Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:08

Wat is over de schoudervallen, dat is wanneer het gewicht te veel op de buitenschouder komt.
Wanneer men vanachteruit dan nog meer drijft, of de achterhand nog meer aktiveert, loopt het paard nog meer over de schouderweg.
De motor van het paard komt van achteren, de voorhand stuurt men.
Stelling geven in een wending doet men met de teugelhulpen, met ondersteuning van de been- en gewichtshulpen.
Wanneer ik mijn paard met het binnenbeen aan de singel ietsjes druk geef, gaat het hoofd naar de binnenzijde, dit is een reflex, die ik bewust opwek.
Drukt u maar eens met de hand direkt achter de elleboog van het paard, knijpt u daar maar eens, het paard reageert met kauwen en de buiging van de hals in de richting waar men dat doet.
Maar dat is nog geen stelling, stelling vind in de nek plaats, het hoofd van het paard komt tot en met de derde hals wervel iets naar binnen, zodat het binnenoog en de neus aan de binnenzijde ietjes te zien is wanneer de ruiter rechtuit kijkt en er een blik op laat vallen.
Deze stelling zet men met het binnenbeen in, verfeinert het met de binnenteugel en de buitenteugel verhinderd dat de stelling te veel word, en het gewicht teveel op de buitenschouder komt.
Het buitenbeen ligt een handbreedte achter de singel, en zorgt daarvoor dat het buitenachterbeen sporen blijft in het buitenvoorbeen, dan is het paard recht, en toch gesteld.
Bij het zg buigen aan de hand, gaat dit niet op, de buitenkant kan niet voldoende begrenzt worden.
En zo als ik op vele beelden, en filmpjes gezien heb, ook van die zelfbenoemde Klassieke leraren zie ik deze problemen steeds weer opduiken, hetgeen zij doen, heeft naar mijn smaak niets te doen met lengtebuiging, of enige zinvolle stelling geven aan het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:16

je kan je afvragen
waarvoor is stelling bedoeld
wat is stelling? en waar dient het voor

als ik rijd, kan ik de juiste buiging, met zit , voor elkaar krijgen om een paard te laten wenden, zonder aan de voorkant te komen. (of stelling te vragen)
als hij dan de bocht om gaat, wending of volte in, gebeurd dit volgens de juiste rechtheid in het lijf, zonder op een schouder te vallen.
dan vraag je je af, waar is stelling voor en voor welk doel dient het.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:19

Professor schreef:
Wat is over de schoudervallen, dat is wanneer het gewicht te veel op de buitenschouder komt.
Wanneer men vanachteruit dan nog meer drijft, of de achterhand nog meer aktiveert, loopt het paard nog meer over de schouderweg.
De motor van het paard komt van achteren, de voorhand stuurt men.
.

kijk, hierin verschillen wij van mening :D
het buitenachterbeen stuurt de wending in
niet de voohand. (dit gaat op als je paard recht de wending in gaat, dus vanuit rechtgerichtheid een bv volte inzet) je voelt dan ook dat dit door het buitenachterbeen gebeurd

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:19

strechen? soepel maken? Om tijdens de opleiding van je paard d.m.v. de stelling naar de lengtebuiging te komen?

Ik weet het niet hor, maar dat is mijn redenatie een beetje..

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:22

Ok Professor, ik kan me vinden in je uitleg, al maak ik zelf meer gebruik van zithulpen ipv beenhulpen. Maar waarom zou het paard vanaf de 3e halswervel stelling hebben, en is de buiging in dat gedeelte niet veroorzaakt door echte buiging?

Zoals ik het zelf zie, is de buiging in de hele nek een gevolg van de buiging in de hele rug. Als de rug naar links buigt, buigt de hals naar rechts. Van die S-vormige slingers dus.

Scheefheid ontstaat, omdat de rug makkelijker de ene kant op buigt dan de andere. Als de rug makkelijker naar rechts buigt, dan zal het paard eerder op de rechterschouder vallen omdat de hals extreem naar links gebogen wordt om de lijn door het lichaam recht te houden.

De rug buigt dan moeilijker naar links, waardoor in een wending linksom nog steeds de rechterschouder overbelast wordt.

Maar als je het paard nu los in zijn rug kunt maken naar links, dan zal het paard ook niet meer op de rechterschouder vallen in de linkerwending, en zal zijn rug minder ver naar rechts buigen omdat de spieren aan de binnenzijde soepeler zijn geworden. Hierdoor wordt de schouder wederom ontzien, omdat de hals niet ook extreem gesteld wordt door de extreme buiging.

Als de rug dus zowel naar links als naar rechts een gelijke uitzwaai maakt, dan is de uitzwaai in de hals ook symmetrisch, en zal het paard niet meer op de schouder vallen...

