Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:30

Jullie zeggen zoveel op de laatste pagina's waar ik het mee eens ben of wat ik ook zo heb ervaren. Ik kan wel "mee eens" blijven zeggen.

Zoals Carl Hester al zei "Charlotte is ridiculously talented". Op het tweede filmpje zie je dat het paard zich onttrekt aan de verbinding door achter het bit te gaan lopen. Ook zie je heel mooi dat zij dan gewoon wel contact zoekt/neemt in die houding zonder hem nog dieper te stellen. En vandaaruit proberen te activeren om de lengte te krijgen. Grappig de commentaren op het filmpje, kennelijk zijn er overal ter wereld betweters die wel kunnen beoordelen dat het BTV (behind the vertical) is maar die niet kunnen zien wat zij aan het doen is en hoezeer Charlotte de aanleuning verbetert in korte tijd. Maar ze kunnen vast hun gelijk wel halen want ook uit dit filmpje zullen wel weer wat foute stills te peuteren zijn. ;)
Charlotte met Fernandez reed ook zo prachtig in Aken een aantal jaren geleden. Dat vind ik echt een voorbeeld van de harmonie van "vroeger toen alles beter was" gecombineerd met "modern rijden". Als Nombrado nou ook nog haar goedkeuring aan Charlotte kan geven dan kunnen we de vraag waar het gebleven is gezamenlijk beantwoorden met het is er nog (maar dan nog beter). Zou dat niet fijn zijn als {:) gedachte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:49

Ben het helemaal eens met je Hermelientje, ze is aan het corrigeren. Paard is fout, ruiter is zeer goed bezig. Vind het knap. Je ziet dat al na 3.40 minuten paard beter gaat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:08

pien_2010 schreef:
Ben het helemaal eens met je Hermelientje, ze is aan het corrigeren. Paard is fout, ruiter is zeer goed bezig. Vind het knap. Je ziet dat al na 3.40 minuten paard beter gaat.

Kwestie van een goede trainer ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:12

Ailill schreef:
pien_2010 schreef:

Kwestie van een goede trainer ;)

:P

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:25

Ja je ziet dat het zo snel verbetert. De klassieke oplossing voor achter het bit en tevens het advies dat vaak hier op Bokt wordt gegeven is hand naar voren en erachteraan rijden, terwijl Charlotte duidelijk iets anders doet. Ik probeer het ook zo te doen als Charlotte maar bij mij duurt het helaas meer 3.40 week ipv 3.40 minuut voordat ik verbetering krijg. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:28

Hermelientje schreef:
Ja je ziet dat het zo snel verbetert. De klassieke oplossing voor achter het bit en tevens het advies dat vaak hier op Bokt wordt gegeven is hand naar voren en erachteraan rijden, terwijl Charlotte duidelijk iets anders doet. Ik probeer het ook zo te doen als Charlotte maar bij mij duurt het helaas meer 3.40 week ipv 3.40 minuut voordat ik verbetering krijg. :D

Charlotte werkt heel veele en vooral heel subtiel, dat is imo echt de sleutel tot de 'laatste loodjes', zodra je kunt/gaat inwerken met je zit ben je goed bezig, als je dan ook een goed werkende motor en dragende rug onder je hebt, ben je al heel goed op weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:36

Hermelientje schreef:

Mijn klassieke instructrice geeft het zelfde advies als wat je Charlotte ziet doen en never hand naar voren en er achter aan rijden. Volgens mij is dat helemaal niet klassiek hand naar voren want het gaat er om dat je elastische verbinding hebt met de paarden mond, dat de achterhand werkt en "de brug" gesloten zodat de halve ophouding ook doorkomt. En dat vele en subtiele is wat je bij Charlotte ziet gebeuren. Ook ik heb geleerd als paard verbinding verbreekt door achter de teugel te gaan dan moet je zelf juist die verbinding opzoeken. Dat is corrigeren van paarden die verreden zijn en die achter de teugel duiken en brug open zetten. Daar kun je niets mee en het is nog eens slecht ook voor de rug.

