Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:03

Anoukie schreef:
Dat zeg ik allemaal niet, jullie geven er nu allemaal je eigen draai aan. Ik zeg alleen dat IK afval voor MIJN gezondheid, dat staat bij mij op nr. 1.

Natuurlijk staat dat op nummer 1. En dat is ook goed, maar als je te zwaar bent voor je paard, moet je er niet op gaan zitten. En als je dan bent afgevallen, en je dus weer wel kunt gaan rijden, is dat geen bijzaak voor het paard, Of je moet er wel op hebben gezeten terwijl je eigenlijk te zwaar was, maar dan is het alsnog geen bijzaak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:48

Colway schreef:
Citaat:
Ik dnek zeker wel dat daar verschil in zit: vet is gewicht dat achter de beweging blijft en daarme behoorlijk stoort, het gaat een onafhankelijke houding tegen doordat men er geen controle over heeft, en controle over je lichaam is een basisvoorwaarde voor een onafhankelijke houding.

Klopt, maar het gewicht blijft evengoed hetzelfde, daar kan je niet omheen en hoe meer gewicht des te meer belasting

Gewicht blijft hetzelfde, maar vet is dode massa. Als je veel vet hebt en je komt neer op je paard tijdens het lichtrijden, komt je vet een fractie later neer. Dus een paard krijgt twee keer een 'last', terwijl bij een ruiter van hetzelfde gewicht maar zonder vet niet zo is. Bij vrouwen met zware borsten is dat ook voor de ruiter vervelend bijvoorbeeld, vandaar liever een goedzittende sportbeha.
Ik leg het een beetje belabberd uit, maar twee ruiters met het zelfde gewicht, maar de een met vet en de ander zonder, maakt wel wezenlijk verschil. Het bewegende vet maakt de ene ruiter voor het paard, alleen maar belastender.
Ik zal eens even googlen of ik er iets over kan vinden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:52

Abiola schreef:
Anoukie schreef:
Dat zeg ik allemaal niet, jullie geven er nu allemaal je eigen draai aan. Ik zeg alleen dat IK afval voor MIJN gezondheid, dat staat bij mij op nr. 1.

Natuurlijk staat dat op nummer 1. En dat is ook goed, maar als je te zwaar bent voor je paard, moet je er niet op gaan zitten. En als je dan bent afgevallen, en je dus weer wel kunt gaan rijden, is dat geen bijzaak voor het paard, Of je moet er wel op hebben gezeten terwijl je eigenlijk te zwaar was, maar dan is het alsnog geen bijzaak ;)

Zwaar zijn is nog niet meteen te zwaar zijn voor je paard. Dus als zij afvalt terwijl ze weliswaar zwaar is, maar nog niet te zwaar voor het paard - dan geldt inderdaad 'fijner voor het paard' en niet 'eerst te zwaar zodat ze er al niet op had moeten gaan zitten'. ;)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:01

Als je van je paard verwacht dat hij in conditie is, mag je hier zelf toch ook zeker wel naar streven>??

En inderdaad zoals blue eyes zegt, zwaar zijn is meestal niet het probleem, maar als je geen bewgings vrijheid meer hebt volgensmij wel...

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:47

Citaat:
Gewicht blijft hetzelfde, maar vet is dode massa. Als je veel vet hebt en je komt neer op je paard tijdens het lichtrijden, komt je vet een fractie later neer. Dus een paard krijgt twee keer een 'last', terwijl bij een ruiter van hetzelfde gewicht maar zonder vet niet zo is. Bij vrouwen met zware borsten is dat ook voor de ruiter vervelend bijvoorbeeld, vandaar liever een goedzittende sportbeha.
Ik leg het een beetje belabberd uit, maar twee ruiters met het zelfde gewicht, maar de een met vet en de ander zonder, maakt wel wezenlijk verschil. Het bewegende vet maakt de ene ruiter voor het paard, alleen maar belastender.

dat begrijp ik wel maar 100kg blijft 100kg en dat is los van hoeveel vet je hebt gewoon überhaupt te belastend voor een paardenrug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:56

:+ Nou 2 keer een last, lijkt wel of je vetkwab dan nog eens na klotst een paar seconden later.....vind ik wel ver gezocht hoor. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:03

russel schreef:
:+ Nou 2 keer een last, lijkt wel of je vetkwab dan nog eens na klotst een paar seconden later.....vind ik wel ver gezocht hoor. ;)