Je zou dus kunnen stellen dat als je de rug los maakt, je paard niet meer over de schouder zal vallen. Echter, het begrenzen van de schouder met teugelhulpen kan dit hele proces doen versnellen. Ik denk dat dat een beetje de clue is van wat ik bedoel...

Ik vraag me alleen nog steeds af waarom stelling tot en met de derde halswervel is, en met de hand gevraagd moet worden, en dus niet kan resulteren uit buiging. Dat principe snap ik nog niet helemaal?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:54

Woodstock schreef:
Ok Professor, ik kan me vinden in je uitleg, al maak ik zelf meer gebruik van zithulpen ipv beenhulpen. Maar waarom zou het paard vanaf de 3e halswervel stelling hebben, en is de buiging in dat gedeelte niet veroorzaakt door echte buiging?

Klassieke Dressuur zegt men stelling is van manentop tot inplant van de hals in de schoft.
Lengtebuiging is: Van manentop tot en met de laaste staartwervel.

Dit zijn vaste afspraken in de Klassieke Dressuur.

Woodstock schreef:
Zoals ik het zelf zie, is de buiging in de hele nek een gevolg van de buiging in de hele rug. Als de rug naar links buigt, buigt de hals naar rechts. Van die S-vormige slingers dus.

Sorry, maar de werkelijke rug de borstwervels zijn star, beton als het ware, de aanhechting lendewervels aan de rug die is relatief gezien flexilbel, waardoor men de achterhand een paar milimeter zg kan buigen, vertikaal gezien, waarbij de staartwortel wanneer men buiging rijdt aan die zijde gedragen word waar de lengtebuiging is. Het optische bedrog dat de onstaat is dat de 1ste drie halswervels alleen maar vertikaal gezien buigen kunnen de andere 4 kunnen dat alleen vanuit het borst, waar de hals in een soort kogel vast zit. De rug de 18 rugwervels zijn star daar zitten de ribben, de ribben drukken aan de buigingzijde zich enigzinds naar binnen en aan de buiten zijde naar buiten, dat ziet er dan uit of de rug buigt, wat dus niet kan. De maximale lengtebuiging hangt niet van de overdreven stelling af, nee, van de schouders, de binnenschouder komt dichter bij het lichaam de buitenschouder gaat iets van het lichaam, eenvoudig gezegd, dat wat zo moeilijk te bereiken is, en dat wat een paard eigenlijk dient te doen bij Schouderbinnenwaarts.

Woodstock schreef:
Scheefheid ontstaat, omdat de rug makkelijker de ene kant op buigt dan de andere. Als de rug makkelijker naar rechts buigt, dan zal het paard eerder op de rechterschouder vallen omdat de hals extreem naar links gebogen wordt om de lijn door het lichaam recht te houden.

Dat kunt u dus teruglezen hierboven, dat is u waarschijnlijk verkeerd geleerd, het paard dient tussen de zit en de handen te blijven, maar aangezien u de zit loskoppelt van de handen, is daar een vacuum bij u ontstaan, vandaar het probleem.

Woodstock schreef:
De rug buigt dan moeilijker naar links, waardoor in een wending linksom nog steeds de rechterschouder overbelast wordt.

Maar als je het paard nu los in zijn rug kunt maken naar links, dan zal het paard ook niet meer op de rechterschouder vallen in de linkerwending, en zal zijn rug minder ver naar rechts buigen omdat de spieren aan de binnenzijde soepeler zijn geworden. Hierdoor wordt de schouder wederom ontzien, omdat de hals niet ook extreem gesteld wordt door de extreme buiging.

Als de rug dus zowel naar links als naar rechts een gelijke uitzwaai maakt, dan is de uitzwaai in de hals ook symmetrisch, en zal het paard niet meer op de schouder vallen...

Je zou dus kunnen stellen dat als je de rug los maakt, je paard niet meer over de schouder zal vallen. Echter, het begrenzen van de schouder met teugelhulpen kan dit hele proces doen versnellen. Ik denk dat dat een beetje de clue is van wat ik bedoel...

Ik vraag me alleen nog steeds af waarom stelling tot en met de derde halswervel is, en met de hand gevraagd moet worden, en dus niet kan resulteren uit buiging. Dat principe snap ik nog niet helemaal?

Dit alles komt allemaal door een verkeerde inschatting van stelling en buiging en de biomechaniek van het paard, waardoor u moeilijkheden verkeerd inschat. Het is allemaal heel logisch en voor iedere ruiter te begrijpen, de hulpen, onder gewichtshulpen bedoel ik de zit die geeft hem, en de handen zijn ook zit, die horen erbij en de benen (kuiten) dito.
Dat is heel jammer, de fout word vaak gemaakt doordat er leermeesters zijn die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, en die ruiters op dwaalsporen brengen, en waarom, omdat zij of het niet weten, of voorzichzelf de waarheid behouden willen, dus hun weten niet verder willen geven, wat zeer zeer jammer is, gelukkig heb een rij van leermeesters gehad, die allemaal juist wel hun weten verder gaven, en dat waren niet zomaar leermeesters, helaas zijn die allen op 1 na gestorven, wat jammer is die vochten toen al tegen mensen die de werkelijke dressuur niet verder gaven en er Black Magic van maakten. Rijden is geen Black Magic.

