Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:22

Ik zou nooit een pensionstal willen hebben :') maar dat klinkt wel fijn, Pol1!

Ik loop nu nog met een mega smile op m'n gezicht :D
Vandaag een ritje gemaakt op m'n nieuwe paard.

Pas een paar keer iemand opgezeten en draaft voorop op een buitenritje alsof ze nooit anders gedaan heeft *\o/* Tot nu toe hebben we alleen een ander paard gevolgd en de beenhulp voor draf was nog nauwelijks bekend.

In draf achter een ander paard begint ze al lekker de hals te strekken en naar beneden te zoeken +:)+

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:18

Een pensionstal hebben is wel een enorme uitdaging :D klinkt banketstaaf maar pas dan merk je Hoe weinig verstand er is onder mensen van paarden! Probeer zoveel mogelijk mensen aan te nemen met de neus in dezelfde richting! Dat is voor mezelf ook prettig! Maar soms lukt dat niet blijkt het achteraf heel anders te zijn! Je merkt vaak dat deze mensen dan ook vertrekken na verloop van tijd! Gelukkig bij ons nihil verloop!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:37

Het allemaal wel goed bedoeld hoor. Maar het helpt alleen niet haha. Ik moet mijn eigen weg vinden, en me niet zo laten afleiden door andere mensen hun weg. Dus heb nu besloten helemaal niets meer te vertellen over een ritje of een probleem of over de goede momenten. Totdat ik wat meer standvastig mijn ding heb gevonden.
En laat ze maar raar kijken. Want ik vind het wel de beste pensionstal ooit. Maar als ik ooit de kans krijg iets voor mezelf te vinden ga ik dat niet laten liggen.
Ik zou wel graag een pensionstal hebben, maar ik heb nog heel veel dromen :-).

Wat super gaaf Sanne83!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:00

Ik zou ook wel graag een pensionstal hebben maar wel een kleinschalige. :) Geen grote. Groot genoeg dat je regelmatig een beetje aanspraak hebt maar klein genoeg dat je je fatsoenlijk kan bezig houden met de paarden die je hebt staan (kwa verzorging en voeren bedoel ik dan.) en dat de mensen die je op pension hebt kan leren kennen.
Nu weet ik van mijn lesgeefster dat pensionstal hebben ook wel geromantiseerd wordt. :D Ze zegt altijd "ik zou niks anders willen, maar soms kan ik ze wat..." :D :')
Nu heeft ze ook wel onlangs dik pech gehad met een van haar klanten.. :(:) Mijn lesgeefster is te goed voor iedereen en daar hebben ze flink van geprofiteerd, in die mate dat ze een paard van haar hebben ontvreemd. :(:)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:00

Klinkt heerlijk sanne83

en pol1, ik zou het ook niet kunnen; maar goede staluitbaters worden hier zeker geapprecieerd, hopelijk is het bij jou net zo. Ik ben zelf enorm tevreden van mijn huidige stal. Mag ook wel eens gezegd worden he ;).

ChocooPrins het is een kunst, maar idd gewoon je eigen ding doen en laten kijken. Misschien leren ze nog iets :+ je lijkt doortastend te werk te gaan, dus gewoon doorzetten. Ik herinner me nog topics van jou niet zo heel lang geleden dat je toen zelfs bijna niet durfde rijden? Of heb ik iemand anders voor? In ieder geval al een hele evolutie als dat klopt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:28

SinneJ schreef:
Klinkt heerlijk sanne83

en pol1, ik zou het ook niet kunnen; maar goede staluitbaters worden hier zeker geapprecieerd, hopelijk is het bij jou net zo. Ik ben zelf enorm tevreden van mijn huidige stal. Mag ook wel eens gezegd worden he ;).

ChocooPrins het is een kunst, maar idd gewoon je eigen ding doen en laten kijken. Misschien leren ze nog iets :+ je lijkt doortastend te werk te gaan, dus gewoon doorzetten. Ik herinner me nog topics van jou niet zo heel lang geleden dat je toen zelfs bijna niet durfde rijden? Of heb ik iemand anders voor? In ieder geval al een hele evolutie als dat klopt.