Ailill

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:52

Ik zei het gisteren nog tegen iemand via pb, zorg dat je onderarmen onstpannen en 'open' zijn, zorg ervoor det je onderarmen naast je bovenlichaam hangen en altijd vóór je lichaam. Op die manier kan je precies genoeg inwerken met je handen, verder hoef je enkel de kracht/schwung op te vangen/te doseren/te transporteren.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:18

@Ailill
Ik weet heel goed wat ik wil (theoretisch) ik vind het alleen heel moeilijk om uit te voeren (praktisch). Ik denk dat op latere leeftijd beginnen het lastiger maakt. Het is ook een ervaringskwestie. Goede ruiters voelen alles heel snel, corrigeren dus heel snel en daardoor kan de correctie heel klein zijn. Als je later bent met ingrijpen is er meer te corrigeren en bovendien krijgt je paard sneller het idee dat "fout" ook "goed" is want het mocht toch (ook al was het maar een paar seconden). Maar goed ik heb tenminste wel een idee wat er te leren is en ik wil ook leren. In de praktijk zie je dat het dan toch beter gaat dan bij iemand die verder alles mee heeft (jeugd, lijf en paard) maar die niet weet wat er te leren is en/of het steeds maar weer bij het paard zoekt en eindeloos veldslagen heeft met het paard. Zo wil ik in ieder geval niet rijden.

Inhakend op jouw laatste bericht ik heb toen ik van instructie wisselde een tijdje gereden met een touwtje vastgeknoopt aan die twee metalen ringetjes die voor aan je zadel zitten, zodat er een lus ontstond waar ik de teugel onderdoor haalde en dan pakte ik de teugels vast. (Instructrice had wel eerst gevraagd of ik dat durfde. :D ) Ik kon dus alleen maar zitten met mijn handen laag en netjes voor me, er viel niks meer te sturen met de binnenteugel, ik kon niet omhoog of omlaag met mijn handen enz. Moest alles met mijn zit en been oplossen. Dat was heel confronterend, maar daar heb ik veel van geleerd.

@pien_2010
Maar dat vind ik ook altijd zo lastig met dat etiketten plakken, zoals klassiek en modern. Daarom doe ik dat ook liever niet. Maar er is echt heel vaak gezegd dat je het paard nooit achter de loodlijn mag rijden door mensen die beweerden aanhangers van klassieke dressuur te zijn. Ik zie het net zoals jij het ziet dan is de brug ook open. Dat zie je heel vaak bij barokke paarden. Die blijven wel lekker in zo'n zogenaamd "mooie houding" lopen als je gaat toestaan dat ze zonder verbinding lopen. Ik zie trouwens niet waarom een paard verreden zou zijn als hij achter de teugel duikt. Een jong paard kan dit gewoon al meteen doen bij het minste of geringste contact. Het is geen probleem aan de voorkant, hij is gewoon nog niet sterk genoeg aan de achterkant. Een paard moet ook leren het contact te accepteren, en het is in mijn visie zijn goed recht om te kijken of het ook anders kan. En dan moeten wij hem maar duidelijk maken dat wij dat niet willen. Het kan ook elke keer weer terug komen als je een stapje verder gaat. Maar ik persoonlijk weet niet hoe je ze sterker zou moeten maken aan de achterkant zonder contact.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:24

Zo leer ik het ook Ailill. En niet alleen je onderarmen maar ook mijn schouders ontspannen laten zijn want dat heeft allemaal effect op de elastische verbinding.

Dat klopt Hermelientje dat een jong paard dat ook kan doen of een sensibel paard die correct wordt opgeleid maar dat dan even doet omdat je net niet elastisch genoeg bent. Uiteraard corrigeer je dan jezelf gelijk als ruiter. Maar je ziet het ook veel bij verreden paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:45

kheb hier een plaatje van een wip
als er een piaffe gereden wordt is het paard als een wip, waar aan 1 kant meer gewicht komt
de voorkant (hoofd) moet dus met de juiste uitvoering iets met de neus voor de ll komen....dan pas is het een in eigen fundament uitgevoerde piaffe met de juiste spieren.
Afbeelding

kon even niet zo gauw een ander plaatje vinden :D :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:46

The_Stig schreef:
Dat is nog eens een mooi protocol! Ben benieuwd naar een filmpje van de proef!