Scum

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:12

Moderatoropmerking:
Off-topic berichten in dit topic zijn verwijderd. Ik verzoek jullie om de sfeer fijn te houden en on-topic te reageren.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:39

Professor schreef:
Woodstock schreef:

Klassieke Dressuur zegt men stelling is van manentop tot inplant van de hals in de schoft.

Dit zijn vaste afspraken in de Klassieke Dressuur.

Maar wat hierboven staat is iets anders als wat er eerst verteld werd? Daar stond namelijk t/m 3e halswervel? Daarnaast is de definitie van stelling die u geeft, dat wat er van is geworden in de hedendaagse Duitse dressuur. Oorspronkelijk zit stelling in de zijdelingse buiging van de nek van het paard tov de hals.

Professor schreef:
Woodstock schreef:

Sorry, maar de werkelijke rug de borstwervels zijn star, beton als het ware, de aanhechting lendewervels aan de rug die is relatief gezien flexilbel, waardoor men de achterhand een paar milimeter zg kan buigen, vertikaal gezien, waarbij de staartwortel wanneer men buiging rijdt aan die zijde gedragen word waar de lengtebuiging is.

Recent biomechanisch onderzoek heeft aangetoond dat juist het stukje onder het zadel, daar waar de ruiter zit, de wervels het meest flexibel zijn zijdelings...

Toevoeging:
Afbeelding
T10 = Thoracic 10, dus de 10e borstwervel
L1 = Lumbar 1, dus 1e lendenwervel
S3 = Sacral 3, dus de 3e sacrale wervel
De middelste kolom is de laterale buiging. Er is te zien dat de borstwervels zelfs méér zijdelingse buiging laten zien dan de lendenwervels (in stap).

Professor schreef:
Woodstock schreef:

Dat kunt u dus teruglezen hierboven, dat is u waarschijnlijk verkeerd geleerd, het paard dient tussen de zit en de handen te blijven, maar aangezien u de zit loskoppelt van de handen, is daar een vacuum bij u ontstaan, vandaar het probleem.

Ik koppel hand en zit helemaal niet los, waar wek ik die indruk? De slinger wordt van achteruit ingezet en vloeit door naar het punte van de neus van het paard. Hand en zit staan wel degelijk in verbinding! Maar ik vraag me af of je dus perse hand moet gebruiken. Met verbinding bedoel ik wat anders dan gebruiken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:49

U vraagt of ik de oorsprong van de klassieke dressuur niet ken?

Ik heb deze grondig bestudeerd, hoop zelfs volgend jaar te promoveren op Xenophon.

Ik heb alles bestudeerd, vanaf Xenophon , Dom Duarte, Duke of Newcastle, Grisone via Gueriniere, Pluvinel, Steinbrecht, Oliveira tot de huidige trainers binnen de klassieke dressuur.

Mbt het werk aan de hand: Alfons Dietz heeft zijn opleiding gehad in Wenen aan de Spaanse Rijschool en hij was leerling onder Kurt Albrecht. Hij heeft speciaal een boek geschreven over de waarde van het trainen van paarden aan de hand omdat, naar hij zegt 'nergens anders dan in de Spaanse Rijschool en op het Iberische schiereiland training met een complete opleiding met werk aan de hand mogelijk is'.

Het werk aan de hand in zijgangen stamt van oorsprong uit het Iberische trainingssysteem (Dietz p 45).

Ook in Wenen kennen ze dit type werk, waarover Dietz zegt dat het de puurste klassieke vorm is zoals ze het daar doen. Waarbij ze het gebruiken voor het perfectioneren van piaffe en passage en de schoolsprongen (p46 Dietz).

Ik neem aan dat u Gueriniere bedoelt als u spreekt over 'fransklassiek', maar deze baseert zijn rijtheorie, waarin hij inderdaad ook paarden aan de hand heeft gewerkt, voor een groot deel op wat er weer voor hem aan meesters waren, o.a. Grisone, die toch echt een groot deel van zijn kennis op heeft gedaan in Napels, wat toentertijd Spaans was.
Ook het Habsburgse Rijk heeft zijn Hofrijschool niet voor niets de Spaanse Rijschool genoemd.
In die zin is de klassieke dressuur voor een groot deel gestoeld op Iberische principes waaraan elke grootmeester weer zijn eigen visie heeft toegevoegd.