Ja dat zal een hele uitdaging worden. Want ik ben best wel iemand die graag een babbeltje doet hahaha.
Ik vind mezelf te weinig doortastend. Grappig dat je dit zegt.

Klopt, hij is pas sinds maart 2016 onder het zadel terug (eerst iemand anders) en toen ik terug.
Hij had een blessure, en begon te bokken. Ik ben al niet de grootste waaghals, maar toen was het ook het probleem dat om mij heen alleen maar werd gezegd dat hij stout en dominant was.
Terwijl ik altijd bleef zeggen dat er iets niet klopt. Dus is een hele zoektocht geweest. En mijn zelfvertrouwen heeft toen een enorme deuk gehad. Vooral door de opmerkingen die toen zijn gemaakt. Alsof ik niets kon en elk paard kapot zou rijden, en stout maken om het even zo te zeggen (zit ik nu soms nog mee).
Was uiteindelijk niet heel ernstig, maar heb er heeeeeeel lang over gedaan om hem onder het zadel terug op te pakken. En eigenlijk alleen omdat ik zag aan paard dat hij al het andere beu was.

Maar omdat paard naar mijn gevoel correct is, vind ik het eigenlijk niet zo eng meer. Dus dat bevestigd alleen maar dat ik toch bij het juiste eind had toen. (Er wordt nu nog gezegd dat paard heeft overdreven in zijn reacties toen hij een blessure had haha.)
Het is ook een paard die ik heb gekocht van de pensionhouders, hij stond daar te koop. Maar ik ben hem snel beginnen rijden. Maar toch blijft dat gevoel een beetje alsof ze hem beter kennen dan ik. Nu ik heb hem nu bijna 2 jaar, zal wel slijten zeker.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:34

Je moet een beetje dikkere huid ontwikkelen als pensionhouder dat is een feit! Ik kan gelukkig met alle soorten paarden en vind het fijn dat er zoveel al zo lang staan..Ik ken de paarden Door en Door. .Dat maakt het werk leuk maar soms ook lastig..soms zie je eigenaren die totaal niet overweg kunnen met hun eigen paard! Dat is soms moeilijk! Maar over het algemeen hebben wij het hier heel fijn en de paarden ook! Ik doe het per slot van rekening voor hun! En van de paarden krijg je altijd de meeste waardering! Overigens ook kleinschalig hier..15 stuks.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:37

@choocoprins: lastige situatie!! 1 van de redenen voor mij om nooit meer zelf ergens op pension te staan..Maar niet iedereen heeft die keuze!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:10

ChocooPrins schreef:
Ja dat zal een hele uitdaging worden. Want ik ben best wel iemand die graag een babbeltje doet hahaha.
Ik vind mezelf te weinig doortastend. Grappig dat je dit zegt.

Klopt, hij is pas sinds maart 2016 onder het zadel terug (eerst iemand anders) en toen ik terug.
Hij had een blessure, en begon te bokken. Ik ben al niet de grootste waaghals, maar toen was het ook het probleem dat om mij heen alleen maar werd gezegd dat hij stout en dominant was.
Terwijl ik altijd bleef zeggen dat er iets niet klopt. Dus is een hele zoektocht geweest. En mijn zelfvertrouwen heeft toen een enorme deuk gehad. Vooral door de opmerkingen die toen zijn gemaakt. Alsof ik niets kon en elk paard kapot zou rijden, en stout maken om het even zo te zeggen (zit ik nu soms nog mee).
Was uiteindelijk niet heel ernstig, maar heb er heeeeeeel lang over gedaan om hem onder het zadel terug op te pakken. En eigenlijk alleen omdat ik zag aan paard dat hij al het andere beu was.

Maar omdat paard naar mijn gevoel correct is, vind ik het eigenlijk niet zo eng meer. Dus dat bevestigd alleen maar dat ik toch bij het juiste eind had toen. (Er wordt nu nog gezegd dat paard heeft overdreven in zijn reacties toen hij een blessure had haha.)
Het is ook een paard die ik heb gekocht van de pensionhouders, hij stond daar te koop. Maar ik ben hem snel beginnen rijden. Maar toch blijft dat gevoel een beetje alsof ze hem beter kennen dan ik. Nu ik heb hem nu bijna 2 jaar, zal wel slijten zeker.