Nou en anders ik wel.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:53

horseyfries schreef:
vur schreef:
Even iets tussen door. Carl geeft wat les aan Charlotte. Mooi om te zien hoe ze het paard rijdt en hoe goed hij aan de lichte (hand)hulpen staat. Even gewoon om te leren en te genieten.
Trouwens Horseyfries, als ze de werkpirouette sluit naar een gewone pirouette, zie je toch dat hij regelmatig voor het oog de diagonaal tegelijkertijd aan de grond brengt. Ook af en toe niet als hij wat vertraagd, maar regelmatig ook wel. En dan heb ik het niet over de werkpirouette. Ik kon het even niet laten om daar op terug te komen.

http://www.youtube.com/watch?v=5r6Fq-08UjE

En hier, waar ze iemands paard rijdt en hem toch ook wel eens wat achter de loodlijn heeft en wat stelling neemt om hem wat te buigen in de hals, kennelijk om hem wat losser te maken. Alhoewel ik wel het idee heb dat ze probeert hem wat meer met de neus eruit te laten lopen en hem daarom zo achter zijn vodden aan zit om hem voor het been te krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=deo6NfTaZBY

Wat een geweldige filmpjes! Ben blij dat je deze gevonden hebt, ik had ze nog niet gezien.

Ik weet niet of jij bedoelt met die diagonaal dat de drietakt blijft bestaan, want dat was wat ik zei, dat onderzoek had uitgewezen dat de galop van een drietakt naar een viertakt ging. Dat is met mijn laptop eigenlijk niet goed te beoordelen, daarvoor zou ik het moeten afspelen met meer geavanceerde apparatuur. Ik heb niet gezegd dat er geen diagonaal moment meer in de galop zat, onderzoek heeft wel uitgewezen dat wat wij met het blote oog zien als een zuivere diagonaal in draf, dat in werkelijkheid vaak niet zuiver is en vaak ofwel voor, ofwel achter iets eerder landt (wat vaak op foto's of stills wordt misbruikt om "aan te tonen" dat een paard slecht gereden zou zijn). Er is dus nog wel een zuiver diagonaal moment, maar niet perfect van begin van de afzet tot de landing. Dit bleek trouwens bij barokke rassen vaak wel beter te zijn, misschien door hun andere bouw?

Volgens mij ben ik best eens met wat er beweerd wordt. Het ene paard doet het extremer dan het andere. Soms kun je dan heel goed de viertakt zien. Dat is waar. Nou, volgens mij kunnen we het onderwerp wel laten rusten. Bedankt voor de input. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:53

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:16

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:12

zoals omschreven staat van de bespiering, en buiging van het hoofd klopt de omschrijving.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:21

Ik heb genoten van de filmpjes die Vur als linkjes had gegeven en kwam toen deze tegen. Een nog jonge Valegro van 6 jaar met Carl Hester als ruiter. Wat een paard en wat een ruiter, het talent van Valegro was toen al overmatig aanwezig :D .
Let vooral op het uitdraven rond 7 minuten. Dat vind ik echt super om te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=cgx6IBewcU4

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:21

Leuk Setteke, morgen ga ik het filmpje op mijn goede computer bekijken. Toepasselijk vind ik het dat je dit filmpje met de jonge valegro vandaag plaatst. Charlotte heeft vandaag wereld record met hem gereden in de dressuur [VN] Nieuw wereldrecord voor Charlotte Dujardin en Valegro. En Carl Hester zal vanavond waarschijnlijk voor het laatst rijden en stoppen met de wedstrijd sport. Ook al is dat nog niet helemaal zeker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:54

Yamcha schreef:
Sowieso, als je teveel aan je binnenteugel zit, zet je je paard op de buitenschouder, loopt ie er sowieso met de buitenschouder uit. Ik geloof ook niet altijd dat het een probleem bij het paard is, aan de achterkant, veel vaker lijkt het me een ruiterfout.
Als je de volte inzet door je gewicht op de binnenkant te zetten (niet overdreven, je lijf moet wel recht blijven, en je mag neit inknikken) loopt het paard imo veel minder over de buitenschouder weg, omdat je de volte niet inzet met je binnenteugel.
Als je daarbij de achterhand goed begrenst, buitenteugel eraan houdt, belangrijkste is hierin nogmaals de gewichtshulp, kun je buitenstelling krijgen door je binnenteugel simpelweg iets meer naar voren mee te geven dat je normaal doet......

