duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:32

- Over natuurlijk-, horizontaal- en rijkunstig evenwicht is voldoende geschreven.
- Hetzelfde over stuwen en dragen en de volgorde waarin je een paard moet trainen en hoe.
- Als een paard in draf niet goed van de grond komt (en dat zie je heel vaak), dan is dat meestal een rijkunstig probleem, de ruiter weet niet hoe het paard gegymnastiseerd moet worden. Bij een jong paard dat gereden wordt is dit een normaal verschijnsel, waar je wel aandacht aan moet besteden. Dit zijn allemaal punten en begrippen waar je bij de africhting, het inrijden, het rijden en de instructie aandacht aan besteedt. Met tips en trucs krijg je geen goed paard. Je moet het verband begrijpen en overzien, of anders in ieder geval degene die je begeleidt of lesgeeft.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:26

De foto's hiervoor getoond werden van P&P zijn oud.
Kijk maar naar de cap! Haha!

Dit is de huidige combi
Afbeelding

Ik kan het nog niet bevatten dat een pony na zoveel training nog steeds het kuiltje achter het zadel heeft en makkelijk de onderhals eruit kan/wil drukken.
Althans dat zie ik erin Bloos

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:08

Ja echt harmonieus zou ik het niet willen noemen, maar ik heb ook die griezelig echte foto's gezien en die dus in mijn achterhoofd Knipoog

Bedankt goofy, voor je onderbouwing vorige pagina. De spier die we te zien kregen was de donkere in het midden van de hals op jouw plaatje. Dit paard is altijd fokmerrie geweest, ooit hardhandig ingereden en nu sinds 3 jaar ongeveer onder het zadel bij een mevrouw die geen rijervaring heeft. Dus zij heeft leren rijden op dit paard. Paard geeft heel veel verzet, heel hol in de bovenlijn zodra er teugeldruk ontstaat, heeft ook heel weinig nekbespiering over het algemeen, ook geen hele erge onderhals. Wel hele ruime bewegingen, ze loopt altijd met haar achter benen ruim over de afdruk van de voorbeen heen en voelt ook wel soepel, maar is links/rechts heel plankerig en ook bijna niet rond te krijgen aan de voorkant. Wat we op dit moment oefenen is de overgangen. Paard kan nu in stap en draf zijn hoofd netjes uit de lucht houden en kan ook zijn hals strekken (echt uitschuiven, je ziet dat ze dat moeilijk vindt), maar bij iedere vorm van "nu moet ik iets gaan doen" gooit ze haar hoofd mijlen ver de lucht in en zie je echt dat ze het heel erg moeilijk vindt. We proberen dus heel veel overgangen te doen, veel voltes, combi's recht maken - stelling links - recht maken - stelling rechts etc. Ik begeleid haar pas sinds kort, maar het scheen vroeger nog veel en veel erger te zijn geweest.

Goed, ik vraag me dus af, wat zijn nog meer goede oefeningen om dit paard wat de ontspanning in te krijgen. Is het een idee om te longeren regelmatig, met een bijzetteugeltje? Dat was zo maar een idee van mij, maar traint natuurlijk wel de spieren. Wat ik me dan af vraag, is of ze dan niet heeeel erg in de verzet gaat en het dan alleen erger wordt. Wat ik wil bereiken, of eigenlijk wat wij (amazone en ik) willen bereiken, is dat dit paard wat ontspannener kan en durft te lopen, betere overgangen en wat meer dressuurmatig aan het werken toe komt, want door die spanning, ben je niet "gewoon" bezig met je wijken oefenen of nette voltes rijden, maar meer met die ontspanning en haar proberen niet in die verzetpositie te laten komen.