Veel te voorzichtig en bescheiden weer ;) ik denk dat je genoeg gezond verstand hebt om gewoon in jezelf te vertrouwen. Het paard mag blij zijn dat je er bij bent blijven stilstaan. Fijn dat je nu weer op goede weg bent! Ik vind hem wel heeel erg mooi, dus als je die klaar krijgt voor de ring kan dat nog wel wat worden :D hoe zijn zijn gangen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:11

pol1 schreef:
Je moet een beetje dikkere huid ontwikkelen als pensionhouder dat is een feit! Ik kan gelukkig met alle soorten paarden en vind het fijn dat er zoveel al zo lang staan..Ik ken de paarden Door en Door. .Dat maakt het werk leuk maar soms ook lastig..soms zie je eigenaren die totaal niet overweg kunnen met hun eigen paard! Dat is soms moeilijk! Maar over het algemeen hebben wij het hier heel fijn en de paarden ook! Ik doe het per slot van rekening voor hun! En van de paarden krijg je altijd de meeste waardering! Overigens ook kleinschalig hier..15 stuks.

En doen ze daar veel zelf? Of is het volpension? Want als je elke dag staat te scheppen wordt het meteen een stuk zwaarder natuurlijk.

Ik denk dat je bijna meer mensenskills dan paardenskills nodig hebt voor zo'n onderneming }:0

edit: excuses voor het afwijken... iemand nog een opmerking over rijkunst? :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:17

Het is hier volpension ( mensen houden alleen hun eigen paddock en weitje mestvrij).. Wil een beetje overzicht houden dus keuze gemaakt om zelf verder alles te doen! En idd niks zoveel grillen als paardenlui!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:32

Sinnej Bedankt :o :D.
Zijn gangen zijn heel ruim. Hij draaft erg goed. Galop is wel wat moeilijker. Stap is als hij rustig is fantastisch, kan makkelijk 4 stappen over stappen en dan nog wel taktmatig correct.
Dusja moesten we er ooit klaar voor zijn, dan heb ik wel een blikvanger hahaha!

Uit nieuwsgierigheid heb ik eens gekeken naar foto's van toen hij er net was. Amaai... mijn mond valt open en mijn hart breekt. (Hij kon precies zijn linkervoorbeen niet goed strekken.)
Afbeelding
Afbeelding

En van niet zo lang geleden (denk een maand ofzo)
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:59

Ik vind het een mooi dier! Gaaf kleurtje <3

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:25

ChocooPrins galop komt ook wel goed dan, die komt waarschijnlijk goed tot zijn recht als hij er wat meer kracht in heeft. Hij is echt leuk om te zien ;)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:03

Bedankt!
Ritje van vandaag ging eigenlijk redelijk goed. Hij was wel wat gespannen en kijkerig. En wou heel tijd aandraven. Maar was veeeel minder springerig en tegen de hand in de hoeken. Dus heb blijkbaar wel iets goed uitgelegd. Alleen in stap kan ik zijn schouder totaal niet begrenzen dan begon hij weer te springen en dan smijt hij tijdens het springen heel zijn schouder naar rechts waardoor ik hem helemaal kwijt ben. Ben wel in de fout gegaan en er teveel op in gegaan. Dan was hij opeens heeeel bang van mijn been... Begrijp de link niet echt maargoed... Haha hij heeft nogal de neiging alles ingewikkelder te maken voor zichzelf. Heb dan zitten wiebelen met mijn benen en belonen tergelijk. Toen was er weer goed. Alleen de stap was om zeep kon niet meer uitstappen zonder dat hij zijn schouder naar rechts gooide.
Dusja eens nadenken hoe ik dat beter kan doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 08:22

@chocooprins: dat op rechts vallen is toch een teken van disbalans ( met het ruitergewicht erop is dat nog lastiger) Hoe doet ie dat aan de dubbele longe? Erop zou ik ( als ik de situatie goed begrijp ) niet meer op de hoefslag rijden maar binnenhoefslag gaan volgen en vierkante voltes gaan inzetten of binnenhoefslag en je elke keer focussen naar een bepaald punt ( paaltje in de bak) en zonder naar hem te kijken op je gevoel dus zo recht mogelijk naar dat punt toe te rijden ( je gebruikt zijn hoofd/ hals als een soort van balanceerstok).. corrigeren met 2 handen/ teugels.. Als ie naar binnen valt 2 handen naar buiten, valt ie naar buiten 2 handen naar binnen terugzetten op eigen lijn.doet ie t goed gaat ie rechtuit doe je niks!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:00

