Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:24

runningkawa schreef:
Ik zeg niet dat jij je paard niet opvoed, maar als ik dan in eerste instantie lees, ik verzet hem op de poetsplaats, haalde ik daar ook uit, als hij kliert draai ik hem om.
Dat je dat de dag erop doet, prima, dat is wat anders

een corrigerende tik is ook geen stijd, is het wel een strijd, doe je iets echt verkeerd

Ik zie teveel mensen wel strijden met slaan. Terwijl je het inderdaad als je het doet op het juiste moment moet doen, anders legt het paard de link niet. Helaas leren veel mensen dat niet goed van beginsaf aan (zie diverse maneges e.d.). En daar ben ik geen voorstander van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:25

Op handelstallen staan ook brave paarden hoor
Zelfs het merendeel, gelukkig, anders was ik gillend gek geworden. Lachen

maar nee, een net zadelmak paard, blijft dat en daar zet ik geen kind op
En dan ben ik niet eens een kinderliefhebber Bloos!

Jong paard is niet bombroof en wat een kind van 5 uitspookt weet je ook niet
Natuurlijk hoeft een ouder paard niet alles te kunnen hebben, maar dat is toch anders dan 1 waar net iemand op zit.

En gezien de andere berichten van merrieveuelen, zie ik het daar allemaal als een hoop bescherm engels en veel mazzel
Geen 1 bericht duid op dat ze weet wat ze met de jonge dieren aan het doen is. (sorry niet gemeen bedoeld, maar beschermend)
dat het dan allemaal toevallig goed uitpakt is heel erg fijn.
Maar ik heb teveel paarden gezien waar de eigenaar dat ook dacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:25

Maar Nadya, dat heb je zowel met de zin geven, niet opvoeden...
Als met slaan
doe je dat beide niet juist is het fout en net zo achadelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:31

ik laat het niet van geluk afhangen hoor. en wat je zegt over een evt. ander paard, als je had gelezen, had je ook gezien dat ik dit niet zomaar met elk paard doe. mijn ruin kon ik zo opklimmen, daar was ik zeker van en dus heb ik dat gedaan. Max kon zo op Flicka stappen, kwestie van je paard kennen en weten wat je kunt verwachten.

ik begrijp dat je er sceptisch over bent, aangezien jij wel veel met probleempaarden werkt. maar deze twee zijn van kleins af aan in mijn handen geweest dus ik weet hoe ze zijn. ik heb zelf ook echt wel paarden gehad waarmee zoiets echt niet kon, dus ik weet ook wat er wel kan gebeuren.

daar komt bij dat ik echt wel weet wat ik doe, daar is iedereen die mij kent, en weet hoe ik met paarden werk het mee eens. ik zou zeggen kom eens kijken, dan pas kan je erover oordelen.

voor degenen die wel vertrouwen hebben in wat ik heb laten zien en verteld heb, bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:35

ja sceptisch ..omdat die probleem paarden paarden waren die mensen hadden van veulen af en zeker wisten wat ze deden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:38

runningkawa schreef:
Maar Nadya, dat heb je zowel met de zin geven, niet opvoeden...
Als met slaan
doe je dat beide niet juist is het fout en net zo achadelijk.

Tuurlijk. Moet eigenlijk wel heel erg lachen om iedereen die meteen begon te gillen over mijn paard en mij.
Ik heb een superlief, braaf jong paard en ik doe het op een iets andere manier blijkbaar. Dus???? Jullie hadden 'm eens moeten zien, toen ik hem net had. Maar ja, dit is bokt maar, he.... Tong uitsteken

RK, soms kun je ook te cynisch worden van teveel probleempaarden (net als ik soms te cynisch kan zijn over de traditionele benadering). Er zijn ook genoeg mensen die niet als profs werken, maar toch hun jonge paarden tot hele fijne paarden kunnen africhten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:44

runningkawa schreef:
ja sceptisch ..omdat die probleem paarden paarden waren die mensen hadden van veulen af en zeker wisten wat ze deden...

