Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:02

Gini schreef:
Tassie89 schreef:
kijk dat bedoel ik, wie zegt dat "ik" zo denk, zo met mijn paarden omga!! Ik heb verteld over mijn merrie ja, wat er is gebeurd, maar wie zegt dat ik zo heb gereageerd, of uberhoubt wat in de buurt komt... Ik probeer alleen te zeggen, wat ik hier boven zei.... Leuk joh al die beschuldigingen.. Terwijl ik het niet eens over mezelf heb...

Maar het gaat toch ook niet over wat jij wel en niet doet met jouw paard, ik heb het over jouw denkwijze/mening. Het feit dat je dat als argument gebruikt wil toch zeggen dat je het ermee eens bent?

Hahaah, nee, welk argument? Ik denk dat jij mij helemaal verkeerd begrijpt! Jij kan niet zeggen hoe ik denk, als jij alleen naar mijn verhaal leest op bokt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:03

Tassie89 schreef:
En de ene hengst is de andere niet. Mijn vriend moest op een 1 vd grootste hengstenhouderij van NL de jonge hengsten onder zijn hoede gehad... En die kan je niet behandelen als een manege paard.. Je moet niet voor niets op niveau hebben gestart voordat je een hengst mag starten.. Ik vind het hier ook zweverig worden..

Ik bedoel dit. Dit heb je zelf geschreven en daaruit blijkt dat je het toch akkoord bent met de handelingen die ze uitvoeren op de hengsten.

MoriMann

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:03

Ehm.. ik zie hier niets over (vermeende) handelingen. Hier staat alleen dat je geacht wordt om wat meer ervaring/niveau te hebben om met een (jonge) hengst om te kunnen gaan dan met een gemiddeld manegepaard. Dat kan je interpreteren als "in staat zijn om hardhandig op te treden" of als "bijzonder consequent zijn om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren". En ja, het is heel goed mogelijk om consequent te zijn zonder daarbij buiten bepaalde 'boekjes' te gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:22

Maar in dit topic gaat het toch niet over consequent zijn, dat is logisch. Dit topic heeft als titel "wie durft er voor uit te komen", dan denk ik vooral aan dingen die je liever verbergt, zoals uit frustratie slaan, rukken, trekken, schoppen,...

Maar ik heb in dit topic wel vaker de indruk dat training, opvoeding, consequent aanpakken, slecht gedrag afstraffen verward wordt met wat TS eigenlijk bedoelde (hardhandige aanpak die misschien niet zo ok was op het moment zelf).

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:22

Gini, wie zegt dat ik het over geweld heb van de mensen kant. Of iets wat daar in de buurt komt... ?? In ieder geval ik begon ermee te zeggen dat er hier verschillende mensen in dit topic zijn, met een verschillende ervaring.. Maar nu gaat de discussie hier over omdat jij hier zo zwart en wit over denkt, en mij weet te vertellen hoe ik met mijn paarden omga, en dat dat jou niet bevalt...uh Pardon?! Dat laat ik me natuurlijk niet voorbij gaan

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:45

Okey voor de laatste x, hoop dat ik nu duidelijk ben.. Elk paard moet hetzelfde behandeld worden, ongeacht " jonge wilde hengst of "uitgewoonde manegepaard" maar er zijn mensen die alleen manegepaarden gewend zijn, hun ervaring met paarden, is heel anders als iemand die bijvoorbeeld jonge hengsten zadelmak moet maken.. Omdat je daarbij op dingen moet letten, die je van een manegepaard niet verwacht. Daarbij hebben jonge paarden nog een opleiding en opvoeding nodig, die manegepaarden allanggg hebben gehad..

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:14

@tassie89, misschien wil je dan wat duidelijker zijn in wat je dan wel precies bedoeld, want snap nog steeds niet wat je nu duidelijk wilt maken met je laatste post, gezien ik geen verschil zie met je andere post omtrent dat onderwerp en we die blijkbaar verkeerd begrijpen.

Ik ga je proberen te begrijpen, bedoel je dat de mensen die met manege paarden omgaan, een jonge hengst zouden slaan? Of wil je alleen maar zeggen dat "manegemensen" niet ervaren genoeg zijn voor een jonge hengst? Want dat heeft niks met de OP en het onderwerp van dit topic te maken, en daar dachten wij wel aan in onze reacties naar jou.

