[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:52

Wat ik niet duidelijk snap is dat er veel over de loodlijn word gesproken.
Ik doe juist bijvoorbeeld bij het losrijden 'm rond en diep vragen om goed zijn hele bovenlijn op te rekken!
Ik stel hem dan dieper in en vraag hem dan wat naar me toe.
Natuurlijk is dit niet de wedstrijdhouding, of de perfecte loodlijnhouding maar ik denk wel dat het belangrijk is!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:55

Lon83 schreef:
Hey vilouma :) wat een prachitg paard heb je onder je! Beestje om zuunig mee te zijn :)
Ik ga mee in de eerder gegeven commentaren, maar vroeg me af, na je opmerking over vergroeiingen, hoe het dan komt dat je op je welshxCob (ook al zo'n gaaf beest) in je profiel (1e foto) wel keurig rechtop kan zitten? Die houding is wellicht nog ietwat te strak, maar in iedere geval wel beter rechtop. Denk je dat je dat ook zou lukken op je grote vosreus?

Dat is vooral omdat, je zegt het zelf al, ik dan strak zit, het doet pijn, milou reageert hier niet op ,cas zou het niet accepteren. :) en mede omdat altijd het eerste paard wat ik rijd ik het nog wel goed volhoud fijn rechtop te zitten, wanneer ik bij de 3e ben aangekomen is het door de pijn heen rijden. Daarom heb ik me op dit moment echt beperkt tot maximaal 2 per dag en echt niet meer!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:02

Gipsylover schreef:
Ik doe juist bijvoorbeeld bij het losrijden 'm rond en diep vragen om goed zijn hele bovenlijn op te rekken!
Natuurlijk is dit niet de wedstrijdhouding, of de perfecte loodlijnhouding maar ik denk wel dat het belangrijk is!

En waarom denk je dat dit nodig zou zijn? Als je het diepe nodig hebt om een los paard onder je te voelen, klopt er iets niet in het gymnastiseren. Een paard zoekt namelijk als het los is zelf de loodlijn op. Sterker nog, veel paarden gaan erachter zodat ze niet de gehele bovenlijn hoeven op te rekken, doet natuurlijk pijn, het is tenslotte trainen.

Imo klopt er gewoon iets niet als je het diepe nodig denkt te hebben. Zie er ook eigenlijk alleen maar vastere paarden van. Ze zetten zich vaak vast in de eerste halswervels.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:34

Offtopic: Air, ik zie nu pas dat je een quote van Bertie in je onderschrift hebt, geweldig ! <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 21:48

KarinvdM schreef:
S_en_Z schreef:
Jongens: wbt tact van de galop klopt wat ik zeg toch? Eerst achterbenen, na 2e neerkomen achterbeen daarna fractie later pas voorbenen? Je ziet zovaak dat de galop "niet klopt" dat het lastig is het uit elkaar te houden _O-

Nee, de diagonaal moet gelijk worden neergezet anders heb je immers geen drietakt...

Rechtergalop:
Linkerachterbeen wordt neergezet (unipedale ondersteuning)
Linker diagonaal wordt neergezet (tripedale ondersteuning)
Linkerachterbeen wordt opgetilt (diagonale ondersteuning)
Rechtervoorbeen wordt neergezet (tripedale ondersteuning)
Linkerdiagonaal wordt opgetilt (unipedale ondersteuning)
Rechtervoorbeeen wwordt opgetilt (zweefmoment)

Plaatje van de linkergalop: http://www.wechelshof.be/weetjes/gangen_pagina.htm

Duidelijk, dan zit ik dus op de goede weg! Bedankt voor het delen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:04

Gipsylover schreef:

Waarom denk je dat je daar de bovenlijn mee rekt?

