Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 11:32

Lante schreef:
Even wat anders. Ik wil graag dit filmpje met jullie delen als we het hebben over 'van ontspanning naar aanspanning' te komen zonder de ontspanning hierbij te verliezen. Het is geen eindresultaat, maar een paard in opleiding.

https://youtu.be/DksFR_ypaE4

Het lijkt mij dat er nog niet voldoende losgelatenheid en souplesse is voor het niveau waar op je je paard rijdt.
Dit uit zich ook in jouw lichaam, je hebt moeite de stugge bewegingen van je paard te volgen.
Veel voorwaartse drang, weinig afwachten, hij werkt voor je druk uit.
Zoek naar het "Centaurgevoel", volledig in elkaar vloeien, en kijk van daar uit hoever je in de richting van de "FEI bewegingsomschrijving" kunt komen, maar zonder dat C gevoel te verliezen.
Ook lijkt je paard flink tegen de stang aan te lopen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 21-07-15 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:37

vur schreef:
Sportief dat je een filmpje post Lante.

Binnen de wedstrijdsport moet je sowieso je eigen plan trekken en je eigen gevoel volgen. Vooral bij de basis. Toen ik subtop ging rijden kreeg ik voor het eerst in mijn leven het commentaar dat mijn paard meer ruggebruik moest tonen of woorden van gelijke strekking.

Was jij het op dat moment met het commentaar eens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:39

Lante schreef:
Even wat anders. Ik wil graag dit filmpje met jullie delen als we het hebben over 'van ontspanning naar aanspanning' te komen zonder de ontspanning hierbij te verliezen. Het is geen eindresultaat, maar een paard in opleiding.

Misschien ligt het aan de bodem van je bak, maar ik vind het paard wat apart bewegen met de achterbenen. Hoe oud is dit paard? Is de bodem erg zwaar? Dat lijkt nl zo.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:41

Ik vind het paard nog niet goed ondertreden in galop, het buiten achterbeen blijft wat achter de massa.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:44

[***] schreef:
vur schreef:

Binnen de wedstrijdsport moet je sowieso je eigen plan trekken en je eigen gevoel volgen. Vooral bij de basis. Toen ik subtop ging rijden kreeg ik voor het eerst in mijn leven het commentaar dat mijn paard meer ruggebruik moest tonen of woorden van gelijke strekking.

Was jij het op dat moment met het commentaar eens?

Bij mij gingen de ogen open ja.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:45

Hoe trainde je daarvoor Vur en wat heb je gedaan om het op te lossen? (puur uit interesse!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:46

vur schreef:
Bij mij gingen de ogen open ja.

Dat is eigenlijk wel interessant omdat hier over het algemeen gezegd wordt dat juryleden het fout zien.

Maar het zegt tegelijkertijd ook weer iets over de juryleden die er voor die tijd nooit iets over hebben gezegd ;) .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 11:54

Ik denk in het algemeen dat het niveau van de jury op lager niveau slecht is.
Men refereert aan plaatjes uit de hogere dressuur die meestal ook niet deugen maar algemeen aanvaard zijn.
Ik heb er nog al wat zien rijden en dat geeft niet veel hoop. :(

Wanneer we zien hoe men jury kan worden ook niet.
Even kort door de bocht, haal wat winstpunten in de L en doe een opleidinkje van 12 lessen, houdt je bij het examen aan de grote algemeen heden et voilà, aan het werk in de B.
(Net zo wordt men tegenwoordig ook ORUN "instructeur")
Het is precies in de B dat er op niveau gejureerd zou moeten worden, dit is de basis waarop gebouwd gaat worden.
Verkeerd toegepaste rijkunst moet direct de kop ingedrukt worden.
Helaas weet een groot deel van de juryleden op dit niveau niet wat goed toegepaste rijkunst is.
(Ik heb niet veel vrienden in dit milieu :o )

Op hoger niveau houdt men zich aan de omschrijvingen van hoe iedere beweging zou moeten worden getoond.
Hierbij is het onvermijdelijk dat artikel FEI 401, hoe het algemene beeld zou moeten zijn, ondergesneeuwd raakt, niet in de laatste plaats omdat het verkrijgen van het optimum in de beweging in strijd is met dat artikel.....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:14

vur schreef:

Ik ben het deze keer alleen niet zelf. Dit is Tanja Trela. Met haar toestemming heb ik dit filmpje gedeeld, omdat ik het vond passen bij de vraag die hier naar voren kwam, hoe via de ontspanning (WF) naar aanspanning te gaan (sport). Nu gelukkig reactie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:34

Simpelman schreef:
Lante schreef:

Het lijkt mij dat er nog niet voldoende losgelatenheid en souplesse is voor het niveau waar op je je paard rijdt.
Dit uit zich ook in jouw lichaam, je hebt moeite de stugge bewegingen van je paard te volgen.
Zoek naar het "Centaurgevoel", volledig in elkaar vloeien, en kijk van daar uit hoever je in de richting van de "FEI bewegingsomschrijving" kunt komen, maar zonder dat C gevoel te verliezen.

