Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magda_90 schreef:Zipsy schreef:Gewoon effe een vraagje. Weet iemand waarom het bit eigenlijk ontstaan en ontworpen is?
De eerste 'bitten' dateren van 4000 B.C uit Oekraïne. De eerste metalen bitten die zijn gevonden dateren rond 15000 B.C. uit Kurgan tombes. Historici denken dat ze ontwikkeld zijn om de paarden de baas te zijn.
Toevallig lees ik zojuist een boek over de historie.
magda_90 schreef:Totdat gelukkig het moment kwam dat paarden meer als luxe gebruikt werden. Dan zie je dat de bitten ook weer meer menselijker worden.
Zipsy schreef:Goh dat er snelle opleiding aan vooraf gingen in de tijden van de ridders kan ik niet geloven eigenlijk. Waarom niet, er zijn zoveel oude geschriften terug gevonden over de leermeesters in die tijd over hun kennis.
Huertecilla schreef:magda_90 schreef:Totdat gelukkig het moment kwam dat paarden meer als luxe gebruikt werden. Dan zie je dat de bitten ook weer meer menselijker worden.
Ai!!!
Dat is een contradictio in terminus.
Het bit op zích is een dwangmiddel op basis van pijn.
Wat is er ´menselijk´ aan een bit anders dan dat het een door de mens uitgevonden hulpmiddel voor dwang of dreigen met dwang is?
magda_90 schreef:Ik mag hopen dat je een reguliere trens die nu overal gebruik wordt menselijker vindt dan de bitten van toen zoals deze :
Dat is wat ik er mee bedoel.
Huertecilla schreef:En bit is ALTIJD een stok achter de deur tussen de oren van het paard. Het paard voelt het bit altijd in de mond zitten als herinnereing aan het feit dat de ruiter er via de teugels een potentieel pijnlijke dwangmogelijkheid mee heeft.
Dat is van oudsher inderdaad ´menselijk´ maar is dat verantwoord diervriendelijk volgens 21ste eeuwse bio-ethiek?
Danique_G schreef:Huertecilla schreef:En bit is ALTIJD een stok achter de deur tussen de oren van het paard. Het paard voelt het bit altijd in de mond zitten als herinnereing aan het feit dat de ruiter er via de teugels een potentieel pijnlijke dwangmogelijkheid mee heeft.
Dat is van oudsher inderdaad ´menselijk´ maar is dat verantwoord diervriendelijk volgens 21ste eeuwse bio-ethiek?
En stel dat je je paard zelf heb ingereden en je ten alle tijden een vriendelijke hand hebt en het paard nog nooit pijn heeft ondervonden. Is er dan ook altijd een herinnering aan pijn en is er dus sprake van dwang? Ik denk van niet
Danique_G schreef:Huertecilla schreef:En bit is ALTIJD een stok achter de deur tussen de oren van het paard. Het paard voelt het bit altijd in de mond zitten als herinnereing aan het feit dat de ruiter er via de teugels een potentieel pijnlijke dwangmogelijkheid mee heeft.
En stel dat je je paard zelf heb ingereden en je ten alle tijden een vriendelijke hand hebt en het paard nog nooit pijn heeft ondervonden. Is er dan ook altijd een herinnering aan pijn en is er dus sprake van dwang? Ik denk van niet
Huertecilla schreef:Het in mijn ogen állerbeste ruiterboek ooit is dit werk uit 1438.
cherie78 schreef:Danique_G schreef:
Hoe "rijdt" jij de halve ophouding?
Een middel bij uitstek om een paard te "dwingen" na te geven![]()
Nog zo'n "mooie"; het paard in de hand stellen