Anyway:

Ik wil mijn paard naar mijn hand toe hebben, ik wil dat ZIJ contact zoekt en ik die verbinding aan kan nemen en kan houden door het actief van achteren naar voren rijden zodat ze haar balans verdeeld over 4 benen en zelf haar hals draagt. Ik wil NIET dat IK contact maak en zij moet "accepteren" Zij moet het initiatief nemen door vertrouwen te hebben in de ruiterhand. Ik wil de neus altijd op en voor de loodlijn hebben.

Ik betwijfel of je de bovenlijn (bovenlijn is imo van nek tot staartwortel) echt oprekt door rond en diep te rijden. Overigens vind ik het storend dat een paard bij laag rond en diep niet voor zich kan kijken want zijn zicht wordt beperkt. Een paard kan dan dus ook NIET op eigen benen lopen en vaak storten ze zich op de voorhand. Dan gooien ze het achterbeen uit naar achteren ipv dat ze het bekken kantelen. Als je ze rond en diep actief wil rijden gaan ze NOG meer opkrullen en de rug verstrakken. Een slechte start van wellicht een goede training.

Maar dat is mijn mening. Meer wegen leiden naar Rome. Als het voor jou werkt.... ik ga niets afkraken. Ik ga puur af op mijn eigen zicht en gevoel.

Afbeelding
Dit is geen oprekken van de bovenlijn, dit is hyperflexen van de hals imo. Het overdreven gebogen rijden van een paard. Ik zie de rest van het lichaam niets doen, alleen de hals is in een hele vreemde positie.

En als je goed kijkt, zie je voor de schoft op de hals een deuk. Dit betekent dat het paard zelf de hals niet draagt in het gewone rijden. Dan hebben ze daar namelijk te weinig bespiering. (die van mij had daar ook een kuil zitten, die is helemaal weg. Ze mist nog iets wat bespiering maar ze verbeterd nog steeds op de hele bovenlijn) Ook klopt de hele takt van de stap volgens mij niet....

Paarden die vaak te rond worden gereden hebben halverwege de hals een plek die veel dikker is in bespiering dan wat er voor en erna komt terwijl ze hals over de gehele lengte ongeveer even breed hoort te zijn.

(correct me if I'm wrong)

Ik denk dat er weinig paarden zijn die er echt beter van gaan lopen.

Toch zal Edward vast een hele goede reden hebben dit paard zo te rijden. Maar dat het voor dit paard werkt betekent niet dat onze wedstrijdpaardjes OOK daadwerkelijk nut heeft!

Anky heeft dat toch ook eens gezegd? Dat haar manier van rijden absoluut niet voor alle paarden is weggelegd?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-03-12 22:28, in het totaal 6 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:18

Ik denk dat er een (zeer beperkt) aantal paarden zijn die je echt wel kan rekken door ze rond en diep in te stellen. Maar dat zijn enkel de paarden die van zichzelf lichamelijk al in staat zijn om in horizontaal evenwicht te blijven lopen in die houding. Ofwel, paarden met een sterke verbinding vanaf de schoft helemaal naar achter en met een behoorlijk sterk achterbeen. Dan kan het en naar mijn mening kan je er zo'n paard nog verder mee verbeteren. Al de rest maak je stuk op die manier omdat je ze op de voorhand dwingt, maar ook omdat ze door de extreme ronding aan de voorkant de rug niet ronder maken, maar juist rechter en strakker.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:35

Ik vraag absoluut mijn paard niet zo met zijn hoofd op zijn borst hoor! Zeker niet! Dat bedoel ik ook niet!
Alleen bij het losrijden/uitdraven laat ik hem tot kniehoogte zakken, en dan rijd ik 'm ietsjes achter de loodlijn.
Hij is dan erg fijn, en word soepeler! Hij is vaak juist aan het begin erg stijf en als ik hem dan fijn losrij, met veel buigen, tempowisselingetjes, schijnovergangen enz. is hij na de 'warming up' fijn!
Mijn trainster zegt ook altijd dat ze heel zijn spierlijn van zijn hals, en zeker ook het laatste stukje in de hals, goed wilt zien! Het is dus niet zo dat een bepaald gedeelte in zijn hals alleen wat doet, daar letten we namelijk specifiek op! Sinds ik hem zo opbouw met goede los/uitrijden word hij steeds soepeler en fijner! Daarna pak ik hem meer op! Ik denk dat het overigens ook wel verschilt per paard, niet ieder paard is hetzelfde natuurlijk!