Ik ben het niet zelf (maar had het best willen zijn). Het paard heeft veel voorwaartse drang van nature. Het paard was hier volgens mij 9 jaar en net Z1 geklasseerd. Dit is een combinatie die ik graag zie in de sport. Hals op lengte, neus bijna niet achter de loodlijn en naar mijn mening fair gereden, zonder dat het geitenwollen sokken dressuur wordt. Inmiddels is hij weer 4 jaar ouder en ZZL startgerechtigd. Amazone rijdt maar enkele wedstrijden per jaar. Nogmaals, het is een trainingsmoment, geen eindpunt en inderdaad zijn er verbeterpunten. Ik denk niet dat dat op welk niveau dan ook anders is.
Wat mij in de dressuurwereld opvalt is dat de fouten vaak onder een vergrootglas liggen en de positieve punten niet benoemd worden.

Dat is binnen het jureren op wedstrijden ook een probleem in mijn ogen. Mensen raken gedemotiveerd. Pas op dat we in dit topic niet die kant op gaan, want dan zien we alleen nog filmpjes van Charlotte, Patrick en Helen denk ik. :+

De bak is inderdaad vrij mul, dat is inderdaad jammer voor het beeld.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:49

Simpelman schreef:
Men refereert aan plaatjes uit de hogere dressuur die meestal ook niet deugen maar algemeen aanvaard zijn.
Ik heb er nog al wat zien rijden en dat geeft niet veel hoop. :(

Wanneer we zien hoe men jury kan worden ook niet.
Even kort door de bocht, haal wat winstpunten in de L en doe een opleidinkje van 12 lessen, houdt je bij het examen aan de grote algemeen heden et voilà, aan het werk in de B.
(Net zo wordt men tegenwoordig ook ORUN "instructeur")
Het is precies in de B dat er op niveau gejureerd zou moeten worden, dit is de basis waarop gebouwd gaat worden.
Verkeerd toegepaste rijkunst moet direct de kop ingedrukt worden.
Helaas weet een groot deel van de juryleden op dit niveau niet wat goed toegepaste rijkunst is.
(Ik heb niet veel vrienden in dit milieu :o )

Op hoger niveau houdt men zich aan de omschrijvingen van hoe iedere beweging zou moeten worden getoond.
Hierbij is het onvermijdelijk dat artikel FEI 401, hoe het algemene beeld zou moeten zijn, ondergesneeuwd raakt, niet in de laatste plaats omdat het verkrijgen van het optimum in de beweging in strijd is met dat artikel.....

Zo gesteld is het inderdaad best bedroevend.
Maar oké dat men zelf L rijdt, prima, er ligt dan toch ook een schone taak bij de KNHS (of wie verzorgt deze opleiding..) om de juryleden deze kennis bij te brengen? Maar die voelen zich daartoe ook niet geroepen dan of waar gaat het fout?

Edit: L juryleden moeten zelf M1+1 zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 21-07-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:51

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:53

Daar komt nog bij dat de eis vroeger anders was, er zijn ook Z juryleden die zelf 'maar' tot M gereden hebben.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:55

Sorry, ik had mijn tekst weer weggehaald, vond me zelf iets te wijsneuzerig overkomen :). Ik had inderdaad aangegeven dat je M1 met winst moest zijn voor de B/L jurycursus.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:04

Ik vind het een aansprekend filmpje. Ook al zijn er verbeterpunten te benoemen, maar dat hou je altijd. Er rijden zeker slechtere combinaties rond op de concoursvelden. Het klopt dat mensen geneigd zijn om negatieve zaken eerst (of alleen) te benoemen. Zit ook wel in mij. Ik wil altijd beter en vergeet dan wel eens te genieten van hoe het op dat moment gaat. Alhoewel ik ook wel erg kan genieten van een super gelukte overgang of oefening. Verder ben ik ook instructrice, dus ben van daar uit ook wel veel bezig met wat er beter moet.