in de praktijk blijft het knap lastig.
mijn paard had (ondanks dat ze steeds rechter werd) een voorkeur voor rechts, en rechtsom lukte het heel aardig, na een tijdje spoorde ze linksom ook correct, toen wilde dat ook beter, maar ik blijf het rete-moeilijk vinden :o geloof nog niet dat ik hem al eens voor 100% heb uitgevoerd...... denk dat ik met meer dan 50% al heel blij mag zijn :o
hoe dan ook, gebruikte ik het voornamelijk om zelf handiger te worden (was wel prio 1) en om paard losser te krijgen in het lijf. Voordeel was vooral dat ze veel sneller ontspande in kaak en nek, omdat ik toen éindelijk leerde van die binnenteugel af te blijven, en er geen gevecht meer was (wat heb ik me geschaamd, toen ik me dat realiseerde, dat ik dat gevecht zélf ben begonnen).
Al doende leert men, maar fijne les is imo onontbeerlijk.

Ben ik zeker met je eens dat goed les voorwaarde is. Daarom ben ik lange(re) tijd op zoek geweest naar een goede instructeur welke aansloot bij het ruitergevoel dat ik had ontwikkeld bij mijn oude instructeur (die inmiddels was verhuist naar Frankrijk). Zo'n beetje in de tijd dat zo ongeveer iedere stal overging tot ORUN gediplomeerde instructeurs. Afhankelijk van het niveau natuurlijk, maar een paard moet over de buitenschouder "willen" weglopen, wil je wat te begrenzen hebben. Vaak zie je dat te vroeg wordt begrenst en dat het paard op de binnenschouder "valt", door het binnenbeen heen. In het half uurtje dat de meesten les hadden werd ook het hele gymnastiseren van het paard vergeten, zo bezig waren ze met rechtrichten. Omdat ze leerden dat het zo moest, zag ik steeds meer paarden met buitenstelling lopen en gaande weg meer en meer strijkplanken. Je haalde de "rechtrichters" er zo uit, zeg maar.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:09

Babootje schreef:
Yamcha schreef:
Sowieso, als je teveel aan je binnenteugel zit, zet je je paard op de buitenschouder, loopt ie er sowieso met de buitenschouder uit. Ik geloof ook niet altijd dat het een probleem bij het paard is, aan de achterkant, veel vaker lijkt het me een ruiterfout.
Als je de volte inzet door je gewicht op de binnenkant te zetten (niet overdreven, je lijf moet wel recht blijven, en je mag neit inknikken) loopt het paard imo veel minder over de buitenschouder weg, omdat je de volte niet inzet met je binnenteugel.
Als je daarbij de achterhand goed begrenst, buitenteugel eraan houdt, belangrijkste is hierin nogmaals de gewichtshulp, kun je buitenstelling krijgen door je binnenteugel simpelweg iets meer naar voren mee te geven dat je normaal doet......

in de praktijk blijft het knap lastig.
mijn paard had (ondanks dat ze steeds rechter werd) een voorkeur voor rechts, en rechtsom lukte het heel aardig, na een tijdje spoorde ze linksom ook correct, toen wilde dat ook beter, maar ik blijf het rete-moeilijk vinden :o geloof nog niet dat ik hem al eens voor 100% heb uitgevoerd...... denk dat ik met meer dan 50% al heel blij mag zijn :o
hoe dan ook, gebruikte ik het voornamelijk om zelf handiger te worden (was wel prio 1) en om paard losser te krijgen in het lijf. Voordeel was vooral dat ze veel sneller ontspande in kaak en nek, omdat ik toen éindelijk leerde van die binnenteugel af te blijven, en er geen gevecht meer was (wat heb ik me geschaamd, toen ik me dat realiseerde, dat ik dat gevecht zélf ben begonnen).
Al doende leert men, maar fijne les is imo onontbeerlijk.

Ben ik zeker met je eens dat goed les voorwaarde is. Daarom ben ik lange(re) tijd op zoek geweest naar een goede instructeur welke aansloot bij het ruitergevoel dat ik had ontwikkeld bij mijn oude instructeur (die inmiddels was verhuist naar Frankrijk). Zo'n beetje in de tijd dat zo ongeveer iedere stal overging tot ORUN gediplomeerde instructeurs. Afhankelijk van het niveau natuurlijk, maar een paard moet over de buitenschouder "willen" weglopen, wil je wat te begrenzen hebben. Vaak zie je dat te vroeg wordt begrenst en dat het paard op de binnenschouder "valt", door het binnenbeen heen. In het half uurtje dat de meesten les hadden werd ook het hele gymnastiseren van het paard vergeten, zo bezig waren ze met rechtrichten. Omdat ze leerden dat het zo moest, zag ik steeds meer paarden met buitenstelling lopen en gaande weg meer en meer strijkplanken. Je haalde de "rechtrichters" er zo uit, zeg maar.

