[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:29

Hallo allemaal, ben weer terug van weggeweest, had geen tijd om constructief bij te dragen,
wel meegelezen, maar af en toe gaan jullie hier zo gruwelijk hard!

Bertie, beterschap....

Marinke, zo zonde dat je als welwillend persoon eigenlijk in eerste instantie de verkeerde dingen
aangeleerd krijgt. En er dan pas later achter komt dat dat de weg niet is.
Vind de foto trouwens niet echt dramatisch, je zit er eingenlijk best netjes op.
Je zit alleen terug te werken met je binnenhand en een knakpolsje (sorry, zo noem ik die altijd),
doordat je wat dwingend en terugwerkend bezig bent komt je paard achter de loodlijn en ga je zelf
net iets naar achteren hangen en draai je je schouder eigenlijk in naar voren (wat niet te zien is door je jas).
Positief is ook nog dat paard geen neusriem draagt en gewoon zijn mondje dicht heeft, bovendien
voor zover ik kan zien, trek je ook niet ernstig aan de teugels, want bit ligt rewoon recht in het mondje,
wordt er niet door getrokken.
Dus ik denk eigenlijk dat het op de foto door je houding erger lijkt dan het is.
Als je dezelfde actie had uitgevoerd met hele kleine hulpen, was het niet opgevallen denk ik.
Blijft alleen over dat hij iets diep loopt en net achter de oortjes niet het hoogste punt is
hij loopt iets op de voorhand en niet helemaal ontspannen.
Maar nogmaals, vind dit niet echt vreselijk schokkend hoor.
Ben nu weer fouten aan het zoeken.
Heb je een recentere foto?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:50

Sjolvir schreef:
Hallo allemaal, ben weer terug van weggeweest, had geen tijd om constructief bij te dragen,
wel meegelezen, maar af en toe gaan jullie hier zo gruwelijk hard!

Hee, wat leuk dat je weer terug bent! :)
Ik heb je gemist.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:21

Sjolvir, ja het terugwerken met de binnenhand is mij echt aangeleerd en dat eraf krijgen is zo moeilijk. Nu met die jonge paarden doe ik het wel steeds minder overigens, die zijn zo'n goede spiegel wat dat betreft! :)

Deze haflinger is vlak na deze foto verkocht naar het buitenland, geen idee waar ze is dus. Echt recente rijfoto's van mezelf heb ik ook niet, of nouja de meest recente is dus van mijn eigen paardje waar die net 3 weekjes ohz was (zo erg rijtechnisch is dat dus nog niet). Op het moment zit ik ook met een gebroken been dus kan ook niet zo 1,2,3 even nieuwe foto's (laten) maken, ziet er naar uit dat ik ergens tussen half april en half juni weer aan het rijden kan gaan. ;)

Dat polsje naar buiten drukken bedoel je met knakpolsje? Ten tijde van deze foto werd op de manege dus erg gehamerd op het aan de teugel rijden, spelen / knijpjes geven in je teugels. Dat hoofd moest en zal naar beneden.. (arme powny's :(:) ), deze haflinger probeerde ik dus alles op uit wat ik in de manege lessen leerde. En uiteindelijk 'lukte' dat dus, het geen dat ze geen neusriem om heeft komt voort uit dat ik dat toen of niet mooi vond of hij te klein was. Achteraf dus een hele goede maatstaf! :j

Mijn eigen was ik voor dat ik van een ander paardje afviel vooral bezig met het ontspannen naar beneden over de rug laten lopen (vanwege z'n onderhals, heb paar pagina's terug nog wel foto's geplaatst waar je goed op kan zien wat voor hals hij dus heeft..), maar tegelijk ook goed actief en voorwaarts houden. Hij loopt van zichzelf enorm graag, maar zodra hij ook echt lekker loopt (dus ontspannen, lang en laag..) zakt ie heel erg in in het tempo, zelf blijven rijden heb ik nog wel moeite mee want het zit zoooo lekker dat je dus echt wil gaan genieten, moet ik zelf aan gaan werken hihi, en daarbij dus die binnenhand van mezelf. Dat is echt op de ponyclub uiteindelijk en met die 2 wedstrijdpony's die ik reed erger geworden, moest alles met m'n binnenhand doen dat is je werkhand zeiden ze. Dat resulteerde bij mij dus in nog erger terugwerken (wat je goed op die foto's van paar pagina's terug kan zien wat voor reactie mijn paard daarop geeft), tot ik uiteindelijk dus leerde dat het echt anders moet. Ben daar blij van! :)

