Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:55

Professor schreef:
En niemand noemt longeren over cavaletti???
Daarbij ontspant een paard mits maar dat is met alles goed gelongeerd word enorm.
Bovendien een enorme afwisseling voor de paarden.
Een chambon is ook niet verkeerd, mits op een longeercircel gebruikt.

Daar heeft u helemaal gelijk in; ook dat is een manier om ontspanning te verkrijgen EN een paard fris in het hoofd te houden. Ook onder de man is dit een welkome afwisseling. De opleiding van elk rijpaard zou standaard cavalettiwek en wat eenvoudige sprongetjes moeten bevatten. Helaas is dat tegenwoordig vaak niet meer het geval.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:55

Quadripes,
heb je voor mij een ISBN-nummer van het nieuwste boek van Thomas Ritter?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:56

cavalletie werk word in het revalideren nog erg veel gebruikt

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:03

IK zelf rij me paarden graag licht onder het tempo, om het moment van het dragnde achterbeen even te bewaren echter moet er wel schwung aanwezig zijn in het lijf wil het licht onder het tempo een meer waarde hebben, ben het met Pofessor eens dat de halve ophouding ook in de hoeken van de rijbaan word gegeven, omdat het paard anders het tempo verhoogt op de lange zijde dit omdat het balans moment verandert als de halve ophouding niet gegeven word.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:07

quadripes schreef:
@HappyH: Ik zit in het paard en voel hoe ik met de beweging moet mee gaan, ik probeer zo licht mogelijk te zitten, soms zelfs iets naar voren - om de rug te ontzien want anders ga je zwaar zitten en druk je juist de rug weg. En dan zeg je met je lijf, ok kom maar terug. Soms helpt het natuurlijk ook om gewoon eenvoudig 'ho' te fluisteren. En als je dan merkt dat het paard deze lichte hulp niet snapt, is het handig om heel even de trens licht te blokkeren. Maar zodra je voelt dat het paard dan inderdaad vaart mindert, meteen weer nageven. Dan is de beloning namelijk dat er ontspanning is.

De handen als steun, wil alleen maar zeggen dat het paard soms in fases waarin hij uit balans is, balans zoekt bij de ruiter. En ik ben van mening dat je een jong paard of een verreden paard die steun afentoe moet geven, door heel even 'daar te zijn'. Maar wel onmiddellijk weer vrijgeven op het moment dat het niet nodig is. Het gaat hier vaak om fracties van seconden.

Verder denk ik dat het belangrijk is dat het paard zoveel naar voren weg kan als het nodig heeft. Maar dat je ook meteen weer zo veel teugel geeft of neemt, als kan. Je moet dus nooit met een vaste teugellengte rijden. Die wordt bepaald door het moment.

Verder dient het been om het paard uit te nodigen het achterbeen naar voren te bewegen.

En verder: geen contact zoeken tenzij het paard contact maakt.

en ik heb geleerd om eerst de overgangen te rijden, zodat het paard niet verward wordt door de hulpen. Eerst de grote hulpen aanleren, daarna verfijnen. Dus niet met tempowisselingen beginnen. Pas als het paard de overgangen correct maakt en de hulpen begrijpt zonder daardoor onrustig te worden, kun je ze gaan verfijnen naar tempowisselingen.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord eerlijk gezegd dacht ik dat je met je zit een hulp gaf om terug te komen, dat had ik verkeerd begrepen. Ik denk dat je een paard juist door het aan en ontspannen van de zit goed kunt laten aanspannen/ontspannen zonder dat het de rug weg drukt.
Over het even steun bieden wanneer een paard uit balans is ben ik het met je eens.
Ik denk ook dat het paard naar voren weg moet kunnen zoveel het nodig heeft, maar veel paarden gebruiken "snelheid" om de balans te compenseren in de zin van even het tempo aanpassen om zich ergens doorheen te "rommelen". Het is inderdaad wel zaak alles af te stemmen op het moment.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:08

ik weet niet of jullie dhr Swaab kennen, maar is hij ook van de klassieke rijkunst?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:10

ik ken dhr. swaab hij geeft goede zitlessen , maar er zijn vele visie's op de zit je moet zelf uitzoeken welke logischs en of mogelijk zijn aan de hand van logisch denken , denk ik

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:11

Professor schreef:
Wat mij altijd zo bezighoud is het volgende: Men heeft twee levens nodig om paardrijden te leren.
Zelf ben ik de mening dat daarmee bedoeld word, om de paarden te begrijpen.
Het zuivere rijtechnische kan men leren maar op elk paard goed te kunnen ingaan met deze hulpen en de problemen op te lossen heeft men tijd nodig.
Hoe denkt u hierover?