Je bedoelt hier het werkelijk rechtdoor rijden ipv beide kanten soepel maken dmv buiging? Ik vrees dat rechtdoor rijden op rechte stukken wel verstaan wordt onder 'rechtrichten' door veel instructeurs. Wat in de praktijk meestal betekent dat ruiters harder aan 1 teugel trekken om het hoofd recht vooruit te houden. Zo krijg je de spieren in de rest van het lijf natuurlijk nooit soepeler zodat de uiteindelijke buiging linksom of rechtsom niet makkelijker zal gaan, ofwel het paard dus niet rechtgericht wordt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:27

Ansie schreef:
Babootje schreef:

Je bedoelt hier het werkelijk rechtdoor rijden ipv beide kanten soepel maken dmv buiging? Ik vrees dat rechtdoor rijden op rechte stukken wel verstaan wordt onder 'rechtrichten' door veel instructeurs. Wat in de praktijk meestal betekent dat ruiters harder aan 1 teugel trekken om het hoofd recht vooruit te houden. Zo krijg je de spieren in de rest van het lijf natuurlijk nooit soepeler zodat de uiteindelijke buiging linksom of rechtsom niet makkelijker zal gaan, ofwel het paard dus niet rechtgericht wordt.

Wat mijn ervaring is , is dat je een paard recht krijgt op een rechte lijn zonder enig druk aan teugels (die gewoon lang)
Als ik een paard na het stappen in een hele langzame draf zonder enig teugeldruk laat draven, en je kijkt hoe het hoofd (en voelt hoe recht het lijf) is , kan je eerst eraan werken dit recht te maken simpel met je zit.
Dit vereist in het begin wel consequent rechtmaken, het paard heeft zichzelf zo aangewend te bewegen en als ruiter zal je dit moeten bewaken
Het is vrij eenvoudig met lange teugels te zien aan het hoofd, of het paard recht is op de rechte lijn.
kijkt het paard iets naar buiten is hij dus niet recht.
Als je tijdens het rijden voelt dat hij recht is, kan je dit uitbreiden door in een langzaam tempo in elke hoek een kleine volte te draven (langzaam) met lange teugel en in de hoek. Daaraan kan je ook voelen waar hij dan nog enig scheefheid gaat vormen.
Is dit aan beide kanten te doen, kan je simpel je teugels aannemen en rijden wat je wilt.
Met een recht paard kan je alles :D
Tussendoor kan je deze controle nog uitvoeren door je teugels weer een paar keer helemaal los te laten in draf op de rechte lijnen en kijken waar het paard zijn hoofd gaat houden (ook controle voor ruiter)
Als het hoofd evenredig is aan de oefeningen die je uitvoert, zonder enig druk uit te voeren in je hand, heb je een recht gespoord paard.

als je paard recht is, kan je pas met stretchen beginnen

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:39

Dat controleren doe ik ook op rechte stukken zonder teugeldruk, het geeft veel informatie, je kan dan beoordelen in hoeverre het paard nog naar links of rechts wil trekken. Het gaat mij er meer om hoe je voor elkaar krijgt dat een bijv. van nature linksgebogen paard ook makkelijk rechtsom in de buiging gaat lopen, zonder terug te willen trekken naar links. Dan zal je toch wat spieren moeten gymnastiseren. Hoe doe jij dat dan alleen vanuit je zit? Op rechte stukken? Moet je niet die spieren aan de linkerkant van het lichaam wat 'op gaan rekken'/soepeler maken bij een linksgebogen paard?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:54

nombrado schreef:
hier een link met de uitleg van de piaffe
met plaatjes erbij
http://www.bitloospaardrijden.info/aanhetbit.php

Ben jij het ermee eens wat hier staat, dat een voorbeen wat te diep onder het lichaam blijft, altijd een ruiterfout is?
Dus ook een paard wat in bouw een onderstandig voorbeen heeft, zou de oefening exact hetzelfde moeten uitvoeren als een paard wat van nature een recht geplaatst voorbeen heeft?