Edit:
Halsstrekken doet hij overigens super fijn met zijn neusje eruit! Daarin volgt hij fijn mijn hand! Hiervoor heb ik op mijn protocollen altijd een 7 of een 8, een van m'n betere onderdelen!

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:49

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van je in het losrijden en halsstrekken gipsylover!

Zoals ik al zei, ik keur niets af. Als een paard het er goed op doet is dat hartstikke mooi.

Ik heb geen stug paard, mijn paard is juist heel flexibel in het front. Als ik haar niet naar de hand toerijd en haar neus naar voren blijf stimuleren loopt ze continu te diep in alle halshoogtes en kruipt ze achter de hand (helemaal geen verbinding of contact). Dan rekt ze juist niet, flext ze alleen de hals en gebruikt ze haar achterhand helemaal niet meer omdat ze de rug/lenden verstrakt en de buikspieren slecht aanspant.

Mijn paard moet dus juist leren naar contact te zoeken. Snap je wat ik bedoel?

Ze loopt TE graag rond en diep. Haar hier in stimuleren werkt dus juist niet omdat ik haar dan niet kan verbeteren in haar lichaamsgebruik.

Veel paarden lopen makkelijk achter de hand ipv naar de hand toe. Dan is rond rijden funest en gaan ze enkel meer de voorhand op terwijl je horizontale balans en op eigen benen en hals zelf dragen juist wil stimuleren.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:22

Ik zal binnenkort is foto's maken!
Die van mij is juist moeilijker wat ronder en dieper te rijden, en sinds ik daar focus op leg wordt hij steeds beter, en krachtiger!
Het is echt leuk om te zien hoe hij door het jaar heen veranderd is!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 08:25

Gipsylover schreef:
Ik zal binnenkort is foto's maken!
Die van mij is juist moeilijker wat ronder en dieper te rijden, en sinds ik daar focus op leg wordt hij steeds beter, en krachtiger!
Het is echt leuk om te zien hoe hij door het jaar heen veranderd is!

Ik heb rond en diep in het verleden wel vaker gehoord bij wat stuggere paarden hoor, dus het is niet volledig onbekend. Heb alleen niet veel "succes" gezien. Ik vind dat ze aan de voorkant wel wat flexibeler worden.. maar dat de lengtebuiging uitblijft.

Ja doen, lijkt me leuk!

Typisch gevalletje achter de teugel opkrullen (middengalopje):

Afbeelding
(wat ben ik blij dat dit steeds minder vaak voorkomt zeg!)

Hier kun je zo duidelijk zien dat als zij opkrult je echt niets meer hebt aan je teugel. Als ik haar hierin aanneem wordt het nog erger. Enige wat ik kan doen is rechtzitten, tempo terug en weer naar voren + handen mee zodat ze weer mijn hand opzoekt.

Hier zo'n "moment" waardoor ze dat deed.

Afbeelding
Baasje wil naar voren maar heeft teveel "haast", paardje drukt haar neus eruit. Baasje houdt teveel vast en veert niet mee.. baasje denkt daarna oliebol.. toestaan.

resultaat:

Baasje staat te laat toe.. Paardje duikt achter de hand en ruggebruik is weg

Afbeelding

Terwijl ze best zelf het hoofdje kan dragen.

Afbeelding

Wat ik zo leuk vind is dat sinds ze snapt dat ze naar de hand toe moet dat ze in alle halslengtes al veel meer door haar lichaam gaat marcheren en je gewoon merkt dat ze nu stabieler in de aanleuning begint te worden en ook echt mooi rond wordt in de hals zonder druk van de ruiterhand. Maar ze zoekt wel verbinding.