Goed, een heel verhaal, maar dit legt wel ook mijn vraag een beetje uit. Ik denk dat je aan halsspieren heel goed kunt zien of een paard de goede spieren gebruikt. De vraag is alleen, hoe zie ik dat dan Knipoog Graag zo veel mogelijk meningen, want daar kan ik wat mee.

p.s. ik begeleid deze mevrouw omdat zij dit graag wilde. Ik ben geen officieel instructrice, maar kan wel aardig zien wat er gebeurd en wat er moet gebeuren. vandaar. maar ik vind het fijn als er meer mensen mee kunnen denken.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:55

Wat ik toch vaak mis bij de foto's die op bokt langs komen maar
ook onder de proffecionele ruiters is de ontspanning in de kaak die volgens mij toch zeer belangrijk is...
Word hier eigenlijk wel opgelet, of is het zo de rest van het plaatje klop dus nemen we de spanning in de kaak voor lief?

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, heb niet alle pagina's gelezen dus als hier al over is geproken word ik graag doorverwezen naar de desbetreffende pagina! Haha!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:57

anneliesdj schreef:
Marliesje schreef:
Afbeelding

Deze foto is te laat gemaakt om te kunnen zeggen dat hij netjes op tijd weg was met het voorbeen. Maar dit geeft idd een veel prettiger beeld dan die andere foto's, 't lijkt wel of ie het zelf ook leuk vind. Verder ga ik met spottie mee.

Om even een voorbeeld te geven, hier zie ik toch duidelijk spanning in de kaak en daarbij komt dat het lijkt alsof de amazone veel gewicht in haar handen heeft. Het plaatje 'klopt' maar toch is er spanning, of zien jullie dat anders?

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:07

W_W.. ik ben het met je eens hoor..
Er is idd wel spanning..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:12

Als je het over stuwen en dragen hebt moet je naar het opleidingleidingsnivo van het paard kijken.
Bij een jong onervaren paard ontwikkel je eerst stuwkracht en daarna pas draagkracht.

Bij de oefeningen voor stuwkracht ontwikkel je andere spieren dan bij draagoefeningen. Stuwen
roept krachten in het paardenlijf op die tegengesteld zijn aan de krachten die bij dragen op het
paardenlijf inwerken.

Op het moment dat een paard beweegt gaan bewegingsfasen over van stuwen naar dragen en weer
terug. Dat herhaalt zich bij een paard in beweging steeds weer. In de tussenliggende fasen is er altijd sprake van een combinatie van stuwen en dragen, waarbij de ene compont (bv stuwen) toeneemt en de andere (bv dragen) afneemt. Dat is een wederkeringe werking, m.a.w. het omgekeerde geldt ook.

Als je paard doorzakt (gaat zitten) via gewrichten, de achterbenen verder onderbrengt of buigt, dan
heeft dit aanspanning van spiergroepen tot gevolg. Op het moment dat de aanspanning wegvalt
werken die spiergroepen als een elastiek of veer.

Daardoor komen de benen terug in tegenovergestelde richting, al dan niet geholpen door een
geringe kracht die het paardenlijf levert. Het is een pendule achtige werking, waarbij de energie van de beweging wordt opgeslagen in potentiele energie. In de volgende fase verandert de potentiele energie in bewegingsenergie en zo weer terug. Zolang het paard beweegt gaat deze energie uitwisseleing en verandering steeds periodiiek (harmonmisch) door.

Met andere woorden een harmonisch bewegend paard heeft nauwelijks kracht inwerking nodig als
de massa eenmaal in beweging is. De beweging en de zwaartekracht doen de rest. We noemen dit
al jarenlang het koekoeksklok effect.

Het is een vorm van een harmonische beweging (harmonische trilling) waarin het paard gaat.
Dit is ook de reden waarom een paard zonder veel energie te gebruiken lang kan draven. Als het
paard met te hoge snelheid draaft is er meer energie nodig. Draaft het te langzaam, dan heeft het paard ook meer energie nodig. Een paard zal van nature dan willen aan galoperen of naar stap willen overgaan, dus een overgang omhoog of omlaag willen maken. Haha!

Voordat je begint met dragen, moet het lijf van het paard ontwikkeld zijn op stuwkracht.
De stuwkracht zorgt voor massa in beweging. Massa in beweging is de Impuls van het paard.
De massa in beweging is het paardenlijf in beweging.

Met de stuwkracht ontwikkeling, ontwikkel je het elastiek of de veren, die het paard nodig heeft
om de energie uitwisseling tussen stuwen en dragen op elkaar over te brengen.

