[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:30

LoveUggs, dat is vervelend, beterschap met je vader.

Voor de duidelijkheid even plaatjes gezocht van de gewraakte oefeningen.

schouder binnenwaarts.
Afbeelding
plaatjes even geleend? van http://www.klassiekpaardrijden.nl, wat eerste treffer met plaatjes die ik vond.
Voor de goede orde in de dressuur proeven etc, sb hoort dus op 3 sporen, niet op 4.
Het idee is juist dat de achterbenen (en dus het bekken) netjes recht door gaan op de hoefslag zeg maar.

sb naast de travers als plaatje.
AfbeeldingAfbeelding

Renvers, schouderbinnenwaarts en travers naast elkaar (andere kant op dan plaatje hierboven.)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Zoek nog naar getekend plaatje van schouder buitenwaards, maar die zie ik zo snel nergens.

Fry, lekker he?! Zo'n reis naar het onbekende, waarbij dan het onbekende fantastisch mooi blijkt te zijn,
dan is het ineens niet meer erg, dat die berg die je moet beklimmen zo hoog en steil is, het uitzicht is immers prachtig!

mang

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:33

Duidelijk, bedankt!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:34

Bedankt!

En Fry, ik ga mee met hierboven hoor! :D
Alleen houd er rekening mee, het is vaak niet 1 stijgende lijn, het gaat met pieken en dalen...!
Ik hoop dat ik morgen net zo weg kan rijden met Gaspard, als waar ik een week geleden stopte.. Een ontspannen paard, dat weer richting die nageeflijkheid gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:35

Het heeft dus te maken in welke mate je het paard met het binnenbeen laat ondertreden. Uiteraard hoe meer zijwaarts des te meer de ondertreding des te meer de draging van het achterbeen. Daarom oefen ik graag stelling naar buiging op de lange zijde zodat het paard leert wat meer onder te komen met het achterbeen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:37

Als je beetje uit de voeten kan met die bovenstaande oefeningen, kan je paard er heerlijk mee los maken
en bewust een been of zijde laten oprekken of juist een been extra onder laten treden, zodat die sterker wordt.

Vandaar dat ik nu na de les probeer te bedenken waarom wij eingelijk beter renvers dan travers kunnen rijden, terwijl theoretisch de bakrand bij travers juist je hulp zou kunnen zijn.
Allicht dat Toobs er juist te veel op terug komt? Ben denkende, zoektocht te paard zet ik morgen voort.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:41

Ik oefen dat nu dus ook heel veel met Gaspard. Maar dan vooral om hem lekker soepel te houden met die artrose van hem.. Ook oefen ik dit heel veel om wat meer stelling in de bochten en voltes te krijgen, zodat hij niet als een plank (waar hij heel erg naar nijgt) de bocht in gaat. Ik denk er al heeeeel lang overna, maar denk dat ik van de zomer, als het lekker weer is, en hij niet zo'n last heeft van de kou, dat ik dan toch eens op zoek ga naar iemand die ons een keertje een lesje wil geven. Gewoon voor 1 keertje, om eens te kijken wat een ander wel aan ons ziet, en zijn eigenaresse en ik niet. Iemand die er eigenlijk 100% buiten staat, en ons niet kent, maar zich wel kan inleven in de situatie van paard, met artrose + luchtweginfectie. Een paard met toch wel wat beperkingen, waar je echt naar moet luisteren. Ik denk dat dat ons dan wel goed zou doen, dan hebben we ook weer wat om aan te werken!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:42

LoveUggs schreef:
Bedankt!

Alleen houd er rekening mee, het is vaak niet 1 stijgende lijn, het gaat met pieken en dalen...!
Ik hoop dat ik morgen net zo weg kan rijden met Gaspard, als waar ik een week geleden stopte.. Een ontspannen paard, dat weer richting die nageeflijkheid gaat.

Dat snap ik zekers!
En ik pas de training aan hoe zij zich voelt, heeft ze haar dag niet dat ze echt niet nagevelijk wilt lopen, goed dan gaan we oefeningen doen met hals gestrekt voor de onstpanning :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 17:45

Kan iemand mij vertellen, nu travers toch aanbod komt. Welke hoek correct is bij travers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:45

SheeNegro schreef:
Kan iemand mij vertellen, nu travers toch aanbod komt. Welke hoek correct is bij travers?

Hoek? Hoe bedoel je dat?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 17:50

Als in hoeveel graden van de hoefslag. Je kunt wel 3 of 4 sporen zeggen, maar je kan 4sporen rijden en je paard 90° laten buigen of maar 30° . En ik denk dat hoe groter de hoek hoe meer de waarde van de oefening verloren gaat.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:20

Als ik eerlijk ben, snap ik er helemaal niets van, van die travers enzo.
Maar dat komt wel haha!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:23

Jaa als je het eenmaal doet enzoo, dan snap je het wss wel. Als ik er iets meer vanaf had geweten had ik het wss ook gesnapt, maar nu word ik er ook niet veel wijzer van. Ik weet nu alleen wel dat het anders is dan schouder binnenwaarts/buitenwaarts. En met 3 en 4 sporen xD

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:28

Fry schreef:
Als ik eerlijk ben, snap ik er helemaal niets van, van die travers enzo.
Maar dat komt wel haha!