En dat deed ze eerst niet zo. Voor mij werkt MIJN manier dus juist weer fijner *D

Gelukkig is ieder paardje anders :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:46

Ik begin meestal ook iets lager en iets ronder, even opwarmen en daarna probeer ik haar meer op het achterbeen te zetten en met de neus er meer uit.
Wanneer ze erg strak wordt in dat laatste pak ik weer even terug naar iets lager en ronder en dan probeer ik het opnieuw.
Ik vind het neusje er meer uitrijden nog steeds vrij lastig (paard ook omdat ze dan nog wat meer op achter moet als het ware) maar nu ik aan de voorkant meer los durf te laten gaat dit wel steeds beter.
Overigens mag ze in alle houdingen niet hangen, dus overal haar eigen hoofd dragen (en dat gaat ook steeds beter).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:35

Oh S_en_Z: ben je op wedstrijd geweest laatst? :D

Nu wedstrijd is altijd veel anders dan thuis rijden, dus daar sluipen inderdaad nog steeds foutjes in. Maar schenk er over het algemeen niet te veel aandacht aan, want uiteraard weet je beter en weet je dat het thuis veel beter gaat! Het is alleen nog veel wedstrijden afrijden en door het maar te doen, dat het even "thuis" voelt als thuis ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:44

Nee deze foto's zijn al ouder maar het was een mooi voorbeeld.

Moet me nog steeds even buigen over dat nek hoog kaak los verhaal :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:10

maura schreef:
Hallo allen, ik lees ook al een poosje mee in dit leukste topic van Bokt. Nu zie ik een naar mijn idee belangrijke vraag een beetje verdwijnen (in de andere helft van de vraag, die superenthousiast werd opgepakt en inmiddels heel goed beantwoord) dus ik vis 'm er nog even uit:

kristie14 schreef:
Waar moet ik op letten als ik op mijn paard zit om te kijken of dat hij niet achter de loodlijn loopt?

Ik denk dat deze vraag mij opviel omdat ik dat zelf ook altijd lastig vindt. Je kunt niet zomaar op het gevoel in je handen afgaan, omdat een paard achter de loodlijn zowel heel licht kan voelen als juist op de teugel kan hangen. En je kunt het ook niet aan de oortjes zien (ik althans niet). Wat je wel kunt zien is de breedte van de hals vlak voor je, tussen de schoft en het hoogste punt. Op de galopfoto's van S_en_Z kun je als je goed kijkt zien dat dat stuk van de hals op de 'fout' foto eerder wat hol lijkt, en op de 'goed' foto juist wat bol. Als dat stuk hals aan beide zijden wat opbolt gebruikt je paard die spieren en da's dus goed. Als dat stuk hals niet opbolt, bolt er ergens anders iets dat niet goed is (onderhals of 'onderkin' bijvoorbeeld).

Zoals gezegd vind ik dit zelf ook moeilijk, dus correcties/aanvullingen zijn zeer welkom.

1) Spiegels zijn heel handig. Let er wel op dat als je teveel naar spiegels kijkt je vaak uit evenwicht bent of tegengewicht geeft terwijl je rijd (heb je zelf niet door) heb je je paard dan net fijn kan het zo zijn dat je het "contact" verbreekt. Ik kijk afentoe met mijn ooghoek snel in de spiegel of ik meer moet toestaan of dat mijn teugellengte goed is en ik haar actiever moet rijden zodat de neus naar voren beweegt.

2) veel naar beneden kijken is funest. Het gaat ten koste van je zit, je kukelt vaak voorover waardoor je je paard de kans geeft op de voorhand te gaan. Als je consequent tussen je paard zijn oren door kijkt werk je vaak meer terug met je handen dan wanneer je recht voor je uit kijkt en meer bezig gaat met voelen.

Het belangrijke is dus dat je wanneer het goed gaat moet LEREN VOELEN hoe het VOELT! Leren voelen kun je niet alleen, je hebt een instructeur nodig die terugkoppelt wanneer iets op dat moment goed is wanneer jij in concentratie bent met voelen wat er onder je gebeurd.