Dat gebeurt in de verschillende ledematen afzonderlijk binnen de beweging, maar ook via de
verbindingen in het paardenlijf, die de lichaamsdelen van het paardenlijf met elkaar verbinden.

Als je voldoende stuwkracht hebt, heb je een sterk ontwikkelde achterknie (de spieren in
dat gebied). Stuwen werkt niet op het moment van ondertreden van het been, stuwen werkt pas
in de tweede helft van de grondcontact periode van een been.

Op het moment dat een been de grond verlaat, draagt dat been niet meer en slingert afhankelijk
van de gang min of meer als slinger of pendule terug naar voren, al dan niet ondersteunt door
wat spierkracht van het paard.

Een harmonische beweging van een paard is een beweging waarbij de ledematen zich in een periodiek
wiskundig - en natuurkundig patroon bewegen.

Een paard kan ook in een resonantie frekwentie terecht komen met het bewegen van de benen. Op het moment dat dat gebeurt, heeft het paard maximale beweging (Impuls) en minimale extra energie
vanuit het lijf nodig om voorwaarts te gaan of de drang naar voren te houden.

Kom je verder in de training, in de opleiding en met het rijden dan ontwikkel je draagkracht bij het paard erbij. Dat zijn andere spiergroepen, tegengesteld aan die van stuwen, die getraind worden. De ene soort werkt niet zonder de andere.

Als je dat bereikt hebt kun je aan horizontaal evenwicht en daarna aan sterkere verzameling gaan denken. Bij een natuurlijk evenwicht zal ongeveer 3/5 van het gewicht op de voorhand gaan en 2/5 van het gewicht op de achterhand. Bij een paard in horizontaal evenwicht is dit om en nabij de 50/50% op de voorhand/achterhand van het totale gewicht. Bij correcte verzameling worden de passen korter en verhevener, het gewicht op de achterhand zal verder toenemen, het gewicht op de voorhand vermindert. Het paard krijgt meer schoudervrijheid in de voorhand, wordt lichter in de hand en de manouvreerbaarheid wordt veel groter. Meer schoudervrijheid betekent niet dat een voorbeen hoger kan worden opgestoken! Als je dat ziet dan weet je dat de voorhand actief gebruikt wordt om de voorbenen te laten bouncen. Op foto's, video's en in werkelijkheid is dit heel eenvoudig te herkennen. Het zijn trucjes om indruk te maken, het heeft weinig met correcte verzameling, realtieve elevatie en goede dressuur te maken. Het is meer opvallend, en daar is alles mee gezegd.

Omdat het voor de meesten vanons allemaal nogal moeilijk is om te bevatten, wordt ons ook als
alternatief geleerd om een paard voorwaarts te hebben, aan het been te hebben, over de rug te rijden,
meer activiteit in het achterbeen te hebben en een ondertredend achterbeen te realiseren. Op het
eerste gezicht lijkt dit leuk. Vergeet het voorwaarts en aan het been zijn even. Het over de rug
rijden wordt in dit topic behandeld. Meer activiteit betekent dat het achterbeen sneller op de grond
komt en de grond verlaat dan het voorbeen van hetzelfde diagonale benenpaar. Als je daarbij het paard
verder laat ondertreden dan wek je de indruk dat het paard de massa beter kan gaan dragen.
De werkelijkheid is dat het paard als het op dat moment zo beweegt, nooit zuiver kan gaan. Het onder-
treden te vroeg aanleren bij een paard dat te weinig stuwkracht ontwikkelt, maakt de gangen nog
slechter. Het risiko dat je een sterke achterhand verkeerd ontwikkeld, is levensgroot. Volgens mij
is dat, wat we bij schering en inslag bij het moderne rijden zien.