Overigens hebben een heleboel manegepaarden juist geen enkele opvoeding gehad, maar dat is off-topic.

Tassie89 schreef:
Pfffff.... Waarom gaan je nekharen kriebelen? Je weet niet ik gedaan heb en te laat? Paarden hebben hun eigen instinct dat snap ik, maar we lopen zo vaak langs de wei en de andere paarden staan erin dan is het ook geen probleem. Daarbij in een kudde horen ze de "leider" te volgen, en als ik met haar loop snapt ze ook dat ze mij moet volgen, en heeft ze ook altijd netjes gedaan. Of is dat ookal niet goed? Ga je me nu vertellen dat ik geen goede leider ben? Jij kan alleen lezen, wat ik getyped heb, je was er niet bij.. Dus hoe kan je zeggen dat ik te laat was.. Ohja ja dit is mijn eigen merrie.

En de ene hengst is de andere niet. Mijn vriend moest op een 1 vd grootste hengstenhouderij van NL de jonge hengsten onder zijn hoede gehad... En die kan je niet behandelen als een manege paard.. Je moet niet voor niets op niveau hebben gestart voordat je een hengst mag starten.. Ik vind het hier ook zweverig worden..

Mijn nekharen gingen kriebelen door jou opmerking... "ik denk trouwens dat ze dit ook geen 2e x doet..."
Hiermee doe jij vermoeden dat je haar aangepakt hebt, op wat voor manier weet ik inderdaad niet, maar de manier waarop jij dit plaatst geeft mij een vermoeden, misschien is het handig als je uitlegt wat je dan wel hebt gedaan? Daarbij zei ik dat jou aanpak, wat dat dan ook was, te laat is omdat ik uit je verhaal begreep dat ze ook daadwerkelijk naar de wei gerent is, op het moment dat jij weer bij haar bent ben je minstens een minuut of 2 verder, helaas zal jou paard het dan niet meer begrijpen als je haar straft. Paardengeheugen werkt ook niet zoals bij mensen, net als beredeneren heel anders werkt en wij mensen toch voor paarden gaan nadenken alsof het mensen zijn. Dus ookal was ik er niet bij, uit jou verhaal maak ik op dat je te laat was...

Verder kan een instinctieve reactie opgeroepen worden door iets wat wij niet merken, je paard kan wel 400 keer braaf meelopen langs de wei, maar een signaal van een ander paard, een geluid of iets waarvan je paard schrikt geeft nog maar 1 beeld en 1 gedachten aan jou paard
:)* kuddedier :)*
Dat bedoelde ik ermee, niet dat ze niet snapt dat ze met jou mee moet lopen, maar dat er een prikkel in de omgeving kan zijn waardoor haar instinct het overneemt.

Daarnaast heb ik nergens gezegd dat jij geen goede leider bent, geen woorden in m'n mond leggen alsjeblieft.

De ene hengst is inderdaad de andere niet... maar wat wil je met dat stukje zeggen dan? Sommige kunnen niet behandeld worden als manege paarden... dus hij moest geweld gebruiken of streng zijn? Misschien kan je iets concreter aangeven wat je bedoeld met je opmerkingen? Nu kan ik alleen maar gissen wat je dan bedoeld...

irisxpieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:25

eindelijk iemand met het zelfde beeld als ik! je mag je paard door vragen en misschien op een gegeven moment ook een x wat harder door vragen! Gelukkig zijn er ook mensen die wel normaal kunne denken dan alles meteen zielug te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:58

Billie1 schreef:
Ruiters denken allemaal dat als zij (bijvoorbeeld) de hulp voor galop geven en het paard doet dit niet, dat hij stout is, ondeugend of geen zin heeft, maar een paard is niet in staat op die manier te denken. Een paard heeft wel degelijk emoties en een (sterk) karakter en zal het dus zeker laten weten als er iets aan de hand is, het meeste is onbegrip, een hulp die niet begrepen wordt door het paard... hier reageert het paard op en de ruiter ziet dit als "protest". Verder kan het angst zijn (pion?), irritatie of pijn (sporen, rugproblemen?) en noem maar op.