Wat ik ervaar:

Als paard achter de hand loopt heb ik geen contact. Mijn handen zijn gedragen maar hangen "in het niets" Geen verbinding dus. HEEL duidelijk te voelen.

Als paard achter de teugel loopt en opkrult kun je dat zien en voelen. 1: het voelt alsof je op je pinken kan rijden en je paard daar blijft lopen. 2: Als je naar beneden kijkt zie je halverwege de hals een verdikking en bovenin bij het hoofdstel en onderin richting schoft is het dunner. (ik ga uit van een paard dat correct bespierd is dus gehele halslijn overal bijna even dik) Vaak kun je hier ook bij voelen dat een paard een beetje terugkomt in tempo en de passen voor iets korter worden. Je kan niet zo makkelijk meeveren. Het paard gaat dan op de voorhand.

Als een paard zwaar wordt in het te diep gaan en jouw handen zijn onafhankelijk en verbonden met de paarden mond dan worden je handen in feite omlaag "getrokken" (hoeft niet hard te zijn) Je kunt ze dan alleen rechtop en dragend houden als je het paard zijn hoofd "tilt".. Heel duidelijk te voelen dus.

Als een paard zijn onderhals er op zet bolt het bij het hoofdstel op TOT halverwege de hals n dan is het dunner tot aan de schoft. Vergeleken met het zwaar worden bij te diep gaan worden je handen niet omlaag "getrokken" maar juist naar voren! Dit is vasthouden van de kaak en "verzet" vanuit de onderhals. Paarden worden dan rennerig en worden stijf in de rug (je hobbelt veel sneller omdat ze zich zo aanspannen op de verkeerde manier)

Loopt een paard correct (heb het over horizontaal, de basis.. niet het "hoge werk gedragen gaan"..) dan kun je voelen dat het paard recht loopt. Je voelt van achter naar voren een marcherende gang die gelijk is. Je kunt fijn meeveren met de gang. Over de gehele hals is de lijn even bol en je kunt zien dat de nek het hoogste punt is. (als je je inbeeld dat je je hand uitsteekt raakt je hand dan eerder je hoofdstel aan dan de hals) Een paard die hierbij nageeft voelt alsof hij zijn neusje tegen je hand aan drukt zonder veel kracht. Jouw handen worden iedere pas door de neus een heeeeeeel klein beetje meegenomen naar voren en weer mee terug. Je kunt dus fijn meeveren met je paard zijn mond als een elastiekje.. dit is verbinding.

Als je dan been geeft blijft het paard hetzelfde voelen aan de voorkant maar voel je hem van achteruit vertrekken.. DAN loopt een paard fijn van achteren naar voren en naar de hand toe.

Als je voelt dat je wanneer je been geeft de verbinding kwijt bent (dat je ineens even niets meer voelt) dan loopt het paard niet naar de hand toe maar kruipt hij achter de hand en krult hij op of spant hij de onderhals aan. (worden daarbij je handen iets omlaag "getrokken"(nogmaals, het hoeft niet hard te zijn) Dan kan een paard te diep gaan. Er is dan ook weer verschil zichtbaar op de halslijn.

Dit is hoe IK het zie en ervaar. Nogmaals.. ECHT leren voelen kan niet via Bokt maar met een instructeur/instructrice!

Aanvullingen en of correcties welkom :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:38

Ben best benieuwd wat jullie van mij & mn pony vinden, vinden jullie dat ik goed bezig ben?
Afbeelding
Afbeelding
4-jarige springpony van Ovidius. (:

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:46

Jah, hij loopt mooi vind ik. ( ik heb er niet zoveel verstand van, maar probeer het een beetje :P )
Op de 1e foto heb je je linkerteugel in een boogje hangen.., das niet goed :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:45

Ik heb het topic ook al een tijdje in de gaten. Ik lees veel nette, onderbouwde reacties dus wil ik graag ook enkele foto's van mijn paard laten zien.