Hierboven is simpel aangegeven wat een harmonische beweging voorstelt. Bij zuivere gangen en
bewegingsafwikkelingen, zijn de bewegingen van het paard harmonisch. Een paard kan alleen harmonische
gangen en bewegingsafwikkelingen laten zien (zuivere gangen en bewegingen) als het totale spiersysteem
in harmonie wordt gebruikt. Versterk je op bepaalde plaatsen bepaalde spiergroepen, dan kan de harmonische
samenwerking van de spiergroepen en daarmee de harmonische afwikkeling van gangen en bewegingen worden
verstoord. M.a.w. als je van een paard een athleet probeert te maken of een paard gedeeltelijk op een
aantal punten probeert te verbeteren, dan kan je met zekerheid aannemen dat dit ten koste gaat van
de zuiverheid van gangen en bewegingen. In dressuur hoort dit te zijn waar het in essentie om gaat.

Indrukwekkende onzuivere gangen, hebben dressuurmatig gezien voor het paard geen enkel voordeel, en als
het goed is voor de ruiter ook niet.......

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:17

Jessicoo schreef:
Er is idd wel spanning..

Deze manier van spanning zie ik ontzettend vaak, het paard oogt (vooral op foto) erg onspannen, over de rug en/of op de achterhand. Maar er zit spanning in de kaak op deze manier kan je nooit 'de' lichte handhulpen geven en komen deze niet correct over omdat het paard daar blokkerd. En heb je geen controle over het hoofd, wbt. in/uitschuiven.
Dan heb je niet een paard die volledig loslaat en dus loopt het paard niet "door de rug".

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:55

W_W schreef:
Jessicoo schreef:
Er is idd wel spanning..

Deze manier van spanning zie ik ontzettend vaak, het paard oogt (vooral op foto) erg onspannen, over de rug en/of op de achterhand. Maar er zit spanning in de kaak op deze manier kan je nooit 'de' lichte handhulpen geven en komen deze niet correct over omdat het paard daar blokkerd. En heb je geen controle over het hoofd, wbt. in/uitschuiven.
Dan heb je niet een paard die volledig loslaat en dus loopt het paard niet "door de rug".

Ik heb op dit moment met mijn pony ook teveel spanning in de kaak. Maar ik probeer zelf de hele tijd te ontspannen met mijn hand, en het wordt steeds beter. De kaak wordt steeds losser.
(ik weet dat de kaak gespannen is door mij, maar heb nu andere les, en het gaat echt veel beter)

maar mijn pony kan wel ontzettend goed uitschuiven, halsstrekken doet hij echt goed. hij blijft goed doorlopen, komt met zijn neus bijna aan de grond, dit kan hij in alle drie de gangen.

[edit: ik moet zeggen dat ik het wel helemaal met je eens ben. een paard kan, als hij niet volledig ontspannen is in de kaak, ook niet goed door de rug lopen (ik noem het altijd over de rug??) en jammergenoeg zie je dit wel steeds vaker]

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:41

Ben vrijwilliger geweest op Outdoor Gelderland en heb hier bij de stallen en inrijbak gestaan. Heb veel kunnen zien en heb helaas dingen gezien die perfect in het straatje passen van de foto's die van P&P naar buiten zijn gekomen.

Ook daar ben ik kritisch gaan kijken om zo wat te kunnen opsteken. Niet alleen de spanning in de kaak is vaak erg groot maar ook het weg drukken van de rug gebeurd heel veel. Het paard is dan echt in stukken. Vooral met de uitgestrekte draf is dit vaak duidelijk te zien, in het mom van zo ver mogelijk met de voorbenen naar voren, leid de aandacht wel af van de achterkant!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:52

idd, ik heb volgens mij ook wel zulke pony's (eigenlijk ruiters Knipoog ) op de foto gezet, zoek ik wel een keer op.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:20

ben benieuwd, ik had ook foto's maar na de crash van mn compu ben ik ze kwijt! Bloos

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:04

Ik lees al een tijdje elke dag bij met het topic, en vind het echt super! De laatste 10 bladzijdes komen er nog alleen theorie voorbij, en zou weer is wat oefeningen om die theorie uit te oefenen bijv. willen. Wat voorin dit topic wel erg aan de orde was Lachen Is maar een tip hoor, theorie is ook belangrijk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:01

Mooi paard !
Ziet er allemaal relaxed uit.
Het paard heeft massa en uitstaling.
De amazone doet goed haar best. Haha!
Je hebt er plezier in, je wil het echt goed doen.
Uit dit paard kan je (nog) meer halen.