Rijtechniek, Professor, staat voor mij voor vaardigheid, kundigheid van alle technische zaken aangaande het aanleren aan het paard, gedompeld in het "sausje" van het Skala der Ausbildung. Dit vergt tevens kennis van de anatomie en psychologie van het paard. Op dit punt alleen al is zelfs een paardenarts nooit uitgeleerd.
Deze rijtechniek en het daaruit groeiende rijkunstig gevoel zijn m.i. VOORWAARDEN om een paard te kunnen begrijpen, te kunnen gaan denken VANUIT een paard. Ik denk dat daar de ware rijKUNST begint. Zo heel af en toe krijg je die adrenalinestoot, het gevoel dat je samensmelt met je paard, alsof hij je danspartner is. Dit duurt nooit lang, zijn slechts momenten en gaat altijd gepaard met heel veel Fingerspitzengefuhl, ook weer zo'n woord overigens dat zich niet laat vertalen naar het Nederlands.
Hoeveel mensenlevens ervoor nodig zijn om paarden te begrijpen...???
Mijn vroegere bazin en leermeester (1ste Bereiter Warendorf zo'n 45 jaar geleden), zou gezegd hebben (als ze nog bij leven was) :"Een mensenleven is te kort om goed te leren paardrijden en paarden te kunnen begrijpen...!". Graag sluit ik me daarbij aan met toevoeging dat ik zelf denk dat daar oneindig veel mensenlevens voor nodig zijn...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:13

zijn er ook , kijk maar hoe lang dingen al op geschrift worden gelegd en steeds worden er weer nuttige dingen toegevoegd en of veranderd

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:15

paard rijden is als een sleutel bos e begind met een ring, in de loop der jaren krijg je van goeie instructie en leer meester sleutels toegerijkt om de ring te vullen, tot de da er is dat de bos zo zwaar is en de ruiter zo oud dat de sleutel bos word door gegeven en de laatste adem word uit geblazen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:16

'zo dat is een mooie dhr. moll

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:37

Airborn schreef:
Cherie, als een paard onder het tempo loopt dan zal deze achter nooit actief zijn als je deze niet kan verzamelen, en verzamelen kan niet zonder nagevelijkheid. Aangezien we het hier hebben over opnieuw aanleren van nagevelijkheid, zal het paard als het dan onder tempo loopt dus achter niet actief zijn. Dus hoeft deze de buikspieren niet aan te spannen, de benen niet op te tillen, en is er geen energie in de pas. Als er geen energie is, en het paard spant de buikspieren niet aan en tilt de benen niet fatsoenlijk op, hoe wil je dan correcte nagevelijkheid verkrijgen? Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is een paard dat loopt te sloffen en inknikt in de nek zonder aanleuning, of een paard dat van voren erg word tegengehouden en ondertussen met de been/zit/spoor/zweep word aangemoedigt tot activiteit die hij in zijn lijf nog niet kan verwerken in dat tempo.

naar mijn idee zal een paard dat op tempo loopt, arbeids tempo of iets daar boven, zijn lijf iets gaan uitstrekken als je hem daar de ruimte voor geeft. Door dit toe te staan kun je het paard vertrouwen geven dat hij zijn lijf mag opstrekken en zal het paard het bit gaan aannemen omdat deze hier ook vertrouwen in krijgt. Van daaruit kun je werkelijke aanleuning gaan opzoeken en het paard rustig aan vragen nagevelijk te worden. Ik weet dat het niet gewenst is dat een paard zich lang maakt, maar naar mijn idee is dit te verkiezen boven een weggedrukte rug, en een fijner uitgangs punt om bij nagevelijkheid en verzameling te komen.

Ik zou dan ook graag horen hoe jij voorkomt dat een paard alle activiteit verliest als deze op zn punt in de training onder zijn tempo moet lopen, en hoe dit ervoor zorgt dat deze zijn rug niet langer wegdrukt en het bit gaat accepteren en aannemen.

De zit, is dit niet alle onderdelen van de mens? Net als bij het paard, moet ook bij de mens de hele houding kloppen en moet er een correct spiergebruik zijn. Een juiste balans tussen spanning en ontspanning. Hier hoord ook de hand en arm bij. Zelfs de hoofdhouding van de ruiter is van belang daar een scheefgehouden hoofd de ruiter uit balans kan brengen, en een eenzijdige spanning op de rug en schouders van de ruiter brengt waardoor deze niet meer soepel kan meeveren in de rug.

