[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:55

Hallo!
Wou hier nog even reageren (ben trouwe volgster), heb dus sinds februari mijn eigen paardje. Met zijn 1m75 en nogal stevige voorkomen vond ik het in het begin niet makkelijk om hem 'goed' aan het werk te krijgen. Hij trok nogal makkelijk zijn rug weg en zette zijn onderhals erop. Sinds eind maart zijn we dan ook lessen beginnen volgen waar we weer begonnen met de basics. Er is wel een tussenpauze geweest ivm een hoefzweer.
Toen een vriendin vandaag reageerde dat hij er precies al veel beter uitzag, wou ik het toch even vergelijken :P Even de 3 plaatjes naast elkaar: 1) 18 februari (eerste keer gaan testen) 2) 3 maart (toen hadden we hem 1 weekje, ojee mijn houding als ik doorzit, zo naar achter leunen :o ) 3) 7 juni (we hebben nu 2 ongelofelijk leerrijke lessen gehad met telkens heel wat huiswerk!)

Afbeelding

Aan mijn houding is nog veel werk, (hielen (naar beneden) en dij in 1 lijn, schouders, hand geef ik al meer mee (maar hef ik op waardoor t mss wat raar ziet) ...), maar wou vooral het eens over zijn bouw hebben :)
Nu vind ik vooral de lijn achter het zadel naar zijn staart fascinerend en merk ik toch wel dat hij daar serieus gespierder is geraakt! Ook zijn kaak laat hij véél meer los dan in het begin (begint eindelijk mijn hand wat te volgen). Wou jullie mening hier wel eens weten :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:37

LoveUggs schreef:
DAt betekent dus ook dat je meer doe achterhand moet proberen mee te nemen. :j
Heb een tijdje terug ook op een fries gereden. Dacht toen ook dat ze fijn mijn hand op zocht maar liep ook zo lekker opgekropt. Na 3 kwartier (of eigenlijk een half uur) intensief aan die achterhand werken had ik haar waar ze moest lopen. Mooie ronde hals, iets lager ingesteld en een achterhand eronder. Dus lekker aan die achterhand werken! Moet goed komen!

Ah zo :)
Ik heb woensdag les op hem dus ben benieuwd :D
Zal het zeker meenemen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:47

Jolienvdb, Jaaa! Jullie eerste topic had ik idd ook voorbij zien komen (en op gereageerd).
Ik zie idd meer spieren aan de achterkant. :j (en hij is witter geworden!) Ik ga gewoon je laatste foto beoordelen. Hakken omlaag, teugels iets korter, en hand wat meer mee geven. Het netste is als je elleboog iets voor je lichaam uit komt. Lekker voor je uitkijken, en niet naar je paard staren, daarmee rij je hem een beetje de grond in. Hij mag nog actiever. Achterhand mag er nog meer onder, hij loopt nog op de voorhand. Heel veel gaan schakelen dus, en veel overgangen rijden. Jullie zijn zo leuk samen, en ik weet heel zeker te zeggen, dat jullie het nog eens ver gaan schoppen samen. Ik vind dat je ZO'N gaaf paard hebt! :j <3

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:47

Fry schreef:
LoveUggs schreef:
DAt betekent dus ook dat je meer doe achterhand moet proberen mee te nemen. :j
Heb een tijdje terug ook op een fries gereden. Dacht toen ook dat ze fijn mijn hand op zocht maar liep ook zo lekker opgekropt. Na 3 kwartier (of eigenlijk een half uur) intensief aan die achterhand werken had ik haar waar ze moest lopen. Mooie ronde hals, iets lager ingesteld en een achterhand eronder. Dus lekker aan die achterhand werken! Moet goed komen!

Ah zo :)
Ik heb woensdag les op hem dus ben benieuwd :D
Zal het zeker meenemen!

Helemaal goed! Friezen zijn ZO fijn, vind ik zelf.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:11

Wendy_Chewie schreef:
LoveUggs en Marinke, bedankt voor jullie beoordeling :)
Vooreerst, ik ben niet de ruiter op de foto's. Een goeie vriendin is tevens mijn instructrice. Zij rijdt hier met mijn pony. Ik kan haar helaas nog helemaal niet zo rijden.
De foto's heb ik eigenlijk als 'hou moed' boodschap aan mezelf, met haar kan het wel :)
Daarom wou ik ook eens vragen wat jullie van dit beeld, waar ik naar streef, vinden :)

Mijn pony valt nog veel op de voorhand, waarbij ze ook heel zwaar op de hand wordt en ook gaat hangen. We werken op tempocontrole en haar 'samen' houden. We doen veel buigwerk en daarin wil ze al iets nageeflijker worden.
De terughoudende hand op de foto's is waarschijnlijk omdat ze zelf ook zwaar is. Als ze een langere teugel krijgt gaat ze vaak, hups omhoog met haar hoofd.