1/. Stap: uitstrekken van de hals
Afbeelding

- voorbeeld van alleen het diagonale ondersteunings moment LV-RA, (2 benen
aan de grond, RV zal zo volgen, dan LV-RA en RV tripedale ondersteuning (3 benen
aan de grond)
- de bewegingsafwikkeling en het faseverschil in de afwikkeling tussen de afzonderlijke
benen is heel mooi te zien
- uitstrekken hals: gesloten keelgang, hoogte neus net boven de knie, neus achter de loodlijn
- het paard ontspant meer met open keelgang en neus voor de loodlijn
- piano handen

2. Stap: uitstrekken van de hals
Afbeelding

- voorbeeld van tripedale ondersteuningsmoment LA-RV en LA (3 benen aan de grond)
- LV been weinig van de grond (bijna met de toon aan de grond); paard moet bij stappen meer
energiek stappen, marcheren, niet slenteren.
- uitstrekken van de hals niet correct, met hoofd gesloten keelgang, neusje achter de loodlijn.
Afwikkeling van beweging LV wordt hierdoor en het gebrek aan drive in stap minder goed.
- verbinding schouder, elleboog, hand ruiter met mond paard is gebroken; piano handen, optillen
en naar voren brengen bovenarm heeft invloed op je schouders en zit en op de bewegingen van
het paard.

3/ Draf
Afbeelding

- RA-LV bewegen niet gelijk, RA sleept over de grond met toon, LV wordt opgetild bij naar voren
brengen been
- RV is aan de grond, LA lijkt al los van de grond (kleuren van de foto aanpassen laat het contrast tussen
de witte sok LA en de grond in de bak beter zien).
- paard gaat al meer op RV met uitgestrekt RV been, dan LA. LA komt naar voren maar naast de massa.
- paard kan de hals niet goed gebruiken, neus is achter de loodlijn
- het paard gaat niet in balans
- het paard is wat gespannen, kan losser en soepeler
- de beenligging van de linkerkuit lijkt niet optimaal

4/. Draf: Hier wat ronder
Afbeelding

- paslengte voor is groter dan paslengte achter
- het paard steunt meer op het RV been dan het uitgestrekte LA been
- het RV been en LA been zijn niet synchroon door ongelijke belasting
- de linkerdiagonaal LV-RA: mooi synchroon, echter met toon vlak over de grond
- het paard heeft nauwelijks zweefmoment
- het paard wordt beperkt in de halswerking en daardoor de balans
- er is geen gymnastische uitwerking van de hoofd/halshouding naar de achterhand
- de achterhand gymnastiseerd de bekken-lende-rugstreek nauwelijks
- het paard moet energieker gaan, dus meer kracht ontwikkelen
- stuwkracht gaat voor draagkracht, draagkracht ontwikkeling heeft stuwkracht ontwikkeling nodig
- het paard is niet geheel ontspannen, los en soepel

5/. Draf: en hier wat meer opgericht
Afbeelding

- RV en LA mooi synchroon bij naar voren brengen, benen worden wat energieker bewogen dan op
andere foto's, paard wordt minder gehinderd in de halswerking, hoewel teugelcontact stevig is
- paard kan energieker bewegen, niet sneller
- de stand van de hals en het hoofd is wat hoger, het paard gaat rijkunstig niet opgericht
- het paard is niet geheel ontspannen, los en soepel

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:28

wauw wat weer een super uitleg Ja. Hoop binnenkort weer foto's te laten zien waarop ik weer ben gegroeid Knipoog. Op dit moment gaat het minder, hij wil maar niet ontspannen en dalen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:31

Qimm schreef:
http://img.photobucket.com/albums/v219/qimm/000.jpg
Wat vinden jullie hiervan? (ik val voor over, ik moet nogal wennen aan het zadel)

Even mijn eigen opmerkingen.

- ik val voorover
- piano handen
- paard op de voorhand

+ de 'driehoekjes' zijn mooi gelijk
+ neus voor de loodlijn
+ geen deukje achter het zadel

Wijzigingen, aanvullingen?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:05

Even vlug dan.