Ik denk dat nageeflijkheid ontstaat wanneer de ruiter de juiste voorwaarden schept om het paard in staat te stellen, zich met de ruiter in balans te bewegen het beweegt dan rechtgericht met impuls. Wanneer een paard verreden is zul je moeten achterhalen waar het probleem zit en hoe zich dat uit en dan daar je hulpen op afstemmen. Vaak is er een verschil in de belasting van een been. Mijn ervaring is het om dan het tempo aan te passen aan het "zwakkere" been. Zodat het paard de passen goed af kan maken. Het paard kan op dat moment maar zo actief zijn als het op dat moment aankan, omdat de spieren niet sterk genoeg zijn.

Een weggedrukte rug werkt nageeflijkheid mijn inziens altijd tegen. Het paard kan dan niet nageeflijk worden. Een paard laten opstrekken kan er ook toe leiden dat het paard uit elkaar valt en op de voorhand valt, mits je dit niet opvangt en dat draagt m.i. dan niet bij aan nageeflijkheid.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:05

Dmv nageeflijkheid verkrijg je juist ruggebruik, en een paard met een weggedrukte rug kan prima nageven, vandaaruit opent hij de schoft en bolt de rug. Simpeler kan niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:18

murphy102 schreef:
Cherie, WIE leest er nou niet goed en WIE brgrijpt het nou niet goed????
Dat is geen schande, maar houd dan eens je mond en ga eens lezen, dit tot je door laten dringen: wat staat er nu eigenlijk, wat zeggen ze nu eigenlijk, probeer het eens uit en kom dan pas met commentaar.
Dat Edward Gal niet klassiek is opgeleid, weet iedereen. Het is alleen zo jammer dat men het "dressuurrijden" noemt, want daar heeft het niets mee te maken. Een gouden plak halen is GEEN Akte van Vermogen!!!
Waarom zeg ik dit: door de zijgangen te beoefenen, RICHT MEN EEN PAARD RECHT!!! Het is al 100x gezegd, maar jij hoort jezelf zo graag praten, dat je niet luistert!

Bovendien, Cherie en Vur, de halve ophouding is NIET de helft van een hele ophouding!!
Dan snap je het echt niet. Ook dat kun je lezen, want ook dat is al zo vaak gezegd op dit topic.
Misschien een idee om eens op zoek te gaan naar een andere instructeur/instructrice!

Waar ik je wel gelijk in moet geven, Cherie, is dat je, met name de hetere paarden, wat beter onder hun tempo kan rijden. Deze paarden hebben moeite met wachten. Door ze onder hun tempo te rijden, MOETEN ze wachten en krijg je controle over het tempo. Want een paard dat rent, daar kun je geen been aan aanleggen. Dus onder het tempo om tempocontrole te krijgen. Dan pas LAAT hij zich drijven.
Een verreden paard zou ik eerst eens rustig aan de gymnastiekteugel, ontworpen door Horst Becker, nemen. Dit is een geweldige uitvinding. Dit tevens als antwoord op Maris, eerder dit topic. Deze gymnastiekteugel werkt de bovenlijn van het paard los door het voorwaarts-neerwaarts-effect. Paarden worden zo los als een draadje. Het werkt nog beter als de gogue of de Duitse 3-punts-teugel, is mijn ervaring. Ik heb deze teugel al zeker bij zo'n 20 paarden gebruikt, van jong tot oud, paarden met vastzittende ruggen. Het werkt bij alle paarden met verbluffende resultaten. Daarvanuit rustig opbouwen. TIJD en nog eens tijd geven en ervoor uittrekken.

Is die gymnastiekteugel het equivalent van de hoge binnenhand??

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:33

Ja die werking heeft hij wel ja en daarbij zet hij het paard nergens vast.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:38

Mindfields schreef:
Ja die werking heeft hij wel ja en daarbij zet hij het paard nergens vast.

Dus dan kan het paard de onderhalsspieren niet zo makkelijk meer aanspannen en daardoor ook minder makkelijk zijn rug "wegdrukken".