Heb je de tekst in de boktwiki ook gelezen? Daar wordt het wat uitgebreider uitgelegd. Misschien dat dat het wat duidelijker maakt :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:04

Het is geen kwestie van hoek, van zoveel graden, was wel zo makkelijk misschien, maar het is een oefening die je inderdaad op aantal sporen rijdt,
waarbij niet de hoek het belangrijkste is, maar het correct
rijden van de oefening qua stelling en buiging en plaatsing van de benen als je dat kan kan je in dat
stramien van de regels van de oefening iets meer of minder hoek rijden.

Voor diegenen die het nog niet snappen, inderdaad de wiki even lezen en bewust kijken naar mensen die hem rijden helpt ook goed,
moeten die mensen hem alleen wel correct rijden. (schort het nog wel eens aan)
In je eentje ermee aan het werk gaan, is heel erg lastig als je het nog nooit gedaan hebt,
aangezien je dan niet weet wat je paard precies doet, een persoon op de grond kan je dan vertellen of
dat wat je doet wel of niet correct is.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:20

En wat is dan schoudervoor? Dat lees ik ook vaak maar ik kan me er geen voorstelling bij maken..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:28

Travers wordt zeker mooi uitgelegd in de wiki... ik heb nog een filmpje van iemand die uitlegt hoe zij travers aanleert... http://youtu.be/d1rd5iOcZ-Y

Ik heb gisteren weer op de merrie gereden.. en dat ging eigenlijk best prima... heb mezelf niet laten verleiden om allemaal dingen te doen die totaal niks te maken hebben met BLIJ rijden... is een stuk lastiger dan op mijn eigen paard ... merrie pakt makkelijk links vast, kantelt hoofd, klapt haar hoofd omhoog of komt juist achter het bit, echt ze doet alles wat niet iets te maken heeft met mooie aanleuning.. (nou ja beetje overdreven) Dus geprobeerd haar te verleiden om toch hand op te zoeken... en beetje activiteit vanuit achter... zonder meteen megapassen te maken en weg te vluchten. Ze doet het wel... even... ze is wel makkelijk in zijgangen... dus misschien eens kijken... want ik heb het idee dat het vanuit achterbeen komt dat ze niet mooi in rustige aanleuning kan blijven... want gaat vooral mis bij bochten en overgangen. Zal eens gaan puzzelen wat voor haar dan beste zou zijn... mag morgen weer :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:31

schoudervoor is niet op 3 sporen,
de voorkant van het paard wordt minder ver naar binnen gezet dan bij schouder binnenwaarts.
Sb komt zeg maar je buiten voorbeen voor je binnen achterbeen uit
en bij schouder voor komt je buiten voor been tussen je buiten achterbeen en binnen achterbeen in uit.

Simplistisch gezegd, minder hoek in schouder voor dan schouder binnenwaarts.
Afbeelding
Dus dit is sb, als je dan rode pijltje voorbeen links van het groene pijltje achterbeen denkt heb je schouder voor.

Ik ben zoekende naar plaatje...gevonden, betere kan ik niet vinden. linker plaatje.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:37

Evelijn schreef:
Travers wordt zeker mooi uitgelegd in de wiki... ik heb nog een filmpje van iemand die uitlegt hoe zij travers aanleert... http://youtu.be/d1rd5iOcZ-Y

Ik heb gisteren weer op de merrie gereden.. en dat ging eigenlijk best prima... heb mezelf niet laten verleiden om allemaal dingen te doen die totaal niks te maken hebben met BLIJ rijden... is een stuk lastiger dan op mijn eigen paard ... merrie pakt makkelijk links vast, kantelt hoofd, klapt haar hoofd omhoog of komt juist achter het bit, echt ze doet alles wat niet iets te maken heeft met mooie aanleuning.. (nou ja beetje overdreven) Dus geprobeerd haar te verleiden om toch hand op te zoeken... en beetje activiteit vanuit achter... zonder meteen megapassen te maken en weg te vluchten. Ze doet het wel... even... ze is wel makkelijk in zijgangen... dus misschien eens kijken... want ik heb het idee dat het vanuit achterbeen komt dat ze niet mooi in rustige aanleuning kan blijven... want gaat vooral mis bij bochten en overgangen. Zal eens gaan puzzelen wat voor haar dan beste zou zijn... mag morgen weer :D

Op zich niet raar dat ze voor een aanleuningsprobleem heeft als ze het achter aan 1 kant moeilijker heeft.
Wel leuke puzzel om uit te zoeken hoe achter dusdanig aan het werk te zetten dat voor het aanleunings probleem
eigenlijk geen probleem meer is, omdat het gewoon verdwijnt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 20:40

Ik heb daar wel een leuke afbeelding van, van schouder voor tot schouderbinnen, moet hem alleen inscannen.. Als je wilt? Het is uitgelegd in een oefening.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:43

Evelijn wel leuk filmpje, maar ik mis daar beetje in hoe je het je paard zou moeten leren, dit is uiteraard paard dat het al kent en ze zet in en hij doet het.
Ruiter en paard kennen beiden de oefening.
Wel goed filmpje om het gereden te zien worden.