~
Dan mbt het werk aan de hand en lengtebuiging:

Bij het werk aan de hand is het de bedoeling dat het paard van maantop tot staart gebogen is, dit krijg je voor elkaar door de buitenteugel te gebruiken en met de toucheerstok de plaats aan te raken waar normaal het binnenbeen zit. Verder moet je altijd opletten dat de binnenheup daadwerkelijk mee beweegt en naar voren komt, anders is de lengtebuiging niet in orde.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:10

quadripes worden het aan de hand lopen, dubbele longe en lange teugel niet door en met elkaar verward?
Professor schreef:
Aan de handwerken komt uit het Frans, het is tegenwoordig vermixt met dat horsemanchip op hoe dat ook heet, men heeft te veel mix vormen ervan.

Horsemanship is weer een vak apart, net als dubbele longe en lange teugel dat ook zijn. De mens bezit de "slechte" gewoonte, van al het "goede" een goedje te maken om zijn eigen tekortkoming aan te vullen. In plaats van een systeem volop correct te benutten en verschillende gescheiden te behouden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:18

Vind het niet zo boeiend om met allerlei namen en stromingen te gooien
dat maakt het voor de lezers alleen maar abacadabra ipv begrijpelijke taal

het gaat om hoe het paard beweegt, wat hij gebruikt, waar de beweging maar ook een wending vandaan komt
dat is ook één van de redenen waarom ik het filmpje van Stacy hier geplaatst had.
niet zozeer het zonder zadel of hoofdstel rijden.
wel, hoe het paard beweegt onder ruiter en hoe de ruiter dit dmv zithulp aangeeft.
daarbij komt zij continue in het middelpunt terecht en haar paard richt ze op die manier recht
dit hoor je te voelen als ruiter en te zien als langeteugelaar, longeur of andere stromingen.

wat gebeurd er , als het hoofd van h paard naar binnen gebracht wordt.
ga maar eens kijken, wat er gebeurd met het paardenlijf als je aan een halster het hoofd naar binnen haalt.
je brengt hem uit balans.
net als iemand jou hoofd een andere kant op duwt, zal je ook herstellen met je benen om niet te vallen.
daar wordt je dus niet recht van
recht wordt je van harmonieus rechter en linkerzijde achter gelijkmatig te gebruiken.
dat vergt van ruiter inzicht , en gevoel.
dus
een paard spoort met beide achterbenen precies recht voor de afdruk van de voorhoef
zowel op een volte als op een rechte lijn
dat is recht richten en rijden.....daar komt het hoofd niet eens aan te pas

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:35

Ik heb toch liever dat mijn paard zijn binnenachterbeen niet in het binnenvoorbeen spoort, maar onder het zwaarte punt van het paard. (Dus iets naar binnen t.o.v. het binnen voorbeen)
Buitenbeen wil ik zelf wel graag sporend hebben en dus in het buitenvoorbeen.
Soms zwaait een paard deze naar buiten en plaats hij deze buiten het spoor van het buitenvoorbeen.
Het sporen van het buitenbeen in het buitenvoor vind ik zelf belangrijk dan wanneer binnen correct onder het zwaartepunt komt. Dit is (voor mij) iets wat in de loop van de tijd beter ontwikkeld doordat het paard sterker wordt.

Verder erg interessante discussie!
Zelf (probeer) ik mijn paard wel via longeren, enkele longe aan kaptoom, en adhwerken mijn paard recht te richten naast het rijden.
Heb niet het idee dat bij deze twee het niet mogelijk is om lengte buiging te bereiken.
Ben het wel mee eens dat het onder het zadel makkerlijk gaat, omdat je dan meer tools heb om in te zetten en meer voelt.
Maar ik vind deze manier zelf ook erg fijn omdat je dan zelf ziet wat er gebeurd en ik ben zelf erg van het paard onbelast (zonder ruiter) trainen.
Wel in ondersteunend vorm, dus naast het rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:49

quadripes schreef:
U vraagt of ik de oorsprong van de klassieke dressuur niet ken?

Ik heb deze grondig bestudeerd, hoop zelfs volgend jaar te promoveren op Xenophon.

Ik heb alles bestudeerd, vanaf Xenophon , Dom Duarte, Duke of Newcastle, Grisone via Gueriniere, Pluvinel, Steinbrecht, Oliveira tot de huidige trainers binnen de klassieke dressuur.

Het werk aan de hand in zijgangen stamt van oorsprong uit het Iberische trainingssysteem (Dietz p 45).

Ook in Wenen kennen ze dit type werk, waarover Dietz zegt dat het de puurste klassieke vorm is zoals ze het daar doen. Waarbij ze het gebruiken voor het perfectioneren van piaffe en passage en de schoolsprongen (p46 Dietz).