Ik durf nog niet echt foto's van mezelf hier plaatsen omdat het nog altijd 'aan de teugel' is :) Ik lees wel mee en probeer de juiste dingen te leren herkennen!

Even een snelle reactie (ben erg druk op het moment), maar ik lees altijd wel mee hier in dit topic ookal reageer ik soms wat minder.

Maar hier wou ik toch even een (snelle) reactie opgeven, want wie trekt er aan wie??
Het is eigenlijk heel simpel, de ruiter geeft het paard simpelweg ook gewoon de kans om 'zwaar te worden' door zelf ook zwaar te worden (terug trekken... ;) ). Zolang de ruiter fijn licht blijft in de handen en niet continu druk op de handen heeft waar het paard lekker op kan gaan hangen krijg je ook geen paardje die zwaar op je hand word. Zo jammer als het dus mis gaat, en je komt het zo vaak tegen dat het mis gaat!

Mijn eigen heeft daar ook wel eens de neiging van dat ik denk pff, dan denk ik ook gelijk maar ik geef hem die kans ook. |o Hup handen 'los' en activiteit gaan vragen....

Dat jou paardje het met langere teugel nog meer doet komt omdat die nog te veel op de voorhand loopt en te weinig van achteren erbij komt. Eigenlijk (in het ideaal plaatje) behoor je helemaal niks met je handen te doen, alleen 'controleren'. Tempo controleren, uitwijken over de schouder controleren, hand volgen controleren... etc.

Het is hele goed hoe jullie bezig zijn (stelling en buiging, tempo controle etc.) je merkt ook dat ze daar stuk losser van worden en zo vanzelf al nagevelijker worden. Mits er ook voldoende vanuit achteren gereden word natuurlijk. Alleen het gevaar zit er erg in dat als het even lastiger word het teveel met teugels opgelost word. En dat doet elke ruiter, daarom is het ook zo goed om een instructeur op de grond te hebben die mee kijkt en de ruiter erop wijst als het iets verkeerd doet. Ook als ruiter moet je continu nadenken over of je inderdaad wel helemaal de juiste hulpen geeft. Vergt een bult van de ruiter, vooral op het gebied van concentratie en zelfreflectie. En ja paardrijden is moeilijk...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:56

flooredking schreef:
Jammer dat niemand iets te vertellen heeft over mijn filmpjes!
I

Heb ze over het hoofd gezien floor; sorry. Ik kijk juist graag filmpjes.
Valt me op dat je paard nog erg onrustig is in de aanleuning. Verder heb je weinig impuls en lijkt hij traag aan het been. Ik zie je wel drijven maar niet echt een voorwaartse reactie daarop.
Verder zie ik nog wat onbalans en scheefheid (valt door je been etc.). Ook jij mist wat balans. Dat zou je op kunnen lossen met zitlessen.
Dat onrustige in de aanleuning los je alleen op met meer en actief voorwaarts. Trek ook eens wat door op de volte. Durf te rijden.
Nogmaals, een heel leuk paardje. Denk dat hij ook best een leuk sportpaard zal worden. Maar pas op dat je hem niet terug/traag gaat rijden, want het ziet ernaar uit dat hij graag zijn gemak ervan neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:06

LoveUggs schreef:
Babootje, wanneer zien we je dochter met Tiësto weer eens voorbij komen?! Ben benieuwd hoe dat inmiddels gaat!