Steeds weer als ik dit soort dingen lees denk ik: Die heeft nog nooit :n een echte ouderwetse fjord gehad want dan zou je zeker wel anders piepen :j
Neem mijne eens een maand onder je hoede, dan weet je daarna zeker dat bovenstaande niet voor alle paarden opgaat.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:04

Ja waar zal ik eens voor uitkomen, dat ik soms in mijn eigen kunnen te kort schiet ja daar wil ik wel vooruitkomen, maar daarvoor ben je mens en je bent nooit te oud om te leren.
Dat mijn paardje wel eens op zijn donder (lees niet!!! hard slaan etc) maar gewoon even op zijn plek gezet wordt net zoals bij mijn hond of kat of als mijn dochtertje stout is en in de hoek wordt gezet ja daar wil ik ook wel voor uit komen.
Wat ik het allerbelangrijkste vind is dat je eerlijk en oprecht in al je handelen bent en dat kan ik van mezelf wel zeggen.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:01

het begon ook met de verschillende mensen die hier op dit topic komen en hun mening geven..

ik gebruik deze termen "manege paarden mensen" en "professionele mensen die evt "wilde hengsten temmen"omdat het verschil dan duidelijk is.
Naar mijn idee vinden de "manege mensen" iets sneller zielig, dat zou eventueel kunnen omdat ze automaatjes gewend zijn, paarden die niet aangepakt hoeven te worden, paarden die niet meer opgevoed hoeven te worden. Stel je zet iemand die alleen ervaring heeft met een uitgewoonde 20 jarige manege paard die zijn rondje wel loopt naast of op een (bijvoorbeeld ongetemde hengst) zou het zo kunnen dat er ongelukken gebeuren.. niet omdat het een "vals" paard is, of die persoon dom of "te lief" is.. maar omdat zo'n persoon geen idee en/of ervaring heeft met paarden in die status..

Als zo'n paard door iemand iets nieuws moet leren kan het zelfs met een professional wel gevaarlijk zijn. En daarbij vermeld ik ook, het ene paard is de andere niet, maar daar zitten ook gevaren in. Je moet zo inwijs alert, consequent en snel zijn.. want er kan altijd wat gebeuren.. ook bij paarden die op het eerste gezicht 'zadelmak' geboren zijn.. En soms om ze duidelijk wat te leren, en voor eigen veiligheid word er ook wel eens wat van ze gevraad wat misschien niet eerlijk is. Maar ze leren er wel van.

En of ik het wel of niet zo zou doen doet er niet toe.. ik bedoel te zeggen dat sommige mensen snel zeggen dat iets zielig is, terwijl ze iets zelf nooit hebben meegemaakt, dat is ook te begrijpen want somige dingen zien er niet altijd vriendelijk uit.. Maar soms gaat het zoals het gaat... en dan heb ik het niet over mezelf.. ik ben geen proffesional die hengsten kan temmen hoor haha..

_Rosaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:17

Ik geef toe; het lukt niet altijd!
Ik heb een erg voorwaartse pony,
en dan wil ik nog wel eens mijn geduld
ietwat verliezen en dan iets tè streng zijn
in mijn hand..! Wat dan natuurlijk niks oplost,
want daar wordt ze alleen maar heter van...! :o

Muscari2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:47

Leuke discussie. Tja wat is rijden zoals het moet. Ik neem niet aan dat er ergens een handboek is, van "zo moet je rijden".

Je hebt met 2 persoonlijkheden te maken, de persoonlijkheid van je paard en die van jezelf. Daarbij zijn nog 2 partijen met emoties lijkt me. Het paard en jezelf. Haha

Ik denk dat iedereen wel eens buiten het boekje gaat, of het nou een schrik reactie is of een boze reactie. Zolang je met je paard door een deur komt, en niet te vergeten zolang het paard respect toont naar jou toe, is het toch in orde.

Sommige paarden moeten worden gecorrigeerd, maar zeer zeker ook sommige ruiters, over en weer lijkt me. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:53

En zolang je er eerlijk over bent dat het geen eerlijke reactie was, naar het paard.