Maar het is wel zo, je kunt het zien als iemand op het paard rijdt.
Iemand die even zwaar is, maar meer spieren heeft en minder vet, is dan w.s. toch minder belastend voor een paard.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:03

Vet komt altijd achter de massa aanzetten dus belast het meer.
Dus iemand met een gewicht van 80 kg van 1,60 met veel vet is meer belastend dan iemand van 80 kg van 1,80 en nauwelijks vet.
Daarnaast is je gewicht in draf x 2 en in galop x 2,5. Dus is die 20 kg vet dan eens 40 kg in draf die nadreunt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:37

Ik dacht dat je juist in galop lichter was dan in draf, omdat de galop een vloeiende beweging is.
(vandaar dat doorzitten in draf moeilijker is het blijven zitten in galop).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:01

Brainless schreef:
Ik dacht dat je juist in galop lichter was dan in draf, omdat de galop een vloeiende beweging is.

nee absoluut niet in galop is het zelfs 2,5 keer je gewicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:03

Schangah schreef:
Brainless schreef:

vind je het erg als ik dat ECHT NIET geloof? :')

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:31

Schangah schreef:
Vet komt altijd achter de massa aanzetten dus belast het meer.
Dus iemand met een gewicht van 80 kg van 1,60 met veel vet is meer belastend dan iemand van 80 kg van 1,80 en nauwelijks vet.
Daarnaast is je gewicht in draf x 2 en in galop x 2,5. Dus is die 20 kg vet dan eens 40 kg in draf die nadreunt.

Je kan het nog 1000x neer zetten maar bepaalde mensen willen alleen maar horen wat ze willen horen wat er in hun straatje past..
Heb alleen medelijden met al die paarden/pony's die er aan moeten geloven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:11

russel schreef:

Nou dat is het niet, het is niet ver gezocht. Vergelijk het eens met je borsten, een vrouw die aardig wat borst heeft, dan moet je het stevig inpakken, anders is het vervelend. Bijvoorbeeld met rennen, je voet staat al op de grond en dan landen je borsten nog een keer. Zo gaat het ongeveer ook met vet, je lijf zit al in het zadel en dan land je vet.
Das niet ver gezocht hoor.

Een vrouw van 80 kilo met overgewicht, belast een paard dan ook heel anders dan een vrouw van 80 kilo zonder overgewicht. Juist door de vetmassa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:13

Colway schreef:
Citaat:

dat begrijp ik wel maar 100kg blijft 100kg en dat is los van hoeveel vet je hebt gewoon überhaupt te belastend voor een paardenrug.

Dat is zo, maar een de opbouw van de 100 kilo kan ook verschillen. Soms zie je dat alleen al, 100 kilo vet ziet er heel anders uit dan 100 kilo spier.
Maar goed, met 100 kilo vind ik ook niet dat je op een paard moet gaan zitten, vul voor bovenstaande 100 dan maar 80 in :D Komt iig op hetzelfde neer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:07

Vind 80 ook de grens inderdaad, zowel met als zonder gezonde BMI

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:34

VivaLaVida schreef:
Schangah schreef:

vind je het erg als ik dat ECHT NIET geloof? :')[/quote]

Aangezien deze cijfers uit wetenschapelijke studies komen lijkt het me dat ik geen sprookjes vertel.

Maar goed je hebt altijd van die ongelovige thomassen. :O
Laatst bijgewerkt door Schangah op 15-07-11 23:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:38

Schangah schreef:
Aangezien deze cijfers uit wetenschapelijke studies komen lijkt het me dat ik geen sprookjes vertel.

Ik lees net in het onderzoek dat het ruitergewicht in stap hetzelfde is en dat de piekkrachten zowel in draf als galop op kan lopen tot 3x het ruitergewicht.
http://www.pgtbeilen.nl/paard-en/rug-vh-paard/onderzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:31

Colway schreef:
Vind 80 ook de grens inderdaad, zowel met als zonder gezonde BMI

80 is voor mij ook de grens, mijn man mag er best een rondje op door de bak, maar verder niet. Wil ie zelf ook niet trouwens, hij is 85/87

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:41

Mindim schreef:
russel schreef:

Nou dat is het niet, het is niet ver gezocht. Vergelijk het eens met je borsten, een vrouw die aardig wat borst heeft, dan moet je het stevig inpakken, anders is het vervelend. Bijvoorbeeld met rennen, je voet staat al op de grond en dan landen je borsten nog een keer. Zo gaat het ongeveer ook met vet, je lijf zit al in het zadel en dan land je vet.
Das niet ver gezocht hoor.

