TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:30

Dat is ook zo ja, maar dat stukje over de oorlog van dat het zo snel mogelijk moest is toch wel echt tijdgebrek lijkt mij?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:34

Ook, maar het missen van de kennis is de belangrijkste reden. Vergeet niet dat paarden toen niet meer dan een vervoersmiddel waren en dat het geen ziel had, om het zo te zeggen. Dat besef is pas veel later gekomen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:45

Ze waren gewoon een voorwerp, oorlogsmaterieel zoals nu een tank.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:48

Klopt, en in die periode hadden bitten ook een status van rijkdom. Hoe groter en mooier versierd hoe machtiger je was. Het besef was er alleen nog niet dat een paard daar niet blij mee was.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:49

Wellicht zullen ridders op het slagveld nog wel tijd in africhting hebben gestoken, omdat het paard op een kleine aanwijzing het verschil tussen leven of dood kon maken.

Toen de vuurwapens en kanonnen kwamen, werden paarden meer kanonnenvlees. De halfwaardetijd van je groep paarden lag erg hoog, een groot deel sneuvelde op het veld. Dus moest er snel afgericht worden, want na één slag was je een groot deel van je paarden toch wel weer kwijt.

De kannonenvleesdressuur....... snel een zo hersenloos mogelijk paard creeëren dat bereidt is om zich te pletter te lopen tegen een muur, uit pure angst voor de toorn van de ruiter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:57

Totdat gelukkig het moment kwam dat paarden meer als luxe gebruikt werden. Dan zie je dat de bitten ook weer meer menselijker worden.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:28

Goh dat er snelle opleiding aan vooraf gingen in de tijden van de ridders kan ik niet geloven eigenlijk. Waarom niet, er zijn zoveel oude geschriften terug gevonden over de leermeesters in die tijd over hun kennis. De paarden waren toen zo wendbaar op hun achterhand en dat is nou net iets wat je de dag van vandaag nog weinig ziet. Ook staat er in oude geschriften dat een paard geen veld mocht ploegen voor zijn acht jaar om de reden dat ze nog niet volledig volgroeid zijn daarvoor en ze te veel schade aanrichten aan het paard. Een paard was te waardevol en te duur om zomaar lichtelijk mee om te gaan. Dus arabesk ik vermoed dat ze daarom toch wel een degelijke kennis hadden over de anatomie. En ik vind dat op dat punt de mensen toen toch wel respect hadden voor hun paard. Want wat je de dag van vandaag ziet gebeuren dat de paarden reeds op 2 jaar worden getraind is echt nefast voor hun groei. Ik weet dat de paarden van de Weense rijschool pas bereden worden op hun acht jaar en die gaan zeker door tot hun 25 en dat zijn dezelfde trainingen als die van de ridders destijds is me verteld. Hoop natuurlijk wat me hierover verteld is waarheid is hè ;-)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:37

Weet je ook uit welke tijd dat ongeveer afkomstig is? Want ik heb het vermoeden dat deze leermeesters later zijn gekomen dan het stuk wat ik hierboven beschreef.

magda_90 schreef:
Zipsy schreef:
Gewoon effe een vraagje. Weet iemand waarom het bit eigenlijk ontstaan en ontworpen is?

De eerste 'bitten' dateren van 4000 B.C uit Oekraïne. De eerste metalen bitten die zijn gevonden dateren rond 15000 B.C. uit Kurgan tombes. Historici denken dat ze ontwikkeld zijn om de paarden de baas te zijn.

Toevallig lees ik zojuist een boek over de historie.

Ik bedoel hier overigens 1500 B.C., een typfout zie ik net.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:42

magda_90 schreef:
Totdat gelukkig het moment kwam dat paarden meer als luxe gebruikt werden. Dan zie je dat de bitten ook weer meer menselijker worden.

Ai!!!

Dat is een contradictio in terminus.
Het bit op zích is een dwangmiddel op basis van pijn.
Wat is er ´menselijk´ aan een bit anders dan dat het een door de mens uitgevonden hulpmiddel voor dwang of dreigen met dwang is?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:47

Ik mag hopen dat je een reguliere trens die nu overal gebruik wordt menselijker vindt dan de bitten van toen zoals deze :

Afbeelding

Dat is wat ik er mee bedoel. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:53

Zipsy schreef:
Goh dat er snelle opleiding aan vooraf gingen in de tijden van de ridders kan ik niet geloven eigenlijk. Waarom niet, er zijn zoveel oude geschriften terug gevonden over de leermeesters in die tijd over hun kennis.

Oh ja? Leermeesters van ridders? Maak eens een lijst van leermeesters uit de feodale middeleeuwen!
Ik ken er bar weinig.
In het Fechtbuch van Talhofer staan een paar paginas over gevechtstechnieken te paard, maar verder is er alleen het werk van Duarte.
Het in mijn ogen állerbest ruiterboek ooit is dit werk uit 1438.
Geschreven door Koning Duarte; een ridder die met zijn vader, broers en ooms zélf te paard ten strijde trok tegen de ´moren´ en Portugal veroverde.
´Bem Cavalgar en toda silla.´ - goed paardrijden is elke stijl. Het is vertaald naar moder portugees en van daaruit naar het engels en via amazon te koop.
Het is een briljánt boek van een verlicht mens.
Het is helaas nog steeds een grote uitzondering in de hippsiche literatuur welke zich op de zwakste schakel richt; de ruiter zelf. Opdat, volgens de woorden van Dom Duarte zelf; deze zich bij het paardrijden als een beschaafd wezen gedraagt (naar het paard) en niet als een beest.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:57

Huertecilla schreef:
magda_90 schreef:

Ai!!!