Met Gas zijn we trouwens nogsteeds rustig aan aan het doen. Gister liep hij super lekker bij de andere bijrijder, vandaag wat stijfjes op rechtsachter. Hij wil te graag. We rijden veel figuren, en rijden hem richting nageeflijkheid maar de achterhand laat ik voor wat het is. Te zwaar voor hem met zijn artrose.. Zo nu en dan een foto zou ik wel kunnen doen maar hoop dat jullie de achterhand dan wat door de vingers zien! :+

Hij wil te graag? Ik denk dat jullie te graag willen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:08

Wendy_Chewie schreef:
LoveUggs en Marinke, bedankt voor jullie beoordeling :)
Vooreerst, ik ben niet de ruiter op de foto's. Een goeie vriendin is tevens mijn instructrice. Zij rijdt hier met mijn pony. Ik kan haar helaas nog helemaal niet zo rijden.
De foto's heb ik eigenlijk als 'hou moed' boodschap aan mezelf, met haar kan het wel :)
Daarom wou ik ook eens vragen wat jullie van dit beeld, waar ik naar streef, vinden :)

Mijn pony valt nog veel op de voorhand, waarbij ze ook heel zwaar op de hand wordt en ook gaat hangen. We werken op tempocontrole en haar 'samen' houden. We doen veel buigwerk en daarin wil ze al iets nageeflijker worden.
De terughoudende hand op de foto's is waarschijnlijk omdat ze zelf ook zwaar is. Als ze een langere teugel krijgt gaat ze vaak, hups omhoog met haar hoofd.

Ik durf nog niet echt foto's van mezelf hier plaatsen omdat het nog altijd 'aan de teugel' is :) Ik lees wel mee en probeer de juiste dingen te leren herkennen!

_Marinke_ schreef:
Even een snelle reactie (ben erg druk op het moment), maar ik lees altijd wel mee hier in dit topic ookal reageer ik soms wat minder.

Maar hier wou ik toch even een (snelle) reactie opgeven, want wie trekt er aan wie??
Het is eigenlijk heel simpel, de ruiter geeft het paard simpelweg ook gewoon de kans om 'zwaar te worden' door zelf ook zwaar te worden (terug trekken... ;) ). Zolang de ruiter fijn licht blijft in de handen en niet continu druk op de handen heeft waar het paard lekker op kan gaan hangen krijg je ook geen paardje die zwaar op je hand word. Zo jammer als het dus mis gaat, en je komt het zo vaak tegen dat het mis gaat!

Mijn eigen heeft daar ook wel eens de neiging van dat ik denk pff, dan denk ik ook gelijk maar ik geef hem die kans ook. |o Hup handen 'los' en activiteit gaan vragen....

Dat jou paardje het met langere teugel nog meer doet komt omdat die nog te veel op de voorhand loopt en te weinig van achteren erbij komt. Eigenlijk (in het ideaal plaatje) behoor je helemaal niks met je handen te doen, alleen 'controleren'. Tempo controleren, uitwijken over de schouder controleren, hand volgen controleren... etc.

Het is hele goed hoe jullie bezig zijn (stelling en buiging, tempo controle etc.) je merkt ook dat ze daar stuk losser van worden en zo vanzelf al nagevelijker worden. Mits er ook voldoende vanuit achteren gereden word natuurlijk. Alleen het gevaar zit er erg in dat als het even lastiger word het teveel met teugels opgelost word. En dat doet elke ruiter, daarom is het ook zo goed om een instructeur op de grond te hebben die mee kijkt en de ruiter erop wijst als het iets verkeerd doet. Ook als ruiter moet je continu nadenken over of je inderdaad wel helemaal de juiste hulpen geeft. Vergt een bult van de ruiter, vooral op het gebied van concentratie en zelfreflectie. En ja paardrijden is moeilijk...

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Marinke, maar daarbij ook even een snelle (maar ook simpele) reactie:
Ten eerste, zie ik liever een foto van jou dan van jouw instructrice. Niet om vervelend te doen, maar je hebt er meer aan als we jou beoordelen. Ook al kun je nog niet zo goed rijden, maakt niet uit. We bijten niet hoor :+
Ten tweede, het feit dat jouw pony hangt (steun zoekt) op jouw handen (jouw handen als vijfde been gebruikt) maar ook het feit dat hij zijn hoofd omhoog doet als je je hand eraf houdt, betekent dat hij in de krul getrokken wordt en niet van achter naar voren gereden is. Dat jouw instructrice zo rijdt, vind ik eigenlijk niet zo best. Want het is een eerste beginsel dat je je paard van achter naar voren moet rijden in plaats van andersom (dat zou ze als instructrice moeten weten) en hoe kan ze jou dat nu leren als ze dat zelf niet kan/doet? Misschien moet je dat artikeltje van John Swaab eens lezen dat een paar pagina's eerder is gepost door Marinke geloof ik. Beginnen bij hoofdstuk 1 en dan wel bij a. in plaats van bij hoofdstuk 28 is heel belangrijk bij het goed leren rijden en als je goed wilt leren rijden, zoek instructie die op die manier met je aan de slag gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:17