Hij heeft inderdaad weinig balans onder het zadel.
Aan de longe heeft hij inderdaad minder problemen. Los valt hij vaak meer op links eigenlijk.
Dubbele longe vind ik wisselend bij hem. Hij doet het een tijdje goed en dan opeens kan hij nogal nerveus worden en slaat hij in paniek. Dan laat ik het terug even, en dan gaat het vaak weer goed.

Alleen is het precies niet zo simpel als naar binnen en naar buiten vallen. Hij loopt op links dus over de rechter schouder weg, maar loopt ook van de hoefslag weg. Linksachter is hij tegenwoordig minder sterk (durft dat been ook iets buiten de massa te zetten). Hij is dus helemaal in een S. Hij kantelt ook zijn hoofd naar links (waar hij dus minder teugelcontact heeft, helemaal niet logisch, maar toch is het zo haha)
Heb het gevoel dat ik hem op rechts travers moet rijden. (niet echt, maar toch de neiging naar) Schouder naar links en linksachter meer naar binnen. Maar dat vind hij dus lastig en dan krijg ik ook weer makkelijk conflict.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 12:09

Als hij naar rechts valt, pakt hij dan ook de rechterteugel 'vast'? Je zou dan ook kunnen wijken naar je linkerteugel zodat hij terug recht komt en rechts loslaat. In het begin zul je groot moeten corrigeren maar de hulp zal zo klein worden dat als je je linker hand sluit en rechts vraagt hij al zal opschuiven naar binnen (links) toe.

Het is typisch een verhaal van onbalans en zoeken, niet afstraffen, gewoon elke keer opnieuw rustig uitleggen wat je wilt.

Loopt die te traag, voorwaarts tot contact, loopt die weg, terugkomen tot hij nageeft. Telkens die achterhand aan het werk zetten, want het zal hoogstwaarschijnlijk dat zijn wat hij zo min mogelijk wil belasten ;)

Maar ook een paard zal niet voorwaarts willen als hij denkt om te vallen, dus eerst recht en dan voorwaarts.

Dus volgens mij was je zo slecht nog niet bezig hoor ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:45

Ik denk juist dat een paard wil versnellen als hij denkt om te vallen! Vergelijkbaar als met een motor..zolang die snelheid heeft in de bocht blijft ie " overeind"..Bij minder tempo zou ie makkelijker omvallen..Een paard zal dus in mijn ogen ook snelheid willen maken om niet om te "vallen"..Maar zo zie ik het..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:48

In mijn ervaring versnellen paarden als ze hun balans verliezen.

Ik denk overigens dat die foto waar hij zijn "been niet kan strekken" gewoon een slecht moment is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:00

Sheenegro: Ja hij neemt rechts vast. Ik was dus inderdaad niet zo verkeerd bezig. Alleen jammer van het moment dat hij helemaal overstuur geraakt is.
Alleen als ik wijk naar de linkerteugel moet hij weer rechtsachter meer gebruiken... Dan maak ik terug links niet sterker. Ofwel moet ik eerst het ene en dan het andere gaan doen haha.

Hij doet beide, versnellen en helemaal op de rem gaan. Dus beetje afhankelijk van wat hem uitkomt waarschijnlijk.
Mijn vorig paard was ook eerder traag, en de merrie ervoor was heel snel. Zal wel iets paardafhankelijk zijn.

