Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:11

Nou zeg, dat vind ik nog eens getuigen van nadenken ! Ja Je hebt mij ook zeker aan het nadenken gezet !

Heel fijn dat je dit zegt, dat vind ik echt heel prettig. Het getuigt van een grote sportiviteit en oprechtheid ! OK dan!

Het is vaak ook heel moeilijk om juist te begrijpen wat iemand wel of niet zegt en/of bedoelt. Een uitgestoken hand weigert niemand, en ik al zeker niet !

Je hebt helemaal gelijk dat het 'vermenselijken' iets anders is dan het toekennen van gevoelens die wij mensen ook hebben en dus kunnen herkennen.

Weet je, ik denk stiekum wel eens... HADDEN paarden maar wraakgevoelens, niet om de ander echt iets aan te doen, maar wat paarden vaak niet (moeten) pikken. Soms is dat echt niet uh.. ja, hoe zeg je dat uh.. humaan.

Wat je verder beschrijft is een hele duidelijke, en prachtig beschreven nuance in paardengedrag en je menselijke grenzen stellen, afspraken maken met je paard.
Daar haak ik even op in, (weer on topic) als je afspraken kunt maken met je paard over hoe je met elkaar omgaat hè Pling .
Denk jij dan dat het mogelijk zou kunnen zijn dat je bitloos rijdt in de competitie, of wedstrijden?

Afgezien wat ik er zelf over denk, het zou mogelijk moeten zijn, als het maar eens ergens een kans kreeg. Alleen dan denk ik zelf op basis van dergelijke argumenten, en niet zozeer in het elkaar 'in de haren gaan zitten' over hoe misdadig een bit wel of niet is.

(P.S. Je hebt me ook een héle mooie spreuk bijgeleerd, dank je daarvoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:41

Graag gedaan, thanks! Haha! Volgens mij begrijpen we elkaar nu Lachen

Ik zou idd willen dat paarden net zo assertief waren als mijn hond en kat. Paarden zijn echt te goed voor deze wereld... veel te lief.

On-topic: ik geloof dat je daar dan een aparte competitie van zou moeten maken, rijden met bit, is anders dan rijden zonder.
In de competitie zoals die nu is, is bitloos rijden imo niet mogelijk. De proeven zijn gebaseerd op het Duits-klassieke rijden, op het Skala der Ausbilding, wat Steinbrecht beschrijft. Het is gebaseerd op het rijden met bit, de proeven zijn er om te laten zien hoe goed je met die middelen om kunt gaan.
Zou je het bit af willen schaffen, dan moet je ook de proeven veranderen, het 'plaatje' van nageeflijkheid verandert dan. Ook zou je dan de sporen in zo'n competitie af moeten schaffen, omdat je immers aan moet tonen dat je zónder die middelen hetzelfde niveau van opleiding en gymnastisering kunt halen.

Dus nee, ik geloof niet dat het mogelijk is om bitloos klassieke dressuur te rijden. Die 2 sluiten elkaar volledig uit.

Bitloos is rijtechnisch gewoon anders dan het rijden met bit, ook al willen de voorstanders van bitloos anders doen geloven. Met bit kun je net een fractie meer doorsluiten, veel subtielere signalen geven dan bitloos mogelijk is.... je kunt met bit zelfs de signalen geven op de plek waar je wilt.
Wij praten vaak over binnenbeen/buitenteugel; dat kan ook omdat je met de buitenteugel de schouder kunt begrenzen... het gaat namelijk lang niet alleen om de plaatsing van die teugel, maar ook om een vrij precieze hulp. Bitloos is het moeilijker om subtiele signalen te geven, omdat je met een neusriem werkt, die kan schuiven. Dat geeft ruis, en dus kun je minder nauwkeurig zijn. Met bit is het mogelijk om signalen zonder die "ruis" te geven, een bit schuift (als het goed past) nauwelijks. Dat is het grote voordeel van een bit. Bitloze hoofdstellen hebben nog steeds die accuratie niet.
Ik ga er nu wel vanuit dat de ruiter de teugels niet nodig heeft voor zijn evenwicht, en redelijk stille handen heeft.