Dat mis ik een beetje in dit topic, lijkt soms wel alsof het wordt gebruikt om de meest foute acties goed te praten......

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:57

_Rosaaa_ schreef:
Ik geef toe; het lukt niet altijd!
Ik heb een erg voorwaartse pony,
en dan wil ik nog wel eens mijn geduld
ietwat verliezen en dan iets tè streng zijn
in mijn hand..! Wat dan natuurlijk niks oplost,
want daar wordt ze alleen maar heter van...! :o

die van mij wil ook niet echt relaxed worden,
ik ga zeker yoga proberen met haar.. laten rollen door de bak, jippie...
mss gaat ze wel gapen en haar hals laten zakken,uitschuiven en hoofdd laten vallen en neusje over de grond___________

dromen mag toch? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:03

Zelf ontspannen doet een boel :j
Als ik met gespannen billen zit, wil zij niet loslaten, zit ik met zachte billen, dan pfff...... ze zucht, laat de hals zakken en gaat lekker met de leuk over de grond...... hoe simpel kan het zijn?

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:08

Yamcha schreef:
Als ik met gespannen billen zit, wil zij niet loslaten, zit ik met zachte billen, dan pfff...... ze zucht, laat de hals zakken en gaat lekker met de leuk over de grond...... hoe simpel kan het zijn?

dat bedoel ik... wijs de weg en je paard volgt gedwee en tevree :D :D

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:09

vraag me af of er wel iemand is die nooit iets verkeerds heeft gedaan uit frustratie? iedereen is een keer te hard bij zijn paard in de mond, iedereen geeft een keer een klap omdat ze maar lopen te irriteren! ik geloof er helemaal niks van dat niemand zijn paard eens ten onrechte heeft behandeld! en ja ik doe dit ook, maar ben wel bezig om me in te houden en na te gaan wat er verkeerd ging, en op een andere manier het opnieuw proberen of gewoon door rijde en rustig blijven. dit werkt uiteindelijk het best! maar de frustratie is soms ook te groot om rustig te blijven, en dat heb ik bij iedereen wel eens zien gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:20

purkie schreef:
Yamcha schreef:

dat bedoel ik... wijs de weg en je paard volgt gedwee en tevree :D :D

Ja, klopt, daar heb je als ruiter veel meer invloed op dan je denkt. Ik vind het dan ook altijd je er makkelijk vanaf maken om de schuld aan het paard te geven (paard wil niet loslaten, is te loperig, of te sloom, bokt, steigert, weet ik wat al) terwijl de oplossing niet bij het paard ligt, maar bij de ruiter. Ik had het pasgeleden nog, ze schrok van iets kleins, weet zo niet meer wat, en een tijdje terug was dat een aanleiding geweest voor een ren-en vliegpartij, en als je geluk hebt, een rodeo erbij, en nu zat ik er nogal relaxed op geloof ik, en ze kijkt wat het was, schopt er een keer naar, zucht eens, en gaat verder met waar we mee bezig waren....... waanzinnig wat je dan kunt doen......

Kan nu ook leuk buiten rijden met haar, daar hoefde ik 3 maanden terug niet aan te denken hoor...... paard is zoveel blijer en kalmer geworden sinds ik beter leer rijden, onwijs wat een invloed dat heeft :j

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:47

Dit is wel herkenbaar :+ Ik werk zelf veel met jonge paarden en dus ook de groep paarden die nog wat 'manieren moet leren'. Als ze het echt niet begrijpen dan kan ik niet geïrriteerd raken maar als ze je echt even flink uitproberen vindt ik dan je best wel eens even boos mag worden.. zelf vind ik dat veel mensen te lief voor hun paard zijn en daardoor over hun heen gelopen wordt. Aan de andere kant zie je ook dat mensen paarden af en toe echt niet eerlijk behandelen. Ik probeer zelf zo consequent en eerlijk mogelijk te zijn..

T_S_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:33

Sperriempje ik ben het helemaal met je eens!
Soms en vooral het jonge spul moeten gewoon weten wanneer ze iets echt niet mogen doen!
We willen toch allemaal een fijn paard onder onze kont zonder gekke fratsen??