Ik neem aan dat u Gueriniere bedoelt als u spreekt over 'fransklassiek', maar deze baseert zijn rijtheorie, waarin hij inderdaad ook paarden aan de hand heeft gewerkt, voor een groot deel op wat er weer voor hem aan meesters waren, o.a. Grisone, die toch echt een groot deel van zijn kennis op heeft gedaan in Napels, wat toentertijd Spaans was.
Ook het Habsburgse Rijk heeft zijn Hofrijschool niet voor niets de Spaanse Rijschool genoemd.
In die zin is de klassieke dressuur voor een groot deel gestoeld op Iberische principes waaraan elke grootmeester weer zijn eigen visie heeft toegevoegd.

~
Dan mbt het werk aan de hand en lengtebuiging:

Bij het werk aan de hand is het de bedoeling dat het paard van maantop tot staart gebogen is, dit krijg je voor elkaar door de buitenteugel te gebruiken en met de toucheerstok de plaats aan te raken waar normaal het binnenbeen zit. Verder moet je altijd opletten dat de binnenheup daadwerkelijk mee beweegt en naar voren komt, anders is de lengtebuiging niet in orde.

Wanneer u het werkelijk bestudeerd heeft moet u het u juist zijn opgevallen, dat de Iberische rijwijze, niet het zelfde is als de Klassieke.
Daarbij haalt u in uw rijtje Meesters aan die twijvelachtig zijn.
Iberische Reitkunst is lang het zelfde niet als de Klassieke.
Er word nu de Barocke Klassieke dressuur en de Klassieke dressuur door elkaar gehaald.
Die Spanische Hofreitschule hat ihren Namen von Pferden spanischen Ursprungs, die an der Schule seit jeher gearbeitet wurden.

Salomon de la Broue (* um 1530, † um 1610)
war einer der bedeutendsten Reitlehrer des 16. Jahrhunderts. Vor allem in Deutschland gilt er (fäschlicherweise) als Begründer der Gewaltschule in der französischen Reiterei.

De la Broue ist mit Antoine de Pluvinel und Chevalier Saint-Antoine einer der drei bedeutenden Schüler Giovanni Battista Pignatellis aus der neapolitanischen Schule. Zusammen mit Pluvinel gilt er als Gründer der französischen Reitschule. Er war Hofstallmeister Heinrichs des IV. von Frankreich.

Der große Francois R. Guérinierè schätzte nur zwei Werke über die Reitkunst, das Buch von de la Broue und das des Herzogs von Newcastle.

Die Wertschätzung Guérinierès ist nicht zuletzt deshalb interessant, da Broues Werk, 1593/4 zuerst erschienen, zu Lebzeiten von Guérinère schon mehr als hundert Jahre alt ist. Es muss aber wohl immer noch bekannt und vor allem in Gebrauch gewesen sein.
Sein grosses Ziel war es die Leichtigkeit in der Schulreiterei zu erhalten
Zitat:

„Die Leichtigkeit im Maul geht der Leichtigkeit des ganzen Pferdes voraus“.

Heb het in zijn orginele tekts laten staan, aangezien ik nog te weinig tijd heb het te vertalen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:09

orion_ schreef:
Ik heb toch liever dat mijn paard zijn binnenachterbeen niet in het binnenvoorbeen spoort, maar onder het zwaarte punt van het paard. (Dus iets naar binnen t.o.v. het binnen voorbeen)
Buitenbeen wil ik zelf wel graag sporend hebben en dus in het buitenvoorbeen.
Soms zwaait een paard deze naar buiten en plaats hij deze buiten het spoor van het buitenvoorbeen.
Het sporen van het buitenbeen in het buitenvoor vind ik zelf belangrijk dan wanneer binnen correct onder het zwaartepunt komt. Dit is (voor mij) iets wat in de loop van de tijd beter ontwikkeld doordat het paard sterker wordt.

.

maar wat probeer je te bereiken met dat binnenachterbeen meer in het midden moet sporen?
waar wordt hij daar sterker dan? welke spieren en welk doel dient het?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:56

Woodstock schreef:

Niet vanaf de 3e wervel leest u maar eens terug, de eerste 3 wervels die kunnen dat.

Dit zijn vaste afspraken in de Klassieke Dressuur.[/quote]
Woodstock schreef:
Maar wat hierboven staat is iets anders als wat er eerst verteld werd? Daar stond namelijk t/m 3e halswervel? Daarnaast is de definitie van stelling die u geeft, dat wat er van is geworden in de hedendaagse Duitse dressuur. Oorspronkelijk zit stelling in de zijdelingse buiging van de nek van het paard tov de hals.

Wie heeft u die onwaarheid in het oor gefluisterd, de Franse School rijd op de rechte lijn zonder stelling alleen in de wendingen, de Duitse School doet dat ook op de rechtelijn, dat is het enige verschil, de stelling op zich is precies hetzelfde.
Bovendien rijden de modern klassieke ruiters na de FEI, en kennen deze stelling ook.
Wien doet niet anders.