In de KNHS-proeven wordt er vanaf M wel gevraagd om precisie, je moet op de letter kunnen rijden.... je moet precies de juiste stelling en buiging hebben voor bepaalde oefeningen. Ik geloof niet dat je die precisie ook bitloos kunt bereiken, en daarom geloof ik dus niet in bitloze klassieke dressuur.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:46

'Geloven' is iets anders dan 'zelf op onderzoek uitgaan'

www.bitloos.nl

onder voorbeelden of verhalen, daar staan genoeg mensen tussen die alle moeilijke dressuuroefeningen bitloos rijden

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:59

Je kunt wel degelijk dressuur rijden (al dan niet klassiek of niet) zonder bit. De kunst is om je paard met én zonder bit hetzelfde te kunnen rijden (kan niet met ieder bitloos hoofdstel). Je kunt het ook prima afwisselen het een sluit het ander niet uit.
Ik reed thuis merendeel bitloos (niet uit een of ander natuurlijk NH perspectief maar gewoon omdat ik het een fijne afwisseling vind voor het paard en mezelf). met de wedstrijden ging er een bitje in (en voor de wagen ook) geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:08

Ik heb dat bekeken, Arabesk.... ik vind het niet overtuigend. Maar er is al eerder van onze kant gevraagd om foto's waarop het paard verzameld en goed loopt.... ik heb ze nog steeds niet gezien.

@ Vippie: merkte je geen verschil. of wel? Als je het merkt, waar zit het dan in?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:11

Afbeelding

meteen maar zonder hoofdstel dan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:17

Die foto's ken ik idd.
Maar kun jij me vertellen waarom hij dat dan niet met alle paarden kan? Hij schijnt het maar met een paar paarden te kunnen. Het is wel een goede foto, en het paard loopt fijn, al zou het iets meer op de achterhand kunnen.... maar het is een goede foto Lachen

Kun jij me ook vertellen waarom ik hier op Bokt bijna geen goede rijfoto's zie zonder bit, terwijl er best goede zijn met?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:22

Ik heb nog even op www.bitloos.nl gekeken, maar daar zie ik best goede dressuurfoto's tussenzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:25

Welke foto's vind jij goed dan?
Want ik zie een knappe schimmel, en op het eerste gezicht is dat een leuk plaatje, maar het paard komt wel tegen de hand, geeft niet na (dat moet bitloos ook lijkt me) en laat niet los in de nek....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:27

Yamcha schreef:
@ Vippie: merkte je geen verschil. of wel? Als je het merkt, waar zit het dan in?

Ik merkte niet heel veel verschil maar reed met bit ook met heel weinig druk dus dat scheelt al veel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:30

Yamcha schreef:
Welke foto's vind jij goed dan?
Want ik zie een knappe schimmel, en op het eerste gezicht is dat een leuk plaatje, maar het paard komt wel tegen de hand, geeft niet na (dat moet bitloos ook lijkt me) en laat niet los in de nek....

'patty met larissa'
'ellen met picaro'
'angela met witte'

En elders op de site zijn foto's van david de whispelaere te vinden, bitloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:32

Patty met Larissa zie ik een zwiepende staart en een weggedrukte rug. Ik vind het geen fijn plaatje. De eerste foto loopt het paard fijn, maar de ruiter is niet in balans.....

Ellen met picaro heb ik hierboven al beschreven. Ook op het eerste gezicht leuk, maar het paard laat niet los, en geeft niet na.
De appuyeerfoto is fijn, al mag die van mij iets nageeflijker. Wel fijn lichaamsgebruik.

Angela ga ik nog even bekijken, en David de Whispelaere ook Lachen

Edit: Angela bekeken.
Ziet er lief uit, paard mag iets actiever, iets feller aan de hulpen lijkt het, maar het is geen verkeerd beeld. Een vriendelijke ruiter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:36

zie ook

Afbeelding

foto van bokker Renza

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:38

Arabesk: vorig bericht ge-edit, wou er een onder plaatsen, maar alles in een bericht is wel zo makkelijk.

Je laatste foto heb ik geen commentaar op, die is mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:45

David de Wislelaere verhaal ook gelezen.... foto's zijn ook mooi.
Heb ook even het verhaal erbij gelezen, erg leuk verslag, en goed hoe hij het allemaal uitlegt.... knap hoor.
Ben nog niet overtuigd van het bitloos rijden op zich, of voor de wedstrijden, wel dat je er nette oefeningen mee kunt rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:49

Vippie schreef:
Yamcha schreef:

Ik merkte niet heel veel verschil maar reed met bit ook met heel weinig druk dus dat scheelt al veel.

Dat geloof ik idd wel, ja.
Kan me voorstellen dat als je veel met je handen doet, het verschil groter is Lachen

Dank voor je antwoord!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:36

Yamcha schreef:
Graag gedaan, thanks! Haha! Volgens mij begrijpen we elkaar nu Lachen

Ik zou idd willen dat paarden net zo assertief waren als mijn hond en kat. Paarden zijn echt te goed voor deze wereld... veel te lief.