jolienvdb schreef:
Hallo!
Wou hier nog even reageren (ben trouwe volgster), heb dus sinds februari mijn eigen paardje. Met zijn 1m75 en nogal stevige voorkomen vond ik het in het begin niet makkelijk om hem 'goed' aan het werk te krijgen. Hij trok nogal makkelijk zijn rug weg en zette zijn onderhals erop. Sinds eind maart zijn we dan ook lessen beginnen volgen waar we weer begonnen met de basics. Er is wel een tussenpauze geweest ivm een hoefzweer.
Toen een vriendin vandaag reageerde dat hij er precies al veel beter uitzag, wou ik het toch even vergelijken :P Even de 3 plaatjes naast elkaar: 1) 18 februari (eerste keer gaan testen) 2) 3 maart (toen hadden we hem 1 weekje, ojee mijn houding als ik doorzit, zo naar achter leunen :o ) 3) 7 juni (we hebben nu 2 ongelofelijk leerrijke lessen gehad met telkens heel wat huiswerk!)

[ Afbeelding ]

Aan mijn houding is nog veel werk, (hielen (naar beneden) en dij in 1 lijn, schouders, hand geef ik al meer mee (maar hef ik op waardoor t mss wat raar ziet) ...), maar wou vooral het eens over zijn bouw hebben :)
Nu vind ik vooral de lijn achter het zadel naar zijn staart fascinerend en merk ik toch wel dat hij daar serieus gespierder is geraakt! Ook zijn kaak laat hij véél meer los dan in het begin (begint eindelijk mijn hand wat te volgen). Wou jullie mening hier wel eens weten :D

Op de eerste foto vind ik hem het beste lopen. Is het een springpaard trouwens (leuk). Ben je ook van plan om te gaan springen?
De twee volgende foto's jouw rijfoto's is hij op de voorhand. Dat zie je waarschijnlijk zelf ook wel. Verder lijk je erg aan hem te hangen (of hij aan jou :+ ). Probeer hem van de voorhand af te halen en echt goed van achteren naar voren te laten werken. Meer gespierd, ja dat kan. Maar hij lijkt ook vooral wat dikker te zijn geworden :D . Hij oogt op de foto ook wat strak.
Dit paard zou ik actief van achter naar voren en dan voorwaarts neerwaarts (over de rug) werken om zo meer souplesse te krijgen. Op de volte actief naar voren schakelen.
Nog een vraagje: waarom rijd je zonder neusriem (laatste foto)?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-06-13 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:17

LoveUggs schreef:
Ha Fry, wat ik hier zie is eigenlijk typisch Fries. De meeste Friezen lopen zo als je de teugels losser laat, maar ook als je ze op pakt. Ik zie hier eigenlijk geen paard dat de hand op zoekt. Ik weet niet hoe deze fries is, maar ikzelf vind Friezen sws heel fijn in de hand. Vaak niet zwaar. Dat is wat ik hier ook zie. Mijn tip is eigenlijk het gebruikelijke. Heel veel overgangen, en goed actief maken voor het been. Paard gebruikt de achterhand vrijwel niet. Zodra je die achterhand mee krijgt zou het paard al veel meer en beter je hand op gaan zoeken. Wat ik bij dit paard liever zou zien is dat je m eerst lang en laag laat lopen voor je wat meer oprichting vraagt. Hier loopt ie namelijk zo opgekropt.. Wat betreft je handen en voeten.. Dat weet je zelf al, noem je zelf al op dus daar ga ik niet verder op in.