Dat is een contradictio in terminus.
Het bit op zích is een dwangmiddel op basis van pijn.
Wat is er ´menselijk´ aan een bit anders dan dat het een door de mens uitgevonden hulpmiddel voor dwang of dreigen met dwang is?

Ik denk ook niet dat ze bedoeld dat het menselijk is maar dat het menselijkER is geworden als je kijkt naar vroeger.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:58

Je kan er pas wat van zeggen als je paard tegen je gezegt heeft wat ie ervan vind...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:00

Tess2051919 schreef:
Je kan er pas wat van zeggen als je paard tegen je gezegt heeft wat ie ervan vind...

Als je je paard een beetje kent kun je dat aflezen zonder ook maar enig woord.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:02

magda_90 schreef:
Ik mag hopen dat je een reguliere trens die nu overal gebruik wordt menselijker vindt dan de bitten van toen zoals deze :

Dat is wat ik er mee bedoel. ;)

Dat is wat ik niet begriijp.
Wát is er ´menselijk´ aan een bit anders dan het fundament van dwang?

Ik dénk dat jij ´menselijk´ en ´ethisch verantwoord´ door elkaar haalt en bedoélt dat je een trens van nu er minder wreed vindt uitzien.
Dat is ten eerste een misvatting vanwege onbegrip over het verschil tussen directe- en indirecte teugelvoering; het verschil tussen a-la-jineta en a-la-brida (bravante).
Ten tweede gaat het voorbij aan het fundament van ELK bitgebruik; controle over de kop van het paard door pijn en de dreiging ermee. Dat is inderdaad ´menselijk´ en in die zin is het wreedste bit het meest menslijk.
Tot slot is een trens mínder vriendelijk dan een stang; welke stang ook. Zie het boek van Gertrud Jetten.

En bit is ALTIJD een stok achter de deur tussen de oren van het paard. Het paard voelt het bit altijd in de mond zitten als herinnereing aan het feit dat de ruiter er via de teugels een potentieel pijnlijke dwangmogelijkheid mee heeft.
Dat is van oudsher inderdaad ´menselijk´ maar is dat verantwoord diervriendelijk volgens 21ste eeuwse bio-ethiek?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:07

Ik houd mij niet voor niets 68 pagina's stil en spring nu alleen even in vanwege de geschiedenisvraag. Ik ga geen discussies meer voeren of het wel of niet gebruiken van een bit wel of niet ethisch verantwoord is of menselijk. Zolang de platen niet voor de hoofden verwijderd worden steek ik er geen energie meer in. Ben je als nog nieuwsgierig naar mijn reacties, zoek dan maar eerdere soortgelijke topics en lees mijn reacties daar maar in. ;)

[edit] Ik weet prima het verschil te benoemen tussen ethisch en menselijk en daarnaast ken ik het boek van Getrud Jetten, het staat hier in de kast.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:11

Goed gezegd Magda!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:13

Huertecilla schreef:
En bit is ALTIJD een stok achter de deur tussen de oren van het paard. Het paard voelt het bit altijd in de mond zitten als herinnereing aan het feit dat de ruiter er via de teugels een potentieel pijnlijke dwangmogelijkheid mee heeft.
Dat is van oudsher inderdaad ´menselijk´ maar is dat verantwoord diervriendelijk volgens 21ste eeuwse bio-ethiek?

En stel dat je je paard zelf heb ingereden en je ten alle tijden een vriendelijke hand hebt en het paard nog nooit pijn heeft ondervonden. Is er dan ook altijd een herinnering aan pijn en is er dus sprake van dwang? Ik denk van niet

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:24

Danique_G schreef:
Huertecilla schreef:

En stel dat je je paard zelf heb ingereden en je ten alle tijden een vriendelijke hand hebt en het paard nog nooit pijn heeft ondervonden. Is er dan ook altijd een herinnering aan pijn en is er dus sprake van dwang? Ik denk van niet

Hoe "rijdt" jij de halve ophouding?
Een middel bij uitstek om een paard te "dwingen" na te geven :j

Nog zo'n "mooie"; het paard in de hand stellen

Dan vergeet ik nog de belangrijkste; "de weerstandbiedende hand"
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 04-03-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:25

Danique_G schreef:
Huertecilla schreef:

Ja, maar hoevaak gebeurt dat precies, gok je zo? Is geen aanval, maar ik denk dat eigenlijk alle paarden wel eens pijn in de mond hebben gehad van een bit, al dan niet door verkeerde teugelvoering.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:26

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:28

Bedankt. :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:31

cherie78 schreef:
Danique_G schreef:

Hoe "rijdt" jij de halve ophouding?
Een middel bij uitstek om een paard te "dwingen" na te geven :j

Nog zo'n "mooie"; het paard in de hand stellen

Dan zou je ook niet met je been mogen rijden want dan wijkt het ook voor druk. En als je licht in je hand bent en consequent, is de kleinste ophouding al voldoende en zal het dus geen pijn hebben en dus ook niet worden gedwongen.

Appelmoes, dat het niet vaak gebeurd lig toch meer aan de ruiter dan aan het bit.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:33

Dus kunnen we concluderen dat de meeste ruiters niet geschikt zijn voor een bit... :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:34

Of dat de meeste ruiters beter les moeten krijgen :)