nou kennelijk dus niet.
en als ik eerlijk ben, ik was er één van, zelf. ik had op mijn 13e een hengstveulen gekocht, en dat is door mijn gebrek aan ervaring en kennis goed fout gegaan toen hij twee was. ik ben er toen mee aan de slag gegaan, heb heel veel geleerd ervan, en het zélf kunnen corrigeren. in de jaren daarna heb ik ook alleen maar geleerd, geleerd, geleerd. en uiteraard nog steeds. mijn tweede pony, en een aantal anderen die ik na die tijd in handen heb gehad, hebben dan ook niet met datzelfde probleem te kampen gehad, juist omdat ik me er in verdiept heb, en ervoor gekozen heb om mijn fouten recht te zetten en de dingen die ik fout gedaan heb te verbeteren.
dat ging overigens om een paardje van nu 1,52 meter, kruising New Forest/ Engels volbloed. één van de paarden die ik later heb gehad stond al op het lijstje van de handel of slacht, een zesjarige getraumatiseerde merrie van 1,74 meter, Oldenburger. 'gek in de kop', noemden ze het, maar het beestje was gewoon gruwelijk verpest. ik heb er twee maanden mee gewerkt, en na die tijd is het een erg fijn paard geworden, en is ze gewoon aan iemand verkocht die ermee ging rijden.

ik vraag me af waar je op baseert dat ik geen idee heb van wat ik aan het doen ben, de eigenaren van de paarden waarmee ik gewerkt heb denken daar toch anders over, en mijn eigen dieren ook. dat ik al dingen met ze doe als ik ze net heb (dus op een half jaar jong), wil niet zeggen dat dat fout is. het kan ook anders, ja er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en ik zeg ook echt niet dat iedereen mijn methode moet gaan gebruiken. voor mij is het echter prettig werken, en sinds ik die problemen met mijn ruin heb kunnen overkomen en verbeteren, heb ik er ook nooit meer problemen mee gehad. ik heb ervan geleerd, en imo voldoende om het nu wél goed te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:45

gewoon door de manier van je posten merrie
En er waren er meer die daar een opmerking over maakte

Nadya, ik denk juist dat jij denkt dat je het zo anders doet als de rest, maar dat het dus heel erg mee valt

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:47

Mijn paard van 4 is nog steeds geestelijk een veulen, schrikt sneller etc, je kan goed merken dat het een jong dier is Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:48

runningkawa schreef:

Nadya, ik denk juist dat jij denkt dat je het zo anders doet als de rest, maar dat het dus heel erg mee valt

maar dat zijn maar posts he... misschien kan ik de dingen gewoon niet zo goed verwoorden als een ander. ik betwijfel toch of iemand van achter de computer kan beoordelen of ik wel of niet goed met mijn dieren bezig ben.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:56

merrieveulen schreef:
runningkawa schreef:

maar dat zijn maar posts he... misschien kan ik de dingen gewoon niet zo goed verwoorden als een ander. ik betwijfel toch of iemand van achter de computer kan beoordelen of ik wel of niet goed met mijn dieren bezig ben.

Heb even in je profiel gekeken, ik vind dat je dieren er super uitzien! Even offtopic, Ik ben echt blij dat alles goed is gekomen met de shet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:58

of de dieren en super uitzien heeft er toch niets mee te maken?
Dat trek ik toch niet in twijffel?

ja helaas, het zou kunnen liggen aan de manier hoe jij je berichten plaatst.
Maar ja helaas, daar is het een forum voor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:07

Maar mensen zouden ook eens wat beter kunnen lezen op zo'n forum. Zie ene maikeltje, die mij ineens aanvalt en denkt mij wel even te vertellen hoe belangrijk consequent zijn is bij mijn eigen 3-jarige. Goh, er ging een wereld voor me open, whoeha!!!! Haha! Haha! Haha!
Sorry hoor, maar zulke mensen werken bij mij een beetje op mijn lachspieren inmiddels. Ja
Zeker gezien hun onderschrift..... Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:09

nu, ja, en dat zou ik dus erg jammer vinden. dat omdat iets simpelweg anders geïnterpreteerd wordt er gelijk een oordeel gegeven wordt als 'je kunt er niets van', 'weet niet waar je mee bezig bent', en 'je creeërt probleempaarden'. dit zeg ik niet tegen één persoon, maar tegen allen die gisteren en vandaag dat beeld van mij gevormd hebben.

misschien logisch, door mijn kinderlijk taalgebruik, maar dus absoluut onterecht.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:11

Dat vind ik het grote nadeel van een forum inderdaad, heel veel mensen worden vaak verkeerd begrepen, of wel door het verkeerd begrijpen van posts of door het niet snappen waar iemand mee bezig is

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:37

runningkawa schreef:
Natuurlijk is dat per paard verschillend
En er zijn paarden van 15 waar ik nog geen kind opzet.

maar op een jong paard waar nog amper iemand op heeft gezeten, hoe braaf ook, zet ik geen 5 jarig kindje
Ik vind dat echt super onverantwoord.
En je kunt dan meer van dom geluk spreken als wat anders...

en daar sluit ik me dus helemaal bij aan, maar dat heb ik al eens gezegd. vervelend he, mensen die niet luisteren en het toch allemaal wel beter weten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:43

Vicky_88 schreef:
vervelend he, mensen die niet luisteren en het toch allemaal wel beter weten...