Wat je zegt over schouders die naar voren vallen heb ik wel een beetje mijn vraagtekens bij, ik heb altijd al te horen gekregen (en nog steeds) dat ik opzich mooi rechtop zit, bovenlichaam moet ik nooit wat aan veranderen... Hoe jij hem beschrijft Sjolvir heb ik het idee dat je een bolle rug krijgt? Achterover leunen (klopt zie je ook!), schouders naar voren draaien dan krijg je een bolle rug toch? Zit het nu op de stoel te proberen hahaha! Ik rijd eigenlijk eerder met een holle rug dus kan me zo geen voorstelling maken hoe je dat dan bedoelt of hoe ik dat voor elkaar moet krijgen (het bewust voelen dus..)... Is kijken of ik nog wat foto's kan vinden..

Ja deze, dit zijn de meest recente (paardje net 3 weken ohz), hier zie je dus goed wat ik bedoel met m'n holle rug.

Afbeelding

Afbeelding

Hoor dus graag wat jij bedoelt met het achterover leunen en dan schouders naar voren... :+

IndezzW

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:52

Is er ook nog iemand die wat te zeggen heeft over mijn foto op pagina 64? Of zijn wij gewoon perfect? :P Haha, dat is een grapje hoor. Een foto is een moment opname, dus het kan 1 seconde later weer anders zijn ;) Zou het in ieder geval leuk vinden om wat meningen te horen :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:54

bertie schreef:
Heb je een topic op het oog waar wel wat positiviteit naar toe kan?

In het topic over Totilas tijdens Vechta zei iemand dat het best kon dat Edward Gal op Bokt zit, maar dat hij er zat van is om van een 12-jarige een opmerking over kapstokjes te krijgen. Dat vond ik zó grappig! _/-\o_

Overigens ben ik het met S_en_Z eens dat het niet altijd mogelijk is om 'altijd' iets positiefs te zeggen. Ik heb hier, in dit topic, ook wel eens gezegd: "Dit is NIET goed". Ach, die inbreng was wel vanuit een positieve gedachtegang. Want als iets echt niet goed is, moet je er ook niet omheen draaien.

Klinkt idd geweldig :)
Klopt, soms is dat heel moeilijk ook in HAW, ik begin dan meestal met een compliment over het paard...dat is zowieso altijd gemeend, en dan de tipjes...een enkele keer ben ik heel hard, omdat ik dat IRL ook zou zijn bij het zien van zoveel onnodig zwaar tuig of gedrag van de ruiter.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:57

:wave:

Lees nog steeds mee hoor, niet heel veel tijd om te posten helaas.
Ik begin inderdaad vaak ook met een positief punt om vervolgens verbeterpunten aan te geven.
Probeer dat ook altijd op een feedback manier te doen, dus niet van uit 'kritiek'.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:57

IndezzW schreef:
Wat een leuk topic dit! *\o/*
Ik heb ook een filmpje van mijn paard, maar dan aan de dubbele longe.
http://www.youtube.com/watch?v=mpa9_9fPaIc&context=C30f4438ADOEgsToPDskJoGzPhD9LON4VWD3wF6E10

Ook heb ik het filmpje vertraagd, zodat je eens goed kunt zien wat er nou allemaal gebeurt.
http://www.youtube.com/watch?v=3MC7sIg-svc&feature=youtu.be

Ik heb dit met 1 hand gefilmd en had de dubbele longe in mijn andere hand, lengtebuiging was dus ietwat moeilijk om voor elkaar te krijgen met 'slechts' de beschikking over 2 handen ;)
Positief: paard is er van achter fijn bij en loopt ruimer van voor dan eerst (dat weten jullie niet, maar MWM bijvoorbeeld wel :P)
Negatief: paard loopt te diep. Zoals je kunt zien hangen de lijnen vrij los en kan hij zijn hoofd naar voren doen als hij wil, maar dat doet hij dus niet. Dit is ook een probleem waar ik met rijden tegenaan loop. Mijn paard durft het bit geen weerstand te bieden, dus ik heb vaak 'niks' in mijn handen en bij de kleinste ophouding komt hij al terug. Met rijden loopt hij trouwens nooit echt te diep, maar komt hij wel snel terug in tempo op het bit.