On-topic: ik geloof dat je daar dan een aparte competitie van zou moeten maken, rijden met bit, is anders dan rijden zonder.
In de competitie zoals die nu is, is bitloos rijden imo niet mogelijk. De proeven zijn gebaseerd op het Duits-klassieke rijden, op het Skala der Ausbilding, wat Steinbrecht beschrijft. Het is gebaseerd op het rijden met bit, de proeven zijn er om te laten zien hoe goed je met die middelen om kunt gaan.
Zou je het bit af willen schaffen, dan moet je ook de proeven veranderen, het 'plaatje' van nageeflijkheid verandert dan. Ook zou je dan de sporen in zo'n competitie af moeten schaffen, omdat je immers aan moet tonen dat je zónder die middelen hetzelfde niveau van opleiding en gymnastisering kunt halen.

Dus nee, ik geloof niet dat het mogelijk is om bitloos klassieke dressuur te rijden. Die 2 sluiten elkaar volledig uit.

Bitloos is rijtechnisch gewoon anders dan het rijden met bit, ook al willen de voorstanders van bitloos anders doen geloven. Met bit kun je net een fractie meer doorsluiten, veel subtielere signalen geven dan bitloos mogelijk is.... je kunt met bit zelfs de signalen geven op de plek waar je wilt.
Wij praten vaak over binnenbeen/buitenteugel; dat kan ook omdat je met de buitenteugel de schouder kunt begrenzen... het gaat namelijk lang niet alleen om de plaatsing van die teugel, maar ook om een vrij precieze hulp. Bitloos is het moeilijker om subtiele signalen te geven, omdat je met een neusriem werkt, die kan schuiven. Dat geeft ruis, en dus kun je minder nauwkeurig zijn. Met bit is het mogelijk om signalen zonder die "ruis" te geven, een bit schuift (als het goed past) nauwelijks. Dat is het grote voordeel van een bit. Bitloze hoofdstellen hebben nog steeds die accuratie niet.
Ik ga er nu wel vanuit dat de ruiter de teugels niet nodig heeft voor zijn evenwicht, en redelijk stille handen heeft.

In de KNHS-proeven wordt er vanaf M wel gevraagd om precisie, je moet op de letter kunnen rijden.... je moet precies de juiste stelling en buiging hebben voor bepaalde oefeningen. Ik geloof niet dat je die precisie ook bitloos kunt bereiken, en daarom geloof ik dus niet in bitloze klassieke dressuur.

He, ik ben hier zo blij mee he, we gingen bijna mis zeg en langs elkaar heen, heel prettig dat we zo weer gewoon verder kunnen bokken.

Inhoudelijk zou ik een tegenstelling willen plaatsen.
Het grappige van de posts hierna is dat ik de genoemde en gepresenteerde mensen allemaal ken, inclusief de paarden en hun voorgeschiedenis en heden. Wie ik zelf nooit in het ècht gezien heb is die Russische meneer in een soort binnenbakje, heel mooi plaatje dat wel, goede lichtval ook, en Angela met Witte.

Het blijft voor mij een vraagstuk of er geen mensen zouden zijn die dressuurmatig op competite niveau kunnen rijden en dat inmiddels zouden willen doen. Zeker als de teugels overbodig zijn. Ik weet redelijk zeker dat Patty een heel eind zou komen. Daar ging wel wat training aan vooraf, en of ze het zelf wil is ook een tweede natuurlijk. Maar zijn er in NL nou niet inmiddels veel mensen die het in elk geval graag zouden willen proberen?
Geef ze gewoon een kans, en laat het een serieuze competitie worden, zonder actievoerders met enge plaatjes en opruiende leuzen. Want daar krijg ik echt de kriebels van, en ik niet alleen.

De oefeningen zijn niet zo gek anders of moeilijk. Het hangt ook af van de optoming natuurlijk, en scharen van meer dan 11 cm bij een hackamore en die gemene touwhalsters moet je uitsluiten, geen misdaden plegen.
Maar verder een B proef is al helemaal mogelijk, L moet kunnen en M moet ook zeker te doen zijn. Daarna wordt het interessant, het lijkt mij echt heel erg leuk als het om die reden een kans zou kunnen krijgen.

Steinbrecht is prima, maar het een sluit het ander toch niet uit?
Het gaat ook niet om voor of tegen, maar...

Laat ze samen gaan, met een open hand !

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:34

Ze mogen het van mij proberen, ik daag ze uit!

maar een niet meekomend achterbeen moet net zo hard bestraft worden, evenals onvoldoende verruiming, onvoldoende lengtebuiging, enz, enz.
Dan ga ik kijken.