Woodstock schreef:

Wat bedoelt u nu??
Nek is 1 wervel.

Recent biomechanisch onderzoek heeft aangetoond dat juist het stukje onder het zadel, daar waar de ruiter zit, de wervels het meest flexibel zijn zijdelings...

Toevoeging:
Afbeelding
T10 = Thoracic 10, dus de 10e borstwervel
L1 = Lumbar 1, dus 1e lendenwervel
S3 = Sacral 3, dus de 3e sacrale wervel
De middelste kolom is de laterale buiging. Er is te zien dat de borstwervels zelfs méér zijdelingse buiging laten zien dan de lendenwervels (in stap).[/quote]

Dit onderzoek ken ik niet, en de onderzoekers staan er ook niet bij, en wat hebben ze werkelijk onderzocht, en in wie zijn opdracht??
Komt mij allemaal wazig over deze tekeningen, heb er geen goede blik op hoe en wat, dan zou ik het hele raport moeten hebben.

Woodstock schreef:

Werkelijk?? Denk daarom dat de Duitse School daarom de stelling ook op de rechtelijn rijden, aangezien het paard instabiel is, dus slangelinien loopt.

Woodstock schreef:
Ik koppel hand en zit helemaal niet los, waar wek ik die indruk? De slinger wordt van achteruit ingezet en vloeit door naar het punte van de neus van het paard. Hand en zit staan wel degelijk in verbinding! Maar ik vraag me af of je dus perse hand moet gebruiken. Met verbinding bedoel ik wat anders dan gebruiken.

Verbinding is maar 1 factor die de hand doet, er zijn er vele meer, daarom begrijp ik dat niet, de handen doen het meest en toch doen zij het minst, zij mogen niet de bewegingen storen, en daar is zeer veel gevoel voor nodig, de handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 23:04

Ik heb een tijd geprobeerd om het topic telkens weer bij de oorspronkelijke bedoeling van het bespreken van praktijkproblemen met "echte paarden" terug te brengen, maar blijkbaar is er meer behoefte aan een discussie over methodes en over dat wat waar-en-juist is. Eigenlijk snap ik dan dus niet waarom je dan niet gewoon je eigen topic daarvoor opstart in plaats van het in een topic te doen dat nadrukkelijk die bedoeling juist niet heeft, maar goed ... het zal zeker wel een reden hebben en welke reden dat is is mij inmiddels ook wel duidelijk.

Ikzelf geloof niet in "het enige ware". Ik geloof ook niet dat er mensen bestaan die 100% gelijk hebben en ik vind het alleen maar irritant als mensen claimen dat zij de uitzondering daarin zijn. Waarheid is een erg flexibel ding.

De laatste tijd ben ik er nauwelijks aan toe gekomen om ook inhoudelijk te reageren. Het topic gaat sneller dan ik kan bijhouden in de weinige tijd die ik nu heb. Ik trek me dus maar even terug en beschouw het niet langer als "mijn" topic waar ik kostte wat het kost de sfeer zodanig had willen houden dat ook de mindere goden onder ons zich prettig voelen bij het plaatsen van foto's van hun praktijkprobleem. Ik vind de sfeer nu sowieso al niet meer zodanig dat ik zelf nog foto's zou willen plaatsen.

Wel zou ik graag op de oude voet verder gaan (dus in de bedoeling zoals het opgezet was, om ieders vorderingen te volgen), maar dan niet hier (voel je je aangesproken stuur dan even een PB).

Owkee, een ieder kan discussieren over wattie wil, maakt mij nu niet meer uit. :wave: :wave: :wave:

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:45

Professor schreef:
Verbinding is maar 1 factor die de hand doet, er zijn er vele meer, daarom begrijp ik dat niet, de handen doen het meest en toch doen zij het minst, zij mogen niet de bewegingen storen, en daar is zeer veel gevoel voor nodig, de handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen.

dit is goed verwoord en ben het echt mee eens, zoals Egon von Neindorff heel mooi zei, Der hand steht still, und bewegt immer

mol

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:56

ik kan werkelijk niet geloven dat u Steinbrecht ook als twijfelachtig betitelt... ik zou de Duke of Newcastle eerder als twijfelachtig willen betitelen met zijn slofteugels om extreme buigingen voor elkaar te krijgen.