Ik vind dit soort dingen altijd appels met peren vergelijken, het zou pas een zuivere vergelijking zijn als hetzelfde paard door de twee verschillende ruiters gereden werd. Het paard van Hilary Clayton heeft een hoog percentage Arabisch bloed, nu niet echt de paarden die bekend staan voor hun talent voor piaffe, in tegenstelling tot de barokkere types.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:56

nombrado schreef:
Wat mijn ervaring is , is dat je een paard recht krijgt op een rechte lijn zonder enig druk aan teugels (die gewoon lang)
Als ik een paard na het stappen in een hele langzame draf zonder enig teugeldruk laat draven, en je kijkt hoe het hoofd (en voelt hoe recht het lijf) is , kan je eerst eraan werken dit recht te maken simpel met je zit.
Dit vereist in het begin wel consequent rechtmaken, het paard heeft zichzelf zo aangewend te bewegen en als ruiter zal je dit moeten bewaken
Het is vrij eenvoudig met lange teugels te zien aan het hoofd, of het paard recht is op de rechte lijn.
kijkt het paard iets naar buiten is hij dus niet recht.
Als je tijdens het rijden voelt dat hij recht is, kan je dit uitbreiden door in een langzaam tempo in elke hoek een kleine volte te draven (langzaam) met lange teugel en in de hoek. Daaraan kan je ook voelen waar hij dan nog enig scheefheid gaat vormen.
Is dit aan beide kanten te doen, kan je simpel je teugels aannemen en rijden wat je wilt.
Met een recht paard kan je alles :D
Tussendoor kan je deze controle nog uitvoeren door je teugels weer een paar keer helemaal los te laten in draf op de rechte lijnen en kijken waar het paard zijn hoofd gaat houden (ook controle voor ruiter)
Als het hoofd evenredig is aan de oefeningen die je uitvoert, zonder enig druk uit te voeren in je hand, heb je een recht gespoord paard.

als je paard recht is, kan je pas met stretchen beginnen

Dus in jouw opinie hoef je niet naar de achterbenen te kijken of die sporen, maar vertelt het hoofd jou alles?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:59

Ansie schreef:
Dat controleren doe ik ook op rechte stukken zonder teugeldruk, het geeft veel informatie, je kan dan beoordelen in hoeverre het paard nog naar links of rechts wil trekken. Het gaat mij er meer om hoe je voor elkaar krijgt dat een bijv. van nature linksgebogen paard ook makkelijk rechtsom in de buiging gaat lopen, zonder terug te willen trekken naar links. Dan zal je toch wat spieren moeten gymnastiseren. Hoe doe jij dat dan alleen vanuit je zit? Op rechte stukken? Moet je niet die spieren aan de linkerkant van het lichaam wat 'op gaan rekken'/soepeler maken bij een linksgebogen paard?

Nee, het gaat niet over het oprekken van spieren, maar juist over het recht maken in het skelet. Pas als dat gebeurd , kan je spieren gaan werken.
Als je weet, waar het linksgebogen vandaankomt, dan snap je ook wat je er als ruiter aan moet doen dit recht te krijgen
bij de meeste paarden heb je te maken met linksgebogen. dwz, dat er ergens in het lijf ietsiepietsie scheefheid is (skelet) waardoor dit gebeurd . (overigens hebben mensen dit ook ;) )
Een linksgebogen paard heeft zijn rechterkant bekken ietsiepietsie meer naar achter dan links.
door met je zit die rechterkant iets meer naar voren te brengen heb je al een recht paard. Je kan dit ook voelen op de manier hij dan gaat bewegen en afzetten. Probeer je rechterheup zelf maar eens iets naar voren te brengen vanuit je basispositie. daar reageert het paard al op

Als je de spieren gaat oprekken en je zou niets doen aan de rechterbekken die iets naar achter staat, dan verander je dat namelijk niet.
In het laatste filmpje van Carl, zie je ook dat hij eerst bezig is met recht maken, en dan pas de spieren gaat "loswerken" "langmaken"
Hij doet het met de draf op beide teugels, maar als je nog niet zo handig bent als hem :D , dan kan je dit heel eenvoudig met lange teugels doen.