Tja en verder over mijn toenmalige paard. Als veulen werd op de keuring al gezegd dat hij een strakke bovenlijn had. Ik nam het voor kennisneming aan. Wist ik veel. Om een lang verhaal (want het is lang) kort te maken, ik zat zelf te gespannen. Ik kneep veel met mijn bovenbeen en was strak in mijn schouders. Dus was het bij mij vooral durven loslaten. En dat viel nog niet zo mee.
Verder heb ik hem geleerd om zijn rug meer te gebruiken door als het ware met mijn onderbeen de rug omhoog te knijpen en verder zo min mogelijk mijn hand te gebruiken. Dat was ook een dingetje trouwens, omdat hij een super sterk achterbeen had en nog steeds heeft trouwens en hij horizontaal gebouwd is met een korte zwaar aangezette hals. En daar kwam de verzameling om de hoek kijken. Al met al heeft hij ons doen besluiten om vanaf nu een bepaald type paard te zoeken en niet alleen maar naar de kleur te kijken. Alhoewel hij mij heel veel heeft gebracht.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 13:07

Lante schreef:

Simpelman schreef:

Lante schreef:
Ik ben het niet zelf (maar had het best willen zijn). Het paard heeft veel voorwaartse drang van nature. Het paard was hier volgens mij 9 jaar en net Z1 geklasseerd. Dit is een combinatie die ik graag zie in de sport. Hals op lengte, neus bijna niet achter de loodlijn en naar mijn mening fair gereden, zonder dat het geitenwollen sokken dressuur wordt. Inmiddels is hij weer 4 jaar ouder en ZZL startgerechtigd. Amazone rijdt maar enkele wedstrijden per jaar. Nogmaals, het is een trainingsmoment, geen eindpunt en inderdaad zijn er verbeterpunten. Ik denk niet dat dat op welk niveau dan ook anders is.
Wat mij in de dressuurwereld opvalt is dat de fouten vaak onder een vergrootglas liggen en de positieve punten niet benoemd worden.

Dat is binnen het jureren op wedstrijden ook een probleem in mijn ogen. Mensen raken gedemotiveerd. Pas op dat we in dit topic niet die kant op gaan, want dan zien we alleen nog filmpjes van Charlotte, Patrick en Helen denk ik. :+

De bak is inderdaad vrij mul, dat is inderdaad jammer voor het beeld.

Dan is het verbazingwekkend hoe een paard met nog zoveel stugheid zo hoog gekwalificeerd kan worden.
Losgelatenheid en tact>aanleuning en nageeflijkheid, de eerste twee fases van het Scala zijn onvoldoende bevestigd.
Het "op lengte hebben van de hals" en "de neus voor de loodlijn" zijn hier het voldoen aan een plaatje en komen niet voort vanuit een ontspannen en natuurlijke losgelaten houding en beweging.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:10

Duidelijk vur. Naar wat voor type paard kijk je nu, meer opwaarts gebouwd?
En vind jij dat dan makkelijker trainen of voldoet zo'n type paard eerder aan het 'dressuurplaatje'?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:27

Simpelman schreef:

Op basisniveau zitten er wel koekenbakkers tussen ja. Maar over het algemeen kun je wel stellen dat als je 5 wedstrijden neemt, 2 proeven per wedstrijd (dus 10 proeven) en daar een gemiddelde van neemt dat je wel een heel goed beeld krijgt van waar je staan. Soms krijg je een keer teveel (daar hoor je nooit iemand over) en soms te weinig. Als je echt iedere keer onder de maat scoort, dan kun je er wel vanuit gaan dat je niet op de goede weg bent.

Vanaf het ZZL/subtop vind ik de jury's doorgaans echt wel heel kundig. Vaker krijg je dan ook protocollen vol commentaar terug. Dan staan ook nog bij bijvoorbeeld een 7 wat je zou moeten doen om een 8 te kunnen rijden. Juist dan vindt ik veel commentaar terug die juist over basisaspecten gaan.

Ik vind wedstrijden dus echt wel hele waardevolle toets momenten of je op de goede weg bent. En daarnaast vind ik het gewoon een dagje uit met je paard :D

Simpelman schreef:
Het "op lengte hebben van de hals" en "de neus voor de loodlijn" zijn hier het voldoen aan een plaatje en komen niet voort vanuit een ontspannen en natuurlijke losgelaten houding en beweging.