Even een situatieschets: Brandy is een 10 jarige ruin, springgefokt. Heeft jumping en SGW gelopen, ook wat dressuur maar daar lag tot een jaar geleden niet de focus op. Ik heb hem in juni 2011 gekocht om voornamelijk dressuur mee te rijden.

Dit was in juni:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9570_n.jpg

Zo ziet het er nu uit:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1596_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2421_n.jpg

Waar worstelen we vooral mee: Gedragenheid! Paard komt uit zichzelf heel makkelijk op de voorhand en ik kan de achterhand niet altijd voldoende activeren. Ik rij veel overgangen en schijnovergangen om hem zo sterker te maken. Alle opbouwende kritieken, commentaren en tips zijn natuurlijk welkom!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 14:10

Mallootje schreef:
Ik heb het topic ook al een tijdje in de gaten. Ik lees veel nette, onderbouwde reacties dus wil ik graag ook enkele foto's van mijn paard laten zien.

Even een situatieschets: Brandy is een 10 jarige ruin, springgefokt. Heeft jumping en SGW gelopen, ook wat dressuur maar daar lag tot een jaar geleden niet de focus op. Ik heb hem in juni 2011 gekocht om voornamelijk dressuur mee te rijden.

Dit was in juni:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9570_n.jpg

Zo ziet het er nu uit:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1596_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2421_n.jpg

Waar worstelen we vooral mee: Gedragenheid! Paard komt uit zichzelf heel makkelijk op de voorhand en ik kan de achterhand niet altijd voldoende activeren. Ik rij veel overgangen en schijnovergangen om hem zo sterker te maken. Alle opbouwende kritieken, commentaren en tips zijn natuurlijk welkom!

Ik heb je laatste foto even gebruikt om te laten zien hoe ik kijk naar hoe een paard loopt en hoe het paard zou moeten kunnen lopen volgens MIJ.

Ik ben geen wetenschapper, professor, instructeur of jury. Ik weet ook niet wat jij voelt.. dus doe mijn best.

Ik kijk niet naar GEDRAGENheid. Ik kijk nu naar een combinatie die ik beoordeel op B-L niveau. Wat ik wil zien is een horizontale balans. Gelijkmatige bewegingen. (Dus balans tussen stuwen en dragen in) Benen op de juiste plekken hierbij neerzetten zonder dat een paard als een Z paard zou moeten bewegen of lopen.

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/422376_10150606798011401_634301400_9509336_1413322421_n.jpg
Afbeelding

De rode lijnen tonen wat het paard doet. Het rode streepje op de grond is waar hij het achterbeen waarschijnlijk zal plaatsen. De groene lijnen tonen wanneer het paard voldoende actief is en naar de hand toe loopt hoe de bewegingsafloop dan zou kunnen zijn en hoe de rest van het lichaam dan reageert.

Zoals je ziet wil ik bij de hals wel de nek hoog (bij het hoofdstel), maar verwacht ik geen oprichting. Er mag best wat lengte in de hals zitten, maar ik wil wel dat hij ronder wordt over de kap en naar de hand toe loopt. (reden dat ik ook het middenstuk iets in een boogje heb en de nek iets lager lijkt is omdat de halsbespiering van dit paard niet optimaal is en IK DENK dat hij zo af zou lopen in ideale positie. (bekijk ik van paard tot paard) Met de juiste training veranderd de bespiering en kun je ook andere posities en kracht verwachten.

Op zich heeft dit paard in stand volgens mij al een mooie rechte lijn van schoft tot kruis. Op een foto lijkt hij dus niet snel bergafwaarts te gaan terwijl als je naar de afzet van de benen kijkt je ziet dat het voorbeen meer gewicht vangt omdat het achterbeen sneller van de grond komt.

