méten van wat er gebeurt bij mijn ´boodschappendressuur´ 8-)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:43

Danique_G schreef:
ben ik het mee eens dan de lagen gevoeliger zijn. Maar dan moet de ruiterhand zich op aanpassen.

Interpreteer de term eens?

Je biedt weerstand tegen de weerstand van het paard, net zolang tot het paard "nageeft"

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:43

Somebitch schreef:
Danique_G schreef:
Of dat de meeste ruiters beter les moeten krijgen :)

99.9% van de ruiters heeft weleens té hard in de mond getrokken en doet dat nog steeds.

Een schrikreactie kan je niet verhelpen met les. Als je paard wegsprint is automatische je reactie, stoppen / ophoudingen. Totdat je 2 sec later denkt he nee dit is niet de oplossing teugels los.
Te laat ben je dan al.

Klopt, ik heb ook wel eens uit woede een ruk gegeven aan de teugels. Tuurlijk heb ik spijt, maar van fouten leer je. Paard lijd helaas, maargoed, het is gebeurd.

Valt mij wel altijd op, dat ze dan schrikt uiteraard van mijn reactie maar dat ze bij het 'echte' rijden het bit wel weer wil aannemen. En ik denk, dat het bit aannemen ook een stuk vertrouwen is in de ruiterhand. Als je teminste geen gekke omhalen maakt met je hand.

Somebitch

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:45

Daar heb je dan ook een punt. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:45

Danique_G schreef:

Denk even na.

Q: Wáár denk je dat het paard ´nageelflijk´ voor is?

A: Op de beloning door het verminderen van druk/pijn in de muil.

In het allergunstigste geval werkt een bit met R-. (zie mijn site, ´je krijgt wat je beloont´ voor de uitleg als dat begrip je niet bekend is)
Door onvoldoende kennis/kunde/vaardigeheid bij de ruiter werkt een bit mééstal met P+; straf (door toevoegen van pijn) voor níet ´nageven´.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:47

Huertecilla schreef:
Danique_G schreef:

Denk even na.

Q: Wáár denk je dat het paard ´nageelflijk´ voor is?

A: Op de beloning door het verminderen van druk/pijn in de muil.

In het allergunstigste geval werkt een bit met R-. (zie mijn site, ´je krijgt wat je beloont´ voor de uitleg als dat begrip je niet bekend is)
Door onvoldoende kennis/kunde/vaardigeheid bij de ruiter werkt een bit mééstal met P+; straf (door toevoegen van pijn) voor níet ´nageven´.

Hoe zit het dan met nageeflijkheid bitloos?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:48

Danique_G schreef:
Klopt, ik heb ook wel eens uit woede een ruk gegeven aan de teugels. Tuurlijk heb ik spijt, maar van fouten leer je. Paard lijd helaas, maargoed, het is gebeurd.

Kijk en het paard leert ook :)*
...en dat vergeet een paard NOOIT meer.
Dat is net als schriklint.
Het paard krijgt een keer een échte optater en jij geeft met jouw ´weerstand biedende hand´ en ongelukjes bij evenwichtsherstel continue een herineren daaraan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:49

Weerstand biedende hand volgens mijn defenitie (iedereen heeft er weer een andere betekenis aan gehangen): licht contact houden met de mond, teugels vallen net niet in een boogje. Word ten alle tijden met je been gereden. Contact is om hier en daar in te springen waar nodig zonder dat het paard schrikt van je hand. Even kort uitgelegd, zal vast wat zijn vergeten.

Ik kijk later op de dag op uw site, sta nu op het punt van weggaan en anders word het steeds later dat ik naar mijn paard ga.. :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:50

Somebitch schreef:

Wat denk jij dat ´nageeflijkheid ´ ís?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:52

Huertecilla schreef:
Somebitch schreef:

Een teken van ontspannenheid. :j Paard zakt met het hoofd (is nog niet aan de teugel) maar loopt wel laag met het hoofd en bevordert het ruggebruik. Dit doet het dier omdat hij ontspannen is en de achterhand er goed ondertreed.

Om een paard nageeflijk te rijden heb je licht contact met je teugels. In mijn ogen. :j Is je hand in draf stil en in stap volg je het hoofd van het paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:57

Danique_G schreef:
Weerstand biedende hand volgens mijn defenitie (iedereen heeft er weer een andere betekenis aan gehangen)

Da is een goede illustratei van het probleem in de ruiterij; gebrek aan kennis/kunde/vaardigheid.
Dat begint al gelijk met fundamentele basisbegrippen.

Het werk van E.van Loon is zo´n beetje voor niets geweest |(

Héél jammer dat de modale NL ruiterij een teugelfixatie en controle-syndroom heeft met het idióte hoefstaren als referentiekader.

Hier een voorbeeld ´aan de hulpen´ met mijn perfect ´nageeflijke´ hengst:

Afbeelding

Ik heb een nog veel mooiere, maar daar stapt gelijk half Bokt bij in de valkuilen van verworden begrippen 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:58

Somebitch schreef:
Huertecilla schreef:

Een teken van ontspannenheid. :j Paard zakt met het hoofd (is nog niet aan de teugel) maar loopt wel laag met het hoofd en bevordert het ruggebruik. Dit doet het dier omdat hij ontspannen is en de achterhand er goed ondertreed.