Maar: dan dezelfde proeven rijden, dezelfde regels, en net als dat nu maar een paat bitten zijn toegestaan, dan ook maar een paar bitloze hoofdstellen toestaan.
Alle hoofdstellen met hefboomwerking in de lagere klassen uitsluiten, en rijden met een dressuurzadel, geen boomloos (daar wordt de zit iets anders van).
Ik ben benieuwd!

Om de bitloze ruiters mee te laten doen in dezelfde competitie als met bit, heb ik mijn twijfels over, ivm materiaalverschillen.... de inwerking en het resultaat lijkt mij dan anders?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:37

Boomloos is by the way nu wel toegestaan. Je hebt zelfs boomloze zadels die niet van boomzadels te onderscheiden zijn.

Dat even terzijde.

Juist wél in dezelfde competitie, dan kun je beter vergelijken lijkt me?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:17

Arabesk schreef:
Juist wél in dezelfde competitie, dan kun je beter vergelijken lijkt me?

Hoe dan? Het samengestelde signaal is anders. De dressuurvorm is anders Pling

Doordat een heel specifieke inwerking ontbreekt; het bit, is het signaal voor het gevraagde gedrag uit andere elementen samengesteld.
Dressuur = het zelfstandig naamwoord van dresseren
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op een bepaald signaal.
Als nu dat signaal anders is, is de dressuurvorm anders = onvergelijkbaar. Dát is het inherent onmogelijke van bitloos Klassieke Dressuur rijden.

Dat bitloos en optomingsloos, zelfs zonder ruiter, hetzelfde gedrag aangeleerd kan worden is helemaal geen vraag; dat kan. Alleen is dan het ´bepaalde signaal´ anders = andere vorm van dressuur.
Dit is echter allemaal wéér volledig off-topic.

Het topic is het eventuele egoïsme van het voor eigen ambitie kiezen voor het gebruik van een bit.Daarbij gaat de ts ervan uit dat een bit ethisch minder verantwoord is dan bitloos zonder verder enig onderscheidt te maken.
Ook gaat de ts voorbij aan dat competitie met een paard al egoïstisch is, zelfs paardrijden op zich....

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:27

Yamcha schreef:
Ik geloof niet dat het verkeerd is om paarden gevoelens toe te kennen.
Ik denk alleen dat je er vreselijk mee moet oppassen, dat is wat ik bedoel. Dat een paard blij is omdat je er bent, dat een paard boos kan zijn, of eenzaam, of verdrietig.... dat geloof ik best.

Maar dat een paard een maand later iets doet om de ruiter 'terug te pakken', nee, dat geloof ik niet. Dat een paard een ruiter 'voor de gek houdt' of 'in de maling neemt' geloof ik ook allemaal niet.
Dat 'voor de gek houden', 'in de maling nemen' of 'terugpakken' zijn menselijke dingen. Daarvoor moet je doen alsof, en daar is een paard (maar ook een hond of kat) in mijn ogen pertinent niet toe in staat. Ik ben daar blij mee, dat ze zo puur en zo eerlijk zijn.
Terugpakken is ook zoiets. Ik geloof niet dat paarden wraakgevoelens koesteren, jij wel?

De pest is (en mijn frustratie) dat veel mensen die nuance niet kunnen maken.

En daarom word ik fel als paarden (en dieren sowieso) vermenselijkt worden, omdat ze dan van van alles beschuldigd worden wat ze niet eens kúnnen!
Dan krijg je: "paard neemt je in de maling, pak hem maar eens goed aan". Terwijl het de schuld van de ruiter zélf is, want het was nooit en nooit zover gekomen als het paard van af het begin consequent, op een eerlijke manier duidelijk gemaakt was wat de bedoeling wél en niet is Lips are sealed

Dat steigeren geen leuk spelletje is, want het is gevaarlijk; maar dat je aan de longeerlijn je best even uit mag leven, en baasje een paar goede bokken en rare fratsen mag laten zien, en daarna gaan we serieus aan het werk, ja?
Dat rollen onder het zadel niet grappig is, maar wel mag als je losgegooid wordt, of in de paddock mag spelen met een leuke grote bal. Dat gras eten wel mag in de wei, maar niet tijdens een buitenrit, want dan is het niet zo handig....
Dat bijten gewoon niet mag, ook niet voor de lol..... en dat mensen geen schuurpalen zijn.