Normaal lees ik in stilte mee, maar hier wou ik toch even op inpikken, ik herken totaal niet wat jij denkt te zien LU! Ik ben zeker geen expert en kan het lang allemaal zelf niet, maar denk hier dus wel iets anders te zien...
Ik zie een paard dat zich net niet opkropt, voor een fries te zijn al zeker niet. Ik zie een paard dat met zijn neus voor de loodlijn loopt, met veel spanning en vasthoudt in de kaak, loopt ook wel op de voorhand, maar ik vind het er op de goede weg uitzien, zeker als je zegt (Fry) dat hij zich makkelijk opkropt, dan vind ik dat je dat er al redelijk mooi hebt uit gekregen.
Ik vind trouwens ook dat je beugels wat langer mogen zodat je meer in je zadel gaat zitten en natuurlijk je handen :Y)
Ik denk dat hij ook wat "traag en sloom" aanvoelde, kan dat? Zo ziet het er wel uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:22

LoveUggs schreef:
Babootje, wanneer zien we je dochter met Tiësto weer eens voorbij komen?! Ben benieuwd hoe dat inmiddels gaat!

Met Gas zijn we trouwens nogsteeds rustig aan aan het doen. Gister liep hij super lekker bij de andere bijrijder, vandaag wat stijfjes op rechtsachter. Hij wil te graag. We rijden veel figuren, en rijden hem richting nageeflijkheid maar de achterhand laat ik voor wat het is. Te zwaar voor hem met zijn artrose.. Zo nu en dan een foto zou ik wel kunnen doen maar hoop dat jullie de achterhand dan wat door de vingers zien! :+

Gaat goed hoor met Babette en Tiesto. Zal binnenkort eens een filmpje posten.
Fijn om te horen dat het met Gas als wat beter gaat. Maar soms moet je een paard wel tegen zichzelf in bescherming nemen en hem niet overvragen als je denkt dat ie lekker loopt. Je weet wat er zit.... Hoop dat de andere bijrijder er ook zo over denkt. Heb je nog iets geprobeerd met de Buteless?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:23

Jolien mag ik vragen waarom je zo'n reus van een paard hebt aangeschaft? Ik heb zelf toen ik 16 was er eentje van 1.86 mtr gekocht, echt zo stom want ik kon dat beest totaal niet bij elkaar rijden. Dat zie ik bij jou nu ook, zoals Babootje zegt vind ik hem op de eerste foto ook fijn lopen, mooi opwaarts en gesloten. Als je al net zoals ik op 16jarige leeftijd nog niet veel ervaring heb in de dressuur en dan ook nog zo'n groot slagschip koopt wordt het dubbel zo moeilijk. Dat moet je willen en als je geen haast hebt is het ook geen probleem, maar besef wel dat alles lastiger wordt en alles extra inspanning kost.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:29

Fry schreef:
Vandaag op de fries waar ik 5 jaar geleden ook op had gereden, gereden :)
Super trots op hem want hij heeft alleen maar recreatief gelopen en lekker met de hoofd in de wolken.
Plus.. ik ben de eerste die zonder (wieltjes)sporen op hem zit :D
Aan het tempo moeten we dus nog erg werken, alleen ben super trots dat hij ondanks hij niet goed kan ademen (hij maakt piepende geluiden als hij zich moet inspannen, hij heeft luchtwegen problemen) toch zijn hoofdje mooi liet zakken :D

Oke eigen oordeel:

Ruiter: Hakken naar beneden, handen rechterop
Paard: Actiever, eigenlijk meer oprichting (maar wat verwacht je.. de eerste keer dat iemand weer je vraagt om wat te gaan doen)
Neusje mooi tegen de LL, takt klopt, zo ver ik kan zien houdt hij zijn kaak niet vast?

[ Afbeelding ]

Wat vinden jullie :D?

Dat fluitende geluid zal wel cornage zijn. Op zich hoeven ze daar geen last van te hebben (ligt er een beetje aan in welke mate ze het hebben), het is alleen een vervelend geluid.
Het oogt best netjes Fry. Hij loopt niet met de kin op de borst zoals Friezen vaak zo kunnen doen, maar netjes voor de LL. Wel zou ik hem wat lager willen zien (hoofd hals meer laten zakken) zodat de rug (die nu strak is) ontspant. Houd daarom ook je handen laag (zodat hij de hand kan volgen naar beneden).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:31

Joolien schreef:
Jolien mag ik vragen waarom je zo'n reus van een paard hebt aangeschaft? Ik heb zelf toen ik 16 was er eentje van 1.86 mtr gekocht, echt zo stom want ik kon dat beest totaal niet bij elkaar rijden. Dat zie ik bij jou nu ook, zoals Babootje zegt vind ik hem op de eerste foto ook fijn lopen, mooi opwaarts en gesloten. Als je al net zoals ik op 16jarige leeftijd nog niet veel ervaring heb in de dressuur en dan ook nog zo'n groot slagschip koopt wordt het dubbel zo moeilijk. Dat moet je willen en als je geen haast hebt is het ook geen probleem, maar besef wel dat alles lastiger wordt en alles extra inspanning kost.