Nog een "oplossing" voor al die verreden paarden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:41

Ik zou graag eens beeldmateriaal zien van jouw systeem. Vooral van het stuk voordat het paard zelf bedenkt hoe hij zijn lijf zou moeten gebruiken. Denk alleen dat je die foto's niet durft te plaatsen. Een paard weet zelf niet hoe het moet, dat moet je hem leren. De weg uitleggen naar ontspanning zodat je heel snel van de spierspanning af bent en de weg naar herstel heel snel kan beginnen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:44

Mindfields schreef:
Ik zou graag eens beeldmateriaal zien van jouw systeem. Vooral van het stuk voordat het paard zelf bedenkt hoe hij zijn lijf zou moeten gebruiken. Denk alleen dat je die foto's niet durft te plaatsen. Een paard weet zelf niet hoe het moet, dat moet je hem leren. De weg uitleggen naar ontspanning zodat je heel snel van de spierspanning af bent en de weg naar herstel heel snel kan beginnen.

Op beeldmateriaal van mij, zit je echt niet te wachten :')

Net zomin als opbollende speekselklieren, daar zit ook niemand op te wachten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:47

Als je systeem werkt dan moet dat beeldmateriaal er toch geweldig uitzien?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:52

Mindfields schreef:

Vast wel :')

Maar ik zie het nut er niet van in 8-)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:23

@HappyH: ik geloof toch dat ik heb gezegd dat ik een zithulp geef - ik zeg: dan zeg je met je lijf... dat is toch een zithulp? Je moet alleen licht zitten, want juist bij paarden die de rug wegdrukken moet je heel voorzichtig zijn.

Hoe geef jij dan een zithulp? Door achterover te gaan zitten?

En naar voren weg kunnen : ging over het langmaken in het frame, niet over snelheid of weg rennen voor de hulpen. Dat mag onder geen enkel beding. En dan niet omdat het paard dan ongehoorzaam zou zijn, maar meer omdat je het paard moet geruststellen. En een paard dat ergens voor wegrent, is kennelijk bang. Dus dan moet je daaraan werken ipv het de hulpen opleggen. Als een paard weet wat ie moet doen, wordt ie rustig.

Er is een goede aanvulling gedaan op de snelle paarden die ik over het hoofd had gezien, omdat het voor mij zo vanzelfsprekend is omdat ik met exrenpaarden heb gewerkt:

bij die paarden leg ik het tempo inderdaad ook onder hun normale tempo.... maar... bij deze paarden is het natuurlijke, eigen tempo ook niet in eerste instantie te herkennen, omdat zij ofwel hard gaan vanwege disbalans ofwel omdat zij niet beter weten. In beide gevallen is het onzekerheid of zelfs angst bij deze paarden, waardoor je ook niet met hulpen aan kunt komen.

als ze dan ontspannen en begrijpen dat ze ook wel eens rustig aan mogen draven en vwnw gaan zoeken en gaan reageren op drijvende hulpen, kom je achter hun eigen natuurlijke tempo, dat soms vele malen rustiger is dan dat je eerst gedacht hebt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:51

cherie78 schreef:
Mindfields schreef:

Vast wel :')

Maar ik zie het nut er niet van in 8-)

:Y)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:08

Wanneer wij die Skala der Ausbildung in parten snijden.
Het eerste moet men het paard te leren gaan in Takt, dit kan niet zonder Anlehnung en men streeft erna dan de Losgelassenheit te bereiken. Takt is niet alleen de gelijk der beweging het is ook tempocontrolle en dat word bij het aanrijden van de paarden verlangd.
Men ziet dat de Anlehnung (teugelverbinding) steeds weer het middelpunt is, die dient steeds verbeterd te worden. Het hoofddoel is de Durchlässigkeit/Nageeflijkheid(niet te verwarren met nageven)

Der erste Bereich ist die Gewöhnungsphase.
Hierzu zählen:

Takt
Losgelassenheit
Anlehnung

Zur Entwicklung der Schubkraft sind
Losgelassenheit
Anlehnung
Schwung und Geraderichtung
sehr wichtig.

Die Entwicklung der Tragkraft beim Pferd wird durch die Punkte
Schwung Geraderichtung und Versammlung erzielt.