Alweer een leuk paard.
Eigenlijk zijn ze dat allemaal. Haha!

Draf:
Afbeelding

- paslengte voor en achter verschillende lengte
- de rechterdiagonaal RV-LA is vlak boven de grond, net voor de landing
- de rechter diagonaal RV-LA (nog in zweefmoment) gaat mooi synchroon (gelijk) vwb het bewegingsverloop
- de linker diagonaal LV-RA steunt niet zuiver op de grond; het LV staat met vlakke zool op de grond, volledig uitgestrekt LV been; RA de hoefzool is al van de grond en met al gekantelde hoef op het punt dat de hoef de grond zal verlaten; -> het paard heeft het meeste gewicht in de ondersteuningsfase op het LV been
- het paard is niet helemaal los en soepel
- het paard is niet geheel ontspannen
- het paard gaat niet echt in balans (ruiter heeft ook invloed hierop, geef je zelf al aan)
- het paard draagt de hals te weinig, kan hals weinig gebruiken, de nek en onderkaak zijn niet ontspannen, los en soepel; de teugelspanning is stevig
- het paard gaat met het neusje voor de loodlijn, de keelgang is open, echter de nek en onderkaak
laten niet los ....
- de zit van de ruiter is niet effectief en efficient (geef je zelf al aan)
- de verbinding van de schouders van de ruiter, via de bovenarm, de ellebogen, de pols en de handen (vuist) naar de mond is niet elastisch (correct inwerken met zit, kuit en handen ontbreekt)
- het paard kan energieker voorwaarts
- het paard kan meer zweefmoment tonen
- het paard gaat in natuurlijk evenwicht (dus op de voorhand), dat is geen ramp te zijn, daarna komt horizontaal evenwicht en daarna pas rijkunstig evenwicht met verzameling (van beide is nog geen sprake).
- de uitgestrekte hals heeft nauwelijks een ontspannende werking
- de uitgestrekte hals heeft geen gymnastiserende werking naar de rug, lende en bekkenstreek
- de achterhand, gymnastiseerd het paard nauwelijks
- het paard gaat niet over de rug

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:13

dan ben ik ook wel benieuwd wat je over mijn foto hebt te zeggen goofy Haha!

de rest hier kon er niks over zeggen, dus ben erg benieuwd...

Afbeelding
Zit is niet helemaaal 100% hier was op een ander zadel dan ik normaal erop heb, en gingen springen Clown

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:15

Dank je Lachen We zijn druk bezig met oefenen, en er is nog heel veel te oefenen Haha! Ze is dan ook nog maar een goede maand onder het zadel.
Ik heb trouwens even de pas langte gemeten (ik dacht namelijk dat die wel gelijk was) maar het voorbeen pakt inderdaad een fractie meer ruimte.
Hoe zie je trouwens of de kaak wel of niet los laat? Ik kan er nog niet achterkomen, of is dat gewoon veel kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:57

Vraagje; zou zo'n voorbeen actie mogen als het achterbeen op dezelfde hoogte gelift zou worden?

Afbeelding

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:19

Alweer een leuk paard.
Leuk setje: trui en dek, klein kleurverschil Haha!
Mooie verhouding afmetingen paard / ruiter.
Ziet er leuk uit allemaal.

Draf

Afbeelding

- het paard is nog het niet in de zweeffase met alle benen van de grond
- de toon van LV heeft nog grondcontact, maar draagt niet
- de paslengte voor en achter is verschillend
- de paslengte achter is groter dan voor (RV is klaar voor de landing,
en nog aardig boven de grond, dus daar komt nog een stukje paslengte
bij Haha! ).
- de bewegingsafwikkeling van de achterhand loopt een fractie voor op
die van de voorhand
- RA hoefzool vertikaal en los van de grond, LV hoef met toon aan de
grond 45 gr, steunt niet meer
- LA boven de grond, toon nog wat omlaag voor de landing, RV wat verder
boven de grond, voor de landing
- het paard komt met achterbenen verder van de grond dan voor
- bij uitstrekken hals, keelgang gesloten, stevige teugelspanning
- de onderkaak laat (nog) niet los
- de nek laat niet los
- het paard is nog niet los
- het paard is nog niet soepel
- het paard gaat in natuurlijk evenwicht op de voorhand
- het paard gaat nog niet in horizontaal evenwicht
- LA komt goed onder de massa
- paard kan wat elastischer gaan, stuwkracht voor draagkracht
- paard gaat nog niet in balans