Eens. het paard loopt gewoon uit elkaar. Wel een heel leuk paard. Zou een heel ander beeld geven als deze wat 'scherper' aan de hulpen zou zijn, wat pittiger gereden zou worden en wat meer aan elkaar. Dan wordt het volgens mij een heel lekker paard om naar te kijken. Er zit veel meer in.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:33

jasmijn78 schreef:
Simpelman schreef:

Op basisniveau zitten er wel koekenbakkers tussen ja. Maar over het algemeen kun je wel stellen dat als je 5 wedstrijden neemt, 2 proeven per wedstrijd (dus 10 proeven) en daar een gemiddelde van neemt dat je wel een heel goed beeld krijgt van waar je staan. Soms krijg je een keer teveel (daar hoor je nooit iemand over) en soms te weinig. Als je echt iedere keer onder de maat scoort, dan kun je er wel vanuit gaan dat je niet op de goede weg bent.

Ik zeg dat toch regelmatig hoor :j
Vooral in de lagere klasses was ik soms verbaasd met mijn punten, maar dat kwam vaak omdat ik met mijn pony Z reed en daar dus dingen mee ging vergelijken. Ik zou het ook heel moeilijk vinden om lagere klasses te beoordelen omdat ik te streng zou zijn denk ik :o

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:36

Starbreeze schreef:
En vind jij dat dan makkelijker trainen of voldoet zo'n type paard eerder aan het 'dressuurplaatje'?

Wij kijken nu zeker naar het opwaarts gebouwd zijn en de ruimte achter de kaak. Wij zijn trouwens blijven vallen voor paarden die wat meer in het vierkantsmodel staan net zoals ons toenmalige wedstrijdpaard. Dat verzamelt over het algemeen wat makkelijker. Die paarden zitten zoals wij dat zeggen, al wat meer aan elkaar. Het opwaarts gebouwde helpt dus ook voor de verzameling en de ruimte achter de kaak geeft een paard dat makkelijk kan nageven. Dus we zoeken over het algemeen naar paarden die wat fijner en lichter in de hand zijn. En dat zoeken we dus in de bouw. Trouwens, de pluspunten van de andere waren zeker het goede achterbeen en de sterke lende partij. Ook dat maakt het verzamelen alleen maar makkelijker. Dus je begrijpt, we hebben inmiddels een aardig wensenlijstje. :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:01

Starbreeze schreef:
Hoe trainde je daarvoor Vur en wat heb je gedaan om het op te lossen? (puur uit interesse!!)

Daar ben ik ook benieuwd naar. Want Vur, wat spreekt jou dan wel aan?

Het is overigens niet zo dat ik alleen de filmpjes van WF "nadoe". Ik vind de filmpjes zeker leerzaam, maar Ik heb ook les. Wel op basis van het principe van het stretchen, maar met zoveel andere oefeningen waarbij er zeker wordt gelet op impuls en afdruk.

Vandaag heb ik nav een post van Sanne, een paar keer achterwaarts geprobeerd. Dat ging eigenlijk heel goed.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:07

Lees mijn vorige post over het trainen. Verder begrijp ik geloof ik niet zo goed wat je met je tweede vraag bedoelt. Bedoel je wat me aanspreekt van WF?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:14

Lante, heb je misschien een filmpje waarbij de bak wat minder mul is? Ik vind het nu erg vertekenen omdat het paard moeite heeft met zijn balans. Het kan zijn dat het daarom allemaal wat strak oogt. Mijn bak is ook een maandje te mul geweest en toen kreeg ik mijn paard ook niet in ontspanning.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:21

Vur, ik bedoel meer wat voor trainingsmethode jou aanspreekt.
Wel grappig hoe jij je paard hebt geleerd om zijn rug te bollen. Die techniek gebruikt WF ook om het paard de rug te laten bollen met het verzamelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:53

vur schreef:
Starbreeze schreef:

Wij kijken nu zeker naar het opwaarts gebouwd zijn en de ruimte achter de kaak. Wij zijn trouwens blijven vallen voor paarden die wat meer in het vierkantsmodel staan net zoals ons toenmalige wedstrijdpaard. Dat verzamelt over het algemeen wat makkelijker. Die paarden zitten zoals wij dat zeggen, al wat meer aan elkaar. Het opwaarts gebouwde helpt dus ook voor de verzameling en de ruimte achter de kaak geeft een paard dat makkelijk kan nageven. Dus we zoeken over het algemeen naar paarden die wat fijner en lichter in de hand zijn. En dat zoeken we dus in de bouw. Trouwens, de pluspunten van de andere waren zeker het goede achterbeen en de sterke lende partij. Ook dat maakt het verzamelen alleen maar makkelijker. Dus je begrijpt, we hebben inmiddels een aardig wensenlijstje. :D

Idd en vindt ze maar eens ;)