Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lon83 schreef:Hey viloumawat een prachitg paard heb je onder je! Beestje om zuunig mee te zijn
![]()
Ik ga mee in de eerder gegeven commentaren, maar vroeg me af, na je opmerking over vergroeiingen, hoe het dan komt dat je op je welshxCob (ook al zo'n gaaf beest) in je profiel (1e foto) wel keurig rechtop kan zitten? Die houding is wellicht nog ietwat te strak, maar in iedere geval wel beter rechtop. Denk je dat je dat ook zou lukken op je grote vosreus?
Gipsylover schreef:Wat ik niet duidelijk snap is dat er veel over de loodlijn word gesproken.
Ik doe juist bijvoorbeeld bij het losrijden 'm rond en diep vragen om goed zijn hele bovenlijn op te rekken!
Ik stel hem dan dieper in en vraag hem dan wat naar me toe.
Natuurlijk is dit niet de wedstrijdhouding, of de perfecte loodlijnhouding maar ik denk wel dat het belangrijk is!
KarinvdM schreef:S_en_Z schreef:Jongens: wbt tact van de galop klopt wat ik zeg toch? Eerst achterbenen, na 2e neerkomen achterbeen daarna fractie later pas voorbenen? Je ziet zovaak dat de galop "niet klopt" dat het lastig is het uit elkaar te houden
Nee, de diagonaal moet gelijk worden neergezet anders heb je immers geen drietakt...
Rechtergalop:
Linkerachterbeen wordt neergezet (unipedale ondersteuning)
Linker diagonaal wordt neergezet (tripedale ondersteuning)
Linkerachterbeen wordt opgetilt (diagonale ondersteuning)
Rechtervoorbeen wordt neergezet (tripedale ondersteuning)
Linkerdiagonaal wordt opgetilt (unipedale ondersteuning)
Rechtervoorbeeen wwordt opgetilt (zweefmoment)
Plaatje van de linkergalop: http://www.wechelshof.be/weetjes/gangen_pagina.htm
Gipsylover schreef:Wat ik niet duidelijk snap is dat er veel over de loodlijn word gesproken.
Ik doe juist bijvoorbeeld bij het losrijden 'm rond en diep vragen om goed zijn hele bovenlijn op te rekken!
Ik stel hem dan dieper in en vraag hem dan wat naar me toe.
Natuurlijk is dit niet de wedstrijdhouding, of de perfecte loodlijnhouding maar ik denk wel dat het belangrijk is!
Gipsylover schreef:Ik zal binnenkort is foto's maken!
Die van mij is juist moeilijker wat ronder en dieper te rijden, en sinds ik daar focus op leg wordt hij steeds beter, en krachtiger!
Het is echt leuk om te zien hoe hij door het jaar heen veranderd is!
maura schreef:Hallo allen, ik lees ook al een poosje mee in dit leukste topic van Bokt. Nu zie ik een naar mijn idee belangrijke vraag een beetje verdwijnen (in de andere helft van de vraag, die superenthousiast werd opgepakt en inmiddels heel goed beantwoord) dus ik vis 'm er nog even uit:kristie14 schreef:Waar moet ik op letten als ik op mijn paard zit om te kijken of dat hij niet achter de loodlijn loopt?
Ik denk dat deze vraag mij opviel omdat ik dat zelf ook altijd lastig vindt. Je kunt niet zomaar op het gevoel in je handen afgaan, omdat een paard achter de loodlijn zowel heel licht kan voelen als juist op de teugel kan hangen. En je kunt het ook niet aan de oortjes zien (ik althans niet). Wat je wel kunt zien is de breedte van de hals vlak voor je, tussen de schoft en het hoogste punt. Op de galopfoto's van S_en_Z kun je als je goed kijkt zien dat dat stuk van de hals op de 'fout' foto eerder wat hol lijkt, en op de 'goed' foto juist wat bol. Als dat stuk hals aan beide zijden wat opbolt gebruikt je paard die spieren en da's dus goed. Als dat stuk hals niet opbolt, bolt er ergens anders iets dat niet goed is (onderhals of 'onderkin' bijvoorbeeld).
Zoals gezegd vind ik dit zelf ook moeilijk, dus correcties/aanvullingen zijn zeer welkom.
Mallootje schreef:Ik heb het topic ook al een tijdje in de gaten. Ik lees veel nette, onderbouwde reacties dus wil ik graag ook enkele foto's van mijn paard laten zien.
Even een situatieschets: Brandy is een 10 jarige ruin, springgefokt. Heeft jumping en SGW gelopen, ook wat dressuur maar daar lag tot een jaar geleden niet de focus op. Ik heb hem in juni 2011 gekocht om voornamelijk dressuur mee te rijden.
Dit was in juni:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9570_n.jpg
Zo ziet het er nu uit:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1596_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2421_n.jpg
Waar worstelen we vooral mee: Gedragenheid! Paard komt uit zichzelf heel makkelijk op de voorhand en ik kan de achterhand niet altijd voldoende activeren. Ik rij veel overgangen en schijnovergangen om hem zo sterker te maken. Alle opbouwende kritieken, commentaren en tips zijn natuurlijk welkom!
Sammy_xxs schreef:Ik heb even een vraagje
Kan je een paard van achter naar voren rijden als ze dr hoofd omhoog heeft ( niet helemaal omhoog maar ook niet laag) of moeten ze perse wat dieper lopen eerder dat je het achterbeen kan laten ondertreden?
Want dat wordt tegen mij gezegd, maar volgens mij hoeft dat niet toch?
Mallootje schreef:@S_en_Z: Kijk, dat is nu eens echt een post waar ik iets mee kan! Heel erg bedankt, vind het erg nuttig! Als ik het zo bekijk, vind ik dat we op zich niet slecht bezig zijn, maar dat natuurlijk nog veel ruimte voor verbetering is. Goed, daar kunnen we weer verder mee!