Een vrouw van 80 kilo met overgewicht, belast een paard dan ook heel anders dan een vrouw van 80 kilo zonder overgewicht. Juist door de vetmassa.

Praat je dan niet over iemand die enorme vetkwabben heeft die los meebungelen. Zulke mensen kunnen al bijna niet lopen, die zie ik niet op een paard stappen..iemand van 80 met bv 15 kg overgewicht heeft geen bungelende vetkwabben, die is over het hele lijf dikker als voorheen door onderhuids vetweefsel. Jij hebt vreemde ideeen over iemand van 80 kg..en vreemde ideeen over het extra vetweefsel dat onderhuids aanwezig is waardoor je zwaarder wordt, pas als je buikvet zoveel is geworden dat het niet meer zijn plaats kan vinden en gaat hangen, dan heb je een punt, maar dan ben je wel zwaarder dan 80 kg voor een volwassen vrouw van ongeveer 1.70 / 1.75 m.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:32

Ik vindt het hier ook erg overdreven. Ik ben dan 90 kilo met 1.73 maar heb echt geen bungelende vetkwabben en een hangende buik.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:15

Het merendeel hier wat spreekt over nabungelende en botsende vetkwabben heeft er volgens mij zelf nog nooit last van gehad ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:38

russel schreef:
Praat je dan niet over iemand die enorme vetkwabben heeft die los meebungelen. Zulke mensen kunnen al bijna niet lopen, die zie ik niet op een paard stappen..iemand van 80 met bv 15 kg overgewicht heeft geen bungelende vetkwabben, die is over het hele lijf dikker als voorheen door onderhuids vetweefsel. Jij hebt vreemde ideeen over iemand van 80 kg..en vreemde ideeen over het extra vetweefsel dat onderhuids aanwezig is waardoor je zwaarder wordt, pas als je buikvet zoveel is geworden dat het niet meer zijn plaats kan vinden en gaat hangen, dan heb je een punt, maar dan ben je wel zwaarder dan 80 kg voor een volwassen vrouw van ongeveer 1.70 / 1.75 m.

Dat weet ik hoor, was zelf ook over de 80 kilo. En idd de 80 kilo is met huppelende vetkwabben dan misschien niet helemaal in overeenstemming, alhoewel dat aan je lengte ligt. Verder bedoel ik met vetmassa, niet een massa vet. Als ik het bij over spiermassa heb, denk je toch ook niet gelijk aan iemand met massa's spieren. Bijna iedereen heeft vetmassa en een spiermassa. Alleen is de vetmassa bij de een wat hoger en spiermassa bij een ander. Maar je hebt ze allebei hoor.
Probeer niet gelijk alles als aanval te zien en een manier om de zwaardere medemens af te zeiken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:08

Als paarden zo'n last hebben van belasting, anders dan vlieggewicht op de rug, hoe is dit (trickriding) dan mogelijk?
Er is hier sprake van krachten waar het paard moeiteloos mee omgaat.
Je kunt die krachten schitterend wetenschappelijk berekenen en je zult versteld staan van de uitslagen, maar dat toont nog niet aan dat het paard er last van heeft!

(Voor die vallen over uitdrukking van het paard, in rengalop is die normaal)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:27

Ik was zelf 83 kilo bij mijn lengte van 1.63, en moet zeggen dat ik wel degelijk last had van mijn gewicht hoor :).

De 'vetkwabben' waren overigens heel goed zichtbaar, maar van het vet op zich had ik geen last. Het was gewoon
mijn lijf op zich waar ik steeds meer moeite mee kreeg. Maar dat is inderdaad iets wat je gewoon ervaren moet hebben,
wil je echt weten hoe het is om overgewicht te hebben :).

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:40

Ik ben 173 cm en 70 kg en heb ook al last van mijn gewicht met rijden. Als ik rond de 63 kg weeg, en in goede conditie ben, rijdt dat een stuk fijner. Ik kan beter zitten en alles beter onafhankelijk van elkaar bewegen. Op dit moment rij ik niet zo veel. Als ik wedstrijden zou gaan rijden dan vind ik wel dat ik zelf in conditie moet zijn. Wel zo fair!