Maar, daar gaat het in mijn ogen niet om, ik denk dat je door zoveel mogelijk bij de oude (en nieuwe) meesters je licht op te steken, van elk wat zou kunnen leren. Natuurlijk zijn een aantal door de tijd ingehaald, dat kan niet anders. Maar goed, daar ben ik oudhistorica voor natuurlijk (mijn specialisatie is cavalerie in de oudheid, overigens, zowel Romeins als Grieks en ik mag zelfs iets afweten van de oudiberische cavalerie, aangezien mijn proefschrift ook daarop in gaat).

zoals ik al heb geschreven, beschouwt Dietz het werk aan de hand (waaronder inderdaad ook het werk aan de lange teugel, tussen de pilaren etc vallen volgens de klassieke leer, trouwens) zoals dat bij de Spaanse Rijschool wordt geoefend als het puurste klassiek en niet het Iberische.

Daarbij, ik heb brieven bestudeerd uit de periode van voor de oprichting van de Spaanse Rijschool en daaruit blijkt wel degelijk dat de Spaanse Rijschool voor een groot deel teruggrijpt op Iberische rijkunst. Weliswaar naar eigen inzicht bewerkt.

Ik vind het wel jammer dat u niet ingaat op mijn beschrijving van hoe lengtebuiging verkregen kan worden door het werk aan de hand.

Maar ik denk dat ik uw aversie nu wel begrijp, aangezien ik me nu pas realiseer dat u de leer van Von Neindorff tot dogma hebt verheven. En dat u daarbij tegelijkertijd de vijandschap tussen hem en Oliveira en wellicht nog anderen, waarvan ik niet op de hoogte ben, voortzet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:45

quadripes, het is fijn dat u dat bestudeerd heeft, alleen is u vele dingen ontgaan, de Barocke Klassieke Dressuur, de Klassieke Dressuur en de modern Klassieke Dressuur.

Sorry maar uw veronderstelling dat ik een Neindorff fan ben, moet ik ontkrachten, heb veel respekt voor deze man, die van de modern Klassieke naar de Barocke Klassieke Dressuur overgestapt is, en deze werkelijk zuiver bedreven heeft, hij was geen man die zich projekteren wilde, wat Olieviera wel deed.

Citaat:
Ik vind het wel jammer dat u niet ingaat op mijn beschrijving van hoe lengtebuiging verkregen kan worden door het werk aan de hand.

Dat heb ik uit ten treure al eens uitgelegd, het is waanzin om aan de hand een paard lengtebuiging te geven,
Afbuigen zoals Baucher en Fillis en L´Hotte deden, hoe verschillend ook van elkaar, wat ook in het boek van van Reede duidelijk beschreven staat. (van Reede mede schrijver van de handleiding)
Maar dat is alleen om het paard nageeflijk de maken in de nek, dus nek een kaakgewricht.
Dat heeft niets te maken met het geklungel, sorry een ander woord is er niet voor, aangezien lengtebuiging nooit met laterale hulpen tot stand kunnen komen.
Het paard word niet voorwaarts gehouden, het paard loopt ongecontroleerd met het buitenachterbeen, a kijkt u naar de oefening Schouder Binnenwaarts.(geen diogonale hulpen geving, binnenhand- buitenbeen, buitenhand-binnenbeen) Het buitenbeen kan het niet begrenzen, dat kan men onmogelijk wanneer men aan de binnenkant probeert het paard zg met stokje te buigen, het is gewoon rijtechnisch een belachelijke vertoning, het druist tegen alle hulpen in, en de biomechaniek, opwelke de hulpen zijn afgestemd.
Dus het is gewoon een veredeld wijken voor de kuit, aangezien er alleen wat met de buitenteugel gedaan kan worden.
Vandaar mijn uitspraak: Geklungel.
Citaat:
Wie andere Autoren legt auch Guérinière größten Wert auf Ungezwungenheit (sans contrainte, naturellement). Der feste Sitz soll nicht nur aus den klammernden Unterschenkeln und Knieen entstehen, sondern aus dem Gleichgewicht (l’Équilibre), genauer dem durch elastisches Mitschwingen der Mittelpositur ergebenden gleichbleibenden Kontakt zum Sattel. Dass man hierzu einen ausreichenden Knie- und Oberschenkelschluß benötigt, betonen Guériniére und Newcastle ausdrücklich.

Neben dem heute noch üblichen Sitz erfand Guérinière auch das Schulterherein (frz. épaule en dedans) und den Pritschensattel, um dem Reiter die neue Form des Sitzes, die in den bis dahin üblichen Sätteln kaum realisierbar war, zu erleichtern

Hij ontwikkelde nl het "moderne" zadel waar men niet zo als de Iberische (nu noch) ingekapselt zit, maar vrijer bewegen kon men de benen, omdat de beugelophanging meer naar voren was.