Maar vooral, dat je baasje (of je leider en vertrouwenspersoon en weet-ik-wat-allemaal-meer) ten allen tijde verantwoordelijk is voor jouw welzijn; dat je baasje het op de kop krijgt als jij wat stouts doet en niet jij.
Dat je bij je baasje terecht kunt als je bang bent of eenzaam, of het allemaal niet zo goed snapt, en een beetje in de war bent van al die rare mensen om je heen..... dat je baasje zegt wat je wel en niet mag als je onzeker bent, en dat je altijd op je baasje kunt vertrouwen. Dat je baasje je altijd laat weten waar je aan toe bent.

Dat zijn dan zo'n beetje mijn eigen regels Knipoog
Daar krijg je zelfverzekerde, goedgemanierde paarden van. Vriendelijke dieren, die weten waar ze aan toe zijn, en daar heel gelukkig mee zijn. Ik heb altijd geloofd (en krijg dat ook steeds weer bevestigd) dat dieren gelukkiger worden van duidelijkheid, en eerlijkheid dan van geknuffeld en geaaid worden. Mijn dieren zijn geen knuffeldieren. Mijn hond houdt er niet van, mijn kat heel af en toe.
Ik dwing ze er niet toe. Ik heb altijd gevonden dat ze zichzelf moeten kunnen zijn, ik respecteer ze zoals ze zijn. Ik wil ze niet in een bepaalde vorm gieten, of kneden, of wat dan ook.... ik voed ze alleen op, en ik hou van ze. Zij zijn daar heel content mee en ik ook Lachen

*komt even in dit topic binnenvallen* Dit bericht vind ik er eentje om in te lijsten! OK dan!

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:32

Yamcha, ik ben stil van je woorden op de vorige pagina. Je zet me echt aan het denken!! Mooi omschreven wat het verschil is tussen de mensen en de dieren!
Dan even over bit/bitloos, je hebt me wel overtuigd dat je voor beide rijkunsten toch wel andere proeven moet nemen om het eerlijk te houden in de dressuur. De inwerkingen en het resultaat zijn inderdaad anders met bit en deze kan je denk ik alleen bitloos berijken als een paard begrijpt wat je bedoelt(dus bijv. eerst met bit heeft aangeleerd) Ik geloof zeker dat je bitloos ook hoog in de dressuur kan komen!! En ik heb echt respect voor deze mensen.

Ik zelf rijd ook het meeste bitloos (voor geintresseerde hoe en wat, zie profiel) en ik ben zeker van mening dat je je paard nagefelijk en bij elkaar kan rijden en een net proefje kan rijden. En als je vind dat jij als bitloze ruiter mee kan doen met de wedstrijden, waarom zou je hen dan niet mee laten doen? Ik geef zelf toe dat ik het niet zou kunnen (hoger dan de L). Maar het is wel zo dat het bitloos kán, dus dan vind ik dat de keus bij de ruiter zelf ligt! En als het uiteindelijk niet lukt, dan kom je er vanzelf wel achter toch?

Ik vind hier de discussies wel erg interessant, lees al n tijd veel mee, maar hou me wat op de achtergrond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:52

Yamcha, goed verwoord! Je krijgt soms een onpasselijk gevoel als je mensen over paarden hoort praten, stuitend bij momenten.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:30

Als ik zo vrij mag zijn, ik kom eerlijk gezegd best tot de M zonder bit, en op de neus of een andere eerlijke besturing. Maar daarboven wordt het toch wel een beetje twijfelachtig.

Dresseren is niet veel anders m.i. dan dressuren, het resultaat ziet er hetzelfde uit. Hoe je er komt, maakt niet uit, wèl dat je er komt. Ook wel de proef rijden zoals hij is opgedragen, ik blijf voor exact dezelfde proef.

Niet om te vergelijken, er is geen goed of fout hierin, maar aleen om het mogelijk te maken !
Na de M wordt het spannend denk ik, maar het zou moeten kunnen, daar twijfel ik niet aan. Maar wie gaat het doen?

*enne, Yamcha heeft het echt heel treffend en mooi verwoord ! *

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:38

Dat jíj problemen hebt na de M moet je echt bij je eigen rijkunst zoeken. Als er mensen zijn wereldwijd die al hebben laten zien dat meer dan M mogelijk is zonder bit, zou toch te denken moeten geven.

Dat mensen denken dat er een verschil is tussen bitloos en bit rijden, geeft alleen maar aan dat ze teveel met de handen sturen en te weinig met zit. Of je nu met bit of zonder rijdt, de basis zou hetzelfde moeten zijn Nors opkijken

Oh dit is weer zo'n post die mensen me niet in dank gaan afnemen. Clown