SheeNegro, als jij goede afbeelding hebt graag, ik kan hem niet vinden en met plaatjes uitleggen is stuk handiger dan met woorden.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:56

Ik zal even een keer een dag nemen dat ik alles even goed doorlees haha :=

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:01

Speciaal voor Bertie nog een 'stukje'.

Wat ik soms merk, aan mezelf of aan anderen, dat ze het vervelend vinden dat hun paard met zijn/haar kop in de lucht loopt.
Zelf heb ik het aan de kant gezet om de simpele reden:

Een paard kan nog zo 'mooi' in de krul lopen, het betekent niet meteen dat je goed kan rijden!

Je moet je dus helemaal niet schamen/opgelaten voelen dat je als al wat gevorderde ruiter moeite hebt om je paard in de krul te krijgen, op de JUISTE manier. Ja, rijden is lastig. Nee, niemand neemt je het kwalijk dat je met wat moeite hebt!
Ik vind het vaak juist leuk om te zien dat een ruiter het helemaal niets kan schelen dat zijn paard niet mooi loopt, als het maar goed loopt.
Nu is met het hoofd in de lucht niet helemaal goed, omdat het paard zijn rug dan uitdrukt, maar het is minder slecht dan in een foute krul te lopen.

Dussss... zet het uit je hoofd dat het perfecte plaatje een paard dat mooi in de krul loopt is.
Het perfecte plaatje is (wat ik in mijn vorige 'stukje' beschreven heb) een combinatie van respect, vertrouwen en samenwerking en dan pas.. heb je je doel bereikt!

Heb ik het nu foutloos gedaan :=?
Vinden jullie het trouwens leuk dat ik af en toe zo'n stukje plaats, of niet? Anders hou ik het voor me :P
Laatst bijgewerkt door Fry op 03-03-13 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:02

Ik vond filmpje ook mooi om te zien hoe travers eruit ziet... maar ze doet wel erg makkelijk... draai een volte van 10 meter en zet dan in met je buitenbeen naar achter en dan doet je paard dit ;) (misschien doen wij gewoon te moeilijk ... van mezelf weet ik dat wel zeker trouwens)

... heb trouwens nog een ander filmpje gevonden...over 'On the bit' volgens mij wat wij noemen 'aan de teugel'.... ik vind de theorie die ze geeft prima en begrijpelijk... ik heb alleen mijn vraagtekens bij het paard wat in het filmpje langs komt ik vind dat slecht voorbeeld... http://youtu.be/Cdbe_bCTogE

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:08

@Fry Amen! *\o/* helemaal mee eens, en als je dat hebt, dan gaat je paard ineens lopen! Dat had ik tenminste. Ik was zo gefocust op het aan de teugel lopen, dat het niet lukte. Het moment dat ik opgaf, ging mijn paard ineens nageven. Ik had het ineens door. Laatst wat privelessen gehad bij een stal die mij totaal niet kende, en ik kende hun en hun paarden niet. Daar leerde ik hoe belangrijk die ontspanning was. Hoe belangrijk die motor achter is. En dan valt het laatste puzzelstukje op zijn plek, en kan je ontspannen, en vooral BLIJ rijden! =D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:10

LoveUggs schreef:
@Fry Amen! *\o/* helemaal mee eens, en als je dat hebt, dan gaat je paard ineens lopen! Dat had ik tenminste. Ik was zo gefocust op het aan de teugel lopen, dat het niet lukte. Het moment dat ik opgaf, ging mijn paard ineens nageven. Ik had het ineens door. Laatst wat privelessen gehad bij een stal die mij totaal niet kende, en ik kende hun en hun paarden niet. Daar leerde ik hoe belangrijk die ontspanning was. Hoe belangrijk die motor achter is. En dan valt het laatste puzzelstukje op zijn plek, en kan je ontspannen, en vooral BLIJ rijden! =D

Dat had ik ook :)!
Ik was ook enorm gefocust op het maar aan de teugel rijden, dat ik het plezier er van vergat.
En het gaat meestal bijna vanzelf.

Nu ben ik gewoon bezig om me meer op mijn zit te focussen en wat dat voor invloed heeft op haar dan het aan de teugel lopen, en daar reageert ze super op en vraagt soms zelfs ook contact <3