Het is dus zo dat een jong paard wat wij noemen in een dehnungshaltung gebracht moet worden.
Dit doet een paard wanneer hij de hand volgt, dit kan men bereiken door het paard in de hand te rijden zodat het paard het bit opzoekt.
Door een goede verend meegaande hand krijgt een paard vertrouwen in die hand en volgt de weg naar voorwaarts neerwaarts.
Het is zichzelf in het ootje nemen dat een paard zelf die weg zoekt, door drijvende en wakende hulpen begint het paard te begrijpen wat er van hem verlangd word.
De men drijft het paard van achter naar voor in de hand, deze zorgt door weerstand te bieden met veel fijngevoel, dat het paard het bit aanneemt daardoor geeft het paard na in de nek daarna ik de kaak op dat moment gaat de hand voor, daar reageerd een jong paard niet direct op dat dient herhaald te worden zodat het paard begrijpt dat het voorwaarts neerwaarts moet gaan.
Men kan ook niet verwachten van een paard dat het uit zichzelf deze weg vind, vanaf het moment dat een ruiter op een paard gaat zitten is het voor het jonge paard allemaal anders als in de natuur.
En daarom dient men de jongepaarden te ondersteunen, ten slotte heet het Ausbildung/Africhting, daar is niets mis mee.
Wanneer men dit niet wil dan zou men zich niet met paardrijden moeten bezig houden.
De mens wil wat van het paard, het paard is zo goedig om dit ook te doen. De ontwikkeling van de mensheid zou er heel anders uitgezien hebben wanneer wij het paard niet hadden afgericht om voor ons te werken.
Bovendien een paard blijft een paard ook zonder ruiter, een ruiter zonder paard is geen ruiter.
Daarmee wil ik zeggen het paard is zeer belangrijk, maar dat hij vanzelf alles doet nee.
Zelfs wij mensen wanneer wij sporten hebben trainers nodig die onze houding corrigeert.
Dit gaat met aanwijzingen, die aanwijzingen aan het paard zijn de hulpen die oh zo belangrijk zijn, en in wezen zijn het maar een paar hoofd hulpen, die door de dosering net ietsjes anders werken.
Het is dus onmogelijk delen van hulpen niet te geven, vaak denkt men dat men dat doet, en gevoel is goed het gevoel voor het paard en het gevoel van de dosering en aanvoelen van het paard.
Maar de uitspraken van men moet het aanvoelen en dan komt alles van zelf, sorry alleen al om bij de hulpen te blijven, kijkt u eens hoe ruiters de hulpen aangeven van de galop alleen kijken naar het buitenbeen, gewoon een verschrikking ze nemen alleen het onderbeen veel te ver naar achteren en wanneer het paard galopeerd is het been weer weg?
En wanneer men dan vraagt aan de ruiter waar lag uw buitenbeen dan doen zij dat even voor tja totaal anders, dus kom aub niet met gevoel van dat men het goed doet, dat gevoel moet ook vaak gecorrigeerd worden door de instructeur.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:09

Het is wel een behoorlijke hype aan het worden
klassiek of academisch

en toch, als ik alle verschillen van diegene zie, die zich klassiek of academisch noemen, zie ik zoveel verschillen onderling? dat ik sterk het vermoeden heb, dat men zich zo noemt om "anders" te zijn.

Goed rijden, begint en staat altijd met de ruiter...
als die zicht bewust zijn van hun eigen lichaam en het effect wat dit heeft op de balans van het paardenlichaam , heb je al de helft gewonnen.

ik zie mensen die zich klassieke instructie noemen, die ik zo over het tempo zie donderen, paard uit balans brengen door tegenstrijdige ruiterhulpen, met veel te veel handinwerking werken.
scheef zitten( of op een rechte lijn, of in een volte zwaar naar binnen hangen), achteroverzitten, weggedrukte polsen, stijve schouders, geknepen benen, enzenz.
als de ruiter zo zit, kán het paard simpelweg niet in balans en recht werken.
kan het paard ook niet ontspannen en met lichtheid de oefeningen uitvoeren.

simpelgezegt..., als een ruiter recht is/zit, en het paard recht is/beweegt, kan de ruiter alles.
van verzameling, tot appuyement. dat hoeft geen paard te leren :+ alleen de ruiter :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:22

Citaat:
simpelgezegt..., als een ruiter recht is/zit, en het paard recht is/beweegt, kan de ruiter alles.
van verzameling, tot appuyement. dat hoeft geen paard te leren alleen de ruiter

Bent u lid van het simplistischverbond??????
Dus een atleet hoef niet te trainen die kan alles al de spieren kunnen het floep zo aan????
Zeer simplitisch nee gewoon ondoordacht wat u hier schrijft, bovendien over Klassiek vs AR leest u eerst eens terug en over de zit ansich is al voldoende gesproken, het gaat hier al over de hulpengeving vanuit de zit.