- geen dressuur of veelzijdigheidszadel (?)
- dit zadel beinvloed je zit
- ruiter zit iets scheef maar rechts
- aansluiting rechter arm beter dan linker arm
- stevige teugelspanning, geen soepele verbinding met de mond
- nog spanning in je rechteronderbeen
- rechter kuit, voet sluit netjes aan

Ik ga er vandoor !

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:46

zo... Haha!

knap dat je dat allemaal van 1 foto kan zien Haha!

dit is een VZH zadel van stalgenootje, mijn eigen dressuurzadel past niet meer en heb nu een nieuwe, zal een dezer dagen eens nieuwe rijfoto's laten maken.

bij uitstrekken hals, keelgang gesloten, stevige teugelspanning
dat snap ik alleen nog niet helemaal, stevige teugelspanning, teugels hangen in een boogje Haha!?
of bedoel je dat lijkt dat ik mijn hand vast zet, en daardoor niet zo 'soepel' ben in mijn hand? Lachen

en verder klopt betreft het los en soepel zijn van paard, was nog tijdens het 'inrijden' dus ze was nog beetje gespannen.
het is een best groot dier, dus valt nog niet mee om alles bij elkaar te rijden, en niet op de voorhand.
maar we werken eraan Haha!

bedankt iig! Lachen erg leerzaam Ja hebben we weer even wat dingen om aan te werken Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:47

Citaat:
bij uitstrekken hals, keelgang gesloten, stevige teugelspanning
dat snap ik alleen nog niet helemaal, stevige teugelspanning, teugels hangen in een boogje Haha!?
of bedoel je dat lijkt dat ik mijn hand vast zet, en daardoor niet zo 'soepel' ben in mijn hand? Lachen

Een open keelgang betekent dat de hoek tussen de onderhals en de onderkaak stomp is, dus groter dan 90 graden, dat geeft (meer) ontspanning bij een paard. Een gesloten keelgang betekent dat de hoek 90 graden op kleiner is, het paard kan dan niet ontspannen en lekker loslaten.
=-=
De teugels hangen niet in een boogje, ze staan onder spanning. Dat zie je aan je handen (vuisten) o.m. aan hoe je de teugels vasthoud en aan hoe de teugel aan de bit ring vastzit. Waardoor het lijkt alsof de teugel in een boogje hangt, komt omdat de gespannen de teugel door de rechter boeg wordt opgevangen en er gespannen langs gaat, vervolgens langs de hals. Daardoor zie je een knik in de teugellijn op de foto....
=-=
De handen en armen houd je verschillend, de handen zijn niet soepel en vangen het paard niet op. Je begrenst het paard aktief waardoor de teugelspanning ontstaat. Die is aan beide kanten ook verschillend. Je ziet het aan de manier waarop je zit en de armen houdt.
=-=
Nu nog op de voorhand is niet erg. Alles op z'n tijd op het goede moment. Aan een sterke achterhand die wel kan stuwen, wel ondertreedt maar niet goed kan dragen en dus verkeerd ontwikkeld is, heb je niets. De meeste ruiters die denken verzameld te rijden, rijden nauwelijks in horizontaal evenwicht, laat staan in rijkunstig evenwicht met meer gewicht op de achterhand. Op zich is dat al heel kunstig.

Voor de goede orde: dit ziet er heel wat beter uit, dan wat je bij tal van andere ruiters ziet. Haha!
Suc6

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:34

Goofy; zou jij ook een blik kunnen werpen op mijn foto's Lachen?

Los
Afbeelding
Afbeelding
Broertje jaagde hem wat op, vandaar dat de rug wat gespannen is

Rijden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!

soraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:09