Hij loopt dus van de achterhand af en "de hand in" (ofwel wat op de voorhand) Op zich is lengte in de hals prima.. maar hij komt nu wel wat achter de loodlijn terwijl hij door activiteit veel mooier omhoog en naar de hand toe KAN lopen.

Wbt de groene lijnen:
Wanneer je hem minimaal kan sluiten en op het juiste moment qua hulpen kan openen in het activeren in tempowisselingen zal hij iets omhoog komen vanuit de schoft en met het achterbeen verder onder treden. Door het naar de hand toe gaan en ronder worden in de hals zal hij iets ruimer worden in het voorbeen.. door de correcte bewegingsafloop zal zijn nek makkelijker hoogste punt zijn en zijn neus op de loodlijn.

In het begin zal hij waarschijnlijk wat onstabieler zijn in de aanleuning omdat hij zijn horizontale balans nog niet heeft gevonden. Het is die balans waar je naar moet streven. Laat hem maar wat onbalans hebben in de aanleuning. Hij moet op eigen benen leren lopen. Wanneer dit beter gaat wordt de aanleuning ook beter. Met kleine stukjes moet je genoegen nemen en niet te lang doorzetten. Op = op.

Let op dat je in je tempowisselingen (want het is heel goed dat je daar mee bezig bent) hem niet naar beneden laat duiken als je hem terug rijd, want daar lijkt hij mij het paard voor. Blijf zelf rechtop en voor je uit kijken. Ook met het wegrijden. Been = weg en iets toestaan. Hij mag zijn neus naar voren duwen, maar niet omlaag. Na een paar passen wegrijden weer terugnemen, zodat je in het wegrijden een paar goede passen hebt en die kunt belonen.. en niet 3 goede passen en 9 passen dat hij weer op de voorhand valt. Hou de tempowisselingen klein.. en als dat goed gaat ga je ze telkens wat "vergroten." (beetje extra terug, beetje extra weg)

Goed rechtop blijven want wanneer jij je gewicht meer naar voren brengt kan hij niet in balans zijn op eigen benen.

Voor bokker Change3x geldt hetzelfde verhaal als hierboven.

Afbeelding

Teveel op de voorhand. Te diep.. het ziet er sloom en sloffig uit. Het achterhoefje komt absoluut niet in het spoor van de voorhoef.. Dit paard kantelt zijn bekken minimaal.. hij trekt zijn kruis omhoog en duwt zijn hoofd omlaag. Hij loopt een beetje met negerinnebillen := ... Het mag allemaal best wat actiever :j Neusje voor de loodlijn. Lekker wakker worden! Ruiter zit er wel blij op, volgens mij doet ze ook erg haar best ;)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:35

Ik heb even een vraagje
Kan je een paard van achter naar voren rijden als ze dr hoofd omhoog heeft ( niet helemaal omhoog maar ook niet laag) of moeten ze perse wat dieper lopen eerder dat je het achterbeen kan laten ondertreden?
Want dat wordt tegen mij gezegd, maar volgens mij hoeft dat niet toch?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:49

@S_en_Z: Kijk, dat is nu eens echt een post waar ik iets mee kan! Heel erg bedankt, vind het erg nuttig! Als ik het zo bekijk, vind ik dat we op zich niet slecht bezig zijn, maar dat natuurlijk nog veel ruimte voor verbetering is. Goed, daar kunnen we weer verder mee!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 17:24

Sammy_xxs schreef:
Ik heb even een vraagje
Kan je een paard van achter naar voren rijden als ze dr hoofd omhoog heeft ( niet helemaal omhoog maar ook niet laag) of moeten ze perse wat dieper lopen eerder dat je het achterbeen kan laten ondertreden?
Want dat wordt tegen mij gezegd, maar volgens mij hoeft dat niet toch?

Wat is niet helemaal hoog en niet helemaal laag? Wat is "wat dieper".

Waarom zou het achterbeen beter ondertreden als je je paard te diep laat lopen? -O-

Waarom zou je uberhaupt werken aan de voorkant als je de achterkant aan het werk wil zetten?