Nou, zeker vervelend. Als men niet goed kan lezen, maar wel alles beter weet (en dat gebeurt hier erg vaak). Luisteren is wat moeilijk op een forum. Koe

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:14

Toch maar goed dat sommige het beter weten als de rest die het op zijn eigen manier doet.. anders zou het wel een heel saai topic worden!

Het enige jammere is dat degene die het denkt te weten, een ander probeert te overtuigen van zijn gelijk! Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn, dat is voor iedereen verschillend.

Tuurlijk zijn er een hoop onkundige mensen, maar als die er niet zouden zijn, hadden wij geen werk meer......
Dus laat ze lekker doen, als ze hulp nodig hebben vragen ze het wel, zoals vele topics op dit forum..
Bovendien laat je dan iedereen in zijn waarde..

En om te oordelen of iets onverantwoord is? Dat weet je nou eenmaal niet van achter je pc..
(De eerste keer gaan lessen op een wildvreemde pony is niet verantwoord??? Die kan ook schrikken........)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:27

Ik ga er vanuit dat een manege geen pony inzet die amper onder het zadel is geweest bij een 5 jarig ruitertje... Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:40

Dat weet je toch niet? Je gaat er idd vanuit... net zoals de moeder er ook vanuit gaat dat het goed gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:45

Dat weet je wel, want een manege wil geen schadeclaims aan zijn broek.
dat heeft gewoon met logica te maken Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:52

runningkawa schreef:
Ik ga er vanuit dat een manege geen pony inzet die amper onder het zadel is geweest bij een 5 jarig ruitertje... Lachen

Helaas bestaan dat soort maneges dus wel. Ik heb vroeger eens heel kort op zo'n manege gezeten (brrrrr, vreselijke ballentent), waar ze jonge paarden te jong in lieten rijden, ze compleet afstompten in een half jaar tijd en er van alles opzetten tijdens de lessen. Ja, dat gebeurt wel degelijk in dit land. Dit is ook een van de vele redenen geweest dat ik een tijdje gestopt ben met paarden, omdat ik zeer veel moeite heb met mensen die dit soort dingen doen. Dat vind ik iets heel anders dan een moeder met eigen paarden, die haar kind op een betrouwbaar jonkie zet. Elk paard kan gekke dingen doen, maar als je het paard kent, kun je dat echt wel aardig inschatten.

Daarbij heeft een manege over het algemeen niet bepaald de aandacht voor een kind op een paardje, zoals een moeder dat heeft met haar kind op haar eigen paard.

Op mijn stalling wordt ook les gegeven en je zou staan te kijken hoeveel kinderen er vallen (dagelijks alleen al van de Shets en de Welshjes. Ik moet er ook bij zeggen dat het aan de kids zelf ligt, niet aan die paarden. Ik zie ze nooit bokken, als ik erbij ben) en ik heb in een klein jaar tijd 2 ongelukken meegemaakt van kinderen die naar het ziekenhuis konden na een val. En ze rijden geeneens op jonge paarden. De eigenaresse heeft nog geen schadeclaim gehad, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:59

Omdat er dan misschien niks te claimen valt?

Als ik een kind zou hebben ik hoorde dat die als beginneling op een paard is gezet waar 2 keer een zadel op heeft gelegen dan had de manege toch een groot probleen aan mij als er wat gebeurde

vroger is nu overigens niet, vroeger kon zogenaamd alles

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:01

Vicky_88 schreef:
een ongeluk zit in een klein hoekje en is zo gebeurd. een ongeluk kan ALTIJD gebeuren. dus als je durft te beweren dat die pony nooit iets geks zal doen (onder de man) verklaar ik je echt voor persoon met de slechtste paardenkennis

over haar paarden kennis hoef je echt niet te twijfelen hoor!!!ze heeft mij erg goed geholpen !!!! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:08

runningkawa schreef:
Omdat er dan misschien niks te claimen valt?

Als ik een kind zou hebben ik hoorde dat die als beginneling op een paard is gezet waar 2 keer een zadel op heeft gelegen dan had de manege toch een groot probleen aan mij als er wat gebeurde

vroger is nu overigens niet, vroeger kon zogenaamd alles

Mijn tijd op die fijne manege was een jaar of 15 terug. Maar ik hoor nog steeds dramaverhalen over dit soort dingen, maar goed, ik verdiep me daar verder niet meer in. Mij zie je niet snel meer op een manege.
Er valt ook niets te claimen bij die mensen bij ons en naar mijn idee zijn die kinderen zelf het probleem en niet de paarden.