Al het anderen over de Spaanse Rijschool, is veel fantasie voor nodig om u te begrijpen, aangezien de Spaanse Rijschool zich beroemt op de Spaanse paarden, maar de zuiverste Barocke Klassieke Dressuur, die zij zo wie zo door geld tekorten helaas de laatste jaren verlaten heeft.
En dat waardeerde ik zo en nog, aan Egon von Neindorff, die de werkelijke Klassieke Barocke Dressuur vastgehouden heeft.
Jammer dat er tegenwoordig zovele zeggen en schrijven dat ze daar les gehad hebben, in de Barocke Dressuur, en dan veel geld er mee proberen te verdienen maar dat zijn aftreksels van de werkelijke Barocke.
Namen noem ik niet, maar die met die ridderorden, wanneer von Neindorff wist dat zijn naam zo misbruikt zou worden door zoveel charlantans dan was hij zeker daar tegen opgetreden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:20

Xenophons Ausbildungs-Grundsätze *

I
Dein Pferd sei zuverlässiger Freund, nicht Sklave!

II
Widme seiner Ausbildung so viel Aufmerksamkeit, als ginge es um deinen eigenen Sohn. Achte darauf, dass Körper und Seele deines Pferdes sorgfältig geschult werden. Es soll sich durch Leistungsvermögen und Zuverlässigkeit auszeichnen.

Seine charakterliche Prägung und Formung sei dir besonders wichtig! Präge es von seinen ersten Lebenstagen an so, dass es zu dir tiefes Vertrauen fasst, dich respektiert und dir gehorcht. Mache dein Pferd menschenfreundlich! Es soll dich geradezu lieben.

III
Bringe es zu Arbeitsfreude und freiwilligem Gehorsam!

IV
Sei achtsam und nimm auf seine Bedürfnisse Rücksicht!

V
Setze alles daran, dich deinem Pferd verständlich mitzuteilen. Es soll deine Sprache verstehen! Belohnung und Strafe sind die einzigen Erziehungsmittel. Aber Belohnung hat unbedingt Vorrang. Belohne jede besondere Leistung und jeden Lernfortschritt — am besten, indem du ihm eine Pause gönnst oder die Arbeit beendest.

VI
Langweile dein Pferd nicht! Variiere die Arbeit, biete ihm unterschiedliche Anregungen. Reite es nicht nur in der Bahn, trainiere es im Gelände, beim Springen und auf der Jagd.

VII
Arbeite an deiner eigenen körperlichen und charakterlichen Schulung! Bemühe dich um einen korrekten, von der Bewegung des Pferdes unabhängigen Sitz, der dir bei jeder Übung, jedem Tempo und in jedem Gelände ein kontrolliertes Einwirken auf das Pferd ermöglicht.

Deine Hand darf unter keinen Umständen das Pferd im Maul stören. Erziehe dich dazu, in jedem Fall Ruhe zu bewahren und deine Emotionen zu kontrollieren. Gib Zornausbrüchen keinen Raum.

VIII
Mach dir klar, dass die Lektionen der höheren Dressur keine Kunststücke sind, die du deinem Pferd mit Hilfe unnatürlicher Zwangsmittel beibringen kannst. Sie sind Formen der imponierenden Selbstdarstellung des Pferdes, die es in besonderen Erregungszuständen vor seinen Artgenossen von sich aus zeigt.

IX
Dein Pferd soll Freude bei seiner Arbeit empfinden und in seinen Bewegungen und seiner Haltung Begeisterung zum Ausdruck bringen.

X
Versuche nicht, dein Pferd durch stark rückwärts wirkende Zügeltätigkeit oder andere Zwangsmittel zu versammeln und aufzurichten. Reite bestimmt vorwärts bei leicht anstehendem, im entscheidenden Moment nachgebendem oder hingegebenem Zügel.

* Mit freundlicher Genehmigung des Autors Dr. Klaus Widdra
und der Verlegerin des Wu Wei Verlages e.K., Frau Isabella Sonntag.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:35

Weet u zeker dat dit niet uw aantekeningen zijn van een clinic van charlatan Bent Branderup? Het hadden zijn woorden kunnen zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:49

MoniqueB schreef:
Weet u zeker dat dit niet uw aantekeningen zijn van een clinic van charlatan Bent Branderup? Het hadden zijn woorden kunnen zijn.

Nee dat zijn zijn aantekeningen niet, geheel niet, aangezien deze man alles naapt van anderen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:17

Maar uiteindelijk doen we dat toch allemaal? Meneer Bent is daar overigens heel eerlijk in.

Welke leerschool of stroming je ook volgt. Het is allemaal al ergens verteld en beschreven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:35

oeps
de heer bent zie ik regelmatig op zijn video's hele vuile ophoudinktjes maken met zijn hand naar zijn stang/kandare
volgens mij is dit zo niet de bedoeling geweest van alle ruiterboeken.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:44

Ik ga dé-abonneren. Dit topic gaat nu echt lijken op een slechte persiflage genaamd "kruistocht in ruiterbroek". Zonde van mijn tijd. Er is al genoeg negativiteit in de wereld.