Wie zegt dat?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 17:35

Mallootje schreef:
@S_en_Z: Kijk, dat is nu eens echt een post waar ik iets mee kan! Heel erg bedankt, vind het erg nuttig! Als ik het zo bekijk, vind ik dat we op zich niet slecht bezig zijn, maar dat natuurlijk nog veel ruimte voor verbetering is. Goed, daar kunnen we weer verder mee!

Voor het zoveel mogelijk voorkomen van slijtage aan de voorbenen is het wel belangrijk echt naar die horizontale balans te blijven streven.

Als je paard straks horizontaal beter in balans is zul je merken dat wanneer je de hals uitschuift dat het paard hetzelfde blijft lopen en enkel de hals omlaag doet en de neus naar voren drukt.. en niet zo "duikt" of terugvalt in tempo. Dat is al "gedragenheid". (op eigen benen naar de hand toe)

Het is alleen geen "dragen" zoals wat je verwacht van een M of Z (of hoger) paard. Die moeten echt op het achterbeen komen en meer met de schoft omhoog draven met meer impuls. Maar ook dat vraag je niet een uur lang. Je vraagt stukjes, of rijd bepaalde oefeningen op zo'n manier.. maar tussendoor moet je altijd terug naar je basis.

En je basis is op eigen benen (gelijkmatig in gang) en fijn naar je hand toe in iedere halslengte/hoogte die jij wilt. Dat is altijd je uitgangspunt.

Als je basis voor elkaar is gaan veel dingen veel makkelijker.

Zo heb je bijv. paarden die op de voorhand gaan die struikelen in hoeken wat makkelijker of komen terug in tempo. Als ze wat meer "gelijk" gaan kunnen ze dat actieve tempo volhouden ook in bochten en hoeken en struikelen ze niet meer zo snel.

De basis goed voor elkaar hebben is veel moeilijker dan moeilijke truucjes aan je paard leren :j Zelfs GP ruiters moeten altijd terug naar hun basis om hun paard fijn voor elkaar te houden voordat ze ze aan het (zwaardere) werk zetten.

Het is niet heel slecht, maar er is inderdaad meer dan genoeg ruimte voor verbetering.
(als ik dan nog 1 puntje aan mag geven want heb me vooral gefocused op je paard. Probeer te rijden alsof er een touwtje aan je hoofd gebonden zit.. alsof je een marionette bent. Draag je eigen hoofd. Kijk vooruit. Ontspan je schouders en focus je wat meer op je heupen. Je kakt bij hoofd en schouders iets in en probeert recht te zitten.. maar je drukt je schouders daardoor naar achteren en bent dan zelf ook sneller uit balans)

En als laatste, je snapt wat ik zie en bedoel? Dat is heel fijn :j Zo was het ook bedoeld :D Ik heb je gewoon beoordeeld op "normaal" niveau. Je kunt je paard enkel verbeteren door stap voor stap naar kleine dingen te streven. Verwachten dat hij morgen mooi opgericht loopt en een perfecte uitgestrekte draf kan laten zien is niet eerlijk. Maar als je zo langzaampjes aan telkens wat verbeterd kun je uiteindelijk het steeds ietsje moeilijker maken :o

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:36

We rijden ook op heel normaal niveau (we starten B2) dus ik ben me er ook echt van bewust dat we nog volledig met de basis bezig zijn, en niet met oefeningen.

Kan je me concreet tips geven over hoe ik die horizontale balans kan verkrijgen? zijn daar specifieke 'oefeningen' voor die dat proces kunnen bevorderen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:42

Daarvoor moet je paard sterker worden, dan kan hij meer op het achterbeen komen. Dat is vooral een kwestie van tijd.
Overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen, voltes, schouderbinnenwaarts, heuveltjes rijden etc etc.
En voor jezelf, rechtop zitten en niet naar beneden kijken, want daarmee rijd je je paard alleen maar de grond in.