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:20

Jodyy93 schreef:
vraag me af of er wel iemand is die nooit iets verkeerds heeft gedaan uit frustratie? iedereen is een keer te hard bij zijn paard in de mond, iedereen geeft een keer een klap omdat ze maar lopen te irriteren! ik geloof er helemaal niks van dat niemand zijn paard eens ten onrechte heeft behandeld! en ja ik doe dit ook, maar ben wel bezig om me in te houden en na te gaan wat er verkeerd ging, en op een andere manier het opnieuw proberen of gewoon door rijde en rustig blijven. dit werkt uiteindelijk het best! maar de frustratie is soms ook te groot om rustig te blijven, en dat heb ik bij iedereen wel eens zien gebeuren!

De keren dat ik uit mijn plaat ga is het uit frustratie, ik kan heel gefrustreerd worden als iets niet lukt (zoals opstappen zonder zadel en paard draait steeds zijn achterhand weg) of als hij op een bepaalde manier reageert die ik niet snap. Bijvoorbeeld opeens heel heftig op de singel reageren. Dan ga ik helemaal lief en geduldig doen en dan blijft hij maar ''zeiken'' en dan geef ik een schreeuw, puur omdat ik hem niet snap. Zit hij gewoon stom te doen of heeft hij hier toch een rede voor?
Wat meestal wel zo is en daar kan ik dan echt niet tegen, want ik wil niet dat hij pijn heeft. Vlak daarna voel ik me gelijk schuldig en snap ik niet waarom hij de volgende dag zo lief naar me toekomt in de wei... Frustratie dus, en niet van ''even op zijn plek zetten''

Ik probeer mezelf altijd te beheersen want ik reageer vaak gewoon heel fel, maar ik weet in ieder geval áls het gebeurt het meestal mijn schuld is.

Gabbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:42

Ik denk dat de meesten wel eens zoiets hebben van kom op zeg, als het paardje weer eens niet luistert. Moet je eens kijken naar hoeveel mensen er ook wel eens uitvallen tegen elkaar als ze chagrijnig zijn :P

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:59

Sperriempje schreef:
Dit is wel herkenbaar :+ Ik werk zelf veel met jonge paarden en dus ook de groep paarden die nog wat 'manieren moet leren'. Als ze het echt niet begrijpen dan kan ik niet geïrriteerd raken maar als ze je echt even flink uitproberen vindt ik dan je best wel eens even boos mag worden.. zelf vind ik dat veel mensen te lief voor hun paard zijn en daardoor over hun heen gelopen wordt. Aan de andere kant zie je ook dat mensen paarden af en toe echt niet eerlijk behandelen. Ik probeer zelf zo consequent en eerlijk mogelijk te zijn..

T_S_Horses schreef:
Sperriempje ik ben het helemaal met je eens!
Soms en vooral het jonge spul moeten gewoon weten wanneer ze iets echt niet mogen doen!
We willen toch allemaal een fijn paard onder onze kont zonder gekke fratsen??

Op zich begrijpelijk, maar waar ligt dan de grens van boos worden op een (jong) paard? Wat is jullie defenitie hiervan dan?
Ik heb een fijn paard onder mijn kont, vanaf veulen af aan opgevoed (hengst) en zonder klappen, schoppen of stompen. Gewoon duidelijk zijn en op de juiste momenten belonen, in straffen geloof ik niet, in corrigeren wel. En wel op een paardvriendelijke manier die het dier ook snapt. Een stomp voor zijn neus zal die bij mij nooit krijgen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:22

Nee ik ben niet perfect..

Ik heb mijn paard wel eens een keiharde klap op zijn snufferd gegeven en een schop tegen zijn borst, en nee daar ben ik niet trots op, maar dat deed ik omdat hij mijn haflinger de hoek in had geschopt (en hij wou doorgaan) en hij echt even een steekkie los had. En hij deed het echt hard en vals.... Zeeeer dominante ruin!

En dat heb ik ook als moeder zijnde, als de kleine meid soms super irritant is de gehele dag dan snauw ik weleens dat ze nou is een keer normaal moet doen. :o
Ach sorry, ben ook maar een mens!