Ayasha, heb er een 10tal zulke... Met een krom linkervoorbeen. Op de andere foto in stilstand ontlast hij hem ook. Zulke dingen zijn meestal geen toeval hoor. Nu hij had veel spanning in zijn beenspieren linksvoor (om het kort te zeggen). Alleen let ik er nu meer op dan toen. (ben vers van de pers sportmasseur :o )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:34

Ik vraag me dan eerder of hij niet gewoon licht bol in de knie is van zichzelf. :)
Ik zie het nl ook terug op die laatste foto in hetzelfde been. Daar is het ook niet geheel gestrekt. Dat kan ook gewoon zijn stand zijn..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:51

ChocooPrins schreef:
Sheenegro: Ja hij neemt rechts vast. Ik was dus inderdaad niet zo verkeerd bezig. Alleen jammer van het moment dat hij helemaal overstuur geraakt is.
Alleen als ik wijk naar de linkerteugel moet hij weer rechtsachter meer gebruiken... Dan maak ik terug links niet sterker. Ofwel moet ik eerst het ene en dan het andere gaan doen haha.

Hij doet beide, versnellen en helemaal op de rem gaan. Dus beetje afhankelijk van wat hem uitkomt waarschijnlijk.
Mijn vorig paard was ook eerder traag, en de merrie ervoor was heel snel. Zal wel iets paardafhankelijk zijn.

Ayasha, heb er een 10tal zulke... Met een krom linkervoorbeen. Op de andere foto in stilstand ontlast hij hem ook. Zulke dingen zijn meestal geen toeval hoor. Nu hij had veel spanning in zijn beenspieren linksvoor (om het kort te zeggen). Alleen let ik er nu meer op dan toen. (ben vers van de pers sportmasseur :o )

Panikeert hij ook zo wanneer je hem bv zou longeren met een bepaalde hulp (zonder uitspraak te doen over welke hulp het beste is). Niet omdat ik denk dat dat het probleem zou oplossen, maar omdat je dan weet dat het aan zijn onbalans ligt en zeker niet aan die van jou. Sommige paarden zijn heel gevoelig voor 'fouten' van de ruiter (begrijp me daarin niet verkeerd, je rijdt hem vast niet slecht hoor!) en anderen laten het dan weer allemaal over zich heen komen. Als hij meer rust vindt met een bepaalde longeerhulp, weet jij dat je kan verder zoeken naar de beste manier om hem te ondersteunen, anders zal je hem gewoon tijd moeten geven om die scheefheid weg te werken.

x Welke opleiding heb je gevolgd voor sportmassages? De combinatie rijden en sportmassages lijkt me interessant al is het alleen al om wat meer inzicht te krijgen in biomechanica en anatomie.

edit: dat overstuur raken is wel iets eigen aan lusitano's... ze kunnen enorm dramatisch doen, maar je kan dat vaak ook in je voordeel gebruiken als je ze eenmaal wat aan de praat hebt gekregen ;) haha

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:22

Neen hij heeft geen bolle knie... kijk maar in profiel, rijfoto linksom been op de grond. Helemaal gestrekt. Op de nieuwe rijfoto zie ik het inderdaad ook nog klein beetje terug.

Hij kan inderdaad ook wel met bijzet panikeren. Maar wel minder. Omdat die dan gelijk blijven vind hij dan makkelijker rust denk ik. Dus nu ben ik terug aan het longeren met gewone bijzet (niet tussen de benen maar aan de zijkant, redelijk los).
Ik zie wel dat hij dus tijdens het longeren wel makkelijker rechter wordt, zelfs met de gewone bijzet. Dan valt hij linksom veel minder over de schouder weg.
Zal wel aan onze onbalans liggen. Hij is gevoelig, en hij is nog niet in balans. En ik maak zeker nog fouten.
We proberen natuurlijk zo foutloos mogelijk te zijn, maarja iedereen weet dat dit niet zo makkelijk is.
Ja sommige zijn echte dramaqueens die lusi's! De mijne valt daar zeker onder. Beenbescherming vooraan gaat nu eindelijk redelijk. Maar hij staat soms nog als een idioot met zijn benen te slaan :D . Achteraan doe ik geen moeite meer. Of hij kan niet normaal naar de bak wandelen hahaha. En ik heb al een jaar aan een stuk geprobeerd met achteraan beenbescherming....

De sportmassage is zeker interessant in combi met rijden, biomechanica! Daar is ook veel op gehamerd geweest in de opleiding zelf. Ik wil daar ook in de toekomst nog meer mee doen, want je kan daar nog veel dieper op in gaan.
Ik ben Jack Meagher sportmasseur.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:38

Waarom zet je hem bij choocoprins?