:D :D :D Dat vroeg ik mij ook wel even af. Het is een leuk paard om te zien (dus ik kan het me wel voorstellen), maar je maakt het jezelf wel dubbel moeilijk idd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:32

Babootje schreef:
jolienvdb schreef:
Hallo!

[ Afbeelding ]

Op de eerste foto vind ik hem het beste lopen. Is het een springpaard trouwens (leuk). Ben je ook van plan om te gaan springen?
De twee volgende foto's jouw rijfoto's is hij op de voorhand. Dat zie je waarschijnlijk zelf ook wel. Verder lijk je erg aan hem te hangen (of hij aan jou :+ ). Probeer hem van de voorhand af te halen en echt goed van achteren naar voren te laten werken. Meer gespierd, ja dat kan. Maar hij lijkt ook vooral wat dikker te zijn geworden :D . Hij oogt op de foto ook wat strak.
Dit paard zou ik actief van achter naar voren en dan voorwaarts neerwaarts (over de rug) werken om zo meer souplesse te krijgen. Op de volte actief naar voren schakelen.

Joolien schreef:

Wat grappig. Ik vind de eerste foto er juist het slechts uit zien. (stille meelezer hier trouwens :D). Hij is daar wel wat actiever. Maar dat is imo niet hetgeen wat dat plaatje dan beter maakt. Op de volgende foto's loopt hij veel meer ontspannen, over de rug en niet met zo'n gespannen kaak. Dat is wat ik veel liever zie en lijkt mij ook beter voor het paard. Al werk je natuurlijk naar een plaatje meer zoals de eerste, qua activiteit en 'bij elkaar rijden', maar dan wél fijn door het lijf.

Heel gaaf paard trouwens!

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:34

Het nadeel van de eerste foto is dat de ruiter hem wat strak rijdt aan de voorkant waardoor er wat spanning is maar hij loopt daar qua lijf mooi gesloten en laat de achterhand mooi zakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:37

Babootje schreef:
jolienvdb schreef:
Hallo!

[ Afbeelding ]

Joolien schreef:

Geryon schreef:
Wat grappig. Ik vind de eerste foto er juist het slechts uit zien. (stille meelezer hier trouwens :D). Hij is daar wel wat actiever. Maar dat is imo niet hetgeen wat dat plaatje dan beter maakt. Op de volgende foto's loopt hij veel meer ontspannen, over de rug en niet met zo'n gespannen kaak. Dat is wat ik veel liever zie en lijkt mij ook beter voor het paard. Al werk je natuurlijk naar een plaatje meer zoals de eerste, qua activiteit en 'bij elkaar rijden', maar dan wél fijn door het lijf.

Heel gaaf paard trouwens!

Met alle respect, maar dat kun je toch echt niet "over de rug" noemen? Ik zie een paard dat strak aan de teugel erg op de voorhand loopt. Ook zie ik spanning in de armen van de amazone, die ik bij de ruiter op de eerste foto niet zie. Ik vind het paard (ook al is het door een springruiter :D :D ) netjes voorgesteld. Het ziet er netjes voorwaarts gereden uit.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-06-13 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:40

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:43

De meer sloeg ook op het over de rug, dus ik bedoelde meer over de rug. Sorry, een wat verkeerde zinsopbouw gekozen :D
Paard kan natuurlijk nog veel meer over de rug. Ging mij alleen even over de vergelijking.

Persoonlijk zie ik zo'n paard liever ietsje lager in de halshouding, dan dat het hoog wordt gereden terwijl het te weinig activiteit van achter heeft, zoals nu. Dan wordt vaak de rug niet (goed) ontspannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:46

_Marinke_ schreef:
Babootje ik was dat trouwens niet die de link hier poste, maar weet wel welke je bedoelt namelijk deze: http://www.paardenlifestyle.com/john-swaab/

Deel 1; “Ik ga niet van mijn geloof af”

Deel 2; “Zitten om te kunnen voelen”

Deel 3; “Uitleggen, belonen en fluisteren!”