Om een paard nageeflijk te rijden heb je licht contact met je teugels. In mijn ogen. :j Is je hand in draf stil en in stap volg je het hoofd van het paard.

´Nageeflijk´ is welwillend weerstandsloos contact houden met/opvolgen van de signalen door de ruiter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:00

Huertecilla schreef:

En jouw manier van rijden is natuurlijk de enige weg naar Rome. +:)+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:00

magda_90 schreef:
Huertecilla schreef:

Dat niet, maar hij laat je wel zien hoe het WEL kan. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:01

Naast de vele andere mogelijkheden. ;)

[edit] Begrijp mij niet verkeerd, ik vindt het prachtig als deze manier van rijden zo goed aan sluit bij jullie als combinatie. Maar ga niet prediken dat het DE manier is of dat dit DE enige manier is. Dat bedoel ik met mijn eerdere opmerking en daar laat ik het bij:

magda_90 schreef:
Ik houd mij niet voor niets 68 pagina's stil en spring nu alleen even in vanwege de geschiedenisvraag. Ik ga geen discussies meer voeren of het wel of niet gebruiken van een bit wel of niet ethisch verantwoord is of menselijk. Zolang de platen niet voor de hoofden verwijderd worden steek ik er geen energie meer in. Ben je als nog nieuwsgierig naar mijn reacties, zoek dan maar eerdere soortgelijke topics en lees mijn reacties daar maar in. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:07

Somebitch schreef:
Paard zakt met het hoofd (is nog niet aan de teugel) maar loopt wel laag met het hoofd en bevordert het ruggebruik. Dit doet het dier omdat hij ontspannen is en de achterhand er goed ondertreed.

:?
Soiry maar dat is anatomisch onmogelijk ringdressuurgewauwel.
Let op; ´ís´, niet imo.
Door relatieve elevatie door ondertreden (verzamelen) gaat de kop omhóóg en ´ruggebuik´ zit in de buíkspieren.

Ik raad je aan om; http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... Ride1.html
te kopen en bestuderen.

Dat is wetenschappelijk onderbouwde anatomie van het paardrijden.

Mbt het gebruik van rug/buik is er goede uitleg door Linda TT Jones. Je kan het heel goed simuleren met de vingers achter het borstbeen van het paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:09

Danique_G schreef:

Buiten dat de trens inwerkt op de lagen van het paard, werkt de trens direct ook in op de tong van het paard.
Die tong bestaat uit een slijmvlies en een spierweefsel dat veel zenuwen bevat.

Wat ik vooal een "mooie" opmerking in het boek van S. Radtke vind; Niet het paard ontbreekt het aan nageeflijkheid(durchlässigkeit), maar de (harde) hand van de africhter

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:10

Somebitch schreef:
magda_90 schreef:

Inderdaad.
Maar ja, het negatieve gevoel door die spiegel ophouden is natuurlijk helemaal míjn fout :D

Voor wie wel wil heb ik ooit mijn site opgezet.
Gratis, belangenloos een stuk basiskennis.
Maak er gebruik van, of niet.
Jaja, slecht mens moet ik zijn ;)

magda_90

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:15

Dat is het probleem met jullie plaat voor het hoofd, ik geef weerstand en meteen kruipen jullie in de slachtofferrol. Ik heb nergens gezegd dat die manier fout is, het is alleen niet de enige manier en dat schijnt vaak te worden vergeten. Er zijn vele wegen naar Rome, jullie kiezen voor A en de rest van de ruiters kiezen voor B-Z. Maar zeg dan niet dat B-Z fout is en dat A perfect is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:21

Somebitch schreef:

Dít is een foto waar ik een halve lezing aan kan ophangen:

Afbeelding

maar dít is een foto uit een serie welke het proces van weerstandloos beleren perfect illustreert; een hele lezing :D

Afbeelding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:22

magda_90 schreef:
Dat is het probleem met jullie plaat voor het hoofd, ik geef weerstand en meteen kruipen jullie in de slachtofferrol. Ik heb nergens gezegd dat die manier fout is, het is alleen niet de enige manier en dat schijnt vaak te worden vergeten. Er zijn vele wegen naar Rome, jullie kiezen voor A en de rest van de ruiters kiezen voor B-Z. Maar zeg dan niet dat B-Z fout is en dat A perfect is.

Het is natuurlijk wel zo, dat de manier van rijden van Huertecilla er één is met volledige medewerking van het paard :j
Nergens geen "weerstand" of "verzet"

De oplossing van het paard om ongecontroleerd weg te vliegen ligt voor de hand en wordt niet ingezet.

Het is dus SAMENWERKING ten top _/-\o_

En met bit,-of bitloos hoofdstel is er toch nog een bepaalde vorm van CONTROLE nodig.
En met bit of bitloos hoofdstel is zoals met alles de INWERKING van de ruiter alles bepalend voor SAMENWERKING of WEERSTAND bieden van het paard