Edit: Ik heb ook nog een foto gevonden van afgelopen zomer
Afbeelding

Op de foto zie ik niet zoveel, niet zoveel activiteit achter, niet zoveel lucht van voren, niet zoveel op of voor de LL en niet zoveel onderbenen van het paard :)( helaas wel een bekkie dat een beetje tegensputtert, rij je ook soms zonder sperriempje ter controle van je zachte handen?)
Op de filmpjes is weinig te zien, deken eraf deken eraf deken eraf ;)

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:12

Ik heb geen sperriem, het is een lage neusriem ;) of bedoelde je dat?
Een probleem dat wij hebben, is dat hij een soort bang is om het bit te voelen. Dus in plaats van een contact te nemen doet hij zijn mond open. Hier heb ik bijvoorbeeld een foto met de teugels in een boogje en nog steeds een open mondje.
Afbeelding
Verder heb ik wat foto's gevonden met benen en zonder dekens :P
Afbeelding
Dit is de 'meest recente foto' van een half jaar geleden
Afbeelding
Dit is een foto van 2 jaar geleden, toen reed ik nog met hoge neusriem
Afbeelding
Idem

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:16

Ik zal binnenkort wel foto's maken, IndezzW ;) En dan hopen dat je er helemaal opstaat :=

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:18

Haha, ja, we maken niet zo vaak foto's :P Alleen met de cross. Kan nou niet echt zeggen dat ik dan op mijn 'dressuurbest' ben.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:20

Wat is de reden dat je met een lage neusriem rijd?

Het is overduidelijk een springpaard, dat zie je! Leuk! :D
Je paard heeft een korte nek, dat kan soms heel lastig zijn.. Op de eerste foto (van je rijtje foto's) zie je een klein stukje van jullie maar vind dat er over het algemeen gewoon fijn uitzien, je draagt je handen keurig en zet ze naar voren, paard oogt denk wat meer gespannen omdat deze foto's genomen zijn tijdens de cross?
Laatste 2 foto's vind ik fijn om naar te kijken!

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:26

Die crossles ben ik er 2 keer letterlijk afgesmeten door hem, dus kan kloppen dat hij gespannen was (A).

De reden dat ik met een lage neusriem rijd, is dat dat vriendelijker schijnt te zijn (ik ben een beetje een pussy) en omdat het bit dan nog minder beweegt, waardoor ik hem minder zou storen in mijn optiek.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:33

Afbeelding

Heeft iemand hier misschien nog iets op?
Ik dacht eerst, nou hij doet eindelijk een beetje wat met dat achterbeen, dat hooft komt wel,
maar nu ik hier meer lees over die loodlijn dat hij erop of erboven moet zijn, hoe is dat hier dan?
Moet hij nog meer 'doorkomen' of..?
(Zit btw niet in een wending, ik reed op de 2e hoefslag)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:37

Ja, je paard moet er nog wat meer doorkomen, op deze foto loopt hij in mijn ogen niet aan de teugel.

Ik zou je teugels wat korter nemen, ze zijn op de foto vrij lang.
Verder vind ik de foto toch wat 'sloom' overkomen, het lijkt net alsof hij een beetje aan het sloffen is met zijn benen, snap je wat ik bedoel?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:43

Ja ik voelde ook niet echt een aanleuning toen, maar omdat ik hier die loodlijn dingen lees zeg maar dacht ik, misschien is dit wel de goede hoogte.
Maar inderdaad, als ik mijn teugels iets korter had genomen was hij misschien wat verder doorgekomen

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:50

Ik heb vandaag héérlijk gelest en jullie tips van de links en rechtsomkeert meegenomen!

Merk wel dat mijn paard dat hoge zoveel makkelijker vind dan dat lage met het neusje eruit, de rechte stukken gaan dan maar zodra we naar binnen of buiten moeten buigen gaat ze alweer dat hoge opzoeken.
Ook fijn aan de uitgestrekte draf gewerkt, het is een paard van 1,77 maar nog wil mijn instructrice haar ruimer laten lopen een jeetje, wat is dat een fenomenaal gevoel <3

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:58

JoycexLynn12 schreef:
Ik heb vandaag héérlijk gelest en jullie tips van de links en rechtsomkeert meegenomen!

Merk wel dat mijn paard dat hoge zoveel makkelijker vind dan dat lage met het neusje eruit, de rechte stukken gaan dan maar zodra we naar binnen of buiten moeten buigen gaat ze alweer dat hoge opzoeken.
Ook fijn aan de uitgestrekte draf gewerkt, het is een paard van 1,77 maar nog wil mijn instructrice haar ruimer laten lopen een jeetje, wat is dat een fenomenaal gevoel <3

leuk he als het zo goed gaat *\o/*

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:59

NeverGiveUp schreef:
Ja ik voelde ook niet echt een aanleuning toen, maar omdat ik hier die loodlijn dingen lees zeg maar dacht ik, misschien is dit wel de goede hoogte.
Maar inderdaad, als ik mijn teugels iets korter had genomen was hij misschien wat verder doorgekomen

ik denk dat de hoogt wel in de buurt komt

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:01

Was van de week proef aan het oefenen en instructrice was toevallig op stal en zat mee te gluren en zei vandaag voordat we begonnen tijdens de les : jeetje, die schouderbinnenwaarts linksom was enorm goed, mooi over 3 sporen heen.