Deel 4; “John over Piet Oothout”

Deel 5; “Rond en diep rijden”

Deel 6; “We plegen roofbouw op onze paarden”

Precies, die. Erg leuke artikelen en heel waar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:51

Maar met zo'n paard is het ook knap lastig om in lang en laag voldoende activiteit op achteren te krijgen. Helemaal als het verhouding groot paard en klein meisje is. ;)

Ik zou lekker dat hoofd nog maar even laten voor wat het is, vooral bezig gaan met rijden op de zit, activiteit vanuit achteren (veel schakelen, overgangen en schijnovergangen) en stelling en buiging (los maken in het lijf). Laat dat hoofd dan nog maar even voor wat het is....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:56

Geryon schreef:
De meer sloeg ook op het over de rug, dus ik bedoelde meer over de rug. Sorry, een wat verkeerde zinsopbouw gekozen :D
Paard kan natuurlijk nog veel meer over de rug. Ging mij alleen even over de vergelijking.

Persoonlijk zie ik zo'n paard liever ietsje lager in de halshouding, dan dat het hoog wordt gereden terwijl het te weinig activiteit van achter heeft, zoals nu. Dan wordt vaak de rug niet (goed) ontspannen.

De eerste foto is het paard hoger ingesteld, maar voldoende voorwaarts en in verbinding. Ik zie ook geen strakke ruiterhand. Ik durf te zeggen dat deze ruiter het paard van daaruit ook lager kan instellen om meer over de rug te rijden. Op deze foto wordt hij nu eenmaal zo voorgesteld en is een moment opname maar ik zie een correct beeld.
Op de twee foto's daarna zie ik hetzelfde paard maar enorm op de voorhand en en in de krul getrokken. Als je een paard zo op de voorhand laat lopen om te ontspannen ok, maar dan wel met de hals op lengte en niet in de krul. Wil je echt over de rug rijden, dan moet dat vanuit het eerste beeld (voorwaarts, aan elkaar, rond en dan neerwaarts). Daarom vind ik de twee foto's dus ook niet goed en de eerste wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:58

_Marinke_ schreef:
Maar met zo'n paard is het ook knap lastig om in lang en laag voldoende activiteit op achteren te krijgen. Helemaal als het verhouding groot paard en klein meisje is. ;)

Ik zou lekker dat hoofd nog maar even laten voor wat het is, vooral bezig gaan met rijden op de zit, activiteit vanuit achteren (veel schakelen, overgangen en schijnovergangen) en stelling en buiging (los maken in het lijf). Laat dat hoofd dan nog maar even voor wat het is....

Mee eens, maar beginnen met voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:01

Babootje schreef:
Geryon schreef:

De eerste foto is het paard hoger ingesteld, maar voldoende voorwaarts en in verbinding. Ik zie ook geen strakke ruiterhand. Ik durf te zeggen dat deze ruiter het paard van daaruit ook lager kan instellen om meer over de rug te rijden. Op deze foto wordt hij nu eenmaal zo voorgesteld en is een moment opname maar ik zie een correct beeld.
Op de twee foto's daarna zie ik hetzelfde paard maar enorm op de voorhand en en in de krul getrokken. Als je een paard zo op de voorhand laat lopen om te ontspannen ok, maar dan wel met de hals op lengte en niet in de krul. Wil je echt over de rug rijden, dan moet dat vanuit het eerste beeld (voorwaarts, aan elkaar, rond en dan neerwaarts). Daarom vind ik de twee foto's dus ook niet goed en de eerste wel.

Ja bij nader inzien vind ik het ruitercontact ook fijn. Mja de amazone is ook klein waardoor je geneigd raakt het met meer kracht op te lossen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:24

Babootje schreef:
_Marinke_ schreef:
Babootje ik was dat trouwens niet die de link hier poste, maar weet wel welke je bedoelt namelijk deze: http://www.paardenlifestyle.com/john-swaab/

Deel 1; “Ik ga niet van mijn geloof af”

Deel 2; “Zitten om te kunnen voelen”

Deel 3; “Uitleggen, belonen en fluisteren!”

Deel 4; “John over Piet Oothout”

Deel 5; “Rond en diep rijden”

Deel 6; “We plegen roofbouw op onze paarden”

Precies, die. Erg leuke artikelen en heel waar.

Kwam deze ook nog tegen: BIT; "Rijden zonder handen en voeten"
En voor nog meer leesvoer: http://www.opleidingsinstituutderieterh ... -pers.html ;)