Zondag mijn M1 debuut, nu al zenuwachtig maar heb er enorm zin in! :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:03

_Marinke_ schreef:
Hij loopt van zichzelf enorm graag, maar zodra hij ook echt lekker loopt (dus ontspannen, lang en laag..) zakt ie heel erg in in het tempo

Ehhmmm..
De grap is juist om mét behoud van tempo dit lekkere lopen vol te houden. :j
Beweging gaat op plaats één! Geef nooit toe op beweging! FACILITEER de beweging! *\o/*
Daarom: Beweging vasthouden, en VAN DAAR UIT het lekker lopen zoeken. :)
NIET andersom!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:07

bertie schreef:
_Marinke_ schreef:
Hij loopt van zichzelf enorm graag, maar zodra hij ook echt lekker loopt (dus ontspannen, lang en laag..) zakt ie heel erg in in het tempo

Ehhmmm..
Beweging gaat op plaats één! Geef nooit toe op beweging! FACILITEER de beweging! *\o/*
NIET andersom!

ik heb ooit is gehoord dat als het paard terug in tempo komt bijv als je wil uitschuiven er toch iets niet goed is.
Nu weet ik alleen niet meer wat het is :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:09

JoycexLynn12 schreef:
Was van de week proef aan het oefenen en instructrice was toevallig op stal en zat mee te gluren en zei vandaag voordat we begonnen tijdens de les : jeetje, die schouderbinnenwaarts linksom was enorm goed, mooi over 3 sporen heen.

Zondag mijn M1 debuut, nu al zenuwachtig maar heb er enorm zin in! :D

Wat fantastisch! :j

En over je debuut: geen WP verwachtingen he?
Ga vooral lekker rijden - dat het GOED voelt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:13

freeride schreef:
Op de foto zie ik niet zoveel, niet zoveel activiteit achter, niet zoveel lucht van voren, niet zoveel op of voor de LL en niet zoveel onderbenen van het paard :)

Ja,, dat zie ik ook. Van alles een beetje nix, zeg maar.
Maar óók: genoeg mogelijkheid om van alles net een beetje meer te maken. Want de uitgangspositie voor een beejt meer is er wel *\o/*

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:15

Nee heb absoluut niet WP verwachting Bertie, ik rijd meestal de eerste 3 wedstrijden geen punten en dan ga ik ineens heel hard :+
Ik teken er alleen al voor als ze fijn en ontspannen is, vind ik veel belangrijker.

Ik laat mijn proefje filmen maar weet niet of ik het lef heb om het hier dan neer te zetten hoor, het gaat op wedstrijd altijd minder goed dan thuis.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:17

bertie schreef:
_Marinke_ schreef:

Ehhmmm..
NIET andersom!

Hier hamert mijn instructrice ook op, voorwaarts moet ie blijven.. Tempo is belangrijker..
Maar het is toch wel lastig (vind ik zelf dan ook), want het zit dus echt fijn (die paar passen die ik dan heb mogen voelen een paar keer), dat je daar in wilt blijven hangen.. Maar hij komt dan dus ook direct terug in tempo waardoor je hem direct weer vooruit moet rijden. Ik heb het idee dat het te maken heeft met een stukje kracht wat ie mist en het dus een kwestie van trainen is dat het vanzelf beter gaat, hij ook steeds langere stukken vol kan houden. Misschien kan jij hier meer over zeggen / uitleggen? We hebben het namelijk over een jong paard (moet nog 4 worden) en amper 2 maandjes in training ohz.... Hij staat dus echt aan het begin van z'n opleiding wat dat betreft. :j

Hij loopt van zichzelf dus enorm graag, is goed voorwaarts te rijden, van uit het voorwaartse gaat ie ook lekker lopen, en zodra je hem dan echt onder je voelt lopen of nouja dat gevoel krijgt wat ik gewoon niet kan beschrijven (denk dat jij wel snapt wat ik bedoel?) zakt ie ook direct terug in tempo, dus hoppa direct weer voorwaarts rijden. Aan de longe zie ik dit overigens ook terug komen, stalgenootje longeert hem op het moment wel goed (sluit goed aan bij wat we in de lessen dus aan werken), bij haar moet ie ook voorwaarts blijven lopen.. :)